Tér és Társadalom 16. évf. 2002/2. 113-128. p. TÉT XVI. évf. 2002 s2 Gyors ténykép 113 A TERMELŐ I SZOLGÁLTATÁSOK SZEREPE A HELYI ÉS TÉRSÉGI GAZDASÁG FEJL ŐDÉSÉBEN' (The Role of Production Services in the Development of the Local and Regional Economy) GÁL ZOLTÁN — MOLNÁR BALÁZS — NAGY ERIKA Kulcsszavak: termelői szolgáltatások fejlett üzleti szolgáltatások gazdasági fejl ődés térbeli különbségei verseny- képesség vállalati kapcsolatrendszerek Jelen tanulmányban a szerzők a termelői szolgáltatások egy-egy térség gazdasági szervezeteinek m űkö- désében, fejlődésében, kapcsolatrendszereinek kialakulásában betöltött szerepét elemzik, mutatják be. Megállapításaikat a Baranya, Fejér, illetve Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, 2001-ben végzett empi- rikus felmérésre alapozzák, mely kutatás lehet őséget adott arra, hogy a termelői szolgáltatások terén megmutatkozó területi sajátosságokat, illetve különbségeket bemutassák, megmagyarázzák. A termelő i szolgáltatások a fejlett gazdaságokban a vállalkozások piaci alkalmaz- kodásának, az azzal járó átalakulási folyamatoknak alapvet ő tényezői. A kelet- közép-európai gazdaságokban azonban a szektorban tevékenyked ő szervezetek emellett más, nem kevésbé fontos funkciót is betöltöttek, egyrészt a kilencvenes évek elején még hiányzó, alapvető vállalkozási ismereteket közvetítettek, másrészt a nagy számú kisszervezet m űködtetésében is kulcsszerepet töltöttek be, hiszen utóbbiak tőke és emberi erő források híján a szolgáltatások csaknem teljes körét kénytelenek voltak externalizálni. A vállalkozások fejl ődési pályáját, lehet őségeit tehát alapvet ő en meghatározta a rendelkezésre álló szolgáltatások köre, min ősége, megújuló-képessége és elérhet ősége. Kutatásaink els ősorban a termel ői szolgáltatá- sok egy-egy térség gazdasági szervezeteinek m űködtetésében, fejlődésében, kap- csolatrendszerének formálásában betöltött szerepére, a szektor helyi-térségi beágya- zottságára irányultak. Megállapításainkat három, eltér ő fejlődési utat bejáró térség- ben (Baranya, Fejér és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében) 2001-ben elvégzett empirikus vizsgálatainkra alapoztuk, amelyek segítségével a gazdasági fejl ődés néhány új, regionális, illetve települési (falusi, kisvárosi, városi) sajátosságát sike- rült feltárnunk. Strukturális átalakulás, globalizáció és a lokalitás felértékelődése a szektorban A termelő i szolgáltatások — a termelés folyamatához közvetve vagy közvetlenül kapcsolódó szolgáltató tevékenységek, melyek fogyasztói gazdasági szervezetek és közintézmények — szerepének felértékel ődése a fejlett piacgazdaságok egyik alap- vető strukturális jellemz ője volt a nyolcvanas évek elejét ől kezdve. A folyamat nemzetközi szinten — a szolgáltatások gyorsan b ővülő kereskedelmében —, a nem- Gál Zoltán - Molnár Balázs - Nagy Erika : A termelői szolgáltatások szerepe a helyi és térségi gazdaság fejlődésében. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/2. 113-128. p. 114 Gyors ténykép TÉT XVI. évf. 2002 s2 zetgazdasági mutatókban — a szektor értéktermelésben, foglalkoztatásban betöltött, dinamikusan növekvő szerepében — és a vállalati szférában — a szolgáltató tevé- kenységek egyre szélesebb körének externalizációjában, s ennek megfelel ően a szolgáltatásokra fordított növekv ő költséghányadban — is érvényesült. A fenti folyamatok mozgatóit, okait a fejlett piacgazdaságokban a nyolcvanas évek elején elindult szerkezeti és szervezeti átalakulásokban kell keresnünk. A vállalkozások gyorsan változó, piaci igényekhez történ ő alkalmazkodásában, a rugalmas termelési rendszerek kialakításában, a termék-, technológiai és szervezeti innovációk megvalósításában a szolgáltatók növekv ő (meghatározó) szerephez jutottak az elmúlt másfél évtizedben, információ- és tudás-közvetít ő, illetve e fo- lyamat — fizikai, humán és egyéb — feltételeinek megteremtése révén. A termel ői szolgáltatások a termelési folyamat valamennyi fázisában megjelentek, növelve a termék hozzáadott értékét azzal, hogy segítették új módszerek, eljárások alkalmazá- sát, javították az elosztás, az irányítás, a marketing és a vállalaton belüli szervezés hatékonyságát. Ezzel hozzájárultak új piacok megszerzéséhez, t őkeforrások bevo- násához, termék- és szervezeti innovációk megvalósításához: egészében véve a gazdasági szervezetek versenyképességének javításához. Az externalizációs folya- mat elsősorban a standardizált és t őkeigényes szolgáltatásokat (pl. a szállítmányo- zást és a telekommunikációt), másrészt a speciális tudást és apparátust igényl ő te- vékenységeket (pl. a hirdetést, m űszaki tanácsadást, kutatás-fejlesztést) érintette (Daniels 1991; 1999; Scott—Storper 1993; Delgado 1995; Illeris 1996). A fejlett üzleti szolgáltatások sz űkebb csoportjába2 tartozó, termel ői szolgáltatá- sokhoz sorolt tevékenységek sajátos csoportot alkotnak: legfontosabb (közös) jel- lemzőjük, hogy információkat közvetítenek, tehát konzultatív jelleg űek, ezért meg- határozó szerepet kap az e területen dolgozók szaktudása, tapasztalata, adaptációs (esetleg improvizációs) készsége. A szektorban a kisszervezetek játsszák a meghatá- rozó szerepet, annak ellenére, hogy a kilencvenes években felgyorsult a szervezeti és tőkekoncentráció, és növekv ő számban jelentek meg az európai piacon a multi- nacionális szervezetek 3. A termel ői szolgáltatások térbeli megjelenését, bizonyos tevékenységi körök — el- sősorban a kvalifikált munkaerőt foglalkoztató üzleti szolgáltatások — térbeli kon- centrációjának formálódását és tartós fennmaradását, továbbá sajátos térségi/helyi szolgáltatási struktúrák kialakulását a nyolcvanas évek közepét ől kezdve a vállalat- közi kapcsolatrendszerekbe ágyazottan vizsgálták, s ez a szemlélet a szektorral kapcsolatos kés őbbi (kilencvenes évekbeli) kutatásokra is hatott. Míg a neoklasszi- kus közgazdasági iskola megközelítésében az egyes feladatok vállalaton belüli megoldása, illetve küls ő partnerek bevonása között a tranzakciós költségek minima- lizálása döntött (Williamson 1985), az újabb felfogás szerint a hálózatépítésben és - működtetésben a „ nem-piaci" tényez ők is fontos szerephez jutnak, amelyek részben speciálisak, csak az adott helyre (lokalitásra) jellemz őek is lehetnek (pl. a fizikai infrastruktúra és a társadalmi környezet sajátos elemei kombinációjának eredmé- nyeként) (Geenhuisen—Knaap—Nijkamp 1994; Johannisson 1994; Wood 1994). A helyi/térségi kapcsolatrendszerbe ágyazottság tehát pozitív externáliák forrása, Gál Zoltán - Molnár Balázs - Nagy Erika : A termelői szolgáltatások szerepe a helyi és térségi gazdaság fejlődésében. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/2. 