Tér és Társadalom 15. évf. 2001/2. 107-129. p. Tér és Társadalom XV. évf. 2001 s 2: 107-130 A HATÁR MENTI TERÜLETEK JELLEGZETESSÉGEINEK ÁTALAKULÁSA A 20. SZÁZAD VÉGI NYUGAT-MAGYARORSZÁGON (The Transformation of the Characteristics of Border Regions at the End of the 20th Century in West Hungary) HARDI TAMÁS — NÁRAI MÁRTA Kulcsszavak: osztrák—magyar határ határmentiség határ menti együttm űködés Magyarország nyugati határa, az osztrák—magyar államhatár az els ő világháborút lezáró békerendszerben született meg, hasonlóan Magyarország többi államhatárához. Azonban történeti fejlődésében, jellegzetességeiben lényeges eltéréseket találunk. A két világháború közötti időszakban, mikor a környez ő, újonnan alakult vagy frissen átalakult nemzetállamok (a kis-antant országok) az új határok elválasztó szerepének fokozására törekedtek nyugati határunk átjárható maradt, Magyarország és Ausztria között a határ nem jelentett akadályt a mindennapi kapcsolatok folytatásában. A szocializmus id őszaka alatt azonban ez a határvonal két nagy világrendszer elválasztó gátjává vált, s a szigorúan őrzött határterületek kimaradtak fontos fejlesztési programokból, s a korábban hagyományosan fejlett térségek periférikus helyzetbe kerültek. Az 1989-1990. évi rendszerváltás után a térség helyzete ismételten felértékel ődött, s mára az osztrák— magyar határmente jelentős része az ország gazdasági fejl ődésének élenjáró területévé vált. Tanulmányunk ennek az utolsó évtizednek a változásait kívánja bemutatni korábbi kutatások eredményeit felhasználva. Szólunk az átalakuló gazdaságról, összehasonlítva azt a szomszédos osztrák területek (Burgenland) fejl ődési irányaival; a társadalmi átalakulásról; a határon átnyúló kapcsolatok megváltozásáról és a jöv őbéli lehetőségekről. Bevezet ő A határ mentén elhelyezked ő területek a regionális tudomány kitüntetett érdeklődését mondhatják magukénak. Különleges a maga nemében, mert nem lehet a „határ menti térség" fogalmát min őségi jellemz őkkel körülírni, csupán az az egy kritérium érvényes rá, hogy valamely államhatár hatása érezhet ő a térség minden- napi életében, gazdaságának, társadalmának fejl ődésében, főbb jellemzőiben. Így minden határ menti terület önmagában sajátos fejl ődést felmutató térség, amelyet a regionális tudománynak mélyrehatóan meg kell ismerni, s legfeljebb az államhatár egyes területekre gyakorolt hatásait írhatjuk le elméleti szinten. E regionális vizsgálatok a magyar tudományban a nyolcvanas években jelentek meg el őször, s úttörő jelleggel a Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja végezte az els ő, átfogó ilyen irányú kutatásokat (Erdősi 1988; Rechnitzer 1990). A vizsgálati irányt az MTA RKK-n belül a Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet a kilencvenes években következetesen magáénak tudta, s vizsgálta a Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. 108 Hardi Tamás — Nárai Márta TÉT XV. évf. 2001 s 2 határmentiség kérdését, els ő sorban a nyugati (osztrák—magyar) határ térségében, s e vizsgálódások eredményeit két tanulmánykötet (Rechnitzer 1990; Nárai—Rechnitzer 1999), s számtalan tudományos publikáció foglalja össze. Az évtized végére a kutatások vizsgálati területe kib ő vült, s már a teljes ország határ menti területeinek kutatása, a magyarországi határtérségek általános problémái, az együttm űködések szervezése áll a kutatás középpontjában (Hardi 2000). A további vizsgálatok súlyponti kérdése a határ másik oldalának megismerése, a szomszédos országok határ menti térségeiben zajló folyamatok feltárása, a területi szerepl ők, az együttműködésekben részt vev ő (jelenlegi és lehetséges) partnerek viselkedésére ható, a magyarországitól eltér ő szabályozások, szokások, lehet őségek, szándékok megismerése. Ez a fajta munka már nem egy kis intézet sajátja, hanem egy szélesebb összefogás eredménye. Az MTA RKK NYUTI vezetésével alakult ki az RKK-n belül egy informális csoport, egy hálózat az RKK különböz ő kutatóhelyein működő kutatókból, amely választ keres a felmerült kérdésekre. Emellett a másik oldal vizsgálata igényli a határon átnyúló kapcsolati rendszer folyamatos er ősítését a szomszédos országokban. Az osztrák—magyar határ vizsgálata során a határtérségben zajló általános fejlő dési folyamatok mellett az egyes speciális kérdések feltárása is napirendre került: az innováció terjedése a határtérségben (Rechnitzer 1990), a munkaerő és a demográfia speciális, az osztrák—magyar határtérségre vonatkozó elemei (Csapó 1999), a vállalkozók (Dőry 1999) és különösen a n ői vállalkozók (Szörényiné Kukorelli 1999) helyzete a határtérségben, a lakosság tudatában kialakult mentális határ vizsgálata (Hardi 1999; Izsák 1999; Nárai 1999). Jelen tanulmány az intézeti kutatási eredmények szintéziseként azt kívánja bemutatni, hogy az elmúlt több mint egy évtized alatt milyen változások zajlottak le az osztrák—magyar határtérségben, hogyan változott meg a gazdaság és a társadalom helyzete, s hogyan alakultak ki és át a határon átnyúló együttm űködések, amelyek az osztrák—magyar határtérséget Magyarországon a határon átnyúló kapcsolatok mintaterületévé tették. A határ és a határtérség kialakulása Az osztrák—magyar határ, hasonlóan a többi határunkhoz fiatal államhatár, kialakulása az 1920. évi békerendszerhez köt ő dik. Több olyan sajátossággal rendelkezik azonban, amelyek a határ történetét elkülönítik a többi határunktól. Az első világháború után meghúzott határ két vesztes állam között jött létre, a békét megalkotó nagyhatalmaknak az osztrák—magyar határ esetében nem voltak olyan stratégiai céljaik, mint a többi szomszédos ország esetében. A Magyarországgal szembeni osztrák követelés Vas, Sopron és Moson megyére vonatkozott, amelyekb ő l a végleges megállapodás csak 3600 lcm 2 területet engedett át. A határ meghúzása közel állt a wilsoni elvekhez, mivel viszonylag kis számú magyar lakos maradt az osztrák oldalon, s mintegy az önrendelkezés tiszteletben tartásának Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. TÉT XV. évf. 2001 s2 A határmenti területek ... 109 bizonyítása érdekében az 1921. október 13-án kelt velencei jegyz őkönyv értelmében került sor Sopronban népszavazásra, annak eldöntésére, hogy melyik államhoz tartozzon a város. A decemberben tartott népszavazás Magyarország javára d őlt el, s az elcsatolt területek 1922. január 1-jén kerültek osztrák közigazgatás alá. (A békét előkészítő hatalmak a stratégiailag fontosabb helyeken már nem voltak ennyire engedékenyek: Maribor és Klagenfurt lakossága a nemzetiségi megoszlás ellenére sem dönthetett önmaga a hovatartozásáról [Ormos 1997].) A két világháború közötti id őszakban az új határok a politikai viszonyoknak megfelelően erősen elválasztó jellegűek voltak. A szomszédos országok magyar- ország-ellenes politikája miatt az államhatárok megszakították a korábban létez ő térségi kapcsolatokat, s elzárták egymástól a határ két oldalán él őket, legtöbbször olyan területeken, ahol a lakosságot szoros rokonsági, nemzetiségi kapcsolatok fűzték össze, nem is beszélve az évszázadok során kialakult gazdasági és térségi kapcsolatokról. Az osztrák—magyar határ esetében az államhatár meghúzása nem hozott ennyire szigorú változást. A két ország között kölcsönös birtoklásról szóló egyezmény létezett egészen 1948-ig, így a korábbi birtokosok megtartották területeiket a határ másik oldalán, s átjártak dolgozni, termelni. A soknemzetiség ű területen horvátok, magyarok és németek egyaránt kerültek a határ mindkét oldalára, s ők a kapcsolataikat fenntarthatták. A településhálózatban a városok fejl ődését mindazonáltal megnehezítette, hogy a határ elvágta őket vonzáskörzetükt ől, ez különösen Sopront, Mosonmagyaróvárt érintette, valamint Szombathelyt. Az elvágott megyerészekb ől összeálló Burgenland viszont jelent ős városi központ nélkül maradt. A határ igazi elválasztó szerepe a negyvenes évek végét ől, az ötvenes évek elejétő l bontakozott ki. A korábban könnyen átjárható osztrák—magyar határ ekkortól két világrend elválasztó gátjává lényegült át, melynek stratégiai jelent ősége különös figyelmet váltott ki a mindenkori hatalom részér ől. Ennek köszönhető, hogy az ötvenes években a jugoszláv határ mellett itt épült ki a híres „vasfüggöny", melynek védelme műszaki zárból (aknamez őből, kerítésekb ől), s rendkívül szigorú határőrizetbő l, utazási korlátozásokból állt össze. A taposóaknák egészen 1965-ig maradtak a helyükön, majd a magyar határ őrség kiépítette az elektromos kerítésekb ől álló jelzőrendszert, melynek lebontására 1989 nyarán került sor (Hardi 1999; Teke 1999; Sallai 2001). Magyarország többi, szocialista államokkal közös határa hasonlóan szigorúan elválasztó jelleg ű határ volt, azonban a szocialista államok közötti utazási lehet őségek lényegesen kevésbé voltak korlátozottak, mint az osztrák határ átlépése. Ebben a kérdésben változást igazán a „világútlevél" bevezetése hozott 1987-ben, aminek hatására korábban elképzelhetetlen tömeg indult útnak Ausztria felé („gorenje-korszak"). Az 1989-1990. évi változások, illetve Ausztria EU belépésének következtében az osztrák—magyar határ és határtérség élete teljes egészében megváltozott. A gazdasági lehet őségek, majd a schengeni normák bevezetése következtében a hatalom figyelme ismét kitüntetetten irányult az osztrák—magyar határtérségre, de most már pozitív el őjellel. A Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. 