Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 118-130. p. 118 Gyors ténykép TÉT 1997 s4 TELEPÜLÉSRENDSZERÜNK FEJL ŐDÉSÉNEK TENDENCIÁI 1 KŐSZEGFALVI GYÖRGY A rendszerváltás nyomán és következményeként alapvet ően megváltoztak és változnak a településrendszer fejl ődésének feltételei is. Új hatótényez ők érvényesülnek a településrendszer, s ennek keretében az egyes települések fejlődésében. A változások hatása nemcsak az ország térszerkezetében, a termelés és a különféle szolgáltatások területi elhelyezkedésében, hanem a településrendszerben és struktúráiban is nyomon követhet ő. Tanulmányunkban azt vizsgáljuk, hogy nagyobb távú kitekintésben a településrendszer átalakulásának, fejl ődésének milyen tendenciáival lehet számolni. Vizsgálatunk alapvető en a településrendszer várható strukturális változásával foglalkozik: a településrendszer szerkezetének - város-falu hálózat - átalakulása, új település-struktúrák megjelenése és fejl ődése következményeiben milyen változásokhoz vezethet a térszerkezetben, a népesség települési viszonyaiban. A településrendszer strukturális változásának markáns színtereként a f őváros és térsége, a felgyorsuló és dinamikus gazdasági fejl ődés által leginkább érintett régiók nagy- és középvárosai, valamint térségeik, s a f ő közlekedési vonalak mentén fekv ő települések nevezhetők meg. Ezek a változások az ország térségét feltehet ően aránytalanul és egyenl őtlenül érintik majd. A területi fejl ődés aránytalanságai a településrendszert és annak struktúráit is aránytalanul, egyenl őtlenül érintik, sok helyütt - valószínűsíthetően - kedvezőtlen, negatív folyamatokat válthatnak/váltanak ki az ott élő népesség települési és ellátottsági viszonyaiban, a munkaalkalmakhoz való hozzájutás feltételeiben. Ez egyenes következménye a településrendszer öntörvényű fejlődésének, annak hatásaként érvényesül. A következmények érdemleges korrigálására az államnak, illetve a központi irányítás szerveinek csak kevés a lehető ségük. Az önkormányzatiság viszonyai között végbemen ő településfejlődés, lényegében "magára utalt": az egyes településeknek maguknak kell megteremteniük, biztosítaniuk kedvez őbb irányú, gyorsabb fejl ődésük feltételeit, fő ként biztosítani a fejlesztés szükséges eszközeit, ösztönözni a lakosság, a vállalkozások, a különféle helyi szervezetek, civil szervez ődések összefogását, konkrét fejlesztési célok érdekében kívánatos összefogását, közös cselekvését. A településrendszer helyzetét, fejl ődésének várható folyamatait vizsgáló, feltáró kutatások sok segítséget jelenthetnek az egyes településeknek is. A kutatások átfogó és sokoldalú elemzéseket, objektív értékítéletet adhatnak az egyes települések, településcsoportok helyzetér ől, adottságairól, bemutathatják rövidebb-hosszabb távú fejlesztésük lehet őségeit, netán korlátait. Ezen vizsgálatok, értékelések birtokában az egyes települések önkormányzatai maguk alakítják ki fejlesztési stratégiájukat, dolgoznak ki akcióprogramokat adottságaik, potenciális lehet őségeik minél teljesebb körű hasznosítása érdekében. Ennek során dönt ő szerepe van/lehet a települések kölcsönös érdekeltségén és érdekeken alapuló összefogásának, társulásainak, a kisebb-nagyobb térségeket átfogó településközi, regionális szerveződéseiknek, szövetségeiknek. Kőszegfalvi György : Településrendszerünk fejlődésének tendenciái Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 118-130. p. TÉT 1997 s4 Gyors ténykép 119 Tanulmányunk alapjául szolgáló kutatásaink során részletesen elemeztük a településrendszer és egyes struktúráinak helyzetét a kilencvenes évek els ő felében. A fejlődés várható tendenciáinak vizsgálatakor az adottságok számbavétele mellett, tanulmányoztuk más fejlett/fejlettebb országok - dönt ően kutatási anyagok, szakirodalmi források alapján, nem nélkülözve az utazások nyújtotta lehet őségeket sem - településfejlődési folyamatait, a településrendszerek strukturális átalakulását, annak sajátosságait, az azokból levonható következtetéseket, tanulságokat. A tanulmány szerzője - végzettségét tekintve - városrendez ő mérnök: több mint négy évtizedes szakmai-tudományos tevékenysége a településtudomány területéhez fűződött/fűződik. Szemléletét, szakmai megközelítésének alapjait a komplex urbanisztikai felfogás határozza meg. Ezt azért tartja szükségesnek kiemelni, hogy az olvasók a tanulmányban megállapításait, következtetéseit ennek megfelel ően értelmezzék, értékeljék. Budapest térsége településrendjének várható fejlődése, átalakulása A rendszerváltás óta eltelt években végbement terület- és településfejl ődési folyamatok nyomán valószínűsíthető az a következtetés, hogy a településviszonyok legmarkánsabb strukturális átrendez ődésével a jövőben is Budapest térségében lehet számolni. A főváros agglomerációjának (a ma is érvényes korábbi lehatárolás alapján) fejl ődésében különféle folyamatok együttes hatása érvényesül. Az ország népességszáma csökken, az agglomeráció településeinek többségében ugyanakkor gyarapodik. Az érintett települések népességgyarapodása több forrásból táplálkozik: a főváros területér ől kitelepülőkből, az ország más térségeib ől ide bevándorlókból és a hazánkban leteleped ő külföldiek egy részéb ől, akik lakóhelyüket e települések közül választják. A népességgyarapodás nyomán jelent ős volumenű lakásépítés valósult és valósul meg. A lakásépítés ösztönzőleg hat, elősegíti a települések alap- infrastruktúrájának, a lakosság infrastrukturális ellátottsági viszonyainak számokban is jól nyomon követhet ő fejlődését, korszerűsödését. Ez egyaránt megfigyelhet ő a vonalas és intézményi