Tér és Társadalom 16. évf. 2002/4. 129-135. p. TÉT XVI. évf. 2002 s4 Kitekint ő 129 INTERJÚ DOMINIQUE VOYNET-VAL, FRANCIAORSZÁG VOLT KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERÜLETFEJLESZTÉSI MINISZTERÉVEL (Interview with Dominique Voynet, exMiníster for Environment and Regional Development) AZ INTERJÚT KÉSZÍTETTE: GEORGES BENKO Dominique Voynet 1997 júniusától 2001-ig Franciaország környezetvédelmi és területfejlesztési minisztere volt. Jelenleg a Zöld Párt vezet ője. Ő az első „zöldpoli- tikus", aki pozíciót tölthetett be a francia kormányban. Elfoglaltsága ellenére volt szíves válaszolni a GES (Géographie, Économie, Société) kérdéseire a minisztéri- um aktuális tevékenységével, a nemzeti és európai területi egyensúlyt érint ő elkép- zeléseivel, munkájával kapcsolatban (az interjú 2000-ben készült — a szerkeszt ők megjegyzése). Melyek voltak azok a f őbb prioritások, amelyeket közel három éve, minisztersége kezdetén a területfejlesztés és a környezetvédelem terén meghatározott? Átfogó tervei mennyiben térnek el el ődeiétől, főképpen a Pasqua-törvénytől? Dominique Voynet: Az első számú prioritás számomra az volt, hogy a területfej- lesztést a fenntartható fejl ődés szolgálatába állítsuk, azaz figyelmet kell fordítanunk bolygónk egyensúlyára, energiaforrásainak korlátozott mennyiségére, az él őhelyek sebezhetőségére. Jelen esetben arról van szó, hogy országunk úgy kerüljön a világ élvonalába, hogy összhangot teremt a gazdasági versenyképesség, a társadalmi igazságosság és a környezet min ősége között. Továbbá hosszú távú törekvéseket kell megvalósítanunk a területfejlesztés terén a társadalmi és gazdasági egyensúly érdekében. Ez konkrétan a közép- és hosszú távú tervezés megújulását jelenti, amennyiben a közszolgáltatások egy új rendszerével kell választ adnunk a lakosság igényeire. A második prioritás az volt, hogy a várost és a városi környezetet újra beillesszük egy olyan területfejlesztés keretei közé, amely korábban a vidéket célozta meg, miközben a francia népességnek több mint háromnegyede városokban él, és a gaz- dasági vagyon legnagyobb része is ott termel ődik. Ugyancsak a városokban állapít- ják meg az új társadalmi összefüggések legtöbbjét, és a környezetet érint ő fő kérdé- sek is itt merülnek fel. Szükség volt továbbá a népesség és a vidékek közös felel ősségének új megközelí- tésére, nem csupán az egyenl őtlennek mondott területi megkülönböztet ő politikák felülvizsgálatával, amelyek passzívan hoznak létre övezeteket — gondolok itt a terü- letfejlesztési támogatás által létrejött övezetekre, vagy azokra, amelyek a vidék- vagy városrészek fejl ődésének élénkítése érdekében alakultak ki, azaz a szigorúan védett jellegű övezetekre, főként a környezetvédelem területén. Interjú Dominique Voynet-val, Franciaország volt környezetvédelmi és területfejlesztési miniszterével. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/4. 129-135. p. 130 Kitekint ő TÉT XVI. évf. 2002 s4 Ez az új megközelítés olyan politikát követel meg, amely tagoltabb területeket kü- lönít el, tekintetbe véve a közintézmények jelenlegi helyzetét, amit komolyan káro- sított a versenyszféra és a sz űken vett árutermel ő gazdaság fejl ődése, s amelynek bizonyos vidékeken vagy városnegyedekben megfigyelhet ő jelenlétér ől ismét sokat lehet hallani. Végül szó volt arról is, hogy nagyobb figyelmet fordítsunk a megélénkül ő decent- ralizációra és a polgároknak arra a növekv ő igényére, hogy nyomást gyakorolhas- sanak a döntési folyamatra, hiszen ez a demokráciában való részvételüket jelenti: partnerekb ől szerződő felekké váljanak. Egyenletben ezt így fejezhetnénk ki: 'egy terv + egy stratégia + egy terület = egy szerz ődés'. A fennálló politikával szemben a különbség abban áll, hogy a területfejlesztésben, főleg a közlekedés terén (az út- és vasúthálózat, a vízi utak, a kiköt ők és légikikötők modális sémája) egyeduralkodó