Tér és Társadalom 11. évf. 1997/3. 93-99. p. Tér és Társadalom 1997 s 3: 93-99 FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓK A KISTÉRSÉGEK SZÁMÁRA (Regional Development Strategies for Micro-regions) Az összefoglaló A területi tervezés új kihívása: a területfejlesztési koncepció című konferencián (Gy őr, 1997. április 3-4.) elhangzott III. pódiumbeszélgetések alapján készült. SZÖRÉNYINÉ KUKORELLI IRÉN A kistérség a 90-es évektől kapott új értelmet és tartalmat, és az utóbbi években vált egy olyan szakszóvá, amit a területfejlesztés, a regionális tudományok, a földrajz egyre gyakrabban használ, vagyis a kistérség térkategóriává vált. A kistérség és a kistérségi szervez ődések elkülönülnek egymástól, míg az el őbbi egy térben lehatárolt területet, addig az utóbbi települési önkormányzatok csoportját jelenti, ahol az önkormányzatok többnyire az együttm űködési társulás formáját választották. A valamilyen tudományos, kvázi egzakt módszerekkel lehatárolt kistérségeket és az önkéntes alapon létrejött kistérségi szervez ődéseket a kutatók megpróbálták közelíteni, azaz ahol csak lehetett, egy kistérség - egy kistérségi szövetség elvét sugallni. Mindezek mellett megtaláljuk a KSH által lehatárolt kistérségeket, amelyek többnyire nem egyeznek meg az önkiválasztási alapon térré formálódó kistérségi szervez ődésekkel. Az együttm űködések életre hívása, születésük előmozdítója legtöbbször valamely pályázati lehet őség követelménye. Ezek az okok nyomon követhet ők voltak kampányszerű megalakulásuk során. 1996-ban, a területfejlesztési törvény életbe lépésével egy'újabb alakulási hullám kezdődött, hogy most már ennek a törvénynek szellemében alakuljanak meg vagy újjá a kistérségek. Tehát azok a települések, amelyek még nem tömörültek kistérségi szövetségbe, hozzanak létre újat, illetve váljanak egy korábban már m űködő szerveződés tagjaivá. A kistérségek megalakulásának, m űködésének lassan egy évtizedes múltja azt bizonyítja, hogy ennek a téregységnek helye van a magyar területfejlesztésben. Ez olyan területi szint, mely magyarországi minta és tapasztalat nélkül formálódott, és a források hiányának ellenére megmaradt. Megmaradását, m űködését, kialakult státuszát az alulról építkezésben kell keresni, ereje a helyi döntéshozók tenni akarásával magyarázható. De vissza kell kanyarodnunk a pódiumbeszélgetés témájához, a kistérségek fejlesztési koncepcióihoz, azok módszertanához. Néhány alapvet ő kérdést fogal- maztunk meg, amelyekre a pódiumbeszélgetés témáját fel kívánjuk f űzni. • A kistérségi döntéshozók számára megfogalmazódik-e a koncepció hiánya, illetve a koncepció kidolgozását szükségesnek érzik-e, s ha igen, miért? • Hogyan készülnek ezek a koncepciók? • Milyen szerepük van a koncepcióknak a kistérségi szövetségek életében? • Mennyire hasznosak, és miben rejlik hasznosságuk? Szörényiné Kukorelli Irén: Fejlesztési koncepciók a kistérségek számára (Összegzés) Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 93–99. p. 94 Szörényiné Kukorelli Irén TÉT 1997 s3 Az érdemi válaszok érdekében megpróbáltuk ezt a pódiumbeszélgetést úgy megszervezni, hogy mind a létrehozók, mind a koordinálók, mind a koncepció- készítők képviseltessék magukat. Fekete Éva, a Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Észak-magyarországi Osztályának vezet ője létrehozója, koordinátora és koncepció-készít ője a Cserehát Településszövetségnek, tehát tőle több nézőpontból is várhatunk a feltett kérdésekre válaszokat. A koncepció-készítő oldaláról közelíti meg a feltett