Tér és Társadalom 15. évf. 2001/1. 199-202. p. Tér és Társadalom XV. évf. 2001 s 1: 199-202 TERÜLETFEJLESZTÉS ÉS KÖZIGAZGATÁS- SZERVEZÉS (Megye, régió, kistérség) Szerkesztette: Glatz Ferenc A kötetet összeállította: Pálné Kovács Ilona és Horváth Gyula (Magyar Tudományos Akadémia, Budapest, 2000.) KISS ATTILA A regionalizáció kérdéskörével kapcsolatban tapasztalható tanácstalanságot és tisztázatlanságot illusztrálva az el ő szó világosan bizonyítja, hogy hazánkban még mennyire hiányosak a régió építéséhez elengedhetetlen ismeretek és elméleti alapok. Ennek jegyében kíván a tanulmánykötet választ adni a területi folyamatok nemzetközi környezetének függvényében a regionális kohézió és identitás szerepére, a területfejlesztési aktivitásra, az e tevékenységben szerepl ők motivációira, a területi kooperációs készség kialakíthatóságára. Enyedi György a téma felvezetéseként, globális keretekben gondolkodva, a területi egyenlő tlenségek új formáira és azok gazdasági, illetve felértékel ődő humán hátterére világít rá. A levont tanulság egyértelm ű: a területi fejl ődés térformáinak változatossága a területfejlesztési politika célterületeinek és eszközrendszerének minden eddiginél körültekintő bb átgondolását követeli meg. Ezt követő en a magyar területfejlesztési politikának az unió gyakorlatához viszonyított alapvető gyengeségei fogalmazódnak meg. S őt a szerző az uniós területfejlesztési politika hazai viszonyok közt történ ő alkalmazásának veszélyeit sem hallgatja el. A regionális területfejlesztési intézményrendszer kiépülésével kapcsolatban a bizonytalan és koncepciótlan jogi szabályozás mellett további nehézségeket jelent a szereplők megosztottsága, a szűkebb területi dimenziókhoz való kötő dése, és „abban való gondolkodása", vagy éppen a valódi régióépítés stratégiájának hiánya. A szerző mégis a decentralizációs régióépítés mellett áll ki, mert csak ez vezethet hatékony regionális politika kialakulásához. Minthogy ma a régióhoz — a statisztikán túl — sem ismeretek, sem érzelmek, sem érdekeltségek nem köt ődnek, ezért a régióépítésben csak a fokozatosság vezethet sikerre. Mégpedig el őször lehetséges alternatívák felállításával az elérend ő célt szükséges tisztázni, mert a régióépítés csak akkor vihet ő sikerre, ha az azt szolgáló cselekvések összehangoltak és egy irányba mutatnak. Kiss Attila: Területfejlesztés és közigazgatás-szervezés. Tér és Társadalom, 15. 2001. 1. 199–202. p. Könyvismertetés. 200 Könyvjelz ő TÉT XV. évf. 2001 s 1 Pálné Kovács Ilona tanulmányát a területfejlesztés politikai dokumentumaiban szereplő térkategóriák tüzetes elemzésével indítja, miáltal az olvasó számára is világossá válik, hogy a területfejlesztés tereinek intézményesülése hazánkban még csak az alapoknál tart, hiszen sem tényleges szerepük, sem munkamegosztásuk nem tisztázott elég egyértelm űen. A tanulmány második felében a szerz ő a térbeli identitás szerepét keresi a hazai regionalizáció jelenében és jöv őjében. Következtetésében a hosszú távú, stabil jogi szabályozás biztosította formai, m űködési keretek mellett a régióépítés másik, egyenrangú stratégiai pilléreként jelöli meg a kölcsönös érdekeltséget megteremt ő tényezőket, mint a nyilvánosságot, a partnerséget, a széles kör ű érdekképviseletet, a rgionalizmus politikai marketingjét és nem utolsó sorban a térségi identitást. A leírtak szerint a tudatos régióépítésnek kormányzati és területi szinten párhuzamosan kell zajlania, mely során a térhez köt ődés kulturális, érzelmi és kognitív tartalma sokoldalúan támogathatja a térség társadalmi, gazdasági aktivitását. Ezzel szemben hazánkban nemcsak a világos kormányzati szándék, az önálló források és hatáskörök hiányoznak, de talán még szembet űnőbb a regionális szereplők érdekérintettségének, a tényleges kohéziónak és az együttm űködésnek a hiánya. A szerző szerint éppen a regionális együttm űködés motiválása, és az ehhez segítséget nyújtó területi identitás „táplálása" ígérkezik igazán nehéz feladatnak. Horváth Gyula a területi közgazdaságtan oldaláról, meglehet ősen széles kontextusba helyezve elemzi a magyar regionalizáció problematikáját. A gazdasági szempontokon túlmutató, új versenyképességi tényez őket felvillantva meggyőzően érvel a helyi adottságok, illetve a területi szerepl ők közötti intézményes partneri kapcsolatok mindinkább felértékel ődő szerepe mellett. S őt a regionalizációt a nemzetállam sikerességének feltételeként határozza meg. A fogalom tartalmához az Európai Uniós regionalizáció f ő mozgatóinak beható elemzésével visz közelebb, majd mintegy kontrasztként, a kelet-közép-európai regionális fejlődés útkeresésével szembesülhet az olvasó. Viszont a kérd őjelek után az uniós regionális politika új súlypontjai, már világos útmutatással szolgálnak a tudatos régióépítés megalapozásához. A felvázolt decentralizációs modellek pedig a regionalizáció útveszt őjében