Tér és Társadalom 1. évf. 1987/4. 80-87. p. 80 El őadás a „Sajátos helyzet ű térségek terület- és településfejlesztési problémái" c. konferen- cián. Szombathely, 1986. nov. 4-5. Kézirat. Pécs. GULÁCSI G. 1986: Infrastruktúra — fejlesztés — tanácsi beruházások — területfejlesztési politika. = Országos Tervhivatal Tervgazdasági Intézete. Tervgazdasági Közlemények. 1. szám. HRUBI L. — FARAGÓ L. — HORVÁTH GY. — KRAFTNÉ SOMOGYI G.— PÁLNÉ KOVÁCS I. — SAS B. 1985: Baranya megye többszörösen hátrányos helyzet ű településeinek fejlesztési lehető ségei. (Baranya m. Tanácsának megbízásából készült vizsgálat zárótanulmánya.) Kéz- irat. Pécs. MORRIL, R. L. — SYMONS, J. 1977: Efficiency and Equity. Aspects of Optimum Location. Geographícal Analysis, IX. July, pp. 215-225. MOSE LEY, M. J. 1979: Accesibility: the rural challenge. Methuen and Co. LTD, London. VALÉR ÉVA: A VI. ÖTÉVES TERVI TELEPÜLÉSFEJL Ő DÉS EREDMÉNYEINEK ÉS PROBLÉMÁINAK ÉRTÉKELÉSE 1986 tavaszán a VÁTI I. Tudományos Irodája megbízást kapott az ÉVM Építészeti és Településfejlesztési F ő osztályától, hogy a megyei hosszú távú terület- és településfejlesztési koncepcióknak a múltra vonatkozó fejezetei alapján készítse el a VI. ötéves tervi településfejl ődés értékelését. A feladat az volt, hogy — az ország egész településhálózata vonatkozásában vázoljuk a f ő bb célkit űzése- ket, és azokat vessük össze a valóságban kialakult tendenciákkal; — az átfogó értékelésen belül térjünk ki az egyes speciális megyei folyamatokra, összevetve azokat egymással és az országos tendenciákkal; — tárjuk fel a már régebben meglev ő — de a tervid őszakban nem változott —, továbbá a tervid ő szakban kialakult újabb feszültségeket, és jelezzük a jöv őben várható problémákat. Az anyag kidolgozása során a népgazdaság VI. ötéves tervér ő l szóló 1980. évi III. törvénybő l indultam ki, amely a célkit űzéseket tartalmazó legf őbb hivatalos do- kumentumnak tekinthet ő . I. A településhálózat fejl ődése A tervtörvény 50. §-a nyolc pontba foglalta össze a települések és a telepü- léshálózat fejlesztésében elérend ő célokat. „I1) A településhálózatot—a termelés és a településfejlesztés összhangját fokozottabban érvényesítve — az eddigieknél arányosabban kell fejleszteni. A városok fejlesztése jobban igazod- jon vonzáskörzetük lakosságának igényeihez, szükségleteihez. A településhálózat hosszú távú céljainak megfelel ően tovább kell csökkenteni az azonos és a különböz ő szerepkör ű települések közötti ellátási különbségeket. Közeledjenek egymáshoz a városokban és a községekben él ő la- VALÉR ÉVA: A VI. ötéves tervi településfejlődés eredményeinek és problémáinak értékelése Tér és Társadalom 1. évf. 1987/4. 80-87. p. 81 kosság munka- és életkörülményei, er ősödjön az erre hivatott községek népességmegtartó képes- sége. (2) A korábbi tervid őszakhoz képest mérsékl ődjön a népességnek városokba áramlása." A megyei koncepciók a településhálózatnak a terv céljainak megfelel ő fejl ő - désér ő l számoltak be. Úgy értékelték, hogy a VI. ötéves tervben a településhálózat ará- nyosabban fejl ődött, mint a hetvenes években. A hetvenes évek településhálózat fej- lesztésének aránytalanságait az OTK merev hierarchia-rendszerének tulajdonították, úgy, mintha nem a megyei tanácsok fogadták volna el az alsóbb szint ű települések szerepköri besorolását, és nem megyei szinten történt volna a fejlesztési eszközök túlzott, szerepkör szerinti differenciálása. A településhálózat arányosabb fejlesztését a VI. ötéves tervben annak tulajdonították, hogy az új településpolitikai koncepció készítésének folyamata, majd annak parlament