Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 101-116. p. TÉT XVII. évf. 2003 s4 Gyors ténykép 101 TELEPÜLÉSI STRATÉGIÁK A BUDAPESTI AGGLOMERÁCIÓBAN (Settlement Strategies in the Budapest Agglomeration) SZABÓ JULIANNA Kulcsszavak: Budapesti agglomeráció települési stratégia szuburbanizáció településfejlesztés A budapesti agglomeráció szuburbanizációs folyamatai közepette nagy jelent őségre tesznek szert a térség településeinek elkülönül ő fejlesztési stratégiái. Az elkövetkezőkben ezeknek a stratégiáknak három elkülöníthető típusát járom körbe céljaik, ideológiai hátterük, eszközrendszerük és településfejlesztési hatásaik alapján. A típusok leírása után megkísérlem elhelyezni őket a régió terében és az 1990 utáni igazgatási, gazdasági, politikai, társadalmi folyamatok összefüggéseiben, értékelni őket egy koherens területfejlesztéspolitika kialakításának szempontjából. A középkori városok szabaddá tev ő leveg őjére, de talán még a görög városállam- ok öntudatos polgári cserép-demokráciájára támaszkodó képzeteinkben a települé- sek ma is valamiféle zárt emberi érték-, érdekközösségként jelennek meg. Bár- mennyire is meghaladta a településhálózat alakulása és az urbanisztikai tudás fejl ő- dése ezt a modellt, egy erősen meghatározó terület, a közigazgatás és az önkor- mányzatiság struktúrája máig a fallal, de legalábbis erd ővel-mezővel körülzárt település archetípusán mint alapegységen épül fel. Ennek megfelel ően a települések közigazgatási egységei a térségük gazdasági, fejlesztési, politikai, társadalmi fo- lyamataiban mint elkülönült aktorok vesznek részt, a közigazgatási rendszert ől és geográfiai helyzetüktől függően több-kevesebb mozgástérrel. A települések közötti kapcsolatok azonban ma jóval meghatározóbbak, mint a kö- zépkor városfallal kerített településeinek esetében, s a XIX. század, a modern köz- igazgatás-önkormányzatiság kialakulásának korszakában voltak. Különösen er ős és sokrétű ezeknek a gazdasági, logisztikai, kommunikációs, infrastrukturális stb. kapcsolatoknak a hálózata a világvárosok agglomerációján belül (Valér 1994). Gyakran éppen ezeknek a hálózatoknak az intenzitása, komplexitása és jó m űködé- se adja az adott agglomeráció különleges helyzetét, a településrendszer átlagos településeitől való minőségi elszakadást. Budapest térsége ma az agglomerálódás er ős jeleit mutatja, a településközi háló- zatoknak sok szála kialakult, és a kilencvenes évek elején robbanásszer űen felgyor- sult szuburbanizáció folyamatai tovább er ősítik azokat. Az, hogy ezek a kapcsola- tok hogyan alakulnak, az agglomeráció mennyire tud egységesen m űködő, a szinergikus el őnyöket kihasználó, ugyanakkor a hátrányokat csökkent ő pályára lépni, erősen meghatározza a központi régió — az egyedüli, nemzetközileg is ver- senyképes magyar régió — élhet őségét, nemzetközi esélyeit. Szabó Julianna : Települési stratégiák a budapesti agglomerációban. Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 101-116. p. 102 Gyors ténykép TÉT XVII. évf. 2003 s4 Az agglomeráció működésérő l, a szuburbanizációról szóló elemzésekben és ter- vekben természetesen els ődleges szerepet kap a f őváros, jobb esetben a térséggel együtt értelmezett f őváros, a régió érdeke. Ahhoz azonban, hogy a gyakorlatban alkalmazható együttm űködési formák alakulhassanak ki, a megoldás módozatainak feltétlenül figyelembe kell venniük az agglomerációs települések elkülönült érdeke- it, mozgásterét és stratégiáit. Ezek az érdekek, stratégiák ma a f őváros sokszor elemzett érdekeinél és lehet őségeinél jóval kevésbé ismertek, értékelésük legfeljebb a főváros érdekeivel szembeállítva, er ősen emocionális hozzáállással, inkább politi- kai, mint szakmai megnyilvánulásokban történt meg. A budapesti agglomeráció településeinek a rendszerváltás óta eltelt években a környezet Okod és sokszor alapvet ő változásaival kellett együtt élniük, valamint a felgyorsuló szuburbanizációval járó, a település normál nagyságrendjét rendre meghaladó lehetőségek és veszélyek között kellett és kell választaniuk, egyensúlyoz- niuk. Stratégiaválasztásuk sikerét mindennapjaikban nem a fővárosi, regionális érde- keknek való megfelelés min ősíti, hanem a település életképességének fennmaradása, a helyi lakosság megelégedettsége az elszabadult vagy megfékezett folyamatok felett, s mindennek politikai lecsapódása az önkormányzati választások eredményeiben. *** Az agglomerációs településeket nem egyszerre, egyenl ő intenzitással és formában érték el a szuburbanizáció hatásai. A kilencvenes évek elején még csak a lakossági kitelepedés hatásaival kellett számolni, amelyekhez gyakorlatilag csak a kilencve- nes évek második felében csatlakoztak a gazdasági szuburbanizáció jelenségei. A szuburbanizáció hatásainak id őbeli változásához hozzájárult a szabályozási környe- zet, főképpen az önkormányzati hatáskörök, az önkormányzati gazdálkodás és a településrendezés rendjének gyakori és jelent ős változása a kilencvenes évek fo- lyamán. Területileg a lakossági szuburbanizáció hatókörének folyamatos növekedé- se figyelhető meg, amely a települések egyre nagyobb körében tette érezhet ővé az immigrációs nyomást. Ugyanakkor az évtized második felében érzékelhet ő már a fővárostól azonos távolságra elhelyezked ő települések között kialakuló helyzeti különbség, amelyet a megközelíthet őségen és a környezeti adottságokon kívül egyre inkább a települések saját fejlesztési politikái is befolyásolnak. Mindezektől a különbségekt ől eltekintve a települések általános helyzete, adott- ságai, illetve korlátai a rendszerváltás után az els ő önkormányzati testület megalakulá- sa óta jellemezhet ők a következő néhány legfontosabb és legáltalánosabb tényez ővel: az igazgatásban — a település teljes körű igazgatási, ezen belül településfejlesztési és pénzügyi önállósága; — a települési szolgáltatások kiépítéséért és m űködtetéséért való felel ősség; Szabó Julianna : Települési stratégiák a budapesti agglomerációban. Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 101-116. p. TÉT XVII. évf. 2003 s4 Gyors ténykép 103 a finanszírozásban — a település pénzügyi önállósága; — a központi források elégtelensége a fejlesztési, id őnként a működtetési felada- tok ellátására; — a települési adók bevételeinek elégtelensége az adóalap alacsony volta miatt; — a saját mobilizálható vagyon (ingatlan) csekély értéke; a településfejlesztésben — elmaradott infrastrukturális és intézményi szolgáltatások; — a beépíthető ingatlanok keresletének és ennek megfelel ően árának jelent ős növekedése a térségben; — a mezőgazdaság és különösen a kertgazdaság háttérbe szorulása az ingatlan- piaci helyzetnek és a megváltozó életformának köszönhet ően; — a motorizáció robbanásszer ű növekedése; a politikában — a település választópolgárainak és politikusainak ingatlantulajdonosi érdekei a föld reprivatizációja után; — lakossági nyomás bizonyos települési szolgáltatások színvonalának kiegyenlí- tésére a nagyvárossal; — a zártkerti tulajdonosok nyomása a terület beépítésre szánt övezetbe vonására, az infrastruktúra kiépítésére; — Budapest felerősödő represszív nyomása, illetve ennek fenyegetése a szuburbanizáció megállítására, bizonyos települési szolgáltatások megvonásá- ra vagy megfizettetésére az agglomeráció településeivel szemben. *** A hasonló szituációval szembenéz ő települési stratégiák jól körülhatárolható típu- sokhoz közelítenek: a teljes elzárkózás, a teljes profilváltás, illetve a „ laissez faire" stratégiához. Tipológiájuk els ősorban a gyakorlat fel ől, a település által használt településfejlesztési eszközök, a meghozott településfejlesztési döntések, az egyéb települési politikák — adópolitika, oktatáspolitika, intézményfejlesztés stb. — fel ől írhatók le, annak ellenére, hogy természetesen sehol sem jelenítenek meg ezek a települési döntések teljesen koherens rendszert. A mindennapi döntések által kiraj- zolt stratégia mögött megjelenik egy többé-kevésbé tudatosult ideológia és érték- rendszer is. A település ilyetén ideológiája, értékrendszere lehet a települési identi- tás valódi megnyilvánulása, de pusztán politikai indulatok, lakossági, fejleszt ői, tervez ői, ingatlantulajdonosi csoportérdekek álcája is. Er ős települési identitás általában az elkötelezettebb ideológiákkal jár együtt, és ez a településfejlesztésben lehetővé teheti bizonyos parciális érdekek háttérbe szorítását, de az érdekek közelí- tésén alapuló elvszerű megoldásokat is, míg az értékmegfontolások hiánya, a tele- pülési identitás gyengesége az ad hoc, nem rendszerbe illeszked ő településfejlesztési döntéseknek kedvez. A települési stratégiák típusainak megfeleltethet ő a település- Szabó Julianna : Települési stratégiák a budapesti agglomerációban. Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 101-116. p. 104 Gyors ténykép TÉT XVII. évf. 2003 s4 fejlesztési-rendezési lépések egy-egy rendszere, és az azokhoz kapcsolódó települé- si előnyök és hátrányok, amelyeknek elemzése természetesen minden felel ős tele- pülésfejlesztési, településrendezési folyamat elején kell, hogy álljon. Teljes elzárkózás stratégia Ez a stratégia a szuburbanizációs folyamatokból adódó hatások kiküszöbölésére, a település szuburbanizáció el őtti méretének, népességi összetételének, funkciójá- nak, társadalmának meg őrzésére irányul. Ideológiájában elsősorban konzervatív értékek vannak jelen: a hagyományos vi- déki életmód, mez őgazdasági tevékenység felértékelése; az új betelepül őkkel szem- beni bizalmatlanság, sokszor ellenségesség; a jobbára alacsony színvonalon él ő lakosság megóvása a pénz megjelenését ől, és a szegény életmódhoz szükséges lehetőségek — saját kert és állattartás, olcsó bevásárlási lehet őség, tömegközlekedés — fenntartása; a helyi kultúra és hagyomány formáinak ápolása, illetve újra- felélesztése stb. (Faragó 1994). Ezek mellett azonban megjelenhetnek „modern", a környezetvédelemb ől ismert értékek is, els ősorban a természetvédelem és az épített környezet védelmének köréb ől, mert a környezetvédelemnek ezek a területei füg- genek össze leginkább a település múltjának és hagyományainak védelmével, va- lamint mert ezek a mindenki által jól érzékelhet ő elemek képesek leginkább cso- portidentitás képzésére és politikai mozgósításra. A stratégia természetszer űen leginkább azokon a településeken jelentkezik, ame- lyek a nyolcvanas években az er ős szuburbanizációs hatások el ől településföldrajzi vagy településpolitikai okokból elzárva — megóvva — éltek, s amelyeket a kilencve- nes évek nagy szuburbanizációs robbanása sokkolóan ért. P. kis település a Pilis hegység lábánál. A török utáni id őkben szlovák népességgel telepítették újra, s azóta szinte településszerkezeti hagyománynak tekinthet ő, hogy a közösség a szomszédos sváb település gazdasági és kulturális árnyékában létezik. A település hagyományos gazdasági tevékenysége, a Pilis mészkövének épít őkővé és mésszé való feldolgozása hosszú ideig szerény, de stabil megélhetést nyújtott, amely a lakosságot a pesti felvev őpiachoz kötötte, napi kapcsolatot azonban nem jelentett. Ennek a tevékenységnek ellehetetlenülésekor a jobbára képzetlen és t őkével sem ren- delkező lakosságot fokozatosan a környékbeli és a pesti ipari munkahelyek vették át, a helyi gazdaság és kereslet is szinte teljesen megsz űnt. A rendszerváltás utáni lehe- tőségek a szomszéd sváb település látványos fellendülését hozták, ami a megközelí- tés nehézségeivel párosulva egyrészt azt okozta, hogy P. a gazdasági fellendülésb ől megint kimaradt, másrészt viszont a lakosságot a rendszerváltás súlyos társadalmi konfliktusai — munkanélküliség, elnyomorodás — sem érintették jelent ősen. A szuburbanizációs sokk akkor érte a falut, amikor a kilencvenes évek elején hangsú- lyosan saját gyermekeiknek készült parcellázás területén majdnem száz százalékban Budapestről kitelepül ők kértek építési engedélyt. A bezárkózás stratégiáját azóta olyan következetességgel folytatja a település vezetése, hogy az agglomerációs terv készítésekor azon kevés település közé kerültek, amellyel az er ősen „zöld" tenden- ciájú tervnek nem akadt konfliktusa. Szabó Julianna : Települési stratégiák a budapesti agglomerációban. Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 101-116. p. TÉT XVII. évf. 2003 s4 Gyors ténykép 105 A bezárkózó stratégia felmerülhet azonban gyakran ott is, ahol a település jelen- tős, a rendszerváltás el őtt betelepült réteggel bír, akik ezzel a stratégiával az annak idején választott települési környezet értékeit kívánják megvédeni. T. a lakossági szuburbanizáció kedvelt szektorában elhelyezked ő kistelepülés. A rossz megközelíthet őség ellenére az elmúlt harminc évben folyamatosan történt bete- lepülés, egy középosztálybeli értelmiségi rétegb ől, amely a helyi életmód közlekedé- si és infrastrukturális hátrányait a település környezeti értékeiért cserébe elviselte. A helybéli lakossággal konfliktus nem alakult ki, s őt a betelepül ők nagy szerepet vál- laltak a település életében, els ősorban a települési értékek védelmében. A kilencve- nes évek második felében a szuburbanizáció hatóköre elérte a települést. Amikor a településrendezési tervek megújítása napirendre került, a települési önkormányzat két külterületen is lakóterületi fejlesztést irányzott el ő, amely a lakosságszámot majd háromszorosára emelte volna, a ma is kritikus közúti helyzetet pedig ellehetetleníte- né. A két kijelölt külterület egyike a település beépített területével nem is érintkezett volna. A héttagú képvisel őtestület hat tagja a kijelölt területek reprivatizált tulajdonosa, értelemszerűen „őslakos" volt. A településszerkezeti terv az önkormányzati választási kampány fő kérdésévé vált, ahol a m űködő testülettel szemben a betelepedettek a mér- sékelt és feltételekhez kötött növekedés mellett álltak ki, megszervez ődtek, és a válasz- tásokon elsöprő győzelmet arattak. A testület lecserél ődése várhatóan nem csak a ké- szülő tervek megváltoztatását, de a települési stratégia váltását is eredményezi majd. Mint láttuk, a stratégia legjellegzetesebb példái a kistelepülések között találhatók, részben, mert főleg ezek a települések tartoznak az el őbb említett szuburbanizáció- tól a kilencvenes évekig megmenekült települések közé, részben mert egy kislétszámú település lakossága homogénebb és szintén kis létszámú képvisel őtes- tülete jobban megengedi a stratégia által megkívánt szigorú korlátozások keresztül- vitelét. Mindezekkel együtt a stratégia tiszta és következetes alkalmazása egy tele- pülés politikájában ritka. Ez egyrészt a budapesti agglomeráció településeinek múlt- jával magyarázható, amely során a településnagyság, funkció, a település társadalma a II. világháború óta is több hullámban nagymértékben változott (Barta—Beluszky- Bihari—Daróczi—Gimesi—Keresztély—Kovács—Nagy—Perger—Váradi 1999). A másik ok a föld reprivatizációja, amely különösen a kis és szegény településeken a földterü- leti tulajdont a gazdasági kitörés egyetlen útjává tette, és ezzel minden településen egy, a fejlesztésben erősen és közvetlenül érdekelt réteget hozott létre. Ennek a réteg- nek a léte okozza, hogy f őként a kistelepülések fejlesztési stratégiája a kis létszámú önkormányzati testületek változásával — önkormányzati választásokon vagy önkor- mányzati választások között puccsszer ű akciókban — sokszor saját ellentétébe csap át. A stratégia eszközei jellemz ően a tiltások és korlátozások köréb ől kerülnek ki. A településrendezés területén a település szigorúan leállít mindenfajta új parcellá- zást, belterületbe vonást, s űrűbb beépítést stb. A volt zártkertek mez őgazdasági terület-felhasználásba kerülnek. Az új építkezéseknél szigorú formai-eljárási szabá- lyokkal óvják a települési hagyományokat. Az ingatlanpolítikában a közösségi földterületek közösségi létesítmények céljára vannak fenntartva, lakótelkek eladá- sánál külön eljárással kívánják a helybélieket el őnyben részesíteni, gazdasági célú, spekulációs ingatlanpolitikát nem folytatnak. Új gazdasági tevékenység megtelepü- Szabó Julianna : Települési stratégiák a budapesti agglomerációban. Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 101-116. p. 106 Gyors ténykép TÉT XVII. évf. 2003 s4 lésénél a döntést politikai mérlegelés el őzi meg, amelyet a m űszaki-környezeti szempontokon túl erősen befolyásol a település hangulata az adott beruházással kapcsolatban. Ezen a szinten el őnyben részesülnek a helybéliek. A helyi adórend- szer a kivethető maximális kulcsokkal dolgozik, jelent ős kedvezményeket kapnak a helyi lakosok, régi helyi gazdasági tevékenységet folytatók. Az idegenforgalmat, üdülőket, ideiglenes gazdasági tevékenységet, a zártkertek településidegen lakossá- gát sokszor büntet őadók sújtják, a települési szolgáltatásokat velük külön megfizet- tetik. A település gyermekintézményeibe „küls ős" gyereket nem vagy csak korláto- zottan vesznek fel. A település gyermekintézményeinek megtartására törekszik akkor is, ha ez gazdaságosan és színvonalasan a létszám és a pénzügyi lehet őségek hiányában nem tartható fenn. A település életében nagy hangsúllyal szerepelnek a helyi kisközösségek, hagyomány őrző kezdeményezések, amelyeket helyi részvétel- lel és erőforrásokkal megvalósíthatnak. Ezzel szemben a település nem törekszik külső fejlesztések és pénzeszközök bevonására: nem pályázik infrastrukturális fejlesztésekre, nem lobbizik, nem folytat küls ő marketing tevékenységet. A népes- ség ingázása az egész agglomerációban elfogadott dolog, ennek ellenére a bezárkó- zó településen gyakran megjelennek a kertm űvelés felélesztésének, a zártkertek ilyen funkcióban tartásának, a biogazdálkodás elterjesztésének ötletei a helyben foglalkoztatás emelésére. Szintén népszer űek a településtervez ők ökoturizmussal, oktatással, kutatással kapcsolatos ötletei. A bezárkózó települések kapcsolatai a hasonló nagyságrend ű és helyzetű településekre korlátozódnak, tartalmukban jel- lemzően kulturálisak, esetleg Budapesttel, illetve a térség nagyobb városával szem- beni politikai védekezésre szolgálnak. A bezárkózó stratégiának megfelel ő településfejlesztési-településrendezési dönté- seket meghozó önkormányzatoknak a következ ő közvetlen hatásrendszerrel kell szembenézniük (1. táblázat): 1. TÁBLÁZAT A bezárkózó stratégia el őnyei, hasznai, illetve hátrányai és veszélyei (Advantages, Benefits and Disadvantages, Risks of Closeting Strategy) Előnyök, hasznok Hátrányok, veszélyek - nem szükséges közösségi — nem bővülnek a közösségi célok- beruházás ra fordítható források - a település szociológiai- — a település közösségi és egyéni politikai egyensúlya várha- értelemben is elszegényedik tóan fennmarad — nem javul a lakosok által elérhet ő a környezeti állapotot nem infrastruktúra és szolgáltatás szín- terhelik új veszélyek vonala sem — kiköltözés indul meg, a falu el- öre szik Forrás: Saját szerkesztés. Szabó Julianna : Települési stratégiák a budapesti agglomerációban. Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 101-116. p. TÉT XVII. évf. 2003 s4 Gyors ténykép 107 „Teljes profilváltás" stratégia Ez a stratégia a település felemelésére, gazdagodására, a szolgáltatási hátrányok behozására, a település képének, civilizációs színvonalának, funkciójának és népes- ségi összetételének megváltoztatására irányul. Ideológiájában nagy szerepet játszanak a kapitalista fogyasztói társadalom új ér- tékei, és a településfejlesztés hagyományosan növekedésre, beruházásra ösztönz ő értékrendszere. A település új funkcióját a megfelel ően magas szintű lakó- és gaz- dasági környezet biztosításában/szolgáltatásában látja. Ennek rendel ődnek alá a környezetvédelem — mint pozitív helyi er ő —, a mezőgazdaság — mint kevéssé gaz- daságos, és a jó min őségű lakókörnyezetet er ősen zavaró tevékenység — és minden egyéb megítélése is. A szuburbanizációt és a szabad ingatlanpiacot ezek a települé- sek nem fenyegetésként, hanem az évtizedes elmaradottságból való kitörés lehet ő- ségeként élik meg. Ennek megfelel ően meghatározó értékei a min őség, fejl ődés, növekedés, befogadás, urbánus életmód. Ennek a stratégiának els ődleges feltétele a megfelel ő tudással, akarattal és politi- kai elfogadottsággal rendelkez ő önkormányzati vezetés létrejötte. Ennek megfele- lően azoknak a településeknek a köre, amelyek e stratégiát alkalmazzák, a budapes- ti agglomerációban elég sz űk, ugyanakkor rendkívül heterogén képet mutat a tele- pülésnagyság és az elhelyezkedés tekintetében is. Ugyanakkor elmondható, hogy a stratégia kialakítására nagyobb esélyük van azoknak a településeknek, amelyekbe már a kilencvenes évek nagy szuburbanizációs robbanása el őtti évtizedben megér- kezett egy magasan képzett, viszonylag jómódú urbánus réteg, amely az eltelt id ő- ben nem csak asszimilálódott, de helyi identitással és a településen id őközben veze- tő/hangadó/mintaadó szereppel is rendelkezik. Ugyancsak megfigyelhet ő, hogy a stratégiát követ ő települések els ősorban a közepes méret űek közül kerülnek ki. Ezek a települések a növekedéssel a települési szolgáltatások egy új min őségi szint- jére léphetnek. Nagyságuk lehet ővé teszi már bizonyos saját er ő felhasználását a fejlesztések finanszírozásában, és urbánus életmód és szolgáltatások felmutatását a településmarketing területén. Ugyanakkor kevésbé bénítja őket a politikai- ideológiai széthúzás. Ez utóbbi tényez őnek a szerepe oly er ős, hogy magyarázza a stratégiát alkalmazó kistelepülések bátorságát és sikereit, amelyek az elmúlt évtized agglomerációs településfejlesztéseinek legkülönösebb példái. Ugyanakkor a straté- gia veszélyei a kistelepülések számára még nagyobbak, amelyek közül néhány már ez alatt a rövid id ő alatt is beigazolódott. V. a profilváltó stratégia egyik legjellegzetesebb és legtöbbet emlegetett követ ője. A település vezetése részben már a rendszerváltás el őtt is aktív szerepet vállalt a telepü- lés fejlesztésében, és azóta is egyfajta politikai-személyi folytonosság jellemzi, a stratégia megvalósításában szintén fontos szerepet játszó hivatali szakemberekkel együtt. A kilencvenes évek elején a település saját forrás, ingatlaneladás és hitelek segítségével felvásárolt az árverésre kerül ő 1250 ha kárpótlási földb ől mintegy 1200 hektárt. Ily módon szinte a település teljes külterülete (és mintegy 30 hektár a környez ő településeken) a település kezébe került, a településfejlesztés minden tekintetben Szabó Julianna : Települési stratégiák a budapesti agglomerációban. Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 101-116. p. 108 Gyors ténykép TÉT XVII. évf. 2003 s4 szabaddá vált. A haszonból finanszírozható volt a település infrastrukturális lemara- dásának behozása. A település akkor is az els ők között váltott, amikor a jómódú la- kosság arányának növeléséb ő l származó buktatók nyilvánvalókká váltak: a település- rendezési tervek lakófejlesztésre kijelölt övezeteit gazdasági fejlesztésekre állította át — a használati konfliktust is beszámítva —, és rövid id ő alatt megteremtette ezek infrastrukturális feltételeit is. A sikerek ellenére a településen folytatott interjúban fel- színre került az a kényszerhelyzet is, amelyet az annak idején felvett hitelek okoznak, és amely tulajdonképpen folyamatos „el őremenekülésre" kényszeríti a települést. A stratégia eszközei els ő sorban offenzív, beavatkozó, a magán piaci er őket integ- ráló politikák. A profilváltó település saját ingatlanaival aktívan vesz részt az ingat- lanpiacon, saját fejlesztéseivel a legmagasabb költségvetési bevételt, az önkor- mányzati ingatlanérték növekedését, nagy arányú privát ingatlanpiaci befektetés mozgósítását megcélozva. A rendezési tervek a település zártkertjeit lakóterületté nyilvánítják, s ő t volt külterületeket is nagy részben lakóterületként és/vagy ipari területként jelölnek ki. Az építési szabályozásban a telekstruktúra, beépítési for- mák, közmű vesítés, közterületi kialakítás vonatkozásában mérvadóak az ingatlan- piac követelményei: az értékesítés id ő szakában magas áron kínálható fejlesztési területet, jó ingatlanpiaci árut" kell kialakítani. A területek kijelölése sokszor tuda- tosan veszi figyelembe a lakossági szegregáció ingatlanpiaci követelményét. A már beépült területeken külön szabályozási kedvezmények segítik a gazdasági tevé- kenységek, különösen a lakossági szolgáltatások megtelepedését. A település ren- dezési politikája liberális, rendezési terveikkel rugalmasan követik az aktuális fej- lesztési igényeket, a rendezési és hatósági eljárások gyors és problémamentes lebo- nyolítását a magas színvonalú települési szolgáltatás részének tekintik. A lakossági és gazdasági betelepülést is minden eszközzel, teljes közm űvesítéssel, kedvezmé- nyes ingatlanárakkal, adókedvezményekkel, a települési szolgáltatások fejlesztésé- vel mozdítják el ő. Esetleges szűrési feltételt csak a betelepülésre magára negatívan visszaható tényez ő k jelentenek: pl. egy gazdasági beruházás negatív környezeti imázsa, egy lakossági csoportnak a szegregáció piaci követelményét veszélyeztet ő- en eltérő életszínvonala, ill. -módja. A település beruházás-politikáját a szolgáltatá- sok olyan fejlesztése határozza meg, amely az urbánus életmód és a vállalkozás feltételeit megteremtik. Alapvet ő jelentőségű a