113-128. p. TÉT XVI. évf. 2002 s2 Gyors ténykép 115 melynek fontos eleme a megfelel ő tudással és hatáskörrel rendelkez ő üzleti partne- rek személyes kapcsolatrendszere, illetve az ebben rejl ő stabilitás, ami számottev ő- en csökkenti a piaci kockázatot. (Mindez természetesen magában hordozza a túl szoros kötődés és a megmerevedés, illetve a lassú reagálás veszélyét is.) Az inten- zív helyi/térségi kapcsolatrendszer másik fontos el őnyének — a fejlett telekommuni- kációs szolgáltatások alkalmazása ellenére — az információk és a tudás formális és informális csatornákon történő — egyformán fontos — áramlását tartják, melynek jelentő sége máig megmaradt a vállalati döntéshozatalban. A pénzügyi szolgáltatá- sok esetében pl. az ügyfelekkel való személyes kapcsolattartás mellett az informá- ciók gyors és helyes értelmezésében is fontos szerepet kap a szocio-kulturális kör- nyezet — melynek fontos elemei az egyes munkatársak személyes kapcsolatrendsze- re és (esetleg más vállalatoknál, intézményeknél szerzett) szakmai tapasztalatai (Agnes 2000). A tudásintenzív ágazatokban (a kutatásban, fejlesztésben és az azok- hoz kapcsolódó szolgáltatásokban) a folyamatos megújulást, a szaktudás áramlását biztosítja a vállalkozók beágyazottsága, intézményekhez, szakmai szervezetekhez és más vállalkozásokhoz fűződő — a kutatások szerint er ősen strukturált és dinami- kus — kapcsolatrendszere (Johanisson 1994). A helyi kapcsolatrendszerb ől eredő pozitív externáliákat kihasználva a vállalkozások er ősíthetik kifelé irányuló (regio- nális, nemzeti, vagy akár a globális) kapcsolataikat, hosszabb távon átformálva magát a helyi gazdaságot is (Delgado 1995; Daniels 1999). A termel ői szolgáltató szektor sajátosságai az átalakuló magyar gazdaságban A szektor strukturális és szervezeti átalakulása a formálódó kelet közép európai - - piacgazdaságokat sajátos módon érintette. Magyarországon az üzleti szolgáltatások iránti — az évtized elején még kevéssé strukturált — keresletet alapvet ően a piaci szabályozó rendszer kialakítása, a társasági törvény elfogadása és az ennek követ- kezményeként meginduló cégalapítási hullám, illetve az állami vállalatok átalakítá- sa és privatizációja ösztönözte. A gazdasági szerepl ők körének átalakulása ugyan- akkor a korábbi helyi és térségi gazdasági (vállalatközi) kapcsolatok megsz űnésé- hez, illetve átrendez ődéséhez vezetett. Az új (illetve átalakult) szervezetek m űköd- tetésében és üzleti kapcsolataik felépítésében, formálásában, a helyi/térségi gazda- ság kohéziójának kialakításában a hazai szolgáltató szervezetekre fontos — közvetít ő — szerep hárult. A kilencvenes évek második felében ugyanakkor a szektor szerep- lőinek köre a rugalmas, nemzetközi szolgáltató hálózatok megjelenésével tovább - bő vült. A multinacionális szervezetek a helyi munkaer ő alkalmazása és képzése révén fontos szerepet játszottak egyrészt a nemzetközi vállalati stratégiák kialakítá- sában és megvalósításában, másrészt a fejlett üzleti szolgáltatások fejl ődésében, és azok humán feltételeinek alakításában is (Michalak 1999; Agnes 2000). Az említett folyamatok eredményeként az üzleti szolgáltatások szektorában kiala- kult kettős struktúra melynek kínálati oldalát egyrészt a nemzetközi ügyfélkörrel — és kiterjedt információs háttérrel rendelkez ő szolgáltatók, másrészt a helyi, esetleg Gál Zoltán - Molnár Balázs - Nagy Erika : A termelői szolgáltatások szerepe a helyi és térségi gazdaság fejlődésében. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/2. 113-128. p. 116 Gyors ténykép TÉT XVI. évf. 2002 s2 regionális piaci kapcsolatokkal rendelkez ő, túlnyomórészt rutinjelleg ű szolgáltatá- sokat biztosító kisszervezetek alkotják — nem csupán az átalakuló gazdaságokra jellemző sajátosság. Feltevésünk szerint azonban ez a dualizmus jóval nagyobb különbségeket takar — ágazati, szervezeti és földrajzi szempontból is —, mint a fejlett piacgazdaságok esetében. Ennek legfontosabb oka a keresleti oldalon — a kis- és mikrovállalkozások túlnyomó többségénél — jelentkez ő tőkehiány. A gazdasági szempontból leszakadó-stagnáló térségekben a kisszervezetek túlnyomó többségé- nek fejlő dési pályája — melynek legfontosabb állomásainál van a legnagyobb szük- ség „külső " szolgáltatók segítségére — kifejezetten szegényes szolgáltatói háttér kialakulását ösztönözte. Ugyanakkor a viszonylag csekély számú, speciális (els ő- sorban fejlett üzleti) szolgáltatást nyújtó szervezet ezért térben er ősen koncentráltan jelenik meg és túlnyomórészt (nagy-)városi székhely ű szervezetek keresletére épít- kezik. A kereslet strukturális egyoldalúságából, illetve térbeli differenciálódásából kö- vetkezően a szektor regionális kohéziós szerepe viszonylag gyenge. Feltételezésünk szerint a kilencvenes évek második felében meginduló növekedés és strukturális átalakulás, a vállalkozások m űködési (makrogazdasági-szabályozási) feltételeinek stabilizálódása azonban a helyi (városkörnyéki) gazdaság kohéziója szempontjából kedvez ő folyamatokat is elindított. Ebben fontos szerepet töltöttek be a szolgáltató szervezetek is, melyek piaca ugyan jelent ősen bővült, ez azonban a térségek és a városhierarchia további differenciálódását ösztönözte. Úgy t űnik azonban, hogy még az intézményi ellátottság és a képzett munkaer ő szempontjából legkedvez őbb helyzetű vidéki centrumokban (fels őoktatási-kutatási központokban) kialakuló struktúra is er ősen hiányos, nem jelentek meg p1. a tudás-intenzív ágazatok fejl ődé- séhez szükséges (információkat, tudást közvetít ő és befektet őket mozgósítani ké- pes) szolgáltatások. A vázolt hiányosságok ellenére, a gazdasági növekedés megindulásának eredmé- nyeként egészében véve mégis strukturáltabbá vált a termelői szolgáltatások piaca az előző évtized végére. Feltevésünk szerint — a nyugat-európai sajátosságokhoz hasonlóan — a felhasználók köre vállalati méretek szerint differenciálódott elsősor- ban. Közöttük legnagyobb súllyal (az igénybe vett szolgáltatások értékét tekintve) a középvállalkozások jelentek meg, akiket a velük szemben támasztott min őségi köve- telmények — beszállítói kapcsolataik, illetve a nemzetközi piaci megmérettetés — ösztönöztek a szolgáltatások széles körének igénybe vételére. A nagyvállalatok viszont jóval több feladatot oldanak meg „házon belül" (internalizálják azokat), nagy kockázattal járó, stratégiai lépések esetén támaszkodnak küls ő szolgáltatókra, első sorban ismert (hazai vagy nemzetközi) nagyvállalatokra. A kisvállalkozások ő szellemi kapacitások híján — legtöbbször a rutinszer ű feladatokat is „kül-egfel —m ső sökkel" (többnyire helyi szolgáltató kisvállalkozások segítségével) oldják meg, mivel a belső — állandó — munkatársak alkalmazása túl költséges. Feltesszük továb- bá, hogy emellett az ágazati sajátosságok, valamint a vállalkozások kapcsolatrend- szere (különösen a nemzetközi kapcsolatok megléte/hiánya) is er ősen befolyásolják a kereslet alakulását. Gál Zoltán - Molnár Balázs - Nagy Erika : A termelői szolgáltatások szerepe a helyi és térségi gazdaság fejlődésében. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/2. 