Tér és Társadalom 2. évf. 1988/1. 109-111. p. 109 tájrendezés témakörben, valamint a környezetvédelmi problémákról az állategészségügy terüle- tén. Tekintélyes helyet kapott a vitában a környezetvédelmi oktatás szerepe a gyakorlatban. Az egész problémakör interdiszciplináris jellege következtében fontosnak tartottuk, hogy a m ű - szaki, vegyi és mező gazdasági tárgyak oktatásában meglév ő együttm ű ködést is áttekintsük a fel- sőfokú környezetvédelmi képzésben. Általános tapasztalat volt, hogy a fels őoktatásban még mindig nem vált egyöntet ű en a szakképzés és a szakmai m ű veltség részévé a környezetvédelem. Vannak fels őoktatási intéz- mények hazánkban és más országokban is, ahol ez markánsabban kiforrott. Például a Szófiai Er- dészeti M ű szaki F ő iskolán folyó ökológiai oktatás egyidej ű leg diszciplináris és interdiszciplináris jelleg ű . Az elsajátítandó tantárgyak nagy részének és az elméleti oktató-nevel ő , valamint a gya- korlati tevékenységnek szinte valamennyi formája ökológiai irányultságú, az erd őgazdasági és erd őtelepítési karon szinte nincs olyan oktató-nevel ő és tudományos kutató tevékenység, amely nem függne össze a környezettel és amely a maga álláspontjából kiindulva nem lenne hasznára a térmészeti környezet védelmének és újjáteremtésének. Mindennek a módszertani és szakmai színvonala a bolgár értékelés szerint igen magas. Mindamellett az oktatási programba speciális tantárgyakat is felvettek a környezetvédelem tárgykörében; ezek önálló tantárgyak, specifikus kategóriákkal, törvényekkel, módszerekkel, az oktatás és az ökológiai ismeretek elsajátításának sajátos eszközeivel és formáival. E tárgyak alapján a bolgár Intézet már 1974 óta készít fel szak- embereket „a természeti környezet védelme" profillal. Hasonlóan kedvez ő tapasztalatokat a magyar erdészeti és agrár fels ő oktatásban ugyan- csak találunk, de a postgraduális képzést is ellátó m ű szaki és agráregyetemek kivételével sem ha- zánkban, sem más szocialista országban nem tekinthetjük megoldottnak e kérdést. Ezeket a gon- dokat is figyelembe vette a szakért ő i ülés, amikor a következ ő tudományos együttm ű ködési terv kialakításához javasolta, hogy a munkacsoport 1986-ban a Szovjetunióban vitassa meg a kör- riyezetvédelmi oktatás és nevelés helyzetét, jöv ő jét a társadalomtudományi oktatási intézmények- ben (a filozófia, jogi és újságírói szakon ► , 1987-ben pedig a m ű szaki tantárgyakban (építészeti, gépgyártás, elektronika stb.). Ezeket követ ően pedig térjen vissza a mez őgazdasági és erdészeti felső oktatási intézményekben folyó környezetvédelmi oktatás és nevelés eredményeinek és újabb feladatainak megvitatására a KGST több oldalú tudományos együttm ű ködés keretében. Ez azt a felismerést igazolja, hogy a környezet- és természetvédelemre irányuló oktatás és nevelés, a la- kosság ökológiai kultúrájának fokozása minden szférában egyre inkább az állami politika rangjára emelkedik hazánkban éppen úgy, mint a többi szocialista országban. FODOR ISTVÁN SZEMELGETÉS EGY TANÁCSKOZÁS MUNKÁJÁBÓL Szolnok, 1987. május 29-30. Kétnapos tudományos tanácskozásra került sor a megyeszékhelyen Urbanizáció — Lakó- telep — Életmód címmel. A házigazda szerepét Szolnok Város Tanácsa és a Magyar Urbanisztikai Társaság együttesen töltötte be. A konferencia módot kívánt nyújtani a cím sugallta problémák többoldalú megközelí- tésére, az urbanizáció egymástól elszakíthatatlan szociológiai és építészeti, valamint érint ő legesen közigazgatási aspektusú vizsgálatára. Mindez köszönhet ő volt a neves el ő adók sorának, kiknek személyében az elmélet és a gyakorlat szakemberei egyaránt képviselve voltak. A téma id őszer ű - gége a településfejlesztés jelenlegi helyzetével, körülményeivel támasztható alá, amikor szükség- SZEMELGETÉS EGY TANÁCSKOZÁS MUNKÁJÁBÓL Szolnok, 1987. május 29-30. Tér és Társadalom 2. évf. 1988/1. 