Tér és Társadalom 14. évf. 2000/1. 179-192. p. TÉT XIV. évf. 2000 s 1 Gyors ténykép 179 ILLÚZIÓK NÉLKÜL A HATÁRÁTKEL Ő HELYEK SZEREPE A HATÁR MENTI KAPCSOLATOK ALAKULÁSÁBAN AZ UKRÁN, A ROMÁN ÉS A SZERB HATÁRSZAKASZON AZ 1990-ES ÉVEKBEN (The Role of Bordercrossings in the Changes of Cross-Border Relationships with the Ukrainian, Romanian and Serbian Borders in the 1990s) KISS JÁNOS PÉTER A vizsgálat célkit űzése A nemzetközi társadalmi és árumozgások, ezen belül a határ menti kapcsolatok is az államhatárok átlépésének pillanatában, a határátkel őhelyeken valósulnak meg, s ennek számos összetev őjérő l rendszeres statisztikai adatgy űjtés is folyik. Ehhez képest azonban a határokkal és a határtérségekkel kapcsolatos, az utóbbi id őszak- ban örvendetesen megszaporodott területi kutatásokból szinte teljesen kimaradt a határátkel ők szerepének empirikus vizsgálata. Ahhoz képest viszont, hogy ilyen keveset foglalkoztak velük a földrajzosok, regionalisták, területfejleszt ő k, az általuk készített tervezési dokumentumokban igen nagy jelentőséget tulajdonítanak a határátkel őknek a térségfejlesztésben, illetve a határ menti kapcsolatok alakításában az Alföldön is. Szinte minden olyan régiós, megyei és kistérségi terület- vagy vidékfejlesztési koncepcióban, ahol egyáltalán van országhatára az adott térségnek, szerepel arra vonatkozó utalás, hogy kevés az átkelők száma vagy nem megfelel ő a színvonaluk, így számukat növelni, a meglé- vő ket pedig fejleszteni kell, mert ez nagymértékben élénkíti a helyi gazdaságot, oldja a perifériák elzártságát, gazdasági haszon származik bel őle, emellett pedig minél több, színvonalasabb és magasabb „kategóriájú" határátkel ő kell ahhoz, hogy kibontakozzanak és meger ősödjenek a határ két oldalán él ők gazdasági, kulturális együttműködései. E megfogalmazásokból egyrészt az t űnik ki, hogy a tervez ők — számos helyi vezet ő vel együtt — úgy vélik: az átkel ők minél nagyobb száma jelenti a határok oly sokat emlegetett átjárhatóságának megvalósulását, másrészt a határát- kelőket mindenképpen és szükségszer űen erő forrásként tüntetik fel. A határátkel ők tehát bekerültek az ipari parkok, vállalkozási övezetek, logisztikai központok, regio- nális repül ő terek, a gyógy- és a falusi turizmus illusztris társaságába, a térségfej- lesztés „csodaszerei" közé. Mindezen okok miatt indokoltnak látszott a jelenlegi átkel ők kilencvenes évekbeli, hivatalosan közzétett forgalmi adatainak empirikus elemzése alapján megvizsgálni Kiss János Péter: Illúziók nélkül. A határátkelőhelyek szerepe a határ menti kapcsolatok alakulásában az ukrán, a román és a szerb határszakaszon az 1990-es években. Tér és Társadalom, 14. 2000. 1. 179–192. p. 180 Gyors ténykép TÉT XIV. évf. 2000 s 1 a határátkel ők mai szerepét az Alföld érintett térségeiben (azaz az ukrán, román és szerb határszakaszokon), és ennek nyomán végiggondolni a felmerül ő kérdéseket: mi múlik, s tényleg olyan sok múlik-e a határátkel őkön, mennyire indokoltak tehát a nagyszabású fejlesztési igények és a hozzájuk kapcsolódó területfejleszt ői elvárások. Az átkel ők sűrűsége és elhelyezkedése a három határszakaszon A vizsgált térségben a nemzetközi légi és a vízi közlekedés szerepe marginális, ezért csak a közúti és vasúti határállomásokat érdemes számba venni. Vasúton az alföldi határszakaszok átkel ő-sűrű sége közel átlagos: az ukrán határon egy f ővona- li, a románon két fővonali és három mellékvonali, a jugoszlávon egy f ővonali és egy mellékvonali határállomás található. Ezzel, országos összevetésben a határsza- kaszok hosszához képest a jugoszláv és a román határ számít a legnyitottabbnak vasúton (bár a különbségek mértéke e téren viszonylag csekély), az áthaladó nem- zetközi vonatok számát tekintve pedig nagyjából átlagosnak tekinthet ők a vasúti határátlépés feltételei. Az állandó közúti határátkelő ket tekintve' határszakaszonként némileg különbö- zik a helyzet. Az ukrán határ „átkel ő -ellátottsága" a korábbi évtizedekhez képest a kilencvenes években nagyot javult: a záhonyi mellett két, nemzetközi, teherforga- lomra is engedélyezett (Tiszabecs, Beregsurány), valamint két, szomszédos orszá- gok közötti forgalmat bonyolító átkel ő (Lónya, Barabás) megnyitása révén e határ közúti átjárhatósága mindjárt a kiemelked ő átkelő-sűrűségű osztrák és szlovén határszakaszé után következik. A tiszaszigeti és a bácsalmási — csak a két szomszé- dos ország állampolgárai által igénybe vehet ő — átkelők 1993-as megnyitásának köszönhető en ma a szerb határszakaszon is átlagosan 30 km-enként van közúti határállomás, s három községet kivéve minden határ menti településr ől 20 km-nél rövidebb úton elérhető valamelyikük. Rosszabb az átkel ő -ellátottság a román határon. A kilencvenes években megnyi- tott, s immár nemzetközi méhkeréki és battonyai határállomások a román határ dél- alföldi szakaszának átjárhatóságát javították, viszont északon Csengersima és Ártánd között jó 150 km hosszon nincs teljes érték ű átkelő (de ha a korlátozott, kishatárforgalmi Nyírábrányt beszámítjuk, akkor is igen jelent ős ez a távolság). Így itt mindenképpen indokoltnak látszik a vállaji, illetve a létavértesi határátkel ők — már évek óta napirenden lev ő — megnyitása. A dél-bihari, csanádi térségben is szép számmal vannak azonban olyan határ menti települések, ahonnan közúton 30 km- nél is messzebb van a legközelebbi átkel ő. (Itt a Szeged—Temesvár távolságot je- lentősen rövidítő kiszombori határállomás megnyitása húzódik évek óta.) A teherforgalmi átkel ők terén rosszabb a helyzet: a 750 km-es határszakaszon csak 8 teherforgalmi átkel ő van (3-3 román és ukrán illetve 2 jugoszláv), s ez ese- tenként jelent ősebben korlátozhatja a határ menti gazdasági együttm űködéseket, másrészt a tehergépjárm ű -forgalmat néhány útvonalra koncentrálja. A jugoszláv határszakaszon Tompától a Dunáig nem lehetséges tehergépkocsival átkelni a hatá- : Kiss János Péter: Illúziók nélkül. A határátkelőhelyek szerepe a határ menti kapcsolatok alakulásában az ukrán, a román és a szerb határszakaszon az 1990-es években. Tér és Társadalom, 14. 2000. 1. 179–192. p. TÉT XIV. évf. 2000 s 1 Gyors ténykép 181 ron, a legkomolyabb hiány azonban megint csak a román határon, különösen annak északi részén van. Ártándtól északra ugyanis egyáltalán nincs teherforgalmi átkel ő, így, ha pl. egy csengeri vállalkozó szatmárnémeti partnerének akar árut szállítani vagy fordítva, ma is 290 km-t kell megtennie a 27 km-es út helyett. A határátkelési lehető ségek javítása mindazonáltal nem minden esetben új átkel ők megnyitását kell, hogy jelentse. Az átkel ők elérhetősége több helyütt is els ősorban a kapcsolódó úthálózat fogyatékosságainak felszámolásával javítható: a személy- forgalom áramlásának feltételeit a határ menti úthálózat összeköttetéseinek kitelje- sítése révén lehet javítani, a teherforgalmi átkelési lehet őségek bővítésének (Battonya, Csengersima, Hercegszántó teherforgalomra való megnyitásának) pedig műszaki szabványokban rögzített el őfeltétele az odavezet ő utak megerősítése, te- herbírásuk növelése. A határforgalom alakulása 1990 és 1998 között Ahhoz, hogy az átkel ők számának elégségességét vagy elégtelenségét megítélhes- sük, az átkel ő-sűrű ség mellett a forgalmi igényeket is ismernünk kell. Az adatok szerint a többi határszakaszhoz képest 1997-ben az ukrán és a jugoszláv határ átla- gos, míg a román kifejezetten alacsony forgalmú volt (a kilencvenes évek folyamán ugyanakkor elő fordultak a jelenleginél forgalmasabb évek is.) Összességében, miközben a magyar országhatár hosszából egyharmad rész esik e három határsza- kaszra, a forgalomból csak körülbelül egynegyednyi. Az eltérés els ősorban a ma- gyar állampolgárok kevesebb határátlépéséb ől adódik: miközben a határforgalom- ból országos átlagban 20-25% a részesedésünk, itt ezt csak a jugoszláv határ éri el, míg a románon 8-16, az ukránon kb. 10% a magyar állampolgárok aránya. Az ok kettős. Egyrészt Magyarország tranzitország, így az átkel őkön igen jelentős a har- madik országbeliek átlépéseinek aránya is. Másrészt e három határszakasz — Rai- mondo Strassoldo tipológiáját alapul véve — az ún. „átjáróház" típusba sorolható, ahol a mozgások fő iránya a fejletlenebb országból a fejlettebb felé vezet, vagyis sokkal több román, ukrán, jugoszláv állampolgár utazik Magyarországra, mint amennyi magyar állampolgár Romániába, Ukrajnába, Jugoszláviába? A határ- mentiség azonban csak a „frontier" típusú határok mentén válhat valódi dinamizáló erővé (Cséfalvay 1999): mindkét fél részér ől hasonló gyakoriságú határátlépések, valódi határ menti kapcsolatok, együttm űködések kialakulására ugyanis csak ott van igazán esély, ahol mindkét oldalon van mit kicserélni — azaz kölcsönösen ér- demes lehet a másik félnél megjelenni —, és a határ nyitott. Esetünkben viszont (fő leg a magyar—ukrán és a magyar—román határon) fejlettségi szakadék van a két oldal között: a szomszéd országból számos ok miatt megéri átjönni Magyarország- ra, de fordítva — néhány, a következ őkben ismertetendő speciális esettől eltekintve — nincs miért. A vasúti átkelő k részesedése a teljes személyforgalomból a vizsgált határszaka- szokon napjainkban kb. 10% — ezen belül a magyar állampolgároknál 3-5, a kül- Kiss János Péter: Illúziók nélkül. A határátkelőhelyek szerepe a határ menti kapcsolatok alakulásában az ukrán, a román és a szerb határszakaszon az 1990-es években. Tér és Társadalom, 14. 2000. 1. 