113-128. p. TÉT XVI. évf. 2002 s2 Gyors ténykép 117 Az átalakuló magyar gazdaság termel ői szolgáltatási piaca sajátosságainak, a szektor helyi és térségi gazdaságban betöltött szerepének, valamint területi különb- ségeinek vizsgálatát empirikus módszerekkel, illetve (kiegészítésképpen) statisztikai adatok elemzésére támaszkodva végeztük el. A kiválasztott célterületek — Fejér, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Baranya megye — a kilencvenes évtizedben eltér ő fejlő- dési pályán mozogtak, és a szektorban meghatározó szerepet betölt ő megyeszékhe- lyek fejlődési feltételei, illetve üteme is jelent ősen eltért. Felhasználói kérdőíveinket mindhárom megyében azonos tartalommal küldtük ki, s a beérkezett, több mint 200 értékelhető válasz révén képet alkothattunk a megyeszékhelyeken, a kisvárosokban és a falvakban m űködő vállalkozások szolgáltatásokkal kapcsolatos igényeir ől, annak változásáról, a szolgáltatásoknak a vállalkozások m űködtetésében és a straté- giai átalakításokban betöltött szerepér ől, továbbá a felhasználó-szolgáltató kapcso- latrendszer m űködési mechanizmusáról és térbeliségér ől, illetve — a térkapcsolatok- kal összefüggésben — az elektronikus szolgáltatások szerepér ől is. A szolgáltatókkal készített interjúk elemzésével betekintést nyertünk a szektor formálódásának fo- lyamatába (az alapítás körülményei és feltételei, stratégiai váltások a felmérés id ő- pontjáig), működésébe (infrastruktúra, személy feltételek). Az interjúk legfontosabb elemei azonban a szolgáltatók helyi gazdaságba való beágyazottságára (ügyfélkörük alakulása, sajátosságai), térkapcsolataira és a szektor egészér ől kialakított vélemé- nyére vonatkozó kérdések voltak. A felkeresett szervezetekre vonatkozó, alapvet ő információk (vállalkozás mérete, tevékenysége, alapítás id őpontja, éves árbevétel nagyságrendje) mind a felhasználók, mind a szolgáltatók esetében segítette a terme- lői szolgáltatások helyi/térségi piaca strukturális jellemz őinek pontosabb meghatá- rozását. A szektor súlya a vizsgált térségek gazdaságában A termel ői szolgáltatások fejlettsége, struktúrája, illetve a nemzetgazdaság telje- sítménye erősen korrelál (Daniels 1999). A magyarországi térségekre vonatkozó vizsgálataink szerint a gazdasági aktivitás és az ipari kibocsátás mellett a kvalifikált munkaerő eloszlása is befolyásolta a szektor fejl ődését, dinamikáját, illetve annak térbeli különbségeit. A termel ői szolgáltatások köre b ővülésének és szereplői gya- rapodásának eredményeként a szektor hozzájárulása az értéktermeléshez növekedett a kilencvenes évek második felében. A folyamat térbeli sajátosságait alapvet ően befolyásolta a korábban — az évtized közepére — kialakult térstruktúra, azonban ennek új, els ősorban a vidéki nagy- és középvárosok köréb ől kiemelkedő elemei is megjelentek, amelyek érintették az általunk vizsgált térségeket is. Fejér megyében, ahol a gazdasági növekedés mozgatója a külföldi t őke bevonásá- val történő, export-orientált ipari szerkezetváltás, a termel ői szolgáltatások szekto- rának növekedése a vidéki átlagnál jóval dinamikusabb volt, és a folyamat struktu- rált, sokoldalú termelői szolgáltató szféra kialakulását eredményezte. Ennek ellené- re — elsősorban az ipar nagy súlya miatt — a termel ői szolgáltatások hozzájárulása a megyei gazdaság kibocsátásához elmarad a megyék átlagától. Ugyanakkor er ősöd- Gál Zoltán - Molnár Balázs - Nagy Erika : A termelői szolgáltatások szerepe a helyi és térségi gazdaság fejlődésében. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/2. 113-128. p. 118 Gyors ténykép TÉT XVI. évf. 2002 s2 tek a szektor megyén belüli területi különbségei az iparosodó városi térségek javára, illetve a megye középs ő—déli területeinek rovására. A megyeszékhely szerepe meg- határozó a termel ő i szolgáltatások térszerkezetében — különösen a számítástechni- kai, mű szaki tanácsadási és fejlesztési, illetve a gazdasági-piaci információkat köz- vetítő tevékenységek esetében —, de Budapest közelsége ezt a dominanciát számot- tevő en csökkenti a megye keleti részén. A leszakadó térségek közé sorolt Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében közvetve (szellemi potenciál, vállalkozói kultúra) és közvetlenül is (a felhasználók köre, összetétele) a térség gazdaságának szerkezeti és szervezeti sajátosságai határozták meg a szektor struktúráját (a tartósan gyenge vállalkozási aktivitás, a mikrovállal- kozások magas aránya, a t ő kefelhalmozás alacsony szintje, az infrastruktúra hiá- nyosságai, a gyenge iparosodottság, a sikeresen privatizálható, megújulásra képes nagyvállalatok csekély száma). Bár a kilencvenes évtized végén dinamikusan n őtt a szolgáltatók száma, illetve jelent ős részük bő vítette tevékenységi körét — különösen a jogi, adó- és ügyviteli tanácsadás, az ingatlanügyletekhez kapcsolódó szolgáltatá- sok és az informatikai, valamint irodatechnikai tevékenységek irányába —, a megye vidéki összehasonlításban mégis gyenge fajlagos (szolgáltatók ezer vállalkozásra jutó száma) és abszolút (pl. egyes termel ő i szolgáltatások megjelenése/hiánya) mutatókkal jellemezhet ő . Ugyanakkor a szektor — és annak dinamikája — megyén belüli rendkívül erő s térbeli (nyíregyházi) koncentrációja önmagában is piaci hát- rányt jelent a megyeszékhelyt ől távolabb fekvő településeken működő vállalkozá- sok számára, s el őrevetíti a peremterületek további leszakadását. Bár Baranya megye nem sorolható a gazdasági szempontból dinamikus térségek közé, a termel ő i szolgáltatások struktúráját, sokoldalúságát tekintve azonban nem tekinthető leszakadónak sem. A kedvez ő mutatók hátterében azonban a szolgáltatá- sok hagyományosan er ő s pécsi koncentrációja áll. A város a legnagyobb vidéki termel ő i szolgáltató bázissal rendelkez ő centrumok közé tartozik, továbbá rendel- kezik a tudásalapú gazdasági fejl ő déshez szükséges intézményhálózattal és humán erő forrásokkal. A gazdasági mutatók és a korábbi elemzések (Horváth 1994; Gál 2000) alapján azonban abból a feltevésb ő l indultunk ki, hogy mindez sajátos, kett ős szerepet eredményez Pécs esetében. Míg ez utóbbi fejl ődési pályán nem indulhatott el a város, mivel alapvet ő feltételek — többek között a fejlett üzleti szolgáltatások néhány eleme — hiányoznak hozzá, a termel ő szolgáltatások szférájában Pécs „ráte- lepszik" megyéjére, ami a peremhelyzet ű településeken a szabolcsihoz hasonló feszültségeket eredményez, s mindez — feltevésünk szerint — a vállalati kapcsolat- rendszereken keresztül (szolgáltatók — felhasználók) is mérhet ő. A termel ői szolgáltatások piacának strukturális sajátosságai a mintaterületeken Felmérésünk szerint a szektorban a kilencvenes évek második felében lezajló szerkezeti átalakulást alapvet ően a kereslet b ővülése és átstrukturálódása ösztönöz- te. Mindhárom mintaterületen a vállalkozások m űködtetéséhez szükséges pénzügyi, Gál Zoltán - Molnár Balázs - Nagy Erika : A termelői szolgáltatások szerepe a helyi és térségi gazdaság fejlődésében. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/2. 