Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 105-124. p. KITEKINTÉS NIJKAMP PETER AZ INFRASTRUKTÚRA ÉS A REGIONÁLIS FEJL Ő DÉS TÖBBDIMENZIÓS GAZDASÁGPOLITIKAI ELEMZÉSE A tanulmány középpontjában az infrastruktúrának (vagy a társadalmi rezsi tő kének) a regionális fejlesztési stratégiában betöltött szerepe áll. A szerz ő a regionális fejl ődés többdimenziós elemzését különböz ő statisztikai módszerek (pl. cluster analí- zis, skála-módszerek) alkalmazásával, valamint a kvázi-termelési függvény felhasználásá- val készítette el. Ez elemzést a szerz ő hollandiai esettanulmányon keresztül mutatja be.) I. Bevezetés Az elmaradott térségekkel kapcsolatos regionális politika egyik legfontosabb kérdése az infrastruktúra és a regionális fejl ődés közötti összefüggés. A Közös Piac elmaradott térségeinek fejlesztésében az infrastruktúra fejlesztésének az egyik poli- tikai eszköze az (1975-ben alapított) Európai Regionális Alap. Különösen 1978 óta — amikoris elhatározták, hogy a közjavak széles körét az infrastruktúrához sorolják, amelyhez a Regionális Alap (egyetértésben a közösség más pénzügyi intézményeivel) anyagi támogatást is nyújthat — az infrastrukturális beruházások támogatása fokozato- san emelkedik és jelenleg a Regionális Alap évi költségvetésének több mint a felét teszi ki. Az alapból származó pénzügyi támogatás jelent ős részét infrastrukturális beruházásokra fordítják Hollandiában is. A tanulmány az infrastruktúra tágabb (anyagi és nemanyagi) értelmezésén alapszik, az infrastruktúra állami t ő ke, amely az adott or- szágban, illetve régióban a társadalmi-gazdasági tevékenység alapjául szolgál. Jelen tanulmányban az infrastruktúra, mint a regionális tervezés eszköze kap prioritást. Elemezni kívánjuk az infrastruktúra regionális fejl ő désben betöltött szerepét a regionális fejl ődés jelenleg ismert elméletei alapján. Az infrastruktúra és a regionális fejl ődés közötti kapcsolatrendszer vizsgálatának különböz ő elemzési mód- szereit is bemutatjuk. A tanulmány második részében vizsgáljuk azt, hogy Hollandiában, az elmúlt évtized során az infrastruktúra milyen hatást gyakorolt a regionális fejl ődésre (ez egy- ben része a Közös Piaci orzságokra vonatkozó nemzetközi összehasonlító tanulmá- nyoknak is ► . Az elemzés során kapott eredmények segítségével több általános követ- keztetést tudunk levonni az infrastruktúra hatékonyságáról, az infrastruktúráról mint eszközrő l az európai és a holland regionális politikában. NIJKAMP PETER Az infrastruktúra és a regionális fejlődés többdimenziós gazdaságpolitikai elemzése Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 105-124. p. 106 II. Infrastruktúra és regionális fejl ődés A regionális politika fő célkit ű zése az egyenl ő tlenségek csökkentése, ami az- zal az eredménnyel járhat, hogy a gazdaság egésze és a társadalmi-gazdasági célkit ű- zések között nagyobb összhang alakul ki. (v.ö. Richardson 1969). A regionális politika központi kérdése tehát mind a regionális mind a szoci- ális profilok elemeinek a fejlesztése, mind ezen profilok régiók közötti ellentmondásá- nak csökkentése. (v. ö. Folmer és Oosterhaven 1980.) Hirschman egyenl ő tlen növekedési elmélete (1958) különösen jól kapcsoló- dik elemzésünkhöz. Hirschman nagy súlyt fektetett az állami infrastrukturális beru- házásokra (társadalmi rezsi t ő kére). Ezek olyan alapvet ő beruházások, amelyek az ipa- ri, mező gazdasági és tercier tevékenységekhez szükséges feltételeket teremtik meg, ide tartoznak többek között az oktatás, egészségügy, társadalmi és kulturális tevékeny- ségek, szállítás stb. területén eszközölt beruházások is. A társadalmi rezsi t ő ke, a közvet- len termelő tő ke kiegészít ője. Ez azt is sugallja, hogy megfelel ő összhangra van szük- ség a társadalmi rezsi t ő ke és a közvetlen termel ő tő ke között, bár ez az összhang fel is borulhat egyrészt a kialakuló pénzügyi korlátok okozta sz ű k keresztmetszetek követ- keztében, másrészt az infrastrukturális t ő ke oszthatatlansága okozta túlméretezett kapacitások létrehozása miatt. Az egyenl ő tlen növekedés elmélete szorosan összefügg a regionális fejl ődés új elméletével (Id. Biehl 1980; De Graaff és Nijkamp 1981). Az elmélet alapgondolata, hogy tartós regionális diszparitások els ősorban a hosszú távú strukturális fejlesztések eredményei egy regionális rendszerben, és nem a jövedelem vagy kereslet rövid távú ciklikus ingadozásának következménzei. Ennek az az oka, hogy egy régió túlságosan is kicsi és nyitott — a világgazdasághoz képest — ahhoz, hogy független gazdasági pozíciót tudjon teremteni. A világpiaci kereslet így adottnak tekinthet ő egy sajátos régió számára. Sokkal nagyobb hangsúly helyez ődik tehát a kínálati oldalra és ebb ő l következ ően a kapacitás oldalára. A regionális egyen- l ő tlenségek problémája lényegében .komparatív allokációs probléma: amely része a tel- jes világpiaci keresletnek — adott m ű szaki, intézményi és infrastrukturális feltételek mellett, egy nyitott térszerkezetben — mely folytonosan vonzza az egyes régiók ke- resletét. Ilyen összefüggésben a regionális fejl ődés lehetőségeit jelzi egy régió maximá- lis termelési kapacitása adott infrastrukturális feltételrendszer mellett. Ezért dönt ő fontosságú az a kérdés, hogy milyen tényez ő k határozzák meg a regionális fejl ő dési lehetőségeket (v. ö. Biehl 1980 ► . A regionális fejl ődés lehet ő sége a következ ő tényez ő ktő l függ: - a regionális adottságok tényez ő itő l, úgy mint természeti er őforrások kihasz- nálása, telepítési