109-111. p. 1 10 szer ű átgondolni többek között az életmin ő ség és az épített környezet, a helyi önkormányzat — kapcsolódva a lakóhelyi demokratizmushoz — szerepét. A legfontosabb gondolatok kiemelése valamiféle vezérfonallá s ű r ű södik számunkra, de a megközelítés elengedhetetlen feltétele a fennálló állapot elemzése a kritika éleslátásával: — Az elmúlt évtizedek településpolitikájának egyoldalú, csak a negatívumokra koncent- ráló bírálata a jöv ő t illet ő en tévútra vezet. Az eddigiekben azon nézet dominanciája érvényesült, mely túlértékelte a településpolitikának a településfejl ődésre vonatkozó jelent őségét, holott a fej- lő désnek objektív okai is voltak, illetve vannak, amelyek az apró- és kisfalvak fejl ődését korlá- tozzák. Napjainkra azonban elmondható, hogy a településpolitika inkább szemléletet, mint ter- vet, koncepciót jelent. Összefüggésben azzal a trenddel, miszerint csökkent a generáción belüli foglalkozásváltás, a vándormozgalom, ugyanígy a helyi társadalmak fellazulása. Ennek követ- keztében a lokalitás szerepe n őtt. — Ez utóbbi tény nem csupán felszínen tartja, de meg is er ő síti a valóságos önkormány- zat létrehozásának igényét, melynek jogi garanciáit egy vonatkozásban hatályos Tanácstörvényünk már 1971-ben deklarálta. Megfogalmazást nyert a konferencián, hogy az önkormányzat feltétele a jelenlegi paradigmának egy újjal való felváltása. Azaz a delegált hatalom helyét a megosztott kom- petencia elve kell, hogy átvegye. — A lakásügy, a lakásépítés, s ő t a lakótelep kérdésköre képviselte mintegy a konkrétat az eszmecserén. Az elhangzottak szerint általában vett lakásügy nincsen, mivel az mindig az egyes állampolgár viszonya a létez ő vagy nem létez ő lakáshoz, s mindenkor az adott társadalom struk- túrájához kell hozzárendelni a lakásstruktúrát. Lakáspolitikánk pedig nem azért rossz, mert panel- lakások épülnek. A kiemelt okok közül a lakótelepek betelepítésének esetlegessége súlypontozó- dott a lakóhelyi közösség, helyi társadalmi közösség kialakulásával, illetve ki nem alakulásával összefüggésben. A továbbiakban — engedve a szerz ő szubjektivitásának — az általam lényegesnek, a té- mát új gondolatokkal gazdagító eszmefuttatások kiragadására szorítkozom. Az el ő adássorozatot BELUSZKY PÁL indította a településfejl ődés és a településpolitika egymásra vonatkoztatott értékelésével. Az eddigiek tanúsága szerint egyoldalúan vizsgálták a településpolitika hatását a településfejl ő désre. Figyelmen kívül maradtak a fejl ődés objektív okai, els ősorban apró- és kis- falvaink napjainkra el ő állott helyzetét illet ő en. BELUSZKY PÁL véleménye, hogy a település- fejl ődés a termelés, illet ő leg a termel őerő k térbeli elhelyezkedésének függvénye, mégpedig több tényező figyelembevételével. A mez ő gazdasági termelés ma már az üzemközpontokban összpon tosul, ami a munkahely-kínálat mennyiségi és min ő ségi csökkenése révén hátrányosan és súlyosan érinti a kistelepüléseket. Ehhez kapcsolódik a közlekedés számukra változó lehet ő sége, valamint a mobilitás, mely e falvakat sem kerülte el. Végül léteztek és léteznek az ERDEI FERENC által csonka falunak nevezett települések. Összegzésként az állapítható meg, hogy az Országos Telepü- léshálózat-fejlesztési koncepció — vitathatatlan pozitívumai, többek között a települési körülmé- nyek és más, addig nem vizsgált kérdések felvetése mellett — bár célrendszert adott, de ahhoz szükséges stratégiát és taktikát a legkevésbé. Koncentrált irányítási szisztéma kizárta a jogilag már biztosított önkormányzatiságot. BÁNLAKY PÁL folytatva a gondolatmenetet „Önkormányzat a helyi társadalomban" címmel tartotta meg el ő adását. Számára a vizsgálódás kiindulópontja a van, a jelen helyzet értel- mezése. Mai valóságunk lényeges alapelve eszerint a központi hatalom omnipotenciájának téte- lezése, vagyis, hogy minden területen reális döntést képes hozni. Amikor ez utóbbi technikailag már nem kivitelezhet ő , abban a pillanatban belép a rendez ő elv, a delegált hatalom elve. Ennek értelmében a helyi társadalom nem rendelkezik saját hatáskörrel, tehát önkormányzatról is csupán korlátozott mértékben lehet szó. A felvázoltak szerint a megoldás az a váltás, mely a megosztott kompetencia elvében jelentkeznék, azon alapkérdéssel, hogy saját jogon bír hatáskörrel az ön- kormányzat, ami elvonhatatlan és beleszólási jog nélküli. BÁNLAKY PÁL szerint összefoglalva az eddigieket, a séma három sávra tagolódik. Az els ő be a kizárólagos központi hatáskörbe tartozó döntések sorolódnak, a harmadikba a kizárólagos önkormányzati illetékesség. A második sáv to- vábbi három részre bomlik: 1. a központ dominanciáját mutató döntések, 2. az abszolút köztes rész mint az együttes döntések tere, végül a SZEMELGETÉS EGY TANÁCSKOZÁS MUNKÁJÁBÓL Szolnok, 1987. május 29-30. Tér és Társadalom 2. évf. 1988/1. 