Tér és Társadalom 11. évf. 1997/1. 197-217. p. Tér és Társadalom 1997 s 1: 197-217 ÖNKORMÁNYZATI GAZDÁLKODÁS ÉS A TERÜLETFEJLESZTÉS AZ ÉSZAKNYUGAT-DUNÁNTÚLON (Local Government Management and Regional Development in Northwest Transdanubia) LADOS MIHÁLY Az Északnyugat-Dunántúl területfejlesztési stratégiájának helyzetfeltáró szakaszán belül egy olyan kísérletre is vállalkoztunk, amelyben igyekeztünk fölmérni a gazdaság fő aktorainak - vállalkozások, költségvetés, háztartások - hozzájárulását a régió megyéinek területfejlesztéséhez (1. ábra). Rendkívül izgalmasnak t űnt ez a vállalkozás, hiszen az országban kitapinthatóak a gazdasági fejl ődés regionális különbségei. Ugyanakkor alig van tényleges információnk arról, hogy valójában milyen erőforrásokból táplálkozott az elmúlt három-négy évben az egyes térségek területfej lesztése. A felszínen úgy t űnik, hogy a központi er őforrások döntő hányada az elmaradott, illetve a válsággal terhelt régiókba áramlik a hatékonyság mérsékelt eredményét fölmutatva. Ugyanakkor az ország más térségei - pl. az Északnyugat-Dunántúl - a hazai átlagos viszonyokhoz képest látványos fejl ődést mutatnak, látszólag jelentősebb kormányzati támogatás nélkül. Jelen tanulmányban nem foglalkozunk a gazdaság valamennyi szerepl őjével, csupán az önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés kapcsolatát elemezzük. De mit is értettünk a vizsgálat során területfejlesztés alatt? Számunkra a területfejlesztés egy adott térség jóléti szintjének a fönntartását, emelését jelenti. A mérhetőség érdekében a területfejlesztést kísérletünk során ekvivalensnek fogtuk föl a beruházási, felhalmozási tevékenységgel. Magát a mérést két oldalról igyekeztünk elvégezni. Egyrészt mértük a beruházás szintjét és mértékét, másrészt megpróbáltuk meghatározni a megvalósult beruházások eszközrendszerét. Az önkormányzati gazdálkodás jellemz ői Északnyugat-Dunántúlon Az önkormányzati rendszer kialakulásának egyik sajátossága az volt Magyarországon, hogy sokféle közszolgáltatási feladat került helyi szintre. A pénzügyi adatok azt mutatják, hogy a helyi önkormányzatok a hazai gazdasági folyamatok meghatározó szerepl ő ivé váltak a kilencvenes évek els ő felében (1. táblázat). Ez részben a reálértékben zsugorodó GDP következménye, másoldalról az önkormányzati gazdálkodásra való áttérés, a kormányzati decentralizáció id őben történő széthúzódásának a hatása. Lados Mihály: Önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon Tér és Társadalom, 11. 1997. 1. 197–217. p. 198 Lados Mihály TÉT 1997 s 1 1. ÁBRA A területfejlesztés modellje The model of regional development A területfejlesztés A területfejlesztés szerepl ői finanszírozása Vállalkozások Nemzetközi er ő orrások - versenyszféra - beruházások - non-profit szféra - hitelek - segélyek • • •• th, •• Költségvetés •4 - központi Nemzeti er őforrások - térségi - ÁHT*-n belül - helyi - ÁHT*-n kívül •• •• •• • 4 4' Saját erőforrások (Háztartások - vállalkozások (lakosság) - önkormányzatok - lakosság * ÁHT - Államháztartás Forrás: Lados (1995) Lados Mihály: Önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon Tér és Társadalom, 11. 1997. 1. 197–217. p. TÉT 1997 s 1 Önkormányzati gazdálkodás és ... 199 1. TÁBLÁZAT A helyi önkormányzatok kiadásai a GDP %-ában, 1990-1994 Local government expenditure as in per cent of GDP, 1990-1994 Év GDP (folyó áron, Mrd Az önkormányzatok Tárgyévi kiadások a GDP Ft) tárgyévi kiadásai (Mrd Ft) százalékában (%) 1990 2089 311 14,9 1992 2805 505 18,0 1994 3960 813 20,5 Forrás: Vígvári (1994), Pitti Varga (1995) és Világbank (1995) adatai alapján - A forrásorientált szabályozáshoz való alkalmazkodás nem volt lehetséges egy év alatt. (Természetesen ez nem is lehetett elvárás.) A gyengül ő bevételi lehet őségek - reálértéken csökken ő normatív támogatások 1993-tól - mellett folytatódott a helyi kiadások expanziója. Ez egyfel ől a központi feladatok egyre b ővülő helyi szintre történő decentralizálásából fakadt, másfel ől még tovább éltek a kiadásorientált pénzügyi tervezés reflexei. Így a rendszer m űködésének els ő időszakában rendszerint elmaradt a feladatok átvilágítása. Lényeges tényez őként kell említeni az inflációt is, amely folyamatosan meghaladta a 20%-ot az el őző önkormányzati