Tér és Társadalom 11. évf. 1997/1. 271-281. p. Tér és Társadalom 1997 s 1: 271 -281 KELET-AUSZTRIA AZ ÚJ KÖZÉP-EURÓPÁBAN A JÖVŐKÉP ÉS AZ INTÉZMÉNYRENDSZER KÉRDÉSEI (East Austria in the New Central Europe — Prospects and Institutional System) FÁTH JÁNOS A nyugat- és közép-kelet-európai fejl ődés Ausztriát új helyzet elé állította. A "helyzet" nem is fejezi ki az eredményt, mert a fogalom statikus állapotra utal. Ezzel szemben éppen a dinamikus változás az uralkodó jelenség. Az Európai Unió - többek között - egy nagy regionális piac is, amelyen kis- és nagyvállalatoknak egyaránt szigorúan szabályozott versenyhelyzetben kell a fennmaradásért megküzdeniük. A többé-kevésbé nyílt vagy rejtett piaci védelem, amelyet egyes szektorok élveztek, megsz űnőben van. A regionális piac sem védett piac: a szerepl őknek egy globális versenyben is helyt kell állni. Ebben az összefüggésben az Európai Unió országai is mutatnak fel merevségeket, protekcionista vonásokat, amelyek fokozatosan feladásra kerülnek. Az Egyesült Államok, Japán, Kína és az ázsiai tigrisek versenyében nem biztos, hogy - kissé leegyszerűsítő kifejezéssel élve - az EU lesz a 21. században a "nyertes" (Thurow 1996). Ausztria közvetlen szomszédságában található a közép-kelet-európai térség. Az osztrák határ egyben az EU határa is. Ez különleges kötelezettséget ró az országra és ezen belül a keleti térségeire. Ausztria kivitelének 13%-a irányul a kelet-közép- európai országokba. Becslések szerint ez 20%-ra is emelkedhet a közeli években. Ezeknek a változásoknak egyik fejleménye, hogy az új nemzetközi "kihívások" és lehetőségek az országos kérdésfelvetések mellett az egyes országrészek, tartományok önvizsgálatát is er ősítették. Az Európai Unió regionális politikája támogatja a gyengébben fejlett régiókat - ezáltal a gyengébbek versenyhelyzetét erősíteni igyekszik. Az "er ősek" versenyhelyzete sem végleges, azt meg kell védeni, sőt tovább kell építeni. Van-e meghatározás a régiók versenyképességére? Mik annak a meghatározó tényez ői? A válaszadás egyik módja, hogy a régiók megállapítják er ősségeiket és gyengeségeiket, majd megkísérelnek egy helyzetképet és egy jöv őképet kialakítani. A képnek reálisnak kell lennie, egyben arra szolgál, hogy annak alapján döntéseket, rendszabályokat hozzanak vagy arra, hogy a régió gazdasági szerepl őit informálja a régió előnyeiről - többek között - a régión kívülieket is meggy őzze (marketing). Erre szüksége lehet a régión belüli szerepl őknek is. A jövőkép pedig nem terv, még csak nem is feltétlenül konkrét stratégia, hanem a jöv őnek egy modellje, aminek elérésére a régió törekedhet. Ez attól is függ, hogy a jöv őkép tekintélye (szakmai- Fáth János : Kelet-Ausztria az új Közép-Európában. A jövőkép és az intézményrendszer kérdései. Tér és Társadalom 11. évf. 1997/1. 271-281. p. 272 Kitekint ő TÉT 1997 s 1 tudományos megalapozottsága) és politikai legitimációja (a mögötte álló intézményi erők súlya) milyen. A jövőkép a belső erők és a környezeti változások figyelembevételével határozza meg a régió jövőbeli helyzetét, annak jellemz őit. A jövőképek gyakran csak részterületekre vonatkoznak, esetleg célbavett pénzügyi források mozgósítását célozzák. A régiók eszköztára azonban korlátozott, intézményrendszerük is fejlesztésre szorul. Az is kitűnhet, hogy egyes feladatokat nem más régióktól elhatároltan, hanem azokkal együtt kell megoldani. A közös cselekvés szándéka és képessége szabja meg a regionális együttm űködés határait. Ezek nélkül a régió vagy a régiók valamilyen közös képe csak elképzelés, tudományos féltételezés. Ez kiegészülhet azzal, hogy a határmenti régiók keresik a lehet őségeiket, valamint a formát a határon átnyúló kooperációkra, amit megfelel ő intézményrendszer támaszthat alá. Itt az intézményrendszeren nem bürokratizálódást kell érteni. S őt a regionális és interregionális együttm űködésben érdekelt er ők gyakran a civil összefogásban, az érdekeltek, a lakosság széleskör ű bevonásában/aktivizálásában látják az optimális megoldási lehet őségeket. A regionális érdek sem egyszer űen definiálható: részérdekek állhatnak szemben egymással, blokkolhatnak