Tér és Társadalom 14. évf. 2000/4. 165-166. p. Tér és Társadalom XIV. évf. 2000 s 4: 165-166 AZ MTA REGIONÁLIS TUDOMÁNYOS BIZOTTSÁG HÍREI A „REGIONÁLIS FELS ŐOKTATÁS 2000" CÍMŰ KONFERENCIA F ŐBB MEGÁLLAPÍTÁSAI ÉS JAVASLATAI BUDAY-SÁNTHA ATTILA 1) A regionális tudományokkal kapcsolatos ismeretek az évezred fordulóján a környezeti tudományok és az informatikai ismeretek mellett szinte minden tudományág és szakma m űvel ő i számára a szakmai intelligencia részét ké- pező ismereteket jelentik, miközben a regionális fejlesztéssel kapcsolatos feladatok ellátása új, önálló szakmai feladatot is jelent, és ennek megfelel ő felkészülést igényel. 2) A regionális ismeretek oktatásának kezdetei a gazdaságföldrajz keretében az ötvenes évekre (Markos György professzor) nyúlnak vissza. Önálló szakképzés formájában az MTA Regionális Kutatások Központja és a Janus Pannonius Tu- dományegyetem Közgazdaságtudományi Karának együttm űködésében egye- temi szinten, posztgraduális képzés keretében 1989-ben kezd ődött el, és ezt követően 1994-ben indult be a graduális, 1995-t ől kezdve pedig a PhD képzés. Ezzel egyidej űleg 1991-ben a Győri Műszaki Főiskola és az MTA RKK együttműködésében megkezd ődött a regionális fejlesztési feladatokat ellátó szakemberek főiskolai képzése is. A pécsi és a gy őri képzési modellek figye- lembevételével jelenleg kilenc egyetemen (Pécs, Szeged, Debrecen, Miskolc, Kaposvár, Gödöll ő, Keszthely, Veszprém, BKÁE, ELTE) és öt főiskolán (Győr, Dunaújváros, Tatabánya, Nyíregyháza, Pécs) folyik a regionális isme- retek oktatása, illetve regionális szakemberek képzése. A képzés sokszín űségét nemcsak az azt felvállaló oktatási intézmények nagy száma okozza, de az is, hogy az intézmények eltér ő jellegéb ől adódóan közgazdász, geográfus, külön- böző mérnöki (agrár, m űszaki stb.) képzésekhez kapcsolódik, azok által nyúj- tott alapismeretekre épül. Az intézményenként eltér ő oktatási formák ellenére megállapítható, hogy a hazai és nemzetközi tapasztalatok alapján kialakult a regionális szakemberek képzésének oktatási struktúrája, az oktatáshoz szüksé- ges színvonalas tananyagok is egyre nagyobb számban állnak rendelkezésre, és a képzési követelmények is fokozatosan közelítenek egymáshoz, egysége- sebbé vállnak. Fokozott gondot kell azonban fordítani a tananyagfejlesztésben lemaradt területek, mindenekel őtt a „Regionális gazdaságtan" korszer ű tan- anyagának kialakítására. Az MTA Regionális Tudományos Bizottság hírei Tér és Társadalom 14. évf. 2000/4. 165-166. p. 166 Az MTA Regionális Tudományos Bizottság Hírei TÉT XIV. évf. 2000 s4 3) A több mint tíz év óta tartó képzés keretében eddig kb. 500 szakember kapott a regionális feladatok ellátására is jogosító f őiskolai, illetve egyetemi diplo- mát, és hasonló azok száma, akik a szakmai ismereteik b ővítése céljából hall- gatták a regionális tudományokkal (regionális gazdaságtan, regionális politika, regionális tervezés, vidékpolitika stb.) foglalkozó tárgyakat. 4) Annak ellenére, hogy a nemzetközi tapasztalatok alapján a társadalmi-gazdasági élet több mint negyven területén van szükség regionális ismeretekre, az ezek iránti szakmai igények hazánkban csak megkésve jelentkeznek, és az új álláshelyek be- töltésénél sem kap a szakirányú képzettség megfelel ő figyelmet. Javaslatok 1) Az Európai Unióval folyó csatlakozási tárgyalások hazai és külföldi résztve- vő ivel tudatosítani kell, hogy Magyarországon már több mint egy évtizede folyik a regionális szakemberek képzése egyetemi graduális, posztgraduális és PhD, valamint főiskolai szinten. 2) A regionális fejlesztési feladatok társadalmi-gazdasági szerepének növe- kedése feltétlenül szükségessé teszi, hogy a regionális fejlesztésnek önálló szakmaként történ ő elismerésére és szakmai jegyzékbe történ ő felvételére minél előbb sor kerüljön. 3) A regionális feladatokat ellátó, koordináló kormányzati szerveknek külön figyelmet kell fordítani a regionális képzés, és ezen belül a képzést eddig saját erőből fejlesztő intézmények támogatására.