110 Hardi Tamás — Nárai Márta TÉT XV. évf. 2001 s2 szomszédos országokban bekövetkez ő események a többi határtérségre nézve alapvető problémákat jelentettek. Az egykori Jugoszlávia szétesésével járó háborúk, Románia, Ukrajna esetében az elszegényedés, a gazdaság er ős hanyatlása, az erősödő román és szlovák nacionalizmus az évtized elején negatívan hatottak a többi határtérség fejl ődésére, azokban több éves határzár (Baranya megye) vagy az erős kriminalizálódás (ukrán határ mente) bénította meg a fejl ődést. Ezzel szemben a kilencvenes években az osztrák—magyar határtérség a békés fejl ődés területe volt, ahol a csempészek (főleg embercsempészek) áramlási útvonalain és az illegális munkavállaláson és a zsebszerz ődéseken kívül inkább a gazdasági fejl ődésről, az együttműködések bővüléséről számolhatott be a média (Izsák 1999). Átalakuló térszerkezet A térség térszerkezetét alapvet ően meghatározza a Kárpát-medence leginkább dinamikus és hagyományos közlekedési tengelyének, a Bécs—Budapest folyosónak a jelenléte. Ez a közlekedési tengely fejlett közúti, hagyományosan fejlett vasúti, valamint a Duna által folyóvízi összeköttetést jelent. A legfontosabb jellegzetessége, hogy a kommunikációs irányok a Dunával párhuzamosan futnak (ÉNY—DK-i irányúak), s gyengék az észak—déli irányú összeköttetések. Ez az irány jellemz ő a három centrum település (Bécs, Pozsony és Gy őr) egymás közötti kommuni- kációjára is, a kapcsolat dönt ő iránya a Gy őr—Bécs és a Pozsony—Bécs irány). Jelentős infrastruktúrával is els ősorban északnyugat—délkeleti irány rendelkezik. Autópálya/autóút összeköttetés, valamint nagy teljesítmény ű határátkel őhely található Hegyeshalomnál (H/A). Az észak—déli irány infrastrukturális kiépítettsége jelentő s mértékben gyengébb. Ennek kiépítése várható, mivel az észak—déli összeköttetés alapvet ően fontos a Nyugat-dunántúli régió kohéziójának megterem- téséhez. Ráadásul egy ilyen irányú közúti és vasúti korridor fejlesztése osztrák érdek is, mivel Ausztriától vonhatná el a jelent ős környezetszennyezéssel járó észak—déli nemzetközi tranzitforgalmat a Pozsonytól Szlovéniáig terjed ő szakaszon. Burgenland viszonylag kis területű tartomány, területe 3966 km 2, lakóinak száma (1996) 277 500 fő . Voltaképpen a királyi Magyarország nyugati peremterületéb ől alakult, az egykori Moson, Sopron és Vas megye töredékeib ől. Így földrajzilag több furcsasága is kialakult a tartománynak. Hosszú észak—déli kiterjedéséhez keskeny kelet—nyugati szélesség társul. Az utóbbi évtizedben épült közúti összeköttetések javítottak a helyzetén, de valójában közlekedési kapcsolatok nem biztosítják a tartomány kohézióját, mivel a valós, tradicionális kommunikációs irányok a Magyarországon maradt központi településekkel és az osztrák f ővárossal kötötték össze a térséget. Másrészt a terület a határmegvonás következtében jelent ős térségi centrum nélkül maradt. Fontosabb települései a két egykori szabad királyi város, Kismarton (Eisenstadt) az Esterházy-birtok központja és Rohonc, valamint az egykori uradalmi központok, úm. Németújvár, Pinkaf ő . Igazi térségi centrumok Sopron, K őszeg, Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. TÉT XV. évf. 2001 s2 A határmenti területek ... 111 Szombathely és Szentgotthárd voltak. A tartomány mai városai kés őbb fejlődtek ki községekb ől (pl. Oberwart—Fels őőr). A legfontosabb centrumok továbbra is a tartományon kívüli Wiener Neustadt—Bécsújhely és Bécs maradtak még a dél- burgenlandi területek számára is (Kampschulte 1999; Baumgartner—Kovács—Vári 2001). Településhálózatára ma is jellemz ő a viszonylag kis méretű települések sokasága. Eisenstadt kivételével minden település lélekszáma 10 000 f ő alatt van, míg a települések 65%-a található az 500-1999 lakosú kategóriában. Az államhatár ma már egyre kevésbé akadályozza a térszerkezeti vonalak összekapcsolódását. Napjainkban az osztrák határ több szempontból is hazánk legfejlettebb határának számít. Közlekedési szempontból lényeges, hogy egyetlen olyan határunk, ahova autópálya és fejlett vasúti pálya (kétvágányos, 160 km/h sebességre alkalmas) vezet. A határátkel ők sűrűsége megfelel ő . Bár schengeni határ, de az utasforgalom várakozási ideje, az átlépés kulturáltsága lényegesen jobb, mint keleti határainkon. Az osztrák fél sem támaszt hivatalos vagy informális akadályokat a határátlépéssel szemben (ellentétben a keleti határokon megszokott különböz ő „illetékekkel", baksisokkal stb.). A határátkel ők közül Magyarország egyik legnagyobb forgalmú, közúti és vasúti viszonylattal is rendelkez ő határátkel őhelye Hegyeshalom. Itt az átlép ők száma éves viszonylatban 10 millió fő felett van. Hasonló nagyságrendet ér el Sopron, ahol az átlépők száma meghaladja az évi 8 millió főt, valamint Rábafüzes (vasúti és közúti viszonylat is). Ezeken a határátkel őkön a magyar és osztrák átlép ők aránya 50% alatt marad, hiszen ezek az irányok a nagy nemzetközi útvonalak irányába esnek, s elsősorban tranzit forgalom lebonyolítását végzik. A kisebb határátkel őket, úm. Kópháza, Bucsu els ősorban magyar és osztrák állampolgárok használják, míg a leg- kisebbek, Fert őd, Bozsok, Szentpéterfa, Fert őrákos a térségi igények kiszolgálására létesültek, általában csak magyar és osztrák állampolgárok használhatják őket, s több közülük korlátozott nyitvatartással üzemel. Az ideiglenes határnyitások (pl. Zsira, Várbalog térségében) pedig kimondottan helyi igényekre épülnek, az egyes települések vezet ői kérésére nyílnak meg egy-egy alkalomra, a falvak búcsúi vagy más ünnepei alkalmából. Átalakuló társadalom Az 1990 el őtti évtizedekben a határ zártsága kimondottan hátrányosan érintette a határ menti területek fejl ődését. Ez elsősorban az osztrák—magyar határra értend ő, de az ötvenes években hasonlóképpen korlátozták a jugoszláv—magyar határ menti fejlesztéseket is ideológiai okok miatt (Tito kiközösítése a szovjet érdekszférán belül). Az osztrák—magyar határtérség szándékosan fenntartott periférikus helyzete egészen a nyolcvanas évek közepéig-végéig fennállt. Ez beruházási korlátozásokat jelentett, ami infrastrukturális és gazdasági hátrányokat egyaránt okozott, másrészt a helyben élő és idelátogató lakosság mozgását gátló és ellen őrző intézkedéseket. Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. 112 Hardi Tamás — Nárai Márta TÉT XV. évf. 2001 s2 Ennek a helyzetnek (is) köszönhet ő , hogy a térségb ől jelentőssé vált az elvándorlás, s romlott a demográfiai helyzet (Csapó 1999). A világútlevél bevezetésével és a rendszerváltással a határ már nem jelentett akadályt a lakossági napi kapcsolatok el őtt, s a gazdasági lehet őségekben is lényeges javulást hozott. A lakossági kapcsolatok gyors élénkülését jelzi, hogy ebben a térségben váltották ki a lakosok a legnagyobb arányban a világútlevelet 1989-ig. A mosonmagyaróvári, soproni, k őszegi városkörnyékben 1000 f őre a 650 db-ot (65%) meghaladta a kiadott útlevelek száma, de a többi térségben is magas volt, a legtöbb helyen 50% feletti volt ez az arány (Rechnitzer 1999b). Vizsgálataink' szerint a lakosság 66%-ának van valamilyen kapcsolata az osztrák oldalon, s a kapcsolatok 60%-a szöv ődött 1989 után (Nárai 1999) ( I . ábra). 