akciókat, ösztönözhetnek elzárkózó magatartásra. Az Európai Közösségben, de globális összefüggésben is, nemcsak vállalatok, hanem a régiók is versenyben állnak egymással. A régiók versenyben vannak országon belül és nemzetközi szinten is. A jelen és a jöv őkép feladata a versenyképesség reális és meggy őző feltárása, bemutatása. Fontos azonban a kérdés helyes felvetése. Porter (1992) után szólva, a kérdés az, hogy egy nemzet/régió hogyan hoz létre olyan környezetet, amelyben a vállalatok gyorsabban fejl ő dnek és újítanak egy adott ágazatban mint más országbeli (analógia alapján: régióbeli) versenytársaik. Porter az adott termelési tényez ők statikus értelmezése helyett azt hangsúlyozza, hogy vállalatok, nemzetek (mi esetünkben régiók) hogyan javítják a termelési tényez ők minőségét, hogyan hasznosítják azokat és hogyan teremtenek újakat. Ebben a hangsúly az innováción van, az állandó minő ségi megújuláson. Ebben a vállalati kezdeményezés és a hazai bázis ösztönző /mozgósító befolyásának, kölcsönhatásának van dönt ő jelentősége. A regionális versenyképesség egy speciális megközelítése a skandináv/angolszász szóhasználaton alapul: a "C" társadalmat, a "C" régió gondolata helyezi el őtérbe, gyakorlati alkalmazásra (Huber 1993). A betű itt a communication, computer technology, competence, creativity, culture területeit öleli fel. A regionális kutatás a jövőkép kialakítása céljából olyan jellemző ket keres, amelyek a legfejlettebb régiókban magas fokon és állandóan megújuló módon fellelhet ők. Jellemzők, mint infrastruktúra, a népesség képzettsége, életforma és környezeti min őség, kutatás, innovációs dinamika, a beruházások szintje, a nagyvállalati/kis- és középvállalati struktúrák jelenléte és kapcsolatrendszere. A jól m űködő közigazgatás mellett kiemelt tényező ként kezelik a kommunikációs képességet: a megegyezésre (konszenzusra) irányuló készséget és vita-kultúrát, a kooperációs készséget a régióban jelen lévő pártok elitjében, a jól m űködő szakmai szervezeteket, a vállalatok, a tudomány és a média közötti kommunikációt, nyilvános vitákat a változásokkal kapcsolatos kockázatról. A regionális jöv őkép - valamint annak Fáth János : Kelet-Ausztria az új Közép-Európában. A jövőkép és az intézményrendszer kérdései. Tér és Társadalom 11. évf. 1997/1. 271-281. p. TÉT 1997 s 1 Kitekint ő 273 megvalósításához vezet ő út - ilyen jellemzőkre alapított modellek alapján kritikusan és meggyőzően alakítható ki. Ezek az elemek képezhetik regionális alapon együttesen azt a környezetet, amelyben versenyképes, dinamikus vállalatok keletkeznek és m űködnek. A jelenkép: az adott környezet analitikus, összehasonlító leírása, a jöv őkép: a meghatározott faktorok alapján kialakított célmodell. Ausztria keleti tartományai Statisztikailag szokásos Ausztriát világtájak szerint három területre osztani. Az ország kis kiterjedése miatt mindegyik terület egyben egy határvidékre is utal. A Keleti Régió jelentőségét az országban az 1. táblázat foglalja össze. 1. TÁBLÁZAT A Keleti Régió The Eastern Region Terület Lakosság Nép- Bruttó nemzeti sűrűség jövedelem (1991) km2 % ró % fő/km2 Mrd S % Burgenland 3965 4,7 273283 3,4 70 38,39 2,2 Alsó-Ausztria 19174 22,9 1505236 8,8 79 279,82 16,1 Bécs 415 0,5 1589052 19,9 3829 493,17 28,4 Keleti Régió 23554 28,1 3367571 32,1 143 811,38 46,7 Ausztria összesen 83564 100,0 7991485 100,0 95 1737,17 100,0 Forrás: ÖSTAT, 1991. Kelet-Ausztria helyzete a XX. században többszörösen ment át alapvet ő változáson. A legkisebb egység, Burgenland, az első világháború végéig Magyarország része volt. Egyes helységnevek ma is őrzik (magyarul éppen úgy, mint németül) a határvidék jelleget. Ebben az id őben a gravitációs irány a mez őgazdasági jellegű települések számára Sopron, Szombathely, Gy őr és egyéb nyugat-magyarországi városok voltak (Schremmer/Krajasits 1992). A dualista Osztrák-Magyar Monarchia magyar része a Lajtáig terjedt. Történelmileg más a helyzete Alsó-Ausztriának. Az egykori koronatartományok centrális részét képezte. Útvonalai, települései fontos kapcsolatot jelentettek Fels ő- Magyarország és Cseh-Morvaország irányában. A Monarchia felbomlása után egyik alkotóeleme lett az új (akkor még nagyon bizonytalan jöv őjű) osztrák államterületnek. Alapvetően változott meg Bécs helyzete. A Monarchia nagy metropolisa egy kis ország perifériájára szorult. Közjogi helyzete szerint f őváros és tartományi státusa is Fáth János : Kelet-Ausztria az új Közép-Európában. A jövőkép és az intézményrendszer kérdései. Tér és Társadalom 11. évf. 1997/1. 