kínálat által megszabott gondolkodásmódról át kell térni a közszolgáltatások példája szerinti gondolkodásmódra, amely az igényeket veszi figyelembe. Ez az eset áll fenn a közlekedés területén, amely egyrészt az utazókra, másrészt az árucikkekre összpontosít, de ugyanez a megközelítés érvé- nyes a fels őfokú oktatás, a kutatás, a kultúra, a sport, az energia vagy a természeti és mezőgazdasági területek tekintetében. A második különbség azt jelenti, hogy a város — vidék felosztást újragondoljuk, túllépve azon a számos tekintetben múlthoz köt ődő, idealista szemléleten, amely a vidéket illetően az el őző kormányok területfejlesztési politikáját jellemezte. Végül pedig ki kellett lépnünk a társadalom kettészakadásával küzd ő ökonomizmusból egy globálisabb szemlélet felé — amely a gazdasági teljesítményt, a társadalmi igaz- ságosságot és az ökológiai egyensúly megteremtését integrálja, valamint lehet ővé teszi a polgárok és képvisel őik nagyobb részvételét ebben a politikában. Közel egy éve, 1999. június 25-én hirdették ki a földterületek rendezésére és a fenntartható fejlődésre vonatkozó törvényt (LOADDT). A jöv őt tekintve milyen tartalmat vagy új impulzust kíván adni regionális és környezetvédelmi politikájá- nak, három év kemény munkájával és egy elfogadott törvénnyel a háta mögött? Valóban megújul a közérdek ű politika? Dominique Voynet: Az utóbbi két évben beiktattuk az ehhez szükséges szabály- szerű törvényhozói testületet. Most konkretizálnunk kell a városi környezet rende- zéséhez köt ődő tervkészítés szempontjait, ki kell dolgoznunk és meg kell valósíta- nunk az agglomerációs terveket és szerz ődéseket, illetve a városi és vidéki vagy kimondottan mez őgazdasági területeken érvényesítenünk kell a megállapodásokat és a munkaterv-szerz ődéseket. Továbbá erősíteni kell a vidékek együttm űködését a városok közti kapcsolatok és a régiók közti egyezmények fejlesztésével, amint történt ez a nagy folyammedencék (Sa őne-Rajna-vidék, a Loire, a Mont St-Michel tengerparti jellegének helyreállítása), az egybefügg ő nagyobb területek viszonylatá- ban (például a hegységeket érint ő régióközi egyezmények vagy a bányászat utáni helyreállítási programok Lotaringia és Nord-Pas-de-Calais régiókban a fenntartható fejlődés keretén belül). Interjú Dominique Voynet-val, Franciaország volt környezetvédelmi és területfejlesztési miniszterével. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/4. 129-135. p. TÉT XVI. évf. 2002 s4 Kitekint ő 131 Szó van arról is, hogy a közszolgáltatások és a regionális területfejlesztési és -rendezési sémák mintájára nagyobb id őtávlatba kell foglalni a szerz ődések megkö- tését (a regionális tervszerz ődések, amelyek már csaknem mind megköttettek, va- lamint az európai programterv-dokumentációk esetében nagy sikereket könyvelhet- tünk el); valamint a területrendezést és az él őhelyek védelmét illetően be kell még fejeznünk a mez őgazdasági övezetek létrehozásával kapcsolatos munkákat. Végezetül a harmadik alapvet ő elv az volt, hogy a közintézményeket érint ő mun- kát országosan egységessé tegyük, kitű zve a célokat és az intézmények feltételeit, és helyi szerz ő dések megkötésére törekedjünk annak érdekében, hogy a vezetés ezen a téren valóban decentralizálódjon. A csend őrségek, a rend őrhivatalok vagy az államkincstári és adóhivatali átszervezési tervek kudarca megmutatta, melyek az országos reformokat érint ő nagy tervek korlátai. Ezeken az irányzatokon keresztül megvizsgálhatjuk, hogy valóban átalakulóban van a területfejlesztési politika, amelynek a konkretizálása azonban még hátravan. Említést teszek arról a növekv ő teherről, amit aktív részvételükkel a polgárok több szinten is felvállaltak, például a fejlesztési tanácsok megalakításával agglomerációs és országos viszonylatban, amelyeket a regionális konferenciák illetve az országos területfejlesztési tanács váltott fel a különféle szinteken. Megemlítem