kérdéseket Dr. Kovács Géza, a BKE egyetemi tanára, elméleti szakember, és Heinrich Péter, a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány székesfehérvári irodájának képvisel ője, aki több kistérségfejlesztési koncepciót készített Fejér megyei kistérségek számára. A kistérségi szerveződések részéről Gergó András, a Rábcatorok Regionális Fejlesztési Társulás elnöke, és Domina Erzsébet, a Muramenti Nemzetiségi Társulás térségmenedzsere mondják el véleményüket. A koordinátorok részér ől Lengyel Róbert, a Győr-Moson-Sopron megye Területfejlesztési Irodájának főtanácsosának véleményét ismerhettük meg, aki a kistérségek és a megye közötti koordinációt végzi, illetve Körmendi János megyei főépítész tapasztalataival találkozhatunk, aki az elkészült koncepciók és a területrendezés, rendezési tervek egymásra épülésének szükségességét hangsúlyozta. Fekete Éva a kutató és a kistérségi döntéshozó oldaláról is világosan látja a koncepció szükségességét, a kistérség m űködése számára nélkülözhetetlen stratégia meglétét. Véleménye szerint, s ezt osztjuk mindannyian, akik koncepciót készítünk, a kistérségi koncepció már a léptéke miatt jelent ős különbségeket hordoz a megyére vagy régióra vonatkozó területfejlesztési koncepcióval szemben. A felhasználói és az érintett kör miatt is lényegesen részletesebb kidolgozást igényel, és sokkal inkább a helyi közösségekre támaszkodik. Els ősorban nem a hivatalok, és nem csak az önkormányzatok bevonására kell gondolni, hanem a térségben él ő vállalkozóknak, civil szervezeteknek a véleményét is ki kell kérni, be kell építeni, és segítőszándékukat el kell fogadni. De a mai magyar kistérségekben a civil szervezetek száma kevés, vagy hiányoznak. Ezek hiányában a lakosság aktív, tenni kész rétegét kell megszólítani és véleményükre támaszkodni. A kistérségek döntéshozóiban vajon megfogalmazódik-e a koncepció igénye? Fekete Éva szerint kevés, nagyon kevés az olyan kistérségi szövetség, amely a megalakulás után közvetlenül a koncepció készítését tartja els ődleges szempontnak. Elsősorban azok tartják valóban szükségesnek a koncepciót, akik a közös munkát, társadalmi vagy gazdasági fejlesztést az alakulás után rögtön megkezdik, de hamar rájönnek, hogy ha nincs átgondolt terv, akkor parttalanná válhat a munka, s az akarat is. Ezek a kistérségek vannak kisebbségben. A mai magyar tapasztalatok azt mutatják, a kistérségi társulások azért tartják fontosnak a koncepció elkészíttetését, azért szükséges számukra, mert ezzel pályázni lehet, tehát alapvet ően pénzszerzési eszközként fogják fel, vagy csak egyszer űen azért készíttetik el, mert "hát éppen erre adnak pénzt, és ha erre lehet pénzt kapni, akkor ezzel kell foglalkozni". Tehát jelenleg ma Magyarországon még nagyon kevés az olyan kistérség, amely valóban azért rendel meg vagy kezd el készíteni ilyen tervet, mert úgy gondolja, hogy a napi munkájában erre ténylegesen szüksége van. Szörényiné Kukorelli Irén: Fejlesztési koncepciók a kistérségek számára (Összegzés) Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 93–99. p. TÉT 1997 s3 Fejlesztési koncepciók a ... 