vonalas infrastruktúrák mellett a kommunikációs rendszerek és a Budapestr ől való autós elérhet őség színvonala. A gyermekintézmények fejlesztésénél a mennyiségi igény kielégítése helyett min ősé- gi, illetve speciális szolgáltatások megteremtésére törekszenek, amelyekkel ebben az értelemben nagyobb körzet kiszolgálóivá válhatnak: speciális képzéseket, egy- házi, alapítványi és magán óvodákat-iskolákat fogadnak be. A település kulturális életében szintén a piaci szórakoztatási és képzési formákat részesítik el őnyben. Az önkormányzati finanszírozás a rendszeres állami forrásokon túl pályázati lehet ősé- geket, pénzpiaci forrásokat — hiteleket —, saját ingatlanvagyonát is nagymértékben felhasználja a fejlesztések megvalósításához. A fejlesztési területek értékesítéséhez aktív marketingtevékenységet folytat. A településközi kapcsolatok a közösen meg- oldható/fejleszthet ő szolgáltatások irányában alakulnak ki, a kétoldalú el őnyökön Szabó Julianna : Települési stratégiák a budapesti agglomerációban. Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 101-116. p. TÉT XVII. évf. 2003 s4 Gyors ténykép 109 alapulnak. Tartalmuk a közös beruházás lebonyolítása, szolgáltatás m űködtetése, a közös érdek ű beruházásért való pályázás, lobbizás, esetenként a hiányzó szolgálta- tás megvásárlása. A teljes profilváltás a településfejlesztésben nagy lehet őségeket, ugyanakkor nagy veszélyeket is rejt (2. ábra): 2. TÁBLÁZAT A „teljes profilváltás" stratégia el nyei, hasznai, illetve hátrányai és veszélyei ő (Advantages, Benefits and Disadvantages, "Overall Profile Change" Strategy) Előnyök, hasznok Hátrányok, veszélyek — a település új profilt kaphat — komoly önkormányzati szerep- — nagyságrendileg megnöveked- vállalás szükséges a szervezés- hetnek az önkormányzat forrásai ben, sokszor a finanszírozásban is — az elöregedési, elszegényedési — rossz gazdasági tervezés, marke- folyamatok megállíthatók ting esetén a projekt befulladhat, — a megnövekedett forrásokból a a település eladósodhat régi településrész is növekedhet — a település politikai egyensúlya felborulhat a „gyüttmentek" javára — új környezeti problémák jelen- hetnek meg — alvóvárossá válhat a tele ülés Forrás: Saját szerkesztés. ,,Laissez faire" stratégia Ennek a stratégiának els ődleges célja a település törvényben meghatározott köte- lességeinek teljesítése a pénzügyi egyensúly fenntartása, esetleg a pénzügyi pozíció javítása mellett. Bár tudatos ideológia általában sokkal kevésbé határozza meg, mint az el őző két települési stratégiát, hátterében felfedezhet ő a településtervezés-rendezés-fejlesztés értelmének és hasznosságának megkérd őjelezése, és a települési önkormányzat aktív piaci szerepének, eszközeinek elutasítása. A települési önkormányzat ebben az esetben önmagát a törvényben reá származtatott állami szolgáltatások biztosító- jának tekinti, a szuburbanizációt pedig hatásaival együtt a környezet olyan változá- saként értelmezi, amelyhez alkalmazkodva neki ezeket a szolgáltatásokat fenn kell tartani. Ebbő l adódóan a stratégia értékei nem a településfejlesztéshez, hanem az adminisztratív m űködéshez kapcsolódnak: be nem avatkozás, gördülékenység, problémamentesség, konfliktuskerülés. Ez a stratégia a legelterjedtebb települési stratégia a budapesti agglomerációban. Elterjedtsége csak részben tekinthet ő az átmenet — a szabályozás változékonysága, az önkormányzati testületek és apparátusok felkészületlensége — eredményének. Kialakulásában fontos szerepe volt a településfejlesztés és -rendezés hagyományos és beidegzett gyakorlatának, tehetetlenségének az újonnan fellép ő — sokszor profiljában, Szabó Julianna : Települési stratégiák a budapesti agglomerációban. Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 101-116. p. 110 Gyors ténykép TÉT XVII. évf. 2003 s4 nagyságában, módszereiben is ismeretlen — magán fejlesztési akarattal szemben. En- nek megfelel ően különösen azok a települések léptek erre a pályára, amelyeknek településképét, közösségét, identitását már a szuburbanizáció beindulása el őtt a hatvanas—hetvenes évek szocialista várostervezése nagy arányú ipari és lakástelepí- tésekkel rombolta. Sz. lázasan készíti az 1994-es általános rendezési tervének módosítását. A települé- sen a gyermekintézmények helyzete a b ővítések ellenére kritikus, minden évben fel- vételi kérelmeket kell elutasítani. Ugyancsak kritikus a település úthálózatának és a Budapestre vezet ő tömegközlekedési vonalaknak terhelése is. Az önkormányzat tu- datában van a helyzetnek, a lakóterületi fejlesztéseket lassítani szeretnék, ennek elle- nére a készül ő településrendezési terv újabb lakóterületeket jelöl ki, amelyek beépü- lésével a lakosság további 70%-kal növekedhet, olyan területen, ahol az intézmény- ellátás a mai intézmények b ővítésével sem megoldható. Az agglomerációs tervben zöldövezetnek szánt terület is lakóterületté válik, egyes helyeken már a beépítés is megkezdődött. Szintén növelend ő a gazdasági tevékenységek, ipari parkok területe, amely gyakorlatilag a tervezett M0-s autóút települést érint ő szakasza teljes hosszát követi. A település ipar űzési adóból származó bevétele 2001-ben 262 millió forint volt, 2002-re 450 milliót terveznek. A településrendezési tervek jellemz ően csak az érintett, átsorolandó területekre készülnek. Ezeken a településeken a csorbított települési értékek mellett a lakossági, tulajdo- nosi érdekeknek olyan heterogenitása jött létre — a lakásprivatizáció és a föld repri- vatizációja adott esetben ezt tovább fokozta —, amely mellett konzekvens település- fejlesztési koncepció végigvitele lehetetlennek t űnik. Legerősebb nyomásként ebbe az irányba mégis a települési önkormányzatok alulfinanszírozása hat. Az alulfinan- szírozást pedig azok a települések élték meg a rendszerváltás után a legélesebben, ahol egy, az agglomerációhoz mérten urbánus intézményhálózatot egy lassan elsze- gényedő lakosság mellett kellett fenntartani. Ezeken a településeken természetes módon vált a költségvetés egyensúlyának fenntartása els ődleges szemponttá, bármi- féle személyi jövedelemadót vagy iparűzési adót emel ő fejlesztés szívesen látottá. A „laissez faire" stratégia eszközei a település hagyományos, nem piaci eszközei, a szabályozási szerep tartalmi részének minimumra csökkentésével. A település