Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 125-128. p. KRÓNIKA VARSÁNYI ERIKA: REGIONÁLIS EGYENLÖTLENSÉGEK - NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÁSBAN 1987. október 22-24. között rendezte 10. tanácskozását az Osztrák Szociológiai Tár- saság Grazban. A rendezvény témája a „Határos társadalmak. Társadalmi strutkúra és társadalmi tudat Kelet- és Közép-Európában" volt. A plenáris üléseken elhangzott el ő adások a legátfogóbban foglalkoztak a nyugati és a szocialista társadalmak struktúrájának és társadalmi tudatának összehasonlításával. El ő adást tar- tott Haller, M. az Osztrák Szociológiai Társaság elnöke „A társadalmi fejl ő dés határai Európá- ban — kihívás és feladat a szociológia számára" címmel. Lane, D. a birminghami egyetem szocioló- gia professzora a társadalmi rendszerek közötti összehasonlítást a különböz ő ideológiák dimenzió- jában végezte elStrasser, H. a duisburgi egyetem professzora a nyugati társadalmak fejl ő dési tenden- ciáival foglalkozott el ő adásában. Szelényi, I. az értelmiség szerepére vonatkozó elméletét és az „új osztály" nyugati és keleti koncepcióit ismertette. A hét munkacsoport míndegyike aktuális és alapvet ő társadalmi kérdések köré szervez ő- dött; tematikájuk rendkívül széles skálán biztosított terepet a társadalmi rendszerek és országok közötti összehasonlításra. A „Territoriális határok és a regionális egyenl ő tlenségek" c. csoport munkájában vettem részt. Lipp, W. adott elméleti alapvetést a regionális egyenl ő tlenségek témájához. Meghatározásában a regionális egyenl ő tlenség fogalmát elhatárolta mindenekel ő tt a társadalmi egyenl ő tlenség fogal- mától, elismerve, hogy a természeti adottságok különbségei az adott társadalom struktúrájától, fejlettségi szintjét ő l függ ő en válnak szociális egyenl ő tlenségekké. Referátumának els ő részében a tér és társadalom kérdését úgy közelítette meg, hogy a teret passzív, egyenl ő tlenséget tároló keretnek, a társadalmat pedig aktív egyenl ő tlenségeket kumu- láló vagy megváltoztató er ő ként fogta fel. Az el ő adás második része annak a kérdésnek a megvá- laszolásával foglalkozott, hogy mit jelenthet a jelen számára a „regionális egyenl ő tlenség". Így ju- tott el a szerz ő addig a tézisig, hogy abban a mértékben, ahogy a régi „szociális egyenl ő tlenségekre (társadalomgazdasági eredet ű ekre) „újonnan" keletkez ő k települnek rá és relativizálják azokat, a térnek, mint a társadalmi egyenl ő tlenség tárolójának (közvetít őjének, bizonyos esetekben er ő sítő- jének) a jelent ő sége visszaszorul; az egyenl ő tlenséget ui. ma fokozódó mértékben a jóléti állam kü- lönböz ő meczanizmusai termelik ki: a „szociális" igények, valamint a státuszkijelölések a nem, az életkor, etnikai eredet alapján. Különleges esetnek tekintette azt a helyzetet, amikor a régió hátrányokkal jár az ott lakó emberek számára, s eltekintett azoktól a feszültségekt ő l, amelyek a „centrumok" és „perifériák" között állnak fenn; ezért úgy látta, hogy kevésbé a tér az, ami az em- bereket fenyegeti, azaz valamely hely különleges viszonyai, mint inkább azok, akik a teret — a szó élet- és kultúrtér értelmében — szétrombolják. (Fogalomhasználatából világossá válik, hogy a régiót természeti — földrajzi adottságként értelmezi, és általában elhatárolja azoktól a társadalmi kérdé- sektő l, amelyek egy adott régióban jelentkeznek.) A fenti, er ő sen vitatható, messze túlhaladott szemlélet ű elméleti alapvetés után szocioló- giai és közgazdasági elemzések követték egymást a régió széles földrajzi