179–192. p. 182 Gyors ténykép TÉT XIV. évf. 2000 s 1 földieknél 8-15% —, tehát szerepük töredéke a közúti átkel őkének. A mellékvonali határállomásokon az adatok szerint a kilencvenes években végig minimális volt az átlépő utasok száma: Ágerdő majoré és Kötegyáné 10-20 ezer fő/év, Nyírábrányé és Röszkéé nagyságrendileg 100 ezer fő /év körül ingadozott. A évtized folyamán a fővonali átkel ők (Záhony, Biharkeresztes, L őkösháza, Kelebia) személyforgalma is csak 300 ezer és 1 millió között mozgott, ami jelent ősen elmarad a nyolcvanas évek szintjétő l. A drasztikus visszaesés 1991-ben következett be, amikor a román és az ukrán határszakasz vasúti forgalma a kedvezményes KGST-díjszabás megsz űnése, az árak hirtelen 5-10-szeres emelkedése miatt a korábbi szint harmadára—negyedére zsugorodott. 1992 óta pedig (a relatíve stabil forgalmú L őkösházát és Záhonyt kivéve) mindhárom határszakasz vasúti átkel őinek forgalma fokozatosan tovább mérséklő dött — zömmel a közutakra: a jóval olcsóbb autóbusz- és a kényelmesebb személygépkocsi-közlekedésre terel ődött —, így ma kapacitásaik jelent ős része kihasználatlan. (A legnagyobb mérték ű a biharkeresztesi vasúti átkel ő forgalmának visszaesése az 1990-es 2,4 millió főrő l az 1997-es 0,3 millió főre.) A vasút szerepe a teherforgalomban is legalább ilyen mértékben, az 1990-es szint kb. harmadára csökkent — ezen belül a négy mellékvonali átkel őn (Ágerdőmajor, Nyírábrány, Kötegyán, Röszke) gyakorlatilag nincs áruszállítás —, miközben a köz- úti teherforgalom legalább a duplájára n őtt. A nemzetközi vasúti teherforgalom visszaesése még a belföldi vasúti szállítás arányvesztését is felülmúlta. Mindez két fő okcsoportra vezethet ő vissza. Az egyik a KGST megszűnését követően az érin- tett országok külpiaci orientációjának megváltozása: a szomszéd országok közötti gazdasági kapcsolatok visszaesése a magyar—román, magyar—ukrán, magyar—ju- goszláv áruforgalom drasztikus csökkenéséhez vezetett (ennek köszönhet ően egyébként a határokon áthaladó teherforgalom nagyobb része magyar szempontból tranzitnak minő sül). Másrészt a fuvaroztatói igények jelent ősen átalakultak — a gyorsaság, a háztól-házig szállítás és a darabáruk jelent ősége növekedett —, ami a vasút pozícióit kedvez ő tlenül érintette, s az áruforgalom jó részét a közútra terelte. Mindezek miatt, s a vasútfejlesztés hatalmas költségeire, valamint a kapcsolódó pályák rossz állapotára is figyelemmel a nemzetközi vasúti hálózat b ővítése, új összeköttetések kiépítése (vagy a Trianonban elvágott vasúti mellékvonali kapcso- latok helyreállítása) önmagában véve gazdaságilag nem lenne rentábilis a . A vizsgált határszakaszokon egyes esetekben, pl. logisztikai központ szerepkörhöz kapcsoló- dóan, vagy a kombinált fuvarozás környezetvédelmi okai miatt viszont célszer ű lehet. A határ menti kapcsolatok terén, területfejlesztési szempontból pedig — a kis áru- és személyforgalmi volumen miatt — illúzió az esetleges új vasúti összekötteté- sektő l olyan jelentékeny dinamizáló hatást várni, amint az számos területfejlesztési dokumentumban szerepel. A nemzetközi vasúti forgalommal kapcsolatos cél legin- kább csak a meglev ő infrastruktúra jobb kihasználása, a f ővonali kapcsolatok kor- szerűsítése lehet. Kiss János Péter: Illúziók nélkül. A határátkelőhelyek szerepe a határ menti kapcsolatok alakulásában az ukrán, a román és a szerb határszakaszon az 1990-es években. Tér és Társadalom, 14. 2000. 1. 179–192. p. TÉT XIV. évf. 2000 s 1 Gyors ténykép 183 1. ÁBRA A határátlépések száma, 1990-1998 (Cross-Boreder Tragic) 25000000 20000000 1500124303 Szerb határszakasz összesen fő -4- Román határszer a z összesen - Ukrán határszakasz összesen 10000000 5000000 0 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 év Forrás: KSH 1999; ROADTECH Kft. 1999. A közúti határforgalom volumene a román határon 1990-1997 között szinte fo- lyamatosan, a másik két határszakaszon pedig az évtized közepi nagy kiugrást kö- vetően jelentősen csökkent (1. ábra), a forgalmi igények tehát önmagukban nem indokolják az átkel ők számának bővítését. Némiképp más a helyzet a teherforgalmi átkelőket illetően, hiszen a tehergépjárm űvek forgalma — a növekv ő tranzitnak és ezen belül a vasúti szállítás visszaesésének köszönhet ően — a személyforgalmi trenddel éppen ellentétesen változott, összességében jelent ősen nőtt az évtized folyamán (2. ábra). Így igen gyakori a hosszú várakozás a határállomásokon. Szembeötl ő ugyanakkor az egyes átkel ők forgalmának gyakori és többször is szélsőségesen nagymérték ű ingadozása, a szomszédos évek között gyakran akár 30-50%-os vagy néha többszörös különbségek tapasztalhatók (3-5. ábra). Az adatokból kitűnik, hogy mindez javarészben a külföldi, els ősorban is a szomszédos országokban élő lakosoknak „köszönhet ő" (a tranzitforgalom volumene csak foko- zatosan változik, s a román és az ukrán határon az átlép ő magyar állampolgárok száma is valamivel stabilabb) (6. ábra). A jelek arra utalnak, hogy a román, ukrán, szerb (és helyenként a magyar) állampolgárok ingadozó határátlépési gyakorisága nem a kedvüktől, de nem is a határ menti kapcsolatok szándékolásától függ azon- ban. Az első pillantásra rejtélyesnek t űnő forgalom-ingadozások túlnyomó része ugyanis néhány egyszer űen felkutatható, és fölöttébb prózai okra vezethet ő vissza. Kiss János Péter: Illúziók nélkül. A határátkelőhelyek szerepe a határ menti kapcsolatok alakulásában az ukrán, a román és a szerb határszakaszon az 1990-es években. Tér és Társadalom, 14. 