Tér és Társadalom 2. évf. 1988/1. 108-109. p. 108 S milyen képet festünk magunkról a külföld számára? A kutató idegenforgalmi pro- pagandafüzetekb ő l ragadott ki nem „meggyökeresedett", felszínes elemeket. A külföldi, ha el őször e füzetecskékkel találkozik, elegáns, nyugati életszínvonalon él ő társadalomra számíthat. A való- sággal való szembesülés azután tömeges csalódást okozhat. A településkutatás elhangzott téma- körei többszörös áttételen keresztül kapcsolódnak a reformhoz. Azonban e terület m ű velő i is szót kaptak a két nap során, jelezve a konferencia szervez ő inek azon szándékát, hogy valóban mind több fiatal léphessen a nyilvánosság elé eredményeivel. KISS JÓZSEF és CSOBA JUDIT vezetésével (KLTE Szociológia Tanszék) egy kis cso- port vizsgálja már évek óta Homokmégyet, ezt a Bács-Kiskun megyei települést. Feltételezésük sze- rint az alföldi fejl ődési út egy regionális változatát találták meg a faluban. Vizsgálatuk kiterjedt a lakosság egyházhoz f ű ződ ő viszonyának; a paraszti társadalom 1950 és 1961 között végbement változásainak; a fiatal n ő k helyzetének; a faluból ingázók gondjainak, az ingázás okainak elem- zésére. A Homokmégyr ő l ingázók körülményeit összehasonlították Szabolcs-Szatmár megyei falvakból ingázókéval. Az eltér ő adottságú megyék adta különbségeken túl felfedeztek általános érvény ű tételeket is. Ezek egyike a következ ő : a szegényebb ingázó fokozatosan kiszorul el őbb a jobb munkahelyrő l, majd a lakásához közelebbi munkahelyr ő l is. Aki felhagy az ingázó életmód- dal, az többnyire feladja korábbi települését is — elhagyja a falut. Itt említem meg KABAI IMRE nevét, akinek az el ő adása bár nem kapcsolódott a fenti témához, de a debreceni m ű hely tagja. Egy debreceni életmódelemzés kapcsán az életmódelemzés néhány módszertani nehézségér ő l szólt. TIMÁR JUDIT (MTA RKK Alköldi Osztály) Orosháza környéki tanyákról begy ű jtött adatainak az eredményeit ismertette. 173 családra kiterjed ő adat- felvétel alapján a tanyákat különböz ő szempontok szerint tipizálta. BARSINÉ PÁLMAI ÉVA és SZABÓ SÁNDORNÉ (Távközlési M ű szaki F ő iskola, Gy ő r) Bábolna-kutatók a „Bábolnává-válás" fejlő dési ívét rajzolták fel; hogyan lett az 1958-ban községgé szervez ődött településb ő l az 1970- 80-as évekre a modern nagyüzemi mez őgazdaság szimbóluma. A teljesség igénye nélkül próbáltam képet adni a fiatal társadalomkutató fórumáról. Az el ő adásokból csupán néhány mozaikdarabot emeltem ki. Köszönet illeti a szervez ő ket a kon- ferencia létrehozásáért. Ami talán szépséghibája volt e két napnak: a program s ű rű sége miatt vi- tára nemigen jutott idd. A konferencia házigazdái megígérték, hogy az el ő adásokból egy kötetet állítanak össze, mely a közeljöv őben elkészül. Várjuk! TÓTH ÉVA TÁJÉKOZTATÓ A KGST KÖRNYEZETVÉDELMI OKTATÁSI ÉS NEVELÉSI MUNKABIZOTTSÁGÁNAK SZAKÉRT Ő I ÜLÉSÉR Ő L A KGST keretében széleskör ű elemző és összehasonlító vizsgálatok folynak az alsó- fokú oktatástól a postgraduális képzésig bezárólag a környezetvédelmi oktatás és nevelés minden területén. Sopronban az Erdészeti és Faipari Egyetemen megrendezett szakért ő i ülés a környezet- védelmi oktatás és nevelés eredményeit és a további feladatokat tárgyalta meg a mez őgazdasági és erdészeti fels ő oktatási intézményekben. A tartalmi vita és a tapasztalatok kicserélésének elmé- lyítése érdekében dr. SZABÓ LAJOS az Országos Környezet- és Természetvédelmi Hivatal f ő- osztályvezet ő je megnyitójában a környezetvédelmi oktatás hazai struktúráját ismertette, kiemelve az 1985-ben életbe lép ő új magyar oktatási törvényt, amely alapvet ő feladatnak tartja, hogy az ifjúság a természeti és társadalmi környezetet a nemzeti hagyományokra alapozva ismerje és védje. A szakért ő i ülésen 17 el ő adás hangzott el a környezetfejlesztés, környezetvédelem és a TÁJÉKOZTATÓ A KGST KÖRNYEZETVÉDELMI OKTATÁSI ÉS NEVELÉSI MUNKABIZOTTSÁGÁNAK SZAKÉRTŐI ÜLÉSÉRŐL Tér és Társadalom 2. évf. 1988/1. 