Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 107-116. p. TÉT XVIII. évf. 2004 s2 Gyors ténykép 107 MAGYAR REGIONÁLIS BANKKÖZPONTOK FELKUTATÁSA ÉS AZONOSÍTÁSA (Exploring and Identifying of the Hungarian Regional Bank Centres) WÁGNER ILDIKÓ Kulcsszavak: bankközpont bankrendszer fiókhálózat A szerz ő többféle adat és mutató segítségével próbálta feltérképezni és beazonosítani a Budapesten kívüli magyar regionális bank- és pénzügyi központokat. Ennek eredményeként megállapítható, hogy a legna- gyobb gyakorisággal az öt vidéki — magyarországi léptékben gondolkodva — nagyvárosban fordulnak el ő olyan központi funkciók, amelyek a többi város közül mintegy kiemelik ezen nagyvárosokat. Összességé- ben megállapítható, hogy nemcsak a fejlett piacgazdaságokban, hanem hazánkban is bizonyos alapvet ő pénzügyi funkciók és intézményi formák (például bankok) földrajzilag s űrűbb eloszlásban vannak jelen a gazdasági térben. Bevezetés A fejlett piacgazdaságokban bizonyos alapvet ő pénzügyi funkciók és intézményi formák (például bankok) földrajzilag s űrűbb eloszlásban vannak jelen a gazdasági térben, mint az egyéb, specializáltabb pénzpiaci funkciók és intézmények (például tőzsdék, kockázati t ő ketársaságok), amelyekre inkább az er ősebb térbeli koncentrá- lódás a jellemző . Ugyanúgy, mint más gazdasági ágazatokban, a pénzügyekben is jellemző az agglomerálódás, a fejl ő dési tradíciók és a helyi meghatározottság, illet- ve az egyes városi centrumokban, régiókban megfigyelhet ő a történetileg kialakult klaszterképződés. Ebből következő en a település/városhierarchia nagymértékben pénzügyi hierarchia is egyúttal, így a legtöbb országnak számos regionális és egy- egy kiemelkedő nemzeti bank- és pénzügyi centruma van. A magyar fiókhálózat elmúlt id őszaki bő vülését áttekintve megállapítható, hogy a kétszintű magyar bankrendszer kiteljesedésének „nyertesei" a településhierarchia magasabb fokán álló városok, azaz a f ő város mellett a megyeszékhelyek. Jelen tanulmányban a továbbiakban ezen települési szintre (megyeszékhelyek) vonatko- zóan végzünk összehasonlító felmérést az alábbi mennyiségi és min őségi ismérvek alapján a lehetséges magyar bank- és pénzügyi központok azonosítása céljából: — banki hitelintézetek száma; — külföldi bankok és egyéb magyarországi képviseletek száma; — banki hitelintézetek székhelyeinek száma; — áru/értékt őzsde működik-e a vizsgált városban; — bankfiókok száma; Wágner Ildikó : Magyar regionális bankközpontok felkutatása és azonosítása. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 107-116. p. 108 Gyors ténykép TÉT XVIII. évf. 2004 s2 — a bankok szervezeti felépítése, különös tekintettel a bankközpontok, illetve adott területen központi funkciót ellátó fiókok elhelyezkedésére és azok f ő funkcióinak tartalmára; — a pénzügyi szektorban foglalkoztatottak száma, aránya és változása az elmúlt időszakban (Wágner 2004). Pénzügyi központok alatt a továbbiakban olyan földrajzilag jól meghatározható helyeket értünk, ahol magas szintü bank- és pénzügyi szolgáltatások koncentrálód- nak (Wágner 2004). A pénzügyi aktivitást pedig a fentiekben meghatározott jellem- zőkön keresztül írjuk körül. Vidéki bankközpontok azonosítása A vizsgált mennyiségi és min őségi ismérvek alapján megállapítható, hogy a két- szintű bankrendszer elmúlt id őszakban bekövetkezett „kiteljesedése" ellenére a bank- és pénzügyi rendszer er őteljesen főváros-centrikus maradt. Ennek ellenére a fővároson kívül néhány város meger ősödése és szerepének növekedése tapasztalható. Hazánk esetében ez az öt vidéki nagyváros (Debrecen, Gy őr, Miskolc, Pécs, Szeged) bank- és pénzügyi szektorban játszott szerepének felértékel ődését jelenti (Wágner 2004). Ezért a továbbiakban ezen városok kiemelt vizsgálatával foglalkozunk. Szervezetek száma, típusa Elsőként a banki hitelintézetek székhelyválasztását vizsgáljuk meg. A soproni székhellyel alapított SOPRON BANK Rt.