feltételek, ágazat-szerkezet, nemzetközi kapcsolatok és lé- tező részvényt ő ke; - változó termelési tényez ő ktő l (munkalehet őségek és új beruházások). Ilyen megközelítésben az infrastrukturális t ő ke lényegében közösségi t ő ke, a regionális adottságok változatlan tényez ő it figyelembe véve, az immobil társadalmi faktor a regionális fejl ődésben éppúgy lehet materiális, mint immateriális. A regioná- lis fejl ődési lehető ségek elméletének a társadalmi rezsi t ő kére gyakorolt hatása fontos NIJKAMP PETER Az infrastruktúra és a regionális fejlődés többdimenziós gazdaságpolitikai elemzése Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 105-124. p. 107 momentum a regionális infrastruktúra politikában, mivel a társadalompolitika ha- tékony eszköz lehet a területi egyenl őtlenségek problémáinak megoldásában. A regionális infrastruktúra politika általában kétféle hatást fejt ki. Rövid távon az infrastruktúra politika gyakran azonos a költségvetési politikával, mivel tár- sadalmi beruházások ösztönzik a helyi és a regionális keresletet multiplikátor/akceler- rátor mechanizmuson keresztül. Hosszú távon a társadalmi rezsi t ő ke léte ösztönz ő- leg hat a régió gazdasági fejlesztési lehet őségeire. Az ilyen társadalmi rezsi t ő ke meg- teremtése különösen fontos a szerkezeti változások el ő mozdítása érdekében az el- maradott régiókban, ezek között is a különösen nehezen megközelíthet ő és kedvez ő tlen földrajzi adottságokkal rendelkez ő régiókban. Az infrastruktúra politikának tehát közvet- len hatása is van (a keresleti szektorra gyakorolt befolyásolásán keresztül), és közvetett ha- tást is kifejt (a fejlesztési elképzelések módosításán keresztül ► . III. A regionális fejl ődés tipológiai analízise Az infrastruktúra-politika kialakításával számolni kell az infrastrukturális tő ke oszthatatlanságából adódó nehézségekkel (pl. az út- és vasúthálózat esetében ► . Az oszthatatlanság azt is eredményezi, hogy mennyiségileg nézve nagy kapacitás- fölösleg jöhet létre, viszont az is nyilvánvaló, hogy ez tulajdonképpen szükségszer ű jelenség, mivel elmaradott térségek fejl ő déséhez szükséges feltételeket is meg kell teremteni, s ez vonatkozik az infrastrukturális eszközökre is. Az infrastruktúra politika másik sarkalatos pontja az infrastrukturális t ő ke (különösen a közlekedési, hírközlési eszközök, energiaellátás stb.) küszöbnagysága vagy minimumértéke. A küszöbprobléma összekapcsolható Rostow regionális fejl ődési szakaszok- ról kialakított elképzelésével (Id. Nijkamp 1982). Amikor azt elemezzük, hogy az infrastrutkúra mennyiben járul hozzá a regionális fejl ődéshez, fontos szempont az adott régió fejlettségi foka. Az EGK számára írt tanulmányhoz gy űjtött infrastruktú- 1. ábra A regionális fejlődés szakaszai Egy főre jutó predei NIJKAMP PETER Az infrastruktúra és a regionális fejlődés többdimenziós gazdaságpolitikai elemzése Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 105-124. p. 108 ra-adatok ábrázolásával egy S-alakú (logisztikus) görbét kapunk, amely dinamikus gazdasági rendszerben egy szokványos növekedési pályát jelez (Id. Biehl és tsai. 1982) (1. ábra ► . Ezt az S-alakú görbét adott régió esetében feloszthatjuk a gazdasági fejlett- ség különböz ő szakaszaira. Az egyes szakaszok a régió speciális típusának felelnek meg: I. fejletlen térségek — hiányos infrastrukturális felszereltség (pl. periférikus vagy rurális térségek) II. a „take-off" szakaszba lép ő térségek — a gazdaság kibontakozásához szükséges minimális infrastrukturális követelmények adottak III. gyorsan fejl ő dő térségek — megfelel ő infrastrukturális ellátottság IV. a „beérési" szakasszal jellemezhet ő térségek — a gyors növekedés negatív küls ő jelei kezdenek mutatkozni V. gyors növekedést elért térségek, amelyek holtpontra jutottak az infrastruktu- rális ellátottságban kialakult sz ű k keresztmetszetek következtében. Alapvet ő problémánk az a kérdés, vajon a regionális fejl ő dés minden egyes szakaszára meg kell-e határozni az infrastrukturális ellátottság tipikus és speciális „csomagját". Empirikusan bizonyított tény, hogy egy régió megközelíthet ő sége a regionális növekedés el őfeltétele, így az infrastruktúrahálózat különösen fontos a fej- l ő dés kezdeti szakaszaiban. Az ezt követ ő szakaszok idején a városi infrastruktúra is egyre fontosabb lesz, míg végül a társadalmi infrastruktúra játszik fontos szerepet. Egyértelm ű következtetésekhez a hatás/arány analízis (shift and share anali- zis) segítségével juthatunk. Ennek segítségével el lehet választani a regionális fejl ődés eredményeire ható országos jelleg ű és a speciális, régión belüli hatásokat, amelyekb ő l adott részt az infrastruktúra képez. Regionális viszonylatban a strukturális kompo- nenst úgy értelmezhetjük, mint a regionális gazdasági szerkezet min őségének mércé- jét, míg a regionális komponens azt tükrözi, hogy vajon más, potencialitás-faktorok kombinációja valósul-e meg az ipartelepítésb ő l adódó relatív el ő nyök elérése érdeké- ben, s ez magyarázatul szolgál arra, vajon egyes régiókban miért fejl ő dnek jobban az iparágak, mint a többiben. A foglalkoztatás növelésén alapuló hatás-arány analizis eredményeit felhasz- nálhatjuk a regionális növekedés meghatározására és magyarázatára. Ez a következ ő - képpen történik. Táblázatot készítünk, amelyben az egyes komponensek pozitívak, illetve negatívak. 