Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 191-193. p. Tér és Társadalom XVII. évf. 2003 s 4: 191-193 KONFERENCIA BESZÁMOLÓ „KAPACITÁSÉPÍTÉS A FENNTARTHATÓ VIDÉKFEJLESZTÉSÉRT" — Euracademy projekt-záró konferencia CSIZMADIA ZOLTÁN Az MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet szervezésében 2003. november 6-8. között Gy őrben került megrendezésre a Leonardo da Vinci (Community Vocational Training Action Programme) Pan-European Summer Academy for Sustainable Rural Development (EURACADEMY) — Páneurópai nyári egyetem a fenntartható vidékfejlesztésért Projekt (No. S/00/B/PP-127033) záró konferenciája. A három éves nemzetközi programban hat országból svéd, finn, görög, spanyol, lengyel és magyar partnerek között folyt az együttm űködés a pro- jekt sikeres megvalósításáért. A fenntartható vidékfejlesztés témaköre a kilencvenes évektől egyre nagyobb figyelmet kapott. Ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy a helyi fejlődésnek a „fenntartható fejl ődés" elve szerinti ösztönzése és menedzsmentje a vidéki térségekben nehéz feladat, melyhez még nem halmozódott fel elég tapasztalat, és a jelenlegi oktatási rendszer sem kínál minden esetben megfelel ő szakképesítést. A három éves projekt célja tehát, hogy a készségek kínálata és kereslete között fennálló szakadékot csökkentse, különös tekintettel a kis- és középvállalkozások létrehozására és fenntartására, valamint az őket segítő szakemberek felk6zítésében. Az EURACADEMY projekt keretében két sikeres nyári egyetem megszervezésé- re (2002 Gotland, Svédország: a fenntartható vidéki turizmus fejlesztése; 2003 Ioannina, Görögország: információs társadalom és fenntartható vidékfejlesztés), illetve a képzési programok specifikus tárgyköréhez köt ődő távoktatási anyagok kidolgozására, majd a nyári akadémiákat követ ő nyolchetes távoktatási kurzusok megszervezésére és lebonyolítására került sor. A multinacionális és interdiszcipliná- ris szakértői gárda, mely egyetemi oktatókból, kutatókból és a vidékfejlesztésben érdekelt tanácsadókból án, els ődlegesen azt a célt tűzte ki maga elé, hogy világos, gyakorlatorientált formában közelítse meg a vidéki térségek fenntartható fejlesztésé- nek lehetőségét. A projekt-záró konferencián a közel tizenöt országból érkez ő több mint kilencven résztvev ő megismerkedhetett a projekt eredményeivel, a megrendezésre került nyári egyetemek, távoktatási programok tapasztalataival. A regisztrált résztvev ők a projekt időtartama alatt készült két angol nyelv ű tankönyvet ajándékba kapták. A nemzetközi konferencia szakmai programjának vázát az a gondolat alapozta meg, mely szerint minél több alkalmat kell biztosítani a vidéki térségek fejlesztésében érintett európai szakembereknek arra, hogy megosszák, kicseréljék egymással sike- KONFERENCIA BESZÁMOLÓ Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 191-193. p. 192 Konferencia beszámoló TÉT XVII. évf. 2003 E 4 res és néha kudarcra ítélt programokon alapuló tapasztalataikat a lokális kapacitás- építés területén. A rendezvényen kiegyensúlyozottan és strukturáltan jelentek meg az elvontabb, elméleti indíttatású kérdésfelvetések, illetve a konkrét, problémaori- entált esettanulmányok, projekt-ismertetések. A konferenciát Kroó Norbert professzor, a Magyar Tudományos Akadémia f őtit- kára nyitotta meg. A kapacitásépítés fenntartható vidékfejlesztésben játszott szere- pét tágabb környezetbe ágyazottan mutatta be a rendezvény két f őelőadója. Werner Herrmann professzor (igazgatói tanácsadó, a CEDEFOP és az Európai Bizottság képvisel ője) a tudástársadalom felé vezet ő út állomásait, stratégiai irányvonalait ismertette a kib ővülő Európai Unióban. Az életen át tartó tanulás, képzés elenged- hetetlen pillére a hatékony kapacitásépítésnek, mely értelmezésében nemcsak a vidéki térségek, hanem az egész Unió szempontjából komoly tervezési, fejlesztési irányvonal. A tudásállomány, a készségek, a cselekvési hajlam fejlesztését hangsú- lyozta Malcolm Moseley professzor is (Vidékfejlesztési Fakultás, Gloucestershire Egyetem, Cheltenham — Egyesült Királyság) megalapozó teoretikai el őadásában. Ha a fenntartható vidékfejlesztés alappillére a „négy t őke" fejlesztése (környezeti, megtermelt, humán és társadalmi), akkor a kapacitásépítésnek egyértelm űen a tár- sadalmi kontaktusok kiaknázását, a humán er őforrások b