általi elfogadása feloldotta a merev hierarchiából fakadó hátrányokat. A tervtörvény — az 1971-es területfejlesztési irányelvvel megegyez ően — el ő- irányozta az azonos és a különböz ő szerepkör ű települések közötti kiegyenlít ő dést. A változások ilyen megközelítésével a megyei koncepciók nem foglalkoztak, és ez a statisztikai adatok alapján sem volt vizsgálható, mivel az 1984-es Terület Statisztikai Évkönyv már nem tartalmaz szerepköri bontást annak ellenére, hogy a települések szerepköri besorolása „de jure" még hatályban volt. Korábbi vizsgálataim azt igazol- ták, hogy a hetvenes években sem szerepköri kategóriák szerint valósultak meg a ki- egyenlít ő dési tendenciák, és megítélésem szerint a VI. ötéves tervi fejl ő dést sem ez jellemezte. A településnagyság, a településhálózati kapcsolatrendszer (pl. agglomeráló- dás), a funkcionális struktúra szerint jobban differenciálódott a településfejl ődés, mint az 1971-es szerepköri besorolás szerint. A megyei koncepciók és a statisztikai adatok egyaránt igazolták, hogy a vá- rosba áramlás mérséklésére és a községek népességmegtartó képességének fokozá- sára irányuló célkit űzés megvalósult. Az 1980-as 96 város közül 19-nek csökkent a népessége, további 19-ben olyan kis mérték ű volt a növekedés, hogy stagnáló népes- ség ű nek tekinthet ő k, a többiben pedig (3 kivételével) a növekedési ütem mérsékl ő - dött. A lezajlott folyamatok alapján azt mondhatjuk, hogy a tervtörvényben szerep- l ő „arra hivatott községek", melyeknek népességmegtartó képessége fokozása volt a cél, a városkörnyéki és agglomerációs községek, az iparral és egyes középfokú intéz- ményekkel rendelkez ő nagyközségek, a jól m ű köd ő mez őgazdasági nagyüzemek szék- helyközségei és az üdül őterületek falvai voltak, ezekben n őtt a népesség száma. Az ap- rófalvak népességszámának csökkenése nem mérsékl ődött, ezt minden aprófalvas megye jelezte. „(3) A fővárosban kiemelten kell fejleszteni a lakásellátást, az általános iskolai ellátást, a meglevő egészségügyi intézmények rekonstrukcióval történ ő fejlesztését, a kereskedelmi ellá- tást és a tömegközlekedést." A vizsgált statisztikai adatok alapján megállapítható, hogy ezek a fejlesztési célok megvalósultak. A lakásállomány növekedési üteme az országos csökkenéssel Szemben növekedett, igen nagy volumen ű volt a kórház-rekonstrukció. Az általános Iskolai osztályokban ugyan kissé nagyobb a zsúfoltság, mint országosan (de kisebb, mint más városokban ► , a váltakozva használt osztályok aránya azonban alacsonyabb az országosnál. A boltok 1000 lakosra jutó területének növekedési üteme az országos mérsékl ő déssel szemben fokozódott (de még így is a legrosszabbul ellátott megyékhez VALÉR ÉVA: A VI. ötéves tervi településfejlődés eredményeinek és problémáinak értékelése 82 Tér és Társadalom 1. évf. 1987/4. 80-87. p. hasonló), a közlekedés pedig a metróépítéssel és az Árpád-híd szélesítésével jelent ő sen javult. „14) A nagyvárosokban és a városokban f ő ként az alapellátás meglev ő mennyiségi szük- ségleteinek kielégítését szolgáló, az ellátás min őségét javító — a lakás- és általános iskolai fejlesz- tést és az intézményhálózat felújítását el ő nyben részesít ő — fejlesztéspolitika érvényesüljön. (5) Er ősíteni kell a településegyüttesek, agglomerációk, a városok és környékük termelési, ellátási és kulturális kapcsolatait, következetesebben kell arra törekedni, hogy a munka- és életkörülmé- nyekben meglevő indokolatlan különbségek mérsékl ődjenek. A nagyvárosok lakásigényeinek egy részét a környez ő településekben, a vonzáskörzetben, a lakásépítés feltételeinek