1. táblázat A régiók tipizálása regionális komponens strukturális komponens II III IV Az egyes csoportok jellegzetességei a következ ő k (Paraskevopoulos után szabadon, 1974 ► : I. csoport: megfelel ő ipari szerkezettel és ipartelepítési feltételekkel rendelkez ő régiók, ahol az agglomerációk gazdasági kibontakozása biztosított; NIJKAMP PETER Az infrastruktúra és a regionális fejlődés többdimenziós gazdaságpolitikai elemzése Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 105-124. p. 109 II. csoport: az élenjáró iparágak vonzásához kedvez ő feltételekkel rendelkez ő régiók, ahol azon- ban a többi iparág stagnáló tendenciát jelez a sz ű k keresztmetszetek következtében; ezek: vagy a lehet ő ségek, adottságok miatt (rendelkezésre álló alapterület, megköze- líthet ő ség, bérszínvonal stb.), vagy az állami korlátozások miatt alakulnak ki (Id. még Pellenbarg 1977, Andrioli et al. 1979); III. csoport: az élenjáró iparágakban szegényebb régiók, ahol azonban a telepítési feltételek elég kedvez ő ek ahhoz, hogy a II. csoport iparágainak kisugárzásából hasznot lehessen húzni. Ezek az ún. közvetít ő régiók, amelyek országos jelent ő ség ű magterületek ha- tárán helyezkednek el; IV. csoport: az e kategóriát alkotó régiók mindkét bázisukat elveszítik (vagyis mind az iparszer- kezetb ő l, mind a regionális elhelyezkedésb ő l fakadó elő nyöket), miután földrajzi elhelyezkedésük annyira kedvez ő tlen, hogy sem az élenjáró iparágakat nem képesek vonzani, sem az ezen iparágak elterjedése következtében létrejöv ő kedvez ő hatásokat nem képesek befogadni. Röviden: nem sok jóval kecsegtet ezen régiók fejl ődési pers- pektívája. Mivel az infrastruktúra regionális dimenziókat érint, a II. és IV. csoport (tehát a negatív komponens értékek) figyelemre méltó az infrastruktúra politika számára. A II. csoport azt az állapotot tükrözi, amikor az infrastruktúra gátat szab a további szer- kezeti fejl ő désnek; a IV. csoport pedig mind a regionális, mind a szerkezeti kompo- nensben kialakult sz ű k keresztmetszetet jelzi; tehát ez esetben igen fontos az infra- struktúra politika összehangolása az ágazati politikákkal. Néhány statisztikai módszert ő l eltekintve magyarázó elemzésünk a már emlí- tett kvázi-termelési függvény megközelítésen alapul. A kvázi-termelési függvény elméle- te magától értet ő dő nek tartja, hogy a regionális összterméket a hagyományos (he- lyettesíthet ő ) termelési tényez ő k (mint a tő ke és munka ► , valamint a speciális, regio- nális szempontból meghatározó elemek (mint az agglomeráció, az ágazati szerkezet, és az infrastruktúra) határozzák meg. A regionális termel őtő kére és ágazati szerkezetre vonatkozó mennyiségi információ hiánya miatt, valamint azért, mert az agglomerációs tényez ő k részben már beolvadtak a foglalkoztatási lehet ő ségekbe és az infrastruktúra komponensekbe, csak az utóbbi két feltételt soroljuk a termelési tényez ő k közé. Miután bennünket a különböz ő infrastrukturális komponensek relevanciája érdekel a regionális fejl ő dés színvonalával kapcsolatban, véleményünk szerint ez a vá- lasztás igazoltnak tekinthet ő . Ezért a Cobb-Douglas elméleten alapuló kvázi termelési függvényt alkalmazzuk empirikus elemzésünkben (Id. 5. rész ► . IV. A holland infrastruktúra adatok részletezése Tanulmányunkhoz 11 holland tartományra vonatkozóan gy űjtöttünk adato- kat a regionális infrastruktúra vizsgálatok céljából 2 id ő periódusra: 1970-1975, illet- ve 1986-1990-re. A következ ő alapkategóriákat különítettük el: A közlekedési G egészségügyi B hírközlési H városi C energiaellátási I sportolási és turisztikai D víz(ellátási) J társadalmi E környezeti K kulturális F oktatási L természeti adottságok. NIJKAMP PETER Az infrastruktúra és a regionális fejlődés többdimenziós gazdaságpolitikai elemzése Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 105-124. p. 110 E fő infrastruktúra indikátorok mindegyikéhez az alindikátorok széles válasz- téka kapcsolódik, így összesen több, mint 100 regionális infrastruktúra-indikátor sze- repel a vizsgálatban. Ezt az adatgy űjtést nemcsak a holland tartományokra, hanem egyidej ű leg az Európai Gazdasági Közösség többi régiójára is elvégezték. Nemcsak a különböz ő indikátorok megfelel ő meghatározása problematikus, hanem az ezen in- dikátorok egyidej ű alkalmazása is nehézséget jelent a statisztikai vagy ökonometriai elemzésekben. Tanulmányunkban a tömörség kedvéért Hollandia esetében aggregált erdményekre szorítkozunk (valamennyi holland adat bemutatását Id. De Graaff és Nijkamp 1981; EGK-adatokat Id. Biehl et al. 1982). Meg kell említeni, hogy Hollandiában számos térbeli szint létezik, amely — elvben — keretet nyújt a regionális fejl ő dés és az infrastruktúra közötti kapcsolat- rendszer tanulmányozására. Tanulmányunkban a tartományi szint képezi a térbeli felosztás alsóbb fokozatát (ez a Közös Piaci statisztikák II. szintje). E tartományok egyben közigazgatási egységek is, ahol a területi tervezés és a lakáspolitika fontos sze- repet kap. Hollandiában tizenegy tartomány van. Számos statisztikai kimutatásban sze- repelnek az új polderek adatai (IJsselmeer), azonban az adatelemzés során ezeket az adatokat Gelderland tartomány adataival kombináltuk. Mivel az adatok többféle jelemz ő elválaszthatatlan sajátossággal rendelkeznek, különféle többváltozós statisztikai módszereket alkalmaztunk, amelyet a modellek értékelése követ. Cluster analizis Ez a módszer arra tesz kísérletet, hogy a régiók közötti hasonlóságok alapján osztályozza a régiókat (Id. Nijkamp és Paelinck, 1976). A nagyfokú homogenitással rendelkez ő régiók egy clusterbe sorolódnak, míg az igen heterogén régiókat más-más clusterekbe sorolja a