113-128. p. TÉT XVI. évf. 2002 s2 Gyors ténykép 119 biztosítási, számviteli és könyvvizsgálói szolgáltatások iránti igény volt a leg- nagyobb. A legdinamikusabban ugyanakkor az információs technológiák és a fejlet- tebb irodatechnikai eszközök alkalmazásához kapcsolódó tevékenységek (tele- kommunikációs, irodatechnikai szerviz, hardver- és szoftver-szolgáltatások), továb- bá a hirdetési és reklám-szolgáltatások iránti kereslet b ővült. A kereslet alakulása azonban erősen strukturált volt a felhasználók árbevételének, tevékenységének és székhelyének (régió és településtípus) függvényében. A kis- és mikrovállakozások többsége csupán a legfontosabb, a fennmaradáshoz elengedhe- tetlen szolgáltatásokat veszi igénybe mindenhol, számukra még ezek is nehezen elviselhető pénzügyi terhet jelentenek. Többségük kisvárosi, illetve falusi székhely ű vállalkozás, melyek célja általában a családi vállalkozás fennmaradása, a túlélés. A középvállalkozások és a dinamikus, fejl ődő kisszervezetek (túlnyomórészt a 100 M Ft-nál nagyobb árbevételt elér ők) jelentik a piac legszínesebb csoportját. A termel ői szolgáltatásokat els ősorban a piaci alkalmazkodás, terjeszkedés, illetve stratégiai partnerek felkutatása céljából veszik igénybe. E cégek a vállalkozás fej- lesztéséhez, átalakításához, versenyképességük növeléséhez szükséges jogi- és adótanácsadás mellett a piackutatási, oktatás-képzési szolgáltatásokat is keresik. Tevékenységi körök (ágazatok) szerint is tapasztalható strukturális eltérés a keres- letben. Az információáramlással kapcsolatos szolgáltatásokat leggyakrabban más szolgáltatók veszik igénybe, míg a szállítmányozási-logisztikai szolgáltatásokat többnyire kereskedelmi és ipari vállalkozások keresik. Az ipari és szolgáltató szer- vezetek eltérő piaci kapcsolatrendszere és szolgáltatásokkal kapcsolatos igényei Fejér megyében különültek el a legélesebben. Az el őbbiek a bel- és külföldi piaci expanzióhoz kapcsolódó szolgáltatások keresleti oldalán töltenek be meghatározó szerepet, míg a szolgáltató kisszervezetek a helyi/térségi piaci igényekhez történ ő rugalmas és gyors alkalmazkodáshoz (új üzleti stratégia kialakításához) veszik igénybe más szervezetek szolgáltatásait. A legélesebben két sajátos csoport különül el a többi vállalkozástól. Az egyik a külföldi kapcsolatrendszerrel rendelkez ő szervezeteké, amelyek a terjeszkedés, kapcsolatteremtés és -m űködtetés t őke- és információigényes folyamatában a jogi-, pénzügyi, üzletviteli, külföldi szállítmányozási, fordítói, vámügyi szolgáltatások jelentős költségeit képesek vállalni. A külpiaci kapcsolatok építése egyik akadályá- nak éppen e tevékenységek kényszer ű extemalizációja és magas költségei t űnnek, amihez — nyugati export esetén — hozzáadódnak a min őségbiztosítás terhei. E kör bővülése a vizsgált térségek közül a kapcsolati t őke és a földrajzi közelség el őnyeit kihasználó Fejér megyei — els ősorban a két nagy ipari centrumban m űködő — vállal- kozások körében figyelhető meg, a másik két térségben az ide sorolható szervezetek inkább kivételnek számítanak. A felhasználók sajátos, a Fejér megyei, valamint a pécsi gazdaságban is csupán szórványosan megjelenő csoportját alkotják a kutató és fejleszt ő intézményekkel, szervezetekkel kapcsolatban álló vállalkozások. A szolgáltatások e csoportja iránt a legcsekélyebb a kereslet, még Pécsett is rendkívül gyenge a vállalkozói szféra és az intézmények kapcsolata mind a K+F, mind az oktatás-képzés területén, amely — Gál Zoltán - Molnár Balázs - Nagy Erika : A termelői szolgáltatások szerepe a helyi és térségi gazdaság fejlődésében. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/2. 113-128. p. 120 Gyors ténykép TÉT XVI. évf. 2002 s2 más tényezőkkel együtt — az eredmények városi (és régión) kívüli hasznosulását eredményezi. A számítástechnikai és m űszaki tanácsadási szolgáltatásokkal — a vidéki nagyvárosokhoz viszonyítva — jól ellátott, stabil ipari háttérrel rendelkez ő Székesfehérváron a kapcsolatrendszer hiányosságai más összefüggésben, az ipar (hosszú távon fenntartható) versenyképességének és az egyoldalú kapcsolatokból eredő sebezhetőség problémájaként jelennek meg, míg Szabolcsban ez a csoport gyakorlatilag hiányzik. Ezek a problémák más-más típusú beavatkozást is igényel- nek, de valamennyi összefügg a termel ő szolgáltatások helyi/térségi struktúrájával, annak gyengeségeivel és hiányosságaival. Mindhárom vizsgált térségben jól elkülönülnek tehát a statikus és dinamikus fo- gyasztói (vállalkozási) csoportok aszerint, hogy mennyi, milyen típusú szolgálta- tást, milyen — stratégiai vagy m űködtetési — célra, mekkora gyakorisággal vesznek igénybe, és keresletük hogyan változott az elmúlt négy-öt évben. A szerény árbevé- telű — sok esetben családi — kisvállalkozások els ősorban a rutinszerű, működetést szolgáló szolgáltatások iránti tömeges igényt növelték, míg a közép- és nagyvállal- kozások, valamint a piaci változásokra rugalmasan reagáló, terjeszked ő — különösen a külpiaci kapcsolatokat épít ő — kisvállalkozások a termel ői szolgáltatások körének bővülését és differenciálódását ösztönözték. A vizsgált régiókban zajló gazdasági folyamatokat hűen tükrözi a szolgáltatások iránti kereslet alakulása. Míg Szabolcs- ban a működőképességen van a hangsúly, Pécsett a helyi/térségi igényekhez történ ő alkalmazkodáson (erre utal pl. a tevékenységi kör átalakítása a szolgáltatóknál), Fejérben pedig e célok mellett nagyobb hangsúlyt kapott a nagyvállalatokkal kiala- kítandó partnerség, továbbá a termék- és technológiai innovációk megvalósításához szükséges szolgáltatások iránti igény. Valamennyi vizsgált térség vállalakozásairól elmondhatjuk általában, hogy egyre többféle szolgáltatást vesznek igénybe versenyképességük javításához, a piackuta- tástól és a jogi, illetve adótanácsadáson, valamint a reklámon át a telekommuniká- ciós-információs technológiák alkalmazásához köt ődő tevékenységekig. A szolgál- tatásokhoz kötődő innovációs „hajlandóság" azonban a fentebb említett szervezeti és ágazati sajátosságok mellett er ősen tagolódik a vállalkozások székhelye szerint: a megyeszékhelyen, illetve a jelent ős ipari és szolgáltató bázissal rendelkez ő közép- városokban működő gazdasági szervezetek kereslete a legstrukturáltabb, legsokol- dalúbb, még a kisvállalkozói kör is jóval több és többféle szolgáltatást vesz igény- be, mint a nagyobb árbevétel ű, községi és kisvárosi székhely űek. A szolgáltatások piacának e sajátosságát hipotézisünkben a vállalkozások helyi/térségi kapcsolat- rendszerbe ágyazottságával és az abból ered ő pozitív hozadékokkal (externáliákkal) magyaráztuk. Felmérésünkben ezért kitértünk a szolgáltató szervezetek kapcsolati hálójának elemzésére, annak térségi sajátosságaira is. A termel ői szolgáltatások helyi/térségi gazdaságban betöltött szerepe A szolgáltatók mindhárom vizsgált térségben a szabályozók változását, a gazda- sági szerkezet átalakulását és a vállalkozások gyarapodását tekintették a legfonto- sabb ösztönzőnek alapításukkor. A vállalkozás indításában és m űködtetésében is Gál Zoltán - Molnár Balázs - Nagy Erika : A termelői szolgáltatások szerepe a helyi és térségi gazdaság fejlődésében. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/2. 