2000. 1. 179–192. p. 184 Gyors ténykép TÉT XIV. évf. 2000 s 1 2. ÁBRA A határátkelőhelyek tehergépkocsi-forgalma, 1990-1998 (Lorrie Trajfic at Bordercrossing Points) 600000 500000 át lép te he rg ép kocs ik s z áma 400000 A –4–Szerb határszakasz 300000 R om án határszak asz U krán határszakasz 200000 100000 0 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 év Forrás: KSH 1999; ROADTECH Kft. 1999. 3. ÁBRA A román határszakasz átkelőinek személygépkocsi-forgalma, 1990-1998 (Car Trajfic at the Romanian Bordercrossing Points) : OUVUUU :600000 '. át lépi szem é lyg ép kocs ik s z áma :400000 \ :200000 ' :000000 \ --4—Nagylak .800000 - -4-- Baltonya .600000 ~kerék 400000 - - Ártánd 200000 - Csengersima 000000 . ,• .' 1 800000 – 600000 „...,,,,,, ' 1.... 400000 --... -rom . . , 200000 ....-- ....., . s 0 I I 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 év Forrás: KSH 1999; ROADTECH Kft. 1999. Kiss János Péter: Illúziók nélkül. A határátkelőhelyek szerepe a határ menti kapcsolatok alakulásában az ukrán, a román és a szerb határszakaszon az 1990-es években. Tér és Társadalom, 14. 2000. 1. 179–192. p. TÉT XIV. évf. 2000 s 1 Gyors ténykép 185 4. ÁBRA Az ukrán határszakasz személyforgalma, 1990-1998 (Passenger Traffic at the Ukrainian Border) D Tiszabecs • Beregsurány s Barabás • Lánya D Záhony vasúti • Záhony Forrás: KSH 1999; ROADTECH Kft. 1999. 5. ÁBRA Hercegszántó határforgalma, 1990-1998 (Cross-Border Trajfic in Hercegszántó) 3000000 2500000 2000000 Külföldi állampolgárok (8 1500000 ist Magyar I állampolgárok 1000000 500000 Ms. 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 év Forrás: KSH 1999; ROADTECH Kft. 1999. Kiss János Péter: Illúziók nélkül. A határátkelőhelyek szerepe a határ menti kapcsolatok alakulásában -— az ukrán, a román és a szerb határszakaszon az 1990-es években. Tér és Társadalom, 14. 2000. 1. 179–192. p. 186 Gyors ténykép TÉT XIV. évf. 2000 s 1 6. ÁBRA A magyar állampolgárok részesedése az egyes határszakaszok személyforgalmából, 1990-1998 (The Share of Hungarians of the Cross-Border Passenger Trajfic of the Individual Borders) ---Szerb - Román — . Határszakaszok 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 év Forrás: KSH 1999; ROADTECH Kft. 1999. Az ukrán, a román és a szerb határszakasz forgalmának alakulását ( 1-6. ábra) be- folyásoló legfontosabb tényez ők a kilencvenes években a következ ők voltak. 1) A kedvezményes KGST vasúti jegy megsz űnése a romániai és ukrajnai vasúti átkelők drasztikus forgalom-visszaesését okozta a kilencvenes évek elején. 2) A romániai forradalom és az azt követ ő bizonytalan időszak hatásával magya- rázható a román határszakasz kiugró forgalma 1990-ben. 3) A boszniai háború miatti, Jugoszlávia elleni nemzetközi embargó 1994-95- ben jelentő s forgalom-visszaesést okozott a szerb határon (els ősorban a teher- szállításban). 4) A boszniai háború a Jugoszláviát érint ő tranzitforgalom jelent ős részének Románia felé terel ő dését eredményezte 1994-95-ben, s ennek egy része az embargó feloldása (1995. november) után sem helyez ődött vissza. (A tranzit azonban ettő l eltekintve stabilizáló elem, amit jól mutat, hogy az ebben érin- tett nagy nemzetközi átkel ők forgalma kevésbé széls őségesen ingadozik, mint a csak kétoldalú forgalomra megnyitottaké.) 5) Új határállomások megnyitása, régiek felújítása (pl. Nagylak, Záhony) és az ezzel kapcsolatos id ő szakos korlátozások, illetve forgalom-áthelyez ődések. Ide tartozik a korszer ű ellenő rzési rendszerek kiépítésének hatása is: Záhony Kiss János Péter: Illúziók nélkül. A határátkelőhelyek szerepe a határ menti kapcsolatok alakulásában az ukrán, a román és a szerb határszakaszon az 1990-es években. Tér és Társadalom, 14. 2000. 1. 179–192. p. TÉT XIV. évf. 2000 s 1 Gyors ténykép 187 és Tiszabecs jelentős, a többi ukrán—magyar átkel őénél is sokkal nagyobb mértékű forgalomcsökkenése 1997-98-ban els ősorban azzal magyarázható, hogy a fekete- és szürkegazdasághoz köt ődő forgalmuk egy fésze a még nem korszerűsített beregsurányi, lónyai, barabási átkel őkre terelődött. 6) A vámjogszabályok változása. Ennek legszemléletesebb példája az ukrán ha- társzakasz forgalmának drasztikus visszaesése 1997-98-ban (4. ábra). Az 1997-es, nagyarányú ukrajnai vámemelés ugyanis hirtelen veszteségessé tette a legtöbb, a határ menti fekete-kereskedelemben nagy mennyiségben szerepl ő —s jórészt a magyarországi KGST-piacokon gazdát cserél ő — áruféleség (egy- szerűbb műszaki és lakásfelszerelési cikkek) behozatalát. 