ővítését kell megcéloznia. A gondolatébresztő felvezető el ő adások után svéd, finn és magyar példákon keresz- tül tájékozódhattak az érdekl ő dök a kapacitásépítés térségfejlesztési, információs technológiai, illetve társadalmi aspektusairól. A konferencia programstruktúrájának második szegmensében a részproblémákra fókuszáló munkacsoportok kapták a f ő szerepet. Négy szekcióban közel húsz pre- zentációval ismerkedhettek meg a megjelentek. A résztvev ők rövid, önálló el őadá- saik során megosztották saját tapasztalataikat (1) a kis- és középvállalkozások, a (2) helyi kezdeményezések, (3) az információs társadalom és (4) az oktatás, képzés, továbbképzés területén, figyelve arra, hogy az adott területen kikristályosodjanak a kapacitásépítésben rejl ő lehető ségek. A nyitónap probléma-érzékeny vitával zárult. A záró-konferencia el ő adásainak anyagai rövidített változatban a projekt honlapján (www.euracademy.org ) olvashatók lesznek. A három napos rendezvény második napján, a konferencia zárása el őtt került sor az EURACADEMY Társaság megalapítására is, mely szervezet intézményesült formában viszi tovább a Leonardo program keretében most lezáruló projekt filozó- fiáját és célkitűzéseit. A pan-európai társaság f ő titkára Szörényiné dr. Kukorelli Irén, a projekt hazai koordinátora lett. A kapacitásépítés fenntartható vidékfejlesztésben játszott szerepének gyakorlati példáit a következ ő két napon ismerhették meg a konferencián részt vev ő külföldi és hazai oktatók, kutatók, területfejleszt ő szakértő k, egyetemi hallgatók. A tanul- mányutak során olyan lokális kezdeményezéseket, vállalkozásokat látogattak meg a konferencia résztvev ő i, amelyek sikeresen felismerték és kiaknázták a természeti adottságokat, a tárgyi és szimbolikus er ő forrásokat, a megszerzett tudást, a tenni akarást. Győ r környékén így válhatott az érdekl ődés középpontjává egy 7 főt KONFERENCIA BESZÁMOLÓ Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 191-193. p. TÉT XVII. évf. 2003 s4 Konferencia beszámoló 193 foglalkoztató dzsemüzem (Sokorópátka), egy faluvéd ő egyesület (Börcs), a kis- és középvállalkozásokat támogató polgármesteri hivatal menedzsment tevékenysége (Kunsziget), vagy éppen egy sikeres bortermel ő . Természetesen nem csak Gy őr- Moson-Sopron megye közösségeinek sikeres kapacitásépítési projektjeir ől esett szó. A rendezvénysorozat harmadik napján Vas és Zala megyében ismerkedhettek meg az érdekl ődők az olyan helyi innovatív, fejlesztésorientált kezdeményezések- kel, mint például a ZAla-Kar Térségi Innovációs Társulás, a Dötki Ökológiai — Vidékfejlesztési Tájközpont, a Regionális Idegenforgalmi Bizottság tevékenysége, az ŐrségNet projekt, vagy éppen az Őriszentpéteri Natúrpark. A tanulmányút záró akkordjaként Bük polgármestere, a gyógyfürd ő ügyvezető igazgatója és a Büki Idegenforgalmi Társaság (BÜKIT) képvisel ője mutatta be a fürd őcentrumban eddig elért eredményeket, illetve a jöv őbeni fejlesztési célokat. A régióban megkezdett sikeres kapacitásépítési folyamatok „empirikus", valóságközeli megismerése kiegészí- tette, megerősítette és elmélyítette az el őadásokban szerepl ő gondolatokat, az egymás közt kicserélt ötleteket. A projekttel és a konferenciával kapcsolatos információk Honlapok Projekt: http://www.euracademy.org/welcome.asp Partnerek: http://www.euracademy.org/partners.asp On-line szakmai közösség: http://www.euracademy.org/join.asp Nyári egyetemek: http://www.euracademy.org/theme.asp Távoktatási anyagok: http://euracademy.agriprim.com/ Projekt-záró konferencia: http://www.euracademy.org/invitation_project.asp Projekt partnerek - Svéd Agrártudományi Egyetem Vidékfejlesztési Központja (Uppsala) http://www.slu.se/ - PRISMA Fejlesztési Kutatások Központja (Görögország) http://www.prismanet.gr/ - Ioanninai Egyetem (Görögország) http://www.uoi.gr/ Helsinki Egyetem, Vidéki térségek kutatása és képzése Seinajoki Intézete (Finnország) http://www.sjoki.uta.fi/hymakes/english/index.htm - Nicolaus Kopernikus Egyetem, Szociológia tanszék (Lengyelország) http://www.uni.torun.p1/ - Masurian Academy, Marketing és Menedzsment kar (Lengyelország) http://www.wm.olecko.p1/ - A Fenntartható Fejl ődés Mediterrán Intézete (IMEDES) (Spanyolország) http://www.grupimedes.com/ - MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet (Magyarország) http://www.rkk.hu/nyuti/