Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p. Tér és Társadalom XIII. évf. 1999 s 1-2: 161-184 GYORS TÉNYKÉP PHARE CBC: PRO ÉS KONTRA. ÁTFEDÉSEK A PHARE CBC PROGRAM ÉS GYŐR-MOSON-SOPRON MEGYE TERÜLETFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓJA KÖZÖTT' (PHARE CBC: the pro and contra. Overlaps between the PHARE CBC Program and the Regional Development Conception of Győr-Moson-Sopron Coiinty) SZÖRÉNYI ZSÓFIA A dolgozat témája a PHARE CBC Ausztria—Magyarország program megvalósulá- sa a határ innens ő oldalán, melyen belül is főként azt vizsgáltuk, hogy a támogatott programok mennyire illeszkednek a Gy őr-Moson-Sopron megyei területfejlesztési koncepcióhoz. Az első. kérdés, hogy miért alakult ki egyáltalán határmenti együttm űködés, és miért van rá szükség napjainkban. Majd megvizsgáljuk, hogyan is kapcsolódik mindehhez a PHARE CBC program, egyáltalán milyen területeken m űködik, és miben is áll maga a PHARE CBC HU/AU program. Röviden felvázoljuk az intéz- ményrendszerét, majd részletesen bemutatjuk az egyes prioritásokat, hogy az összehasonlításnál majd tisztán lássuk a főbb hasonlóságokat és különböz őségeket. Ezek után a Győr-Moson-Sopron megyei területfejlesztési koncepció ismertetése következik. Azt vizsgáljuk, hogy a két program milyen mértékben fedi egymást, támogatják-e egymás elképzeléseit, megfelelnek-e egymásnak, illetve a PHARE CBC program beleillik-e a megye területfejlesztési koncepciójának keretei közé. Az állításokat minden egyes prioritás vizsgálatánál konkrét példák támasztják alá. Végül arra a kérdésre keressük a választ, hogy sikeresnek mondható-e ez a prog- ram, és ha igen, melyek a siker okai. Befejezésként pedig felvázolunk néhány buk- tatót és ellentmondást a programmal, és annak jöv őjével kapcsolatban. Az INTERREG és komplementer programja, a PHARE CBC A határterületek regionális kooperációjának érdekében hozták létre 1990-ben az ún. INTERREG programot, amely négy pontban foglalta össze ennek az új tervnek a legfontosabb célkitűzéseit (Klau 1997): — segítse a Közösség küls ő és belső határai mentén fekv ő régiókat abban, hogy legyőzzék fejlődési problémáikat, melyek abból erednek, hogy ezek a régiók messze vannak az országos gazdasági tevékenység központjától, — támogassa a határközi együttm űködési hálózatok fejl ődését, Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra. Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p. 162 Gyors ténykép TÉT XIII. évf. 1999 s 1-2 — segítse a Közösség azon területeit, amelyek a nem-tagországokkal határosak, — működjön együtt az EU küls ő határaival szomszédos nem-tagállamokkal. Minthogy ez a program igen sikeresnek bizonyult, felmerült az az ötlet, hogy egy ennek megfelel ő programot a PHARE-országok keretein belül is létrehozzanak, amely lehetővé tenné Közép-Európa és a balti-térség államaival való együttm űkö- dést is. Az Európai Unió 1994-ben az Európai Parlament kezdeményezésére a PHARE program teljes keretén belül 150 millió ECU-t különített el az Európai Közösség tagországai és a közép-kelet-európai országok határon átnyúló együttm űködését támogató PHARE CBC program (Cross Border Cooperation) számára. A támogatás az utóbbi időben az érintett országok csatlakozásának el őkészítését célzó stratégia részévé vált. A határ menti együttm űködés támogatására kidolgozott program leg- főbb céljának azt tartják, hogy a korábban az egyes országok peremvidékére szorult térségek számára megnyissák a fejl ődés útját. További cél az, hogy csökkentsék az EU külső határainak két oldalán megnyilvánuló jelentős életszínvonal—különbsége- ket, mert ezáltal a térség társadalmi feszültségeit is mérsékelni lehet. Míg a PHARE CBC program az EU határterületei és a szomszédos közép-európai területek közötti kölcsönhatást segíti el ő, az INTERREG kezdeményezi az együtt- működés fejl ődését az EU külső és nemzeti bels ő határai között. Általános céljaikat tekintve azonban a hasonlóság nagyon is szembet űnő, hiszen a PHARE CBC prog- ram kidolgozásakor valójában a már m űködő INTERREG-mechanizmusokat vették alapul. Így elfogadott tevékenységi köre és intézményi feltételei megfelelnek az INTERREG uralkodó szabályainak. Magyarországon jelenleg öt CBC program m űködik, illetve áll szervezés alatt. Kö- zülük a PHARE CBC Magyarország Ausztria program és a PHARE CBC Magyar- — ország Ausztria Szlovákia program érinti Győr-Moson-Sopron megye területi fejl ő- — — dését. PHARE CBC Magyarország Ausztria Szlovákia — — 1996 nyarán felgyorsult a trilaterális CBC program el őkészítése, így 1996. szep- tember 26-án Pozsonyban döntés született a „Partnerség 2000" program céljairól és sarokpontjairól. Ennek eredményeként Magyarország és Szlovákia 3-3 millió ECU értékű hármas-határ menti fejlesztést hajthat végre a PHARE CBC program 1995. és 1996. évi kereteib ől. Ausztria az EU Területfejlesztési Alapjaiban részére koráb- ban jóváhagyott forrásokat használja fel a programban való részvételre. A program Magyarországon hivatalosan 1998. január 28-án indult el, és 14 fejlesztést (projek- tet) határoz meg az együttes térségfejlesztési stratégia jegyében. A program magját egy komplex területfejlesztési program és a határ menti kom- munikáció fejlesztése cím ű projekt képezi, melyeket magyar oldalon még a követ- kező, jóváhagyott, környezetvédelemhez kapcsolódó fejlesztések egészítenek ki: — a Fert ő—Hanság Nemzeti Park és a Szigetköz Tájvédelmi Körzet térinformati- kai rendszerének kialakítása, Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra. Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p. TÉT XIII. évf. 1999 s 1-2 Gyors ténykép 163 — térségi, települési szilárd hulladéktároló kiépítése Jánossomorja térségében, — Győr-Moson-Sopron megye talajvíz-gazdálkodási koncepciójának kidolgozása, — agrárgazdasági és biotechnológiai továbbképz ő és konferencia központ kiépí- tése Mosonmagyaróváron. Az 1995. évi PHARE keretprogramnak 1999 decemberéig, az 1996. évi keret- programnak pedig 2000 decemberéig kell sikeresen befejez ődnie. PHARE CBC Magyarország—Ausztria A program Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala megye fejl ődését támogatja 1995 és 1999 között — az eredeti tervek szerint — 35 millió ECU (mintegy 7 milliárd Ft) összeggel. A program prioritásai, szervezeti és döntéshozatali rendszere nagymér- tékben illeszkedik az ausztriai határtérséget támogató, mintegy a PHARE CBC komplementer programjának tekinthet ő INTERREG IIA programhoz. Mivel Bur- genland és Bécs tartományát érint ő INTERREG IIA program része az EU Struktu- rális Alapjainak, ezáltal a PHARE CBC programban résztvev ő megyék a progra- mon keresztül megismerkedhetnek az EU-ban szokásos eljárásrenddel és terület- fejlesztési gyakorlattal, és számukra ez az európai integrációra való felkészülés egyik legfontosabb eleme lehet. A PHARE CBC programon belül kétféle projektet különböztetünk meg: — Nagyprojektek, melyek támogatása öt különböz ő prioritás figyelembevételével évente elfogadott, konkrét pályázatok alapján történik. A pályázható támoga- tás minimális összege pályázatonként legalább 10 ezer ECU. Az igénybe ve- hető támogatás legnagyobb összege nem meghatározott. Támogatásként leg- feljebb a pályázat összköltségvetésének 75%-a igényelhet ő, azaz a pályázó köteles a pályázata összköltségvetésének 25%-át saját hozzájárulásként bizto- sítani. Ezen 25% legalább felét készpénzben kell biztosítani. A saját hozzájá- rulás származhat a pályázótól, a központi költségvetés decentralizált alapjaiból és célel őirányzataiból, a pályázó partnerszervezetét ől, külföldi partnerét ől, vagy más forrásból. Saját hozzájárulásként ugyanakkor nem vehet ő figyelem- be bármely PHARE vagy Európai Közösségi támogatásból származó forrás. — Kisprojektek, melyek a kis közösségek, a helyi kezdeményezések és az egyedi rendezvények támogatását vállalják. A támogatás minimális összege 1000 ECU, a fels ő határ 10 ezer ECU. A támogatás mértéke legfeljebb 90%-a lehet a projekt összköltségének, a fennmaradó 10%-ot a projekt kezdeményez őjének kell biztosítania, amely lehet anyagi és/vagy természetbeni. Nem vonható be viszont — hasonlóan, mint a nagyprojekteknél — más PHARE vagy EU forrás. Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra. Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p. 164 Gyors ténykép TÉT XIII. évf. 1999 s 1-2 A PHARE CBC HU/AU program prioritásai A pályázatok elbírálása során az egyik legfontosabb kérdés, hogy melyek azok a fő szempontok, amelyek alapján egy-egy pályázat részesedhet a PHARE CBC program támogatásában. El őször is a pályázó szervezet felkészültségét vizsgálják, és azt, hogy mennyire illeszkedik a pályázat a PHARE CBC program prioritásaiL hoz, illetve a térségi fejlesztési prioritásokhoz. Ebb ől is látható, hogy ez a program igenis figyel arra, hogy az általa támogatott projektek a lehet ő legnagyobb mérték- ben illeszkedjenek a megye, kistérség stb. területfejlesztési terveihez, koncepciói- hoz, és így a lehető legkisebb mértékben torzítsák az adott térség kit űzött fejlesztési pályáját. Egy másik nagyon fontos kritérium a projektek elbírálásakor — minthogy határon átnyúló együttm űködésrő l (Cross Border Cooperation) van szó, ahogy azt a program neve is mutatja —, hogy kimutatható legyen a pályázat határon átnyúló hatása, illetve annak közvetlen vagy közvetett kapcsolódása az osztrák oldalon folyó projektek- hez, különösen az INTERREG HA program által támogatott fejlesztésekhez. Ezenkívül vizsgálják azt, hogy mik a pályázat várható eredményei, és ezek, illetve hatásaik mennyire fenntarthatóak. Döntési kritériumot jelenthet még a pályázat innovatív jellege, a saját hozzájárulás mértéke és a pályázati költségvetés megala- pozottsága. A pályázatnak azonban legel ő ször is a megfogalmazott PHARE CBC prioritások- hoz kell illeszkednie, és csakis ebben az esetben van értelme megvizsgálni a többi szempontot is. Így tehát vegyük sorra azt, hogy melyek lehetnek azok a programok, amelyek az egyes prioritásokhoz szorosan illeszkednek. I. Regionális tervezés és fejlesztés Az osztrák—magyar Területfejlesztési és Tervezési Vegyesbizottság 1985-ben történt megalakulása óta a szakmai együttm űködés hagyományosan jónak tekint- hető . A támogatás célja, hogy közös stratégiát készítsen el ő, interregionális fejlesz- tési koncepciót alakítson ki, és létrehozza annak