Tér és Társadalom 11. évf. 1997/3. 1-15. p. Tér és Társadalom 1997 s 3: 1-15 TERVEZÉSELMÉLETI ALAPVETÉSEK (Principals in Regional Planning) FARAGÓ LÁSZLÓ „A terv semmi, a tervezés minden" Eisenhower Jelen munkámban kizárólag a közösségi (public) szférában folyó tervezés néhány elméleti alapkérdését és annak klasszifikálását kísérelem meg. A leírtakban sokat merítettem John Friedmann amerikai professzor munkásságából (Friedmann 1964, 1987, 1988). A tervezés szükségessége A,tervezéa egy olyan társadalmi kényszer, amely egy történeti tanulási folyamat eredménye. Az elmúlt évszázad igen gyors fejl ődése következtében a fejlett társadalmak felismerték, hogy a piaci er ők és a magánszféra spontán, parciális érdekeken nyugvó beavatkozásai esetenként vagy összességükben társadalmilag nem kívánatos eredményre vezethetnek, ezért irányítani, kontrollálni kell a folyamatokat. E tevékenységnek fontos, hathatós, eszköze 4 tervelés. A tervezés szükségességének felismerése és - gyakorlati megvalósítása két egymással párhuzamosan, futó tradícióra vezethet ő vissza. (1) \Mange18-4.--..19. századi kapitalizmus ellentmondásainak elemzése alapján arra a következtetésre jutottak, hogy az új gazdasági rend építése során ex ante szabályozás, azaz tervezés szükséges. E helyes felismerést követően az akkori viszonyokból azt a téves következtetést vonták le, hogy a tervezés során naturáliá c _l_han központilag ken számba—venni a forrásokat és a munkaid őalapot. Ebből számukra logikusan következett, hogy a kapitalista termelési viszonyok között ezt nem lehet megoldani, ezért tervgazdálkodás csak a szocializmusban folyhat. A szocialista tervezési gyakorlat alapelveit Lenin 1921-ben írta meg "Az egységes népgazdasági tervről" című cikkében. Ezen tézisek többsége még ma is jól tükrözi a tervezéssel szembeni elvárásokat (a terv a párt második programja, komplexitás, tudományosság, optimalitás, a dönt ő láncszem elve, a termelés és a jólét összehangolása, tervvariánsok szükségessége, konzisztencia elve, az áru- és pénzviszonyok összehangolása, folyamatos karbantartás elve). Ludwig Von Mises osztrák polgári közgazdász a szocializmust már 1920-ban a racionális ge;;da.---ságnegszűntetésével azonosította. Véleménye szerint nem lehetséges a természetbeni számbavétel és a leggazdaságosabb termelési eljárás ezen alapuló kiválasztása. F. A. Hayek szerint a tudományok fejl ődésével ugyan elvileg lehetséges a racionáliista gazdálkodás, de a gyakorlatban kivitelezhetetlen, mert központilag lehetetlen a racionalitáshoz szükséges tudást és információt biztosítani, ezért decentralizálni kell. Faragó László: Tervezéselméleti alapvetések Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 1–15. p. 2 Faragó László TÉT 1997 s3 (2) A kapitalista országokban az állam gazdaságirányítási, tervezési szerepét az új közgazdasági elméletek alapozták .meg. Nyilvánvalóvá_ vált, hogy a tőkés gazdaság nem tart automatikusan az egyensúlyi állapot felé. Központilag (pl. költségvetési vagy monetáris eszközökkel) meg kell növelni az aggregált keresletet. A valóságos folyamatok elemzéséb ől kiindulva J. M. lee-----es->tétt javaslatot az állam szervez ő ,.„ áw__yék.:y,gg író te s'ér_e.._Az állami irányítás a kapitalista országokban is közvetlenül átfogja és tervezi a pénz-_ és hitelpolitikái- a költségvetési-politika szféráját (adók, támogatások, állami beruházások, stb.). Az állam gazdaság-irányítói (tervez ői) szerepe fokozatosan meger ősödött. Az 1929-33-as válságból való kilábalás érdekében született a roosvelti New Deal, amely átfo a pénzügyi szférát, az ipart, a mez őgazdaságot, és a szociális szférát. J. l in er 935-ben megalkotta Hollandia számára az első olyan modellt, amelyet olyan makró tervnek tekinthetünk, ami tényleges cselekvési-programot adott a kormány számára és indukálta a magánszektor döntéseit. 1946 óta a holland tervhivatal rendszeresen készít éves terveket. 1946-52-re vonatkozóan készült el az első indikatív középtávú terv és az ötvenes évek végét ől folyt hosszú távú tervezés is. Közismert a Franciaországban folyó átfogó tervezési munka. A példák sora folytatható lenne, de általánosságban megállapítható, hogy a második világháborút követ ően minden fejlett _ ország gyakorlata az áÉgó gazdasagtervezes irányába folytatódott. Ma már minden fejlett gazdaság egyfajta átfogó gazdasági irányító tevékenység hordozója. A vállalkozási szabadság és a termelési struktúra alakításának, irányítáSának összehangolása egyben a terv és a piac együttélését is jelenti. A"tervez- -- modern piacgazdaságban: • többszintű és sokszereplős (a rendszer nem csak a gazdaság alapeletnéib ől áll); • két_ irányú (egyszerre top-down és bottom-up); • elfogadja az állami (kívülr ől, felülről) beavatko_zás szükségességét (a nemzet távlati érdekeit érvényesíti); • érték-pluralista; • törekszik megfelelni a társadalmi tudás szintjének (tudományos és racionális), ugyanakkor korlátozza a