a szerz ő dések aktuális kérdését is, melynek újbóli felmerülését mu- tatja a régiók és helyi közösségek elkötelezettsége, ezen belül is a regionális terv- szerz ő dések (hét év alatt több mint 110 milliárd frank) és szerz ődések kidolgozása a települések és vidékek részére. A gyakorlati lépések, amelyeket tizennégy település tett meg, a települések bevallása alapján arra az eredményre vezettek, hogy jelent ő- sen meg kell újítani a szerz ődések gyakorlatát, még azok esetében is, akik kezdet- ben nagy tapasztalattal rendelkeztek, és a többiekkel szembeni el őnyükkel dicse- kedhettek, mint pl. Rennes és Lyon. A Régiók gazdagsága cím ű könyvben, amelyhez Ön írt el őszót, Alain Lipietz ösz- szegzi azokat az ideológiai és politikai vitákat, amelyek az Íle-de France térségének fejlődését célozták, s ebben a megapoliszokat ellenz ők álláspontjára helyezkedik. A területfejlesztési miniszter miként látja ma a párizsi megapolisz szerepét a francia és az európai regionális szervezetben? Dominique Voynet: Ha figyelmet fordítunk a városokra, és f őként a nagy agglo- merációkra, az nem jelenti a megalopolisz gondolatának érvényesítését, vagy ki- mondottan metropoliszok létrehozását. Valójában arról van szó, hogy gátat kell vetni a párizsi régió tarthatatlan fejl ődésének, amit a forgalmi fennakadások, az életszínvonal csökkenése, továbbá a vidékek és a népesség fokozódó távolodása is tanúsítanak. Ez utóbbi magyarázza, hogy el őször számoltak 600 ezer ile-de-France-i lakossal arra a 18 milliós keretre, amit az uniós Strukturális Alapok keretéb ől Fran- ciaországnak ítéltek meg a legnehezebb helyzetben lev ő övezetek támogatására. Nem csupán ile-de-France-ra, hanem a francia vidékek erejére és sokféleségére támaszkodva kell növelnünk országunk esélyeit. Az egyoldalú fejl ődés kockázatá- nak csökkentésével elkerülhetjük, hogy egy kevésbé aktív térségben kialakuljon egy jó teljesítmény ű, prosperáló 'sziget'. Országos viszonylatban inkább A Rh őne-Alpes Interjú Dominique Voynet-val, Franciaország volt környezetvédelmi és területfejlesztési miniszterével. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/4. 129-135. p. 132 Kitekint ő TÉT XVI. évf. 2002 s4 régió modellje felé kellene törekednünk, vagyis ahol egy város az őt körülvevő külön- féle vidékek hálózatára támaszkodik, vagy a Midi-Pyrénées-i modell felé, ahol egy virágzó, tekintélyes város, mint Toulouse, kimeríti környezetének er őforrásait. Harmadszor szólni kell arról is, hogy javítani kell a lakosság életmin őségét, aho- gyan azok a vállalatok is teszik, amelyek munkát adnak a településeken, min őségi szolgáltatásokat nyújtanak, akár a környez ő városok hálózatával összefogva. Végül pedig egy olyan id őtálló nézőpontot kell alkalmazni a területfejlesztésben, amely számol az új elvárásokkal, és azzal az id ővel, amit egymásra tudnak szánni az emberek, köszönhet ően a munkaid ő átszervezésének és csökkentésének, az élet- tartam növekedésének, valamint annak, hogy a társadalmi összefogás hálózata szükségszerűen újjászervez ődött (mivel a szakmai és földrajzi mobilitás er ősödése tönkretette azt), és végül köszönhet ően a környezet min őségével kapcsolatos megnövekedett igénynek. Így tehát az volna jó, ha ile-de-France csak a fejl ődéséhez szükséges kiegészít ő beruházásokhoz jutna hozzá, és nem folytatódna tovább a magas színvonalú beru- házások koncentrálódása. Ezért érdemes e régión kívül helyet találni a harmadik generációs szinkrotron tervnek, és egy olyan vidéki régió javára fordítani, amelynek a kutatás-fejlesztése támogatni tudja majd az egyetemi központok létrejöttét és megerősödését, és képes lesz az európai döntéshozatalban nagyobb szerepet juttatni e központoknak. Energiát kell fordítanunk arra is, hogy a városok lakhatóbbak legyenek, például úgy kell átszervezni a közlekedést, hogy minden polgár egyfor- mán igénybe vehesse, kímélje a leveg ő minőségét, és