szervezeti és technikai alapjait. Fej lessze a szervezeti, technikai és emberi feltételeket a program hatékony végre- hajtása érdekében (pl. a határon átnyúló intézményrendszer, illetve a tanácsadói és képzési hálózat kiépítésével), valamint hozzon létre és tartson fenn egy határ menti információs és ellen őrző rendszert. Ennek megfelelően a program els ősorban a következ őkre koncentrál: — a határon átnyúló régiótanulmányokra és programokra, mint pl. a határ menti átfogó területi és gazdasági fejlesztési koncepciók, — speciális végrehajtás-orientált tanulmányokra, mint p1. kiemelt jelent őségű naturpark, vagy turizmus-fejlesztési koncepciók, — alapképzésre a hatékony programirányítás és szervezés érdekében. Ehhez a prioritáshoz tartozik a program hatékony végrehajtását és koordinációját biztosító technikai támogatás kerete, amely els ő sorban a Programirányító Iroda és Regionális Irodája, illetve szakért ő k tevékenységén keresztül érvényesülhet. Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra. Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p. TÉT XIII. évf. 1999 s 1-2 Gyors ténykép 165 Az elmúlt három év alatt Gy őr-Moson-Sopron megyében ezen prioritás alatt tá- mogatott projektek részletes listája az I. táblázatban található. 1. TÁBLÁZAT Az 1. prioritás alatt támogatott projektek Gy őr-Moson-Sopron megyében (ECU) (Supported Projects by Priority 1 in Győr-Moson-Sopron County — ECU) 1995 1996 1997 1.1 Határ menti regionális tervek, tanulmányok Regionális rendezési és fejlesztési program 38 000 100 000 Sopron fejlesztési terv 58 500 1.2 A PHARE CBC PMU m űködési költségei 688 500 350 000 194 000 Forrás: PHARE CBC Regionális Programiroda, Sopron. 2. Műszaki infrastruktúra fejlesztése Ez szintén egy fontos prioritás, hiszen fejlett infrastruktúra nélkül nem lehet haté- kony együttm űködés a két ország között. A „határátlépéshez" — mint említettem — korszerű úthálózat, vasútvonalak, kerékpárutak stb. szükségesek. Így a CBC Program céljai itt a következ ők: — a közlekedési infrastruktúra fejlesztése, ideértve a határátkelés megkönnyítését a térségfejlődés érdekében, — a közművesítés és energiaellátás megteremtése, — a környezetbarát energiaellátás megteremtése, — a határ menti kommunikációs hálózat fejlesztése, — közművesített területek kialakítása a nagyobb gazdasági kooperációs projektek számára, — a know-how és fejlesztési ötlet áramlás biztosítása. Győr-Moson-Sopron megyében ezen célok közül leginkább a közlekedési infrast- ruktúra fejlesztése valósult meg, egy Ro-Ro kiköt ő, egy repülőtér és a 84.-85. sz. főút Sopron—Kapuvár-i elkerül ő szakaszának megépítésével (2. táblázat). 2. TÁBLÁZAT A 2. prioritás alatt támogatott projektek Gy őr-Moson-Sopron megyében (ECLO (Supported Projects by Priority 2 in Győr-Moson-Sopron County - ECU) I 1995 I 1996 1997 2.1 Közlekedési infrastruktúra fejlesztése Ro-Ro kikötő, Győr—Gönyű 558 000 1 267 000 Repülőtér fejlesztés Gy őr—Pér 225 000 84.-85. sz. út korszerűsítése, Sopron—Kapuvár 73 000 713 000 1 200 000 Forrás: PHARE CBC Regionális Programiroda, Sopron. Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra. Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p. 166 Gyors ténykép TÉT XIII. évf. 1999 s 1-2 3. Gazdaságfejlesztés és együttm űködés Mindkét ország érdeke, hogy újra megteremtsék azt a gazdasági együttm űködési kapcsolatot, amely a hidegháborús korszak el őtt jellemezte a térséget. A CBC program ezért az alábbiakra törekszik: — a cégek teljesítményének és versenyképességének fokozása a határ mindkét oldalán, amit gazdasági felmérések elkészítése, innovációs központok kiala- kítása is segít, — a Kutatás és Fejlesztés (K+F) aktivitás, a know-how és technológia- transzfer, az innováció, az információs és koma iunikációs rendszerek, háló- zatok fejlesztése határtérségi technológiai parkok kialakításával, — közös marketing tevékenység el őkészítése, — kétoldalú együttm űködés és koordináció a turizmus területén, — regionális határ menti turisztikai fejlesztések. Ezen prioritás alatt az elmúlt három évben Gy őr-Moson-Sopron megyében össze- sen tíz pályázat került be a PHARE CBC által támogatott projektek közé (3. táblá- zat), több mint 6 millió ECU értékben. Minthogy ezen projektek saját része mini- málisan 25% kell, hogy legyen, így — ha megvalósulnak ezek a beruházások — kb. 5 millió ECU (1,15 milliárd Ft) kerül felhasználásra ipari parkok, innovációs centru- mok építésére, és velük kapcsolatban különböz ő gazdasági felmérések készítésére. Különböző turizmus-fejlesztési projektekre pedig kb. 3 millió ECU (nem egész 700 millió Ft) nagyságú összeget fordítanak. 3. TÁBLÁZAT A 3. prioritás alatt támogatott projektek Győr-Moson-Sopron megyében (ECU) (Supported Projects by Priority 3 in Gy őr-Moson-Sopron County - ECU) 1995 1996 1997 3.1 Ipari parkok, üzleti kapcsolatok Innovációs és technológiai központ ,Gy őr 65 000 870 000 Bécsi Ablak Marketing és Információs Köz- 40 000 pont Határ menti foglalkoztatás-politikai fejlesztés 49 500 Regionális piacelemzés 71 000 Sopron vállalkozási zóna 75 000 1 554 000 Győr — Kereskedelmi központ (Trade Center) 30 000 990 000 3.2 Turizmus 7fejlesztés Duna-menti kerékpárút 630 000 700 000 Fertő-menti kerékpárút 330 000 298 000 277 000 Zsira határátkel őhely fejlesztés 8 000 Határ menti kulturális turizmus-fejlesztési 73 000 akcióterv Forrás: PHARE CBC Regionális Programiroda, Sopron. Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra. Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p. TÉT XIII. évf. 1999 s 1-2 Gyors ténykép 167 4. Humán erőforrás fejlesztése A határon átnyúló együttm űködés kezdeményezéseinek sikere nagymértékben függ a felek kommunikációs készségét ől, egymás kultúrájának, problémáinak, gaz- dasági helyzetének és igazgatási rendszerének megismerését ől. Ez szükségessé tesz egy integrált megközelítési módot az oktatás és képzés területén, ideértve a közös standardokat, valamint a min ősítő rendszert. Átfogó együttm űködésre van szükség a szakmai képzés tervezése és végrehajtása során azért, hogy a határon átnyúló munkaerő-áramlás biztosítható legyen, fő ként a kis- és középvállalkozások, a köz- igazgatás és a turizmus területén. Ennek megfelel ően a CBC két dologra törekszik: — a határtérség kulturális integrációjának el ősegítésére a nyelvi képzést, a törté- nelmi és kulturális ismeretek fontosságát hangsúlyozva, — együttműködésre az oktatás minden szintjén közös képzések és oktató- ill. diák- csere formájában. Győr-Moson-Sopron megyében 1995-ben és 1997-ben két-két projekt nyert PHARE CBC támogatást (4. táblázat), megvalósulásukkal hozzájárulva a megye humán erőforrásának fejlesztéséhez. 4. TÁBLÁZAT A 4. prioritás alatt támogatott projektek Gy őr-Moson-Sopron megyében (ECU) (Supported Projects by Priority 1 in Győr-Moson-Sopron County — ECU) 1995 1996 1997 4.1 Kis- és középvállalati, idegenforgalmi továbbképzések Ökofarm Agfalva, I. ütem 21 000 4.2 Oktatási együttm űködés Középfokú képzési együttm űködés — Fertőd 366 000 Táncművészeti képzési együttm űködés — Győri Balett 240 000 CERNET Program 165 000 Forrás: PHARE CBC Regionális Programiroda, Sopron. 5. Környezetvédelem — természetvédelem Az osztrák—magyar határrégió számos természeti és ökológiai értékkel rendelke- zik, melyek a környezetvédelmi megfontolások hiánya esetén veszélybe kerülhet- nek. Mindenképpen lépéseket kell tenni a környezetszennyez ő források számának csökkentésére, a hulladék- és szennyvízkezelés megoldására. A természeti értékkel bíró területek térségfejlesztéssel együttes védelmét a fenntartható fejl ődés elveire épülő naturparkok kialakításával lehet megoldani. A CBC program ezért legfontosabb céljainak e tekintetben a következ őket tartja: — környezetbarát infrastruktúra-fejlesztést az energiatermelés és -felhasználás, a hulladékgyűjtés és -kezelés, a szennyvízkezelés területén, valamint az ezekkel kapcsolatos új eljárások és technológiák meghonosítását, — környezetvédelmi tanulmányok készítését a különleges projektek végrehajtá- sának elősegítése érdekében, Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra. Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p. 168 Gyors ténykép TÉT XIII. évf. 1999 s 1-2 — határon átnyúló természetvédelmi övezetek kialakítását (pl. nemzeti parkok, naturparkok). Két projekt talált támogatásra a PHARE CBC keretein belül Gy őr-Moson-Sopron megyében, melyek nem túl jelent ős pénzösszegeket megmozgató beruházások (5. táblázat). Ezen prioritás keretében természetesen nagyobb összeget képvisel ő projektek is elfogadásra kerültek, pl. a K őszeg—Csepreg-i kommunális hulladékle- rakó beruházás 1,18 millió ECU támogatásban részesült 1996-ban, de ezek nem Győr-Moson-Sopron megyében megvalósuló beruházások, vagy nem szorosan a megyéhez kapcsolódnak. 5. TÁBLÁZAT Az 5. prioritás alatt támogatott projektek Győr-Moson-Sopron megyében (ECU) (Supported Projects by Priority 5 in Győr-Moson-Sopron County - ECU) 1995 1996 I 1997 5.1 Környezetbarát beruházások Megújuló energiaforrások hasznosítása — tanulmány 45 500 5.2 Nemzeti parkok, naturparkok Ökoturisztikai zóna, Fert ő—Hanság fogadó centrum 24 000 Forrás: Phare CBC Regionális Programiroda, Sopron. 6. Kisprojektek A hatodik prioritást a kisprojektek jelentik, támogatásuk stratégiai célja, hogy se- gítse az osztrák és a magyar határ menti térség helyi és regionális szerepl ői között kialakuló együttműködési hálózatok, egyeztetési fórumok m űködését, hozzájáruljon a határtérségekben meglév ő közvetlen és emberközeli kapcsolatok, helyi együttm ű- ködési kezdeményezések, rendezvények megszervezéséhez és fenntartásához, nö- velje az érintett térségi szerepl ők projekt el őkészítésére és végrehajtására való ké- pességét, és segítse az ehhez szükséges tapasztalat és szaktudás megszerzését. Pá- lyázni a következ ő célokra lehet: - Területi tervezés és fejlesztés: a régió környezettudatos fejl ődését és kiegyen- súlyozott térségi struktúráját el ősegítő, a térségi területfejlesztési koncepciók- hoz illeszkedő kutatási programok, területi tervezési munkák és határon át- nyúló kezdeményezések. — Gazdasági fejlesztés és együttm űködés: a helyi gazdasági potenciált, els ősor- ban a kis- és középvállalkozásokat, valamint a vendégforgalom, turizmus fej- lő dését támogató projektek, kiadványok; üzleti tervek, megvalósíthatósági ta- nulmányok; közös szolgáltatások és együttes marketingfellépés kialakítása; legalább kistérségi jelent őségű kisebb beruházások. — Emberi erő forrás fejlesztés: szaktudások, képességek, know-how és tapasztala- tok átadását szolgáló képzések, tréningek; oktatási intézmények között tapasz- talatcserék, közös kutatások, rendezvények; helyi öntevékeny közösségek, ön- Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra. Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p. TÉT XIII. évf. 1999 s 1-2 Gyors ténykép 169 kormányzatok tevékenységének színvonalát javító projektek; kulturális együtt- működés. Természet- és környezetvédelem: az érintett terület környezeti állapotának ja- vítását és a környezeti problémák enyhítését célul t űző kezdeményezések, ta- nulmányok, programok, rendezvények. Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója Az új területfejlesztési törvény (1996. évi XXI. törvény) megyei szintre emelte a területfejlesztés döntési és finanszírozási kérdéskörét. Gy őr-Moson-Sopron megye Önkormányzata még jóval a területfejlesztési törvény megszületése el őtt döntött a megye területfejlesztési stratégiájának, ezen belül is a megyei koncepciónak az elkészíttetésér ől, így az 1996 májusára elkészült. A fejlesztési stratégia megvalósítása megköveteli, hogy a megye területfejleszté- sében érdekelt szerepl ők (így a megyei Területfejlesztési Tanács, a megyei önkor- mányzat, a települési önkormányzatok és különböz ő nonprofit szervezetek) részt vállaljanak a stratégia megvalósításában, annak rendszeres aktualizálásában és a fejlesztést értékel ő monitoring rendszer m űködtetésében. A koncepció három forrást jelöl meg a fejlesztések finanszírozására. 1) Saját erő (megyei erőforrások: önkormányzati, vállalkozói és egyéb). 2) Központi forrás (területfejlesztés decentralizált alapja, központi alapok, pá- lyázati lehetőségek, költségvetés). 3) Nemzetközi források (INTERREG II. — PHARE CBC, nemzetközi pénzinté- zetek, külföldi segélyprogramok és hitelkeretek). Ebből is jól látszik, hogy a területfejlesztési koncepció épít a PHARE CBC támo- gatására, fontos pénzforrásként jelenik meg a megye területfejlesztésében, már csak azért is, mert — mint majd látni fogjuk — prioritásaik sok helyen fedik egymást. A PHARE CBC program és a Gy őr-Moson-Sopron megyei területfejlesztési koncepció prioritásainak egybevetése A két program között jelent ős átfedések vannak, több okból kifolyólag is. Mint- hogy Győr-Moson-Sopron megye határos Ausztriával, így 1995 óta részese lehet a PHARE CBC HU/AU programnak. Ezzel a ténnyel természetesen a fejlesztési koncepció elkészítői is számoltak. S őt, a koncepció elkészítését az a tény is szor- galmazta, hogy az osztrák—magyar határ menti együttm űködést segítő INTERREG II — PHARE CBC program megköveteli, hogy az abban résztvev ő területek (jelen esetben Győr-Moson-Sopron megye) rendelkezzenek egy hosszú távú fejlesztési programmal. Ebben a fejlesztési koncepcióban a PHARE CBC programnak bizonyos mértékben helyet kell kapnia, különben egy ilyen programnak nem lenne létjogosult- sága a megyében. De mint a nyertes pályázatok tömege is mutatja, igenis van. Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra. Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p. 170 Gyors ténykép TÉT XIII. évf. 1999 s 1-2 A megye országhatár menti fekvésének tényét figyelembe véve a koncepció épí- tett az ebb ől adódó elő nyök kihasználására, így fontosnak tartotta a gazdasági koo- perációk kiszélesítését, a különféle tevékenységek (pl. turizmus) egybekapcsolását, az infrastrukturális rendszerek egybef űzését, a különféle közjavak és közszolgálta- tások (pl. közép- és fels ő fokú oktatás) kölcsönös igénybevételét és a civil társada- lom akciótereinek kiszélesítését. Mindemellett ne felejtsük el, hogy a megyei fejlesztések fontos pénzügyi alapja az Európai Uniótól a PHARE CBC keretein belül a megyében megvalósítandó pro- jektek számára nyújtott támogatás. Ezért is lényeges, hogy minél nagyobb legyen az átfedés a két program között, mert így az EU által (a CBC-n keresztül) támogatott projektek megvalósításával — úgymond — közelebb léphetünk a megyei területfej- lesztési koncepció kitűzött céljainak eléréséhez. A megyei területfejlesztési koncepció és a PHARE CBC program összehasonlítá- sának összegzéseként megpróbáltuk hozzárendelni a PHARE CBC program Gy őr- Moson-Sopron megyei nyertes pályázatait a megyei területfejlesztési koncepció prioritásaihoz (6. táblázat). Így kilenc programhoz tudtunk oda ill ő projekteket párosítani. 