módszer. A különválasztás kritériuma általában a clusteren belüli homogenitás és/vagy a clusterek közötti heterogenitás. A cluster analizis alkalmazása lehet hierarchikus vagy nem-hierarchikus, tanulmányunkban a hierarchikus módszert alkalmaztuk. Többdimenziós skála elemzés - Ha pontosan szeretnénk tudni, mely infrastruktúra kategóriák idézték el ő a tartományok és a clusterek relatív helyzetében bekövetkezett változásokat, a többdi- menziós skála-elemzés (MDS) hasznos eszköznek bizonyulhat, különösen az attribú- tumok min őségi információi esetében (Id. Nijkamp 1979). Az MDS-elemzés sokféle variációt nyújtó módszer, amelynek az a célja, hogy az eredeti adatállományt kisebb alállományra redukáljuk. Az MDS-módszer alkalma- zásának eredeti célja az volt, hogy transzformálja az ordinális adatokat intervallum szint ű vé. Tételezzük fel, hogy a regionális infrastruktúra-adatok mátrixát ordinális vektorokban mérjük. Ezután a metrikus rendszerré alakítás úgy végezhet ő el, hogy fel- tételezzük, minden egyes r régió (r = 1, . . R) úgy mutatható be, mint az N-dimen- ziós euklideszi tér egyik pontja. Miután R ilyen hely van, a teljes régió-modell úgy ala- NIJKAMP PETER Az infrastruktúra és a regionális fejlődés többdimenziós gazdaságpolitikai elemzése Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 105-124. p. 111 kul ki, hogy az R-pontpárok közötti euklideszi távolság mértéke lesz az egyes régió- párok közötti eltérések mértéke is. Ezen R-pontok koordinátái hasonlósági szabály útján állíthatók be, amely szerint az R-pontokat úgy kell elhelyezni az euklideszi tér- ben, hogy helyzetük a legnagyobb mértékben megfeleljen az eredeti adatmátrixban lévő sorrendi információnak. Az infrastruktúra kategóriák értékei hasonlóképpen áb- rázolhatók az euklideszi térben, és lehetséges mind a régiók, mind az infrastruktúra- kategóriák közös bemutatása is. Az esetünkben alkalmazott utóbbi megoldás lehet ő vé teszi, hogy meghatározzuk a régiók és az ínfrastruktúra egyes ágazatai közötti adott- ságok kapcsolatrendszerét. Főkomponens analízis A fő komponens analízis (PCA) célja az, hogy a multikollinearitással jellemez- hető adatmátrixot egy alacsonyabb rangú mátrixszá redukálja, s így az új vektorok (az ún. faktorok) kölcsönösen függetlenek legyenek (Id. Nijkamp és Paelinck 1976). A faktorpontok vagy a faktorsúlyok jelzik az egyes eredeti változók relatív hozzájá- rulását az új faktorokhoz, ezért az egyes faktorok közvetlenül interpretálhatók az ere- deti változók által megadott súlyokkal. Ez a redukciós módszer variancia kritériumo- kon alapul. A II. térbeli szint esetében a következ ő tartományokat különítettük el: 1. Groningen 2. Friesland; 3. Drente; 4. Overijssel; 5. Gelderland; 6. Utrecht; 7. Noord-Holland; 8. Zuid-Holland 9. Zeeland; 10. Noord-Brabant; 11. Limburg. Hátránya a régiók ilyen felosztásának, hogy az inkább közigazgatási, mintsem funkcionális jelleg ű , de ez más országoknál is el ő fordul. Azon célból, hogy csökkent- sük a népességszám eltéréseket és a régión belüli eltéréseket az egyes infrastruktúra adatokat standardizáltuk a következ ő k szerint: 1 ) hálózati vagy térségi (space opening) infrastruktúra-adatok átlaga a területi adott- ságoknak megfelel ően (vagyis egy régió felszínére); 2) Infrastruktúra-pontokra vonatkozó adatok a keresleti adottságoknak megfelel ően (vagyis a népességnagyságnak). Az „A" jel ű függelék tartalmazza a 12 legfontosabb infrastruktúra-kategória standardizált és összesített adatait. Az infrastruktúra-mutatók mátrixa az adatok szé- les körét foglalja magába. Ezen mutatók adatai két id ő periódusra (1970-1975, illetve 1976-1980) vonatkozóan kerültek összegy űjtésre. Első látásra úgy t űnik, hogy a régiók viszonylag egyenl ően ellátottak a kivá- lasztott infrastrutkúra-kategóriák zömével. A közlekedési hálózatot illet ő en azonban komoly eltérések vannak a régiók között: ezt a három északi tartomány (1, 2 és 3) és Zeeland tartomány (9) autópálya és vasúthálózatának hiánya, valamint a 7. és 8. iparosodott régió szállítási-közlekedési infrastruktúra b ősége okozza. Megjegyzend ő , hogy az ipar által elfoglalt terület valamennyi tartományban csaknem egyforma. A magterület a 7. és 8. régióból (Noord-Holland és Zuid-Holland tartomá- nyok) áll; a közbens ő régió a középs ő és déli Gelderland és Noord-Brabant tartomá- NIJKAMP PETER Az infrastruktúra és a regionális fejlődés többdimenziós gazdaságpolitikai elemzése Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 105-124. p. 112 nyokat foglalja magába, míg az 1., 2., 3. és 9. régió alkotja a perifériát. A 4. és 11. régió többé-kevésbé vegyes infrastrukturális ellátottságú. Azokban a régiókban, ahol az egészségügyi, a szociális és a kulturális ellátás magas színvonalú (mint a 7. és 8. régióban ► , a természeti környezet viszonylag szegé- nyes (ez alól az 5. régió kivétel). Ennek az ellenkez ő je igaz Friesland és Drente tarto- mányra (2. és 3. régió). Ez arra is utal, hogy óvatosan kell eljárni a régiók infrastruktu- rális ellátás alapján történ ő osztályozáskor, ha nem helyezünk túl sok hangsúlyt a m ű vi társadalmi környezetre. Különösen egy olyan igen s ű r ű n lakott országban, mint Hol- landia, a magas környezeti színvonal fontosabb lehet adott régió regionális fejl ődésére, mint az ember által létrehozott infrastruktúra. Egy idő közi összehasonlítás azt mutatja, hogy a fentebbi eltérések nem is nő ttek, de nem is csökkentek komoly méretekben az 1970 és 1980 közötti id őszak- ban. Az 1., 3., és 3., valamint a 9. régió néhány