rendelkezésre álló információ tömege és jellege; • duális: részben segíti (generálja), részben korlátozza a magánszférát; • és politikailag meghatá rozott. A tervezés fogalma Oly hosszú a tudatos el őrelátás, a tervezés története, oly széles kör ű tevékenységet takar a fogalom, hogy még alig vállalkoztak a szintetizálásra, az általános tervezéselmélet megírására. Egy tömör definíció megalkotása azért is igen nehéz, mert a tervezésnek eltér ő módjai, formái és "stílusai" vannak és ma nem egyszer mást értünk alatta, mint korábban. Ennek ellenére nem mondhatunk le az általános- definíció alkotás igényéről sem, hiszen minden közösségi tervezési tevékenységben van valami azonos, mindegyik teend őket, cselekvés sorozatokat határoz meg a jövőben bekövetkező problémák elkerülése vagy a jobb eredmény elérése érdekében. Faragó László: Tervezéselméleti alapvetések Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 1–15. p. TÉT 1997 s3 Tervezéselméleti alapvetések... 3 A modern közösségi tervezés olyan emberi tevékenyséfi, amely valamely rendszer irányításánakalai3ja tehát segíti egy el őre megfontolt szándék kialakítását és az annak alapján való cselekvést egyaránt. Mint módszer jól strukturált. jöv őorientált gondolkodásmód. A tudományos és módszertani ismereteket alkalmazzuk a cselekvések megszervezése és megvalósítása érdekében. A tervezés a (tudományos és technikai) tudástc -vésekké alakítja (Friedmann, 1987). "A tervezés olyan folyamat, amely során szakemberek a múlt és a jelen megismerése alapján feltárják a fő bb tendenciákat, normatív megfontolásokat is figyelembe véve megfogalmazzák a haladás lehetséges irányait, az ezekhez tartozó utakat és elérhető eszközöket, elő készítik az ezekkel kapcsolatos döntéseket és megfogalmazzák a cselekvési programot" (Faragó, 1997, 38. o.). Operacionalista alapon a tervezést körülírhatjuk azzal a m űveletsorral, amelyet e r s tevékenység során elvégzünk. Aer /Wii tevéken ység kereteit az alábbi blokksémával szemléltethetjük. 1. ÁBRA Strukturális blokkséma (Scheme ofstructural elements) E D H u es E — elemzés (monitoring),i, c — célok, prioritások normatív korlátok D — döntéshozatal a — ajánlások (alternatívák) V — végrehajtás u — utasítások, intézkedések H — várt és nemvárt hatások cs — cselekvések, akciók 1— információk Forrás: Friedmann 1987. 181. o. nyomán a szerz ő E folyamatba tartozó tevékenységek mindegyike nem minden esetben a sz űken vett tervezés része és a tervez ők szerepe is attól függ, hogy milyen típusú és stílusú tervezésről van szó (lásd kés őbb). A tervezés általában az alábbi m űveletsor elvégzését jelenti: 1. Vizsgálat / diagnózis (audit) 2. Koncepcionálás: • koncepció (jöv őkép és célok) • stratégiai program 3. Cselekvési terv (operatív programok) 4. Végrehajtás 5. Kontroll (monitoring) Faragó László: Tervezéselméleti alapvetések Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 1–15. p. 4 Faragó László TÉT 1997 111 3 A tervezés politikai karaktere 2 Gondolom, nem szorul magyarázatra az a tény, hogy a „szocialista pártállami" rendszerben a tervezés az egyeduralkodó pártpolitikának alávetetten tudott csak működni, így a célmeghatározásban alig játszott szerepet, a végrehajtás bürokratikus, merev eszköze volt. Ugyanakkor joggal merülhet fel a kérdés, hogy a polgári demokráciában, a piacgazdaság körülményei között a tervezés politikailag meghatározott-e, vagy azon kollégáimnak van igazuk, akik a tervezés objektivitását, szakracionális jellegét hangsúlyozzák. A maí pragmatikus tervezés politikailag érzékenyebb és kevésbé "racionális", mint az korábban volt. Változtak a tervezéssel szembeni elvárások. Ateaezé,s~a egyre inkább konszen7us kialakítása. a tárgyalásiatf i olyamatok moderálása, melynek hatékony teljesítése elképzelhetetlen anélkül, hogy a tervez ő azonósithiá' a megbízó alapvető értékeivel. A tervez őtől gyakran explicite is megkívánják, hogy támogassa a megrendel ő törekvéseit és a megbízásnál fontos szerepet játszhat a tervező érdek artikuláló, lobbyzó képessége. A döntések tudatos értékválasztáson alapulna k, amelyek műgött minden esetben érdekek húzódnak meg. A különböz ő szintek és szerepl ők mást és másokat képviselnek. Az állam meghatározott preferenciák alapján avatkozik be, egyeseket korlátoz, másokat támogat. A politika elfogadhatja az „objektív tudást" vagy időlegesen nem vesz róla tudomást, ez esetben az, más csatornákon éppen az uralkodó politika ellen is felhasználhatóvá válik. A tervezési folyamat egyes mozzanataiból megpróbálhatjuk távol tartani a politikát, de az egész folyamat, ha akarjuk, ha nem imlicite átpolitizálódik ; . A források allokálása, a beruházások rangsorolása, új struktúrák létrehozása mind értékválasztáson alapuló döntést igényel! A közösségi szférában a döntések-jelentős részét a „közérclekre" hivatkozva hozzák meg. De ii -ríit j@- -nt a közérdek (közjó) egy e képviseleti demokráciábaft7 A -közérde-k a napi gyakorlatban nem más, mint a pillanatnyi politikai konszenzus, vagy- rosszabb esetben a „többség akarata" a kisebbséggel szemben. Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy amikor a tervezés politikai karakterér ől írok, akkor ide nem csak a politikai pártok és korporációk által uralt szférában folyó tervezést sorolom. A társadalmi mozgalmak, az NGO-k által folytatott tevékenység (pl. zöldek) éppen úgy nem mentes a politikától, csak az ő szándékaik más értékeken nyugszanak és más típusú a felel ősségük4. Ez alól nem kivételek a területi mozgalmak sem, de természetesen ez nem osztály vagy réteg politizálást jelent. Ebben az esetben az egyén tudata nem, mint a nemzet, az osztály vagy valamely makroközösség része "funkcionál", hanem mint az adott területi egység lakójáé, és meghatározó momentum a területi identitás. A területileg elkülönülő népesség (regionális, helyi társadalom), mint "kis társadalom" a területi érdekeket képviseli. A tér elkülönít, de ebben az esetben integrál is, felértékel ődnek a helyi adottságok és speciális helyi preferenciák. Az allokatív tervezés esetében, így p1. a várostervezésben és a rendezési tervezés folyamatában mód van arra, hogy „a tényeket és az értékeket" 5 megkülönböztessék egymástól. Erre lehetőséget kínál, hogy az értékválasztás (célok megfogalmazása) és az ezen alapuló döntések elkülönülnek a tervezési folyamattól. Mint kés őbb látni fogjuk, ez a „szerencsés" helyzet nem minden tervezési típusnál (módnál) van így. Faragó László: Tervezéselméleti alapvetések Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 1–15. p. TÉT 1997 s3 Tervezéselméleti alapvetések... 5 A tervezés alaptípusai A közösségi tervezés alaptípusai; az allokatív, az innovatív és a radikális tervezés. Az eltérő típusú tervezési folyamatok (a mögöttes „érdekcsoportok") gyakran konfliktusba kerülhetnek egymással. Például a hagyományos tervezés allokatív szemlélete ütközhet a fejl ődést, a változást akarók csoportjával, különösen, ha ők alapvető strukturális változtatásokat céloznak meg. Ugyanakkor nem helyes valamelyiket általában pozitívnak, haladónak beállítani, és szembe helyezni a másikkal, mert mindegyikre szükség lehet, konkrét esetekben egymással nem is helyettesíthet ők. a) Allokatív tervezés ő c Az allokatív tervezés a korlátozottan rendelkezésre álló forrásokat igyekszik elosztani az egymással versenyz ő fejlesztési szükségletek vagy felliasználók között. Ez a tervezés tradicionáliclója és még ma is a eg y ffil-fia-SzKára-főS -1~ forma (pl. a központi újraelosztás erre a logikára épül). A fennálló rendszer, a meglévő struktúra keretei között igyekszik a minél hatékonyabb, méltányosabb vagy éppen az egyensúlyt, a. "társadalmi békét" szolgáló megoldást_megtalálni. A döntéshozók ellátják a tervez őket célokkal és prioritásokkal, a tervez ők pedig a fennálló korlátok között javasratot tesznek.-a---kenkrét-teend őkre, AZ allokatív tervezés tipikus példája a kesémetési tervezs, a fizikai tervezés (a terület- felhasználás szabályozása) és általában a kö ordi,ágazattiervez5- Az allokatív tervezés fő jellemz ői: • ekfel)osztá jelleg: a tervezés tárgyának az adott szerepl ők, feladatok vagy funkciók közöttieTósztása; • funkcionális racionalitás: azon feltételezésen alapul, hogy az információ beszerezhet ő ségének korlátai között racionális döntések hozhatók és a döntéshozók tudatos értékválasztása, a tervezés során alkalmazott racionalitás, egymástól elválasztható és független. Azaz a tervez ők tudományos alapokon - a megadott keretek között - racionálisan cselekszenek és a képviseleti demokráciában a döntéshozók a „közjót" képviselik; • kompkxitás, széleskör űség: törekedni kell arra, hogy minden kapcsolódó területte -kiter- jeféri a tervez ők figyelme; • egyensúly: a rendszer különböz ő elemei közOtt az egyensúlyt meg kell tartani, illetve helyre kell állítani; • mennyiségi-szemlélet: a tervezés során, modelleken kell ellen őrizni a javasolt megoldások helyességét (input-output, szimulációs, lineáris és 'dirlamikus programozási stb. modellek). Az allokatív tervezés három szereplő a- döntéshüző (politikus, megrendelő), a je tervezó (vállalkozó vagy bürokrata) és a bürolcráciá)(végrehajtó). Funkcióik jól elkülönülnek: • a po/itikgyak—célokat határoznak meg és választanak a. lehetséges alternatívákból, • a tervezők elemeznek, alternatívákat dolgoznak ki, és javaslatokat tesznek, • a bürokraták informálnak, végrehajtanak, ellen őriznek. Faragó László: Tervezéselméleti alapvetések Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 1–15. p. 6 Faragó László TÉT 1997 s 3 A folyamat optimális lefolyását többek között korlátozhatja a döntéshozó hatalmi törekvése, a tervez ő szakmai sovinizmusa és a bürokrácia konfliktus elkerülési hajlama. Az allokatív tervezés egyik kritikus pontja a döntéshozatal. A döntésekkel kapcsolatban sok a félreértés. Tisztázandó, hogy ki és mikor hozza a döntéseket. Az allokatív tervezés során az alábbi típusú döntések hozandók: 1. Szakmai feladatot jelentő tervez ői döntések. A tervező feladata diéWárározni a szükséges információk és a tervezésben résztvEn/ ő 1r lőrét, megválasztani a tervezési módszert, modellt választani, stb. A döntések a tervezés folyamatában születnek és a tervez ők hozzák azokat. 