271-281. p. 274 Kitekint ő TÉT 1997 s 1 van. Ettő l eltekintve, lakosságszáma, intézményei és a kitermelt nemzeti jövedelem alapján is domináló helyzete van az országban. Nemzetközi vonatkozásban Kelet-Ausztria éppen úgy, mint az egész ország a két világháború közötti id őszakban is sokat meg őrzött korábbi kulturális és gazdasági kapcsolataiból. A második világháborút követ ően a periféria-jelleg azonban a terület nagy részében még kifejezettebben uralkodóvá vált. A Keleti Régió nagy része 1955-ig szovjet megszállás alatt volt. A magyar és a csehszlovák határok - 1200 km hosszúságban - "holt határok"-nak számítottak, hátrányos kihatással a gazdasági és kulturális fejl ő désre. A keleti határvidék fogalma visszamaradottsággal, elvándorlással, nyomasztó, s ő t veszélyeket hordozó jelleggel kapcsolódott össze. A kis Ausztriában a lakosság több, mint 50%-a él határvidéken (ÖRÖK 1975). 16%-a a keleti határvidéken. Míg a nyugati határvidékek különösen 1955 után er őteljes fejlő désnek indultak, a keleti határvidékeken a fejl ődés lassúbb volt. Erősödött a színvonalkülönbség a "nyugati" és a "keleti" tartományok között (Nyugat-Kelet lejtő). Tartományi helyzet-meghatározás és jöv őkép Az osztrák Keleti Régió népesedési, általános és ágazati gazdasági mutatói, mint trend- és mint színvonalmutatók figyelemre méltóak. Ösztönöznek a tágabb közép- európai régió gazdasági összefonódását el ősegítő összehasonlításokra, a gazdaság alakulásának közös megfigyelésére/elemzésére is. Az egyes tartományok er ősségeinek és gyengeségeinek az elemzésénél nagy súlyt kapnak az új geopolitikai helyzetb ő l adódó változások. A nyugatról és keletr ől egyaránt er ősödő versenyhelyzetben az els ő természetes reakció a meglév ő állapotok konzerválására való törekvés volt. A vendégmunkások az iparban, a kézműiparban, a mező gazdaságban, az idegenforgalomban (a foglalkoztatottak a munkaerő 10-12%-a) úgy is tekinthet ő k, mint ennek a konzerválási törekvésnek az egyik eszköze. A másik eszköz lehetne a politikailag aligha keresztülvihet ő bérszint befagyasztás/csökkentés. Ezzel a legfeljebb átmeneti jelleg ű, defenzív stratégiával szemben mind a gazdaság képvisel ő inek túlnyomó része, mind pedig a kutatók az offenzív-modernizáló, strukturális változásokat sürget ő stratégia hívei és ennek megfelelő jövőképeken dolgoznak (Schremmer-Krajasits 1992, Geldner 1993). Burgenland, mint EU Cel-1 terület gyengeséget er ő teljes telepítési és fejlesztési tényező vé alakítja át. Egy felzárkózási stratégia keretében min ő ségi munkahelyeket, jól funkcionáló stratégiai ösztönzéseket kívánnak megvalósítani, korszer ű gyáripari üzemeket létesíteni és az idegenforgalmat er ő síteni. Ebbe a fejlesztési elgondolásba illeszkednek a technológia-, ipari parkok, szakf őiskolák, a határon átlép ő kooperációk szorgalmazása. Van azonban még egy igényesebb távlati megközelítés is: a fokozatos felzárkózás helyett egy fejl ő dési ugrás elemeinek a keresése. Ez a burgenlandi gazdasági struktúra alapvet ő , hosszúlejáratú megváltoztatását igényli. Itt Észak-Burgenlandnak a Bécs-Pozsony-Gy őr-Sopron régióhoz csatlakozó intenzív modernizálása, kiépítése, a gazdaságföldrajzi adottságokból ered ő elő nyök hatásos kihasználása a cél (Puchinger-Palme-Rosinak 1994). Fáth János : Kelet-Ausztria az új Közép-Európában. A jövőkép és az intézményrendszer kérdései. Tér és Társadalom 11. évf. 1997/1. 