95 De vajon így látják-e ezt a tényt a konferencián résztvev ő kistérségek képvisel ői is? Gergó András, a Rábcatorok Regionális Térségfejlesztési Társulás elnöke azon kevesek közé tartozott, aki már a kistérségi társulás megalakítása el őtt felkeresték az MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézetét, hogy az szakértelmével, tanácsaival segítse a megalakuló kistérséget, s megalakulás után készítse el a térség fejlesztési koncepcióját. A hét polgármester már a kezdetek el őtt jól látta, hogy összehangolt fejlesztésre van szükség, olyanra, amelynek a fóbb pontjait és vázát a társulás döntéshozói csakis közösen fogalmazhatják meg a kés őbbi konfliktusok elkerülése miatt, amelyek esetleg a társulás felbomlásához is vezethetnek. Ugyanakkor a szakért ők, a kutatók objektív tényfeltárása, a koncepció-készítés módszertanában való jártasságuk a koncepció megfogalmazásához vezetett úgy, hogy „az elfogult tévutakat nem engedték érvényre juttatni, de engedték kitalálni, hogy mi mit akarunk"- mondta a társulás elnöke, s majd így folytatta: „az eredmény - azaz a fejlesztés irányai azt tartalmazzák, amit annak idején mi is fontosnak tartottunk, szerettünk volna elérni, de a hogyanjához a mikéntjéhez kellett a szakmai háttér". Meg kell jegyezni, hogy a legtöbb kistérség akár elkészíttette a koncepcióját, akár nem, a működése kezdetén észlelhette már, hogy nemcsak a különböz ő pályázatok elnyerésének, de beadásának is az egyik feltétele a térségre vonatkozó koncepció megléte. Ebben a konferencián résztvev ő kistérségi tisztségvisel ők és térségmenedzserek véleménye is megegyezett. Akár a kistérségek bels ő működésének eredményessége érdekében, akár küls ő források megszerzéséért folyó küzdelemben szükséges a koncepciók megléte, mintegy „véres kard"-ként való felmutatása. De vajon hogyan készülnek a koncepciók, pontosabban hogyan készüljenek, ahhoz, hogy testre, azaz az adott kistérségre szabottak legyenek? Fekete Éva a kistérségi tervezés menetét a koncepció készítés folyamatát ismertette, s hangsúlyozta, hogy az eredményesség érdekében a koncepciót részletesen ki kell bontani, jóval részletesebben, mint egy megyei koncepciót. Csak a koncepcióval még a kistérség nem fog tudni semmit sem kezdeni, a stratégiakészítés után a programok és a projektek kidolgozására is nagy figyelmet kell fordítani, mert csak ezek részletezése esetén válhat használhatóvá a koncepció. A kistérségi stratégia felépítését a következ ő szempontok köré csoportosította: - a szereplők bevonása; - a földrajzi terület lehatárolása, helyzetelemzése, alapértékek tisztázása; - fejlesztési hipotézis felállítása; - SWOT-analízis elkészítése; - jövőkép megfogalmazása; - alapstratégia kiválasztása; - fejlesztési célok és prioritások meghatározása; - a fő programok meghatározása; - a feltételrendszer kialakítása. Szörényiné Kukorelli Irén: Fejlesztési koncepciók a kistérségek számára (Összegzés) Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 93–99. p. 96 Szörényivé Kukorelli Irén TÉT 1997 s3 „Ahhoz, hogy térségspecifikus legyen a koncepció" - hangsúlyozta - „a helyzet- feltárás és annak objektív értékelése az egyik legfontosabb, de úgy, hogy az alapstratégia kiválasztásához illeszthet ő tényfeltárást részletekig men ően kell kidolgozni, az alapértékek felszínre kerülésével". Fontos, hogy a helyzetértékelés piaci szemléletű legyen, hiszen gazdaságfejlesztési stratégiáról van szó. A tervezés módszertanának alapja a közös tervezési módszer. A csoportmunka a tervezés egész folyamatában szerepet játszik és a szakért ő tevékenység bizonyos pontokon avatkozik be a tervezési folyamatba. A helyi szerepl őkkel való együttműködés során alapvet ő a közös gondolkodás, sőt számukra meg kell hagyni azt a lehetőséget, hogy ők döntsenek, ők mondják ki azokat a kérdéseket, esetleg megoldásokat is, melyeket a szakért ők meg tudnának fogalmazni, de akkor nem lenne az övék a készül ő stratégia. A következő fontos elemet az építkezés