Tér és Társadalom 2. évf. 1988/2. 83-85. p. ENYED1 GYÖRGY: SZÉPÜLŐ MÚLT Megjegyzések Andrásfalvy Bertalan: „Néphagyomány és önkormányzat" c. írásához. Egyetértek Andrásfalvy-val, hogy a néphagyomány tapasztalatait kívánatos gyümölcsöztetni az újraéled ő helyi önkormányzatok er ősítésében. Az egy települé- sen él ő k közös érdekének képviselete, és a településen belüli érdekkülönbségek egyez- tetése nehéz mesterség, megtanulásához érdemes múltbéli vagy más országokbéli példákhoz nyúlni. Úgy vélem azonban, hogy Andrásfalvy példája — a településben él ő knek a határhoz, a megm ű velt földhöz köt ődése — kevéssé hasznosítható példa. Úgy vélem, hogy a szerz ő idilli képet fest a paraszti múltról s elfogult haraggal szól a földhöz való köt ő dés bomlásáról. Elsősorban a múltbafordulás gyorsan b ővül ő divatja miatt érzem fontosnak ellenvéleményem megfogalmazását. Érthet ő a múlt divatja: a jelen feszültségei, a jöv ő kép zavarossága ösztönöznek erre. Érthet ő , hogy a fiatalabb ge- neráció meg akarja ismerni apáinak elhallgatott fiatalságát, nemzeti történelmének — a közoktatásban, a tudományos szakirodalomban — fehéren maradt foltjait. Nem tartom viszont szerencsésnek a múlt megszépítését, mert lefegyverz ő , mert cselekvés helyett honfibút gerjeszt (amelynek er ősebbek a hagyományai, mint az önkormány- zatnak ► , mert azt a hamis illúziót kelti, hogy a múlt választ ad a jöv ő kérdéseire. Amellett minden megszépítés torzít, nem eléggé tényszer ű , nem vesz minden körül- ményt figyelembe. A szerz ő , kiváló etnográfusunk, szépen írja le a falu lakóinak a falu határához történ ő sokféle kötődését, amelynek alapvet ő motívuma a hagyományos paraszti gazdálkodás volt. A hagyományos paraszti gazdálkodás felbomlása e köt ő déseket is szükségszer űen megbontotta. Sajnálja e változásokat, s a modern gazdálkodást pa- zarlónak, környezet-pusztítónak, a falvakat er őszakkal elnéptelenít ő nek tartja. Elő ször is, ne feledjük: a harmonikusnak leírt, hagyományos magyar falu rettenetes nyomorúságban élt. Az általa megjelenített magyar faluból hiányoznak a nagybirtokosok és a földnélküli nincstelenek. A valóságos magyar faluból azon- ban nem hiányoztak. 1930-ban, a mez ő gazdasági foglalkozásúak 1/3-ának egyálta- lán nem volt földje s évi néhány hónapos alkalmi munkából teng ődött. Fiatalabb olvasóink reális képet kaphatnak az 50 év el ő tti magyar faluról a népi írók szociográ- fiáiból: ILLYÉS Gyula „Puszták népé"-b ő l, FÉJA Géza „Viharsarok" c. könyvéb ő l vagy SZABÓ Zoltánnak a közelmúltban újra kiadott két munkájából („A tardi hely- zet", „Cifra nyomorúság"). Olvassák el a tardi iskolás gyermekek heti étrendjét, vagy SÓS József: „Magyar néptáplálkozástan" (Pécs, 1942) c. m űvét: meglátják, hogy a hagyományos magyar falu népe oly rosszul táplálkozott, mint napjainkban a túlné- pesedett fejl őd ő országok lakói. A hagyományos paraszti gazdálkodás sem a földben, sem a munkaer ő ben rejl ő lehetőségeket nem tudta kihasználni, a földet m ű vel ő k több- sége sok munkája fejében éppen csak vegetált. A túlnépesedett mez őgazdaság olyan ENYEDI GYÖRGY: SZÉPÜLŐ MÚLT Tér és Társadalom 2. évf. 1988/2. 83-85. p. 84 föld-darabokat is m űvelésbe kényszerített — sekély köves talajokon, meredek lejt ő- kön — amelyeket nem lett volna szabad eke alá fogni, s amelyeken igen alacsony ter- més-eredmények születtek. A felszántott lejt ő kön pedig el ő rehaladt a talajerózió. A szerz ő elismeri, hogy „bizonyos terményeket, a legkedvez ő bb fekvés ű földeken a nagyüzem nagy eredményekkel tud termelni", ám ezenközben tönkreteszi a környezetet, rövidtávú sikerek érdekében aláássa a jövend őt. Nos, a magyar mez ő- gazdaság eredményei a nagyüzemi átszervezés óta valóban kiemelked ő ek, s koránt- sem csak a legkedvez ő bb fekvés ű földeken (a nagyüzemek az országban megm űvelt föld 3/4-én tevékenykednek). Az ország népessége megszabadult élelmezési gondjai- tól (az 1 lakosra jutó húsfogyasztás az 1934/38 évi 33,2 kg-ról 1986-ra 90,3 kg-ra, a tejfogyasztás 101,9 kg-ról 183,9 kg-ra, a cukorfogyasztás 10,5 kg-ról 35,4 kg-ra n őtt), az alapvet ő termékek (búza, kukorica, hús) egy lakosra jutó termelésében hazánk a világ vezet ő országai közé került. A mez őgazdasági termelés 1/3-át (értékben kife- jezve ► exportáljuk. Ez az ugrásszer ű termelékenység-növekedés feleslegessé teszi a gyenge term ő erej ű , marginális földek m ű velését. Az élelmiszer-termelés további nö- velése nem látszik most indokoltnak (a küls ő piacok besz ű kültek, a hazai fogyasztás sem bő vül), vissza lehetne vonulnunk a hegy-dombvidéki földek megm űvelését ő l, azokat inkább gyepterülettel, erd ő kkel hasznosítva. Ez kétségkívül mérsékelné egyes kistérségekben a mez őgazdaság — jelenleg sem nagy — munkaigényét. Andrásfalvy feltételezi, hogy a nagyüzemi gazdaság környezetromboló, lám az USA-ban is évente több ezer hektár válik használhatatlanná. Dehogy válik használhatatlanná: feleslegessé válik, mivel a hatalmas termelékenység ű amerikai mezőgazdaság állandó túltermelési problémával küszködik. Nem a nagyüzemi gaz- dálkodás a környezetromboló: a gondatlan gazdálkodás az. Tény, hogy a földdel való gazdálkodás ma hazánkban általában, számos ok miatt gondatlan (például a föld tő ke-értékének hiánya s ennek következtében a hosszú távú vagyonérdekeltség hiánya miatt) s ennek szenvedjük káros következményeit, de ez nem törvényszer ű tartozéka a nagyüzemi gazdálkodásnak. A szerz ő könnyen használ olyan kifejezést, hogy „b ű nös". B ű nös, aki nem tart m ű velésben minden darabka földet, b ű nös, aki t ű ri a kisfalvak népesség-csök- kenését stb. Dehát mit tegyünk, ha vétkeinkt ő l meg szeretnénk szabadulni? Bizony, jó lett volna, ha ehhez valami útmutatást kapunk. Ha a nagyüzemi gazdálkodás, az 50 q/hektár búzahozamával „b ű nös" módon rombolja a talajt — mit tegyünk? Tér- jünk vissza a paraszti gazdálkodáshoz, amelyik 10-15 q/ha hozamra volt képes? De akkor mibő l fogunk élni? Ki fog letelepedni a kis lélekszámú falvakba, hogy paraszti gazdálkodást folytasson? Ki elégszik meg 1987-ben eleihez hasonlóan a puszta lét- fenntartással, mint életcéllal? Magam is nem egyszer felemeltem a szavamat a kistelepülések intézményei- nek er ő ltetett felszámolása, közlekedési helyzetünk romlása, a körzetesítések túl- zásai ellen. De a ma válságos helyzetbe jutott aprófalvak (egyébként az összes apró- falunak 10 %-a mutat kifejezett elnéptelenedési jegyeket) népességcsökkenési folya- mata már hosszú ideje, az egész 20. században tart. Legtöbbje még a múlt század va- lamelyik népszámlálása óta veszít népességéb ő l. E településcsoport még a felemás magyar polgári fejl ődés gazdasági követelményeihez sem volt képes alkalmazkodni. Így hát az 1970-es évek centralizációs törekvései és intézkedései szükségtelenül és ENYEDI GYÖRGY: SZÉPÜLŐ MÚLT Tér és Társadalom 2. évf. 1988/2. 83-85. p. 85 nem emberséges módon felgyorsítottak hanyatlási folyamatokat, de e folyamatokat nem ezek indították útjára. A faluhoz, szülő földhöz való köt ődést a társadalmi és területi mobilitás er ő- sen lazítja. A hagyományos köt ődés röghöz kötöttség volt, az apáról-fiúra szálló pa- raszti foglalkozás tartotta fenn. A népesség magasabb iskolázottsága, sokféle szak- képzettsége a megfelel ő foglalkoztatást nyújtó települést helyezi el ő térbe a szül ő - faluval szemben. A területi mobilitás a fejlett országok nagy energiaforrása: az egyé- nek (családok) azt a települést választhatják lakóhelyül, amely munka,- iskolázási,- életmód igényüknek legjobban megfelel. Egy átlagos amerikai család ötévenként köl- tözik; új lakóhelyén is — ha olyan alkatú — részt vesz a településközösség életében, bár köt ődése inkább racionális, mint hagyományos értelemben érzelmi. Kár, hogy a lakáshiány hazánkban korlátozza a területi mobilitást, és sok ember rossz közérzet- tel marad kénytelenségb ő l lakóhelyén. A földhöz, határhoz való kapcsolódást lazítja az a tény is, hogy a falusi keres ő knek csak bő negyede a mez őgazdasági foglalkozású. S bár a falusi családok háromnegyedének van háztáji vagy kisegít ő gazdasága, ez csak kiegészít ő jövedelem- forrás, s inkább kertészkedést, állattartást, mintsem földm űvelést kíván. A mai ma- gyar falu legnépesebb foglalkozási-társadalmi csoportját az ipari munkások jelentik. Tisztelem Andrásfalvy szakmai elkötelezettségét; jó tanulni t ő le a hagyomá- nyos paraszti élet rendjét, szokásainak érzelmi szépségét. A mai magyar települések jövőjének formálásához azonban nem találunk mintát a múltban. Ahhoz el ő re kell néznünk.