113-128. p. TÉT XVI. évf. 2002 s2 Gyors ténykép 121 fontos szerepet játszott egyrészt az alapítók iskolázottsága és személyes tapasztala- tait, másrészt a rendszerváltás el őtt kialakult személyes kapcsolatrendszerük. Ez utóbbi meghatározó szerepet játszik a szolgáltató és felhasználó közötti üzleti kap- csolatok megteremtésében, különösen a megyeszékhelyeken m űködő felhasználók esetében. Az Internetet és a cégkatalógusokat viszonylag kevesen veszik igénybe erre a célra, míg helyi (személyes) kapcsolatrendszerrel nem rendelkez ő, külföldi érdekeltségű vállalkozások, valamint a városi székhely ű, elsősorban az iparban tevékenykedő közép- és nagyvállalatok (els ősorban Fejér megyében), továbbá a községi székhelyű szervezetek — a városokban koncentrálódó szolgáltatásokkal kapcsolatos információk híján — gyakrabban veszik igénybe szakmai szervezetek segítségét. Az informális mechanizmusok különösen nagy szerepe részben a piaci kockázat minimalizálására való törekvésb ől ered, részben azonban — tekintettel döntő súlyára a kapcsolatteremtésben — a rendszerváltás termékének kell tekinte- nünk a jelenséget5 . Ugyanakkor sok esetben a „megbízhatóság" a szakmai szem- pontok rovására érvényesülhet, ami a felhasználó szempontjából piaci hátrányt eredményez (pl. kevesebb vagy kevésbé friss információt). Ezért egyrészt komoly problémának tartjuk a min ősitési rendszerek lassú terjedését a szolgáltató szektor- ban, továbbá az igénybe vehet ő szolgáltatásokkal kapcsolatos információk hiányát, elsősorban a falusi-kisvárosi terekben. A termel ői szolgáltatások körében is élesed ő versenyre adott válaszként azonban mind több szolgáltató igyekszik a helyi tematikus cégkatalógusokban is regisztrál- tatni magát, s emellett néhány cég az ügyfélkör b ővítésére az Internetet is igyekszik felhasználni. Akadnak ugyanakkor — egyel őre szórványos és városokban koncentrá- lódó — példák olyan szervezetek működésére is, amelyek a szolgáltatásokkal kap- csolatos információk terjesztésével próbálják ösztönözni a helyi gazdaság szerkeze- tének megújulását. 6 A szolgáltató szervezetek helyi/térségi gazdaságba való beágyazottságát tükrözi ügyfélkörük alakulása. A szolgáltató szektorbeli vállalkozások többségének igen széles körű az ágazati kapcsolatrendszere. Néhány, speciális szolgáltatást nyújtó cég (pl. biotechnológia, környezetvédelem, műszaki és szoftverfejlesztés) viszont egy-egy szektorális csoporttal (egészségügy, energiaszektor, feldolgozóipar) áll csak kapcsolatban, közöttük pedig dönt ő súllyal vannak jelen a nagy- és középválla- latok. E szolgáltató szervezetek er ősen strukturált szakmai és üzleti kapcsolatrend- szerrel rendelkeznek, de er ősebben függnek (kevesebb számú) partnereik megren- deléseitől. A ritkábban igénybe vett, információközvetítéssel, szervezéssel kapcsolatos szol- gáltatások (számítástechnika, piackutatás, hirdetés) ügyfélkörében az iparban és a termelői szolgáltatásokban tevékenyked ő, jelentősebb tőkével és 100 M Ft feletti éves árbevétellel rendelkez ő kis- és középvállalkozások túlsúlya a jellemz ő. A szolgáltatások ezen csoportjában a városi székhely ű (elsősorban megyeszékhelyen működő ) szervezetek teszik ki a kereslet túlnyomó részét (50-80%-át), amely utal a vizsgált térségek — különösen Baranya és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye — gazda- Gál Zoltán - Molnár Balázs - Nagy Erika : A termelői szolgáltatások szerepe a helyi és térségi gazdaság fejlődésében. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/2. 113-128. p. 122 Gyors ténykép TÉT XVI. évf. 2002 s2 ságában erősödő szerkezeti kett ősségre, divergenciára (szolgáltató megyeszékhely — ipari és mezőgazdasági kisvállalkozások fej l ődésétől függő kisvárosok és falvak). A legszélesebb ügyfélkörrel a pénzügyi, biztosítási, könyvvizsgálói és számviteli szolgáltatásokat nyújtó szervezetek rendelkeznek, melyek gyors elérhet őségét bizto- sítják a túlnyomórészt városokban tömörül ő, jól elérhető telephelyeik, irodáik. Ezek ügyfélköre ágazati és szervezeti szempontból a legösszetettebb, de domináns közöt- tük a kis- és a középvállalkozások csoportja, amelyek általában heti többszöri rend- szerességgel veszik igénybe szolgáltatásaikat. A szolgáltatókkal készített interjúk- ból kiderült, hogy a szektornak ez a szegmense meglehet ősen zárt: a vállalkozások (felhasználók) általában „helyi" szolgáltatókat keresnek fel igényeikkel, ugyanak- kor a szolgáltatók küls ő kapcsolatrendszere gyenge, els ősorban a városkörnyékre fókuszált. Az üzleti szolgáltatások aránya az egyes szervezetek ráfordításaiban tükrözi a vizsgált térségek szervezeti és ágazati struktúráját. A legkevesebbet (ráfordításaik kevesebb, mint 10%-át) a szolgáltatások nagy hányadát „házon belül" megoldó nagyszervezetek és a mikrovállalkozások 7 (minimális igények) fordítják ilyen célra. A legtöbb esetben a ráfordítások aránya 11-20%-os, s többnyire a méreteik miatt externalizációra kényszerül ő kis- és középvállalkozások tartoznak ide. A csoporton belül ágazati szempontból a szabolcsi, illetve a pécsi mintában a szolgáltatások túlsúlya jellemző , Fejér megye esetében viszont az ipar nagyobb súlya a keresleti oldalon is érvényesül. A termelői szolgáltatások közül a legnagyobb tételt a vállalkozások kiadásai kö- zött a telekommunikáció, a pénzügyi szolgáltatások és a szállítmányozás (valamint a kereskedelmi szervezeteknél a nagykereskedelmi-elosztó tevékenységek) jelentik a vizsgált térségekben. A kisvállalkozások tömeges keresletének eredményeként ezeket a számviteli és könyvvizsgálói szolgáltatások, majd a b ővülő piaccal rendel- kező hirdetési és reklámszolgáltatások követik. Különösen nagy költségterhet jelent a termel ő i szolgáltatások igénybe vétele azon szervezetek számára, amelyek infor- mációk és áruk áramlására építik tevékenységüket (pl. az informatikai és külkeres- kedelmi tevékenységet folytató cégek), vagy pedig (tevékenységükt ől függetlenül) falvakban működő mikroszervezetek, amelyek szerény forgalmukhoz viszonyítva nagy „rezsivel" dolgoznak. Ez utóbbi csoport számára létkérdés az adminisztráció- hoz kapcsolódó terhek (szolgáltatási költségek) csökkentése. A szolgáltatások ma- gas költségei ugyanakkor magyarázattal szolgálnak arra is, hogy az elaprózott szer- vezeti struktúrával és t őkehiánnyal, valamint a feldolgozóipar lassú szerkezeti át- alakulásával jellemezhető térségekben (pl. Baranyában és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében) működő vállalkozások külső (elsősorban külföldi) kapcsolatrendszere miért szórványos és formálódik vontatottan. Ezek a szerkezeti sajátosságok befo- lyásolják a termel ői szolgáltatások további fejl ődését is: a pécsi és nyíregyházi szolgáltatók szerint a helyi/térségi vállalkozások javuló teljesítménye alig hatott ösztönzőleg a szektor fejl ődésére, ők jelenleg is a közepes nagyságú ipari vállalko- zások kis számát és gyengeségét tartják a tercier szektor egyik fejl ődési gátjának. A termelő i szolgáltatásokat nyújtó cégek a piaci versenyképesség növelésére Fejér Gál Zoltán - Molnár Balázs - Nagy Erika : A termelői szolgáltatások szerepe a helyi és térségi gazdaság fejlődésében. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/2. 