szintjei jelentik. Egy kistérségi koncepciónak, nyilván csak akkor lesz súlya és csak akkor lesz bármi köze a megvalósításához, ha konszenzuson alapul. Ez az egyik f ő oka annak, hogy településszintről kell indítani az építkezést. Ebben van lényeges különbség a megyei és kistérségi koncepció-készítési folyamatban. A kistérségi szinten sokkal élesebben vetődnek fel bizonyos konfliktusok, hiszen mások a szerepl ők, akik részt vesznek a program megformálásában. Nagyon sok hasonló vonást, megközelítést fedezhetünk fel az el őző vélemény és Kovács Géza koncepciókészítésben szerzett tapasztalataiban. Ő is hangsúlyozza a változatos terek meglétét, s ezekhez kapcsolódó specifikus kezelési lehet őségek fontosságát. Az általa koordinált Zselici kistérségi koncepcióban törekedett a települési sajátosságok hangsúlyozására, ugyanakkor a felsorolt, megvalósítható programok között fontossági sorrend felállítását nem tette szükségessé. A kistérségi fejlesztések egyik lehetséges, fontos tényez őjeként említi, hogy megfelel ő szabályozásokkal a helyben megtermelt jövedelmek nagyobb hányadának helyben maradása esetén nagyobb eséllyel valósulhatnának meg a koncepciókban megfogalmazott programok, hiszen éppen napjaink egyik ellentmondása - ami a kistérségek esetében fokozottan igaz - a területi decentralizáció és a pénzügyi erőforrások decentralizációja közötti disszonancia. A fentiekben mindkét említett kistérségi koncepció egy-egy fejletlenebb kistérség számára készült, éppen ezért merül fel bennünk a kérdés, vajon milyen eltérésekkel kell számolnunk a fejlettebb és fejletlenebb kistérségekben folyó tervezés során, miben különbözik két eltérő fejlettségű kistérség koncepciója? Alapvető különbségnek látszik, hogy a fejlett területeken kisebb a bels ő motiváltság az összefogás irányába, tehát nagyobb a küls ő hatás szerepe, ugyanakkor er ősebbek a belső konfliktusok, nagyobb a települések közötti rivalizálás. Ezekb ől a megállapításokból már következik, hogy a fejlettebb térségekben meghatározó szerep jut a közösségfejlesztésnek, talán sok esetben a konkrét gazdaságfejlesztéssel szemben is. Ellentmondásnak, de mégis valóságnak tűnik az a tény, miszerint a fejletlenebb térségben er ősebb a fejlettebbekben gyengébb a motiváció, az igény a fejl ődést előmozdító tervek, programok iránt, ugyanakkor a humán feltételek, a kreativitás gyengébb a fejletlenebb térségekben, ami a megoldást nehézkesebbé, a küls ő szakértők munkáját elkerülhetetlenné teszi, annak ellenére, hogy forrásaik sz űkösebbek. Szörényiné Kukorelli Irén: Fejlesztési koncepciók a kistérségek számára (Összegzés) Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 93–99. p. TÉT 1997 s3 Fejlesztési koncepciók a ... 97 Heinrich Péter a Fejér megyei kistérségfejlesztési programok készítése során több példával tudott szolgálni a fejlettebb és fejletlenebb kistérségek koncepcióinak tartalmát, különböz őségeit illetően. Hangsúlyozta, hogy a program indításakor, s majd a műhelymunka-megbeszélések során nagyon komoly különbség adódik a különböző fejlettségű térségek között, ami abban is meglátszik, hogy már az ötletbörze is sokkal szegényesebb. De alapvet ően különböznek a megvalósítható projektek is. A fejlettebb térségben el ő bb lehet a programok megvalósítására vállalkozó szellemű embereket találni, ami nem meglep ő, hiszen a befektetés is biztosabban térül meg. Mindezek ellenére a kistérségi koncepciók módszerében alapvet ő különbség nincs. Akár fejlett, akár fejletlenebb a térség, hangsúlyos a szakért ők és a