2. Tervdöntéseknek nevezem azokat az érslemi.clöntéseket, amelyek a célokkal, prioritásokkal, tervvariánsokkal és a végleges terv elfogadásával kapcsolatban születnek. Ez is a tervezési folyamaton-belülvan i-de-a-tervezés sz űk körén kívül születik. A döntést hozó lehet szakmai-, politikai testület, egy népesség csoport vagy választott képvisel őik, stb., de nem a gyakorlati tervez ő munkát végz ők. 3. A tervvé dQ soránho'döntések. A tervezési munkafázist követik, és általában nem a tervez ők feladata. Egy részük, amely a végrehajtással, annak ellen őrzésével kapcsolatos a bürokrácia feladata (monitoring), de amennyiben a körülmények lényegi kérdések megváltoztatását vetik fel, vissza kell vinni a kérdést az eredeti döntéshoz~kontroll). Az allokatív tervezés folyamata: 0 a feladat pontos mezhatározása (alapvet ő célok prioritások); ♦ vizsgálat: adatok, információk zy űjtése, elemzése, prognosztizálás; ♦ koncepcio stratégiai program) ♦ 33selökészítés; 0 döntéshozatal; ♦ alternatív lehetőségek és cselekvéssorozatok kimunkálása (operatív programok); ♦ döntéselőkészítés; 0 döntéshozatal; • végrehajtás; • monitoring; 0 * kontroll. O — tervezői feladat O — politikusi, döntéshozói, megrendel ői feladat • — bürokrácia feladata b) Innovatív (fejlesztés-orientált) tervezés A haladás és a valódi problémamegoldás innovatív, fejlesztés-orientált megközelítést igényel. Az innovatív tervezés az allokatívval szemben nem a már meglévő vagy a fennálló trendekb ől eredő források elosztására, hanem fejlesztése . - - • • e . aladására 8 iránn. Annak érdekében, hogy a tervez ők el • .1 fogadtatni az új innovációkat, az irányítási rendszer egészére nagyobb , befolyást kell gyakorolniuk. Vagy közvetlen részeseivé-kell, hogy váljanak a döntéshozatalnak-vagy meg kell szerezniük a politika támogatását. Faragó László: Tervezéselméleti alapvetések Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 1–15. p. TÉT 1997 s3 Tervezéselméleti alapvetések... 7 Az innovatív tervezés esetében nem annyira az apparátusok bürokratikus ismeretei a fontosak, hanem sokkal inkább a vállalkozói képességek és az innovációkra való fogékonyság. Az innovatív tervezés jellemz ői: • fe~ntacia a fennálló rend ala.s + *'. . • - innovációk kidolgozása; • intézményrendszer váltmtatácq: az új értékek és javaslatok általában azt__ funk~atáslcö=egosztásttételezik fel, azaz új intézmények szükségesek; • cselekvés-orientáció: a célok és megvalósításuk elválaszthatatlan egységet i esetenként a döntésekre é • II • • • • va • I. tt • hatásgya korlást igémmel; • erő forrás mobilizáció: a tervező vállalkozói funkciót teljesít, amikor az új feladatokhoz, intézményekhez er~aticutar, -Ti negvalósítás újszerű formáit kínálja. A döntéshozókkal csak akkor lehet elfogadtatni egy mer őben új megoldást, ha meg tudjuk mondani, hogy ki, mib ől és mit fog csinálni. Az innovatív tervezés és döntéshozatali folyamat 1. A tervezés szük 'se és a feladat pontos megfogalmazása; (Kezdeményez ő lehet a tervez ő is!) 2. Társadalmi, minőségi szempontok feltárása:, * a problémáknak nem mint mennyiségi kérdéseknek, hanem mint társadalmi-gaz~ jelenségeknek az azonosítása és leírása; * az aktorok érdekeinek, viselkedésének az elemzése (autonómia mértéke, legitimáltsági, működésének hatékonysága, fogékonysága az innovációkra, stb.); * az „intér~iiszonya" az irányítási-, döntési mn(q7erekhe7 (Hierarchiában elfoglalt hely, részvételi lehet őségek a döntési folyamatokban, információáramlás, szervezeti kapcsolatok.); 3. Preferenciák megfogalmazása és a célok kijelölése; 4. Az innovációra és az irinoyatívcsel e,tséges_variánsok vagy alternatívál ckidolgozása- 5. A döntéshozó meghatározása és küls ő döntéshozatal vagy részvétel a döntéshozatalban; 6. A megvalósítás, illetve a döntés érv kís&se. c) Radikális tervezés Marx írja Tézisek Feuerbachoz c. munkájában (1844), hogy a filozófusok különbözőképpen interpretálják a világot, a lényeg annak megváltoztatása. Ez ars poeticaja lehet a radikális tervezésnek. Tapasztalati tény, hogy mély (strukturális) válságból nem lehet visszatérni az azt megel őző állapotba, hanem alapvető (radikális) változtatásokra van szükség. Valakiknek fel kell vállalniuk, hogy az állampolgárokat a társadalmi átalakulás irányába mutató projektek mögé állítsák. A radikális tervezés egy olyan cselekv&-entezat,amely a társadalomi-gazdasági rend uralkodó trendjeivel szembenlcezdeinÉayez_alapvet ő strukturális változásokat, és Id --RIVE - 1--rtani a korábbi folyamatok ielleeét. Segítségével olyan új_ c s túrák, cselekvések alakíthatók ki, melyek nem az uralkodó trendek