7) A határátlépéshez köt ődő egyéb, mindhárom vizsgált országban alkalmazott különféle (határátlépési, úthasználati, környezetvédelmi stb.) illetékfizetési rendelkezések rendszere és ezek változásai. A szomszéd országok nemzetgaz- dasági irányítói számára az állami bevételek növelésének egyik kedvelt — mert egyszerűen kivethető és viszonylag biztosan befolyó jövedelmet eredményez ő —eszköze ez, és több esetben vélhet ően politikai célok is köt ődnek hozzá. Mindezen előnyökhöz képest az érintett politikusok elenyész őnek érzik azt a kárt, amit a határ menti kapcsolatokban okozhatnak, így fantáziájuk szinte ki- meríthetetlen a különféle fizetési jogcímek kitalálásában. A legnagyobb összegű kötelezettségek — a jugoszláv állampolgárokra és gépkocsijaikra kive- tett (1994 óta érvényben lev ő) illeték, valamint a Romániából kilépő külföldiek által 1992-97 között fizetett benzinilleték — hatása a határforgalmi adatokban jól kimutatható. (Mindez csak a „hivatalos" fizetnivaló — különösen a román és az ukrán határ őröknek, vámosoknak azonban „ajánlott" vagy el őnyös némi egyéb juttatást is adni...) 8) A határforgalmat legnagyobb mértékben befolyásoló hatások mindazonáltal kétségtelenül a gépjármű-üzemanyagok fekete-kereskedelmét kiváltó és be- folyásoló tényez ők (a kőolajtermékek eltérő árképzése és adótartalma a határ két oldalán, az áremelések illetve a hiányjelenségek) voltak a kilencvenes években. Az olaj- és benzincsempészet felfutása, illetve visszaesése — amely közvetlenül tükröz ődik a határforgalmi statisztikákban — befolyásolta talán legnagyobb mértékben és legközvetlenebbül a határ mentén él ő lakosság életét időszakunkban. Az üzemanyagnak a gépkocsik tartályában való kereskedelmi célú átszállítása a román határon volt a legkevésbé jelent ős: 1997-ig a benzinilleték korlátozta, azóta pedig jelent ősen mérséklődött a román és a magyar benzinárak különb- sége, s már nem éri meg üzletszer űen a közvetlen határsávnál messzebbre szállítani. A jugoszláv határ mentén az embargó 1994-es bevezetését követ ően széles lakossági csoportok számára jelentett kisebb-nagyobb, néhány esetben hatalmas összeg ű extra jövedelmet az üzemanyag-szállítás, mert (a jugoszláv állampolgárokra kivetett határátlépési illeték miatt) zömmel magyarországi szállítók bonyolították ennek nagy részét. Mindez a hivatalos statisztikákból is Kiss János Péter: Illúziók nélkül. A határátkelőhelyek szerepe a határ menti kapcsolatok alakulásában az ukrán, a román és a szerb határszakaszon az 1990-es években. Tér és Társadalom, 14. 2000. 1. 179–192. p. 188 Gyors ténykép TÉT XIV. évf. 2000 s 1 nyomon követhető: két év alatt, pl. Bács-Kiskun megye els ő lett a megyék fajlagos benzinkút-ellátottsági rangsorában, de ez id ő alatt Bácsban, Csongrád- ban, Szabolcsban duplájára n őtt a nagyméretű tankjuk miatt a csempészek számára legkedveltebb Mercedes személygépkocsik száma is. A jugoszláv határon átlép ők között pedig e két évben hirtelen közel 50%-os részesedést értek el a magyar állampolgárok — ami az embargó feloldása után a korábbi 5- 25%-os szintre esett vissza. Az ukrán határ két oldalán különösen széles társadalmi körre kiterjed ő hatása alakult ki az üzemanyag-biznisznek: sokak számára a megélhetés lehet őségét, a hatalmas munkanélküliség közepette a túlélés lehetséges stratégiáját bizto- sította. E határszakaszon is 1994-t ől vett nagyobb lendületet az üzemanyag- szállítás, amit jól jelez a magyar—ukrán határforgalom hirtelen megugrása. Ebben szintén jelentős szerepe volt a Jugoszlávia elleni embargónak, a Ma- gyarországról Jugoszláviába csempészett benzin és gázolaj jó része ugyanis ukrán eredetű volt. Az ukrán üzemanyag azonban Szabolcs-Szatmár-Bereg megye nagyobb részén is a helyi üzemanyagpiac meghatározó szerepl ője lett: 1996 nyarán, amikor kommandósok szállták meg a határt, és az olajkereske- dők néhány napig nem szállítottak, széles területsávban hosszabb id őre leállt az aratás (Horváth Kovách 1999). (Amikor viszont Ukrajnában 1999 nyarán — átmenetileg benzinhiány állt el ő, és a feketepiaci árak hirtelen ötszörösükre emelkedtek, szinte azonnal megfordult a szállítás iránya.) E határszakaszon — bár 1997 óta talán kissé csökken ő volumenben — ma is meghatározó az olaj- kereskedelemhez köt ődő forgalom. A három határszakaszon a határállomások egy részének, konkrétan Battonya kivételével valamennyi, a kilencvenes években — a szándékok szerint els ődle- gesen a határ menti kapcsolatok élénkítése céljából — megnyitott új, „kishatár- forgalmi" átkel őnek a gyakorlatban az üzemanyag-kereskedelem „bonyolítá- sa" az egyik fő, egyes esetekben szinte kizárólagos funkciója. A csempészek számára a kisebb forgalom, kevesebb várakozás, a lazább ellen őrzés, a