infrastruktúra-kategóriában még mindig „hátrányos helyzetben" van, bár néhány kategória növekedési rátáinak különbségei azt is jelezhetik, hogy az elkövetkez ő évtizedben az eltérések csökkenni fognak. Létezik a nagyobb konvergencia irányába mutató tendencia is. A 2-4. ábrák diagram- jai ezt is tükrözik. A holland régió közötti eltérések els ő összevetését követ ő en az alábbi követe keztetéseket vonhatjuk le: — a tartományok közötti relatív eltérések elég csekélyek (a maximum—mi- nimum arány /MMR/ kisebb mint 1,3), bár a központi rész (Utrecht, Noord-Holland és Zuid-Holland) szemmel láthatóan jobb infrastrukturális ellátottságú. A variációs együttható (COV) eredménye az MMR-hez hasonló eredményekre vezet. — az id ő közben bekövetkezett változások azt is jelzik, hogy Noord-Holland és Zuid-Holland tartományokban az infrastrukturális ellátottság relatíve tovább javult a hetvenes években. 2. ábra A 11 hol land tartomány infrastruktúrális ellátottsága 1970 és 1975 között 100 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 NIJKAMP PETER Az infrastruktúra és a regionális fejlődés többdimenziós gazdaságpolitikai elemzése Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 105-124. p. 113 3. ábra A 11 holland tartomány infrastrukturális ellátottsága 1976 és 1986 között 100 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 4.ábra A 11 holland tartomány infrastrukturális ellátottságának növekedése az 1970 és 1975, illetve az 19 76 és 1980 közötti id őszak viszonylatában 100 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 NIJKAMP PETER Az infrastruktúra és a regionális fejlődés többdimenziós gazdaságpolitikai elemzése Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 105-124. p. 114 2. táblázat A régiók osztályozása alacsony színvonalú (gyenge) és magas színvonalú (er ős) infrastrukturális ellátottság szerint tartományok gyenge erő s 1. Groningen természeti környezet oktatási 2. Friesland oktatási, sport, turizmus, szociá- lis, kulturális 3. Drente egészségügy, sport, turizmus, ter- mészeti környezet 4. Overijssel egészségügyi, városi 5. Gelderland természeti környezet 6. Utrecht kulturális, környezeti egészségügyi 7. Noord-Holland oktatási hálózati infrastruktúra, szociális, kulturális 8. Zuid-Holland oktatási, sport, szociális hálózati infrastruktúra 9. Zeeland környezeti, városi, szociális 10. Noord-Brabant kulturális 11. Limburg környezeti, oktatási A tartományok gyenge (jóval átlag alatti) és er ős (magasan átlag feletti) infra- strukturális ellátottság szerinti osztályozása a fenti eredményre vezetett (2. táblázat ► . A holland infrastruktúra-adatok e bemutatása és els ő vizsgálata után a követ- kező rész az infrastruktúrának a regionális fejl ődésben betöltött szerepét sokkal ala- posabb statisztikai és ökonometriai elemzéssel vizsgálja. V. Statisztikai és ökonometriai eredmények Az infrastruktúra-adatok hierarchikus cluster analízise a holland tartományok „B" jel ű függelékben bemutatott osztályozásához vezetett. Az eredmények a követ- kező konklúzióhoz vezettek: — az említett állításokkal szemben tisztán megfigyelhet ő a térbeli-id őbeli dinamika. Noord-Brabant, Drente és Zeeland tartományok helyzetében bekövetkezett változások a tartományok clusterközi dinamikájának a példái; míg a noord-Holland tartományi cluster hierarchikus helyzetében bekövetkezett változások az infrastruk- túra térbeli terjedésének módosulását illusztrálják. — A hetvenes évek infrastrukturális beruházásai következtében a tartományok többsége között csökkentek az eltérések. Különösen az Utrecht, Overijssel, Gelder- land, Noord-Brabant és Limburg tartományok közötti hasonlóságok gyarapodtak, míg az e tartományok és a két nyugati tartomány közötti relatív különbség mérsékl ő- dött. Groningen és Friesland, Drente és Zeeland tartományokban bizonyos infrastruk- túra kategóriák nem megfelel ő fejlődése növekvő eltéréseket eredményez e tartomá- nyok és Hollandia megmaradó része között. Az infrastruktúra eredmények sokdimenziós skála-analizise a „C" jel ű függe- lékben bemutatott régiók és infrastruktúrák közös konfigurációjához vezetett. Ezek az eredmények a következ ő konklúzióhoz vezettek: NIJKAMP PETER Az infrastruktúra és a regionális fejlődés többdimenziós gazdaságpolitikai elemzése Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 105-124. p. 115 — a társadalomjóléti infrastruktúra jóval egyenl ő bb elosztása csökkentette az eltéréseket, és a különböz ő tartomány-clusterek közötti különbségeket f ő ként a hálózati és a természeti infrastruktúra eltér ő színvonala határozza meg. A clustereket ezért a következ ő képpen lehet jellemezni. Noord-Holland és Zuid-Holland tartomá- nyokban a hálózati infrastruktúra dominál a természeti adottságok rovására. A háló- zati, szociális, kulturális és természeti infrastruktúra között centrálisan elhelyezked ő Utrecht, Gelderland, Noord-Brabant és Limburg tartományt a jelek szerint sokkal ki- egyensúlyozottabb infrastrukturális ellátottság jellemzi. Az egyébként kedvez ő profilú Groningen és Zeeland a természeti infrastruktúra komoly hiányával jellemezhet ő . Drente és Overijssel tartomány a megfelel ő hálózati infrastruktúra hiányától szenved. — A „C" jel ű függelék mindkét ábrájában megközelít ő leg azonos tartományi clustereket figyelhetünk meg, s ezt a cluster analízis kapcsolatrendszerében be is mu- tatjuk: ez alól Groningen helyzete kivétel. A C. 1. ábra azt mutatja, hogy Noord- Holland és Zuid-Holland tartományok általában domináns helyzetben vannak. Csak- nem