1. ÁBRA A szomszédos országba irányuló lakossági kapcsolatok létrejöttének id őbelisége (%) (People's Relationships to the Neighbour Country from the View of Their Originating) Forrás: Kérdőívek 1998. 1989 elő tt az utazási korlátozások ugyan a magyar lakosság kiutazását alacsony szinten tartották, de az Ausztriából érkez ő turisták révén léteztek kapcsolatok a lakosok között is. Az 1989. évi változások, ill. korábban a világútlevél bevezetése robbanásszer ű növekedést okozott az utazások számának növekedésében magyar részrő l, így a kapcsolatok többsége is ez után a dátum után keletkezett. A kapcsolatok relatíve magas aránya rávilágít arra, hogy az emberek fejében a szomszédos országról, „világról" alkotott kép ma már els ősorban személyes tapasztalatokon alapul. A magyarországi megkérdezettek körében az ausztriai kapcsolattal rendelkez ők aránya az iskolai végzettség emelkedésével növekszik (míg arányuk a kevesebb, mint nyolc osztályt végzettek körében 19%, addig a diplomások körében már 73%). Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. TÉT XV. évf. 2001 s2 A határmenti területek ... 113 Igazi nagy ugrás az el ő bb említett csoport és az általános iskolát végzettek között van, ez utóbbiak 59,6%-a bír valamilyen kontaktussal. Az életkort tekintve a legfiatalabb (20 év alattiak) és a legid ősebb (60 év felettiek) korosztályba tartozó megkérdezettek körében tapasztaltuk a legalacsonyabb arányokat (50% körüli értékek), a többi korcsoport esetében 70% körüli a kapcsolattal rendelkez ők aránya. A gazdasági aktivitással összevetve a vizsgált változót, azt az érdekes megállapítást tehetjük, hogy a legmagasabb, és a többi csoporthoz (nem önálló, tanuló, nyugdíjas, háztartásbeli, munkanélküli) képest jelent ősen magasabb az önállók körében a kapcsolattal nem rendelkez ők aránya (81%, szemben a többi csoport 27%-40% közötti értékeivel). A burgenlandi megkérdezettek körében a diplomások és az érettségizettek kő rében a leggyakoribb a magyarországi kapcsolat (84% ill. 71%), az életkor tekintetében legalacsonyabb a 20 évnél fiatalabbak körében (54%), az összes többi korcsoportnál ez az érték több mint 60%. A baráti, rokoni kapcsolatok sem ritkák, els ősorban a határ mindkét oldalán él ő nemzetiségek (magyarok, németek, szlovénok, horvátok) révén, de a kapcsolatok egy jelentős részét a gazdasági tényez ők határozzák meg (bevásárlás, munkavégzés, üzleti utazások) (2. ábra). A hazánkba látogató burgenlandiak jelent ős része első sorban perszonális kapcsolatai miatt, illetve rekreációs céllal, pihenni, szabadságát eltölteni utazik Magyarországra. A vásárlási célzatú utazások elő fordulása is gyakori, de felmérésünk szerint annak ellenére, hogy hazánkat elsősorban az olcsóbb vásárlási lehet őségekkel társítják, a tényleges kapcsolatok szintjén azonban az ilyen célú utazások „csupán" a harmadik helyen szerepelnek. 2. ÁBRA A szomszédos országba irányuló lakossági kapcsolatok jellege (%) (Characteristic of People's Relationships to the Neighbour Country) 100% 80% 60% EJ Egyéb (Magyaro.-on elsősorban 40% munka) • üzleti kapcsolat O Pihenés, szabadság 20% 0 Rokonlátogatás s Barátok, ismerősök látogatása 0% Magyar átlag Osztrák átlag O Bevásárlás Forrás: Kérdőívek 1998. Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. 114 Hardi Tamás — Nárai Márta TÉT XV. évf. 2001 s2 A bevásárló-turizmus a lakosság legszélesebb rétegeit érintette a kilencvenes évek elején. Egyrészt a saját bevásárlások révén, másrészt az ország belsejéb ől érkező „kereskedők" számára biztosítottak tárolási lehet őséget, harmadrészt a magyar árukínálat b ővülésével, a piacgazdaság, így a színvonalas szolgáltatások, kereskedelem kialakulásával az osztrákok részér ől megnyilvánuló, vásárlási, szolgáltatás-igénybevételi szándékú beutazások száma is megnövekedett. Azóta ennek intenzitása magyar részr ől csökkent, mivel a korábban Ausztriában vásárolt termékek már Magyarországon is kaphatók, s az árkülönbözet is elt űnt. Az osztrák oldalról változatlanul érkeznek a bevásárlók, bár ritkábban, mint az évtized elején, hiszen az árkülönbségek csökkenése az általuk preferált cikkeknél szintén csökkent. A bevásárlások szerkezete átalakult. Egyrészt inkább a nagybevásárlások szerepe nőtt meg, másrészt a szolgáltatások igénybevétele vált dönt ővé (orvosi ellátás, éttermi étkezés, lakodalmak rendezése, fürd ők használata). A vásárlási célzatú kiutazások els ősorban a nőkre jellemz ők, üzleti kapcsolattal inkább a férfiak rendelkeznek. Az iskolai végzettség emelkedésével csökken (a kevesebb, mint nyolc osztályt végzettek kétharmada, a diplomások 36%-a), az életkor emelkedésével pedig nő (a 20 év alattiak ötöde, míg a 60 évesnél id ősebbek kétötöde) a rokoni, baráti, ismerősi kapcsolattal rendelkez ők aránya. A vásárlás, illetve az üzleti jelleg elsősorban a legfiatalabbak kontaktusait jellemzi, a kvalifikációs szint emel- kedésével pedig fokozatosan n ő azok aránya, akik rekreációs célzattal utaznak a szomszédos országba. Az ausztriai megkérdezettek körében a rokoni kapcsolatok inkább a n őkre és középkorúakra, az üzleti jelleg ű viszonyok elsősorban — hasonlóan a magyarországi eredményekhez — a férfiakra, illetve a magasan képzettekre jellemz ő (az alapfokú végzettség űek körében 3,3%, az egyetemi diplomával rendelkezők körében már 22%). A 30 évesnél fiatalabbak dönt ően vásárolni, az idősebb korosztályok (50 év felettiek) pedig pihenni, nyaralni, barátokat látogatni járnak át Magyarországra. Az eredmények tehát azt mutatják, hogy a bemutatni kívánt határrégió lakosságának szomszédos országba irányuló kapcsolatai nemcsak a fogyasztásra, vásárlásra korlátozódik, hanem jelent ős részben perszonális, személyek közötti közvetlen interakciókat jelent. A kapcsolatokat azonban nem igazán intenzív viszony jellemzi. A lakossági átjárás gyakoriságának, intenzitásának alakulását a 3. ábra mutatja. A határ magyar oldalán él ők tizedének nincs semmiféle kapcsolata a túloldalon lévő közeli településekkel, azok lakosságával. Ők legnagyobb arányban a legfiatalabb és a legid ősebb, illetve az alacsonyan képzettek közül kerülnek ki. A heti vagy napi rendszeresség ű kapcsolatok els ősorban a fiatalokra jellemz őek. Felmérésünk szerint az osztrák oldalról a nagyobb aktivitás a férfiakra jellemz ő, viszont a megkérdezettek ötöde még soha nem járt a határ magyar oldalán lév ő közeli településen. Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. TÉT XV. évf. 2001 s2 A határmenti területek ... 115 3. ÁBRA A határon túli szomszédos településre irányuló lakossági kapcsolatok intenzitása (%) (Intensiry of People's Relationships to the Neighbour Settlement of the Other Side of the Border) Osztrák átlag C Mindennapos Magyar átlag C Heti rendszeresség ű s Havonta egyszer O Ritka 0Soha 0% 20% 40% 60% 80% 100% Forrás: Kérdőívek 1998. Magyar részről fontos kiutazási céllá vált a munkavállalás. Ez részben hivatalos, részben illegális formában valósul meg. A hivatalos munkavállalások számát egyezmény határozza meg. A két határ menti megyében állandó lakhellyel rendelkez ő magyar állampolgárok számára évente meghatározott kontingensig van lehetőség a munkavállalásra Ausztriában. Lényegében legalizálták az eddigi folya- matokat, továbbá 300 főre gyakornoki munkavállalást (18-30 év között) biztosítottak, s végül 19 szakmát kölcsönösen elismertek, ami a munkavállalás körülményeit kedvez őbbé tette (Rechnitzer 1999b). A Nyugat-dunántúli régió három megyéjéb ől jelenleg (2000 októbere) 900 f ő részére biztosítanak munkavállalási lehet őséget az osztrák hatóságok. Ennek a keretnek a 2/3-át Gy őr- Moson-Sopron megyei munkavállalók használják, míg a maradék egyharmadot Vas és Zala megyeiek. A munkavállalás másik formája az illegális munkavállalók köre, akik számára csak nagyon durva becsléseket alkalmazhatunk. Interjú formájában megkérdeztük az egyes határ őr kirendeltségeket, hogy mennyire becsülik a naponta, munkavállalási céllal kilépő magyar állampolgárok számát. A bizonyos napszakokban kilép ő, ill. belépő utazókról nagy biztonsággal lehet sejteni, hogy munkavállalási céllal távoztak külföldre. Mindezek alapján 5000 és 7000 f ő közé tehető a naponta ingázók száma Gy őr-Moson-Sopron megyében. A teljes osztrák határszakaszon ez a szám 10-15 000 fő lehet. Az ellen őrzött burgenlandi munkaadók 30-44%-a illegálisan alkalmazott külföldit. A legális munkavállalók esetében az osztrák fél elégedetlenségét az okozza, hogy a magyarországi ingázók tartózkodási engedély nélkül is vállalhatnak munkát, s ez leszorítja a béreket. A legálisan kiadható Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. 