határ- őrizet és a vámszervezet könnyebb kijátszhatósága vagy megvesztegethet ősé- ge indokolja, hogy inkább ezeket válasszák a nagy átkel ők helyett. Az említett átkelők e sajátos szerepének közvetett bizonyítéka, hogy az egy átlép ő sze- mélygépkocsira jutó személyforgalmuk a többi átkel őhöz képest rendkívül alacsony, 1,1-2 fő közötti, másrészt ezeken az átlagosnál jóval magasabb a magyarok aránya a forgalomból. Irodalmi adat szerint (Horváth Kovách — 1999) 1996-97-ben Lónya és Barabás, saját információim alapján 1994-95- ben Bácsalmás és Tiszasziget személygépkocsi-forgalmának mintegy 90%-a az üzemanyag-szállítással volt kapcsolatos, de Záhonyt kivéve a többi ukrán határátkel őn, egyes időszakokban pedig Méhkeréken és Hercegszántón is 50% fölötti volt ez az arány. A felsorolt tényez ők mindegyike esetleges, és változásuk el őre jórészt kiszámít- hatatlan, ugyanakkor semmi közük sincs a határ menti kapcsolatok alakulásához, Kiss János Péter: Illúziók nélkül. A határátkelőhelyek szerepe a határ menti kapcsolatok alakulásában az ukrán, a román és a szerb határszakaszon az 1990-es években. Tér és Társadalom, 14. 2000. 1. 179–192. p. TÉT XIV. évf. 2000 s 1 Gyors ténykép 189 vagy ha mégis, nemegyszer a szándékolttal ellentétes irányban hatnak. Az állandó változások pedig — noha a határ menti lakosság megélhetése szempontjából egyes esetekben pozitív hatásuk van — gátolják a „normális" határ menti együttm űködések kialakítását. Ilyen körülmények között tehát különösen érdemes alaposan átgondol- ni a határátkel ők nyitásának és fejlesztésének várható hatásaival kapcsolatos vára- kozásokat. „Átkelő-közelben" és „átkelő-távolban": a határ mentén élők határátkelő-használata A határátkel őknek a határ mente életében játszott szerepére vonatkozóan a sta- tisztikai adatok nem adnak felvilágosítást. Az, hogy a határt átlép ő magyarok és külföldiek közül mennyien élnek a határ mentén, illetve, hogy az itteni lakosság mekkora része és milyen gyakorisággal megy át a határ másik oldalára, és határát- lépéseiknek melyek a jellemz ő céljai, végül pedig, hogy mekkora szerepe van a határátkel ők sűrűségének a határ menti kapcsolatok intenzitásában, csak kérd őíves megkérdezés segítségével volt kideríthet ő . Vizsgálatunkban Kovács Csaba és Bajmócy Péter, a JATE Gazdasági Földrajzi Tanszék munkatársai egyetemi hallgatók segítségével 1996-97-ben összegy űjtött adatbázisának másodelemzését végeztük el. Az adatfelvétel valamennyi, az ukrán és a román határ vonalának legközelebbi pontjától legfeljebb 10-15 km-re fekv ő magyarországi település feln őtt lakosságának korcsoportok és nemek szerint a lakossági arányokat tükröz ő 1%-os mintájára — az ukrán határon mintegy 700, a román határszakaszon 2500 főre — terjedt ki. A határátkel ők szerepének kiderítése érdekében a válaszadókat mindkét esetben két alcsoportra osztottuk: olyanokra, akiknek lakóhelye közúton legfeljebb 15 km-re volt a legközelebbi, minden nap működő átkelőhelytől („határátkel ő-közeliek"), és olyanokra, akiknél ez a távolság nagyobb (15-45 km) volt („határátkel ő-távoliak"). Az adatok szerint a határ menti lakosságnak rendkívül alacsony a területi mobili- tása: a válaszadóknak csupán 23-33%-a állította, hogy legalább néhány évente egyszer átlépi az országhatárt. Ezeknek is egy része azonban másfelé (leginkább Ausztria irányában) hagyja el az országot, a néhány km-re lev ő szomszéd államba csak a megkérdezettek 15-20%-a megy át legalább néhány éves gyakorisággal. A határ menti lakossági kapcsolatok intenzitása magyar részr ől tehát — az ukrán—ma- gyar és román—magyar határforgalom egészéhez hasonlóan — alacsony. Ennek az oka azonban nem a kevés határátkel ő. A megkérdezettek almintáinak összevetése ugyanis azt mutatja, hogy a határ menti lakosságnak ugyanúgy 15- 20%-a megy át a szomszéd országba ott is, ahol közel (15 km-en belül) van az átkelő, és ott is, ahol ennél messzebb. Ukrajna esetében teljes az egyezés (16-16%), de a hosszú szakaszon „áthatolhatatlan" román határ mentén is csak kissé magasabb az „átkelő-közeliek" határátlépési „hajlandósága" (19%), mint az átkel őktől messzebb lakóké (14%). Kiss János Péter: Illúziók nélkül. A határátkelőhelyek szerepe a határ menti kapcsolatok alakulásában az ukrán, a román és a szerb határszakaszon az 1990-es években. Tér és Társadalom, 14. 2000. 1. 