infrastruktúra vonatkozásában. A fővárossal agglomerálódó terület már régen túllépte az egykor központi határozattal rögzített - 43 településb ől álló - agglomeráció határait. A pozitív demográfiai folyamatok kiváltotta, ösztönözte agglomerációs fejl ődés a főváros közvetlen térségében a településrend alakulásának döntő tényezője. A budapesti agglomeráció er őteljes fejlődésével és területi növekedésével számolhatunk az elkövetkező évtizedekben is. Hazánk az urbanizációs feji ődés olyap szakaszába jut, amikor felgyorsul és markánsan kirajzolódik a településrendszer strukturális átalakulásának meghatározó jegyeként a szuburbiák gyors növekedése. Országon belül ennek a fejl ődésnek a legszembet űnőbb színtere - minden valószínűséggel - a budapesti agglomeráció (a mainál lényegesen nagyobb kiterjedésben) térsége lesz. Ma még a népesség ki-, illetve odatelepülése a fejl ődés egyik döntő Itatótényezője. A f ővárosból kivezető főutak mentén megvalósult/megvalósuló zöldmezős beruházások már ma is jelent ős szerepet játszanak az agglomerációs fejl ődésben. A jövőbeli várhatóan a felgyorsuló zöldmezős beruházások tovább er ősítik az agglomeráció és a főváros sokirányú kapcsolatait, s ma a budapesti térség peremén, vagy attól távolabb fekv ő városokat Kőszegfalvi György : Településrendszerünk fejlődésének tendenciái Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 118-130. p. 120 Gyors ténykép TÉT 1997 • 4 is bevonják/bevonhatják a szuburbán fejl ő dés folyamatába. Budapest körül az agglomerálódási folyamatok er ő teljes érvényesülésének eredményeként nagyobb kiterjedésű városrégió kialakulásával számolhatunk. Ebben a várható folyamatban meghatározó szerepe lehet a f őváros körül elhelyezkedő belső és küls ő városgyűrűnek. A fő város közvetlen szomszédságában fekvő - a korábbi döntés alapján még nem a budapesti agglomerációhoz sorolt - városokat az elmúlt években felgyorsult fejl ődést jelző térség agglomerálja: az összefüggő településtest magához "kapcsolja". Ezen városok között említhetjük többek között Vácot, Gödöll ő t, Monort. Ebben a folyamatban dönt ő szerepe van/lehet a közlekedési infrastruktúra rendszereinek (vasút és közút hálózatnak). Ez a körülmény valószínűsíti azon feltételezésünket, hogy az agglomerálódás várható folyamatai Budapest távolabbi vonzásában fekv ő térségekben is csápszer űen, vagyis markánsan a fő közlekedési vonalak mentén bontakoznak ki. Ez területi és települési aránytalanságokat hozhat magával az agglomerálódás által érintett térségben: intenzíven/intenzívebben összefonódó térségek váltakoznak majd olyan "árnyékterületekkel", melyekben az agglomerálódás szignifikáns jegyei - népességgyarapodás, jelent ő sebb lakásépítés, helyi infrastruktúra fejl ődése és korszerűsödése, urbanizáltabb területhasznosítás stb. - kevéssé figyelhet ők meg. A fővárosba vezető , illetve onnan kifelé irányuló fő közlekedési vonalak mentén fekvő területek, települések felgyorsuló agglomerálódása a Budapest körüli bels ő városgyűrű térségeiben is feler ősíti/felerő sítheti ezen városok és a közvetlen szomszédságukban elhelyezkedő községek területi összefonódását, összenövését, összefüggő településtest kialakulását. A fő város körüli térstruktúra nagymérv ű átalakulásával, a területi, településközi kapcsolatok átrendező désével lehet számolni. Ebben a folyamatban - a fentiekben már említetteken kívül - más tényez ők hatása is érvényesülhet/érvényesül. Az agglomerálódásból fakadóan kínálkozó lehet ő ségek kihasználására szervez ődő zöldmező s beruházások e folyamat er őteljes ösztönző i lehetnek. Az infrastruktúra rendszerek erőteljes fejlő dése, kiépülése dönt ő tényezőként említhető az agglomerálódás térformáló, a térkapcsolatokat átrendez ő szerepének érvényesülésében. Az infrastruktúra szerepe, jelent ősége az agglomerálódási folyamatokaban kettős jellegű . A közlekedési infrastruktúra rendszerei; kiváltói, ösztönző i az érintett térségekben várhatóan végbemen ő folyamatoknak. Az infrastruktúra más rendszerei - mintegy követ ő jelleggel - tovább erő sítik, teljessé teszik az új településstruktúra - adott esetben az agglomeráció - fejl ődését, összefüggő településtestkénti szervez ődését (a közműves víz, energiaellátás, csatornázás hálózatai, a közintézmények rendszerei stb.). A lakásépítések, mint a települési infrastruktúra egyik legjelent ősebb összetevője, egyrészt kiváltják, ösztönzik az agglomerálódás folyamatát, az összefügg ő településtest kiterjeszkedését eredményezik/eredményezhetik. Az infrastruktúra követ ő jellegű elemeinek kiépülése újabb ösztönzést ad/adhat a lakásépítési akciók megvalósításához. Az agglomerálódás említett folyamatai kínálta lehet őségek, jelentős előnyök hasznosítása csak az érintett térségek településeinek - kölcsönös érdekeik felismerésén alapuló - együttm űködése, összefogása, társulása révén mehet végbe, valósulhat meg. A települési önkormányzatiság m űködésének eddigi tapasztalatai e Kőszegfalvi György : Településrendszerünk fejlődésének tendenciái Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 118-130. p. TÉT 1997 s4 Gyors ténykép 121 vonatkozásban még viszonylag csekély eredménnyel szolgálnak. Az id ő előrehaladtával e tapasztalatok, a települések kölcsönös érdekl ődésű és érdekű társulásának előnyei (pl. az infrastruktúra koordinált fejlesztésében) és esetleges hátrányai (a környezet terhelésének nem kívánatos növekedésében) szélesebb kör ű érvényesülésének, megnyilvánulásának adnak majd teret. A települési önkormányzatok magasabb színvonalú m űködésének egyik alapvető feltételét a településközi együttműködést kifejező társulások