meghatározásától az egyes települések szociálökológiai vizsgálatáig. Haller, M. és Hölliger, F. a centrumok és perifériák alaku- lását tekintették át Európában az 1930 és 1980 közötti id ő szakban. A „centrum" és a „periféria" VARSÁNYI ERIKA: Regionális egyenlőtlenségek - nemzetközi összehasonlításban Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 125-128. p. 126 fogalmak a társadalomtudományi szóhasználatban a magasan fejlett, domináns és az alulfejlett ré- giók közötti gazdasági, politikai és kulturális függ ő ségi viszonyokat fejezik ki. E iiiegosztottság el- méleti megközelítéseinek ismertetését úgy foglalták össze, hogy egy ország vagy egy régió relatív jeent ő ségét a nemzetközi munkamegosztásban lényegében az határozza meg, hogy milyen szocio- kulturális és intézményi feltételeket örökölt. Ezért azt a kérdést tekintik dönt ő nek, hogy milyen belső struktúrafeltételek között tud egy ország, illetve egy régió periférikus helyzetéb ő l kiemelked- ni vagy kénytelen ennek foglya maradni. Az európai országok fontos társadalmi mutatóiban bekövetkezett változások összehason- lítása 1925-30-tól 1975-80-ig, azt mutatja, hogy a jelenkor rendkívüli szociális és gazdasági fej- lő dési tempója és a szocialista országok er ő teljes társadalmi átalakulása ellenére az 50 éves id ő tar- tam túl kevés ahhoz, hogy az a szétválás kiegyenlít ő djék, amely az utóbbi évszázadok során Európa régiói és országai között kialakult. A gazdasági fejl ő dés kritériumai szerint a dél- és kelet-európai országok és a közép- és észak-európai országok közötti távolság kb„ 1930 és 1980 között alig vál- tozott. Ezzel szemben társadalmi és kulturális téren er ő sebb kiegyenlít ő dés történt. Az egyes országok relatív gazdasági helyzetének változásai el ő ször a Közös Piacba, illet- ve a KGST-be való integrációval esszefügésben szemléltethet ő k: Nyugat-Európán belül a gazdasági centrumok kiterjedése és áthelyez ő dése állapítható meg Észak-Európáról Közép-Európára. Francia- orzág, NSZK, Olaszország, mint a Közös Piac alapító tagjai javítani tudtak helyzetükön. Másfel ő l Csehszlovákia és az NDK, amelyek fejlettségi szintje 1930 körül megfelelt a többi közép-európai országénak, ez utóbbiakkal nem tudtak lépést tartani. Míg a történelmi kultúrközösség miatt Bul- gária számára volt a legkonfliktusmentesebb a szovjet rendszer átvétele, a többi kelet- és dél-euró- pai ország esetében nyitva hagyják a kérdést, hogy számukra a szocialista társadalmi rendszer és a KGST-be történ ő betagolódás milyen gazdasági el ő nyökkel járt, milyen mértékben változtatott periférikus helyzetükön. Ezeknek az országoknak a súlyos történelmi öröksége magyarázhatja le- maradásukat az észak-nyugati országokhoz képest. Tény, hogy ez a távolság alig csökkent eddig, másfel ő l azonban az összehasonlítható periférikus kapitalista államokéhoz hasonló fejlettségi szin- tet mutatnak. (Portugália, Spanyolország, Görögország). Azok közül az országok közül, amelyek 1930 körül Európa déli perifériájához tartoztak, eddig egyedül Olaszország tudott láthatóan javítani helyzetén. Még nyitott kérdés, hogy a Közös Piachoz való csatlakozás hatása milyen mértékben fog Spanyolország, Portugália és Görögország heyzetén megmutatkozni, mivel ezek az országok mind gazdaságföldrajzi helyzetük, mind bels ő struktúrájuk tekintetében lényegesen „messzebb" vannak Közép-Európától, mint Olaszország. Különösen érdekes Finnország helyzetének viszonylagos javulása, illetve Írország rosz- szabbodása. A centrumok és perifériák viszonyát a nagyfokú állandóság