-t leszámítva valamennyi banki hitelinté- zet székhelye a fővárosban található. A szövetkezeti formában m űködő takarékszö- vetkezetek székhelyei Budapesten kívül helyezkednek el. Önmagában a takarék- szövetkezetek' székhelyéül választott települések azonban nem válnak bank- és pénzügyi központtá, mivel ezen települések gazdaságban betöltött szerepe csekély- nek tekinthet ő olyan főbb mutatók alapján, mint például az 1 lakosra jutó GDP, működő vállalkozások száma, népesség, más banki és pénzügyi szerepl ők jelenléte, foglalkoztatottak száma stb. Mindez pedig a takarékszövetkezetek általános straté- giai célkitűzéseivel is összefügg. Ugyancsak nem fordulnak el ő a városi rangú tele- pülések között külföldi banki székhelyek, illetve nemzetközi szervezetek székhe- lyei. Tőzsdék sem működnek itt. 2002. végén a banki szerepl ők száma 28. Ebből 13-nak van országos kiterjedés ű fiókhálózata, amelyek mindegyike az öt vidéki nagyváros (Debrecen, Gy őr, Mis- kolc, Pécs, Szeged) mellett további négyben (Kaposvár, Kecskemét, Nyíregyháza, Székesfehérvár) fordul csak el ő a leggyakrabban, akár több fiókkal is. A 10 egyéb banki hitelintézet közül a lakossági ügyfelek kiszolgálása céljából létrehozott föld- hitel- és jelzálogbankok (3 db) mellett a lakás-takarékpénztáraknak (2 db) van 1-1 területi koordinációs vagy tanácsadó irodája szinte kizárólagosan az öt vidéki nagy- város valamelyikében. A bankcsoportokhoz tartozó szerepl ők a bankok fiókhálózatát, Wágner Ildikó : Magyar regionális bankközpontok felkutatása és azonosítása. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 107-116. p. TÉT XVIII. évf. 2004 s2 Gyors ténykép 109 üzletkötőket, vagy más értékesítési partnereket vesznek igénybe konkrét üzleti tevékenységük gyakorlása során, így érthet ő módon a szervezet területi kiépítésére sem került, illetve kerül sor. Fiókhálózat Jelenleg a bankfiókok közel egyharmada található a f ővárosban. A megyeszékhe- lyen található fiókok teszik ki a hálózat másik közel egyharmadát. A megyeszékhelyi átlagos fiókszám 18, ami csak az öt vidéki nagyváros (ahol 23-27 között szóródik a fiókszám), a főváros közelsége, illetve a magasabb arányú külföldi t őkebeáramlás miatt Székesfehérvár (20), továbbá Nyíregyháza (20) esetében magasabb. A fiókok számában mutatkozó különbség önmagában még nem jelenti a pénzügyi szolgáltatások közötti min őségi különbséget. Hiszen a különböz ő településszinten lévő egységekben is ugyanazon szolgáltatásokkal várják a bankok ügyfeleiket. A pénzügyi szolgáltatások értékesítése, a bankok sikeres m űködése, piaci részesedé- sük megtartása/növelése nagymértékben függ attól, hogy mennyire tudják felmérni ügyfeleik preferenciáit, és ehhez milyen mértékben képesek alkalmazkodni. Éppen ezért a bankoknak tisztában kell lenniük a kiszolgálandó piacot alkotó ügyfeleik f őbb jellemző ivel, piaci szegmenseket kell kialakítaniuk, és az egyes szegmensekben al- kalmazandó értékesítési stratégiájukat ennek figyelembevételével kell kidolgozniuk. A piac