6. TÁBLÁZAT A PHARE CBC által támogatott projektek illeszkedése a megyei területfejlesztési koncepcióhoz (ECU) (Relation between the Projects Supported by PHARE CBC and the Regional Deve- lopment Conception of the County - ECU) 1995 1996 1997 Összesen 1.Humán erőforrások fejlesztése 771 000 1.1. program: a térségi központok népességmeg- tartó képességének fokozása 1.2. prógram: a szociális intézményrendszer megtartása 1.3. program: a középfokú oktatási bázis megújítá- 771 000 sa Fertődi vállalkozó képzés — középfokú képzési 366 000 366 000 együttműködés Táncművészeti Képzési Együttműködés 240 000 240 000 (Győri Balett) CERNET Program 165 000 165 000 1.4. program: a fels őoktatási hálózat integrációja, a K+F intézmények fejlesztése 1.5. program: át- és továbbképzési rendszer erősítése 2. A gazdasági szerkezet és környezet fejlesztése 5 995 900 2.1. program: a tudásigényes iparágak fogadási 3 584 000 körülményeinek biztosítása Győ r Kereskedelmi Központ (Trade Center) 30 000 990 000 1 020 000 Sopron vállalkozási zóna 75 000 I 554 000 1 629 000 Innovációs és technológiai központ Gy őr 65 000 870 000 935 000 2.2. program: a kis- és középvállalkozások m űkö- 71 000 dési feltételeinek javítása Regionális piacelemzés 71 000 71 000 Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra. Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p. TÉT XIII. évf. 1999 s 1-2 Gyors ténykép 171 1995 1996 1997 Összesen 2.3. program: agrárfejlesztési koncepció kidolgo- 0 zása 2.4. program: turizmus fejlesztése 2 340 900 Duna menti kerékpárút 630 000 700 000 1 330 000 Fertő menti kerékpárút 330 000 298 900 277 000 905 900 Határ menti kulturális turizmus-fejlesztési 73 000 73 000 akcióterv Zsira határátkel őhely fejlesztés 8 000 8 000 Fertő—Hansági fogadócentrum, ökoturisztikai 24 000 24 000 zóna 3. A multi és interregionális kapcsolatok szélesítése 138 000 3.1. program: Bécs—Pozsony—Gy őr potenciális 0 euro- régió el őkészítése 3.2. program: országhatár menti térségi együttm ű- 0 ködések fejlesztése 3.3. program: régióépítés 138 000 Regionális rendezési és fejlesztési program 38 000 100 000 138 000 4. Megyeszervezés 0 4.1. program: a fejlesztés koordináló intézményé- nek kialakítása 4.2. program: a megyei területrendezési terv elkészítése 4.3. program: a térségmarketing és a megyetudat erősítése Bécsi Ablak 40 000 40 000 5. Településhálózat és vidékfejlesztés 4 094 500 5.1. program: a városok tercier funkcióinak 0 bővítése 5.2. program: a térségi szervez ődések és közpon- 58 500 tok erősítése Sopron fejlesztési terv 58 500 58500 5.3. program: közlekedéshálózat fejlesztése 4 036 000 84.-85. sz. főút korszerűsítése, elkerül ő 73 000 713 000 1 200 000 1 986 000 szakasz Ro-Ro kikötő, Győr—Gönyű 558 000 1 267 000 1 825 000 Repülőtér fejlesztés, Gy őr—Pér 225 000 225 000 5.4. program: kommunikációs rendszerek fejlesz- 0 tése 5.5. program: térségi infrastruktúra fejlesztése 0 6. A környezet állapotának javítása 66 500 6.1. program: a környezeti szabályozás érvényesí- 0 tése 6.2. program: a természetvédelem akcióterületei- 66 500 nek növelése Ökofarm Ágfalva 21 000 21 000 Megújuló energiaforrások hasznosítása — 45 500 45 500 tanulmány ÖSSZESEN 66 500 1 980 000 2 046 500 4 339 000 Forrás: egyéni adatgyűjtés. Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra. Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p. 172 Gyors ténykép TÉT XIII. évf. 1999 s 1-2 Ha figyelembe vesszük, hogy a koncepcióban összesen 22 program (al-prioritás) van, akkor ez 40,1%-os „lefedettséget" jelent. Természetesen ezt így nem lehet mérni. Sokkal célravezető bb elmerülni a számok világában, és azt megvizsgálni, hogy az egyes programokon belül milyen projektek kerültek megvalósításra, és azok milyen összegű beruházások voltak. A három év alatt 4,339 millió ECU nagy- ságú támogatásban részesültek a Gy őr-Moson-Sopron megyét érint ő PHARE CBC projektek. Ez — 25%-os saját részt feltételezve — 5,785 millió ECU-s beruházást jelent (kb. 1,3 milliárd Ft). Ha a PHARE támogatások Gy őr-Moson-Sopron megye területi fejlő désére gyakorolt hatását szeretnénk megvizsgálni, akkor a beruházások nagyságával, nem pedig a PHARE támogatás nagyságával kell számolnunk, hiszen ez az az összeg, amennyit a vállalkozásokba invesztáltak, hozzájárulva ezzel a me- gye fejlődéséhez. Itt és most azonban egy kimerít ő elemzéshez több dolog is hiányzik. Ez idáig még nagyon kevés PHARE projekt valósult meg, és a még folyamatban lév ő projektek eredményének kiértékelése lehetetlen. Az eddig megvalósult nyolc projekt pedig nem képviseli, nem is képviselheti a PHARE CBC program hatását. A PHARE CBC Magyarország—Ausztria program sikerének okai A PHARE CBC HU/AU program az eltelt nem egész öt év tapasztalatait figye- lembe véve sikeresnek mondható. Hiszen míg 1995-ben az elfogadott támogatások Összege 7 millió ECU volt, ez az összeg 1996-ra 11 millióra emelkedett, s őt 1997-ben már elérte a 14 millió ECU-t. Az EU egyébként kib ővíti az öt évre meghatározott 35 millió ECU nagyságrend ű keretet, valószín ű leg azért, mert értelmét látja a prog- ram folytatásának, vagyis sikeresnek tekinti. Még egy tényező re szeretném felhívni a figyelmet, amiért is sikeresnek ítélhetjük meg ezt a programot. Az Európai Unió az általa támogatott programok fontos si- kertényezőjének tekinti legalább egy EU tagország részvételét a programban. Ennek ellenére aláírták a PHARE CBC Magyarország/Románia program szerz ődését. Ebben az esetben természetesen szó sincs arról, hogy valamely EU tagország része- se lenne a programnak, vagy EU tagországgal határos területen valósítanák meg a területfejlesztési elképzeléseket. Hiszen Magyarország és Románia határán járunk. Az EU mégis szorgalmazta a PHARE CBC ezen térségre való kib ővítését. Tette volna ugyanezt, ha nem ítélte volna sikeresnek a magyar együttm űködést? Ha nem bízott volna abban, hogy uniós ország nélkül is — Magyarország aktív szereplésével — Románia is képes sikeresen bekapcsolódni a PHARE CBC programba? Bizonyo- san nem. Megvizsgálva a regionális együttműködéseket általában a PHARE CBC program- nak öt sikertényez őjére bukkanhatunk: 1) A résztvev ők gazdasági érdekeltsége az első, és talán a legfontosabb tényez ő, amely hozzájárul egy projekt sikeréhez. Enélkül nem lenne igazán mozgatóru- gója egy program végrehajtásának, és így igazából létjogosultsága sem. Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra. Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p. TÉT XIII. évf. 1999 s 1-2 Gyors ténykép 173 2) Ezen kívül nagyon fontos sikertényez ő az együttm űködő területek földrajzi egysége. ,Egy nagyobb, földrajzilag nem összefüggő terület fejlesztési prog- ramjának koordinálása igen nehézkes, és számos buktatóba ütközhet. 3) A siker egyik garanciája legalább egy Európa Uniós tagállam részvétele, illet- ve jelenléte a program végrehajtása során. Ez nemcsak az EU számára fontos sikertényező — bár kétségtelen, hogy jelent ős szempont egy új program bein- dításakor —, hanem a közép- és kelet-európai térség államai is megfigyelhet ően szívesebben m űködnek együtt nyugati partnerekkel. Ennek sajnos nagyon pró- zai oka van: a térségben jelen lev ő, az országok, nemzetek közötti ellentétek. Ez a helyzet azonban éppen mostanában oldódni látszik, jól bizonyítja ezt a beinduló román—magyar PHARE CBC program is. 4) Az egyik legfontosabb sikertényez ő azonban abban áll, hogy minél inkább próbálják meg bevonni a helyi szerepl őket is a programokba. Ez érvényesül a PHARE CBC programnál is, hiszen mára már gyakorlattá vált, hogy még a projektek elfogadása el őtt, a beérkezett pályázatokat továbbítják a megyei te- rületfejlesztési tanácsoknak, amelyek véleményezik a saját megyéjüket is érintő projekteket. S őt, sok esetben még a pályázat beadása el őtt a pályázók már egyeztetik elképzeléseiket a helyi területfejlesztésért felel ős szervekkel. Ezzel a program egy alsóbb szinten történ ő legalizációja, elfogadása valósul meg. Ez egyébként az Európai Uniónak az egyik alapelve: az alulról való épít- kezés, melyet magyarra leginkább programozásként fordíthatnánk. 5) Utolsó sikertényez őként pedig azt említeném, hogy egy sikeres programnak mindenekelőtt menedzselhet ő mikro-programnak kell lennie, mert egy óriás- program megvalósítása rengeteg nehézségbe ütközik, igazából nem lehet meg- felelő felel ősöket találni, és senki sem tudja kezelni ezeket az ún. „Fehér Ele- fánt" programokat. Így az a tény, hogy a PHARE CBC HU/AU egy igazán ke- zelhető nagyságú programcsomag, szintén hozzájárult a program sikeréhez. A határ menti regionális együttm űködés buktatói és ellentmondásai Az INTERREG és a PHARE CBC kit űnő példa arra, hogy mi is az Európai Unió lényege. Az említett két programot azért hozták létre, hogy segítse az együttm űkö- dést az egymással határos régiók között, amelyek gyakran századokon át felgyü- lemlett nacionalista ellentétek súlyát hordozzák. Így nem meglep ő, hogy e két iker- program még ma is néha feszültséget kelt a központosított közigazgatás gépezeté- ben, amely nagyon kényes arra, hogy meg őrizze a nemzet területe feletti ellen őr- zést. Nincs azonban olyan kezdeményezés, amely jobban megtestesítené az EU türelmes és a közösségépítés szempontjából kulcsfontosságú törekvését: azt, hogy szűnjenek meg a határok, mint a mély megosztottság tényez ői, és hidalják át a fegyveres küzdelem, a politikai er őfitogtatás és a nacionalista fellángolás keltette szakadékokat. Azonban mindenfajta jó szándék ellenére is megvannak e a programoknak az el- lentmondásai és buktatói, amelyek gátolják a partnerországok közötti súrlódás- Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra. Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p. 174 Gyors ténykép TÉT XIII. évf. 1999 s 1-2 mentes, kiegyenlített együttm űködést, és amelyek legtöbbször magának a történel- mi helyzetnek a következményei. Először is az INTERREG II. program öt éves szakaszokra tagolódik, és a pénzt az egyéni projektekre adják azok benyújtásának ütemében, a PHARE CBC program pedig csak éves felbontásban tud m űködni. Másodszor az INTERREG alapokat a terveket figyelemmel kísér ő bizottságok ítélik oda, melyekben helyet kapnak az érintett területek országos és regionális képviselői is. A PHARE CBC programok finanszírozásáról viszont csak a Bizottság dönthet, miután a lebonyolítást végz ő, érintett testület véleményét kikérte. A HVG-t olvasgatva leltem rá egy magas rangú köztisztvisel ő kifakadására, éppen a PHARE-segélyekkel kapcsolatban: „Elkeseredettebb pillanataimban arra gondo- lok, talán jobb volna hagyni a csudába ezt az egész PHARE-segélyt, és Magyaror- szágnak egyedül készülnie a csatlakozásra. A nemzetközi pénzpiacon egyszer űbben felvehetnénk ugyanazt a pénzt, a mozgásterünk megn őne, aztán jelentkeznénk, ha kész vagyunk" (Kocsis 1997). Még ha ennyire nem is rossz a helyzet, de némi csa- lódottságot azonban mindenképpen jelez a PHARE programokkal kapcsolatban, és nem lehet csak úgy elsiklani a probléma felett. A