valamennyi fő infrastruktúra kategória igen közel helyezkedik el e két tartomány- hoz, amelyek nagyfokú korrelációt mutatnak az urbanizáltság (és mint kés ő bb látni fogjuk, a regionális fejl ő dés) színvonalával. Mivel csaknem valamennyi infrastruktúra kategória egy csoportban összpontosul, a C. 1. ábra nem tud hasznos leírást nyújtani a különféle tartomány-clusterekr ő l. Ezen a téren a C. 2. ábra már szerencsésebb, mi- vel itt a fő infrastruktúra-clusterek három, többé-kevésbé önálló csoportját tudjuk megkülönböztetni: a hálózati vagy regionális infrastruktúra clustert (mivel az itt sze- repl ő valamennyi infrastruktúra kategória az egész régiót szolgálja ► ; a helyi társadalom- jóléti clustert, és egy különálló csoportot, amely a természeti adottságokból tev ő- dik össze. A fő komponens analízis a faktorok három f ő csoportját jelzi a következ ő numerikus eredmények alapján (3. táblázat). A faktorok e három f ő csoportja a következ ő képpen interpretálható: 1. hálózati: közlekedés, hírközlés, energia és víz; 2. társadalomjóléti: sport és turizmus, kulturális létesítmények, szociális infrastruktú- ra, oktatás és egészségügy; 3. életmin őségi: városi és környezeti infrastruktúra. Ezek a komponensek nagyjából megfelelnek a 4. részben tárgyalt regionális fejlődési szakaszok elemeinek. 3. táblázat A főkomponens analízis eredményei Sajátérték Variancia % Faktorok 1970-1975 1976-1980 1970-1975 1975-1980 1 4.50 4.95 52.4 51.8 2 2.27 2.51 26.5 26.3 3 1.81 2.09 21.1 21.9 NIJKAMP PETER Az infrastruktúra és a regionális fejlődés többdimenziós gazdaságpolitikai elemzése 116 Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 105-124. p. 4. táblázat Az infrastruktúra kategóriák és az átlagos regionális össztermék közötti korrelációs együtthatók (az átlagos össz-infrastruktúrát jelzi) infrastruktúra kategóriák A B C D E F G H I J K L 1970-1975 0.85 0.93 0.86 0.78 0.04 -0.51 -0.05 0.39 -0.36 -0.05 0.10 -0.44 0.81 1976-1980 0.51 0.67 0.56 0.51 0.36 -0.36 0.02 0.79 -0.44 0.17 -0.20 -0.51 0.64 A regionális infrastrukturális ellátottság elemeinek vizsgálata mellett az is igen fontos, hogy az infrastruktúra-t ő ke regionális fejl ő désre gyakorolt hatását megha- tározzuk. Az adatok korrelációs elemzése már nyújthat némi útmutatót az ellátott- ságot illetően. A 12 infrastruktúra-kategória közötti egyes korrelációs koefficienseket és az 1 fő re jutó regionális összterméket a 4. táblázat tartalmazza. Az eredmények az összes infrastruktúra-javak átlaga és a regionális összter- mék átlaga közötti jelent ő s korrelációt jelzik. Az egyes infrastruktúra kategóriák nem ugyanazt az eredményt adják; különösen a hálózati infrastruktúra (A-D ► , és a városi infrastruktúra (H) jelenik meg úgy, hogy viszonylag er ős pozitív korrelációt jelez, míg a többi elég gyenge korrelációt mutat. Amint azt már korábban említettük, sokkal eredményesebb megközelítést nyújt a kvázi-termelési függvény alkalmazása, mert segítségével meg tudjuk magya- rázni a regionális össztermék létrejöttét a termelési tényez ő kbő l és a regionális infra- strukturális ellátottságból. Y= aL ‚3 • 17 1 • IP • 11 3 ahol: Y = átlagos regionális össztermék L = foglalkoztatási lehet őségek = hálózati infrastruktúra 1 2 = társadalomjóléti infrastruktúra 1 3 = városi infrastruktúra. A súlyozott aggregált infrastruktúra-komponenseken alapuló többváltozós regressziós elemzés eredményei (a 11 tartományra és 2 id őperiódusra vonatkozóan) a regionális összterméket és a foglalkoztatási lehet ő ségeket tartalmazó „A" jel ű függe- lék adataival kombinálva a következ ő k: a = 0.17 (0.36) = 0.58 (0.33) R 2 = 0.671 yl = 0.15 (0.07) -r2 = 0.03 (0.15) = 0.19 (0.07) NIJKAMP PETER Az infrastruktúra és a regionális fejlődés többdimenziós gazdaságpolitikai elemzése Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 105-124. p. 117 ahol a zárójelben lév ő számok a szórásnégyzetet jelentik. Ami az infrastruktúrát illeti, kiderül, hogy mind a hálózati, mind a városi infrastruktúra a regionális fejl ődés (sta- tisztikailag) jelent ős részét magyarázza. A társadalomjóléti infrastruktúra jelz őszáma kevésbé jelent ős magyarázattal szolgál, ami annak köszönhet ő , hogy sokkal inkább a népességnagyságtól, mint a gazdasági tevékenység színvonalától függ. Ebbő l viszont még nem vonható le az a konklúzió, hogy az egyes kategóriák- ban az infrastrukturális beruházások a priori vezetnek a regionális fejl ő dés javulásához. Hangsúlyoztuk, hogy az infrastruktúra a regionális fejl ődés feltétele, s a fenti ered- mények csak alátámasztják, hogy a hálózati és/vagy városi infrastruktúrában jelentke- ző sz ű k keresztmetszetek valószín ű leg komoly akadályt gördítenek a regionális fej- lődési folyamat elé. Ha megvizsgáljuk a kvázi-termelési függvény regressziós egyenletének külön- bözeteit/maradékait, azt az általános következtetést vonhatjuk le, hogy a fejlettebb régiókban tendenciózusan relatív sz ű k keresztmetszetek jönnek létre az infrastruktú- rában (ami az infrastrukturális eszközök túlzott igénybevételét jelenti ► ; míg a kevésbé fejlett régiók infrastruktúra-kapacitás felesleggel rendelkeznek. Ez azt is jelenti a ke- vésbé fejlett régiók esetében, hogy politikai intézkedések megtételére van szükség olyan mobil termelési funkciók kialakítására, mint a magánberuházások és kvalifikál- tabb munkaer ő . A fejlettebb régiókban id ővel felszámolhatók a sz ű k, infrastrukturális keresztmetszetek. Azt viszont nem szabad figyelmen kívül hagyni, és különösen az utóbbi konklúzióval óvatosan kell