helyi szereplők együttműködése, a visszacsatolásokon keresztüli folyamatos tervezés megvalósítása. A kistérségi koncepció módszerére vonatkozóan - függetlenül attól, hogy az ország mely részén, milyen munkacsoport készíti - négy alapvet ő ismérvet kell kiemelni, ami lényegesen különbözik a nagyobb téregységre készül ő fejlesztési stratégiáktól: • településszintre való építkezés fontossága; • helyi szereplők folyamatos közrem űködése a koncepciókészítés során, aza7 a közös tervezési módszer; • a koncepció megfogalmazAsán túl a programok részletes kimunkálása; • a folyamatos társadalmi kontroll. Csupán két kérdéskör maradt, melyre még nem kaptunk választ. Az egyik: milyen szerepük van a koncepcióknak a kistérségi szövetségek életében? A másik kérdés, hogy mennyire hasznosak, és miben mutatkozik meg a hasznosságuk. Mindkét kérdésre a gyakorlat oldaláról keressük a választ, mikor a m űködő kistérségi szövetségek, illetve a Megyei Önkormányzat képvisel őinek véleményét latolgatjuk. A pódiumbeszélgetés kezdetén megbizonyosodtunk arról, hogy ha a kistérségek koncepciójukat nem bels ő késztetésre elkészíttetik, akkor küls ő kényszer hatására cselekszenek. Felmerül a kérdés, tudják-e használni, használják-e az elkészített tervet. Gergó András így fogalmazott: "A koncepció elkészülte el őtt egy fehér lap volt elő ttünk, ma egy vaskosabb anyag áll rendelkezésünkre, egy olyan anyag, amelyet - mondhatom úgy - Bibliaként forgatunk azért, mert abban az van megfogalmazva, amit annak idején szerettünk volna elérni, és higgyék el, annál biztatóbb, ösztönz ő bb mód, eszköz nem szükséges számunkra, mint amikor megismerve a meglévő adottságainkat, engedték kitalálni, hogy mi mit akarunk. Koncepciónk elő nye a realitás, a megvalósíthatóság, az iránymutatás. Készít ői tiszteletben tartották az önálló döntési jogkörünket, a lehet őségeinket fogalmazták meg, a koncepciót él ő vé nekünk kell tenni a napi mű ködésünkkel, a mű ködésnek tartalommal való megtöltésével." Domina Erzsébet a Muramenti Nemzetiségi Térségfejlesztési Társulás térségmenedzsere a saját koncepciójuk használhatóságát értékelte, mikor azt mondta: "Mióta a társuláshoz kerültem, azóta kézikönyvként használom. Valóban nagyon jól használható. Az els ő kötet a térség egészére, a 11 településre együtt mutatja be a helyzetértékelést. A második kötet településenként tartalmazza Szörényiné Kukorelli Irén: Fejlesztési koncepciók a kistérségek számára (Összegzés) Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 93–99. p. 98 Szörényiné Kukorelli Irén TÉT 1997 s3 ugyanezt. Én ezt rendkívül fontosnak és nagyon jónak tartom, mert egyrészt van a térség egészére egy átfogó munka, amib ől ki lehetett indulni, tehát ami a közös érdekek mentén fűzi fel a feladatokat, de ugyanakkor tudja minden település azt is, hogy a saját lehet őségei, anyagi, szellemi erőforrásai tükrében melyek a legfontosabb feladatai. A koncepció mind települési, mind térségi szinten a f ő irányokat fogalmazta meg a társulásunk számára, és a társulás ennek alapján kezdett el dolgozni 1994-t ől, s ma is iránymutatóként tudja használni." Már ez a két vélemény meggy őzött mindannyiunkat arról, hogy a kistérségi koncepciók nem csak a kifelé mutogatás céljából íródtak, hanem ha valóban térségspecifikusak, és kimunkálásukban a helyi szerepl ők is résztvettek, akkor kézikönyvekként használhatók. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy sem a szerz ők, illetve a kutató csoport, sem a helyi döntéshozók ne kezeljék a benne leírtakat megváltoztathatatlan dogmaként, mert ebben az esetben a fejl ődés dinamikáját tagadják, s a koncepcióban leírtakhoz való görcsös ragaszkodás, ellenkez ő hatást válthat ki, a koncepció a fejl ődés gátjává válhat. A stratégiai irányt kell mutatnia tehát. A hozzászólók véleményéb ől kitűnt, hogy nem csak a kistérségek számára fontosak ezek a koncepciók, hanem a területi fejlesztést befolyásolni, vagy koordinálni hivatott szervezeteknek is. Mindez azért, hogy nagyobb területi egységben elhelyezked ő egymás melletti „mozaikok" fejlesztési terveit koordinálni, a megvalósítást figyelemmel kísérni tudják. Jó példa erre a Gy őr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat, amely a megyei koordinációt a kistérségekhez tagként belépve is gyakorolni tudja. Lengyel Róbert főtanácsos is megerősítette a megyének azt a szerepét, miszerint az egyes kistérségekben folyó fejlesztések megfelel ő koordináció híján egymás ellen hathatnak, példaként úthálózat fejlesztési és turizmus programot említve. Körmendi János a Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat fő építésze mind a megyei, mind a kistérségi koncepciókat területrendezési aspektusból vizsgálta. Véleménye szerint bármely téregységre készült területfejlesztési koncepció alapul kell, hogy szolgáljon a rendezési terveknek. A koncepciókban csak általánosan megfogalmazott terület-felhasználási igények, infrastruktúra-hálózati elemek és táji, tájképi elemek részletes kidolgozása már a rendezési tervek feladata. A koncepciók harmadik alappilléreként emlegette a nyilvánosságot, a koncepció megismertetése érdekében végzett marketing politikát, mely - úgy vélem - részben a szakma felé, részben a helyi társadalom felé fontos lépés, hiszen a koncepció programjainak megvalósítása nem a sz űk döntéshozó testületen múlik, hanem a koncepciót megismerő és részben azzal egyetért ő, vagy azt formálni kívánó széles társadalmi rétegen. Összefoglalásképpen a kistérségi koncepció használhatóságának néhány momentumát kell kiemelnünk: • a nagyobb téregység (megyére, régióra) területfejlesztési koncepciójához való illesztés fontosságát; • a szomszédos kistérségek koncepcióival való egyeztetés, összehangolás; • módosításának lehető sége, szükségessége, flexibilitása; • alkalmasságuk a rendezési tervek el őkészítésére. Szörényiné Kukorelli Irén: Fejlesztési koncepciók a kistérségek számára (Összegzés) Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 93–99. p. TÉT 1997 s3 Fejlesztési koncepciók a ... 99 A pódiumbeszélgetés célja az volt, hogy több irányból, több néz őpontból és különböző földrajzi helyszíneken együttm űködő térségekről kapjunk információt. Az egyes érintett szerepl őkön keresztül ismerhettük meg a koncepció-készítés elméletét, a koncepció felhasználásának és alkalmasságának lehet őségét, valamint a koncepciók koordinálásának szerepét. A kistérségi stratégiának egyszerre kell megfelelnie a helyi, a térségi szerepl ők felé, alkalmazkodnia kell a szomszédos kistérségek koncepcióihoz, kapcsolódnia kell a megyei fejlesztési stratégiához, és el kell tudni magát fogadtatnia a felhasználókkal, befektet őkkel is. E sok kritériumnak csak akkor tud egyszerre eleget tenni, ha programjai nem megváltoztathatatlanok, hanem az alapstratégiát leszámítva, - mely id őt álló kell, hogy legyen, - a részletek rugalmasan kezelhet ők. Valóban készültek-e ilyen flexibilis stratégiák azt csak a következő évek gyakorlata fogja megmutatni, így a koncepciók alkalmaz- hatóságának és időállóságának elemzése majd egy következ ő konferencia témája lehet.