folytatása. Faragó László: Tervezéselméleti alapvetések Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 1–15. p. 8 Faragó László TÉT 1997 s3 A radikális tervezés igényli a tervkészítés, a döntéshozatal és végrehajtás fzízióját. A tervező egy akcióteam tagja. A radikális tervezés független az uralkodó struktúra döntéshozási mechanizmusától. A tervező (-team) egyben programalkotó és végrehajtó is, maga szerzi és használja fel a forrásokat és törekszik saját hatalma kiterjesztésére és befolyásának növelésére. A tervez ő a hivatalos (állami) szférán kívül működik. Ma a leggyakrabban el őforduló példák a cselekvés-orientált társadalmi mozgalmak. A radikális tervezés gyökerei visszanyúlnak az utópista, a marxista és az anarhista tradíciókhoz. Radikális tervezés a megállapodott demokráciákban is van, de általában csak a társadalmi-gazdasági lét egyes részterületeire terjed ki. Ide sorolható számos szocio-politikai mozgalom és alternatív gazdasági törekvés. Például kapitalista körülmények között a szövetkezeti mozgalom, vagy a kommunista Kínában a különleges gazdasági övezetek beindítása, számos feminista és zöld mozgalom, és még folytathatnánk a sort. A kliens ebben az esetben nyilván nem egy „küls ő megrendelő", hanem maga a kezdeuiéhyezO,„ illetve a mobilizált csoport. A projekt pedig a fennálló rend vagy valamelyik alrendszerének a megváltoztatása. A radikális tervezés jellemz ői: • transzformatív elméletre épül; • önfelhatalmazás és önszervez ődés; • határok, korlátok nélküli gondolkodás; • kapcsolat építés, hálózatok szervezése; • dialógus, kölcsönös tanulási folyamat. A radikális tervezésfolyamata: 1. A "fennálló rend", az adott gyakorlat (vagy bevett szokások) kritikája. 2. Alternatív javaslat kidolgozása. 3. Cselekvési stratégia és taktika kidolgozása. 4. "Ismeretek" terjesztése, szövetségesek keresése. 5. Összeütközés a fennálló renddel, a meglév ő intézményekkel. 6. Terjeszkedés (siker esetén). Faragó László: Tervezéselméleti alapvetések Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 1–15. p. TÉT 1997 s3 Tervezéselméleti alapvetések... 9 A tervezés alaptípusainak jellemz ői ALLOKATÍV INNOVATÍV RADIKÁLIS ALAPCÉL fenntartás evolúciós fejl ődés strukturális átalakulás DÖNTÉSHOZÓ politikus politikus és a tervező a cselekvő tervező SZEMLÉLET mennyiségi minőségi tagadás, másság FELADAT egyensúly fenntartása probléma megoldás alapvető változtatás A TERVEZŐ LEGFONTOSABB KÉPESSÉGE racionalitás, vállalkozókészség, elhivatottság, tárgyi tudás új iránti fogékonyság meggyőző képesség A TERVEZÉS ÖSSZEKAPCSOLJA A TUDÁST ÉS A cselekedeteket társadalmi rányitást társadalmi átalakulást A TERVEZŐ POLITIKAI FELEL ŐSSÉGE "csak" szakmai felel őség közepes nagy A TERVEZŐ I MUNKA INDÍTÁSA ÉS ID ŐTARTAMA megbízás, eseti folyamatos önfelhatalmazás, eredményfilg,g ő Faragó László: Tervezéselméleti alapvetések Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 1–15. p. 10 Faragó László TÉT 1997 s3 Tervezési stílusok A tervezé alapvetően a tervezésnek az irányítási rendszerben elffigkilt ijdve_határozza meg, amely függ a centralizáció (decentralizáció) mértékét ől, az alkalmazott eszközök iellegétELközvetleit - közvetett) és a tervez ő szándékától. 's:_atertminden. Az imperatív tervezés a szovjet típusú rendszerek jellemz ője. Erősen centraliz_ah és intervencionalista, kötelez ő_ célnk_és-normák-képezik-a-tervek-alapát. A tervek konkrét, a részleteket is tartalmazó cselekvésiprhgramokat_adnak, amelyeket politikailag elkötelezett specialisták és bürolcraták_készítenek. A tervezést és végre dtást szankcionálják. A tervek egymással hierarchikus kapcsolatban állnak és a magasabb szint űek kötelezőek az alacsonyabb szintel A tervezési jogosultságot meghatározott szervezetekhez kötik. cs~a. Stratégiai tervezés (policies planning)9: a tervindikáció. Célja - a saját programalkotáson kívül - mások cPlPk deteinek nem köt ző jelemu szabályozása, indirekt befolyásolása. fels őbb szinteken a rendszer működtetésének áltAlánng C7abAlyait alakítják ki. A főbb sarokpontok betartása mellett az alacsonyabb szintelLughadonalakíthatják saját programjukat. Kikeet_ek• _ eszközökkel kívánják a társadalmi-gazdasági szerepl őket 125y ásolni. A direkt 'ffl irányítás és beavatkozás csak a kulcsterületeken engedhet ő meg. Strukturált döntési mechanizmus működik. A tervezői bürokrácián kívüli szakemberek is kaphatnak teryeffijogosultságot_ A tervez ők gyakran, mint tanácsadók működnek, így közvetlenül részt vesznek a politika alakításában. 