179–192. p. 190 Gyors ténykép TÉT XIV. évf. 2000 s 1 Az egyes lakosok átlépéseinek száma persze igen eltér ő. Az ukrán határ menti települések minden lakosára átlagosan 4 átlépés jut évente, de 84%-uk egyáltalán nem megy Ukrajnába, további 7% csak legfeljebb évente, ugyanakkor a legalább hetente egyszer átjárók 4%-nyi (zömmel keresked ő, üzletelő , csempésző) csoportja „teljesíti" az átlépések 86%-át. A román határ mentén a koncentráció kisebb: a határ menti lakosságnak ugyan itt is csak 16%-a szokott legalább néhány évente átmenni a határ túloldalára a felmérés adatai szerint, de a legalább heti gyakoriság- gal átkelők köre csak a 1-2%-ot tesz ki, és ők az átlépésekb ől csak 70-75%-kal részesednek. Az átlépési gyakoriság terén ugyanakkor csak a román határszakasz esetében van különbség a határátkel őtől való távolság szerint, ám ennek mértéke is csekély. Azaz: aki át akar lépni a határon, az ma is megtalálja ennek lehet őségét, s nem igazán korlátozza az átkel ők hiánya. A szomszédos határ átlépésének jellemz ően háromféle célja van: a vásárlás, a megélhetéssel, pénzkereséssel kapcsolatos tevékenység — ami azonban a válaszok szerint túlnyomórészt nem munkavállalást, hanem valamiféle kereskedéssel kap- csolatos elfoglaltságot: vásárlást, eladást vagy fuvarozást jelent — és a rokonok, barátok látogatása. A román határszakaszon ehhez csatlakozik még a turizmus is — ebben vesz részt a határ mentén él ő lakosság legnagyobb része, s az összes határát- lépés mintegy 12%-ának ez a jellemz ő célja —, ami az ukrán határ mentén csak elvétve fordul el ő (1%). A rokonlátogatás aránya az ukrán határszakaszon kissé magasabb (28% szemben a romániai 17%-kal), az átlépések jó kétharmada azonban mindkét határszakaszon — kevesek számára — a fő megélhetési formát, vagy — széle- sebb körben — alkalmanként olcsóbb árubeszerzési lehet őséget jelent ő vásárlás, üzletelés céljával történik. Ez a megoszlás ugyanakkor ismételten nem tér el ér- demlegesen a határátkel ő távolságától függ ően. A határon túli tevékenységgel kapcsolatos megélhetés az ukrán határnál gyako- ribb jelenség: míg a román határ mentén él ő válaszadóknak csak nyolcada, addig az ukrán határ mentieknek a harmada tudott arról, hogy a településén el őfordul ez a jelenség. A „határátkel ő-közeli" és „határátkel ő-távoli" településcsoportok között megint csak a román határszakasz esetében volt kismérték ű különbség. Hasonló a helyzet az (egyébként jóval gyakoribb) fordított irányú mozgásoknál: mindegyik alcsoportban a válaszadóknak nagyjából a fele számolt be arról, hogy tudomása szerint átjárnak a településére a határ túloldaláról pénzkeresés céljából. Végül a határ, illetve a határmentiség szerepének megítélésében sem mutatkozik eltérés a határátkel ők távolságától függ ően. Mindkét határszakaszon az el őnyöket említették többen, mint a hátrányokat, ezen belül az ukrán határnál mindkett őnek az aránya magasabb, mint a román határ esetében. Az említett el őnyök között megha- tározó az olcsóbb vásárlás, kereskedés, az ezzel kapcsolatos megélhetés részesedése (több mint 2/3-os, az „olcsóbb benzin" megállapítást is ide véve 4/5-ös említési arány). Ehhez képest töredéknyien említettek csak más okot (olcsóbb munkaer ő, turizmus lehető sége, más kultúrák megismerése, nagyobb forgalom stb.). Az emlí- tett hátrányok között az „idegeneknek" tulajdonított nagyobb b űnözés és munka- Kiss János Péter: Illúziók nélkül. A határátkelőhelyek szerepe a határ menti kapcsolatok alakulásában az ukrán, a román és a szerb határszakaszon az 1990-es években. Tér és Társadalom, 14. 2000. 1. 179–192. p. TÉT XIV. évf. 2000 s 1 Gyors ténykép 191 nélküliség, illetve a munkabérek letörése, gyakran pedig egy általános idegenelle- nes attitűd megfogalmazása szerepel. Egyetlen, szignifikánsan a határátkel ő-közeli településeken gyakoribb jelenség akadt csak a válaszokban: a nagy forgalom. A vizsgálat és néhány szakirodalmi adat alapján ugyanakkor úgy t űnik, hogy né- hány tekintetben — ám kizárólag az adott település számára — tényleges el őnyöket is jelent a határátkel őhely megléte. Az egyik ilyen el őny az átkelő nemegyszer több tíz fős foglalkoztatási szerepe (vámügyintézés, határ őrizeti tevékenység, spedíció stb.). Tény az is, hogy egyes nagyobb, teherforgalmi átkel ők településein (Röszke, Tompa, Záhony) kimagasló a vállalkozáss űrűség, ezen belül a szomszédos ország- beli tőke szerepe, s — bár a szomszédos országbeli t őkével létrehozott vállalkozások jó része nyilvánvalóan fiktív, esetenként b űnözői csoportokhoz kötődik — e telepü- lések a határ menti gazdasági együttm űködés piciny hídfőállásai is. Végül az átke- lők gyakran szerepelnek a sajtóban, így a település neve is országos ismertségre tesz szert, ami el őny a helyi gazdaság számára. Mindezek miatt nem csoda, hogy a kérdőívnek a saját település adottságait firtató kérdésére adott válaszukban a határt, határmentiséget is említők több mint 95%-a valamelyik határátkel őhelyen lakott. Következtetések Vizsgálataink tanúsága szerint e három határszakaszon a határátkel ők aktuális valósága gyakran köszön ő viszonyban sincs a fejlesztési tervekben nekik tulajdo- nított hatásokkal: szerepük az Alföld határ menti térségeinek életében részben ki- sebb, részben más jellegű. A határátkel ők fejlesztésével — s őt: sok tekintetben a határ menti együttm