116 Hardi Tamás — Nárai Márta TÉT XV. évf. 2001 s2 engedélyek számát a munkaügyi hivatalok települések szintjére lebontva korlátozzák, ez viszont ismét csak az illegális munkavállalás felé löki a szerepl őket. Másfelől azonban a burgenlandi gazdák nagyobb része nem kizárólag a földb ől, hanem a bécsi munkahelyéb ől él, s ez a családi munkamegosztás rendszerére is kihat. A probléma súlyát jelzi, hogy például az osztrák szakszervezetek Sopronban és Szombathelyen tanácsadó-irodát állítottak fel, hogy az Ausztriában munkavállaló magyarok megismerkedjenek a legfontosabb munkavállalói jogokkal, illetve megtudják azt, hogy kihez fordulhatnak jogaik megsértése esetén. Munkavégzés céljából osztrák oldalról is egyre többen jönnek Magyarországra. Egyrészt a határ menti ipari területek, els ősorban a Szentgotthárdi Ipari Park terü- letén lévő vegyes tulajdonú üzemek vezet ő beosztású dolgozói, másrészt, a magyar- országi földeket bérl ő, ill. tulajdonló osztrák parasztok járnak át ebb ől a célból. A közös munkaügyi problémák megoldására osztrák és magyar szakemberek munkájával készült el 1998-ban Nyugat-Magyarország (Gy őr-Moson-Sopron, Vas, Zala megyék) és Kelet-Ausztria (Burgenland és Steiermark tartományok) közös munkaerő-piaci stratégiája. A lakossági kapcsolatok kategóriájába sorolandó az osztrák állampolgárok ingatlan-szerzése a térségben. A külföldiek földtulajdon szerzése szorosan köt ődik a kárpótlásokhoz. Néhány külföldi tulajdonos ugyan alanyi jogon jutott így földterülethez (az összes kárpótolt 3-5%-a), de a kárpótlási jegyek felvásárlásánál, licitálásoknál gyakran fedezhet ő fel az ausztriai érdekeltség. Becslések szerint a két megye szántóföld területeinek 10-15%-a lehet kapcsolatban osztrák bérl őkkel (Rechnitzer 1999b). A gazdasági élénkülés, a munkalehet őségek jelentős előnyöket rejtenek a nyugati határszélen a lakosság számára. Kérd őívben kérdeztük meg a határ mentén él őket, hogy milyen el ő nyöket jelent a határ menti élet. A legtöbb válaszadó Ausztria közelségét, a könny ű határátlépést nevezte meg els ősorban, majd rögtön utána a munkavállalási és gazdasági el őnyöket. Igaz, a szabadságért cserébe elvesztek az 1989 előtt tapasztalható el őnyök: a szigorú határ őrizet szinte teljes mértékben kisöpörte a kriminalitást a mindennapokból, a határ menti falvakban felesleges volt kulcsra zárni az ajtókat. A kinyíló határ a devizagazdálkodás kötöttségei ellenére is mágnesként vonzotta a másik oldalt megismerni vágyókat, a bevásárló útra indulókat, de velük együtt megjelent a feketekereskedelem, majd a csempészet (embercsempészet) is. A forgalom kezdeti növekedésére jellemz ő, hogy 1988-ban 5 millió látogató érkezett Ausztriába hazánkból, 1989-ben már 9,4 millió f ő (Rechnitzer 1999b) — mintha egész Magyarország elindult volna nyugatra. Ez a jelenség nagy terheket rótt a határ mentén él őkre, de egyben fontos gazdasági lehetőségeket is jelentett. Az ország más területeir ől érkező kereskedők számára sokan kiadták a garázsaikat, helyiségeiket amolyan „depó" céljaira. A bevásárló- turizmus hihetetlen felfutásának alapja a m űszaki cikkek árkülönbözete, s a nyugati életforma addig nálunk csak drágán és ritkán kapható, néha kétes min őségű árui utáni vágyakozás volt, valamint — valljuk be — az a tény, hogy sokan ekkoriban Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. TÉT XV. évf. 2001 s2 A határmenti területek ... 117 mehettek (legalábbis megkötések nélkül) nyugatra, s ez a lehet őség egy új világba való belépés érzetét is keltette. Mindezek az alapok természetesen elég ingatagok voltak ahhoz, hogy a határtérség gazdasági fejl ődését hosszú távon megalapozzák, ráadásul földrajzi értelemben a határátkel ők környékére koncentrálódtak, a határ- átkelőktől távolabb elhelyezked ő települések ezekb ől vajmi keveset éreztek meg. Így nem csoda, hogy a korábban elvándorlással sújtott területek a kilencvenes években vándorlási nyereséget könyvelhettek el, néhány kivétellel, de a negatív előjelű eredmények is inkább a stagnáló vándorlási különbséget mutatják (1. táblázat). 1. TÁBLÁZAT Vándorlási különbözet az osztrák határ menti kistérségekben 1995-1998 között (Net Migration of the Small Regions in the Austrian Border Land between 1995 and 1998) KISTÉRSÉG Vándorlási különbözet 1995-1998 között ezrelék Csorna -4,0 Győr* 15,3 Kapuvár -7,9 Mosonmagyaróvár -3,9 Sopron 13,9 Csepreg* 6,3 Körmend -5,7 Kőszeg 48,6 Szentgotthárd 23,3 Szombathely -1,8 *= A győri és csepregi kistérség ugyan nem határos Ausztriával, de funkcionális kapcsolatai miatt az osztrák—magyar határtérség vizsgálata esetén érdemes bevonni az elemzésbe. Forrás: KSH Tstar alapján saját számítás. Az átalakuló gazdaság A gazdaság jelenlegi határokat átível ő összekötöttsége történelmi múltra tekint vissza a térségben (Rechnitzer 1997; 1999a; 1999b; 1999c). Bécs élelmiszerszállító hátországát jelentette a terület évszázadokon át. Gy őr szerepe a magyar gabona nyugat felé történ ő forgalmazása kapcsán közvetlenül köt ődött Bécshez, el őször vízi úton, majd 1855-t ől a gabonaszállítás céljából kiépül ő Bécs—Győr vasúton (Sári 2001). A határok megvonásával (1920 és 1922), valamint a vasfüggöny létrejöttével (1948) ezek a gazdasági kapcsolatok megszakadtak. A gazdaság fejl ődése szempontjából a térség helyzete alapvet ően megváltozott a kilencvenes évtizedben. Az osztrák határ menti megyék a nyugati t őke fogadóállomásává váltak (Budapest mellett), a korábban elzárt határ menti területek értéke nagymértékben megn őtt. Ehhez hozzájárult a földrajzi közelség, a hosszú múltra visszatekint ő kapcsolatok, a Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. 118 Hardi Tamás — Nárai Márta TÉT XV. évf. 2001 s2 hagyományos munkakultúra, s nem utolsó sorban a kiépül ő , jó minőségű közlekedési infrastruktúra (Bécs—Budapest tengely). Ennek eredményeképpen Gy őr- Moson-Sopron és Vas megye tőkevonzó képessége országos viszonylatban kiemelkedő. Az egy lakosra jutó befektetett külföldi t őke 1999-ben Budapest után (798 700 Ft) Győr-Moson-Sopron megyében volt a legmagasabb az országban (367 800 Ft), Vas megye Gy őr-Moson-Sopron és Pest (232 600 Ft) után a harmadik helyet érte el (223 600 Ft) (az országos átlag 254 400 Ft). A többi megyék lényegesen lemaradva követik az els őket. A cégalapítási aktivitás tekintetében a szomszéd országok közül Ausztria jár az élen. Győr-Moson-Sopron megyében Ausztria a második legnagyobb m űködőtőke befektető, jelentősek a kis- és középméret ű Burgenlandból és Bécsb ől származó vállalkozások. Hasonlóképpen az osztrák kapcsolatot jelzi a PHARE segítséggel 2000-ben befejezett gy őri Kereskedelmi Központ (Trade Center), amely a schwechati World Trade Centerrel együttm űködésben épült meg, valamint az osztrák tőkével és PHARE segítséggel kiépül ő kikötő Gönyün2. 2001 januárjában 4231 osztrák részvétellel m űködő cég volt az országban, ennek mintegy a fele Budapesten. Jelent ős a részvétel a határ menti városok gazdaságában. Szinte minden jelentősebb központban nagy számban vannak jelen az osztrák tulajdonú cégek, elsősorban Győrben (105 db), Sopronban (162 db), Szombathelyen (112 db), Mosonmagyaróváron (72 db), Szentgotthárdon (31 db), de megtalálhatók a kisebb, de fontos településeken is (Bük, Fert őd, Kőszeg). A beruházások következtében a foglalkozási szerkezet jelent ősen átalakult, s ez az átalakulás némileg eltér a magyarországi átlagtól. Míg egész Magyarország viszonylatában 1987 és 1999 között a mez őgazdasági és az ipari foglalkoztatás jelentős visszaesése tapasztalható, addig térségünkben ez csak a mez őgazdaságra igaz (2. táblázat). Itt megmaradt, illetve újraépült az ipari ágazat dominanciája, s ez kiegészült a tercier szektor er ősödésével. 