szegmentálható a termékek/üzletágak alapján. A széles banki termékpalet- tából adódóan megkülönböztethet ő betét-, értékpapír-, lízing-, jelzáloghitel stb. üzletág. A lakossági ügyfelek növekv ő igényei miatt azonban eltolódás következett be a termék/üzletágcentrikus szolgáltatásnyújtástól a hosszú távú, ügyfélcentrikus szemléletmód felé, amelynek központi kérdése, hogy adott ügyfél mennyi profitot hoz a banknak. Az IT fejl ődése pedig már lehet ővé teszi a rendelkezésre álló adatok ügyfélközpontú, ill. kisebb ügyfélcsoportok szerinti feldolgozását, így jellemz őik főbb megállapítását. Ennek alapján általában az alábbi szegmenseket különböztetik meg a bankok: lakossági (retail), vállalati (corporate), illetve önkormányzati ügyfe- lek. Összességében megállapítható, hogy az ügyfelek számára — az IT fejl ődése által lehető vé vált e-banking ellenére — fontos maradt a gyorsaság és a bank-ügyfél közötti személyes kapcsolat megléte, tekintettel az ügyletek bizalmi jellegére. Utóbbiak kiemelten fontosak a bankhitellel is gazdálkodó vállalatok számára. Ép- pen ezért érthet ő módon, a helyi szinten lévő, megfelel ő döntési hatáskörrel felru- házott fiókok versenyel őnyre tesznek szert a fő városi központtal és a többi egység- gel szemben, az információs aszimmetria csökkenésén keresztül megfelel ő bankkö- zi koordináció és egységes területi információszolgáltatás alakul ki a bankon belül, továbbá a fiókok mind aktívabban kapcsolódhatnak be m űködési területükön a források újraelosztásába. Ezen kívül a vállalatok testre szabottabb, ügyfélközpontú kiszolgálása is megvalósulhat. Mindezt a bankok szervezeti-irányítási felépítésének az 1990-es évek közepét ől tapasztalható átalakulása (a centralizálttól a decentralizált modell felé történ ő el- mozdulás) is támogatta, s egy magasabb szervezeti-irányítási koncentráció valósult Wágner Ildikó : Magyar regionális bankközpontok felkutatása és azonosítása. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 107-116. p. 110 Gyors ténykép TÉT XVIII. évf. 2004 s2 meg, kialakultak a területi bankközpontok. Hangsúlyozni szükséges azonban, hogy a régióközpontok kivétel nélkül a vállalati ügyfeleket kiszolgáló fiókok közül kerül- tek ki, ami figyelembe véve a hazai bankok vállalatfinanszírozásban játszott megha- tározó szerepét nem tekinthet ő meglepőnek2. Szervezeti felépítés A fiókok mennyiségi vizsgálata mellett célszerű azok hálózaton belüli szerepének, funkciójának az áttekintése is. Szervezeti-irányítási szempontból hierarchikus (alá- fölérendeltségi) viszony jellemzi a több megyét felölel ő terület központi fiókjának (ún. régióközpont) és a területen lév ő fiókoknak a kapcsolatát. Az egyes bankok szervezeti felépítését megvizsgálva ezen nagyobb összefügg ő területekre kezdetben általában az igazgatóság/területi igazgatóság elnevezést használták, 1995/96-tól mindinkább elterjedt a régió/regionális igazgatóság elnevezés i. A régiók/regionális igazgatóságok központi fiókjai pedig a régió/regionális igazgatóság központjaivá váltak (a továbbiakban röviden: régióközpont). A régióközpontok az országos köz- pont és a helyi fiók között elhelyezkedve a középszintet jelentik. A következ ő ábra sematikusan és kissé leegyszer űsítve mutatja be egy hierarchikus fiókhálózat fel- építését (1. ábra). A régióközpont irányítási, szervezési, tervezési feladatokat lát el területére vonat- kozóan. Továbbá szakmai felügyeletet gyakorol a régióhoz tartozó fiókok felett. Ezzel