108-109. p. 109 tájrendezés témakörben, valamint a környezetvédelmi problémákról az állategészségügy terüle- tén. Tekintélyes helyet kapott a vitában a környezetvédelmi oktatás szerepe a gyakorlatban. Az egész problémakör interdiszciplináris jellege következtében fontosnak tartottuk, hogy a m ű - szaki, vegyi és mező gazdasági tárgyak oktatásában meglév ő együttm ű ködést is áttekintsük a fel- sőfokú környezetvédelmi képzésben. Általános tapasztalat volt, hogy a fels őoktatásban még mindig nem vált egyöntet ű en a szakképzés és a szakmai m ű veltség részévé a környezetvédelem. Vannak fels őoktatási intéz- mények hazánkban és más országokban is, ahol ez markánsabban kiforrott. Például a Szófiai Er- dészeti M ű szaki F ő iskolán folyó ökológiai oktatás egyidej ű leg diszciplináris és interdiszciplináris jelleg ű . Az elsajátítandó tantárgyak nagy részének és az elméleti oktató-nevel ő , valamint a gya- korlati tevékenységnek szinte valamennyi formája ökológiai irányultságú, az erd őgazdasági és erd őtelepítési karon szinte nincs olyan oktató-nevel ő és tudományos kutató tevékenység, amely nem függne össze a környezettel és amely a maga álláspontjából kiindulva nem lenne hasznára a térmészeti környezet védelmének és újjáteremtésének. Mindennek a módszertani és szakmai színvonala a bolgár értékelés szerint igen magas. Mindamellett az oktatási programba speciális tantárgyakat is felvettek a környezetvédelem tárgykörében; ezek önálló tantárgyak, specifikus kategóriákkal, törvényekkel, módszerekkel, az oktatás és az ökológiai ismeretek elsajátításának sajátos eszközeivel és formáival. E tárgyak alapján a bolgár Intézet már 1974 óta készít fel szak- embereket „a természeti környezet védelme" profillal. Hasonlóan kedvez ő tapasztalatokat a magyar erdészeti és agrár fels ő oktatásban ugyan- csak találunk, de a postgraduális képzést is ellátó m ű szaki és agráregyetemek kivételével sem ha- zánkban, sem más szocialista országban nem tekinthetjük megoldottnak e kérdést. Ezeket a gon- dokat is figyelembe vette a szakért ő i ülés, amikor a következ ő tudományos együttm ű ködési terv kialakításához javasolta, hogy a munkacsoport 1986-ban a Szovjetunióban vitassa meg a kör- riyezetvédelmi oktatás és nevelés helyzetét, jöv ő jét a társadalomtudományi oktatási intézmények- ben (a filozófia, jogi és újságírói szakon ► , 1987-ben pedig a m ű szaki tantárgyakban (építészeti, gépgyártás, elektronika stb.). Ezeket követ ően pedig térjen vissza a mez őgazdasági és erdészeti felső oktatási intézményekben folyó környezetvédelmi oktatás és nevelés eredményeinek és újabb feladatainak megvitatására a KGST több oldalú tudományos együttm ű ködés keretében. Ez azt a felismerést igazolja, hogy a környezet- és természetvédelemre irányuló oktatás és nevelés, a la- kosság ökológiai kultúrájának fokozása minden szférában egyre inkább az állami politika rangjára emelkedik hazánkban éppen úgy, mint a többi szocialista országban. FODOR ISTVÁN SZEMELGETÉS EGY TANÁCSKOZÁS MUNKÁJÁBÓL Szolnok, 1987. május 29-30. Kétnapos tudományos tanácskozásra került sor a megyeszékhelyen Urbanizáció — Lakó- telep — Életmód címmel. A házigazda szerepét Szolnok Város Tanácsa és a Magyar Urbanisztikai Társaság együttesen töltötte be. A konferencia módot kívánt nyújtani a cím sugallta problémák többoldalú megközelí- tésére, az urbanizáció egymástól elszakíthatatlan szociológiai és építészeti, valamint érint ő legesen közigazgatási aspektusú vizsgálatára. Mindez köszönhet ő volt a neves el ő adók sorának, kiknek személyében az elmélet és a gyakorlat szakemberei egyaránt képviselve voltak. A téma id őszer ű - gége a településfejlesztés jelenlegi helyzetével, körülményeivel támasztható alá, amikor szükség-