2. TÁBLÁZAT A foglalkoztatottság változása 1987 és 1999 között (Change in Employment between 1987 and 1999) Kereskedelem, Mezőgazdaság Ipar Építőipar közlekedés és szolgáltatás 1987 1999 1987 1999 1987 1999 1987 1999 Győr-Moson- 20,8 6,1 48,8 45,2 9,1 4,1 21,3 44,6 Sopron Vas 25,3 7,3 40,2 49,5 5,4 4,0 29,1 39,2 Magyarország 22,2 5,4 41,8 31,0 8,4 4,0 27,6 59,7 Forrás: Rechnitzer (1990) és KSH Területi Statisztikai Évkönyv (1999) alapján. A kilencvenes évek végére Magyarországon a határ menti területek fejlettségét a kistérségek szintjén ábrázolva megállapíthatjuk, hogy egybefügg ő fejlett térségek határaink mentén csak a nyugat-szlovák és az osztrák határ mentén alakultak ki, míg Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. TÉT XV. évf. 2001 s2 A határmenti területek ... 119 máshol a határ menti fejl ődés egy-egy város kedvez ő pozíciójához kapcsolódik (Pécs, Szeged, Debrecen). A szomszédság: Burgenland Ausztrián belül Burgenland a legkevésbé fejlett tartomány, ugyanakkor azt is lehet róla mondani, hogy fejlődési dinamikáját tekintve els ő az osztrák tartományok sorában. Az egy lakosra jutó GDP csupán az országos átlag 64,6%-a. A f ő ágazatok közül a mez őgazdaság részesedése a megtermelt értékb ől és foglalkoztatottakból a legmagasabb az országban. A tartomány GDP-jéb ől 3%-kal, a foglalkoztatottakból 7,9%-kal részesedik a primer szektor. Az ipar aránya viszonylag alacsony (a tartományi GDP-b ől 31,8%, a foglalkoztatottakból 34,8% a részesedése 1997-ben). Így magas marad a szolgáltatások aránya (a GDP-b ől 65,1%-kal, míg a foglal- koztatottakból 57,4%-kal részesedik). Általában elmondható, hogy a tartomány északi része fejlettebb, a hagyományosan fejlett mez őgazdaságának (korábban jellemző modern módszerekkel dolgozó nagybirtokok, jelenleg az adaptív mez ő- gazdaság — borászat — [Baumgartner—Kovács—Vári 2001]), valamint az egyre jelen- tősebb turizmusnak és a főváros közelségének köszönhet ően. Országos szinten a legmagasabb a munkanélküliségi ráta Burgenland tartományban, 9% volt 1998-ban (az országos átlag ekkor 7,5%), 1999-re némileg csökkenő értéket mutat. Ebb ől a szempontból lényegesen rosszabb a helyzet, mint a szomszédos Győr-Moson-Sopron (4,4%), Vas (5,2%) és Zala (8,0%) megyékben. A vállalkozások száma az osztrák oldalon lényegesen alacsonyabb, az ezer lakosra jutó vállalkozások száma 1998-ban Burgenlandban meghaladta a 30-at, míg ugyanez a mutató Gy őr-Moson-Sopron megyében 81, Zalában 79, Vas megyében 64 volt ebben az évben. Bár Burgenlandot a legkevésbé fejlett osztrák tartományként vehetjük számba, ugyanakkor Ausztria legdinamikusabban fejl ődő tartománya is. Az elmúlt tíz év során a tartomány gazdasági szerkezetének átalakítása nagyobb ív ű volt, mint az országos átlag, els ősorban a mezőgazdaság arányának jelent ős csökkenése miatt, szemben a másik két ágazat arányának növekedésével. Másrészt az országban Burgenland Alsó-Ausztria (Niederösterreich) után a legmagasabb GDP növekedést tudta elérni 1987 és 1997 között (3. táblázat). A bruttó beruházások növekedése 1995-97 között a tartományok közül Burgen- landban volt a legmagasabb, 117%-ot tett ki. A növekedésben jelent ős szerepe van a szolgáltató, azon belül is a turisztikai ágazatnak. Mint a fenti arányokból kit űnik, ha összehasonlítjuk a szolgáltató ágazat részesedését a foglalkoztatottakból és a megtermelt értékb ől, látható, hogy jobb a hatékonysága, mint a másik két ágazatnak. A turisztikai ágazat fejl ődését mutató indikátorok a legjobbak az országban. A 100 lakosra jutó vendégéjszakák számának növekedése pl. 1998-99-ben 6,5%-os volt, ami meglehetősen nagy számnak számít, az ágykihasználtság (23,2% 1999-ben, az országos átlag 25,2%) is 3,1%-kal javult 1998-hoz képest. Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. 120 Hardi Tamás - Nárai Márta TÉT XV. évf. 2001 s2 3. TÁBLÁZAT A főbb ipari ágazatok aránya a megtermelt tartományi GDP-ből Ausztriában tartományonként, 1987-ben és 1997-ben (Share of Main Industries from GDP in Austria by Lands in 1987 and 1997) A mezőgazdaság Az ipar A szolgáltatás Tartomány A tartományi részesedése a GDP-b ől % GDP változása 1987/97(%) 1987 1997 1987 1997 1987 1997 Burgenland 169,3 11,5 3,0 27,3 31,8 61,3 65,1 Kürnten 159,2 4,6 2,0 33,1 33,7 62,4 64,4 Niederősterreich 169,7 6,9 2,6 41,0 38,0 52,1 59,4 Oberösterreich 155,5 4,3 1,9 45,2 42,0 50,5 56,2 Salzburg 163,0 2,1 0,9 27,6 27,6 70,4 71,4 Steiermark 165,3 4,7 2,6 37,1 38,3 58,3 59,1 Tirol 157,4 2,2 1,2 32,1 30,3 65,7 68,5 Vorarlberg 159,6 1,2 0,8 42,7 40,1 56,0 59,1 Wien 160,8 0,2 0,1 24,2 21,6 75,5 78,3 Ausztria 161,8 3,3 1,4 34,0 32,3 62,7 66,3 Forrás: ()STAT. Mint látható, az osztrák-magyar határ mentén két olyan terület találkozik, melyek gazdaságában eltér ő hangsúlyokat találunk: Györ-Moson-Sopron és Vas megyében a fejlődés hordozója (jelenleg) els ősorban az ipar, míg Burgenlandban továbbra is a fejlett agrárium és a turizmus. Minkét oldal megegyezik abban, hogy országaik legdinamikusabb térségei, s a közös fejl ődésnek ez a dinamizmus lehet az alapvet ő záloga. Az összekapcsolódó gazdasági-társadalmi tér: az együttm űködések Az együttműködéseknek nagy lendületet adtak a határ két oldalán található régiók. A két régió közül a magyar oldal (Nyugat-dunántúli régió) az ország fejlett térsége, országos szinten jónak mondható infrastruktúrával, fejlett ipari, polgári múlttal, élénk gazdasági-társadalmi kapcsolatokkal. Osztrák oldalon Burgenland az ország talán legkevésbé fejlett régiója, jelent ős városi központ nélkül, gyenge regionális kohézióval. Ami viszont mindkét régióban azonos, az a dinamika jelenléte. Nyugat- Magyarországon ez a dinamika a rendszerváltás utáni struktúraváltást, az országon belüli fejlődést jelentette, ami az általános gazdasági válság közepette jelentett egy új utat, Burgenlandban pedig Ausztria fejlettségi mutatóihoz való felzárkózást. Így a közös tér északi része egy dinamikus, urbánus, ipari fejl ődés színtere, míg a déli területek bels ő periférikus jellegzetességeib ől való kiszakadást segíti el ő az együttműködések hálózata. Mindenesetre a dinamikus régiók kapcsolat-kialakító késztetése lényegesen nagyobb, mint a periférikus, leszakadó régióké, így Magyar- Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. TÉT XV. évf. 2001 s2 A határmenti területek ... 121 országon ebben a térségben valósulhat meg az els ő, valóban „határon átnyúló régió", amelynek kommunikációs irányait nem uralják teljes mértékben a nemzeti centrumok. Ebben természetesen nagy segítséget nyújt az EU csatlakozás is. A Magyarországon bekövetkezett kedvez ő politikai változásokkal, a határnyitással megszűntek a települések, térségek közötti együttm űködéseket akadályozó tényez ők is. A két oldalú kapcsolatok kezdeményezése, ápolása a települési önkormányzatok, intézmények, civil szervezetek szintjére került, ez az a terep, ahol a kooperációk széles, változatos köre kialakulhat (Kovács—Váradi 1996). A határ menti települések szinte mindegyike rendelkezik határon átnyúló kapcsolattal, melyek els ősorban kulturális együttműködések, de van példa gazda- sági, illetve infrastrukturális kapcsolatokra is (pl. Szentgotthárd—Heiligenkreuz Ipari Park; Szentgotthárd—Jennersdorf szennyvíztisztítási megállapodás stb.). A települési szintű kooperációk elsősorban hivatalos jellegűek, azok a lakosság felé általában csak kulturális vagy sport rendezvények formájában jelennek meg. A települések sajátosságai, már m űködő kapcsolatai nagymértékben meg- határozzák azt, hogy a lakosság milyen területen tart lehetségesnek határon átnyúló kooperációkat. Felmérésünk szerint a magyar határ menti lakosság jelent ős része kulturális és sport jellegű együttműködésben gondolkodik, különböz ő közös rendezvények, cserekapcsolatok szervezését emelték ki. Hasonlóan magas azok aránya is, akik a gazdaság területén látnak együttműködési lehetőségeket (pl. hatá- ron átnyúló ipari park, közös vállalatok, illetve munkaer ő, szellemi tőke kihasz- nálása), ők legmagasabb arányban az önálló foglalkozásúak és a legfiatalabbak közül kerülnek ki. A határtérség ausztriai oldalán él ők elsősorban gazdasági, másodsorban kulturális területen képzelnek el határon átnyúló együttm űködéseket, de hangsúlyos az idegenforgalmat és az infrastrukturális fejlesztéseket említők aránya is (4. táblázat). 