a nyomás alapján lakó- vagy üdül őterületté nyilvánítja a volt zártker- teket, külterületeken új lakó- és gazdasági fejlesztési területeket jelöl ki, amennyi- ben a terület ellátottsága, infrastruktúrája formálisan megfelel az önkormányzat ellátási kötelezettségeinek. A területek kijelölésénél a településszerkezet összefüg- gései kevéssé játszanak szerepet a fejleszt ő szempontjaival szemben. Így gyakori, hogy ez a településrendezési politika az egymással összehangolatlan fejlesztési projektek eredményeként széttöredezett, mozaikos településszerkezetet hoz létre. A település rendezési politikája az el őző stratégiához hasonlóan liberális, célja azon- ban nem a szolgáltatás magas szintje, hanem az önkormányzati bevételek maxima- lizálása, a kiadások minimalizálása és a konfliktusok elkerülése. A település a terü- letek parcellázásában, infrastrukturális el őkészítésében nem vállal szerepet, viszont kifejlett jogi-technikai megoldásokat alkalmaz arra, hogy a fejlesztésekhez kapcso- lódóan szükségessé váló települési beruházásokat a fejleszt ővel megfinanszíroztassa, Szabó Julianna : Települési stratégiák a budapesti agglomerációban. Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 101-116. p. TÉT XVII. évf. 2003 s4 Gyors ténykép 111 felépíttesse. Az önkormányzati beruházás-politikát a törvényben el őírt szolgáltatá- sok mennyiségi kielégítése és a lakossági-fejleszt ői akarat nyomásának nagysága határozza meg, összevetve a megoldás finanszírozási lehet őségeivel. A közösségi beruházások finanszírozásában, így azok helyének, profiljának, mikéntjének befo- lyásolásában is döntő szereppel bírnak magánfejleszt ők, illetve az éppen aktuális regionális-kormányzati pályázati lehet őségek. A település adópolitikájában minden lehetséges helyi adót alkalmaz, az adókulcsot a hasonló helyzet ű települések adó- versenye határozza meg, a kedvezmények nagyrészt általánosak, és ahhoz kapcso- lódnak, hogy az adott beruházás milyen kötelez ő települési fejlesztéseket vállal át. A település aktív ingatlanpolitikát nem folytat, de a fejlesztésekbe es ő saját ingatla- nait a települési intézmények elhelyezésére, illetve az önkormányzati bevételek növelésére felhasználja. A település oktatási politikáját a kötelez ő minimum hatá- rozza meg, az intézmények működtetési költségeinek minimalizálása a helyzett ől függően időnként olyan politikainak t űnő döntéseket is magával hoz, mint a küls ős gyerekek kitiltása, vagy a szomszédos kerülettel-településsel való együttm űködés. A település településközi kapcsolatait f őként a hasonló települések közötti verseny- helyzet, a nagy versenytárs, Budapest elleni közös politikai fellépés, és az eseten- kénti közös intézmény- vagy szolgáltatásfinanszírozás határozza meg. A „laissez faire" stratégia településfejlesztési-településrendezési hatásainál lénye- ges az el őnyök és hátrányok hatókörének és id őtávjának különbözősége. A döntően rövid távú, politikai és finanszírozási el őnyökkel hosszú távú környezeti, település- szerkezeti és társadalmi hátrányok állnak szemben (3. táblázat): 3. TÁBLÁZAT A „ laissez faire" stratégia előnyei, hasznai, illetve hátrányai és veszélyei (Advantages, Benefits and Disadvantages, "laissez faire" Strategy) Előnyök, hasznok Hátrányok, veszélyek —csökken a testületre nehezed ő poli- — n őnek a környezeti ártalmak tikai nyomás — az új területek infrastruktúrája —a stratégia minimális közösségi központi irányítás nélkül nagyon beruházást igényel nehezen alakítható ki, id őnként teljes patthelyzet áll el ő, ami visz- szahathat a régebbi településré- szekre is - nem irányítható a betelepül ők szociológiai összetétele, ami új terheket róhat az önkormányzatra Forrás: Saját szerkesztés. Az egyes települések stratégiái természetesen nem felelnek meg teljes mértékben a fenti három stratégia valamelyikének. Még abban az esetben is, amikor a település határozottan elkötelezett valamely irányban, konkrét kérdésekben, a politikai- pénzügyi helyzet függvényében máshogyan dönthet. A települések fejlesztési stra- tégiái ritkán nyernek explicit formát — az OTÉK által el őírt településfejlesztési Szabó Julianna : Települési stratégiák a budapesti agglomerációban. Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 101-116. p. 112 Gyors ténykép TÉT XVII. évf. 2003 s4 koncepciónak pedig ezt legalábbis részben tartalmaznia kellene —, a települések rendszerezése tehát leginkább m ű ködési rendszerük, döntéseik alapján lehetséges. (Ebbő l a szempontból érdekes lenne a településfejlesztési stratégiák explicit formáit, azaz a településfejlesztési koncepciókat és polgármesteri választási programokat a települések kés ő bbi fejlesztési- és rendezési döntéseivel összevetni.) Annak ellené- re, hogy a települések lehatárolása így rendkívül önkényesnek és képlékenynek hat, mára viszonylag egyszerű statisztikai adatokkal megragadható az egyes stratégiákat jellegzetesen követők csoportja (4. táblázat): 4. TÁBLÁZAT A budapesti lakossági szuburbanizáció által leginkább érintett települések köre (Settlements are Principally Affected by Budapest Suburbanisation) Budapestről Budapestről évente állandó évente állandó státusszal beköl- státusszal beköl- Település Település tözők átlagos töz ők átlagos száma száma ezer la- (1997-2000) kosra vetítve (1997-2000) Érd 1724 Telki 83,6 Budaörs 734 Leányfalu 61,5 Gyál 705 Budajen ő 60,0 Dunakeszi 675 Veresegyház 58,0 Szigetszentmiklós 674 Diósd 56,3 Szentendre 610 Erdőkertes 56,2 Szigethalom 540 Nagykovácsi 56,0 Veresegyház 535 Szigetmonostor 52,0 Fót 502 Szigethalom 44,6 Budakeszi 416 Pilisborosjen ő 43,9 Forrás: Városkutatás Kft. Látható, hogy a kilencvenes évtized végének legnagyobb abszolút lakossági immigrációinak listáját az alapvet ő en a „laissez faire", míg a legnagyobb relatív immigrációk listáját a „teljes profilváltás" stratégiát követ ő települések vezetik. A sikeres bezárkózó stratégiát követ ő k természetesen mindkét listának az alján he- lyezkednek el. A stratégiaválasztásnak természetesen a település adottságaihoz és a közösség akaratához kell igazodnia ahhoz, hogy bármely stratégia is sikeresen, a hátrányok minimalizálásával megvalósítható legyen. Bár nem tehet ő egyenlőségjel a három jellegzetes stratégia közé, mindháromról elmondható, hogy saját értékrendszerén belül is csak a települési döntések koherenciájával érhet el eredményt: a település saját szerepvállalásának arányában képes kézben tartani fejl ődésének folyamatait. A településfejlesztés településrendezésen kívül es ő eszközei — a helyi adók rendsze- re, a saját ingatlanpolitika, a közm ű - és intézményfejlesztés prioritásai, a városmar- keting stb. — ma azonban még csak a legritkább esetben integrálódnak tudatosan Szabó Julianna : Települési stratégiák a budapesti agglomerációban. Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 101-116. p. TÉT XVII. évf. 2003 s4 Gyors ténykép 113 valamiféle településfejlesztési koncepcióba. Az ezeken a területeken meghozott települési döntéseket igen gyakran sz űk pénzügyi, műszaki, politikai szempontok uralják, és inkább csak magában a településrendezési döntések rendszerében érhet ő tetten a választott stratégia. *** Az agglomerációs települések stratégiáit az elmúlt b ő évtized folyamán több té- nyező változása is befolyásolta, módosította. Egyik oldalról a települési önkor- mányzatok mozgásterének b ővülése a rendszerváltozás utáni jogalkotási folyamat- tal fokozatosan, több év leforgása alatt történt, amelynek f őbb állomásai az önkor- mányzati törvény és a településrendezésr ől szóló törvény, valamint ezek folyamatos módosításai és a hozzájuk tartozó kiegészít ő kormány- és miniszteri rendeletek vol- tak. Több évet vett igénybe a települések jelent ős részben megújult politikai vezetése számára a szükséges igazgatási, jogi, településfejlesztési, piaci ismeretek megszerzése is. Ezeknek a feltételeknek lassú kialakulása különösen a „teljes profilváltás" straté- giájának alkalmazását és elterjedését akadályozta a kilencvenes évek els ő felében. Jelentős változást okoztak magának a f ővárosi szuburbanizációs folyamatnak id ő- beli és térbeli változásai is (Gábor 2001). A kilencvenes évek közepén felgyorsuló lakossági kitelepülés olyan agglomerációs településeket tett a szuburbanizáció célterü- letévé, amelyeket a korábbi hullámok elkerültek. Els ősorban az agglome-rálódás sugarának megnövekedésér ől van szó, illetve az időközben megépült autópálya- és gyorsforgalmi útszakaszok mentén kiterjed ő vonzási területr ől. Ugyanakkor megfi- gyelhető a célterületek szektoriális változása is, hiszen az évtized közepén egyértel- műen meghatározó nyugat—északnyugati szektor mellett az évtized végére meger ő- södni látszik a klasszikus mintájú kivándorlásban a déli és az északi—északkeleti szek- tor, a szegénységi kivándorlásban pedig a délkeleti szektor szerepe. A lakossági ki- áramlás célterületeinek megváltozásához adódik a kilencvenes évek közepét ől megje- lenő nagyobb arányú gazdasági fejlesztés az agglomerációban, ami még inkább köt ő- dik a nagy kapacitású közúti tengelyekhez (Tosics—Ger őházi—Szabó 2002). A legélesebb változást azonban az agglomerációs települési stratégiákban min- denféleképpen a települési önkormányzatok finanszírozási rendszerének id őbeli változása hozta, amely a helyben képz ődő személyi jövedelemadónak a település bevételeiben kezdetben nagy, kés őbb egyre csökken ő jelentősége mellett, megadta a lehetőséget a saját, a gazdasági forgalom nagyságán alapuló ipar űzési adó kiveté- sére. A kilencvenes évek folyamán így a jómódú népesség vonzásának jelent ősége egyre csökkent, míg az ipar űzési adó szerepe a gazdasági fellendüléssel és a kiépü- lő autópályák mellett megtelepedett nagy forgalmú gazdasági tevékenységekkel (főként kereskedelem) egyre n őtt. A települési önkormányzatok kialakulásakor főleg azok a települések koncentráltak a jómódúak letelepedésének ösztönzésére, amelyek már a nyolcvanas években a kiköltöz ők vagy az elit üdül őfunkciók célte- rületei voltak. A költségvetés bevételi arányainak változása aztán lehet őség szerint Szabó Julianna : Települési stratégiák a budapesti agglomerációban. Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 101-116. p. 114 Gyors ténykép TÉT XVII. évf. 2003 s4 a településrendezési tervekben rögzített funkciók gyors változását vonta maga után, nem minden városszerkezeti konfliktus nélkül. Ahol a gyors lakó-gazdasági funk- cióváltás helyhiány miatt lehetetlen volt, az id őközben felépített intézmények m ű- ködtetése, az újonnan jöttek infrastrukturális igényei a települési költségvetés ko- moly krízisét okozták. *** Ha az agglomerációs települések kialakult településfejlesztési stratégiái intenzitá- sukban és módszereikben nem is, értékválasztásukban inkább állandónak bizonyul- nak. Ez a viszonylagos stabilitás részben a politikai stabilitáshoz köt ődik — az agg- lomerációs településeken, különösen a kistelepüléseken gyakori a polgármesterek, képvisel őtestületek több cikluson át tartó m ű ködése —, részben pedig a stratégiavál- tás nehézségeit takarja. Akár bezárkózó, akár profilváltó, akár „laissez faire" straté- giát folytat egy település, a meghozott döntések még sok éven át befolyásolják a további lehet ő ségeket: megadott építési jogokat és adókedvezményeket nem lehet visszavonni, a nagy léptékű településrendezési tervek megváltoztatása pénz- és idő igényes, a hiteleket fizetni, a felépített intézményeket m űködtetni kell, ugyanak- kor elszalasztott fejlesztési, pályázati lehet ő ségeket általában nem lehet pótolni. Ezek miatt különösen nehéz egy település pályáját valamelyik fejlesztésre orientáló stratégiából a bezárkózó, konzervatív irányba terelni. Bár politikai értelemben id ő- ről idő re akadnak az agglomerációban éles stratégiaváltási kísérletek, amelyek valamely stratégia látványos túlkapásához, kudarcához kapcsolódnak, ezeket az éles váltásokat a hosszú távú elkötelezettségek általában tompítják. A stratégiák ilyen állandósága az agglomeráció térképén a szerepek állandóságát eredményezi. Ezen a térképen ma határozott többségben a „laissez faire" stratégiát követő k, kisebb arányban a profilváltó, illetve a bezárkózó települések vannak. A fő város szuburbanizációt fékezni kívánó településfejlesztési kívánalmaival termé- szetesen leginkább a két el őbbi stratégiát követ ő települések állnak ma is konflik- tusban. A konfliktus gyökere azonban részben éppen az, hogy a központi település- és infrastruktúra-fejlesztési döntések kevéssé veszik figyelembe az agglomerációs települések fejlesztési stratégiáit. A települési akaratok eloszlása ugyanis nem fedi a településrendezés, -fejlesztés hagyományos vizsgálati módszerei alapján létrejött térképet és ebb ől származtatott tervet, ahol a fejlesztési lehet ő ségek nem a települések saját akarata, hanem valami- féle központi akarat, a településhálózat fejlesztési elvei alapján oszlanak meg. (Erre a módszerre jó példa a Budapesti Agglomeráció Területrendezési Terve, bár ennek a tervnek az elkészülte már jónéhány konzultatív elemet tartalmazott, amely az agglomerációs települések stratégiadöntéseit részben integrálni tudta.) Ezekben a tervekben fejlesztési lehet ő séget általában a már bizonyos nagyságot és fejlettséget elért települések kapnak, azok közül is a magtelepülést ől elég távol es ők, hogy a településhálózat réteges csillagszerkezete fennmaradjon/kialakuljon. A Christaller- Szabó Julianna : Települési stratégiák a budapesti agglomerációban. Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 101-116. p. TÉT XVII. évf. 2003 s4 Gyors ténykép 115 féle modell viszont korántsem esik egybe a nagyvárosok agglomerációjában a spon- tán lakossági migráció és a magán gazdasági fejlesztések megtelepedési mintájával, amely inkább a városfejl ődés gyűrűs, tengelyes, szektoros modelljeihez hasonlóan írható le. A két minta egymástól eltér ő szerkezete önmagában hordozza a konflik- tust: a közelségük vagy méretük alapján nem fejlesztend ő települések úgy érzik, hogy a kitörés, a felzárkózás lehet őségét vonják meg t őlük, az „ellenpólusok" fej- lesztése pedig egy milliós metropolisz közelében mindig is pénzrabló és eredmé- nyét tekintve kétséges vállalkozásnak bizonyult a várostervezés története folyamán. A saját települési stratégiák konfliktusai azt példázzák, hogy a mai önkormányza- ti, településrendezési, finanszírozási rendszer lehet ővé teszi — bizonyos értelemben ki is kényszeríti — a kis települések hatékony ellenállását a f ővárosi, régiós akarat- nak, a szakma általánosan elfogadott értékeinek. Kérdéses, hogy a konfliktusok megoldása mi legyen. A szakma által elvárt fels őbb (terület)rendez ő erő — az agg- lomerációs területrendezési terv törvényi elfogadása, a régió terveinek kötelez ővé tétele stb. — már ma is csak korlátozott eredményt érhetne el a településrendezési tervek el őrehaladott állapota miatt. Az agglomerációs települések egyéni stratégiái a rendszerváltás óta eltelt id őszakban tehát az átmeneti korszak minden nehézsége ellenére olyan újfajta településalakító tényez ővé váltak, amellyel minden új — és éppen emiatt remélhet őleg újfajta — területtervezésnek számolnia kell. Megoldás, konfliktuskezelés els ősorban nem is a területi és településtervezés hierarchiájának óhajtott visszaállításától, hanem a települések stratégiaalakítását inkább befolyásoló tényezők: a települési szolgáltatások központi finanszírozásának, a települési adók- nak és a támogatási rendszereknek egymással és a területrendezés érdekeivel való finomabb összehangolásától várható. *** A szuburbanizációs folyamatok változása, a térszerkezet átalakulása ma magában is olyan környezeti feltételeket teremtenek, amelyek a szabályozási környezet vál- tozása nélkül — vagy ha tetszik, az el őtt — a települési stratégiák hangsúlyainak, irányainak, jelentőségének módosulását okozzák. A lakossági migráció nagyságának alakulása a budapesti agglomerációban arra enged következtetni, hogy a szuburbanizáció robbanásszer ű növekedése, amely a kilencvenes évek második felét jellemezte, napjainkban lelassul. Ha ez a tendencia folytatódik, a mai szinten jelent ős kiáramlás fennmaradása esetén sem várható, hogy az agglomeráció településrendezési terveiben megjelen ő fejlesztési területek akár csak nagy részükben is beteljenek. A fejlesztési források sz űkülésével jelentő- sebbé válik a ma még lényegtelennek t űnő különbség a profilváltó és a „laissez faire" stratégiát követ ő települések között. Szintén egyre fontosabbá válhat a lakos- sági és gazdasági migráció céltelepülésének szétválása, egyes települések egyre határozottabb profilja e tekintetben is. A motorizáció további növekedése miatt a települések helyzetében és stratégiaválasztásában egyre jelent ősebbé válik a nagy Szabó Julianna : Települési stratégiák a budapesti agglomerációban. Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 101-116. p. 116 Gyors ténykép TÉT XVII. évf. 2003 s4 kapacitású közlekedési folyosók, esetleg tömegközlekedési tengelyek menti elhe- lyezkedés. Hosszabb távon feltételezhet ő a bezárkózó települések számának továb- bi csökkenése. Ezek a települések környezeti adottságaiknak megfelel ően általában mind jó min őségű lakóterületnek, mind rekreációs funkcióknak, esetleg a kutatást- fejlesztést koncentráló kis szilícium-völgyeknek alkalmasak. Az addig elhalasztott fejlesztési lépések azonban a szegénységi szegregáció célterületévé is tehetik őket. Szintén csökkenni fog a fejlesztési verseny er ő södése miatt a „laissez faire" straté- giát folytatók száma, stratégiaváltásukat, profiltisztításukat azonban nehezíti az idő közbeni ad hoc településfejlesztési döntések káros öröksége. Összességében elmondható: a budapesti agglomerációban nem következik be a településszerkezet olyan mérték ű amerikai típusú átrendez ődése, mint amelyet a településrendezési tervek ma el ő revetítenek. A kilencvenes évek minden tekintet- ben átmeneti korszakának hosszú távon ható, nehezen kezelhet ő urbanisztikai örök- sége nem az intenzív profilváltást végbeviv ő településeken, hanem a szegénységi szuburbanizáció célterületein és a „laissez faire" stratégiából szabadulni nem tudó települések károsodott struktúrájában marad ránk. Irodalom Barta Gy.—Beluszky P.—Bihari Zs.—Daróczi E.—Gimesi J.—Keresztély K.—Kovács K.—Nagy S.Gy.—Perger É.— Váradi M.M. (1999) Társadalmi-gazdasági átalakulás a budapesti agglomerációban. Regionális Ku- tatási Alapítvány, Budapest. Faragó L. (1994) „A kicsi szép, de gyenge is" Neopopulista területfejlesztési stratégiák reneszánsza. 24-25. o. —FaluVárosRégió. Gábor P. (2001) Népességváltozás Magyarországon az 1990-es években: a szuburbanizáció kezdete? 9-10. o. —FaluVárosRégió. Tosics I.—Gerő házi É.—Szabó J. (2002) A szuburbanizáció jelensége és a budapesti agglomeráció. Városkutatás Kft., Budapest. Valér É. (1994) Az agglomerálódást kifejez ő tényezők időbeli változása. — Falu Város Régió. 6-7. 34-36. o.