jellemzi. Habár a modernizá- lódás folyamatában meghatározott szocioökonómiai struktúrák (gazdasági szektorok átrétegz ő dése, születési ráták stb.) fokozatosan közeledést mutatnak, az egyes európai országoknak a történelem során kialakult szociokulturális mélystruktúrái messzemen ő en érintetlenek maradhatnak. Ladányi, J. e munkacsoport keretében ismertette az elmúlt 50 évet felölel ő adatok elem- zésén alapuló vizsgálatát a budapesti szegregációról. Ciesla, S. a Lublini Katolikus Egyetem szociológiai tanszékének munkatársa átfogó tanulmányban elemezte a regionális és társadalomtérbeli különbségeket Lengyelországban. Áttekin- tésének kezdete: 1945, ekkortól ui. az iparosítás és az urbanizálódás — ellentétben a kapitalista tár- sadalmakban lezajló hasonló folyamatokkal — mint tervezett folyamatok, politikailag meghatáro- zottak. Ezek a folyamatok nagy mértékben meghatározzák a jelenlegi társadalmi helyzetet és be- folyásolják a jöv ő beli fejl ő dési irányt; az urbanizációt és az iparosítást úgy értelmezték, mint a szocializmus alapjainak lerakásához szükséges mell ő zhetetlen feltételeket, egy mélyreható szociális változás eszközeiként fogták fel mindkett ő t. Ezeknek a folyamatoknak egyik legfontosabb társa- dalmi célja a tér egyenl ő sítése volt. Az el ő adás ezeknek a szempontoknak az alapján elemezte a területfejlesztés problémáit. Az elemzés alapjául szociológiai, társadalomökológiai, társadalom- földrajzi vizsgálatok, valamint statisztikai adatok szolgálnak — a második világháború befejezését ő l kezdő dő idő szakra metszetei pedig a következ ő k: város-vidék viszonylat; regionális szint; a városok hierarchiája; a városok bels ő , azaz társadalomökológiája. VARSÁNYI ERIKA: Regionális egyenlőtlenségek - nemzetközi összehasonlításban Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 125-128. p. 127 Dangschat, J. S. a Hamburgi Egyetem Összehasonlító Városkutató M ű helyének munka- társa egy kutatásról számolt be a lakóhelyi szegregációról, Varsó példáján. 1978-ban Varsóban a lakosság világos szegregációja volt látható képzettségi csoportok szerint. Az ezt igazoló értékek a nyugat-európai nagyvárosokkal összehasonlíthatóan magasak. Ezek az értékek annak ellenére jön- nek létre, hogy a társadalmi különbségek mértéke kisebb, a lengyel lakosságon belül a státusz- kozisztencia nagyobb, a lakáselosztás standardizált és a lakásbérek közötti különbségek kisebbek. Emellett a városon belüli költözködési mozgás a drámai lakáshiány miatt csekély. A kétváltozós összefüggések elemzése azt mutatja, hogy a jobban képzettek jobb laká- sokkal vannak ellátva és meghatározott városrészekbe törmörülnek azok, akik magasabb életmin ő - séggel rendelkeznek. A többváltozós elemzésb ő l kiderül, hgoy a társadalomtérbeli különbségek mindenekel ő tt a lakásállományon belüli különbségeken nyugszanak. Ezek els ő sorban az átfogó újraépítésre és a lakásátruházásra vezethet ő k vissza — két tekintetben a szocialista célkit ű zés kere- téen végzett adminisztratív eljárásra. A lakóhelyi szegregáció elméletéb ő l kiindulva — amely többé-kevésbé a fennálló társa- dalmi különbségeken, a különböz ő képpen értékelt lakótérelosztás koncentrációján és a lakáspiac- hoz való szabad hozzájutáson és teljes áttekinthet ő ségén alapul — Varsóban nem fordulhatna el ő semmilyen szegregáció. Ezért a lakóhelyi szegregáció elmélete újrafogalmazásra szorul: el ő ször implicit feltevéseit, másodszor ezekérvényességét kell újravizsgálni, harmadzsor pedig azokat a fo- lyamatokat szükséges feltárni, amelyek a