egyidej ű leg folyamatosan értékeli és koordinálja a fiókok tevékenységét. Nagyobb szervezettel rendelkez ő bankok esetén adminisztratív feladatokat is ellát a régióközpont (például a fiókoktól összegy űjtött adatok feldolgozását követ ően adat- szolgáltatás a központ felé, portfólió min őségének figyelése stb.). Ez utóbbi a leg- inkább centralizálható megfelel ő számítástechnikai háttér esetén. A régióközpont döntési hatásköre termékek árazására, illetve egy ügyféllel vagy ügyfélcsoporttal szembeni kötelezettségvállalásra vonatkozóan kerül meghatározásra konkrét régió- vezetőre lebontva. A döntési hatáskör a legtöbb bank esetében abszolutizált, azaz konkrét összegekhez vagy mértékekhez kötött, és bankon belül is eltérés lehet kü- lönböző régióvezetők döntési szintjében (ami függ a szakmai tapasztalattól, kapcso- latrendszert ő l, a régió adottságaitól, az ügyfelek elvárásaitól, a versenytársaktól stb.). Kisebb összeg ű banki kötelezettségvállalás esetén egyszemélyi döntéshozatal jellemző, amikor is az üzleti vezet ő (fiókvezető, régióvezető) a vonatkozó szabá- lyok betartása mellett hozza meg a kompetenciájába tartozó döntést. Nagyobb ösz- szeg esetén érvényesül a „négy szem" alapelv: a megfelel ő végzettséggel és tapasz- talattal rendelkez ő , döntési kompetenciával felruházott, banki üzleti érdekeket szem el őtt tartó üzleti vezet ő jellemzően a tőle elkülönült, független szervezeti egységhez tartozó kockázatkezel ővel közösen, konszenzusra törekedve hozza meg döntéseit bizonyos összeghatár felett4 . Az ügyfelek részére értékesítend ő szolgáltatások árazá- sára vonatkozó, régióvezet ői hatáskört meghaladó, nagyobb mérték ű kedvezmé- nyek, illetve standard mértékekt ől való eltérések döntési szintje azonban Budapest. A régió élén álló régióvezető gyakorolja a munkáltatói jogot a régióhoz tartozó Wágner Ildikó : Magyar regionális bankközpontok felkutatása és azonosítása. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 107-116. p. TÉT XVIII. évf. 2004 s2 Gyors ténykép 111 fiókok dolgozói felett. A bankok humánpolitikai gazdálkodása ezt leszámítva azon- ban alapvetően fővárosközpontú. A régióközpontban szakmai és szakember kon- centráció is megvalósul azzal, hogy a vállalati hitelezéssel foglalkozó, fels őfokú végzettséggel rendelkez ő személyeken kívül a kockázatkezelési szervezeti egység- hez tartozó személyek mellett a hiteladminisztrációval és -ellen őrzéssel foglalkozó személyek is ezen a szinten vannak jelen. Szervezeten belüli megjelenésük a tágabb értelemben használt pénzügyi foglalkoztatottak számát növelheti. 1. ÁBRA Lehetséges fiókhierarchia (A Possible Branch Hierarchy) Felső szint BANKKÖZPONT (bankstratégia kidolgozása, célkit ű- zések meghatározása és lebontása a fiókhálózatra, banküzemi funkciók működtetése SZMSZ kidolgozása stb.) irányítás, • • Jelentés, vissza- ellenőrzés csatolás Középső szint RÉG ÓKÖZPONTOK (többmegyés területen teljes kör ű szolgáltatást nyújtanak a vállalati és lakossági ügyfelek részére + az alárendelt fiókok számára központként funkcio- nálnak a ledelegált, kapott többletjogosítványokból adódóan) t1 je entés, vissza- irányítás, csatolás ellenőrzés Alsó sz int BANKF1ÓKOK (helyi kirendeltségek, amelyek csak elsődleges szolgáltatásokat nyújtanak) Vállalati fiókok Lakossági fiókok (lakossági ügyfelek mellett (kizárólag lakossági ügyfelek vállalati ügyfelek részére is részére nyújtanak szolgálta- teljes körű szolgáltatást tást, de teljes körűen) nyújtanak) Kirendeltségek (csak bizonyos ügyfelek részére nyújtanak meg- határozott szolgáltatást) Forrás: Saját szerkesztés. Wágner Ildikó : Magyar regionális bankközpontok felkutatása és azonosítása. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 107-116. p. 112 Gyors ténykép TÉT XVIII. évf. 2004 s2 Konkrét szervezeti felépítések bankonként Az egyes bankok konkrét szervezeti felépítését áttekintve megállapítható, hogy 2002-ben a 28 bankból 13-nak (tehát kevesebb, mint felének) van országos fiókhá- lózata. A többi jellemz ő en csak Budapesten van jelen 1-1 egységgel. A 13 bank közül kettőnél több szintű szervezeti felépítése az alábbi hat banknak van: BB, ERSTE, K&H, OTP, Postabank és Raiffeisen. A hat bank a teljes fiókhálózat vala- mivel több, mint 80%-ával rendelkezik. A hat bank régióközpontjai kivétel nélkül megyeszékhelyeken találhatók. Az öt vidéki nagyvárosban (Pécs — 5, Gy őr — 5, Miskolc — 5, Debrecen — 4, Szeged — 4) legalább négy banknak van régióközpontja, míg a további öt megyeszékhelyi városban (Székesfehérvár — 3, Kecskemét — 2, Salgótarján — 2, Zalaegerszeg — 2, Szombathely — 1) 1-3 banknak van régióköz- pontja (1. táblázat). 1. TÁBLÁZAT Néhány megyeszékhely összehasonlítása hitelintézeti ellátottság szempontjából, 2003 (The Comparison of Some County Seats by the Supply of Credit Institutions, 2003) Jelenlév ő Takarékszövetkezeti Regionális Megnevezés bankok székhelyek bankközponti szerep száma (db) gyakorisága Debrecen 13 0 4 Győr 13 1 5 Miskolc 13 0 5 Pécs 13 0 5 Szeged 13 3 4 Magyarország 28 189 — Megjegyzés: Regionális bankközponti szerepkör alatt értend ő: régiós szervezeti felépítéssel rendelkez ő bankok közül hánynak van területi központja az adott településen. Forrás: Magyar Pénzügyi és Tő zsdei Almanach, valamint a Területi Statisztikai Évkönyv éves kiadásai alapján a szerz ő szerkesztése. Foglalkoztatottak A bank- és pénzügyi szférában foglalkoztatottak 5 száma és az összes foglalkozta- totton belüli aránya a kétszint ű bankrendszer létrejöttét ől kezdve 1996-ig folyama- tos növekedést mutatott (2. táblázat). Ezt követő en csökkenés volt tapasztalható számos okra visszavezethet ő en. Így a csökkenés a klasszikusan nem banki szolgál- tatási jellegű tevékenységek (például bérszámfejtés és könyvelés, irodaszer beszer- zések bonyolítása stb.) „kiszervezése" mellett az összeolvadások, a technológiai fejlődés, valamint új foglalkoztatási formák megjelenésének (például a teljesít- ményorientáltság érvényesítése céljából egyéni vállalkozók alkalmazása az áruköl- csönök bonyolításánál, biztosítási ügyleteknél stb.) együttes hatása miatti létszám- csökkentésekkel magyarázható. Wágner Ildikó : Magyar regionális bankközpontok felkutatása és azonosítása. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 107-116. p. TÉT XVIII. évf. 2004 s2 Gyors ténykép 113 2. TÁBLÁZAT A pénzügyi és összes foglalkoztatott számának alakulása, 1992-2002 (The Development of the Number of Total Employments and in Financial Sector, 1992-2002) Nemzetgazdasági ág 1992 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 Pénzügyi tevékenység és kiegészítő szolgál- 68,7 83,3 83,3 81,8 80,9 84,3 78,9 75,3 tatásai (ezer fő) Ebből: Budapest na 30 30 30 31 31 32 36 részesedése (%) Foglalkoztatottak 4025,7 3648,1 3646,3 3697,7 3811,5 3856,2 3868,3 3870,6 összesen (ezer fő) Ebből: Budapest na 18 18 18 18 19 19 20 részesedése (%) Forrás: Magyar Statisztikai Évkönyv éves kiadásai alapján a