113-128. p. TÉT XVI. évf. 2002 s2 Gyors ténykép 123 megyében is elsősorban a megye ipari központjaiban vannak kedvez ő hatással (Székesfehérvár, Dunaújváros), tevékenységükkel különösen a helyi vállalkozások megújuló képességét segítik. A két nagy ipari centrumban koncentrálódó humán tőke a magasan kvalifikált közgazdasági, műszaki, pénzügyi-számviteli szakem- — berek, akik sok esetben több szakvizsgával is rendelkeznek — révén vált a szektor a megye iparának (és szolgáltató szektorának) egyik fontos, dinamizáló tényez őjévé. A szolgáltatások helyi beágyazottsága és struktúrája a megyeszékhelyeken Felmérésünk szerint a képzett munkaer őt és a termel ői szolgáltatások széles körét biztosító, megyeszékhelyeken m űködő gazdasági szervezetek vállalati kapcsolat- rendszere a legs űrűbb és legstrukturáltabb, amelyben fontos szerepet töltenek be a (piaci) szolgáltatásokat nyújtó szervezetek. Mindhárom mintaterületr ől elmondhat- juk azonban, hogy ha formálódnak is több vállalkozást átfogó kapcsolatrendszerek a helyi gazdaságban, ezek fókuszában nem a termel ő szolgáltatások állnak. A sza- bolcsi megyeszékhely gazdaságára szervezeti szempontból az atomizáltság jellem- ző, a szervezetek többségének célja a túlélés, kapcsolataik a szolgáltató szektorral korlátozottak. Ennek eredménye a szektor egyik fontos strukturális gyengesége, a m űszaki fejl ődést és az innovációk terjedését segít ő szolgáltatók (K+F; nem építé- szeti jellegű műszaki tanácsadás) szerény száma, valamint az üzleti információk gyors áramlását (pl. EU minőségi normák, EU- és kormányzati támogatási lehet ő- ségek, piaci információk, befektetési lehet őségek, vállalkozási övezetekkel kapcso- latos ismeretek) elősegítő szolgáltatások fejletlensége. Ez utóbbi részben a szektor gyenge pontjaira (marketing, piackutatás), részben a már m űködő szervezetek (ügyviteli tanácsadás, számviteli szolgáltatások) tevékenységének hiányosságaira vezethető vissza. Pécsett a magasabb szintű, minőségi szolgáltatást nyújtó pénzügyi-, jogi-, befek- tetési-, pályázati- és PR-tanácsadás, a piackutató, közvélemény-kutató, informatikai (Dravanet, High-Computer cégcsoport), a high-technológia körébe tartozó bio- és lézertechnológiai K+F szolgáltatási kapacitás is fejlettnek mondható vidéki nagyvá- rosi viszonylatban. A helyi szolgáltató szektorról a szolgáltató vállalkozások közel 60%-a ugyan megelégedettséggel beszélt, de mintegy negyedük a szektor helyi hiányosságait hangsúlyozta, legtöbben a logisztika, a számítástechnikai-, alkalma- zott informatikai szolgáltatások, a közlekedés, a K+F és a m űszaki innovációs szol- gáltatások hiányosságait emelték ki é. A Pécsett nagy számban található jelent ős szellemi kapacitásokat tömörít ő intézmények kapcsolatai kifelé mutatnak és szór- ványosak a helyi gazdasági szerepl őkkel, a szolgáltatók pedig saját fejl ődési lehető- ségeiket nem az el őbbiekkel, hanem az ipari átalakulással (beruházásokkal) össze- függésben értelmezik. A helyi gazdaság kohéziójának er ősítését nem segíti az sem, hogy a pénzügyi szolgáltatók üzleti stratégiájukat nem városokra/térségekre, illetve az ott működő vállalkozások igényeire szabottan dolgozzák ki, s az emiatt állandó- suló tőkehiány a közép- és kisvállalati szektor helyi és nemzetközi kapcsolatainak építését is gátolja. Gál Zoltán - Molnár Balázs - Nagy Erika : A termelői szolgáltatások szerepe a helyi és térségi gazdaság fejlődésében. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/2. 113-128. p. 124 Gyors ténykép TÉT XVI. évf. 2002 s2 A Fejér megyei ipari centrumokban formálódó vállalati kapcsolatrendszerek kö- zéppontjában ipari nagyszervezetek állnak. Ez utóbbiak a termel ői szolgáltatások nagy részét „házon belül" oldják meg, de megjelennek fogyasztóként is a kutatás- fejlesztés, mű szaki szaktanácsadás, piackutatás, logisztika piacán. A hozzájuk köt ő- dő kis- és középvállalkozások ugyanakkor a helyi szolgáltatási piac más elemei (pl. a rutinjellegű szolgáltatások) iránti keresletet növelik, ami sajátos, kett ős piaci struktúra kialakulását eredményezte. A helyi gazdaság ágazati sajátosságainak eredményeként Dunaújvárosban viszonylag zárt szolgáltatói piac formálódott (a helyi vállalkozások zöme helyi szolgáltatókat keres fel igényeivel) a város szolgál- tató szektorának strukturális hiányosságai ellenére, melyek a kutatás-fejlesztés, a logisztika, a piackutatás terén jelentkeznek els ősorban. A megyeszékhely vállalko- zásai — különösen a szolgáltató szektorban tevékenyked ők, valamint a dinamikus, feldolgozó-ipari kis- és középvállalkozások — viszont nyitottabb, az észak-dunántúli nagyvárosokra és Budapestre is kiterjed ő kapcsolatrendszerrel rendelkeznek. Ez a tény, továbbá Székesfehérvár szolgáltató szektorának er ősségei (pl. számítástechni- kai szolgáltatások, mű szaki tanácsadás) arra utal, hogy folyamatosan b ővül azoknak a vállalkozásoknak a köre, amelyek igyekeznek megfelelni a beszállítókkal, alvál- lalkozókkal kapcsolatos igényeknek (min őségbiztosítás, magas szintű szervezés, számítástechnika alkalmazása az ügyvitelben stb.) (Dőry 1998), s ebben küls ő szol- gáltatókra támaszkodnak. Erre utal a számítástechnikai szolgáltatások, a m űszaki tanácsadás, továbbá a piaci információk áramlásával kapcsolatos tevékenységek gyarapodása a városban. A szolgáltatók térségi kapcsolatrendszere Mindhárom vizsgált térségben meghatározó szerepet töltenek be a megyeszékhe- lyen tevékenyked ő szolgáltatók a megye többi településén m űködő vállalkozások ellátásában. A három nagyváros szerepe különösen pénzügyi, számítástechnikai, piackutatási, reklám- és hirdetési szolgáltatásokban meghatározó, térkapcsolataik azonban csak egy-két esetben nyúlnak túl megyéjük határain. A kínálat mellett azonban a termel ő szolgáltatások iránti kereslet is erősen koncentráltan jelentkezik a vizsgált megyékben. Mivel a felhasználók általában helyi szolgáltatókat keresnek fel ügyviteli tanácsadás, számviteli és könyvvizsgálói szolgáltatásokkal kapcsolatos igényeikkel, ez egyrészt a „rutinjelleg ű " szolgáltatások iránti igények városi- városkörnyéki tömörülésében jelentkezik, másrészt a megyeszékhelyeken m űködő szervezetek nagyobb „hajlandóságával" a szolgáltatások szélesebb körének — illetve új típusainak — felhasználására. A megyeszékhelyeken m űködő, termel ői szolgálta- tásokat nyújtó vállalkozások ügyfelei 55-70%-ban helyi, illetve városkörnyéki felhasználók közül kerülnek ki. A három nagyváros szolgáltató szektorának strukturális hiányosságaitjelzi a fel- használók küls ő kapcsolatrendszerének kiterjedése és tartalma. Ilyen szempontból a három megyeszékhely három önálló típust testesít meg. Budapest mindhárom eset- ben fontos szerepet tölt be a szállítmányozásban, a logisztikai és a m űszaki fejlesz- Gál Zoltán - Molnár Balázs - Nagy Erika : A termelői szolgáltatások szerepe a helyi és térségi gazdaság fejlődésében. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/2. 