4. TÁBLÁZAT Egy osztrák—magyar határ menti együttm űködés lehetséges területei a lakosság véleménye szerint (%) (Probable Areas of an Austrian-Hungarian Cross-Border Co-operation by the Opinion of People) Együttműködés területe Magyar átlag Osztrák átlag Kultúra (sport) 33,6 28,1 Gazdaság 32,5 36,0 Meglévő kapcsolatok ápolása 10,2 — Idegenforgalom, turisztika 9,7 14,2 Infrastruktúra 4,4 12,0 Mezőgazdaság 3,7 7,0 Területfejlesztés 2,4 — Egyéb 3,4 2,7 Összes 100,0 100,0 Forrás: Kérdőívek 1998. Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. 122 Hardt Tamás — Nárai Márta TÉT XV. évf. 2001 s2 A gazdasági jelleg ű kooperációs elképzelések mind magyar, mind osztrák oldalon megfigyelhető magas aránya mutatja, hogy sajátos gazdaságtörténeti helyzet alakult ki e régióban, a térség gazdaságának aktív egymásra épülésére kínálkozik lehet őség. (Rechnitzer 1992) A gazdasági együttműködések legfontosabb keretfeltételeit a térségben ma már az ipari parkok teremtik meg: a szentgotthárdi, a szombathelyi és a soproni ipari park. Ezeket a városokat számtalan gazdasági érdekeltség köti össze Burgenlanddal, így többféle együttm űködés bontakozott ki közöttük. A legismertebb a Szentgotthárdi Ipari Park, amely a határ két oldalán helyezkedik el, s 1997-ben jött létre. A Szentgotthárdi Ipari Park egy határon átnyúló ipari park együttes, kapcsolódik hozzá a Heiligenkreuzi Ipari Terület Ausztriában. A tulajdonosi szerkezet úgy jellemezhet ő , hogy 70%-ban egy ausztriai gazdasági társaság a Kft. tulajdonosa, 4%-ban a szomszédos heiligenkreuzi önkormányzat, 24%-ban a szentgotthárdi önkormányzat és 2%-ban egy budapesti gazdasági tanácsadó cég (Tesco). Az osztrák oldali ipari parknak ugyanez a tulajdonosi szerkezete. Itt egy áttételen keresztül az osztrák tartomány, Burgenland a tulajdonos. A Burgenlandi Gazdaságfejleszt ő Központnak 100%-ban leányvállalata az az osztrák gazdasági társaság, mely a Kft. többségi tulajdonosa. A cég alapt őkéje 70 millió forint. A két ipari park kapcsolata a tulajdonosi szerkezetb ől is következő en egyre szorosabbá válik, a fő cél egy közös ipari park m űködtetése. A két ipari park számára fontos lenne egy vámmellékutas határátkel ő megnyitása közúton és iparvágányon, hogy megvalósuljon a közvetlen kapcsolat a két ipari park, illetve a két ország között. A rábafüzesi határátkel ő a teljesítőképessége határára érkezett, és gyakoriak a torlódások, s a just-in-time rendszerben dolgozó cégek nem engedhetik meg, hogy kamionjaik egy fél napot álljanak a határon. Azon cégek számára, akik nem rendelkeznek telephellyel egyik oldalon sem, egy logisztikai központon keresztül lehetne ezt lehet ő vé tenni úgy, hogy nem a parkon keresztül lépnék át a határt, hanem Rábafüzesnél, de egy külön kijelölt sávban. A park területén m űködő cégek nagyon polarizáltak, az egészen kicsi vállalkozásoktól kezd ődő en az olyan nagy cégekig, mint az Opel, vagy a Vossen. Új cégek is folyamatosan érdekl ő dnek a park iránt, mert jó a fekvése, infrastruktúrája. A magyar oldal olcsóbb, mint az osztrák ipari park, alacsonyabbak az energiaárak is. Osztrák oldalon viszont jelent ősebbek a támogatások. Szombathely Szombathely hagyományos megyeszékhely, s ezt a státuszát meg őrizte a határmegvonások után is. Önkormányzati kapcsolataira jellemz ő, hogy a határok megnyílása után a vonzáskörzetébe tartozó kisebb burgenlandi települések keresték meg együttmű ködési szándékkal Szombathelyt. Ezek a szándékok els ő sorban a közös gazdasági, infrastrukturális érdekeltségeken alapulnak. A megyeszékhely testvérvárosa Oberwart (Fels őőr). A kapcsolatok Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. TÉT XV. évf. 2001 s2 A határmenti területek ... 123 kiterjednek közös kulturális rendezvényekre, eseményekre. Oberwart szempontjából nagy értéke van a szombathelyi repül őtérnek. A kis burgenlandi város elérhet őségét is nagyban javítaná a közeli repül őtér fejlesztése. A másik közeli település Rechnitz (Rohonc). Itt az együttm űködés legfontosabb célja a megszüntetett, de még meglév ő Szombathely—Rohonc vasútvonal felújítása, üzembe helyezése. Ezáltal a kissé elzárt burgenlandi területeket kapcsolnák be Szombathelyen keresztül a forgalomba. (Ebben a tárgykörben már konferenciát is tartottak a vasi megyeszékhelyen.) Fertőd Fertőd fiatal város a határ mentén. A határmentiségb ől elsősorban az 1991-ben megnyitott határátkel ő kapcsán profitál. Jelent ősen megnőtt a térségi turizmus, az átmenő forgalom, de ugyanakkor a Fert ődöt céljául választó turisták száma is. Kapcsolatai a szomszédos területekkel meglehet ősen szűk körre korlátozódnak. A személyes, rokoni, intézményi (iskola és egyház) kapcsolatok él ők és gyakoriak. Hivatalos szinten is létezik kapcsolat, de együttm űködések kialakulásáról nincs tudomásunk. Inkább az osztrákok részér ől megnyilvánuló egyfajta „féltékeny- kedésről" számoltak be interjúink során a fert ődi megkérdezettek. Már a határátkel ő megnyitásakor adódtak problémák, mivel jelent ős erők ellenezték azt, s a korabeli pamhageni (Pomogy) polgármester leváltásában is szerepet játszott a határátkel ő szorgalmazása. Az ellenérzések oka a turisztikai és munkaügyi verseny megléte lehet (napi 2-2,5 ezer ingázó jár át a közeli területekre), a hasonló turisztikai kínálati struktúra (Eisenstadt). Fertő d és környéke kedvelt helye a burgenlandi és bécsi ingatlanvásárlóknak. Fertőd különleges helyet foglalt el a kárpótlási folyamatban. 1945-ig a terület Esterházy-birtok volt. Az államosítás során a terület 2/3-át az egykori cselédek, birtokon dolgozók kapták meg, a másik harmad továbbra is a kisparasztság kezében maradt. A „cselédek" emocionálisan nem köt ődtek már akkor sem a földhöz, szemben a parasztsággal, akik mindig is magukénak érezték földjüket. A kés őbb megalakult állami gazdaság (cca. 2800 ha, TSZ cca.: 1600 ha) földjeit 1990 után újraosztották. A kárpótlás és licitálás során sok olyan új tulajdonos lett, aki továbbra sem kötődött a földhöz. Az egykori kisparasztok visszakapott tulajdonukat ma is megpróbálják megművelni, de az egykori ÁG földjei (cca. 2000 ha, megel őzően Esterházy-birtokok voltak) zsebszerz ődésekkel, spekulációval mára osztrák tulajdonba kerültek. Sopron vonzáskörzetében a határ menti területekkel komoly gazdasági kapcsolatok is kialakultak. Bécsújhelyi cégek a privatizáció során szereztek ingatlanokat, gyárakat, üzemeket vásároltak meg Sopronban, s m űködnek ma is. Ebben egy kicsit a városok közötti kapcsolat is benne van. A turizmus területén is jelentősek a kapcsolatok. A közeli térség nagy értéke a bor és a turizmus. Ezen a területen úgy tűnik, hogy komoly együttm űködés alakulhat ki, de még a kezdeteknél Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. 