javításával kell kielégíteni. (51 Er ő teljesebben kell fejleszteni a közép- és kisvárosokat avégett, hogy közeledjen egymáshoz a közép- és fels ő fokú központok alapellátásának színvonala." A megyei anyagok alapján megállapítható, hogy a tervnek megfelel ően nagy hangsúlyt kapott a VI. ötéves tervben a városok alapellátásának mennyiségi fejleszté- se, és javult az ellátás min ősége is. Ezt az elemzett statisztikai adatok is igazolták, kü- lönösen a bölcső dei, óvodai és kereskedelmi ellátás terén. B ő vült a kisvárosok háló- zata, 29 nagyközség várossá nyilvánítására került sor, és e településekben éppen a várossá nyilvánítás érdekében volt igen lendületes az alapellátás — azon belül f ő leg a közm ű ellátás — fejl ődése. A megyei koncepciók nem foglalkoztak azzal, hogy er ő- södtek-e a városok és a környez ő községek termelési, ellátási és kulturális kapcsola- tai, de a kapcsolat er ő södése a középfokú ellátás terén kétségtelen. „(71 A községekben az alapellátásnak els ősorban azokat az elemeit kell fejleszteni, amelyek fokozzák a népességmegtartó képességet. Az alapfokú ellátás a községek egy csoportjá- ban, a kiemelt alsófokú központokban, a számottev ő iparral bíró, városkörnyéki és agglomerá- ciós településekben differenciáltan, szélesebb körben és az átlagosnál gyorsabb ütemben fejl őd- jön. Központi eszközökkel, a települések fejlesztésére rendelkezésre álló anyagi eszközöknek a községek számára kedvez őbb elosztásával és egyéb kedvezményekkel, s a lakossági er őforrások bevonását ösztönz ő intézkedésekkel a községeket vonzóbbá kell tenni az ott él ő k számára." (8) A községek többi csoportjában — ideértve a gazdasági feladataikat továbbra is megtartó aprófalvakat és szórványtelepüléseket — fokozottabb társadalmi összefogással, folyamatosan mag kell valósí- tani az egészséges ivóvízellátást, be kell tölteni a körzetiorvosi állásokat, javítani a közlekedési feltételeket. Javítani kell az alapvet ő élelmiszerek és a napi cikkek kínálatát, s emelni a lakossagi szolgáltatások színvonalát." A megyei koncepciók alapján megállapítható, hogy a községhálózat fejl ődése igen differenciált volt a VI. ötéves tervben, és valóban a kiemelt alsófokú központok- ban, iparosodott nagyközségekben volt dinamikusabb a fejl ő dés. A megyei koncep- ciók nem utaltak arra, hogy a városkörnyéki és agglomerációs községek hogyan fej- l ő dtek. A statisztikai adatok alapján megállapítható, hogy ezek jelent ős részében növekedett a népesség száma, de más vizsgálatok (például azok a tanulmányok, me- lyeket Heves és Nógrád megye koncepcióinak megalapozásához magam készítettem) azt tárták fel, hogy e településekben az átlagosnál lassúbb volt az ellátottság fejl ődése. A fejlesztési eszközök városok és falvak közötti megoszlása valóban válto- zott a községek javára, ezt minden megyei koncepció hangsúlyozta. Arról azonban nem szóltak, hogy ez egyáltalán nem a falvakra jutó fejlesztés volumenének növe- kedéséb ő l adódott, hanem a városokra jutó volumen csökkenéséb ő l. Az állami lakás- építés visszaszorulása következtében ugyanis jelent ő sen csökkent a városok fejlesz- tésének központi eszközökkel történ ő finanszírozása. Így ez az arányváltozás a ked- vez ő nek egyáltalán nem tekinthet ő „lefelé nivellálás" eredménye volt. A kis- és aprófalvak, szórványtelepülések fejlesztési céljai csak részben tel- VALÉR ÉVA: A VI. ötéves tervi településfejlődés eredményeinek és problémáinak értékelése Tér és Társadalom 1. évf. 1987/4. 