szélesebb kör ű elterjedése, működése segíti/segítheti el ő . Ez a körülmény is indokolja, hogy a települési önkormányzatok tevékenységében a nagyobb távú kitekintésen alapuló szemlélet, felfogás a jövőben markánsabban nyilvánuljon meg. Az agglomerálódási folyamat várható felgyorsulása, s ennek hatására a főváros térségében kialakult agglomeráció területének jelent ős kiterjeszkedése alapjaiban új feltételeket jelenthet a küls ő városgyűrű fejlődése számára is (Esztergom, Tatabánya, Székesfehérvár, Dunaújváros, Kecskemét, Szolnok, Salgótarján). A jövőbeni fejlő dés várható tendenciáit vizsgálva, az a következtetés fogalmazható meg, hogy a külső városgyűrű által lehatárolt térségben nagy városrégió kialakulásával számolhatunk. Ezt a folyamatot a vonalas infrastruktúra rendszerek országon belüli nagymérv ű Budapest térségi koncentrálódása a jöv őben is erősíti (pontosabban tovább er ő síti). A közlekedési infrastruktúra rendszereinek eme koncentrálódását mérsékl ő akciók eddig még sorra-rendre megrekedtek az elméleti felvetések és az esetenkénti tervezési javaslat szintjén. Az agglomerálódás elmélyülése és földrajzi kiterjeszkedése a főváros közvetlen vonzáskörzetében mindenképpen erősíti a városrégió - igaz hosszabb id őtávra valószínűsíthetően - kialakulásának, fejlődésének folyamatát. A magyarországi terület- és településfejl ődés egyik legnagyobb kihívásaként a fentiekben említett témát nevezhetjük meg. Korábbi tanulmányainkban (Területi Statisztika, ill. JPTE, Pécs) részletesebben bemutattuk Budapest országon belüli központ szerepének újbóli er őteljes érvényesülését a rendszerváltás óta eltelt években. Ennek továbbgyűrűző hatása, következményei ebben a kett ős térségi vetületben - agglomeráció és városrégió - figyelhet ők meg. Mindezek - a kilencvenes években eddig végbement fejl ődési folyamatok, a várható tendenciák - indokolják, hogy a térség problémái nagyobb hangsúlyt kapjanak, s ennek megfelelő en kiemelt kutatási témaként szerepeljenek. Az önkormányzatok közötti együttműködés, a központi hatalom szervei és az önkormányzatok együttgondolkodásának és cselekvésének alapvet ően új formáira és módszereire, fórumaira van/lenne szükség a várható folyamatok sokoldalú megfigyelése, a szükséges beavatkozás vizsgálata, majd fokozatos megteremtése érdekében. A budapesti térség tanulmányozása arra hívja fel a figyelmünket, hogy a területi és települési problémák kezelésének teljesen új alapú megközelítésére van szükség, nemcsak az országon belül, hanem a közép-európai térség regionális együttműködését illetően is. Af őváros szűkebb-távolabbi vonzáskörzetében eddig végbement, és a jöv őben várhatóan kibontakozó folyamatok hatása er őteljes ösztönzést adhat a Duna-menti térség településrendszerének strukturális átrendez ődéséhez, a kialakulásban lévő településstruktúrák fejl ődéséhez. Ebben a térségben jelent ős agglomerálódás figyelhető meg Győr város körül, valamint az Esztergom-Komárom között Kőszegfalvi György : Településrendszerünk fejlődésének tendenciái Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 118-130. p. 122 Gyors ténykép TÉT 1997 s4 elhelyezkedő településlánc mentén. A folyamat feler ősödését, elmélyülését valószínűsíthetjük a jövőt illetően. A térséghez közel fekv ő, szomszédos Bécsi- medencében nagy területi kiterjedés ű agglomeráció alakult ki: a települési viszonyok ilyen jellegű és irányú átalakulása a múlt század utolsó évtizedeiben bontakozott ki, majd az azóta eltelt id őszak során különböz ő hatótényezők (földrajzi adottságok, ipar, kereskedelem, idegenforgalom fejl ődése) együttes következményei érvényesültek az agglomerálódás folyamatában. Pozsony térségében az ötvenes évektől bontakozott ki markánsabban s szlovák főváros és a szomszédságában fekv ő települések közötti területi összefonódás, összefügg ő településstruktúra fejl ődése (a város népességszáma gyorsan és nagymértékben gyarapodott, a tömeges lakásépítés akcióterületei a város küls ő kerületei és a szomszédos települések voltak). A nyugat-európai térségben végbement/végbemen ő agglomerálódási folyamatok jellegét, irányultságát, mozgató er őit vizsgálva, megfogalmazható következtetés, hogy e három - bécsi, pozsonyi, budapesti - egymáshoz viszonylag közeli földrajzi elhelyezkedésű településstruktúra egymás fejl ődését ösztönző, felerősítő szerepe az elkövetkező évtizedekben szembet űnően érvényesülhet. Feltételezhet ő, hogy a nyugat-európai "banán-alakzatú" településfejl ődés a Duna-mente eme térségében is megjelenhet és a településrendszer strukturális átrendez ődését, átalakulását eredményezi. Ebben a folyamatban különféle tényez ők együttesen érvényesül ő hatásával lehet számolni: az új kihívásokhoz alkalmazkodó gazdasági átalakulás, az országok közötti munkamegosztás felgyorsuló intenzív fejl ődése, elmélyülése, a sokoldalú és sokirányú kereskedelmi kapcsolatok nagymérv ű dinamizálódása, s nem utolsósorban a vonalas infrastruktúra rendszerek már ma is viszonylag magas szint ű fejlettsége - meghatározóan a közlekedési infrastruktúra rendszerek vonatkozásában. A magyarországi településrendszer szerkezetének várható fejl ődése, átalakulása A magyarországi településrendszer szerkezetében az ötvenes évekt ől figyelhetünk meg számottev ő és mélyreható változásokat. Az er őltetett ütemű iparosítás nyomán jelentős népességvándorlás bontakozott ki az országon belül. Ennek hatására felgyorsult az iparfejlesztés, az ipartelepítések térségeiben - dönt ően az ún. "ipari tengely" mentén - fekv ő városok népességszámának gyarapodása. Különösen gyors volt a főváros népességszámának növekedése. A