113-128. p. TÉT XVI. évf. 2002 s2 Gyors ténykép 125 téshez kapcsolódó, továbbá a piackutatási, reklám- és speciális szoftverszolgáltatá- sokban, illetve az oktatásban. A fővárosi szolgáltatókkal a megkérdezett vállalkozá- sok mintegy tizede rendszeres — általában heti — kapcsolatban áll. A f ővárosi kap- csolatrendszer fókuszában szinte kivétel nélkül városi székhely ű — túlnyomórészt megyeszékhelyen működő vállalkozások állnak, jelent ős részük több telephellyel és külföldi piaci kapcsolatokkal is rendelkezik. Ez utóbbiak m űködtetéséhez tehát többnyire nem elégségesek a helyi szervezetek által nyújtott szolgáltatások. A Fejér megyei vállalkozások közül jóval több számára fontos a budapesti kap- csolat, különösen a feldolgozóiparban tevékenyked ő, illetve a megye keleti részén működő szervezetek számára. A térségben m űködő szervezetek kapcsolatai emellett Győr és (csekélyebb számban) Veszprém felé irányulnak. Pécset ezzel szemben a fővárostól való távolsága, valamint sokoldalú szolgáltató szektora egyértelm űen domináns szerephez juttatta megyéjében, és néhány ágazatban — p1. a szállítmányo- zásban, a számítástechnikában és a piackutatásban — regionális, illetve országos, a kutatás-fejlesztésben m űködő pécsi vállalkozások pedig nemzetközi kapcsolatrend- szert építettek ki. Ugyanakkor a feldolgozó-ipari szerkezetváltáshoz elengedhetetlen szolgáltatásokat (m űszaki tanácsadás és fejlesztés, speciális pénzügyi szolgáltatá- sok) hiányolták a helyi szervezetek. Ez is arra utal, hogy a város gazdasági bázisa biztosítja Pécs helyét a vidék legnagyobb szolgáltató centrumai között, de ez önma- gában még nem ösztönözte eddig a város tágabb térségét is (kedvez ően) érintő ipari átalakulást. Nyíregyháza is meghatározó szerepet tölt be megyéjében, de az itteni szolgáltatók térkapcsolatai — csekély számú kivételt ől letekintve — véget érnek a megye határainál. Debrecen és Miskolc alapvet ően regionális elosztó centrumként fontos a szabolcsi vállalkozók számára, szerepük az oktatásban, kutatásban, infor- mációközvetítésben szórványos. Szellemi potenciáljuk tehát kihasználatlan, ami a vizsgált térség ipari bázisának gyengeségeivel és munkaer ő-piaci sajátosságaival magyarázható. A vizsgált térségek kisvárosai fontos szerepet töltenek be a napi—heti rendszeres- séggel igénybe vett, a vállalkozások m űködését biztosító szolgáltatásokban. A kis- városokban elérhető biztosítási, pénzügyi, jogi és számviteli szolgáltatásokat igénybe veszik a helyi vállalkozók, de a reklámmal, piackutatással, adótanácsadás- sal és irodatechnikai szolgáltatásokkal kapcsolatos igényeikkel jelent ős részük (40-50%-uk) a megyeszékhely, illetve (a Fejér megyei felhasználók esetében) a f város valamelyik szolgáltatójához fordul. Részben ennek a térstruktúrának a kö- ő vetkezménye, hogy a kisvárosokban, illetve különösen a falvakban m űködő vállal- kozások kevés szolgáltatást vesznek igénybe. A vállalkozók által a megyeszékhely üzleti szolgáltatásairól kialakított kép egyértelm űen pozitív, míg a kisvárosok ese- tében erő sen differenciált. A megye üzleti szolgáltató szektorának strukturális gyengeségei, hiányosságai tehát a falvak (és a kisvárosok) többségében halmozottan (elérhetőségi problémaként is) jelentkeznek. Az elérhetőségi problémák és az abból ered ő feszültségek enyhítése az elektroni- kus szolgáltatások terjedésével részben megoldható (ugyanakkor nem pótolhatja a személyes kapcsolattartásból, információáramlásból és -értelmezésb ől származó Gál Zoltán - Molnár Balázs - Nagy Erika : A termelői szolgáltatások szerepe a helyi és térségi gazdaság fejlődésében. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/2. 113-128. p. 126 Gyors ténykép TÉT XVI. évf. 2002 s2 előnyöket). A felmérésbe bevont szolgáltatók körében csaknem teljes körű az Inter- net-hozzáférés, és sokoldalú annak kihasználása is. Els ősorban a kommunikáció- ban, a szakmai és piaci információk áramlásában, adatbázisok frissítésében, illetve — szórványosan — a termékforgalmazásban, állásközvetítésben, reklámtevékenység- ben alkalmazzák a hálózat nyújtotta lehet őségeket, s ezzel maguk a szolgáltatók terjesztik a leggyorsabban és leghatékonyabban a szolgáltatások és felhasználásuk elektronikus formáját. A felhasználók azonban kevésbé rugalmasak, ők túlnyomó- részt kommunikációs és pénzügyi e-szolgáltatásokat vesznek igénybe, továbbá üzleti információk gyűjtésére használják a világhálót. Általában passzív szerepl ői a hálózatnak, saját honlappal kevesen, nagyrészt üzleti, informatikai és kulturális szolgáltatásokat nyújtó szervezetek rendelkeznek. Körük a hozzáférést, illetve az alkalmazást tekintve er ősen differenciált: a Fejér megyei vállalkozások nagyobb hányada (53%) használja, mint a szabolcsiaké (32%), ugyanakkor er ősen felülrep- rezentáltak a városi székhely ű szervezetek (mindhárom térségben) a felhasználók között. A szférában rejl ő lehetőségeket tehát a vállalkozók nagyobb része — els ősor- ban azok, akik a leginkább rászorulnának — nem képes kiaknázni. Részben az in- formációkhoz való hozzájutás egyenl őtlenségei, részben a személyes kapcsolatok fentebb is hangsúlyozott fontossága miatt tehát hosszú távon számolni kell a vázolt területi egyenl őtlenségek fennmaradásával. Összegzés A termelői szolgáltatások körének b ővülése és differenciálódása a magyar gazda- ság szerkezeti és szervezeti átalakulási folyamatait követve zajlott. A gazdaság új térszerkezetének formálódását, új, dinamikus magterületek felemelkedését és az ország keleti, északkeleti térségeinek leszakadását tükrözik a szektor térben is meg- jelenő strukturális különbségei, sajátosságai. Ennek a folyamatnak az egyik fontos eleme Budapest üzleti információs monopóliumának az er ősödése, de a szolgáltatá- sok piacának hipotézisünkben vázolt (főváros-vidék) dualizmusa a kilencvenes évtized végére kialakult szervezeti és térbeli struktúra leegyszer űsített képének bizonyult. A vidéki székhely ű gazdasági szervezetek — els ősorban a kis- és közép- vállalkozások — köre erősen differenciálódott az elmúlt néhány évben: az igénybe vett szolgáltatások számát és körét alapvet ően kül- és belföldi vállalati kapcsolat- rendszerük és székhelyük (a szolgáltatások, illetve az azokkal kapcsolatos informá- ciók elérhetősége), továbbá (másodlagosan) tevékenységi körük határozta meg. Mind a fogyasztói igényeket, mind a termel ői szolgáltatások szektorának struktú- ráját — sokoldalúságát — tekintve sajátos csoportot alkotnak a megyeszékhelyek. Bár a kilencvenes években formálódó új (szolgáltató) szerepköreik révén domináns szerepet töltetnek be megyéjük gazdaságának m űködtetésében, fejl ődésük sziget- szerű, a szolgáltatók ügyfelei túlnyomórészt a helyi és városkörnyéki szervezetek közül kerülnek ki. A jelenség különösen a gazdaságilag stagnáló-leszakadó térsé- gekben (Baranya, Szabolcs-Szatmár-Bereg) látványos, ahol a megyeszékhelyek (helyi) szolgáltatási piaca viszonylag zárt a nem-rutinszer ű tevékenységek Gál Zoltán - Molnár Balázs - Nagy Erika : A termelői szolgáltatások szerepe a helyi és térségi gazdaság fejlődésében. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/2. 