csalódottságot els ősorban a tény- leges pénzfolyósítás lassúsága okozza: egy-egy támogatott projekt gondolatának megszületésétől az els ő finanszírozási szerz ődés aláírásáig átlagosan két év telik el. A segélyezés folyamata tehát mindenképpen nehézkesnek mondható, mivel Brüsszel csak így látott biztosítékot arra, hogy a folyósított pénzeket a megfelel ő helyen használják fel. Az elbírálás során az „ex ante" szemlélet érvényesül. Ez azt jelenti, hogy a PHARE CBC eljárásrend által el őírt tíz—tizenkét lépés (tenderdoku- mentáció, pályázati résztvev ők listája, az elbírálás szempontjai, a bizottság tagjai, döntése, szerz ő déskötés stb.) mindegyikét egyenként bírálják el az EU magyaror- szági képviseletén, vagy Brüsszelben. Az egyik legnagyobb ellentmondás azonban mégis az, hogy Burgenland Ausztria leginkább fejlesztésre szoruló, legelmaradottabb tartománya, így az EU 1. célterü- leteként egyébként is sok támogatást kap. Ehhez képest az INTERREG mondhatni csak hab a tortán. Magyar oldalon viszont — más forrás híján — a PHARE CBC az alapvető infrastrukturális és ellátási problémák megoldásának eszköze, amelyeket mindenképpen meg kellett volna oldani, és aminek — tisztelet a kivételnek — a határ menti együttműködésekhez nem sok köze van. Ezzel áll szoros összefüggésben az a tény is, hogy míg osztrák oldalon az INTERREG programnak a fejlesztési prioritásokra torzító hatása nincs, magyar oldalon bizonyos fokig torzítja azokat. Ennek egyik oka, hogy Magyarországon a keleti megyék sokkal kevésbé fejlettek, a támogatásra is sokkal inkább rászorulnak. Az ország nyugati határán fekv ő régiók fejlesztése ezeket a feszültségeket nem csökkenti, hanem növeli. Ausztriában viszont ez a határ menti térség egybeesik az ország egyébként is fejlesztend ő, elmaradott térségeivel. Másik ilyen probléma, hogy az Európai Unió által a tagországoknak nyújtott összes támogatásnak közis- merten döntő hányada, mintegy kétharmada a mez őgazdaság támogatását szolgálja. A PHARE CBC viszont egyáltalán nem engedélyezett mez őgazdasági felhasználásra. Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra. Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p. TÉT XIII. évf. 1999 s 1-2 Gyors ténykép 175 Ily módon az osztrák és a magyar határtartományok összes fejlesztése és támogatá- sa nagyságrendekkel eltér egymástól, és azok struktúrája is gyökeresen más. Ennek megfelelő en egyes projektek koordinációjáról talán beszélhetünk, a határ menti körzetek összességének koordinált fejlesztésér ől — már a dimenziók eltér ő volta miatt is — aligha (Illés 1997a). Jegyzet Jelen tanulmány a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen 1998 májusában megrendezésre került Tudományos Diákköri Konferencián bemutatott dolgozat alapján készült. Irodalom Agenda 2000 — Az Európai Bizottság véleménye Magyarország Európai Unióba történ ő jelentkezéséről. (1997) Brüsszel, Európai Közösségek Bizottság. Az osztrák—magyar határ menti együttm űködések tapasztalatai. (1997) Közlemény. (Témavezet ő Rechnitzer J.) Gy őr, MTA RKK NYUTI. Csapó T. (1996) Határon átnyúló együttm ű ködések Vas megyében, különös tekintettel a PHARE CBC — INTERREG II programra. Határon innen — határon túl. — Pál Á.—Szónolcyné Ancsin G. (szerk.), 367- 377. o. Győr-Moson-Sopron megye Területfejlesztési Stratégiája. (1996) V. kötet. Koncepció. Közlemény. (Témavezető: Rechnitzer J.), Gy őr, MTA RKK NYUTI. Horváth Gy.—Illés I. (1997) Regionális fejl ődés és politika. A gazdasági és a szociális kohézió er ősítésé- nek feladatai Magyarországon az Európai Unióhoz való csatlakozás id őszakában. — Európai tükör. Műhelytanulmányok. Illés I. (1996) Regionális politika: felzárkózás vagy lemaradás? — Európai tükör. 2. 21-33. o. Illés I. (1997a) El őadás. „A határokat átlép ő együttműködés lehető ségei Közép- és Kelet-Európában" című nemzetközi konferencia. 1997. április 26-27. Illés I. (1997b) El ő nyök és hátrányok a regionális politikában. — Európai tükör. 4. 21-40. o. Klau, T. (1997) A Bizottság regionális programjai segítik a határközi együttm űködést és oldják a nacio- nalista feszültségeket. — Európai Dialógus. 1. 2-5 o. Kocsis Gy. (1997) Orientáció expressz — új PHARE irányítás. — HVG. november 22. 128, 133-135. o. Lázár I. (1996) Ősszel kezd ődnek a beruházási munkák. — Világgazdaság. augusztus 16. Lehő cz R. (1997) Törekvés a végrehajtás gyorsítására. — Világgazdaság. március 12. Magyar—osztrák PHARE-ülés a határon átnyúló programok továbbfejlesztésér ől. (1997) — Kisalföld. december 13. Mi a PHARE? (1994) Európai Bizottság. PHARE Információs Iroda kiadványa. Pályázati dokumentáció. (1997) PHARE CBC Program, Magyarország—Ausztria. Regionális fejlesztés: el őtérben a peremvidékek. (1996) — Világgazdaság. augusztus 16. Rongxing, G. (1996) Border-Regional Economics. Heidelberg, Physica-Verlag. Sajtóközlemény — Magyarország, Szlovákia és Ausztria határon átnyúló együttm űködési programja indulásáról. 1998. január 23. Schweitzer A. (1998) Határérték - PHARE CBC támogatások. — HVG. 18. 132-137. o. Tájékoztatás a határon átnyúló együttműködést támogató PHARE CBC programok állásáról. (1997) Budapest—Sopron, PHARE CBC Programirányító Iroda.