mez őgazdaság erőszakos átszervezésének, a termel őszövetkezetek létrehozásának következményeként a hatvanas évek elejét ől jelentős tömegek hagyták el falusi, tanyasi gazdaságaikat, vándoroltak a városokba. El őször a munkaalkalom reményében, majd ennek birtokában lakóhelyükként is a várost választották. A tömeges lakásépítés technikai bázisának megteremtése a lakásépítés jelent ős mennyiségi növekedését eredményezte a fővárosban, a nagyvárosokban, a megyeszékhelyeken és az ipar centrumaiban. Nem olyan mennyiségben azonban, hogy a városokba beáramló, ott munkát vállalókat teljes kör űen lakáshoz juttathatták volna. A fővárosban és más nagyvárosokban, megyeszékhelyeken munkát vállalók egy jelent ős része ennél fogva a városok közvetlen szomszédságában fekv ő községekben telepedett le, ott épített lakást maga és családja számára. A statisztikai megfigyelések a hatvanas évektől jelezték, hogy sok helyütt felgyorsult a városközeli települések Kőszegfalvi György : Településrendszerünk fejlődésének tendenciái Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 118-130. p. TÉT 1997 4 Gyors ténykép 123 népességszám gyarapodása. A népességszám gyarapodása, a jelent ős lakásépítés kényszerítő erővel hatott a helyi infrastruktúra fejl ődésére, kiépülésére (közlekedési kapcsolatok, közműves víz, illetve vezetékes gázellátás vonatkozásában). A városokból a szomszédos településekre kitelepül ő, illetve azokban újonnan létesített kereskedelmi, raktári létesítmények, különféle kommunális szervezetek új munkahelyeket teremtettek. Mindez összességében a városok és a közvetlen szomszédságukban fekv ő települések közötti intenzív jelleg ű kapcsolatokat erősítette, elmélyítette. A városok és a közvetlen szomszédságukban fekv ő települések nemcsak funkcionális kapcsolatok sokasága révén, hanem területileg is összefonódtak egymással, összefüggő településtestek alakultak ki. Az intenzív településfejl ődés térségeiben kialakult településtestek a településstruktúrák különböz ő típusaiba sorolhatók. Budapest körül - mint arról az el őbbi fejezetben szóltunk - nagy földrajzi kiterjeszkedés ű agglomeráció alakult ki. Lényegében száz év er őteljes ipari fejlő dése és az általa ösztönzött nagyarányú népesség-koncentráció következményeként agglomeráció fejl ődött Miskolc térségében, a Sajó-völgyében is. Az agglomerálódás folyamatának feler ősödése az ország több helyén eltér ő földrajzi nagyságú, kiterjeszkedés ű agglomerálódó térségek kialakulásához, fejlő déséhez vezetett: a Zagyva-völgyében a Salgótarjáni-medencében, Szombathely-Kő szeg térségében, a Duna-mentén Esztergom és Komárom között, Pécs és Győr városok közvetlen vonzáskörzetében. Az agglomerálódás sajátos jegyei figyelhetők meg Debrecen, Nyíregyháza, Szeged, Kecskemét városok körül, melyet inkább a szuburbánus fejl ődés példáinak lehet tekinteni. Intenzív funkcionális kapcsolatok mellett az anyavárosok és a közvetlen szomszédságukban fekvő települések között lazább területi összefonódás ment/megy végbe. Ebben a sajátos településfejlő dési folyamatban meghatározó szerepe van a történelmileg kialakult és ma is jól nyomon követhet ő mezőváros-tanyák kapcsolatának. Az egykori város körüli "kertségek" beépülnek, a város vonalas infrastruktúrája "utoléri" ezen területeket. Az agglomeráció egy sajátos példáját jeleníti meg a Balaton-térségében kialakult, üdülési jelleg ű agglomeráció. A megyeszékhelyek, ipari centrumok, a középvárosok körül az intenzív funkcionális kapcsolatok még nem vezettek intenzív területi összefonódásra, összefüggő településtest kialakulására az anyavárosok és a közvetlen szomszédságukban fekvő települések között. Az agglomerálódásnak mintegy kibontakozó szakaszára jellemz ően különböző nagyságú, földrajzi kiterjeszkedés ű, egymáshoz még viszonylag lazán kapcsolódó településcsoportok kialakulása, fejlődése figyelhető meg ezekben a térségekben. A városok körüli agglomerálódást, településcsoportok kialakulását ösztönzik, er ősítik a múltbeli magyarországi településfejlő dés sajátos adottságai a "várospárok", "városhármasok" (pl. Kecskemét-Nagykőrös-Cegléd történelmileg kialakuló városegyüttes, a Közép- békési településhalmaz, Tatabánya-Tata-Oroszlány városhármas stb.) A rendszerváltás utáni években végbement/végbemen ő változások, társadalmi- gazdasági átalakulás sok vonatkozásban - pozitív és negatív értelemben egyaránt - érinti a településrendszer szerkezetét, a kialakult településstruktúrák helyzetét, fejlő désük feltételeit. Az ipar korábbi meghatározó szerepe a településrendszer fejlő désében, strukturális átalakulásában nagymértékben háttérbe szorult. Kőszegfalvi György : Településrendszerünk fejlődésének tendenciái Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 118-130. p. 124 Gyors ténykép TÉT 1997 s4 A településstruktúrák helyzetét, fejl ődését új hatótényezők befolyásolják. Ezek szerepe ma még csak kismértékben érvényesül. Gondos számbavételük, hatásuk várható következményeinek tanulmányozása mindenképpen indokolt és szükséges. Az ipar bázisán kialakult agglomerációk, agglomerálódó térségek - a miskolci, a Zagyva-völgyi, a közép-dunántúli, a tatabányai - helyzete ma a legkedvez őtlenebb: a korábban működött ipari üzemek, üzemcsoportok nagyobb része mára megsz űnt. Ezekben a térségekben az anyavárosba ingázók nagy része ennek következtében munkahelyét elvesztette. Magas munkanélküliség, az ott él ők elszegényedése jellemzi ezen struktúrák mai helyzetét. Az anyavárosból a megélhetés elviselhetetlen terhei miatt mind többen az agglomeráció, agglomerálódó térség településeibe költöznek: eladják egykoron az