a városokból való elvándor- lásra is kedvez ő hatású legyen (ezzel is csökkenthet ő lenne az üvegházhatás), to- vábbá újra egyensúlyt kell teremtenünk a gazdasági, társadalmi tevékenységek és a népesség eloszlása terén. Végül is arról van itt szó, hogy megalopoliszok helyett hálózatközpontok jöjjenek létre, amelyek a vidékek gazdagságára és sokféleségére támaszkodnak. A mai regionális politikában milyen szerep jut a többi városnak — a regionális székhelyeknek, a kis és közepes nagyságú városoknak? Dominique Voynet: A többi városnak, és tágabb értelemben a vidékeknek, legyen szó akár a székhelyekr ől, a kis és középméretű településekről vagy akár falvakról, hozzá kell járulniuk egy átgondolt fejl ődéshez, és fel kell ismerniük ebben a saját szerepüket. A terveket maguk az érintett résztvev ők dolgozzák ki, hogy megtalálják a saját értékeiket, a saját egyéni helyüket. A városokban újra kell építeni a társa- dalmi kapcsolatokat is, amelyeket tönkretettek a piaci mechanizmusok, és itt merül- nek fel az új igények és szolgáltatások is. Az új elvárásokra épülve kialakul egy egységes életmód is, ez pedig segíti az együttműködések és szervezetek hálózatát, a bels ő dinamika fenntartását, legyen szó akár helyi termel őrendszerekről, akár helyi kezdeményezésekr ől, vagy a gazda- sági szolidaritás hálózatairól, kultúrával és sporttal kapcsolatos tapasztalatok átadá- sáról, új kommunikációs és informatikai technológiák, vagy a közlekedés megszer- vezéséről. Interjú Dominique Voynet-val, Franciaország volt környezetvédelmi és területfejlesztési miniszterével. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/4. 129-135. p. TÉT XVI. évf. 2002 s4 Kitekint ő 133 A vidéki, mezőgazdasági területek is megtalálják a maguk helyét az új szolgálta- tások kínálatában, amely kötődhet egy természeti környezet szépségéhez, nyugal- mához, illetve helyi szolidaritási hálózatokhoz. Meg tudná határozni a vidékpolitika gyors mérlegét? Dominique Voynet: A vidékpolitika még kezdeti állapotában van. Ugyanakkor azért már jelent ős munka folyik: 200-250 terv van folyamatban, némelyik közülük igen előrehaladott állapotban. Úgy tűnik, a vidékek már számolnak a városok és a falvak kapcsolatával. Támo- gatják olyan tervek kidolgozását, amelyek a városi szolgáltatások és innovációk lehetőségeire, a falusi környezet el őnyeire, az élet min őségére támaszkodnak. Egy új intézményi rendszert szeretnének, amely jobban alkalmazkodik az összetett gaz- dasági és társadalmi változáshoz: nem egy új területi hatóságról vagy együttm űkö- désről van szó, hanem közös szándékokról. A vidékek érdekl ődnek a tervek iránt, és szükségét látják a fejl ődés sikere érdekében annak, hogy az ebben résztvev ők aktív szerepet is vállaljanak, hiszen nem a helyi hatóságok vagy a választott képvi- selők egyedüli feladata ez. Vannak ugyanakkor nehézségek is. Gondolok itt a kiskapukra, vagy némelyik ha- tóság, vagy képvisel ő megalkuvó magatartására. Vagy azokra az intézményekre, amelyek befolyást szeretnének gyakorolni a vegyes szakszervezetek, illetve érdek- csoportok együttm űködési rendszerére. A hatóságok különböz ő szintjeinek közelí- tésével, kibékítésével háríthatók el ezek a nehézségek, hasonlóan a regionális terü- letrendezési és fejlesztési konferenciákhoz. A regionális konferencia valójában az állam, a régió, a megyék, illetve a régió hatóságainak különböz ő képviselőit hozza össze a társadalmi és gazdasági élet szerepl őivel, akik a fejlesztésben a legf őbb partnerek. Az imént a városokról volt szó, térjünk most át a falusi viszonyokra: milyen egyensúlyra törekednek? Dominique Voynet: A vidék jelentős hozzájárulásokat tett. Négy kategóriába so- rolhatók a lakóterületek: vannak el őször is a városkörnyéki területek, ahol meg kell szervezni a város növekedésének feltételeit a közlekedés, a szociális ellátó hálóza- tok, a közintézmények terén; másodszor vannak a