3, KokJ'Itenzezés;lorporációk közötti egyeztetés. r orat , A hatalom és a döntések megoszlanak kis számú intézmény és szervezet között. A koppetenciák jól elkülöniilnek, a szervezeti rendszer hierarchikusan strukturált. TárgyalásoLiterációksnrán alakulnak ki a célok. A korntáriyzati szerveken kívül a hatalom egyéb részesei viszonylag függetlenül terve7hmroPk Az egyes szem ön-tervezik, majd az eredményeket ütköztetik. Az egyezségek atalmi-politikai játékok, ami fordítva is igaz, a politika-csinálás egyfajta tervezési folyamat. A ______N~ek gyakran vétójoga van a saját területüket érint ő negatív részt döntések esetén. A programálakításban, a hatalomba _m eglévő struktúra fenntartásában érdekeltek. Szél _.részvételen _alapuló tervezés: széleskörű . e • . eszköze Mindei tettet...igyekeznek bevonni a tervkészítés folyamatába. Ez els ősorban olyankor fordul el ő, amikor a végrehajtatr t és a programot megvalósítók megnyerésea a. A közösségek, társadalmi szervezetek is részt vesznek a tervezési folyamatban. A résztVev ők önként vállalnak kötelezettséget a_forrkok biztosítására és a feladatok ellátására. övezési folyamat középpontjában a tá?alásol Llat gycolan ke~ca _ konfliktusok feltárása és feloldása áll. A tervezés menete, struktúrája á problémálchoz,folyat riálőkhoz I társadalmilag alakul, és nem a központi Faragó László: Tervezéselméleti alapvetések Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 1–15. p. TÉT 1997 • 3 Tervezéselméleti alapvetések... 11 bürokrácia „találja ki". A társadalmi szervezetek maguk is hozzájárulnak a programok megvalósításához. A központi szerepe korlátozott, az információ átadás és technikai segítség a dönt ő , eleme. Tervezési szakemberekre ebben az esetben is szükség van, de ők nem csak a központi bürokrácia alkalmazottjai, hanem független (helyi) szakemberek is lehetnek. Tranzaktív tervezés: a kommunikáció fóruma, kölcsönös tanulási folyamat. A tranzaktív tervezés a tudást új ismeretekké, me áltoz folyamato - s ka • csolatok során amely közvetve hat a cselekedetekre. Ez ritkábban allokatív, inkább innovatív és radikális tervezést jelent. Els ősorban a döntéshozók (tervezők és áthidalására szolgál. I zmények esetében lényegi kérdés, hogy ki(k) a partnerei a tervezőknek. A rvező folyamatba beviszi az elméleti tudást, a módszertant, koncepciót, szisztematikus munkát. kiien a prioritásait, céljait. a realitás érzékét az alternatívák ktizüt ti _a szűkebb, nem publikus.cat a tit in konkrét körülményekr ő l, a megvalósítás részletkérdéseit viszi a folyamatba. A területi tervezés helye e struktúrában A magyar gyakorlatnak megfelel ően alapvetően két klasszifikációt kell „besorolnunk": • fejlesztési és rendezési típusú terveket, • a különböző szinteken folyó tervezést. Ezekre külön-külön minden komplikáció nélkül elvégezhetnénk az allokatív, innovatív és radikális tervezési besorolást, de ha ezeket együtt, a maguk komplexitásában nézzük, akkor egy sajátos ellentmondást tapasztalunk. A eilesztési_tenzez4irmovatív. esetle • radikális szemléletű kell, hogy legyen, míg a ren ez st tervez s.-.4b ovo 'allokatív típusú. Ugyanakkor nnél ma. asabb területi ál kevesebb a konkrét rendezési-terv • CW~~121 " tervezé . . fia FT Y.If:V szi '-• - ~ ann e - az ott fol ó tervezői munkának. ábra Ugyanakkor a magasabb szinteknek eo ipso van egy (re)disztributív szempontból rosszul értelmezve kiegyenlítáúegynsltfaró-üei fun azaz a tatív. Ez az ellentmondás valós, de nem feloldhatatlan. Az ú. innovációk térben pontszerűen, azaz a hierarchikus szinteknek megfelel ően, helyben keletkeznek. Egy alulról építkez ő , nem túlszabályozott, hanem inkább indikatív megenged ő tervezési rendszerben a fels őbb szintek "felkarolják" az elismert, bevált, azaz a struktúrába , integrálódni képes, érdekeik szolgáló újc ls gokat és ezek télbeliter.jedeset--eldsegitiL Ez éppen az ifo-k -T.Cirá -atiV és az ervezés határmezsgyéjén van. A terve ' ő nem vett részt a fej esztésben, új ny kidolgozsában, de országosan intézményesít.a.zt- A nálunk újra megerősödni látszó, fentről lebontó rendszerben az allokatív szemlélet dominanciája miatt nem tud az innovatív típusú tervezés eredményeket felmutatni, így szükségszer űvé válhat a radikális tervezés megjelenése. Faragó László: Tervezéselméleti alapvetések Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 1–15. p. 12 Faragó László TÉT 1997 s3 2. ÁBRA A rendezési és fejlesztési tervezési feladatok megoszlása szintenként (Planning competence at distinct levels of decision making) rendezési fejlesztési szintek helyi országos A növekv ő bizonytalanság kezelése A tervezés felkészülés a jöv őre. A mai ismereteink alapján kívánunk cselekvési programot adnia jöv ő számára, így számolnunk kell a bizonytalansági tény=őkkel. Megalapozott a hagyományos tervezéssel szemben felhozott azon kétség, miszerint a mai ismereteink alapján nem ismerjük a jöv ő generációjának preferencia- rendszerét. A saját célstruktúránk is változik és majdnem biztos, hogy nem azonos a következő generációk elképzelésével. Mi ebben az esetben a teend ő? Természetesen nem a tervezés elvetése, hanem: • Korszerű technikát, modelleket kell alkalmazni. • Az összefüggéseket nem determinisztikusan kell értelmezni és kezelni, hanem sztochasztikusan. • Növelni kell az alternatívák számát. • Szükség esetén nem konkrét tennivalókat, hanem megoldási