271-281. p. TÉT 1997 s 1 Kitekint ő 275 Alsó-Ausztria egy főre eső nemzeti jövedelme 16%-kal az EU átlag alatt van. Így átmeneti helyet foglal el az EK legfejlettebb központi fekvés ű térségei és a gyengébben fejlett perifériás régiók között. Er őssége ma is az ipar. E szektor gyengeségei viszont nagy részben a hosszú id őn keresztül védett státusra vezethet ők vissza. Az innovációk, a m űszaki fejlesztés nem kielégít ő színvonala, a termeléshez közelálló szolgáltatások elmaradottságát jelzik a kutatók. A tartomány tercializálódása még nem zárult le. A foglalkoztatottak 57-58%-a ugyan már ezekben az ágazatokban dolgozik, a nemzeti jövedelemhez való hozzájárulás tekintetében azonban még mindig az ipar a legjelent ősebb. Stratégiai elgondolások szerint Alsó-Ausztriának ki kell használnia azt az esélyt. hogy eddigi perifériális helyzetet egy nemcsak névleges vagy tisztán földrajzi, hanem gazdasági értelmezésben centrális közép-európai régióvá alakítsa át. Ehhez a földrajzi helyzet csak az egyik el őfeltétel. Az elgondolások szerint ehhez az alsó- ausztriai iparnak szorosan össze kell fonódnia a környez ő szomszédos országok gazdaságával a 400 km-t kitev ő keleti határon keresztül. Ehhez regionális orientációjú vállalati településekre lenne szükség. A tartomány iparának fontos kooperációs bedolgozói kapcsolatokat kell kiépítenie az EK iparával. Vertikális kooperációkat kell kiépítenie a környez ő szomszédos országok ipari, kézm űipari vállalataival. Egyes gyártási ágazatokban a fejlesztés-innováció révén nemzetközileg megvédhet ő specializálódási fokot kell elérni (Palme 1993). Mindehhez különösen fontos feltétel a határon átnyúló struktúrák (közlekedés, szállítás, telekommunikáció, információs rendszerek) kiépítése. Alsó-Ausztria egyes városai városi stratégiájukban kifejezetten a Kelet-Közép-Európa felé irányuló kapu szerepét hangsúlyozzák. Egyes alsó-ausztriai intézmények és vállalatok - mint pld. az ECO PLUS Betriebsansiedlung und Regionalisierung Gmbh, Wien - hatásosan dolgoznak a szükséges infrastruktúrák megvalósításán, a vállalkozások támogatásán. Bécs méretei, országos és nemzetközi jelent ősége alapvetően meghatározzák a Keleti Régió jellemzőit. Bécs az ország területének 5,5%-a, de az osztrák nemzeti jövedelem 28%-át itt állítják el ő. A város a kutatás, az ipar, az idegenforgalom centrális helye Ausztriában. A megítéléshez az is hozzátartozik, hogy ipari struktúrája gyengeségeket mutat, export-orientációja, innovációs szintje az országos átlag alatt van. Egyes külföldi felmérések Bécset a metropolisok nemzetközi versenyében kedvez őtlenül rangsorolják. Ezek a gyengeségek összefüggnek a város egykori közelségével a holt határokhoz, továbbá a hosszú id őn át követett defenzív gazdasági politikával. A keleti nyitás és az EK csatlakozás módosítják a követend ő játékszabályokat. A város számára új jövő képeket dolgoznak ki. A Bécs-Pozsony agglomerációban - a kapcsolódó régiókat hozzászámítva - 3,7 millió lakossal, ill. 1,9 millió munkahellyel egy nagy fejlődési potenciálú régió van kialakulóban (Krajasits 1992). Bécs jövőbeli gazdasági szerepét illet ően két elképzelés ismert. Az egyik szerint Bécs, mint menedzsment és tranzakciós központ a nemzetközi (überregionális) kereskedelmi és szolgáltatási bázisként használja ki helyzetét a közép-európai régióban. Ehhez az kell, hogy meger ősítse helyét a személyi, az áruforgalmi, az információs és kommunikációs áramlásban, támaszkodjék a piacok földrajzi-kulturális-történelmi közelségére, továbbá jelenjen meg Bécs, mint nemzetközi nagyvállalatok (multinacionális) regionális központja. Fáth János : Kelet-Ausztria az új Közép-Európában. A jövőkép és az intézményrendszer kérdései. Tér és Társadalom 11. évf. 1997/1. 271-281. p. 276 Kitekint ő TÉT 1997 s 1 A másik jövő kép modell szerint Bécsnek meg kell újítania ipari központ szerepét, a bécsi nagytérséget Közép-Európa központi ipari régiójává kell kifejleszteni. A lényege: egy határon átnyúló, nemzetközileg is versenyképes vállalati (termelési) hálózat kialakítása, a régió gazdaságainak integrációjának el ősegítésével és hálózatszerű összekapcsolásával. A célok szükségessé teszik a Keleti Régióban a határon átnyúló tevékenységek intézményi feltételeinek a megvalósítását, fontosabb fejlesztési kérdések (közlekedés, területfejlesztés, támogatási politika, telephelymarketing) összehangolását, a közös megoldások keresését (Mayerhojer 1992, 1994, Magistrat der