szerz ő szerkesztése. Hosszú évek után először 2000-ben ismét n őtt a szektor foglalkoztatottjainak száma. A növekedés — amit mindenekel őtt a dinamikusan b ővülő lakossági szolgál- tatások tettek lehet ővé (például jelzáloghitelezés beindulása) — azonban csak átme- netinek bizonyult, hiszen a 2002. év végén a pénzügyi foglalkoztatottak száma az 1996. év alattira csökkent. Utóbbi okaként a fúziók és létszámleépítések folytató- dása említhető. Összességében az 1996-2002 között bekövetkezett csökkenés ellenére a pénzügyi szektor foglalkoztatásban játszott szerepe lényegesen nem változott, hiszen a pénz- ügyi szektor változatlanul 2-3%-kal részesedik az összes foglalkoztatottból. Ez az arány az EU tagországaiban is hasonló nagyságú, 2-4% közötti. A f őváros részese- dése a vizsgált időszakban tartósan 30% körüli, ami meghaladja az összes foglal- koztatott esetén számított 18%-os arányt. Mindez még inkább aláhúzza a pénzügyi szektor főváros-központúságát. Összességében tehát a pénzügyi foglalkoztatottak száma 1996-ról 2002-re 13,9%-kal csökkent. Budapest azonban kivételt képez, mivel ott 7%-os növekedés tapasztalható. Mindez a főváros pénzügyi központi szerepének további er ősödésére enged következtetni. A legnagyobb „vesztesek" a rendszerváltást követ ően kedve- zőtlen gazdasági szerkezet ű megyék közül kerültek ki: Heves, Nógrád és Somogy megye (2. ábra). Wágner Ildikó : Magyar regionális bankközpontok felkutatása és azonosítása. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 107-116. p. 114 Gyors ténykép TÉT XVIII. évf. 2004 s2 2. ÁBRA A pénzügyi foglalkoztatottak számának relatív változása megyénként, 1996-2002 (%) (The Relative Change of the Number of Employments by Counties, 1996-2002, %) 10,0% 5,0% 0,0% 1:1 -5,0% -10,0% -15,0% -20,0% -25,0% , °Változás ( %) -30 0% -35,0% -40,0% -45,0% -50,0% Országos átlag (-13,9%) Megjegyzés: Az országos átlagot (13,9%-os csökkenés) egységnek tekintve. Az országos átlag az Y-tengely nulla értékénél jelenik meg. Forrás: Területi Statisztikai Évkönyv éves kiadásai alapján a szerz ő szerkesztése. Összeg z és A választ keresend ő többféle adat és mutató segítségével próbáltuk feltérképezni és beazonosítani a Budapesten kívüli regionális bank- és pénzügyi központokat Magyarországon. Ennek eredményeként összességében megállapítható, hogy a leg- nagyobb gyakorisággal az öt vidéki — magyarországi léptékben gondolkodva — nagy- városban fordulnak el ő olyan központi funkciók, amelyek a többi város közül mintegy kiemelik ezen nagyvárosokat. Összességében tehát a hazai regionális bank- és pénz- ügyi központok Debrecenben, Gy őrben, Miskolcon, Pécsett és Szegeden találhatók. Ezek a városok a kétszintű bankrendszer 1987. évi kialakításakor már el őnnyel in- dultak (historical determinism, path dependence), hiszen a korábbi, szocialista érában tudatos területfejlesztési politika eredményeként Budapest ún. ellenpólus városaiként Wágner Ildikó : Magyar regionális bankközpontok felkutatása és azonosítása. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 107-116. p. TÉT XVIII. évf. 2004 s2 Gyors ténykép 115 emelték ki őket a településszerkezeten belül. Kezdeti el őnyüket megtartva a bank- rendszer kiteljesedése idején, vidéki regionális bankközponttá „n őtték ki" magukat. A bankközpontok kivétel nélkül az adott régión belül kedvez őbb gazdasági para- méterekkel (GDP-b ől való részesedés, 1 főre jutó GDP, TOP 200 székhelyeinek száma, közép- és nagyvállalatok székhelyeinek száma, m űködő vállalkozások szá- ma, lakosság nagysága, munkanélküliség stb.) jellemezhet ő megyék megyeszékhely városai közül kerülnek ki, azaz a településhierarchia magasabb fokán álló település- sel esnek egybe. A regionális igazgatóságok térbeli kiterjedése és az általuk ellen őrzött terület nagysága csak többé-kevésbé felel meg a hatályos statisztikai-tervezési régió beosz- tásnak. Központjaik nagyjából egybeesnek a — hivatalosan ugyan nem deklarált — közigazgatási régióközpontokkal (Debrecen, Gy őr, Miskolc, Pécs és Szeged). A Budapesten kívül létez ő, magasabb pénzügyi szolgáltatások nyújtására és na- gyobb térség kiszolgálására képes regionális bankközpontokon belül nehéz sorren- det felállítani, mivel a hazai „mez őny" elég kiegyenlített, lényegi különbségek nin- csenek közöttük, amint az a 3. táblázatban összefoglalt adatok alapján is jól látható. 3. TÁBLÁZAT Regionális bank- és pénzügyi központok összehasonlítása (2001, 2002) (The Comparison of Regional Bank and Financial Centres, 2001 and 2002) Takarék- Regioná- Jelen - Jelenlévő szövetke- Bank- Pénzügyi lis bank- lévő nem banki Megne- zeti szék- fiókok foglalkoz- központi bankok pénzügyi vezés helyek száma tatottak szerep száma közvetítők száma (db) száma (fő) gyakori- (db) száma (db) (db) sága 2002 2002 2002 2001 2002 Debrecen 13 0 22 25 1 632 4 Győr 13 1 36 27 2 073 5 Miskolc 13 0 40 24 2 108 5 Pécs 13 0 35 23 1 610 5 Szeged 13 3 37 25 1 573 4 Magyar- 28 189 1 168 52 748 — ország Megjegyzés: A pénzügyi foglalkoztatottak száma megyére vonatkozó adat. Regionális bankközponti szerepkör alatt értend ő : régiós szervezeti felépítéssel rendelkez ő bankok közül hánynak van területi központja az adott településen. Forrás: Magyar Pénzügyi és Tőzsdei Almanach, valamint a Területi Statisztikai Évkönyv éves kiadásai alapján a szerz ő szerkesztése. Jegyzetek t A 189 szövetkezeti formában m űködő hitelintézet Budapestt ől eltérő székhely ű, elnevezésük általában utal székhelyükre és az általuk kiszolgált helyi piac (település és közvetlen térsége) elhelyezkedésére. 2 A lakossági piacon meghatározó szerepl őket (OTP, K&H) leszámítva a lakossági szolgáltatások terén még ma is nagyfokú főváros-központúság van. Wágner Ildikó : Magyar regionális bankközpontok felkutatása és azonosítása. Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 107-116. p. 116 Gyors ténykép TÉT XVIII. évf. 2004 s2 3 A BB a régió szinonimájaként használja a Vállalati Üzletközpont (VÜK) elnevezést. 4 Az összeghatárok bankonként, s őt bankon belül is eltérnek, azonban 1-1 területen lév ő fiókok esetében a fiókvezetők/régióvezet ők, illetve kockázatkezel ők döntési hatásköre hasonló, mivel nagyobb eltéré- sek versenyhátrányként jelentkezhetnek adott bank számára. 5 A pénzügyi foglalkoztatottak közé a banki alkalmazottakon kívül a szakosított hitelintézetek, takarék- szövetkezetek, lízingtársaságok, egyéb pénzügyi vállalkozások, biztosítók alkalmazottai, valamint a biztosítási ügynökök és alkuszok, illetve t őzsdei szerepl ők alkalmazottai is beleértend ők. Összességé- ben pénzügyi foglalkoztatott alatt a „Pénzügyi tevékenység és kiegészít ő szolgáltatásai" megnevezés ű, J jelű nemzetgazdasági ágban foglalkoztatott értend ő. Irodalom Gál Z. (1998) A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. — Tér és Társadalom. 4. 43-68. o. Wágner I. (2004) A magyar pénzügyi (közvetít ő) rendszer térszerkezeti elemzése nemzetközi kitekintéssel. PhD Kézirat.