113-128. p. TÉT XVI. évf. 2002 s2 Gyors ténykép 127 (pl. a piackutatás, a hirdetés, a speciális pénzügyi és a számítástechnikai szolgálta- tások) esetében, ugyanakkor rendkívül csekély mind a megyén kívüli, mind a térség kisebb centrumaiban m űködő szolgáltatók súlya a kínálati oldalon. A szektor sajá- tos elemét alkotó, kutató-fejleszt ő szervezeteket és intézményeket segít ő szolgálta- tások megjelenése csupán szórványos, a fels őoktatási-szolgáltató centrumok gazda- ságában zárványként jelennek meg, az intézmények és az ott dolgozó kvalifikált munkaerő kiterjedt nemzetközi kapcsolatrendszere ezért nem válhatott új helyi- térségi gazdasági struktúra alapjává (pl. Pécsett). A dinamikus, ipari szerkezetváltás sikeres modelljének tekinthet ő Fejér megyében viszont — az erősödő térségi (észak—déli) különbségek ellenére — sokoldalúbb, (ága- zati és térbeli szempontból is) strukturáltabb és nyitottabb vállalati kapcsolatrend- szerek formálódtak az elmúlt öt évben, melyekben fontos szerepet töltöttek be a termelő i szolgáltatásokat nyújtó szervezetek. A külföldi befektetések, az azokhoz kötődő helyi/térségi vállalkozások körének b ővülése és a termel ői szolgáltatások fejlődése tehát egymást gerjeszt ő folyamatnak bizonyult. A vállalati kapcsolatrend- szerek nagyobb nyitottsága azonban a szervez ődő kapcsolatrendszerek középpont- jában álló nagyszervezetekt ől, illetve a fővárosi szolgáltatóktól való er ősebb külső függést is jelent, éppen a fejl ődés fennmaradását hosszú távon biztosító tevékeny- ségi körökben (pl. a m űszaki tanácsadás, a kutatás-fejlesztés, a speciális pénzügyi és szoftverszolgáltatások esetében). Amennyiben továbbra is a piaci szerepl ők töl- tenek be meghatározó szerepet a szektor valamennyi szegmensében — s ez a legva- lószínűbb —, a szolgáltató piac er ős tagoltsága és térbeli polarizációja hozzájárul a jelenlegi területi egyenl őtlenségek hosszú távú fennmaradásához. Jegyzetek Az empirikus felmérést az OTKA (F 029408) támogatásával végeztük el. 2 A „fejlett üzleti szolgáltatások" (advanced producer services, APS) körébe sorolja a nemzetközi szakirodalom azokat a termel ő i szolgáltatásokat, amelyek túlnyomórészt kvalifikált munkaer őt foglal- koztatnak és amelyek információk átadására, áramlásuk biztosítására irányulnak. Az alábbiakban a KSH által kiadott Szolgáltatások Jegyzéke (2000) alapján a következ ő tevékenységeket soroljuk ide: pénzügyi szolgáltatások, biztosítás, pénzügyi tanácsadás, ingatlan-ügyletek bonyolítása, számítástech- nikai (hardver-) tanácsadás, szoftver-szolgáltatások, adatfeldolgozás, K+F, jogi tanácsadás, számviteli szolgáltatások, könyvvizsgálói tevékenység, piackutatás, üzletviteli tanácsadás, m űszaki és egyéb szaktanácsadás, hirdetés-reklám, munkaer ő-toborzás, oktatás-képzés, titkári-fordítói tevékenység. 3 A nemzeti és nemzetközi szinten is zajló vállalat-egyesülési folyamatot, illetve nemzetközi vállalati stratégiák kidolgozását siettette az Európai Unióban zajló liberalizációs és jogharmonizációs folyamat is (szabványok egységesítése a szolgáltató szektorban, az iskolai végzettséget igazoló okmányok köl- csönös elfogadása, a telekommunikációs, valamint a munkaer ő-, a pénz- és a t őkepiac liberalizációja, a szolgáltatások szabad áramlásának biztosítása) (Daniels 1999). 4 Az alapítók csaknem kivétel nélkül fels őfokú gazdasági vagy m űszaki irányú végzettséggel rendelkez- tek és többségük felel ős (felső vagy középszintű vezetői) posztot töltött be korábbi munkahelyén. s Felmérésünk szerint a stabil, kölcsönönös bizalmon alapuló piaci kapcsolatrendszer formálódásának időszakában (els ősorban a kilencvenes évek els ő felében) a személyes kapcsolatok felértékel ődtek, bizonyos értelemben az üzleti etikában mutatkozó hiányosságokat pótolták. 6 Pl. a helyi szolgáltató szektor kínálati információs rendszerét szándékozik b ővíteni a Pécsi Innovációs Központ keretében tervezett egyablakos szolgáltatási tanácsadó szervezet, amely els ősorban a vállala- Gál Zoltán - Molnár Balázs - Nagy Erika : A termelői szolgáltatások szerepe a helyi és térségi gazdaság fejlődésében. Tér és Társadalom 16. évf. 2002/2. 113-128. p. 128 Gyors ténykép TÉT XVI. évf. 2002 s2 tok innovációs, marketing és tanácsadói szolgáltatások iránt felmerül ő igényeit igyekszik hagyomá- nyos, illetve internetes információs rendszerével kielégíteni. Ebbe a csoportba a 10 főnél kevesebbet foglalkoztató szervezeteket soroltuk, kiegészítve a 100 M Ft alatti éves árbevétel kritériumával. 8 Megfigyelhető, hogy a döntően f ővárosi és a külföldi piacra „kényszerül ő" helyi szolgáltatók (biotechnológai K+F, Marketing PR, menedzsment tanácsadó és néhány informatikai hálózatépít ő) alkottak negatív véleményt a helyi szolgáltató szektorról, a saját vállalkozásaikhoz kapcsolódó felve- vőpiaci kapacitást, ill. egyéb háttérszolgáltatásokat hiányolva. A legtöbb válaszadó azonban a szolgál- tató szektor hiányosságait Pécs közlekedés-földrajzi szempontú hátrányos helyzetének, az autópálya és repülőtér hiányának róják fel, ami — szerintük — akadályozza a szolgáltatások piacát is felpezsdít ő be- ruházá sok letelepedését. Irodalom Agnes, P. (2000) The „End of Geography" in Financial Services? Local Embeddedness and Territoriali- sation in the Interest Rate Swaps Industry. — Economic Geography. 3.347-366. o. Daniels, P. (1991) A World of Services. — Geoforum. 22.359 - 376. o. Daniels, P. (1999) Advanced producer services and economic development. — A new Europe. Economy, society and environment. Wiley&Sons, Chichester. 127-140. o. Delgado, A.P. (1995) Producer services demand by manufacturing firms in the NW region of Portugal. Odense. —PapersoftheRSA. Dőry T. (1998) A beszállítói kapcsolatok és az ipari együttm űködés lehetséges klaszterei a Közép- Dunántúlon. — Tér és Társadalom. 3.77-92. o. Gál Z. (2000) A regionalizmus kihívásai: a magyarországi bankszektor fejl ődése és területi struktúrája. — Horváth Gy. —Rechnitzer J. (szerk.) Magyarország területi szerkezete és folyamatai az ezredfordulón. MTA RKK, Pécs. 374-396. o. Geenhiusen, M.—van der Knaap, B.—Nijkamp, P. (1994) Transborder networking: shifts in corporate strategy. — Papers of the RSA. Groningen. Horváth Gy. (1994) A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének el őfeltétele, a technológiai megújulás. — Tér és Társadalom. 1-2.37-58. o. Illeris, S. (1996) The service economy. A geographical approach. Wiley&Sons, Chichester. 59-74. o.; 132-143. o. Inzelt A. (2001) Kísérlet az innovációk mérésére a szolgáltatási ágazatokban. — Külgazdaság. Április. 35-51. o. Johanisson, B. (1994) Personal networks in emerging knowledge-based firms: spatial and functional patterns. — Papers of the RSA. Groningen. Michalak, W. (1999) Producer services development problems in new democracies. — A new Europe. Economy, society and environment. Wiley&Sons, Chichester. 141-156. o. Nagy E. (1997) Szolgáltató centrumok az Északnyugat-Dunántúlon. — Tér és Társadalom. 1.109-124. o. Scott, M. — Storper, A. (1993) The wealth of region: market forces and policy imperatives in local and global context. Lewis Center for Regional Policy Studies, Univ. of California. L.A. Tickell, A. (2001) Progress in the geography of services II: services, the state and the rearticulation of capitalism. — Progress in Human Geography. 2.283 -292. o. Williamson, A. (1985) The economic institutions ofcapitalism. The Free Press, New York. Wood, A. (1994) Inter-firm Networks and the Development of Local Economies. — Papers of the RSA. Groningen.