Stadt Wien, Step 1994). A második modell döntő sajátossága, hogy kitekint ő jellegű: a régiók (tartományok) kívánt fejl ődését a környező (bel- és külföldi) régiókkal történ ő együttes változásokon, egymással összefügg ő feltételrendszerek megvalósításán keresztül tartja csak elérhet őnek. A Keleti Régió új geopolitikai helyzete A "határnyitás" és a politikai rendszerváltás új feltételeket teremtettek Ausztria és fő leg Kelet-Ausztria geopolitikai helyzetében. Az els ő öröm után az emberek - a társadalomban és fő leg a gazdaságban elfoglalt helyük szerint - nagyon különböző en reagáltak a változásokra. A várakozásokban félelmek (munkaer ő- vándorlás, alacsonybér ű szomszédos országok versenye, munkahelyvesztés, vásárlóturizmus, ipari üzemek elvándorlása) éppúgy jelentkeztek, mint az új lehetőségek felismerése (Aiginger 1993). Tudatossá vált, hogy a kelet-európai rendszerváltozás gyorsítani fog olyan strukturális változásokat, amelyek már az Európai Közösséghez való csatlakozással, annak el őkészítésével és feldolgozásával is szükségszerű vé váltak, megvalósításuk azonban egyéni és intézményes ellenállásba ütközött. Kelet-Ausztria névlegesen újra centrális régióvá vált Európában. Összetev ői: Burgenland, Alsó-Ausztria és Bécs külön-külön is új helyzet el őtt állnak, regionális helyzetük új megfogalmazásra szorul. A centrális helyzet azonban csak viszonylagosságában értelmezhet ő földrajzi adottság. Hasznosítása er őfeszítést igényel, a dinamikusan változó környezet - mindenek el őtt az Európai Unió és a kelet-közép-európai országok fejl ő désének - figyelembevételével valósítható meg. Ezen belül vannak feladatok, amelyeket a keleti tartományoknak - a közöttük versengést okozó tényező k elismerése mellett is - közösen kell megoldaniuk. Így a Keleti Régió (Region Ost) intézményesített együttm űködésének erősítése, annak szervezeti megoldása napirenden van. Ez annál inkább is lényeges, mert a versenyhelyzetet még csak elmélyíti az Európai Közösség regionális politikája. Hiszen az különbséget tesz a régiók fejlesztési, támogatási eszköztára között fejlettségük, határhelyzetük és más egyéb kritériumok szerint. A régiók nemzetközi versenyében a tartományok között valószín űleg több a közös érdek, mint az ellentét, bár ez utóbbi sem lebecsülend ő . Ez azonban kimunkálásra szorul. A Keleti Régió (Region Ost) "The Vienna Region" név alatt együttesen kíván fellépni. E stratégia alapja az, hogy Bécs (Wien, Vienna, Vienne), mint helymeghatározó, nemzetközileg nagyobb ismeretségi fokkal rendelkezik, mint Fáth János : Kelet-Ausztria az új Közép-Európában. A jövőkép és az intézményrendszer kérdései. Tér és Társadalom 11. évf. 1997/1. 271-281. p. TÉT 1997 s 1 Kitekint ő 277 maga Ausztria, nem is beszélve Alsó-Ausztriáról vagy Burgenlandról. További erőssége, hogy közvetlenül és hangsúlyosan az adott térségre utal. Ez a hangsúlyos szembeállítása az országnak és az országon belüli régiónak csak megszorítással fogadható el. Különösen a beruházók, mint célcsoport számára egy, az ország a maga intézményeivel, jogrendszerével, gazdasági, pénzügyi és politikai stabilitásával, biztonsági politikájával, amely a maguk összességében dönt ő telepítési tényez ők (szemben az egyszerű turista gondolkodásával, aki csak egy látogatást tervez és más prioritásai vannak). Beruházók általában el őbb döntenek az ország mellett és csak azután a régió, a város mellett. Az sem kizárt azonban, hogy a földrajzi helyzet, speciális regionális adottságok hívják fel a figyelmet az országra, amelyhez a célrégió tartozik. A Vienna Region - mint arra már utaltunk - olyan jöv őkép, amelyben a marketing koncepciónak nagy szerepe van. Ezzel is magyarázható, hogy koncepció kidolgozói (WWFF-ECO PLUS-WIBAG 1995) súlyt helyeztek a szomszédos országoknak a "bécsi régió"-hoz közvetlenül kapcsolódó területeinek a meghatározására is. Északon helyezkedik el Dél-Morvaország, 2050 ezer lakossal. Központja a 388 ezer lakosú Brünn. Dél-Csehország lakosainak száma 113 ezer, Budweis-szel, mint fővárossal (173 ezer lakos). Nyugat-Szlovákia lakosainak száma a legutolsó népszámlálás szerint 2154 ezer volt. Az