űködé- sekkel — kapcsolatos területfejleszt ői elvárások egy része illuzórikus, más része túlzott: a határ itt és most nem valódi térségi er őforrás. Dinamizáló szerepük ki- bontakozásának legfőbb gátjai az együttműködéshez szükséges gazdasági alapok, s a kölcsönösen előnyös érdekek hiánya, valamint a szomszéd országokban gyakran és kiszámíthatatlanul változó politikai hatások, adminisztratív korlátozások. Elsődlegesen tehát nem a határátkel ők meglétén, illetve számuk b ővítésén múlik a határ menti kapcsolatok intenzitása, amit igazol az is, hogy nem tapasztaltunk szig- nifikáns összefüggést a határátkel ő közelsége és a határ menti lakosság határátlépé- seinek száma, vagy jellemz ő célja között. Kijelenthet ő ezért, hogy az új átkel ők nyitásától önmagában nem generálódik jelentékeny pluszforgalom a jöv őben sem (miként az 1990-es évek folyamán megnyitott vagy b ővített átkel ők ellenére 1998 7 banmidhárotszknevbléptá,min190-be).Ajlgi határátkel ő-állomány az ukrán és a jugoszláv határszakaszon kielégíti a forgalmi igényeket, s többnyire elérhet őségük is viszonylag kedvező. A legkevésbé átjárható román határon ugyanakkor — noha a legfontosabb városközi és euroregionális kap- csolatok lehetőségét a jelenlegi átkel ő-állomány itt is biztosítja — mindenképpen indokolt lenne néhány további átkel ő (leginkább Vállaj, Létavértes, Kiszombor) létesítése, továbbá a magyar—román és a magyar—jugoszláv közúti áruforgalom áramlási lehetőségeinek bővítése (Csengersima, Hercegszántó, Battonya teher- Kiss János Péter: Illúziók nélkül. A határátkelőhelyek szerepe a határ menti kapcsolatok alakulásában az ukrán, a román és a szerb határszakaszon az 1990-es években. Tér és Társadalom, 14. 2000. 1. 179–192. p. 192 Gyors ténykép TÉT XIV. évf. 2000 s 1 forgalomra való megnyitása), mert itt a többi feltétel megteremt ődése esetén való- ban a kapcsolatok fejlesztésének jelent ős korlátja lehet a határátkel ők nem megfe- lelő elérhetősége. A határátkel ő léte azonban önmagában semmire nem biztosíték: nem vezet gazda- sági fellendüléshez a határ két oldalán, és nem generál (új) kapcsolatokat. Az átke- lők hiánya a meglev ő együttmüködési szándékok megvalósulását ugyan nehezíthe- ti, de ezek megléte esetén sem hozhat min őségi változást a határ két oldalának éle- tében. A határ menti lakosság határátlépéseinek zöme a kilencvenes években kizá- rólag a túloldali áruhiányban, illetve a szomszédos országok eltér ő árszínvonalában és árszabályozásában rejl ő profitlehetőségek kihasználását szolgálta, amihez nincs szükség valódi kapcsolatépítésre. Ennek megfelel ően a régebbi és az újabban léte- sített határállomások eddig els ősorban a gazdasági szabályozók különbségeit ki- használó, részben a fekete- vagy szürkegazdaság körébe tartozó „túlélési stratégiák- hoz" adtak csak lehet őséget. Persze adott esetben ez sem kevés — különösen az ukrán határ mentén érint kedvez ően nagyobb lakossági csoportokat —, így az effajta megélhetési stratégiák adminisztratív korlátozása semmiképpen sem lenne célszer ű, sőt az állami reguláció megváltoztatásával az ezekb ől származó gazdasági el őnyök akár növelhetők és legalább részben legalizálhatók is lennének 4 (Horváth Kovách — 1999). Azonban egyelőre úgy tűnik, messze még az az idő, amikor az Alföld határ- átkelőinek környéke a virágzó határ menti kapcsolatoknak is köszönhet ően a dina- mikus fejlődés útjára lép. Jegyzetek I A minden nap nyitva tartó, állandó átkel ők mellett számos ún. ideiglenes határátkel őt is számon tart a határforgalmi statisztika, azonban, mivel ezeket évente csak 1-2 napra, egyes ünnepekkor nyitják meg, nem jelentenek érdemi kapcsolati lehetőséget. Az elemzésben ezért nem foglalkozom velük. 2 „Atjáróház típusú az osztrák—magyar határ is: erre utal, hogy a magyar állampolgárságú személyek határátlépéseinek 40-50%-a erre a határszakaszra esik. 3 Az egyetlen kivétel talán a jelent ős belföldi és tranzitszerepre is alkalmas egykori Alföld-Fiume vasút Szeged—Szabadka—Bácsalmás szakaszának helyreállítása lehetne. Európai Uniós csatlakozásunk után persze a schengeni hatás őrizeti előírások alkalmazása ezt a fajta forgalmat mindenképpen korlátozni fogja, ráadásul minden új határállomás jelen ős többletköltséget fog jelenteni az előírt ellenőrző technikai rendszerek kiépítésének szükségessége miatt. Irodalom Az ukrán, román és jugoszláv határszakasz 1980-1998. évek közötti közúti határforgalma. (1999) Kéz- irat. Budapest, ROADTECH Kft. Cséfalvay Z. (1999) Helyünk a Nap alatt. Budapest, Kairosz Kiadó—Növekedéskutató Intézet. Horváth G.K.—Kovách I. (1999) A fekete gazdaság (olajkereskedelem és KGST-piac) és vállalkozói Kelet-Magyarországon. — Szociológiai Szemle, 3.28-53. o. Közúti határátkelőhelyek fejlesztési koncepciója. (1990) Kézirat. Budapest, TRANSINNOV Közlekedési Műszaki Fejlesztő Leányvállalat.