algoritmusokat kell kidolgozni. • Elfeledhetjük a klasszikus alapképletet, miszerint felvázoljuk a jöv ő ideálképét, majd az azok eléréséhez vezet ő utakat, és ezek alapján allokáljuk a jelenleg ismert és elfogadott eszközöket. Nem a célokból, hanem az adottságokból kell kiindulni. Szélesebb körben kell alkalmazni a „step by step" módszert. • Az állapot-tervezésr ől a hangsúlyt a folyamat-tervezésre kelLhelyezni. • A blue-print típusú tervezéssel szemben a folyamatos tervezés, a tervek folyamatos karbantartásának gyakorlatát kell bevezetni. • A fenntartható fejlődés/társadalom elvének az érvényesítése. A saját tevékenységünket úgy kell megtervezni, hogy az ne jelentsen abszolút korlátot a jövő generációi számára. Ebb ől következnek a természet megóvásának követelményei, a nem megújítható természeti er őforrásokkal való takarékoskodás és a megújítható energiaforrások használatának növelése. Faragó László: Tervezéselméleti alapvetések Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 1–15. p. TÉT 1997 s3 Tervezéselméleti alapvetések... 13 Hibás felfogás, hogy az a jó terv, amelyik megvalósul. Jó, ha nem következnek be olyan események amelyek meghiúsítják elkép7eléq megyalilqiilását De Önmagában az a tény, hogy egy tervet változtatni kell, karban kell tartani, visszamenőleg nem minősíti a tervező k tevékenységét. Hibás, ha nem vettek számba előre látható dolgokat, küls ő összefüggéseket, nem éltek a tudomány legújabb vívmányaival. De nem mindig ez a helyzet. Az élet, a társadalmi folyamatok bonyolultsága, komplexitása nem teszi lehet ővé, hogy a tervez ő minden összefüggést feltárjon. Az információk szűkössége, beszerzésük költségei, az egyén, a csoport szubjektív korlátai, a modellezés, az absztrahálás, a valóság szükséges sematizálása objektív korlátokat jelent a tervezésben. A tervezési tevékenység dokumentumai E fogalmakat - nem ritkán - egymás szinonimájaként használjuk. • jövőkép: értelmezése kettős: a) olyan nagy távlatra szóló állapot-ábrázolás, amely els ősorban a célrenc-ls7er megfogalmazásában lehet .. segítségünkre, így a koncepció apozza meg és ezért a vizsgálati fázisba_tartozik; b) az elérni kívánt jöv6 leírása, - az angol szakirodalomban „vision" így a koncepció meghatározó része; • prognózis: törvényszerű ségek „mechanikus" el őre vetítése, a főbb trendek meg)iatkozása; • forgatókönyv: a valószínűségi alapon belcövetkez.d_jöv ő ktp, amely korlátozott számú bizonytalansági_tényezütis-kezel; • koncepció/stratégiai program: koherens fejlesztési elképzelések, lehet őségek megfogalmazása, amely a célmeghatározás tekintetében érdekegyeztetési, koordinációs feladatokat tölt be és orientálja a különböz ő döntéshozókat, és nem keletkeztet jogokat és kötelezettségeket a többi jogalany számára; • fejlesztési/operatív program: konkrét feladatok__(ak "l cLone fogalmazás_a, eszközökkel, a végrehajtásért felel ősökkel, ha • terv: minden részletében kidolgozott, jóváhagyott fejlesztési program, amely kötelezettseget_jelent-a_végrehajtók-számárft, Az előző ekben leírtaktól a stratégia eltér ő értelmezésével is találkozhatunk. Az egyik nézetcsoport a stratégiát az el őre megfontolt cselekvések olyan átfogó keretének tartja, amelynek egymást követ ő részelemei a fejlesztési koncepció, program és a különböző projektek. A területfejlesztésr ől és __-rendezésrőLszólá tör3&.,nyast~alejlesztesi_pr.0~zénektekint,LA „stratégiai program" a potenciális aktorok szándékainak -és- forrásoknak az összehangolása, egy olyan „keret", amelyen belül a konkrét megoldások keresend ő -- Faragó László: Tervezéselméleti alapvetések Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 1–15. p. 14 Faragó László TÉT 1997 s3 A tervek id őhorizontja A tervek időhorizontjának mindig a tervezendő folyamat jellegéhez kell igazodnia. Kivétel lehet, amikor egy adott döntéshozó csoport számára ad programot, ilyenkor például választási ciklusokhoz is köthet ők az időhorizontok. Általában a múltba olyan messze kell visszatekinteni, amilyen távlatokban el őre szeretnénk gondolkodni. Kivételt képez, ha olyan törés van az adatsorban, ami a vizsgálandó adatok összehasonlíthatóságát megkérd őjelezi. (pl. a háború el őtti utolsó békeévet kell figyelembe venni egy növekedési, ellátási, stb., összehasonlításnál, és nem az els ő békeévek valamelyikét. Nem lenne helyes az sem, ha pl. a légszennyezés mérsékl ődését az 1990-es adatokhoz képest határoznák meg.) Módszertani kérdés, hogyan lehet az adatokat összehasonlíthatóvá tenni, a töréspontokat felismerni, stb. Minél nagyobb távlatban gondolunk előre, a múlt és a jelen determinisztikus hatása annál kevésbé érvényesül, döntési szabadságfokunk n ő, és annál aggregáltabban kell a_ténye.zölcet_figyelembe.