ország lakosságának 41%-a él ebben a régióban. Pozsony lakosainak száma kereken 441,5 ezer. A lakosság növekedése erőteljesebb például, mint a szomszédos Csehországban. Magyarországból az összesen mintegy 700 ezer lakosú Gy őr-Moson-Sopron és Vas megyéket sorolják Bécs tágabb régiójába. Így ez az ambiciózusan felvázolt közép-európai centrális régió mintegy 7 millió lakost foglal magába. A centrális régió kisebb változata a három ország érintkez ő régiója (Kelet- Ausztria, Nyugat-Szlovákia, Nyugat-Magyarország) mintegy 4 millió lakossal. A Keleti Régió regionális marketingjének másik nagy irányvonala Brüsszel. Itt a három tartomány ugyancsak közösen kíván fellépni. Brüsszelben és még tágabb nemzetközi összefüggésben a stratégiai cél a terület aktív ajánlása (Vermarktung) az osztrák Keleti Régió és közvetve, lehet őség és szükségesség szerint, a külföldi szomszéd régiók fejlődési potenciáljának bemutatásával. A tartományok külön- külön is nagy súlyt helyeznek a brüssszeli képviseletre és írásos ismertet őkre (z.B. EU-Landerprasentationen 1995). A keleti tartományok kooperációjának intézményei és jöv ő feltételrendszere Kelet-Ausztriában a Keleti Tervközösség (Planungsgemeinschafl Ost - PGO) a legfontosabb koordináló intézmény. E mellett a Közlekedési Egyesülésnek (Verkehrsverbund Ostregion - VOR), a Hulladékgazdálkodási Tervez ő Kft-nak (Abfallwirtschaftsverbund-Planungsges GmbH) és az Alsó-Ausztria-Bécs Egyesületnek (Verein Niederösterreich-Wien) van koordináló-tervez ő szerepe. PGO-ban mind a három keleti tartomány részt vesz. A területalakítással összefüggő tevékenységek előkészítésére és koordinálására alakult. Jogi alapja egy, Fáth János : Kelet-Ausztria az új Közép-Európában. A jövőkép és az intézményrendszer kérdései. Tér és Társadalom 11. évf. 1997/1. 271-281. p. 278 Kitekint ő TÉT 1997 s 1 a három tartomány között a Szövetségi Alkotmányjogi Törvény 15/a.§-a alapján létrejött 1978. április 18-i megállapodás. A Közlekedési Egyesülés hatásköre Bécsre, a Bécs városával határos alsó- ausztriai kerületek (Bezirk) és Burgenland északi részére terjed ki, mintegy 7000 km2 területen, 2,3 millió lakossal. A többi regionális közlekedési egyesülések Alsó-Ausztriában és Burgenlandban kereken 15000 km 2-t fognak át 1 millió lakossal. A Hulladékgazdálkodási Kft-nek nemcsak koordináló szerepe van. Hatáskörébe tartozik közös hulladékgazdálkodási koncepciók kialakítása, telephelyek megvizsgálása, a hulladéktárolók környezetvédelmi felülvizsgálata, a hulladékgyűjtés Bécs és Alsó-Ausztria területén. Az Alsó-Ausztria-Bécs Egyesület Bécs környékét 50 km-es hatókörben fogja át a bécsi erdő védelmére és közös üdülési területek kialakítására. Az Európai Közösséghez történt csatlakozás és a határnyitás/rendszerváltás a kelet-európai országokban, a keleti tartományok közötti kooperáció jellegének és intézményeinek az újragondolását tette id őszerűvé. A kezdeményez ők új fejlesztési stratégiák és az együttm űködés új formáinak a kialakítását tartják szükségesnek (Wiener Regionalkoferenz, 1993; Antalovsky, Sapper, Schadt 1994). Ezek szerint: • a Keleti Régiót a központi közép-európai térség (ein Zentralraum für Mitteleuropa) rangjára kell emelni, ennek megfelel ő felértékelést szükséges szorgalmazni; • a Keleti Régiót abba a helyzetbe kell hozni, hogy mint autonóm szereplő léphessen fel régiók közötti versenyben (Akteur im Wettbewerb der Regionen); • a régió szereplő inek széles körét be kell venni az együttm űködésbe. Mindhárom cél közelebbi meghatározásra szorul, de úgy valósíthatók meg, ha a regionális-tartományközi együttm ű ködést nemcsak szakpolitikai és tervezési kihívásként, vagy szükségességként fogják fel, hanem, mint egy kommunikációs feladatot és egy dialógusra épül ő projektet. A kitűzött stratégiai célok - jöv ő képek - nem egykönnyen valósíthatók meg. A kutatók szerint inkább folyamatokról van szó, amelyeknek bizonyos fejl ődési vonalat kell követniük. A folyamat nemcsak racionális felismerésekb ől áll. Az intézményeknek és a folyamatoknak egyben a konfliktusok feloldását, az érdekek egyeztetését és kiegyenlítését kell szolgálniuk (Antalovsky, Sapper, Schadt 