nyújtanak eligazodást. Mindezek alapján a hazai lehetséges regionális fejl ődés egy közepesen koncentrált és egy dekoncentrált forgatókönyve kerül felállításra, amit a jöv őbeli teendők tudatos rendszerezése követ, kiemelve a regionális iparpolitika, a decenralizált államszervezeti rendszer és az intézményesített régióépítés kulcsszerepét. A regionalizációs kérdéskör számtalan elemét felvillantó tanulmány hatásos zárásaként a szerz ő rádöbbenti az olvasót, hogy mennyi a még nyitott, megválaszolandó kérdés e témában. Hajdú Zoltán a történeti regionalizációs tendenciákat, a területi, szervezeti struktúraváltozásokat kíséri nyomon hazánkban az államalapítástól napjainkig. Kiss Attila: Területfejlesztés és közigazgatás-szervezés. Tér és Társadalom, 15. 2001. 1. 199–202. p. Könyvismertetés. TÉT XV. évf. 2001 s 1 Könyvjelz ő 201 Bizonyítja, hogy a regionális közigazgatás nem Jendszeridegen" a magyar területi igazgatás történetében, ugyanakkor arra is rámutat, hogy az rendszerint centralizációhoz kapcsolódott. Azaz a területi struktúra szerepét alapvet ően a politikai feltételek jelölték ki a múltban, és jelölik ki ma is. Bőhm Antal a térségi identitás fel ől közelíti meg a regionalizációt. Jól érzékelheti az olvasó a területi identitás problémájának összetettségét, amikor a „pozitív öndefiníciós viszonyon alapuló társas befolyásolásként" meghatározható identitás fogalmát a lokális-globális dimenzió térbeli kereteivel párosítja a szerz ő. A fogalmi tisztázást követ ően részletes elemzés során kaphatunk fogalmat a magyarországi területi szinteket jellemz ő térbeli identitás közelmúltbeli változásairól. Mintegy tanulságként fogalmazódnak meg a tanulmány végén a térségi identitást meghatározó, erősítő tényezők. Soós Edit Csongrád megye területfejlesztési szerepl őit veszi tüzetesebb vizsgálat alá tevékenységük, működésük, szervezettségük, motivációik, érdekérvényesít ő képességük alapján. Majd a megyén túlmutató együttm űködési szándék megvalósulását, a megszület ő szervezetek feladatait, céljait és jelent őségüket, illetve a régió létrejöttéhez való hozzájárulásukat ismerheti meg az olvasó. A tanulmány végén a területi szerepl ők funkcióinak és az együttm űködésük tartalmának tisztázatlansága fényében, az együttm űködés lehetőségei, keretei és a javasolt feladatok kapnak főszerepet. Oláh Miklós tanulmánya a regionális identitás megrajzolásához vonultat fel számos eredeti, empirikus felmérést. A térséghez való köt ődés racionális és érzelmi indíttatású összetev őit boncolgató fogalmi megközelítés során az identitás „kulturális kontextus" jellege, társadalmi meghatározottsága kap hangsúlyt, melyek alapján az identitást a térhasználat „otthonosságaként" fogalmazza meg a szerz ő. Majd a felmérések eredményei alapján rámutat, hogy a régió ma alig foglalkoztatja az embereket, és a gazdasági szerepl ők mozgásteréből is hiányzik még ez a szint, miközben a megye napjainkban is a legelfogadottabb területi szint, bár nem tapadnak hozzá markáns szociokulturális elemek. Kákai László a Dél-Dunántúl megyéiben a megye politikai, önkormányzati szereplői révén megjelen ő identitáselemeket tárja fel. Egyrészr ől a megyei közgyűlésnek a megyei identitás ápolásában, imázsának építésében, a megyetudat erősítésében betöltött szerepét elemzi. Másrészr ől a saját identitásukat keres ő települési önkormányzatoknak a megyéhez f űződő viszonya áll a tanulmány középpontjában. Harmadrészt a politikai pártok megyei szint ű aktivitása, együttműködése, területi képviselete képezi a vizsgálat tárgyát. Talán nem is meglepő a végső megállapítás, miszerint a megyei közgy űlés ma nem képes az integráló és koordináló funkcióknak, illetve a szükséges területi azonoságtudatnak megfelelni. Kiss Attila: Területfejlesztés és közigazgatás-szervezés. Tér és Társadalom, 15. 2001. 1. 199–202. p. Könyvismertetés. 202 Könyvjelz ő TÉT XV. évf. 2001 s 1 Szörényiné Kukorelli Irén tanulmányában a Nyugat-dunántúli régió léte mellé állít kérdőjelet. Ez korántsem csupán egy elméleti feltevés, hiszen az elemzett polgármesteri kérdőívek egyáltalán nem tükröznek regionális identitástudatot, s őt a megyei területfejlesztési tanácsok társulása sem ígér egyenes utat az intézményesült, regionális közigazgatási szint felé. Bár PHARE CBC-program szervezésére megalakult programrégió kerüli minden látszatát a közigazgatási régiónak, azonban az együttműködés, a közös programokban való gondolkodás, a kapcsolatépítés kiváló tanulóterepének bizonyult. Ugyanakkor a végkövetkeztetés világos: a régió csak akkor tudja igazi szerepét betölteni, ha valóban gazdasági régióként, térszerkezeti egységként is fel tud lépni. A tanulmánykötet erénye, hogy igen széles spektrumban ad rálátást a hazai regionalizáció számos új, jöv őformáló kérdésére, miközben számos veszélyforrásra hívja fel a figyelmet, de a szükséges lépések mikéntjére is javaslatokat tesz.