államtól, tanácstól kapott - az önkormányzattól értéken alul megvásárolt - lakásaikat. Ez további tehertételként nehezedik az agglomerációk településeire is. A szociális gondok, feszültségek felhalmozódnak. Az anyavárosok feszültségforrásai; a foglalkoztatás, az ellátás, a szociális problémák, s nem utolsósorban a környezetvédelem vonatkozásában a vonzástérségre is kiterjednek, az azokban fekv ő települések pozícióit negatívan, kedvezőtlenül érintik. Ez nagy kihívás, ami ma a településrendszerünkben jelentkezik, s azonnali beavatkozásokat igényel/igényelne. Ma még nagyon nehezen bontakozik ki az érintett települések összefogása, súlyos gondjaik közös érdek ű és érdekeltségű mérséklése, érdembeni kezelése érdekében. Az állami segítségnyújtás mozgástere - mint már említettük - igen sz űk. A terület- és településpolitika egyik kiemelt fontosságú feladata a strukturális válság által súlyosan érintett, korábban az iparfejlődés folyamán gyorsan agglomerálódott térségek problémáira a megfelel ő kezelés módszereinek kidolgozása és alkalmazása. Ez egyaránt érinti a munkaer ő át- és továbbképzésének, az infrastruktúra kiépítésének és fejlesztésének - f őként korszerűsítésének - az új beruházások fogadási feltételei megteremtésének bonyolult feladatait. Ez nemcsak pénz kérdése. Igaz ez a legdönt őbb feltétele a nehéz helyzet megfelelő kezelésének. Olyan modell kidolgozására és széleskör ű alkalmazására lenne szükség, mely érdemben ösztönözhetné, segíthetné ezen térségek településeinek önkormányzatait az érdemi összefogásra, társulásra. Nemcsak a mai kedvez őtlen, nehéz helyzetb ől fakadó tennivalók teszik szükségessé a települési önkormányzatok összehangolt akcióit. A gazdaság remélt fejl ődése, dinamizálódása nyomán e térségek is a fejlesztések, a zöldmez ős beruházások akcióterületei lehetnek. Ezeknek a településstruktúráknak az általuk kínálta adottságok, lehet őségek hasznosítására fel kell készülniük, fokozatosan megteremtve a fogadás megfelel ő feltételeit. A hazai településrendszer strukturális átalakulásának jöv őbeli tendenciáit vizsgálva, megfogalmazható következtetés, hogy a ma válságtérségekben fekv ő településstruktúrákkal is számolni kell, a települési szerkezet meghatározói. Helyzetüket, pozíciójukat nagyon kedvez őtlenül, negatívan befolyásolják a gazdaság, s nyomában az elmaradó, nem kielégít ő színvonalú infrastrulctúrafejl ődés, -korszerűsödés következményei. Környezetük állapota - a korábbi évtizedek káros, szennyező folyamatainak következményeként - igen kedvez őtlen. Ha kialakulnak és a szükséges mértékben érvényesülnek a regionális társadalmi-gazdasági fejl ődés új, dinamikus hatótényezői, úgy az említett településstruktúrák szerepe nagyobb távon ismét meghatározó lehet az ország településrendszerében. Kőszegfalvi György : Településrendszerünk fejlődésének tendenciái Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 118-130. p. TÉT 1997 s4 Gyors ténykép 125 Az ország gazdaságilag, illetve a gazdasági fejl ődés feltételeit illet ően kiegyensúlyozott, kiegyensúlyozottabb, konszolidáltabb térségeiben a településrendszer szerkezetének átalakulásával, a korábban kialakult településstruktúrák továbbfejl ődésével számolhatunk a jöv őben. A kialakult agglomerálódó térségekben fekv ő települések közötti funkcionális kapcsolatok elmélyülnek, sokoldalúak és intenzív jelleg űek lesznek. Ennek eredményeként felerő södik a települések összefonódása, az agglomerálódás korábban kibontakozott folyamatai perfektuálódnak (pl. Szombathely-K őszeg térségében, a Duna fels ő szakaszán, a dunántúli nagyvárosok - Pécs, Gy őr - közvetlen vonzásövezetében). A foglalkoztatási gondok mérséklésére, érdembeni kezelésére irányuló akciók, az infrastruktúra fejlesztések koordinálása, a beruházások-befektetések megnyeréséért folytatott piaci harc "összehozza" ezen térségek településeit. Igaz, helyenként ezzel ellentétes tendenciák, az összefogás helyett az elkülönülés is érvényesülhet. Az anyavárosok lakossága ezekben a térségekben is gyarapodó mértékben a kitelepülést, illetve a bevándorlók esetében a városon kívüli letelepedést részesíti majd előnyben. Ennek alapvető en két oka van: egyrészt a magas lakásépítési költségek a városokban, illetve - állandóan emelked ő tendenciaként - a magas megélhetési költségek, másrészt a városi környezet állapotának gyorsabb szennyeződése és nagyobb mérv ű károsodása, a községek kínálta kedvez őbb környezeti-földrajzi feltételek. Azokban a térségekben, ahol a funkcionális kapcsolatok és ennek nyomán a területi összefonódás az anyavárosok és szomszédságuk települései körül várhatóan bontakoznak ki olyan intenzív jelleggel, mint az agglomerációkban, szorosabban- lazábban összekapcsolódó településcsoportok fejl ődésével lehet számolni. Az Alföld területén lényegében ez - vagyis a településcsoportok kialakulása, fejl ődése - jeleníti meg a településrendszer strukturális változását, átalakulását a jöv őben is. A szuburbánus fejlődés lesz a strukturális átalakulás "terméke" és hordozója ezeken a területeken, szemben az ország más térségeire jellemz ő - "klasszikus" értelemben vett - agglomerálódással. Lényegében ez a fejl ődés az egykori sajátos mezőváros- tanya jellegű kapcsolatrendszerre jellemz ő, az új kihívásokhoz, a társadalmi- gazdasági fejlődés új feltételeihez alkalmazkodó kifejez ődésként értelmezhető és fogható fel. A Kecskemét, Szeged, Debrecen, Nyíregyháza és más alföldi középvárosok térségeiben a nyolcvanas évekt ől megfigyelhető településfejl ődési folyamatok beható vizsgálata erre enged következtetni. Az érintett lakosság kett ős kötődése - a