80-87. p. 83 jesültek. Javult a körzeti orvosi ellátás és a kereskedelmi ellátás, de a tarifaemeléssel és a „gazdaságtalannak" min ősített autóbuszjáratok leállításával romlottak a köz- lekedési feltételek, és alig történt változás a szolgáltatások terén. A megyék jelent ős erő feszítéseket tettek az egészséges ivóvíz biztosítására, de a csatornázás elmaradása és a folyékony hulladékok összegy űjtésének, elszállításának hiányosságai miatt a hely- zet inkább romlott, a közegészségügyileg veszélyeztetett települések száma n őtt. II. A jövőre vonatkozó javaslatok A jöv ő re vonatkozóan eléggé szegényesek a megyei településhálózat-fejlesz- tési koncepciók. Miközben egyenkénti fejlesztési javaslatot tartalmaznak az összes városra és városi jogú nagyközségre — kissé elvéve ezzel a települési önállóság kibonta- kozásának lehet ő ségét —, a községhálózatot nem differenciálják, ennek fejlesztésére vonatkozóan csak általános célkit ű zéseket fogalmaznak meg, ami viszont nem nyújt elég segítséget a községi önállóság kibontakozásához. Szinte minden megyében ter- vezik a középfokú ellátás területi decentralizációját, de nem térnek ki arra — sem a településhálózati, sem az ágazati fejezetekben —, hogy a középfokú ellátás mely té- nyező it kívánják decentralizálni. A megyék érezhet ő zavarban vannak az alsó szint ű településhálózat fejlesz- tésével. Az OTK és a megyei tervek szerepköri kategóriarendszerét már nem hasz- nálják, de gondolkodásukban még érezhet ő en jelen van, más elnevezések viszont alig alakultak ki a községek különböz ő típusaira. Minden megyei koncepció hangsúlyozza, hogy változtatni kell a fejlesztési eszközök városok és falvak közötti megoszlásán, növelni kell a falvakra jutó hánya- dot. A VII. ötéves tervi „fejkvóta" meghatározásakor azonban oly mértékben dif- ferenciáltan határozták meg az 1 f őre jutó összegeket (200-tól 2000 Ft-íg), hogy ez aligha fog megvalósulni. Van ugyan olyan megye is, ahol bizonyos községtípus fejkvó- tája magasabb bizonyos várostípus fejkvótájánál, de ez szórványos jelenség. Igen nagy jelent őséget tulajdonítanak a megyei céltámogatási rendszernek, mint a telepü- lésfejlesztés megyei szintr ő l való befolyásolása eszközének. Sajnálatos, hogy a VII. ötéves tervben még túl kevés önállóságot kaptak a megyék a céltámogatások körének meghatározásában. A megyei koncepciók hangsúlyozzák, hogy a településhálózat fejl ő désében a jöv ő ben döntő súlya kell legyen a településközi együttm ű ködés fej- lődésének, de úgy t ű nik, hogy erre sem a differenciált fejkvóta, sem a megyei céltá- mogatások VII. ötéves tervi rendszere nem ösztönzi még a helyi tanácsokat. III. Az V. és VI. Ötéves tervid őszak változásainak összevetése A településfejl ődés — lakás-, közm ű- és intézményellátás — 22 vizsgált té- nyező jét összefoglalva megállapítható, hogy országos szinten egyértelm űen kedvez ő változás következett be a) — a 100 lakásra jutó lakosszámban, VALÉR ÉVA: A VI. ötéves tervi településfejlődés eredményeinek és problémáinak értékelése 84 Tér és Társadalom 1. évf. 1987/4. 80-87. p. — az országos közúthálózat kiépítettségében, — az országos közúthálózat hosszában (bár csak a csökkenés üteme mérsékl ődött ► , — a csatornázott lakásállomány növekedési ütemében, — a körzeti fogorvosok számának növekedésében, — a 10 ezer lakosra jutó bölcs ődei férő helyszámban, — az 1000 lakosra jutó óvodai fér ő helyszámban, — az 1 általános iskolai osztályteremre jutó tanulószámban, — a váltakdzva használt általános iskolai osztálytermek arányában, — az 1000 lakosra jutó bolti területben, — az 1000 lakosra jutó vendéglátó területben, —. az 1000 lakosra jutó vendéglátó terület növekedési ütemében, — az 1000 lakosra jutó középiskolai tanteremszámban. b) Az