bánni, hogy a gazdagabb területeken az infrastruk- túra-t ő ke túlzott használata az agglomerációk gazdasági tevékenységének a következ- ménye is lehet. Ez ismét azt támasztja alá, mennyire id őszer űek az infrastruktúra-t ő- kének a magántermelési funkciókkal és ipartelepítési tényez ő kkel való optimális össz- hangjáról szóló el ő ző megjegyzések. Azoknak a régióknak a meghatározására, ahol az infrastrukturális beruhá- zások a regionális fejl ődésre pozitív hatást gyakorolhatnak, shift-and-share analízist alkalmaztunk (1. táblázat). A shift-and-share analízis eredményei a következ ő osztályozást adták: I. csoport Utrecht I I. csoport Noord-Holland, Zuid-Holland III. csoport Noord-Brabant, Gelderland, Drente, Limburg, Overijssel IV. csoport Groningen, Friesland A Zeeland-i tartományt dinamikája miatt nehéz osztályba sorolni. A fent em- lített felső-alsó osztályozás eredményeivel kombinálva úgy t ű nik, hogy Friesland tar- tományban az infrastrukturális beruházások fontos szerepet játszhatnának a regioná- lis tervezésben, míg Groningen tartományban okosabbnak látszik, ha az ágazati poli- tikára helyezünk nagyobb hangsúlyt. Miután az infrastruktúra a regionális komponenst alakító egyik elem, úgy vél- hetnénk, hogy az infrastruktúra mint politikai eszköz eredményesen alkalmazható a regionális tervezésben azokban az esetekben, amikor a regionális komponens nega- tív előjel ű, vagyis az I. táblázat II. és IV. csoportjában. Miután a IV. csoport struktu- rális komponense szintén negatív el őjel ű , célszer ű az ágazati és ipartelepítési politi- kát kombinálni. NIJKAMP PETER Az infrastruktúra és a regionális fejlődés többdimenziós gazdaságpolitikai elemzése Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 105-124. p. 118 VI. Összegezés Végezetül, néhány megjegyzés az infrastruktúra regionális fejl ő désére gya- korolt hatásának átfogó elméleti és empirikus elemzéséhez. A) Általános megjegyzések - Az infrast - Az infrastruktúra regionális fejl ő désre gyakorolt hatásának mértéke az id ő k folyamán változik, és függ az elemzés térbeli szintjét ő l, valamint a gazdasági jólét általános színvonalától is. Részletesebb térbeli felosztással még érdeke- sebb kapcsolatokat lehet feltárni (Id. Nijkamp et al. 1984). - A statisztikai eredmények az egymást követ ő infrastruktúra jelz ő számok közötti nagyfokú korrelációt jelzik. Ez igazolja az elemzés aggregációs szint- jét, amely a f ő infrastruktúra csoportokon alapul. - A regionális infrastrukturális ellátottságot nagyjából három f ő csoport kép- viseli: a hálózati faktor, a társadalomjóléti faktor és az életmin őség faktora. - Az eredményekb ő l kit ű nik, hogy a s ű r ű n lakott, iparosodott térségek általá- ban jobban ellátottak hálózati infrastruktúrával, mint a periférikus, mez ő - gazdasági, és kevésbé s ű r ű n lakott térségek. - Az egyes infrastruktúra kategóriák közötti tartományközi eltérések enyhe csökkenést mutattak a hetvenes évek folyamán. - A regionális foglalkoztatás és növekedés különböz ő ségeinek kialakulásában a lokalizációs feltételek egyre inkább fontossá válnak. Az infrastruktúra- orientált tényez ő k megközelíthet ő sége ezért alapvet ő húzó tényez ő a te- vékenységek újraelhelyezési folyamatában. 8) Politikai ajánlások és javaslatok a további kutatásokra - A különböző infrastruktúra típusok innovatív kapacitása (pl. a K + F köz- pontoké, amelyek fejlesztési központokként funkconálnának) több figyel- met érdemelne, míg különösen a gazdasági stagnálás és a gazdaság szerkezeti váltásának id őszakában az ipari innovációt segít ő infrastruktúra inkubátor (vagy keltető hely) funkciója kulcsfontosságú a regionális fejl ődésben. Az e területen folyó kutatásokat azonban számos korlátozás nehezíti, mint pl. az innováció egységes és gyakorlati definíciójának hiánya, a tercier szektor innovatív képességének a kimutatása, és az innováció foglalkoztatásra gya- korolt mennyiségi és min ő ségi hatására vonatkozó információ hiánya (Id. Nijkamp, 1986). Ez is arra utal, hogy bár a regionális politikák a régiók inno- vációs potenciálja el ő térbe helyezése irányába orientálódtak a nyolcvanas években, sajnálatos módon általában hiányzik ezeknek a politikáknak a gya- korlati megalapozása. NIJKAMP PETER Az infrastruktúra és a regionális fejlődés többdimenziós gazdaságpolitikai elemzése Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 105-124. p. 119 A másik tényez ő , amely kétségtelenül több figyelmet érdemel a jöv ő infra- struktúra politikáiban, a keresleti oldal hatása (ágazatközi kapcsolatok, fo- gyasztás) regionális szinten, különösen azokban a régiókban, amelyek elég nagyok ahhoz, hogy bizonyos fokig öner őbő l is tudjanak fejl ődni. Ezzel kap- csolatban a regionális fejl ődés tényez ő inek az a feladata, hogy növeljék a re- gionális produktivitást (s így a magas produktivitási rátával hozzájáruljanak a régiók relatív fejl ődéséhez). Fordította és szerkesztette: Sikos T. Tamás BIBLIOGRÁFIA Andrioli, F.D.—Rensen, F.—Slob, G. 1979: Accessibility as a locational factor for business estab- lishments. TESG. 70. pp. 17-26. Biehl, D. 1980: Determinants of regional disparities and the role of public finance. Public Finance. 35. 1. pp. 44-71. Biehl, D. et al 1983: The contribution of infrastructure to regional development. Regional Policy Division, European Communíty, Brussels. Folmer, H.