munkahely, a különféle jelleg ű és szintű ellátási intézmények és az általuk nyújtott szolgáltatások a városhoz, a létfenntartás feltételei (a táplálékok elő teremtése) - közvetlenül a szuburbán környezethez kapcsolja, ahhoz formálja az alapvető en megújuló város-falu, város-tanya kapcsolatok jellegét, irányát és tartalmát. A sok új kisváros megjelenése - pontosabban a községek várossá nyilvánítása - a településrendszer földrajzi térkéképén tagolja a nagyobb városok vonzásterét, differenciálja a településközi kapcsolatokat, a hagyományos települési szerkezetet átformálja, modernizálja, alkalmassá teszi az új kihívások várható követelményeihez. Feltételezhet ő következtetés, hogy az Alföld térségének földrajzi adottságai, a településszerkezet történelmileg kialakult sajátosságai, a mez őgazdasági termelés markánsabban érvényesül ő szerepe, a településrendszer strukturális átalakulásának - Kőszegfalvi György : Településrendszerünk fejlődésének tendenciái Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 118-130. p. 126 Gyors ténykép TÉT 1997 s4 az ország dunántúli és északi térségeihez képest - eltér ő jelleget adnak. Úgy is fogalmazhatunk, hogy míg az ország nyugati és északi térségeiben térben koncentráltabban megjelen ő településstruktúrák határozzák meg a településrendszer átalakulását, jövőbeni fejlődését, addig az Alföld síkvidéki jellegéből adódóan, a települések funkcionális egymásra utaltságából, kapcsolataiból következ ő strukturális átalakulás "felolvad", földrajzilag szétterültebb lesz. Az el őbbi térségekhez markánsabban köt ődhetnek/kötődnek a települések egymáshoz, az utóbbiakban lazább jellegűnek tetsző kapcsolatok sz őtte háló határozza meg a településrendszer strukturális fejl ődésének jövőbeni pályáját. Ez a körülmény a települési önkormányzatok lehetséges együttm űködésének is eltérő, legalábbis lényegesebben eltér ő keretet szab. Ez a legszembet űnőbben a települések infrastruktúra fejlesztésére irányuló akcióiban nyilvánulhat meg: a vonalas infrastruktúra települések közötti összehangolt fejlesztését, ha nem is fékezi, de lényegesen mérsékelheti (pl. közm űves vízellátás, szennyvízelvezetés vonatkozásában). Ez a közintézmény hálózat fejlesztését illet ően is megnyilvánulhat (a települések közötti nagyobb távolságok, a településrend ritkább szemszerkezete csökkentheti több település ilyen irányú érdekeltségét az összehangolt fejlesztési akciókban a helyszíni tapasztalatok szerint). A főközlekedési vonalak szerepe a településrendszer fejl ődésében, szerkezetének átalakulásában A közlekedési - különösen a főközlekedési - kapcsolatoknak, az azokat közvetít ő, fogadó vonalaknak mindenkor meghatározó szerepe volt a települések életében, fejlődésében. A települések - különösen a városok - fejl ődésének több ezer éves folyamata ezt mutatja. A közlekedési vonalak és az azokon lebonyolódó forgalom szerepe, jelent ősége különösen megnőtt az utóbbi évtizedekben. Meghatározó mértékben annak nyomán és következményeként, hogy a közlekedési kapcsolatok, az általuk gerjesztett forgalom a vasútról a közutakra - autópályákra, gyorsforgalmú útvonalakra - terelődött át. Igaz, a gyors műszaki fejlődés eredményeként a fejlett országokban az elmúlt évtizedekben a vasút meg őrizte korábbi szerepét a települések közötti kapcsolatok közvetítésében, fogadásában, s ennek nyomán mérsékelte a közutakon bonyolódó forgalom nagyságát. A közlekedési vonalakon lebonyolódó forgalom nagysága, jellege, intenzitása meghatározó tényez őként érvényesül a településrendszer szerkezetének változásában, strukturális átalakulásában (mint arra korábban utaltunk). Az agglomerációk, agglomerálódó térségek, városrégiók kialakulása, fejl ődése a világ különböző országaiban, így hazánkban is azt mutatja, hogy ebben a folyamatban elsődleges a közlekedési vonalak szerepe, a közlekedési infrastruktúra fejlettsége. A településstruktúrák szerkezetének vizsgálata arra hívja fel a figyelmet, hogy a közlekedés vonalai - els ősorban és döntően a közutak - ösztönzik, el ősegítik a települések területi összefonódását, összefügg ő településtestek kialakulását és fejlődését. Az autópályák, autóutak kiépülését követ ően szembetűnő, hogy azok közvetlen közelében, szomszédságában építési tevékenység - els ősorban lakóház építkezések - bontakozott/bontakozik ki. A hazánkban eddig megépült autópályák Kőszegfalvi György : Településrendszerünk fejlődésének tendenciái Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 118-130. p. TÉT 1997 s4 Gyors ténykép 127 mentén, közelében - mint például az Ml, M7 autópályák - különösen a f őváros szomszédságában, gyarapodó kiterjedés ű építési területeket figyelhetünk meg. A rendszerváltás óta eltelt id őszak tapasztalatai azt jelzik, hogy ez a folyamat felerő södött. Nemcsak a lakásépítés akcióterületei "vonzódnak" a f ő közlekedési vonalak mellé, annak közelébe, hanem az új zöldmező s beruhágok mindnagyobb része is prioritást ad a telephely választás során az ilyen jelleg ű elhelyezkedésnek. A nagy/nagyobb településstruktúrák térségeiben gyorsabb ez a folyamat, szembet űnő a f közlekedési vonalak mentén egykor szabad területek bes űrűsödése, ő lakóépületekkel, idegenforgalmi-vendéglátó létesítményekkel, bevásárló központokkal, s őt ipari, termelő, összeszerel ő, illetve forgalmazási-raktározási célokat szolgáló létesítményekkel. Ez a folyamat feltartóztathatatlannak t űnik, tartós tendenciaként érvényesül. A járműállomány nagyarányú növekedése kiváltotta tetemes járm űforgalom - a rendszerváltás előtti időszakhoz képest - kényszerítő erővel hat a közúthálózat modernizálására, fejlesztésére (autópálya hálózat továbbépítése, a f őközlekedési utak felújítása). Ezek az akciók következményeikben a kialakult településstruktúrák további földrajzi kiterjeszkedését, új struktúrák kialakulását, fejl ődését ösztönözhetik. Ugyanakkor a településrendszer strukturális átalakulásának egyik dinamizáló tényezőjeként is tekinthetjük a fő közlekedési útvonalakat. Mint említettük, vonzás gyakorolnak a nyomvonalak által érintett térségekben a népesség lakásépítési szándékaira, a különféle vállalkozások (ipari, raktározási, nagykereskedelmi, idegenforgalmi stb.) zöldmez ős beruházásainak telephely választására. Ily módon a fő közlekedési útvonalak mentén kínálkozó építési lehető ségek többirányú hasznosítása révén új települési tengelyek, struktúrák jelennek/jelenhetnek meg a hazai településrendszerben is. Ezek hatása a településrendszer fejl ődését, átalakulását kett ős értelemben befolyásolja. Egyrészt összehozza az ország egyes térségeiben viszonylag egymás közeli, földrajzi szomszédságában kialakult településstruktúrákat. Felgyorsíthatja fejlő désüket, s ennek hatásaként nagyobb térségek települési viszonyainak átrendeződését eredményezheti. Ilyen jelleg ű fejlődéssel a korábban tárgyal budapesti térségben, és Észak-Dunántúl övezetében számolhatunk: ebben a folyamatban az Ml-es autópálya vonzó hatása, terület- és településfejlesztési következményei érvényesülhetnek. A fejl ődés hasonló helyzet kialakulását eredményezheti az M7-es autópálya vonzásövezetében, tekintettel a balatoni térség agglomeráltságának elért intenzív jellegére, Székesfehérvár és a Velencei-tó körül fekvő településcsoport funkcionális kapcsolataira és az agglomerálódás kibontakozó tendenciáira. Valószínűsíthető az M3-as autópálya, illetve tervezett gyorsforgalmi autóútkénti folytatása nyomán kialakuló vonzásövezet településstruktúra átalakító hatása, az érintett térségben kialakult/kialakuló településcsoportok, a miskolci agglomeráció közötti területi összefonódásra, az ország északi térségében jelent ős földrajzi kiterjeszkedés ű területen a települési viszonyok - hosszú folyamatot feltételező - átstrukturálódására. Az M5- ős autópálya mentén hasonló folyamatokkal számolhatunk. Az el őbbi fejezetben az Alföld térségével kapcsolatosan említett strukturális változások egyik markáns tényez ője, hordozója lehet a főközlekedési kapcsolatokból kínálkozó lehet őségek hasznosítása. Különösen Szeged, illetve Kecskemét térségében valószín űsíthetők - az ország gazdaságának remélt Kőszegfalvi György : Településrendszerünk fejlődésének tendenciái Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 118-130. p. 128 Gyors ténykép TÉT 1997 s4 dinamikus/dinamikusabb fejlő dése nyomán és eredményeként - különböz ő irányú és jellegű átrendez ő dések a térszerkezetben és a települési viszonyokban. Szinte minden, nagy forgalmat lebonyolító fő forgalmú útvonal mentén várhatók hosszabb, nagyobb távon strukturális változások a terület-felhasználásban, a térszerkezetben, a népesség településrendjében, területi elhelyezkedésében (pl. az északkelet- magyarországi térségb ő l Kárpát-Ukrajna, az Alföld keleti térségéb ől Erdély, Románia felé irányuló főközlekedési útvonalak mentén, illetve vonzáskörzetében stb.). A fő közlekedési útvonalak, az azokon lebonyolódó személy- és teherforgalom fontos ösztönző tényezője lehet a határmenti térségek felzárkóztatásának, aktív bekapcsolódásának a két, vagy többoldalú nemzetközi gazdasági kapcsolatok, majd megfelelő feltételek esetén az országok közötti dinamikusabb területi munkamegosztásba, regionális együttm űködésbe. Ezek a vonalak, mintegy csápokként összehozhatják, összekapcsolhatják a határmenti térségek nagyobb városait, regionális centrumait, s azok körül kialakult/kialakuló településegyütteseket, struktúrákat. Leginkább erre Észak-Dunántúl térségében Győr-Pozsony, Győr-Bécs irányában nyílhat lehet ő ség a közvetlen gazdasági- kereskedelmi kapcsolatok vonatkozásában. Ilyen jelleg ű kapcsolatok alakulhatnak ki - a teljesség igénye nélkül említve - Szombathely és Burgenland középs ő régiójának települései, Nagykanizsa és a horvátországi Károlyváros, illetve Zágráb, Pécs és Eszék, Szeged és Szabadka, Békéscsaba és Arad, Debrecen és Szatmárnémeti között, illetve Nyíregyháza-Záhony fel ől Ungvár irányába. Természetesen ez ma még távolabbi remények tartománya. A f őközlekedési vonalak ösztönözte településfejl ő dési, strukturális átalakulási folyamatok - objektív jellegükbő l következő en - ösztönözheti kezeket - a jelenleg mér teoretikus megfontolásnak tűnő - kapcsolatokat. A nyugat-európai országok határmenti térségeiben az elmúlt másfél-két évtizedben végbement településfejl ő dési folyamatok, településrendszerek strukturális átalakulásának példái tanúsítják a szoros/szorosabb gazdasági, kereskedelmi és egyéb jellegű kapcsolatok intenzív fejl ődését, a regionális együttm űködést, a hatá ► menti térségek korábban meglév ő el-, illetve lemaradásának jelent ős mérséklő dését, egykoron perifériális helyzetükb ő l következett hátrányok viszonylag gyorsan végbement felszámolódását (pl. Basel térségében, a Rajna-völgyében, Svájc és Franciaország között, Dánia és az északnémet területek érintkezésének régiójában és sok helyütt máshol Nyugat-Európában). A településstruktúrák szerepe az ország településrendszerében Jelen tanulmány szerzőjének elő ször a hetvenes évek végén, a nyolcvanas évek elején - az akkor működött Építésügyi- és Városfejlesztési Minisztérium több éves jelentő s anyagi támogatása alapján - nyílt lehet ő sége a hazai településrendszer strukturális változását megjelenít ő