-~Inlc. Az aggregáció fokozása megvéd a részletekben rejl ő bizonytalanságokkal szemben, de éppen ezért nem tudunk a részletekr ől semmit mondani, így nehéz erre programot építeni. A lehetséges jövőváltozatok közül ki kell választani a kívánatos és az elkerülend ő változatokat Nem elég csak a kívánatos jöv ő elérése érdekében programot kidolgozni, fontos annak meghatározása is, hogy a nemkívánatos jelenségek bekövetkezését elkerüljük. Az időhorizont alapján a tervdokumentumok készülhetnek: • Nagy távlatra (1.5 erre az időhorizontra nem Uszíthet őek tervek, csak jövőképek • k[..Qssz«..t.cívra—(8-15 év): ezek a fejl ődés főbb tendenciáival, a fejl ődés főbb irányaival foglalkoznak. Jelent ős feladatuk van a fejlesztési irányok összehangolásában. Felvázolják a szükséges és lehetséges teend őket. Speciális, hosszú távú feladatokhoz részletesebb programot is adhat, de nem ad konkrét mértékeket. Ezekben kell meghatároznunk a f őbb strukturális változásokat. Ez a fejlesztési koncepciók, stratégiai programok tipikus id őhorizontja. • Közép1213-7 év): a fejlesztéS főbb arán ait a mérték- té ‚, a meg. Ez nem egyszerűen a hosszú távú tervek id őarányos bontása. Szubjektív véleményem szerint a tervezhet őség szempontjából ez a legfontosabb időhorizont. Az el őrelátás hibahatárai még elfogadhatóak, és a cselekvéseink hatásai már kézzelfoghatóan jelentkezhetnek. A fejlesztési/operatívprogramok tipikus időhorizontja. • Rövid távra (pár hónaptól 3 évig): konkrét intézkedéseket, teend őket fogalmaz meg. Konkrét cselekvési program a szükséges eszközökkel, a végrehajtásért felelősek megnevezésével, stb. A döntési szabadságfok kicsi, múltbeli döntéseink eredményeinek vagy éppen eredménytelenségének, következményeinek hatása er ősebb. Faragó László: Tervezéselméleti alapvetések Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 1–15. p. TÉT 1997 s 3 Tervezéselméleti alapvetések... 15 Jegyzetek E téren kiemelkedő Andreas Faludi és John Friedmann munkássága. Lásd: irodalomjegyzék. 2 E felvetés helyességét igazolja más oldalról Lukovics T. 1997. cikkében. 3 Természetesen itt nem a pártpolitizálásról, a pártok és politikusok sajátos (választási) érdekeir ől van első sorban szó, habár olykor ennek figyelmem kívül hagyása is veszélyekkel járhat. 4 Ez annak ellenére így van, hogy gyakran a politikamentességet, a társadalmi, népi jelleget hangsúlyozzák. "A várostervező ket figyelmeztetni kell, hogy a tényeket és az értékeket megkülönböztessék munkájuk során." — interjú Denise Scott Brownnal Falu-város-régió 3. évf. 8-9. sz. 3-6. o. 6 Ezt néha szabályozási (regulatory) tervezésnek is nevezik. 7 Jogi értelemben a tervező i jogusultságot és a tervkészítési jogosítvánnyal rendelkez őt (döntéshozót) kell megkülönböztetni, de én itt konkrétan a tervezési m űveletek végzőit értem tervezőn. ...amikor egy elképzelés konvencionálissá válik ideje újragondolni azt!" (Clarence Stein) 9 A stratégiai tervezés bevezetése több kapitalista országban kezdetben a központosítás, az állami hatalom kiterjesztésének az eszköze volt, majd kés őbb a dekoncentrációt segítette. Nálunk segíthetné egy decentralizált tervezési rendszer kiépítését és m űködését. Irodalom Clavel P., j. Forester és W. W. Goldsmith (1980) Urban and Regional Planning in an Age of Austerity. Oxford: Pergamon Press Faludi A. (1973) Planning Theory. Oxford: Pergamon Press Faragó L. (1997) Szempontok a területfejlesztési tanácsok tervezési gyakorlatához. Comitatus VII. évf. 38-44. o. Friedmann J. (1964) Regional Planning as a Field of Study. In: Friedmann, J és W. Alonso (szerk.) Regional Development and Planning. A reader. Cambridge: The M.I.T. Press Friedmann J. (1987) Planning in the Public Domain. New Jersey: Princeton University Peress Friedmann J. (1988) The Politics of Place: Toward a political Economy of Territorial Planning. In: Higgins, B. és D.J. Savaie (szerk.) Regional Economic Development: Essayes in Honour of Francais Perroux, Boston: Unwin Hyman. Lukovich T. (1997) Mindig meglep. Urbanisztika, 4. évf. 2. sz. 1-2. o. PRINCIPALS IN REGIONAL PLANNING LÁSZLÓ FARAGÓ Fundamental theoretical approaches of regional planning are discussed in the study that are based chiefly on J. Friedmann's approach. Establishment and recognition of the need for modern spatial planning are discussed in terms of "socialist" (centrally planned) and market-based traditions. Planning is defined by the author as the analysis of main trends of the past and the future, specification of main directions of the future development and the range of devices required to reach them, arrangement of decisions and formulation of the action program furthermore, political context of the process must be pointed out as well. Three types of planning (the allocative, innovative and the radical one) are discussed in details. The author distinct five "manners" of planning according to their position in the planning system such as centralised, strategic, corporative and transactional planning furthermore, planning supported by social activity. In the last chapter, regional planning is put into the context of the structures described above.