1994). A közép-európai központi régió gondolata, mint fentebb láttuk, mind a három tartomány stratégiai önmeghatározásában megtalálható. A modern kommunikációs terminológia szerint (Huber 1993) itt a következ ő három, egymással szorosan összefügg ő feladat megoldásáról van szó: • "Schnittstellen-Problematik": a részek között kapcsolatot teremteni és fenntartani; • "Transfer-Problematik": az er ő források cseréje a részek között (munkaer ő-, tudás-, technológia- és t őkemozgás); • "Formations-Problematik": a mozgási folyamatokhoz szükséges kommunikációs hozzáértés/képesség kifejlesztése egyéni és intézményi szinten. A kommunikációs képesség kialakítása szükségszer ű, hiszen a Fáth János : Kelet-Ausztria az új Közép-Európában. A jövőkép és az intézményrendszer kérdései. Tér és Társadalom 11. évf. 1997/1. 271-281. p. TÉT 1997 s 1 Kitekint ő 279 személyi identitás, a társadalmi integráció, a gazdasági hatékonyság, valamint a politikai stabilitás és összetartozás egy komplex környezetben legyen megvalósítható és fenntartható. Nem kevésbé összetett feladat a három tartományból összetev ődő régiónak, mint új szereplőnek a megvalósítása. A régió ebben a szemléletben nemcsak egy térbeli jelenség, hanem egy szerepl ője a gazdasági versenynek. Az "értékesítési" funkció hatékony ellátásához egységes fellépés és cselekv őképesség nélkülözhetetlen. Ez csak úgy valósítható meg, ha a részek jól felfogott egyéni érdekb ől és nem az intézményileg el őírt kötelességb ől működnek együtt. Közös külföldi marketingben egyezett meg a három tartomány 1995. júniusában "The Vienna Region" név alatt (WWFF-ECO PLUS-WIBAG 1994). A már önálló képviseletekkel rendelkez ő három tartomány közösen (is) kíván Brüsszelben a beruházók és különféle pénzforrások megnyeréséért (közös lobby) fellépni. Az érvek között szerepel Bécs hídf ő funkciója az EU és az új kelet-európai demokráciák között. Burgenland, mint 1. számú célterület a jelent ős támogatási lehetőségekre történ ő hivatkozással egészíti ki a három tartomány marketingfegyvertárát. Összetett feladat az érdekeltek széles körben való mozgósítása. Egy állandó regionális tanács felállításával, (alkalmi) fejlesztési bizottságokkal, egy széleskör ű regionális információs szolgálattal, közös pénzügyi alapokkal, fejlesztési társaságokkal, vegyes intézményi formák sokoldalú hálózatszer ű kialakításával lehetne ezen célt elérni. Tekintve, hogy három tartomány együttm űködéséről van szó, a célok megvalósítása jelentős politikai feladat is. Az elgondolások szerint a PGO-t a regionális törvényhozás kiegészítő intézményeként kell felértékelni. Itt együtt ülnének a döntéshozók a három tartományból. Egyik elgondolás szerint 10 - 10 fő vel lennének az egyes tartományok képviselve. Albizottságokban tárgyalnának meg szakproblémákat. Terveznek egy Eurorégió Bécs és Környéke Egyesülést, egészen a bécsi kerületekig, tartományok területén lév ő községekig terjed ő tagsággal, a különböző előkészítő/végrehajtó tevékenységek koordinálására. A nagy települési tengelyek/koncentrációk közös meghatározása, a települési problémák mellett nagy súlyt kap az elgondolásokban a közlekedés összehangolt továbbfejlesztése, különösen Bécs és Alsó-Ausztria (többek között az ingázók) vonatkozásában. A Keleti-Régióban az együttm űködésnek egyéb intézményi formái is vannak. Ezek között megemlíthetjük a Burgenland, Alsó-Ausztria és Bécs gazdasági kamaráinak az együttm űködését, amit már írásba foglaltak. Ennek fontos pontja a Keleti Régió közös szakmai képviselete, együttes eljárási formák kialakítása Brüsszel és a szomszédos országokkal szemben. Az ismertetett elgondolások, mint a térség jöv őképe a régióban rejl ő lehetőségekből fakad. A jövőképre épülő fejlesztési stratégiához a szervezett tartományok sokszínű együttműködésére, a különféle szerepl ők együttes és összehangolt cselekvésére, valamint az egymás közötti folyamatos és rendszeres kommunikációra van szükség. Fáth János : Kelet-Ausztria az új Közép-Európában. A jövőkép és az intézményrendszer kérdései. Tér és Társadalom 11. évf. 1997/1. 