124 Hardi Tamás — Nárai Márta TÉT XV. évf. 2001 s2 tartunk. Érdekes, hogy a környez ő határ menti települések sorra jelentkeztek, jönnek és keresik a kapcsolatot, mert érzik, hogy az EU kapcsán, a csatlakozás után Sopronnak térségszervez ő szerepe lesz, és inkább ide költöznének hosszabb távon, mint Bécsújhely, vagy Kismarton felé. Ez egyrészt földrajzi, másrészt történelmi adottságok miatt van így. A gazdasági együttműködések fő szervez ője az Ipari- és Kereskedelmi Kamara. A megalakulása óta törekszik arra, hogy kapcsolatot létesítsen Burgenlanddal, Eisenstadttal és Wr. Neustadttal, valamint a határ menti nagyobb településekkel. Tíz éve hivatalos a kapcsolat a tartománnyal, a tartományi kamarával és a politikai vezetéssel is. A Soproni Vásár a rendszerváltás el ő tt nagyszámú burgenlandi vállalkozót vonzott. Azóta jellemz ő , hogy amíg a lakosság számára rendezend ő vásáron az osztrák résztvev ő k száma minimálisra csökkent, addig a szakvásárokon (faipari és erdészeti) folyamatosan n ő az osztrák résztvev ők aránya. Mindkét irányban kiemelked ő arányú a kereskedelem a gazdasági együtt- működésben. Jelent ő s számú a magyar beszállító, f őleg a gépiparban. Az ide települt osztrák cégek is az anyavállalataikkal állandó kapcsolatban vannak, emiatt fontos kérdés a határon való átlépés lehet ő sége és rugalmassága. Sok olyan cég van jelen a térségben, aki oda—vissza tart kapcsolatot. A téglaipar, a faipar, illetve a faipari alkatrészek piaca nagyon fontos kapcsolódási terület a gazdaságban, ahol Sopron szerepe egy térségi kereskedelmi központ lehet, mint egy er ős faipari bázis. Az együttműködésre példa a közösen kidolgozott turisztikai stratégiai terv, s kész tervek vannak a közös hulladékkezelésre, a víz, a gáz és a szennyvíz rendszer közös programban történő megszervezésére (pl. a gázrendszert könnyebb lett volna Ausztria fel ő l megoldani). Burgenland szívesen használná Sopron egyetemi infrastruktúráját is, mivel a tartományban nincs egyetemi oktatás, bár ennek kivitelezése egyel őre meghiúsult. Az együttm űködés intézményei Az együttmű ködés intézményeit tekintve ez a térség az országban a leginkább fejlett, s a legnagyobb hagyományokkal rendelkez ő területnek mondható. Már a nyolcvanas években megtörténtek az els ő lépések az intézményi együttm űködés irányába, igaz — a kor szabályainak megfelel ő en — központi intézkedésként. Minisztertanácsi határozattal hozták létre 1985 októberében a Magyar—Osztrák Területrendezési és Tervezési Bizottságot (MOTTB). Az MOTTB célja az volt, hogy a közös határ menti területeken a partnerek informálják egymást a fejlesztési munkálatokról, tervekr ő l, esetleg közös fejlesztéseket hajtsanak végre. Mindkét oldalról a miniszteriális résztvev ő k mellett jelen voltak a magyar megyék (Gy őr- Sopron, Vas és Zala) megyei tanácsának elnökei, és az osztrák tartományok (Burgenland, Alsó-Ausztria, Steiermark és Bécs) tartomány f őnökei. A Bizottság háromszor ülésezett: 1986, 1988 és 1993-ban. Az operatív feladatok ellátására Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. TÉT XV. évf. 2001 s 2 A határmenti területek ... 125 létrehozták a Magyar—Osztrák Területrendezési és Tervezési Albizottságot (MOTTA), melyen belül nyolc munkabizottság alakult. A rendszerváltás után valósulhatott meg el őször olyan együttm űködés, melyben valóban csak az érdekelt felek, megyék, régiók vettek részt. Így 1992-ben meg- alakult a Magyar—Osztrák Határmenti Regionális Tanács, melynek tagjai Burgen- land Tartomány, Vas és Gy őr-Moson-Sopron megyék, valamint Szombathely, Gy őr és Sopron megyei jogú városok lettek. A Regionális Tanács tagjai hosszú előkészítés után 1998 őszén alakították meg a West/Nyugat Pannónia Eurégiót, melynek kezdetben Burgenland Tartomány, Vas és Gy őr-Moson-Sopron megye lett a tagja, majd kés őbb Zala megye is csatlakozott hozzá (Rechnitzer 1997; 1998; 1999a; 1999b; 1999c; Hardi 1999; 2000). 1998-ban jött létre Mosonmagyaróvár környéki önkormányzatok kezdemé- nyezésére a Kommunál Fórum, amely 13 magyar, 17 burgenlandi és 3 szlovákiai önkormányzat együttműködését biztosítja. A kis számú szlovák település részvétele mutatja, hogy bár hármashatár térségben jött létre az együttm űködés, mégis a magyar és osztrák túlsúly a jellemz ő. A térség területi egységei nagyobb regionális szervez ődéseknek is a tagjai. Gy őr- Moson-Sopron megye és Burgenland tagja az Alpok-Adria Munkaközösségnek, mindkét oldal részt vesz a Duna menti Tartományok Együttm űködésében is. A terület északi része a hármashatár, s az azt körülvev ő fejlett régiók (két fővárosi tér: Pozsony, illetve Bécs közelsége, Burgenland felett északi része, s Magyarország dinamikus északkeleti területe találkozik) révén az egyik legígéretesebb együtt- működési területté vált. Ausztria EU csatlakozása után a hármashatár térség határ menti területei az osztrák oldalon EU küls ő határ menti térségnek, míg magyar és szlovák oldalon részben EU szomszédos ország határtérségnek, valamint EU-tól független határtérségnek számítottak. Ennek megfelel ően az együttműködések finanszírozása is eltér ően alakult mind összegét, mind rendjét tekintve. Ausztria helyzetéb ől adódóan ezen projekt-szint ű együttműködések esetében kulcspozíciót tölt be, így érthet ő, hogy a projektek számát, irányultságát és finanszírozását tekintve is az osztrák—szlovák és az osztrák—magyar irány dominál. A hármashatár térség projekt szintü együttm űködéseinek ezért az osztrák oldal vált a f ő szervez őjévé. Bécs városa az INTERREG forrásaihoz jutva kívánja megvalósítani az 1994-ben, a városfejlesztési tervében megfogalmazott, határon átnyúló vonzás- körzet b ővítési stratégiáját. Az ennek keretében megfogalmazott határon átnyúló projektekben együttműködő partnerként veszi számba Gy őrt és Pozsonyt. A hármashatár térségben valósult meg az els ő , határon átnyúló stratégiai tervezési projekt, az Ausztria—Magyarország—Szlovákia Közös Hármashatár Fejlesztési Stratégia, melynek létrejöttét a PHARE CBC Szlovákia—Ausztria—Magyarország programja 3 tá ogatta. Célja, hogy a 2000-2006 közötti tervezési id őszakra osztrák -• m oldalon az INTERREG III számára, míg szlovák és magyar oldalon a PHARE CBC számára keretprogramot, prioritásokat, s 10-12, már a programid őszak elején indítható programjavaslatot dolgozzon ki (Lordos 2000). Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. 126 Hardi Tamás — Nárai Márta TÉT XV. évf. 2001 s2 A nyugati határtérség együttm ű ködéseit a PHARE program alapozta meg. Az Európa Tanács az 1628/94. sz. határozatával hagyta jóvá a PHARE Cross Border Cooperation (PHARE CBC) programokat, mintegy az INTERREG II tükör- programjaként, hogy támogatást biztosítson az Európai Unió küls ő határainál kialakítandó határ menti együttm ű ködésekhez. Magyarország számára ez a forrás Ausztria EU csatlakozása után (1995) állt rendelkezésre. Az osztrák—magyar PHARE CBC program forrásaiból Vas és Gy őr-Moson- Sopron megye részesedik, de bele került a körbe Zala megye is, mivel tagja a Nyugat-dunántúli régiónak, így résztvev ője a West/Nyugat Pannónia Eurégiónak is, bár a megel őző intézményeknek nem volt tagja. Mindez magyarázza, hogy a három megye közül Győr-Moson-Sopron és Vas 40-40%-os, míg Zala megye 20%-os arányban használhat fel uniós forrásokat az országhatáron átnyúló hatással is rendelkező projektek finanszírozásához. Az 1995-99-es idő szakra Magyarország számára az Európai Unió Bizottsága 35 millió ECU felhasználását szavazta meg az osztrák—magyar PHARE CBC támo- gatás keretében, amit kés őbb 50 millióra emelt, amelyhez a magyar kormányzatnak öt év alatt 11 millió ECU támogatást kellett biztosítania (5. táblázat). 5. TÁBLÁZAT Az osztrák—magyar térségben rendelkezésre álló PHARE CBC források és azok felhasználási területei (Available PHARE CBC Funds and Their Use in the Austrian-Hungarian Border Region) Megoszlás (%) PHARE támogatás összege PROGRAMOK/PRIORITÁSOK (euro) Tervezett Meg- Tervezett Meg- valósulás* valósulás* PHARE CBC Magyarország— 100 100 35 000 000 42 000 000 Ausztria program 1995-1999 — Területi tervezés és fejlesztés 10,4 3,4 3 640 000 1 429 000 — Műszaki infrastruktúra- 26,7 37,4 9 345 000 15 716 000 fejlesztés — Gazdaságfejlesztés és 39,8 38,9 13 930 000 16 319 860 együttműködés — Humán erőforrás-fejlesztés 6,2 4,5 2 170 000 1 887 000 — Környezet- és 11,8 9,9 4 130 000 4 153 041 természetvédelem — Kis Projektek Alapja 5,1 3,4 1 785 000 1 445 100 PHARE CBC Szlovákia— 3 000 000 2 250 000 Ausztria—Magyarország program 1995-1996 PHARE CBC Szlovénia— 3 000 000 3 000 000 Ausztria—Magyarország program 1995-1996 Összesen 41 000 000 47 250 000 * A projektek sikeres szerz ődéskötésének függvényében módosulhat. Forrás: PHARE CBC PMU Soproni Iroda. Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. TÉT XV. évf. 2001 s2 A határmenti területek ... 