ellátottság javulása csökken ő fejl ő dési ütem mellett, tehát az V. ötéves tervi- hez képest kedvező tlen tendenciával következett be — a lakásállomány növekedésében, — a vezetékes vízzel ellátott lakásállomány növekedésében, — az autóbuszállomány növekedésében, — a lakossági személygépkocsi állomány növekedésében, — az általános körzeti orvosok számának növekedésében, — a m ű köd ő kórházi ágyak számának növekedésében, — az 1000 lakosra jutó bolti terület növekedési ütemében. c) Egyértelm űen kedvező tlen változás következett be — az 1000 lakosra jutó lakásépítésben, annak fokozódó csökkenése miatt, — a középiskolai oktatásban az 1 osztályteremre jutó tanulólétszám növekedése miatt. A településfejl ő dési folyamatok tehát jelentő s részben és mértékben le- lassultak a VI. ötéves tervben — szoros összefüggésben a gazdasági növekedés mér- sékl ő désével —, de nem torpantak meg, és nem volt olyan mérték ű a lelassulás, mint ahogy az a köztudatban szerepel. IV. A megyék fejl ődése Megvizsgálva, hogy az egyes megyék és a f őváros helyzete, illet ő leg fejl ődési üteme hány tényező tekintetében és milyen irányban tért el az országostól, négy cso- portot alkottam. Magasan átlag feletti fejl ődési ütem űnek tekintettem Somogy me- gyét, melynek fejl ődése 5 tényező ben tért el pozitív irányba az országos változási tendenciától, és egyben sem negatív irányba. Átlag feletti fejl ődési ütem űnek tekin- tettem azokat a megyéket, melyekben 3-4 tényez ő esetében tért el pozitív és csak 1-2 tényező esetében negatív irányba a fejl ő dés az országos tendenciától. Ilyen volt Békés, Borsod-Abaúj-Zemplén, Csongrád, Heves, Szolnok, Vas, Veszprém megye, valamint Budapest. Átlagos fejl ődési ütem ű nek tekintettem azokat a megyéket, ahol pozitív és negatív irányba az000s számú (2-3) tényez ő fejl ődése tért el az országos- tól. Ez Baranya, Fejér, Gy ő r-Sopron, Hajdú, Komárom és Szabolcs-Szatmár megyét VALÉR ÉVA: A VI. ötéves tervi településfejlődés eredményeinek és problémáinak értékelése Tér és Társadalom 1. évf. 1987/4. 80-87. p. 85 e llemezte. Átlag alatti fejl ő dési ütem ű nek tekintettem azokat a megyéket, ahol több ényez ő változása tért el negatív irányba (3-4) az országostól, mint ahány pozitív irányba (1-2). Ebbe a csoportba Bács-Kiskun, Nógrád, Pest, Tolna és Zala megye tartozott. Mélyen átlag alatti fejl ő dési ütem, az országostól csak negatív irányba való kérés sehol sem volt jellemz ő . A megyéknek ebb ő l a megoszlásából az a következtetés vonható le, hogy a I. ötéves tervi településfejl ő dés kevésbé szolgálta a nagytérségi kiegyenlít ődést, int a hetvenes évek fejlesztései. A leginkább elmaradott megyék közül csak Békés, orsod-Abaúj-Zemplén és Vas megye fejl ő dési üteme volt átlag feletti (meggy őz ő dé- m, hogy Somogy megye magasan átlag feletti fejl ődése a Balaton környékére kor- i tozódott). A szintén elmaradott Baranya és Szabolcs-Szatmár megye fejl ődése csak tlagos volt, Zala megye elmaradottsága pedig n ő tt, míg a legfejlettebb észak-dunán- úli megyékben legalább átlagos volt a fejl ődés üteme. V. Tartós és újonnan kialakult feszültségek A VI. ötéves tervi településfejl ődésben dönt ő többségében olyan feszültsé- gek enyhítésére kellett törekedni, melyek már a korábbi id őszakban is fennálltak, várhatóan jellemezni fogják a következ ő id ő szakot is, fő ként a VII. ötéves tervet. les zen tartós feszültségek mellett azonban vannak olyan feszültségek is, melyek a I. ötéves terv id ő szakában alakultak ki, és olyanok, amelyek várható kialakulását a egyei hosszú távú terület- és településfejlesztési koncepciók