Tér és Társadalom 15. évf. 2001/2. 1-2. p. Tér és Társadalom XV. évf. 2001 s 2: 1-2 Beköszöntő Intézeti tematikus számot tart kezében a Tisztelt Olvasó. Az MTA RKK Nyugat- magyarországi Tudományos Intézet munkatársai által írt tanulmányokat adjuk most közre, köszöntve ezzel az 1986-ban, 15 esztend ővel ezelőtt alapított intézetet. Változatos és izgalmas 15 év áll mögöttünk. Nevezhetnénk úgy is, hogy a magyar regionális tudomány és politika aranykora. A felkészít ő nyolcvanas években kezdő dött el az MTA Regionális Kutatások Központja hálózatának kiépítése, s annak alapító egységei után els őként Győrben jött létre új kutatóhely. Abban a városban, amely kés ő bb a magyar modernizáció egyik sikeres centruma lett, ahol viszont korábban nem volt számottev ő társadalomtudományi kutatás, de hiányoztak a gazdaság, a politikai folyamatok, a társadalmi változások elemzései, elemz ői is. A befogadó város és megye az els ő időszakban lendületet adott a kutatóhelynek, olyan miliő t biztosított, amely a nyugtalan kutatói szellem ciklikus lüktetéseit elviselte. A hely és a térség a változásokban élt, s erre reagálni kellett, így kezdtük el az innovációk térbeli terjedésének elemzését. Arra a kérdésre kerestünk választ, hogy a politikai és gazdasági rendszerváltás milyen területi összefüggésekkel járt együtt. Ebben a sokszín ű folyamatban meghatározó volt Ausztria közelsége, a határmentiségb ől következ ő izgalmas összefüggések, így aztán már korán, a rendszerváltozás hajnalán elkezdtük vizsgálni a két rendszer, a két társadalom, a két gazdaság, s a két kultúra találkozását, egymásra hatásait. Talán éppen ennek az egymásra hatásnak az eredménye, hogy felmerült az igény a tudatos, átgondolt területfejlesztésre, a területi szint ű tervezés és el őrelátás rendszereinek kidolgozására. Az elmúlt egy hatod évszázad harmadik kutatási iránya a kilencvenes évek közepét ől kezdődött és tart napjainkban is. Az Európai Uniós felkészülés területi intézményrendszereinek kialakításához kínálunk tudományos érveket, egyben keresve, ösztönözve a decentralizáció lehetséges megoldásait. A területi tervezési kutatások természetes hozadéka volt a vidékfejlesztés sajátos, izgalmas kérdéseinek átgondolása, s a vidéki terek összetett, ám egyéni arculatainak feltárása, a bels ő fejlesztési források rendszerezése és a települések, település csoportok közösségei építkezésének támogatása, vagy inkább azokhoz ideák nyújtása. Maguk a regionális folyamatok indukálják a kutatási irányokat, egy-egy téma bizonyos idő után kimerül, majd más dimenziókban újra éled, tovább gondolva a kutatóhely korábbi eredményeit, építve annak szellemiségére. Nos, új kutatási irányként megjelent éppen az innovációs vizsgálatokra alapozva a kutatás-fejlesztés regionális elemzése és annak már tervezésre is épít ő stratégiáinak kidolgozása, vagy az új területi-termelési együttm űködések, a klaszterek hazai adaptációinak vizsgálata. A kor nagy kihívásaira a regionális tudomány mindig is választ keresett. Így a je- lenben és a közeli jöv ő ben elemeznünk kell az információs technológiák és azok hatására átalakuló társadalom területi összefüggéseit, a felkészülés módját a terület- fejlesztés szerepl ő inek körében, illetve e szép új világ áldásait és hátrányait a regio- Beköszöntő Tér és Társadalom 15. évf. 2001/2. 1-2. p. 2 Beköszönt ő TÉT XV. évf. 2001 s 2 nális fejl ődésre. Elhanyagoltuk kutatásainkban a városokat, a városi funkciók átala- kulását, a városgazdaság sajátos összefüggéseit, vagy éppen az urbanizáció új sza- kaszait. S végül az intézet az elkövetkez ő esztendőkben nagyobb figyelmet szentel a közép-európai térség területi folyamataira, a hálózati struktúrák kialakulására és ezzel a természetes együttélés lehetséges változataira. A kutatás legfontosabb eleme a humánkapacitás. Egy tudományos m űhely akkor életképes, ha folyamatosan újabb és újabb aktív alkotókat fogadhat be, emellett nyitott, kapcsolatai révén a szakma széles köreivel és alkotóival képes kommunikálni, együttműködni. Az elmúlt 15 évben sikerült megteremteni a nemzetközi és hazai kapcsolatok szerteágazó és termékeny rendszerét, s talán az utóbbi két-három esztend őben az intézet eredményei révén elértük, hogy már válogathatunk a tehetséges fiatalokból, megalapozhatjuk a szakmai utánpótlást. Ennek a folyamatnak egyik alakítója a fels őoktatásban való részvétel. Lassan tíz esztendeje, hogy az intézet bázisán a közeljöv őben egyetemmé alakuló Széchenyi István Főiskolával létrehozott közös tanszék m űködik. Minden kutatónk rendszeresen oktat, folyamatosan részt vállal a képzésben, s az egyetemi ambíciók lehetőséget adnak a jöv őben egy, a regionális tudományokat is magában foglaló doktori iskola alapításához. Mivel lehet mérni, számba venni egy tudományos intézet m űködésének eredményességét? A publikációkkal, a kibocsátott közleményekkel. Ezek száma esetünkben meghaladja a 300 egységet, amib ől 35 könyv formában, önálló, egyedi kiadványként jelent meg, s nem beszélünk a több ezer oldalt kitev ő kutatási jelentésekről. Az eredmények másik dimenziója a kutatásokra történ ő hivatkozás, ami jelzi a jelenlétet, az elfogadottságot, vagy éppen a vitát, polémiát az alkotásokkal szemben. Nos, ezzel a mér őszámmal sem állunk rosszul. S végül az elfogadottság harmadik, egyre fontosabb metszete a nemzetközi együttm űködési akaratok és sikerek, azaz részvétel a regionális tudomány világáramlatában. Ezen utóbbi értékmér őhöz már kellő energiát halmoztunk fel, s évente egyre több megkeresést, együttdolgozási kezdeményezést fogadunk és teszünk, amelyek között a sikeresek száma, azaz támogatást nyertek aránya emelkedik. Az évfordulók arra jók, hogy emlékezzünk a múltra, örüljünk a jelennek, egymás megbecsülésével és tervezzük a jöv őt. Nem tűzijátékkal, harsány konferenciákkal, magunk mutogató díszkötettel állunk meg egy kis id őre emlékezni, hanem a kutatási irányaink bemutatásával, amelyet egy-egy munkatársunk közleménye reprezentál. Nos, itt vagyunk, ennyire tellett, tisztelettel ajánljuk magunkat, s fogadja az Olvasó a 15 éves MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet kutatóinak tanulmányait alapos szakmai kritikával. Rechnitzer János intézetigazgató, egyetemi tanár