piacorientált (Észak-Amerika), a vegyes (Nyugat-Európa) és az adminisztratív eszközökkel szabályozott (Kelet-Európa) „lakáspiacokon" a lakosság társa- dalomdemográfiai jegyek szerinti osztályozásához vezetnek. Nöstlinger, F. a Klagenfurti Egyetem Szociológiai Intézetének munkatársa egy adott or- szágon belüli regionális egyenl ő tlenségek létér ő l számolt be Beliburg — Alsókarintia példáján. Nem tejesültek azok a várakozások, amelyek szerint az agrártermelés iparosításával és a gazdaság moder- nizálásával korlátozhatók lesznek a regionális különbségek, a vidéki térségek integrálhatók lesznek az ipari társadalom fejl ő désébe és ezeknek az átfogó gazdaság vérkeringésbe történ ő bekapcsolá- sával elérhet ő lesz a vidéki népesség munka- és életkörülményeinek javítása. Mivel a hagyományos fejl ő dési modellek és problémamegoldó stratégiák szemlátomást elveszítik hatékonyságukat és hihe- tő ségüket, a periférikus térségek lakossága észlelhet ő en arra kényszerül, hogy regionális életproblé- máira önálló megoldásokat fejlesszen ki és életviszonyait a maga meghatározta célok szerint alakítsa ahelyett, hogy — mint ez eddig volt — fejl ő désének irányát kívülr ő l engedje meghatározni és prob- lémáinak leküzdését külső hatóságoktól várja. Az általános elméleti bevezet ő után egy empirikus kutatás tapasztalatairól számolt be, amelyet Karintia egy periféríkus régiója népességének munka- és életkörülményeir ő l végeztek. Az elő adás bemutatta, hogy az érintettek ezeket a hátrányokat miként tapasztalják, értelmezik és dolgozzák fel. A kutatás során különös jelnet ő séget tulajdonítottak az érintettek „társadalmi tu- datának", mert a régió fejl ődését messzemen ően a lakosság meglév ő cslekvési komptenciája és az a képessége határozza meg, hogy mennyire képes regionális életproblémáira a valóságnak megfelel ő okmagyarázatot és megoldásokat kifejleszteni. Theodor P. lkonomu, a Salzburgi Egyetem Kultúrszociológiai Intézetének munkatársa Görögország példáján mutatta be a területi egyenl őtlenségeket. A regionális egyenl őtlenségek há- rom dimenzióját vonta be a struktúraelemzésbe: az ország ma létez ő belső és külső területi keret- feltételeinek, illetve függ őségeinek történelmi alakulását; a nemzetiségek, a vallás, a nyelv területein fennálló kulturális egyenl őtlenségeket, valamint a társadalmi-gazdasági egyenl ő tlenségeket az alap- szükségletek keretében, amelyek az életmin ő ség helyzetér ő l és alakulásáról egyet mást mondhat- nak. A regionális egyenl ő tlenségek struktúrahatásait társadalmi, gazdasági és politikai síkon vizsgál- ják. Ezek „lágy" egyenl ő tlenségekként jellemezhető k, mivel nem világos makrostruktúrájuk által csak közvetett módon járulnak hozzá a mindenkori területen a regionális helyzet tudatossá válásá- hoz, anélkül, hogy közvetlenül utalnának hatalmi-politikai hátterükre. Végül is ezek azok, amelyek „legitimációs" jellegükkel a periférikus helyzet stabilizálásához vezetnek. A „regionális különbségek" fogalma alá észlelhet ően a kutatások széles skálája volt be- vonható, az el ő adások a régió széles értelmét ő l (Európán belüli különbségek) a településen belüli (Varsó) diszparitások viszgálatáig terjedtek. Többségükre a konfliktusérzékenység volt jellemz ő , megközelítésük pedig — mégha nem kifejezetten komparatív vizsgálatról számoltak is be — szük- VARSÁNYI ERIKA: Regionális egyenlőtlenségek - nemzetközi összehasonlításban Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 125-128. p. 128 ségképpen összehasonlító volt. A szekció munkája a lehetségesnél, az