jelezték. A népesedési folyamatokban tartós feszültséget jelent a lakosság fokozódó érték ű elöregedése, különösen az apró- és törpefalvakban (valamint a f ő városban) z egyedülálló 60 éven felüliek igen magas aránya. A VI. ötéves tervben kialakult új zültségnek tekinthet ő az ország népességszámának csökkenése, a halálozásoknak születéseknél nagyobb száma. Ugyancsak tartós feszültséget okoz a demográfiai ullám végigvonulása a gyermekintézményeken. E tartós feszültségen belül a VI. öt- éves tervben (és még a VII. ötéves terv elején is) az általános iskolás korosztályok el- tlielyezése jelentette a legnagyobb problémát, a VII. és VIII. ötéves tervben e kor- osztályok középiskolai oktatásában jelentkezik a feszültség, a kilencvenes évek kö- zepét ő l munkába állításuk és a családalapításukkal kapcsolatos lakásigények jelentenek majd problémát. A népesség területi eloszlásában tartós feszültségforrás a községek népességszámának csökkenése, a tartós elvándorlások következtében romló korstruk- túra. Ez a feszültség a VI. ötéves terv során enyhült, de csak a községhálózat egy ré- szében, az aprófalvak többségében a népességszám csökkenése fokozódik. A foglalkoztatás terén tartós feszültségnek tekinthet ő — területileg differen- iáltan — a meg nem felelés a munkaer ő kereslet és kínálat között, a szakképzettség kintetében. A VI. ötéves terv id ő szakában kialakult új feszültséget jelent a teljes és atékony foglalkoztatás egyidej ű biztosításának igénye, és fokozódása várható a osszú távú id ő szakban. Ennek lényege az, hogy a hatékony foglalkoztatás megye- i sítása a vállalatok feladata, a teljes foglalkoztatás biztosítása pedig a tanácsoké, VALÉR ÉVA: A VI. ötéves tervi településfejlődés eredményeinek és problémáinak értékelése Tér és Társadalom 1. évf. 1987/4. 80-87. p. 86 amelyek nem rendelkeznek kell ő információval a vállalati munkaer ő gazdálkodási elképzelésekr ő l. Tartós feszültséget okoz, hogy az ország egyes kisebb térségeiben foglal- koztatási nehézségek vannak, a teljes foglalkoztatottság csak nagy volumen ű és eléggé nagy távolságú ingázással biztosítható. A VI. ötéves tervben kialakult új feszültség- forrásként jelentkezett a közlekedési tarifaemelés, ami igen megdrágította az ingá- zást vagy a dolgozó, vagy a foglalkoztató vállalat számára. A jöv ő ben várhatóan fe- szültséget fog okozni az, hogy a nagyobb ipari központok intenzív fejl ő dése miatt csökken az ott foglalkoztatható létszám, várhatóan csökken az ingázás, és ennek kapcsán n ő a helyi munkaalkalmak iránti igény. Különösen nagy gondot okoz ez az elmaradott területeken, ahol a foglalkoztatandó munkaer ő alacsony szakképzettsége miatt nehezen hozhatók létre igazán korszer ű , hatékonyan m ű köd ő munkahelyek. A VI. ötéves tervben kialakult feszültségnek tekinthet ő az érettségizett lányok elhe- lyezkedési igénye és a rendelkezésre álló munkahelyek struktúrájának eltérése. A lencvenes évek derekától a nagylétszámú korosztályok munkába állítása fogja növelni a foglalkoztatási feszültségeket. A lakásellátás terén tartós feszültségnek tekinthet ő a városokban jelent- kező mennyiségi lakáshiány. A VI. ötéves tervben e feszültség csökkenését eredmé- nyezhette volna a városi népességszám növekedési ütemének csökkenése, s őt, számos város népességszámának csökkenése. Ez azonban nem következett be a lakásépítési tevékenység lanyhulása, azon belül az állami lakásépítés jelent ős visszaszorulása, a magánlakásépítésben a lakásárak másfélszeresre való növekedése miatt. A közm űellátás terén tartós feszültséget jelent egyfel ő l a vezetékes vízellá- tás viszonylag alacsony