109-111. p. 1 11 3.-at a helyi társadalom súlypontozza. A helyi közösséget alkotó egyes ember mindennapjait befolyásoló lakásügy, lakáspoli- tika vitapontjait láttatta a résztvev ő kkel BERÉNYI ANDRÁS az építész szemszögéb ő l. Elméleti bevezet ő jében akként definiálta a lakásügyet, hogy az mindenkor konkrét, a mindenkori lakás- struktúra és az állampolgárok oldaláról megfogalmazódó igényszint egymáshoz való viszonya. Leszögezte, rossz a lakáspolitikánk, mellyel összefüggésben a lakótelepi lakásépítés ellentmondá- saira figyelmeztetett. Többek között arra, hogy a lakótelep, mint lakókörnyezet elszakadás a tör- ténelmileg kialakult városi létformától. BERÉNYI ANDRÁS véleménye, hogy a lakásállománynak, illetve lakáspolitikának csak megoldáscentrikus alakításával érhet ő el eredmény. A jövő útja, hogy nagyobb lakásokat építünk, tehát kevesebbet, de fajlagosan olcsóbbakat, aminek a meginduló cserefolyamat útján több ember gondját kell megoldania. BŐ HM ANTAL a regionális politika esélyeit választotta hozzászólása tárgyául, miköz- ben azt a hatalmi struktúrában és az érdekek rendszerében kívánta elhelyezni. Mondandóját akként sommázta, hogy a regionális tervezés tulajdonképpen központi, csak regionálist mondunk. Ugyan- akkor elkerülhetetlen a régiókban való gondolkodás, ha akárcsak ökológiai veszélyeztetettségünkre gondolunk. A tanácskozás második napja a szekcióüléseknek szentel ődött. A három szekció közül a BÁNLAKY PÁL vezette „Település-életmód" megnevezés ű nek lehettem részese (míg a második szekciót „Település- és városkarakter" címmel KERÉNYI JÓZSEF, a harmadikat a „Lakásépí- tés — lakásgazdálkodás" témáját feldolgozót BEREY KATALIN irányította ► . Az elsőben POL- GÁ RNÉ TÁLL ÉVA tartott vitaindítót, áttekintve a városfejl ődés sok évszázados történetét, majd az urbanizáció folyamatát a vele együtt szület ő problémákkal. A vita szálai első sorban a lakótelep, mint modell, valamint az értelmiség közösségfor- máló ereje körül csomósodtak. A lakótelepet illet ő en a hozzászólásokból az a kép rajzolódott ki, hogy a jelenlévő k a lakótelepet szervetlen fejl ő dési modellként értelmezik. Elhelyezése minden- féle köt ődést nélkülöz, véletlenszer ű . A városhoz való kapcsolódása a közigazgatás szolgáltatta szálakra redukálódik. (KISSNÉ NOVÁK ÉVA) A lakótelepi életforma eléggé igénytelen, s sok- szor terhes az ott lakók menekülési vágyával. A tény viszont, hogy kik élnek együtt, nemcsak a lakótelepeken, de bármely helyi társadalomban az értékek megóvása és a szolidaritás szempontjá- ból meghatározó. (BE LUSZKY PÁL) Az érzelmek az agrárértelmiség közösségalakító szerepe körül csaptak össze. Volt, aki a vidéki agrárértelmiség életmódjával, annak munkájából adódó rendszertelenségével magyarázta e réteg szerény aktivitását. (MÁTÉ TIBOR) Ellenvéleményként többek között az hangzott el, hogy míg a tudás általában elveszítette presztízsét, addig az agrárértelmiség növelte sajátját, azaz erjeszt ő je lehetne a helyi társadalomnak. (BÓHM ANTAL) A kétnapos tanácskozás nem szolgáltathatott recepteket egyetlen megoldásra váró témában sem, de figyelemreméltó az a dialógus, amely a különböz ő szakmák képvisel ő i között létrejött. Ha a helyszín okán is jut eszünkbe, igaz, hogy az OTK éppen az alföldi településháló- zattól esett a legmesszebb. Itteni városaink a városfejlesztésben ma is bizonytalanok, mert örök- ségükkel szakítanak, amikor a dunántúli városok válnak mércéjükké. Továbbá kétségtelen tény, hogy a magyar városépítés története, mint meghatározó gyökér Magyarországon még senki ér- dekl ődését nem keltette fel stb. Mégsem kereshetünk felmentést az alól, hogy a jöv ő nemzedé- kei azon gondolat jegyében ítélkezzenek rólunk, miszerint „minden társadalom építészete a kor társadalma akaratának térbeli kifejez ő dése." A szükséges változtatásoknak azonban csak egyik vonatkozását adja a városépítészet. Nem tekinthetünk el attól, hogy a politikai rendszer egészé- be ágyazottan egy sokkal demokratikusasbb, nyitottabb településpolitika jelenthet további utat számunkra. PFEIL EDIT