igényeltnél és a téma által megkívántnál kevésbé volt intenzív, amiben szerepet játszhatott az is, hogy a kevés számú részt- vevő közül többen ismerték egymás munkáját, s ő t közös kutatásokat is végeztek, tehát nem ez volt az első dleges terep a reflekciókra, továbbá az is, hogy a munkacsoportok szimultán m ű ködtek, és az is, hogy a vitacsoport moderatora K. Zapotoczky professzor, a linzi egyetemr ő l mintha fonto- sabbnak tartotta volna az id ő kereteket e keretek gazdagabb kitöltésénél. A centralizált településpolitika, s az egy sémára igazított igazgatási rendszer azonosságai révén természetesen adódott, hogy saját kutatási tapaztalataimmal a lengyel kolléga beszámolójá- hoz kapcsolódjak. Mondanivalómmal egyben cáfolni is szándékoztam a bevezet ő elméleti el ő adás naív, idealista következtetéseit, miszerint az ipari társadalmak környezetromboló expanzivitásával szemben a lokális közösségek saját tradícióikból fakadó értéket helyezhetik szembe. Az ipari tár- sadalom fogalmának általánossága mögött a konkrét összefüggésben is er őteljesebb érvényesség ű a politikai-igazgatási rendszer, amelynek keretei között az iparosodás zajlik. Az egyes települések ugyanis természet- és hagyomány ő rző küldetésüket csak annyiban tudják ellátni, amennyiben az ehhez szükséges minimális autonómiával rendelkeznek. A centralizált politikai-igazgatási rendszer azonban egyidej ű leg sorvasztotta el a természeti környzetet és a helyi autonómiát. HAJDÚ ZOLTÁN: BESZÁMOLÓ A NEMZETKÖZI FÖLDRAJZI UNIO „FÖLDRAJZ ÉS KÖZIGAZGATÁS - MUNKABIZOTTSÁGÁNAK PÉCSI ÜLÉSÉR Ő L A munkabizottság 1987. augusztus 31.—szeptember 4. között az MTA Regionális Kuta- tások Központjával közösen rendezte meg nemzetközi konferenciáját „Közigazgatási reformok Európában — földrajzi néz ő pontból" címmel. Az 1960-as évekt ő l kezdve a földrajztudományon belül ismét elő térbe került a közigaz- gatási területszervezés földrajzi összetev ő inek kutatása. Ennek oka egyrészt az, hogy jónéhány európai ország radikális közigazgatási területi reformot hajtott végre, s ennek térbeli hatásai nagyon rövid id ő n belül a felszínre kerültek, másrészt pedig a földrajztudomány elméleti fejl ő dése, a köz- igazgatásföldrajz formálódása. A NFU Földrajz és Közigazgatás munkabizottságát az 1984-es párizsi kongresszus hívta életre, s azóta rendszeresen áttekinti a közigazgatás és a közigazgatási területszervezés földrajzi problematikáját. A szimpózium keretében kísérletet tettek a közigazgatási reformok politikai és gazdasági hátterének, összetev ő inek feltárására, a helyi — területi igazgatás reformjainak tudományelméleti megközelítésére, az új területi struktúra összetev ő inek és hatásainak elemzésére, a közgigazgatás és a területfejlesztés kölcsönhatásának értékelésére, a nemzeti és a nemzetközi folyamatok viszo- nyának bemutatására. Megnyitójában ENYEDI GYÖRGY akadémikus, a Nemzetközi Földrajzi Unio alelnöke, az MTA Regionális Kutatások Központjának f ő igazgatója kiemelte a vitatott témakör jelent ő ségét és felhívta a figyelmet a szerteágazó kapcsolódási pontokra. Kifejezve meggy ő z ő dését, hogy a föld- rajztudomány érdemi segítséget tud nyújtani a közigazgatási térszervezésben, s hangsúlyozta a szim- pózium kapcsán az összehasonlítás jelent ő ségét. BENNETT, R. J. professzor, a munkabizottság elnöke felhívta a figyelmet a kérdéskör id őszer ű ségére és kiemelked ő fontosságára. Az egyes országok közigazgatása a végrehajtott közigaz- gatási reformok megismerésének jelent ő ségén túl hasznos lehet a szimpózium a tekintetben is,