aránya és az egészséges ivóvízzel nem rendelkez ő , közegész- ségügyileg veszélyeztetett települések nagy száma, másfel ő l a csatornahálózatba be- kapcsolt lakások alacsony aránya, a csatornázatlan települések nagy száma, az ösz- szegy űjtött szennyvizek tisztítatlansága. Tartós és növekv ő feszültség forrása a víz- ellátás prioritása miatt a közm űolló nyílása. A VI. ötéves tervben kialakult új feszült- ségként jelentkezett az a körülmény, hogy a vízbázis elszennyez ődése miatt a kQzegész- ségügyileg veszélyeztetett települések száma n ő tt, néhány vezetékes vízzel már ellá- tott település újból veszélyeztetetté vált. A közlekedés-hírközlés terén tartós feszültséget jelent az országos útháló- zat egy részének nem kielégít ő szélessége és teherbírása, a belterületi utak alacsony kíépítettsége. Nem új, de a VI. ötéves tervben felismert feszültséget képvisel a „zsák- utcás" települések nagy száma, a községi összeköt ő utak hiánya, ami gátolja a kis- térségi településközi kapcsolatok fejl ő dését. Új feszültségként jelent meg a VOLÁN- vállalatok gazdaságosságra való törekvése hatására a kistelepülések autóbuszközleke- désének romlása, és jelent ő s feszültséget hozott létre a tarifaemelés a koncentráltan telepített munkahelyek, intézmények, kereskedelmi hálózat megközelítésében. Ugyan- csak tartós (de egyre fokozódó) feszültségként jelentkezik a hiányos és korszer űtlen telefonellátottság, ami egyre inkább gátjává válik a vidéki termel ő üzemek piaci alkal- mazkodásának. Az egészségügyi ellátás terén tartós feszültségként jelentkezik a m ű köd ő kórházi ágyakon belül az aktív és krónikus ágyak nem megfelel ő aránya, valamint az általános és speciális szociális otthoni fér ő helyek kis száma. Figyelemre méltó, hogy VALÉR ÉVA: A VI. ötéves tervi településfejlődés eredményeinek és problémáinak értékelése Tér és Társadalom 1. évf. 1987/4. 80-87. p. 87 az egészségügyi ellátás terén új feszültségek nem keletkeztek a VI. ötéves tervben, és ilyenek várható létrejöttét sem jelezték a megyék. Az oktatás terén tartós feszültséget jelent, hogy az általános iskolák zöme em rendelkezik megfelel ő épülettel, a tanítás szétszórt, sok a szükségtanterem, ke- és a tornaterem és napközis terem. Új feszültségként jelent meg a VI. ötéves tervben középiskolák zsúfoltsága, és a jöv őben ennek a feszültségnek a fokozódása várható. ovábbi feszültség forrása lesz az, hogy a középiskolák b ő vítésére nemcsak a tanuló- zám növekedése miatt lesz szükség, hanem az oktatás tartalmi változásai miatt is, és a i ntegy 40 %-nyi többlet helyiségigény a meglev ő középiskolák b ő vítésével — ahogy megyék tervezik — aligha lesz biztosítható. A kereskedelem-vendéglátás terén tartós feszültséget jelent a kistelepülések • olt- és vendéglátó hálózatának korszer űtlensége, az áruellátás gyakoriságának, vá- lasztékának megoldatlansága. A településfejlesztés finanszírozása terén tartós feszültségnek tekinthet ő a községekre jutó fejlesztési eszközök kis volumene. Ehhez járult új feszültségként a VI. ötéves tervben a városokra jutó fejlesztési eszközök er őteljes csökkenése. Tar- ós feszültség forrása a községi lakosság nagyarányú anyagi hozzájárulása a település- fejlesztéshez, és e feszültség csökkenése a városi TEHO bevezetésének sikertelensége miatt egyel ő re nem várható. A településfejlesztés új finanszírozási rendszere — a túl- zottan differenciált fejkvóta miatt — egyel ő re kevéssé járul hozzá a városokra-köz- égekre jutó fejlesztési eszközök arányában fennálló feszültségek csökkentéséhez, és nem segíti el ő a településközi együttm ű ködés kibontakozását sem.