folyamatok és hatásuk nyomán kialakult településstruktúrák vizsgálatára és értékelésére. Ezekben az években OTKA pályázaton nyert kutatások keretében vizsgálja újra a témát, tekintettel az els ő vizsgálatok óta eltelt idő szak alatt - a nyolcvanas években és a kilencvenes évek első felében - végbement változásokra. Kőszegfalvi György : Településrendszerünk fejlődésének tendenciái Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 118-130. p. TÉT 1997 s4 Gyors ténykép 129 A Központi Statisztikai Hivatal a nyolcvanas évek közepét ől rendszeresen publikál adatokat a településstruktúrák helyzetér ől, alapul véve a szerző korábbi kutatásainak eredményeit. A Hivatal által a Területi Statisztikai Évkönyvben 1996-ban közzétett, 1995-re vonatkozó adatok szemléltet ően tanúsítják a településstruktúrák helyzetét, szerepét és jelent őségét a mai magyarországi településrendszerben. Tanulmányunk befejezéseként idézünk ezekb ől az adatokból, illetve azok alapján végzett számításaink eredményeit mutatjuk be. 1995-ben a településstruktúrákban 6,3 millió ember, az ország népességének 61%-a élt, Budapest nélkül 4,4 millió. Ez az egyetlen adat önmagában is jelzi, hogy az ország népességszámának területi koncentrálódásában milyen meghatározó szerepe van a településstruktúráknak. Az ország lakásállományának 61,6%-a itt található. A településstruktúrákban él ő népesség infrastrukturális ellátottsági viszonyai kedvezőbbek, illetve valamelyest kedvez őbbek az ország egészére vonatkozó mutatóknál. A vezetékes gázt fogyasztó háztartások ezer lakosra jutó száma a településstruktúrákban (összességükben) 282, az ország egészét illet ően 229. A közüzemi vízhálózatba bekapcsolt lakások aránya 87,5% a településstruktúrákban, 78,9% országosan. A közcsatorna hálózatba bekapcsolt lakások aránya 63,3%, illetve 44,2%. Egy háziorvosra és házi gyermekorvosra 1.526 lakos jut a településstruktúrákban, 1.568 országosan. A m űködő kórházi ágyak 10000 lakosra jutó száma 121, illetve 91. Még markánsabban kirajzolódik a településstruktúrák jelent ősége, ha a vállalkozásokban betöltött szerepüket, vagy jelenleg az iparban alkalmazásban állók számát vizsgáljuk. A vizsgálatunk alapjául szolgáló statisztikai megfigyelések adatai alapján - a megfigyelt időpontban - a jogi személyiségű vállalkozások száma országosan 116.928 volt, közülük 98.037 a településstruktúrákban m űködött (Budapesten a számuk 52.539 volt). A jogi személyiség nélküli vállalkozások száma országosan 929.155 volt, ebb ől a településstruktúrákban m űködők száma 695.326 volt (Budapesten a vonatkozó id őpontban 273.519 jogi személyiség nélküli vállalkozás működött). A jogi személyiség nélküli vállalkozásokból egyéni vállalkozás volt összesen 791.271, ebb ől a településstruktúrákban 527.422 működött, Budapesten pedig 217.193 (az ország összes egyéni vállalkozásainak közel negyede - a statisztikai megfigyelések szerint). 1995-ben az országban 723.816 fő állt alkalmazásban az iparban, a településstruktúrákban 503.754 fő, míg Budapesten 109.277 főnek biztosított az ipar munkaalkalmat. Az utóbbi adatsor kivételével a többi, fentiekben bemutatott adatokat illet ően meghatározó, vagy jelent ős Budapest szerepe: nemcsak az ország egészéhez viszonyítottan, hanem a településstruktúrákon belül is. Ennek ellenére az adatok alapján szemléletesen nyomon követhet ő a településstruktúrák vitathatatlan szerepe, jelentősége a mai magyarországi településrendszerben. A KSH által publikált adatok - a tanulmány szerzőjétől némileg eltérően - 646 várost, illetve községet sorolnak a településstruktúrák közé 2.749 város, illetve község a településstruktúrákon kívül helyezkedik el). Kőszegfalvi György : Településrendszerünk fejlődésének tendenciái Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 118-130. p. 130 Gyors ténykép TÉT 1997 s4 Jegyzetek Jelen tanulmány a T 22/99 sz. OTKA pályázat keretében végzett kutatások alapján készült. Irodalom Csatári Bálint (1995) Az Alfbld helyzete és perspektívái. Békéscsaba Erlich É. - Révész G. - Tamási P. (1994) Kelet-Közép-Európa - honnan, hova? Akadémiai Kiadó, Budapest Enyedi György (1994) Budapest az európai nagyvárosi rendszerben. Európai Szemle V. évf. 2. sz. Enyedi György (1996) Regionális folyamatok Magyarországon. Ember-település-régió, Budapest Enyedi György (1997) Városok a közép-európai átmenetben. Társadalmi Szemle, 8-9. sz. :42-56. o. Erdősi Ferenc (1991) Kommunikáció és térszerkezet. Akadémiai Kiadó, Budapest Kőszegfalvi György (1984) A magyarországi településrendszer strukturális változása. Területfejlesztési Közlemények 13., Budapest Kőszegfalvi György (1993) A főváros fejlesztésének új feltételei. Településfejlesztés 3. sz. Kőszegfalvi György (1995) Budapest szerepe, jelent ősége az ország társadalmi-gazdasági életében. Kézirat, KSH Budapesti Igazgatósága, Budapest Kőszegfalvi György (1995) Rendszerváltás és települések. Habilitációs el őadás kézirata, JPTE, Pécs Kőszegfalvi György (1995) Meddig ér a budapesti agglomeráció? Kézirat, KSH Budapesti Igazgatósága, Budapest Kő szegfalvi György (1997) Hazánk középvárosai. JPTE Közleményei, Pécs Mészáros Rezső (1994) A település térbelisége. JATEPress, Szeged Perczel Gy. - Tóth J. (szerk.) (1996): Magyarország társadalmi-gazdasági fbldrajza. Eötvös Kiadó, Budapest Rechnitzer János (1993) Szétszakadás, vagy felzárkózás. MTA RKK, Gy őr Szabó Gábor (szerk.) (1997) Város és vonzáskörzete. ön•korekép Kiadó, Budapest Tóth József (1988) Urbanizáció az Alföldön. Akadémiai Kiadó, Budapest Tóth József (1993) Nagyvárosok a magyar településrendszerben. Comitatus III. évf. 7-8. sz. 40-54. o.