tömegtermelésre szakosodott mezőgazdasági vidékek, amelyek kapcsán több kockázatot is említeni kell: a kör- nyezet kihasználását, a víz- és talajmin őséget, a források kimerítését, a társadalmi zavarokat, amelyeket a termelési versenyhelyzet okozott, és amelynek nyomán számos állás szűnt meg a mez őgazdaságban illetve általánosságban a helyi gazda- ságban. Harmadszor vannak a falvak, amelyek több funkciót is magukra vállaltak, kiemelten a mezőföldi gazdálkodást, az ipari gazdálkodást, helyi szolgáltatásokat, a kulturális és társadalmi életet, ez pedig egy kiegyensúlyozottabb fejl ődési modellt jelent. Végül pedig ott vannak az elhagyott vagy éppen elnéptelened ő területek, a mező- vagy a bányagazdálkodás jelent ős átalakulását követően, s ezeket is be kell vonnunk a fejl ődésbe, segítenünk kell őket a tervek kidolgozásában, és abban, hogy a munkában résztvev ők között a szükséges kapcsolatok kiépüljenek. Interjú Dominique Voynet-val, Franciaország volt környezetvédelmi és területfejlesztési miniszterével. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/4. 129-135. p. 134 Kitekint ő TÉT XVI. évf. 2002 s4 E programhoz csatlakoztak tehát a vidékek, és ehhez kell hozzájárulniuk a szer- ző déskötéseknek és az európai programtervek felhasználásának. Végezetül pedig különleges támogatást kell adnunk — f őleg emberi erőforrások tekintetében — a legnehezebb helyzetben lev ő vidékeknek, mint p1. a vidékfelélesztési programban érintett területeknek. A helyi fejlesztésben milyen szerep jut a kultúrának és a szolgáltató szektornak? Dominique Voynet: A produktivizmus, a közberuházások vagy az infrastruktúra terén való t őkefelhalmozás korszakának elmúltával n ő a nem anyagi szolgáltatások, az intellektuális javak súlya, tehát a nevelés, az oktatás, az informatikai és kommu- nikációs technológiák, a kultúra tekintélye. Ezek a területek központi kérdést jelentenek abban a tekintetben is, hogy a lakos- ság felmérheti a változást. A kultúra terén már sikerült túljutnunk azon a szemléle- ten, hogy befolyásoljuk vagy engedélyezzük a fejl ődést, ma már belátjuk, hogy a lakosságnak és az egyes vidékeknek is szükségük van a megnyilatkozásra és elis- merésre. Ezek a dolgok hagyományosan átörökl ődtek, de ma inkább már csak a mű vészeti és kulturális rendezvényeken képviseltetik magukat, ezért bátorítani kell a megnyilvánulás, az önkifejezés sokféleségét kollektív és egyéni szinteken is, aho- gyan ezt példázza a regionális nyelvek és a kortárs zene érdekében elindított munka. Az elképzelések szerint a szolgáltató szektor válaszol a megváltozott id őszerke- zetre, a felmerül ő új igényekre, és arra a szükségletre, hogy kibékítse valahogyan a gazdaság és a foglalkoztatottság ellentéteit, és csökkentse a társadalommal és a környezettel kapcsolatos aggodalmakat. Nem szabad azt hinnünk, hogy sikerül teljes foglalkoztatottságot elérnünk, hiszen közel három millió munkanélküli és ugyanannyi bizonytalan helyzet ű munkavállaló van, az elmúlt két év jelent ős javu- lása után is. Ezért a regionális tervszerz ődések több mint felében kimondottan sze- repel a társadalmon belüli gazdasági szolidaritás, megpróbálva kiegyensúlyozni a gazdasági fejl ődés, a területrendezés és a munkaid ő-csökkenés következményeit, amelyek a lakosság érdekeib ől, illetve a termelés modernizációjából származnak. Ezt a programot támogatja új munkakörök megjelenése és ezek szakemberekkel való betöltése. A DATAR 2003-ban ünnepli negyven éves fennállását. Fontos szerepe volt a regio- nális politikában. A jelen körülmények között is marad ez a struktúra, amelyben a nemzeti területfejlesztés az európai elképzelések és a helyi fejl ődési irányvonalak között foglal helyet? Dominique Voynet: A DATAR feladata megfelel azoknak a prioritásoknak, ame- lyeket említettem: a regionális tervszerz ődés és az európai programtervek, a mez ő- gazdasági területek és a környezet védelme, a közintézmények helyi jelenléte és befolyása a környezeti kérdésekben. Ehhez át kellett szervezni és hatékonyabbá kellett tenni a nemzeti területfejleszté- si eszközeinket, egyrészt a nemzetközi beruházásokhoz szükséges talajkutatásokra vonatkozó rendelkezés felülvizsgálatával, másrészt a régióközi rendezési feladatok és az iparosítás támogatásával. A területfejlesztési és -rendezési nemzeti alap fel- használási lehető ségeit meg kellett reformálni oly módon, hogy egyértelm űen Interjú Dominique Voynet-val, Franciaország volt környezetvédelmi és területfejlesztési miniszterével. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/4. 129-135. p. TÉT XVI. évf. 2002 s4 Kitekint ő 135 előnyben részesüljön a foglalkoztatás, a minisztérium ökológiai és környezeti céljai- val való összeférhet őség, a nemzeti vállalkozásfejlesztési alap kis- és mikro- vállalkozásokat érint ő, településközi programjaiban való részvétel. Ennek érdeké- ben határoztuk meg a DATAR tevékenységének akcióeszközeit: vállalkozások, vidékek és a Francia Nemzetközi Beruházási Ügynökség. Végül pedig újra kellett indítani a jöv őkutatási és képzési programot, nevezetesen a Területrendezési és -fejlesztési Tudományok Intézetének beindításával. Nemzetközi cselekvési lehet őségeink lassan újra megtalálják helyüket Európa és a decentralizáció között, a demokratikus elvárások tekintetbe vétele, a közös tervek támogatása, a hatóságokkal való munka is a nagyobb transzverzalitást szolgálják. Végül ejtsünk szót a környezetvédelemr ől, akkor is, ha az Ön politikájában a terü- letfejlesztés, a környezetvédelem és a „fenntarthatóság" szorosan összekapcsolódik. A kormányban a Területfejlesztési és Környezetvédelmi Hivatalok Egyesülete indí- totta el a hosszú távú közcélú stratégiákat. A környezetvédelem pénzügyi keretei hogyan tudnak hozzájárulni egy olyan fejl ődési modellhez, amely jobban tud gaz- dálkodni a természeti forrásokkal, és több állást teremt? A környezetvédelmi adó ösztönz ő hatása mennyire mutatható ki? Milyen fejlesztés várható a környezetre fordítható összegek tekintetében? Dominique Voynet: A transzverzalitás nem csupán a szektor problémáira jelent megoldást. Érinti a gazdasági fejl ődés összetev őit is, és ez játszik közre az övezetek kijelölésében is. Kiegészítésre van szükség a törvényhozás és az intézkedések tekin- tetében csakúgy, mint a költségeket tekintve — ezért van szükség a környezetvédel- mi adóra, mint például a TGAP-re, amely f őleg az energiafelhasználást, az ipart, a mezőgazdaságot és a közlekedést érinti. Úgy tűnik, hogy a környezetszennyezési adó jelent ős terhet jelent az iparban és a mezőgazdaságban. Elég csak megfigyelni az érintettek heves reakcióit, hogy fel- mérhessük a hatását. Jelenleg ez a hatás nem annyira er ős a közlekedésben, mivel ebben a szektorban kett ős játszmát kell folytatnunk (gazdaságosabb motorok kifej- lesztésével), de az adónak társadalmi hatása is van ( a közlekedési ágazatbeli munka törvényi szabályozásával), és persze hatással van a m űszaki felszereltségre is, f ő- ként azzal, hogy egyensúlyt teremt a tömegközlekedés el őirányzatai és a regionális tervszerződések között. Ehhez a programunkhoz járul még a közszolgáltatásokra irányuló hosszú távú el- gondolásunk is, amely az energiaügyet, a közlekedést, a mez őgazdasági és termé- szeti területeket érinti. Szándékunk, hogy anyagi téren nagyobb figyelmet fordítsunk a foglalkoztatásra és a környezetvédelemre, azaz egy állandó és átfogó pénzügyi ráfordítással igye- kezzünk megóvni a természeti kincseket, a talaj, a vizek, a leveg ő minőségét, és ésszerűbbé tegyük az energiafelhasználást. Nem arról van szó, hogy az adókat nö- veljük, hanem hogy a nem kell ően átgondolt, gyakran igazságtalan adókat olyanok- kal helyettesítsük, amelyek a társadalom számára is elfogadhatóbbak, és kedvez őb- bek a környezet védelme szempontjából. Fordította: Annus Rita — Baráth Gabriella