—Oosterhaven, J. 1980: Durch regional economic policy: a review of contents and eva- luation of effects Research Memorandum No. 67, Economic Faculty, State University, Groningen. Graaff, H de—Nijkamp, P. 1981: Regional policy analysis. Economic and Social Institute, Free University, Amsterdam (mimeographed) Hirschman, A. O. 1958: The strategy of economic development. Yale University Press, New Haven. Nijkamp, P. 1982: Long waves or catastrophes in regional development. Socio-Economic Planning Sciences. 16. 6. pp. 261-271. Nijkamp, P. 1984: A multidimensional analysis of regional infrastructure and economic develop- ment. In: Andersson, A.—Isard, W.—Puu, T. (eds) Regional and industrial development theories. North-Holland Publ Co, Amsterdam, pp. 267-294. Nijkamp, P. 1986: Technological change, employment and spatial dynamics. Springer, Berlin. Paraskevopoulos, C. C. 1974: Patterns of regional economic growth. Regional and Urban Econo- mics. 4. pp. 77-105. Pellenbarg, P. H. 1977: Bedrijfsmigratie in Nederland, deel VI, Onderzoeksresultaten. Geographic Institute, State University (mimeographed). Richardson, H. W. 1969: Regional economics. Weidenfeld and Nicholson, London. NIJKAMP PETER Az infrastruktúra és a regionális fejlődés többdimenziós gazdaságpolitikai elemzése Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 105-124. p. 120 1 Függelék A. Infrastruktúra adatok A 1 . táblázat Standardizált infrastruktúra/adatok 11970-1975) tartoámnyok infrastruktúra 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 A 61. 37. 25. 44. 60. 73. 100. 96. 20. 47. 73. 66. 41. 43 48 46. 62. 92. 100. 37. 46. 46. C 63. 26. 41. 38. 46. 65. 89. 100. 19. 58. 54. D 47. 39. 35. 67. 62. 86. 100. 94. 40. 64. 78. E 41. 24, 52. 45. 56. 40. 51. 62. 100. 78. 31. F 96. 100. 91, 92. 85. 90. 79. 84. 88. 87. 81. G 73. 66. 92. 64, 76. 100. 83. 74. 68. 72. 70. H 71. 42. 41. 39. 40. 52. 59. 79. 100. 63. 60. 96. 100. 91. 64. 74. 73. 79. 65. 90. 64. 61. 92. 87. 76. 68. 90. 96. 98. 66. 100. 72. 64. K 78. 100. 72. 70. 60. 45. 84. 64. 61. 60. 58. L 10. 39. 81. 67. 100. 48. 48. 21. 15. 81. 80. 81 73 77 73 83 89 100 94 • 77 82 79 1A források teljes listáját, az alkalmazott változók szerkezetét és meghatározását Id. De Graaf és Nijkamp-ban 119811 A2. táblázat Standardizált infrastruktúra-adatok 11976-19801 tartományok infrastruktúra 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 A 65. 41. 27. 40. 60. 71. 100. 99. 22. 51. 78. B 81. 46. 48. 53. 50. 72. 97. 100. 42. 57. 57. C 50. 32. 32. 46. 43. 66. 79. 100. 21. 57. 64. D 46. 40. 36. 70. 65. 91. 100. 98. 42. 71. 86. E 58. 44. 48. 57. 65. 36. 43. 61. 100. 46. 33. F 98. 100. 88. 93. 87. 87 79. 85. 88. 84. 77. G 71. 64. 93. 61. 83. 100. 83. 72. 61. 67. 69. H 76. 45. 46. 43. 46. 55. 83. 84. 100, 71. 68. 73. 100. 83. 68. 69. 66. 75. 61. 75. 63. 68. J 90. 93. 79. 68. 84. 88. 92. 67. 100. 68. 68. K 75. 100. 74. 70. 54. 50. 93. 55. 51. 45. 55. L 12. 40. 65. 55. 100. 67. 45. 28. 16. 70. 67. 82 77 74 75 83 88 100 94 74 79 82 NIJKAMP PETER Az infrastruktúra és a regionális fejlődés többdimenziós gazdaságpolitikai elemzése Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 105-124. p. 121 A3. táblázat Standardizált infrastruktúra-adatok 1970-1975-t ő l 1976-1980-ig tartományok infrastruktúra 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 A 59. 63. 71. 71. 65. 81_ 79. 100. 63. 89. 82. B 97. 49. 51. 56. 54. 81. 100. 91. 44. 69. 66. C 48. 47. 36. 50. 49. 66. 68. 100. 31. 73. 84. D 27. 28. 29. 64. 58. 90. 66. 85. 39. 85. 100. E 75. 100. 55. 78. 88. 54. 65. 88. 48. 40. 80. F 89. 83. 53. 96. 97. 63. 85. 100. 86. 66. 46. G 71, 62. 90. 65. 87. 100. 80. 62. 35. 59. 72. H 50. 34. 49. 59. 53. 44. 100. 48. 0. 55. 61. 37. 99. 54. 98. 51. 73. 70. 61. 51. 76. 100. J 52. 100. 89. 80. 26. 20. 40. 91. 55. 44. 91. K 78. 42. 60. 52. 40. 69. 100. 44. 34. 26. 42. L 72. 79. 0. 16. 98. 25. 59. 100. 64. 29. 10. E 78 81 66 81 79 79 94 100 57 73 86 NIJKAMP PETER Az infrastruktúra és a regionális fejlődés többdimenziós gazdaságpolitikai elemzése Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 105-124. p. 122 Függelék B Cluster analizis tartományok 11 1 I t 9 •.....•1 I 1 I t t 3 L L...I I I 4 •••f 1 1 I 1 1 2 ••.! t* I I t 10 .1 I I (...5f I I 1 •L L •...L 1 L t 5 I t t 8 I t I I 6 • t 7 ..........t 81. ábra Holland tartományok hierarchikus osztályozása, 1970-1975 tartományok 11 C I I 1 t t ...t t t 5 I I 10 . I I I I t••.t I I 2 • t L I I le..~.~[ 1 9 ...t L 1 t t I t 3 •..t t.... t I t I 4 ... 8 • t 1 6 1•.•t 7 • t •*•*•* ....•«.......( 82. ábra Holland tartományok hierarchikus osztályozása, 1976-1980 NIJKAMP PETER Az infrastruktúra és a regionális fejlődés többdimenziós gazdaságpolitikai elemzése Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 105-124. p. 123 tartományok 11 4...4.4•14 I•••4 5 ...... E /40.4.....4s 40..4.44 I t 6 ..... ****** 7. T t•-•-•-•11 10 •••[ I I 4 •..t 3 I I 1 t 9 *****• I / / 2 I 8 ...............1 7 B3. ábra Holland tartományok hierarchikus cluster analizise, 1970-1975 tartományok 11 ...t /...1 10 I..... t 6 5 • 4 . 8 • 7 ... 9 1 3 t I 2 t 84. ábra Holland tartományok hierarchikus cluster analizise, 1976-1980 NIJKAMP PETER Az infrastruktúra és a regionális fejlődés többdimenziós gazdaságpolitikai elemzése Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 105-124. p. 124 Függelék C Többdimenziós skála-analizis 2 dimenzió ..1 .4.1 . 4, 118 58 LO ∎ . ..• OD OA 4e 7,8elo Fo 610 B,Co 18 oG 1 dimenzió 82 38 H° K0 01 Eo 9e Cl. ábra MDS-analizis eredményei (1970-1975). Tartományok Infrastruktúra kategóriák 2 dimenzió Lo 10,118 85 '86 88 48 38 Co Ao D087 oF 1 dimenzió • • 0 OB 0 01 HO G J 82 Ko 14 Eo C2. ábra MDS -analízis eredményei (1976-1980)