271-281. p. 280 Kitekint ő TÉT 1997 s I Irodalom Aiginger K. (1993) (Koordination) Chancen und Gefahrdungspotentiale der Ostöffnung: Konsequenzen für die ósterreichische Wirtschaft, Teil 111, Studie des Österreichischen Instituts für Wirtschaftsforschung (WIFO) im Auftrag der Bundeswirtschaftskammer und des BM fúr wirtschaftliche Angelegenheiten, Wien,. 135 o. Antalovsky, Sapper, Schadt (1994) Organisationsaspekte regionaler Kooperation Studie des Kommunalwissenschaftlichen Dokumentationszentrums für Wien, für Niederösterreich und für das Burgenland, 147 o. Geldner N. (1993) Bescha ftigungseffekte der Grenzöffnung (im Bericht Aiginger, wie oben). Wien. Huber J. (1993) Regionalentwicklung in der Kommunikationsgesellschaft. Westdeutscher Verlag. Opladen, 288 o. Institut für Gewerbe - und Handwerksforschung: West-Ost Erfahrungstransfer, Regionalprojekt Ost- Österreich, West-Slowakei, West-Ungarn. Mitteilungen, I. Hj. (Szerk.: Fath, J., I. Fröhlich). Wien. Geldner N. (1993) Beschaftigungseffekte der Grenzöffnung (im Bericht Aiginger). Wien. Krajasits C. (1992) Der Raum Wien - Bratislava: Modellfall für eine Regionalpolitik offener Grenzen, RAUM Österreichische Zeitschrift für Raumplanung und Regionalpolitik. Wien, 27 - 28. o. Magistrat der Stadt Wien, Abt. Stadtentwicklung und Stadtplanung: Stadtenhvicklungsplan für Wien. Step 1994, Wien. Mayerhofer P. (1994) Wirtschaftsförderung in Wien, Probleme und Reformvorschlóge unter Berücksichtigung der neuen geopolitischen Rahmenbedingungen. Studie des österreichischen Instituts für Wirtschaftsforschung (WIFO) 224. o. Mayerhofer P. (1992) Wien im neuen Mitteleuropa. Ökonomische Effekte der Ostöffnung. WIFO- Studie. Palme G. (1993) Wirtschaftspolitische Perspektiven, Niederösterreich in den 90-er Jahren, Ansatz zu einer modernen Industrie- und Regionalpolitik. (Studie im Auftrag der Landesregierung der Wirtschaftskammer N. - 0.) 135. o. Puchinger, Palme, Rosinak (1994) Modellbearbeitung Regionalwirtschaftliches Konzept Burgenland. Österreichische Raumordnungskonferenc, Schriftenreihe Nr. 113. Wien. Planungsgemeinschaft Ost - PGO (Burgenland, N.-österreich, Wien): Tatigkeitsbericht 1993. Berichte 2/1994. Wien. 52 o. Porter M. E. (1992) The Competitive Advantage of Nations, The Macmillan Press. Schremmer, Krajasits (1992) Szenarien zu Ost-Grenzöffnung und deren Auswirkungen auf die österreichischen Ost-Grenzregionen. ÖIR Wien. 123 o. Thurow L. (1995) The future of Capitalism: How Todays's Economic Forces Shape Tomorrow's World, William Morrow. WWFF/ECO PLUS/BIWAG: Wirtschaftsstandort Region Wien, 1995. Wiener Regionalkonferenz - der Kleine und der GroBe Horizont. Dokumentation der Fachtagung vom 23. Juni 1993. Verleger: Kammer für Arbeiter und Angestellte tik Wien. 1993. 67 o. EAST AUSTRIA IN THE NEW CENTRAL EUROPE - PROSPECTS AND INSTITUTIONAL SYSTEM DR. JÁNOS FATH The essay deals with the efforts of the eastern provinces of Austria (Vienna, Upper Austria and Burgenland) to define their places, with special regard to the new geo- political conditions. One of the means for that, which mostly comes from research and political forums, is the creation of a prospect for the future. The author Fáth János : Kelet-Ausztria az új Közép-Európában. A jövőkép és az intézményrendszer kérdései. Tér és Társadalom 11. évf. 1997/1. 271-281. p. TÉT 1997 s 1 Kitekint ő 281 examines the prospects at three levels, i.e. province, East-Austrian region and interregional, beyond-border levels. The prospect projects the future situation of the region from the analysis of the inner forces and the environmental changes. From the future prospects we can derive the measures that need to be taken. Ön each level, institutions and conditions are needed which promote and allow the utilisation of the opportunities. The joint operation and joint decision making processes of the east Austrian provinces have only been accomplished in some partial fields. The future prospects of the provinces place special emphasis on wider regional connectíons reaching beyond the borders. The objective is to have in the future a Central European region which is not only a geographical but also an economic reality.