127 A PHARE CBC program prioritásait a MOTTA (melynek feladata egyre inkább az INTERREG és PHARE CBC programok összehangolása), illetve a Határmenti Regionális Tanács (HRT) szakemberei határozták meg. A programok részben kapcsolódnak a megyék által kidolgozott területfejlesztési koncepciókhoz (Szörényiné Kukorelli 1999). Az osztrák—magyar határ jelenleg az együttm űködések szempontjából a legfejlettebb határunknak tekinthet ő . A határvonal, a schengeni rendelkezések miatt ugyan nehéz akadályt is jelent, de ezt messzemen ően kompenzálja a hagyományos és széles körű együttműködések rendszere. A kapcsolatok tradicionálisak, s természetes földrajzi vonzáskörzet hálózaton nyugodnak. A korábbi térségi szervez ődések újraélesztését nagymértékben szolgálta a már a nyolcvanas évek második felében kialakuló intézményrendszer, mely egyedülálló volt az országban, az 1995 után érkez ő uniós támogatások, melyek els ő célterülete ez a határszakasz volt. Ezeken az alapokon a magyar határok közül itt épültek ki a legszélesebb spektrumú együttműködések, mind témájukat, mind intézményi formájukat illet ően. Így ez a határ lényegesen el őbbre jár az együttm űködések szervezésében a többi határunknál. Ennélfogva e kooperációknak közvetít ő és mintaadó szerepe, jelentősége van/lehet az ország többi határ menti területe felé. Jegyzetek . Vizsgálatunkat 1998 nyarán folytattuk négy magyar településen (Szentgotthárd, Fert őd, Levél, Zsira) és osztrák oldali párjukon (Heiligenkreuz, Pamhagen, Zumdorf, Lutzmannsburg). A lakossági kérdőívek felvételét polgármesteri interjúk, a regionális (megyei) sajtó tartalomelemzése, valamint csoportbeszélgetések egészítették ki. A kutatást magyar oldalon az MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet, osztrák odalon az Österreichisches Ost- und Südosteuropa Institut munkatársai végezték. A továbbiakban is e felmérés eredményeire hivatkozunk. 2 Hozzá kell tennünk, hogy a kiköt őnek a földrajzi közelség ellenére nincs szlovák kapcsolata, s őt jelentős konkurenciát fog jelenteni a 25 km-rel lejjebb fekv ő Észak-Komárom (Komamo) kiköt őjének. 3 A PHARE hármashatárra vonatkozó egyszeri programja, melyben 1,5-1,5 millió euró állt rendel- kezésre magyar és szlovák oldalon. Az 1996. évi program középpontjában a határon átnyúló kommunikáció segítése állt. E program keretében támogatták a hármashatár térségére készül ő fejlesztési stratégia kidolgozását, mely 1999 januárjában indult a szlovák és februárjában a magyar oldalon (Lados 2000). Irodalom Baumgartner, G. Kovács É. Vári A. (2001) A határmentisé g paradoxonai: Besenyőantal és — — Albrechtsdorf 1990 2000. Teleki László Intézet, Közép-Európa Tanulmányok Központja, Institut Für - Donauraum. Kézirat. Csapó T. (1999) Határ menti együttm űködések a munkaerőpiac területén, különös tekintettel Vas és Zala megyére. — Nárai M.—Rechnitzer J. (szerk.) Elválaszt és összeköt A határ. Győr—Pécs, MTA — RKK. 269-295. o. Dőry T. (1999) Vállalkozások jöv őképe az osztrák—magyar határ menti térségben. — Nárai M.—Rechnitzer J. (szerk.) Elválaszt és összeköt a határ. Győr—Pécs, MTA RKK. 209-234. o. — Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. 128 Hardi Tamás — Nárai Márta TÉT XV. évf. 2001 s2 Erdő si F. (1988): A határ menti térségek kutatásáról. — Erd ősi F.—Tóth J. (szerk.) A sajátos helyzet ű térségek terület- és településfejlesztési problémái. OKKFT Ts — 2/2 „A terület- és településfejl ődés társadalmi-gazdasági folyamatai Magyarországon" c. program, 2. sz. kiadvány. Pécs, MTA RKK. 18-30. o. Hardi T. (1999) A határ és az ember — Az osztrák—magyar határ mentén él ők képe a határról és a „másik oldalról". — Nárai M.—Rechnitzer J. (szerk.) Elválaszt és összeköt — A határ. Győr—Pécs, MTA RKK. 159-189. o. Hardi T. (2000) Együttmű ködések a szlovák—magyar dunai határ mentén. —Hardi T. (szerk.) A határ menti regionális együttm űködések mint a területfejlesztés új irányai. Gy őr, MTA RKK NYUTI. (Kutatási jelentés). Izsák É. (1999) A határmentiség és a határ menti regionális együttm űködés a sajtó tükrében 1989-t ől napjainkig. — Nárai M.—Rechnitzer J. (szerk.) Elválaszt és összeköt — a határ. Győr—Pécs, MTA RKK. 191-207. o. Kampschulte, A. (1999) Grenzraum und Systeme — Von geschlossenen zu offenen Grenzen? Tübingen, Geographischen Instituts der Universitiit Tübingen. Kovács K.—Váradi M.M.(1996) Karöltve. A regionális együttm űködés esélyei a Bécs—Gy őr—Pozsony háromszögben. — Műhely. 3.60-68. o. Lados M. (2000) Példa a közös területi tervezésre. — Hardi T. (szerk.) A határ menti regionális együttm űködések mint a területfejlesztés új irányai. Győr, MTA RKK NYUTI. (Kutatási jelentés). Nárai M. (1999) A határ mente mint élettér — A határmentiség jelent ősége az emberek életében. — Nárai M.—Rechnitzer J. (szerk.) Elválaszt és összeköt — a határ. Győr—Pécs, MTA RKK. 129-158. o. Nárai M.—Rechnitzer J. (szerk.) (1999) Elválaszt és összeköt — a határ. Győr—Pécs, MTA RKK. Ormos M. (1997) Új rend a világban — Egy meghasonlott békerendszer. — Rubicon. 2.13-19. o. Rechnitzer J. (1992) A határmenti régiók megújítási lehet őségeinek néhány forrása. — Forray R.K.— Pribersky, A. (szerk.), A határmenti együttm űködés és az oktatás. Budapest, Oktatáskutató Intézet. 119-125. o. Rechnitzer J. (1997) Eurorégió vázlatok a magyar—osztrák—szlovák határ menti térségben. — Tér és Társadalom. 2.29-58. o. Rechnitzer J. (1998) A területi stratégiák. Budapest—Pécs, Dialóg-Campus Kiadó. Rechnitzer J. (1999a) Bécs—Pozsony—Gy őr—Budapest innovációs tengely, s a magyar területfejlesztési koncepciók. Győ r, MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet. Kézirat. Rechnitzer J. (1999b) Határ menti együttm űködések Európában és Magyarországon. Elválaszt és összeköt — a határ. — Nárai M.—Rechnitzer J. (szerk.) Gy őr—Pécs, MTA RKK. 9-72. o. Rechnitzer J. (1999c) Az osztrák—magyar határ menti együttm űködés a kilencvenes években. — Nárai M.—Rechnitzer J. (szerk.) Elválaszt és összeköt — a határ. Győr—Pécs, MTA RKK. 73-127. o. Rechnitzer J. (2000) A határ menti kapcsolatok fejlesztésének lehetséges irányai, ajánlások. — Hardi T. (szerk.) A határ menti regionális együttműködések mint a területfejlesztés új irányai. Gy őr, MTA RKK NYUTI. (Kutatási jelentés). Rechnitzer J. (szerk.) (1990) Nyitott határ. (A gazdasági és szellemi er őforrások innováció-orientált fejlesztése az osztrák—magyar határ menti régiókban). Győ r, MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet. Rechnitzer J. (szerk.) (1994) Fejezetek a regionális gazdaságtan tanulmányozásához Győr—Pécs, MTA RKK. Sallai J. (2001) Szomszédságban egy évezrede. — Bécsi Napló. Szeptember—október. 3. o. Sári I. (2001) Győr és a vasutak. Győ ri Tanulmányok Füzetek. Tudományos Közlemények. 6. Gy őr, Győr Megyei Jogú Város Levéltára. Szörényiné Kukorelli I. (1999) A n ői egyéni vállalkozások néhány jellemz ője a határ mentén. — Nárai M.- Rechnitzer J. (szerk.) Elválaszt és összeköt — a határ. Győr—Pécs, MTA RKK. 235-267. o. Teke A. (szerk.) (1999) Volt egyszer egy EJR. Győr, Győri Határőr Igazgatóság. Hardi Tamás – Nárai Márta: A határ menti területek jellegzetességeinek átalakulása a 20. század végi Nyugat-Magyarországon. Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 107–129. p. TÉT XV. évf. 2001 s2 A határmenti területek ... 129 THE TRANSFORMATION OF THE CHARACTERISTICS OF BORDER REGIONS AT THE END OF THE 201.11 CENTURYIWSHGA TAMÁS HARDI - MÁRTA NÁRAI The western border of Hungary, the Austrian-Hungarian state border was borned in the frame of the peace-treaty end the first World War similarly the other borders of the country. However there are significant differences in its historical process and the main characteristics. Between the wars, when the surrounding countries, newly formed or transformed nation-states aimed at increasing the separating role of the new border, the border between Austria and Hungary didn't hinder the continuation of everyday relations. Under the socialism this borderline became the separator obstacle of two big world system. The strictly defend western border regions missed from the important development programmes and former traditionally well-developed regions came to peripheral situation. After the system transformation in 1989-1990 the location of the region became more significant again and now considerable part of the Austrian-Hungarian border region became front-rank area of Hungarian development. This study likes to present the changes of the last decade on the basis of the results of earlier researches. It contains the transforming economy in comparison to the developing trends of the neighbouring Austrian areas (Burgenland), the transforming society, the changing cross-border co-operation and the future possibilities.