ciklusban. A helyi költségvetési stratégiák egyrészt a korábban felhalmozódott maradványok fölélésével, másrészt többletbevételekkel - mindenekel őtt vagyon (ingatlan) értékesítéssel, helyi adó(k) bevezetésével, kés őbb hitelfelvétellel harmadrészt a felhalmozási ráfordításaik elhagyásával, elhalasztásával igyekeztek a szükséges pénzügyi egyensúlyt megteremteni. Ezek a lépések azonban nem bizonyultak elég hatékonynak, mivel az önkormányzatok éves pénzügyi egyenlege 1991 óta folyamatosan romlik, s őt 1993 óta negatív. Ez a trend az Északnyugat-Dunántúl önkormányzatainak összességére is jellemz ő (2. ábra). Lados Mihály: Önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon Tér és Társadalom, 11. 1997. 1. 197–217. p. 200 Lados Mihály TÉT 1997 s 1 2. ÁBRA Az egy f őre jutó tárgyévi bevételek és kiadások egyenlege (Ft/f ő) Balance of revenues and expenditure per person in the given year HUF/person 14000 12000 10 0 0 0 8000 6000 4000 2000 El 1991 1992 u 1993 s 1994 -2000 Veszprém Zala Cr-M-S Vas Régió Megyék Forrás: TÁKISZ adatbázis alapján Lados Mihály: Önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon Tér és Társadalom, 11. 1997. 1. 197–217. p. TÉT 1997 s 1 Önkormányzati gazdálkodás és ... 201 A területfejlesztés mértéke az Északnyugat-Dunántúlon A régió helye a nemzetgazdasági beruházásokban A vidéki nemzetgazdasági beruházások 20-25%-a realizálódik régiónkban (2. táblázat). Ez azt jelenti, hogy az Északnyugat-Dunántúl megyéiben a lakossági részarányukhoz (16,6%) képest a beruházások 25-40%-kal magasabb koncentrációja volt jellemz ő a kilencvenes évek els ő harmadában. A régió azonban nem homogén ebben a tekintetben. Gy őr-Moson-Sopron megye tőkevonzása fokozódott a jelzett id őszakban, Vasé, Veszprémé és Zaláé hullámzik. Vas megye kiugró 1992. évi részesedését a GM Opel szentgotthárdi gyárának üzembe helyezése okozhatja. Zala megye pozíciója folyamatosan romlott, s őt 1993-ban a beruházások koncentrációs szintje a megye népesség koncentrációs mutatója alá csökkent ebben a megyében. Veszprém megyére 1992-ben és 1994-ben is megfigyelhet ő egy ilyen visszaesés. 2. TÁBLÁZAT Az Északnyugat-Dunántúl részesedése a megyék nemzetgazdasági beruházásaiban, 1991-1994 (%) Share of Nortwest Transdanubia in the public investments by the counties, 1991-1994 (in per cent) Megyék 1991 1992 1993 1994 Népesség* 8,7 10,1 5,1 c,r--en, Cr,„ Győr-Moson-Sopron 7,1 r-: v-,- v-,cr Vas 9,3 4,8 4,0 3,2 Veszprém 4,3 5,3 4,3 4,6 i Zala 4,3 3,4 4,2 3,7 , Régió 22,9 25,0 22,2 22,6 16,6 * Az egyes megyék aránya az összes vidéki népességében, 1991-1993 (%) Forrás: Beretvásné (1995) alapján saját számítás 1991-1994 között - folyó áron - mintegy 300 Mrd Ft-ot ruháztak be a régióban (3. táblázat). Ennek több, mint egyharmada valósult meg Gy őr-Moson-Sopron megyében (111 Mrd Ft). A megye egyenletes növekedést mutat, továbbá az egy főre jutó beruházások tekintetében évr ől évre messzebbre hagyja el a vidéki átlagot. A beruházások fajlagos értékét tekintve Vas megye teljesítménye is figyelemre méltó, a vidéki átlag több mint másfélszeresével, de a már korábban említett évenkénti hullámzással. Veszprém és Zala megye értékei is a vidéki átlagot meghaladóak, de teljesítményük nem annyira kiugró, mint az el őbbi két megyéé. Lados Mihály: Önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon Tér és Társadalom, 11. 1997. 1. 197–217. p. 202 Lados Mihály TÉT 1997 s 1 3. TÁBLÁZAT A nemzetgazdasági beruházások alakulása az Északnyugat-Dunántúlon, 1991-1994 Public investments in Nortwest Transdanubia, 1991-1994 Beruházások (Mrd Ft) Egy főre jutó beruházások (eFt/fő) 1991 1992 1993 1994 1991-1994 1991 1992 1993 1994 1991-1994 Gy-M-S 15,6 21,8 28,7 44,4 110,5 35,9 49,6 65,7 104,1 255,3 Vas 12,9 28,7 15,8 17,3 74,7 46,2 103,3 56,9 63,6 270,0 Veszprém 12,0 13,3 17,4 18,7 61,4 30,9 34,6 45,2 49,5 160,2 Zala 10,9 13,1 11,0 18,5 53,5 34,7 41,9 35,3 61,4 173,3 Régió 51,4 76,9 72,9 98,9 300,1 36,3 54,4 51,6 71,7 214,0 Megyék 224,2 307,4 328,9 437,3 1297,8 26,1 35,8 38,3 52,7 152,9 Forrás: Beretvásné (1995) a apján saját számítás Az önkormányzatok részesedése a nemzetgazdasági beruházásokban a vidék átlagát tekintve 14% a vizsgált id őszakban. A régió megyéi ezen átlag körül mozognak. Vas megye 2%-kal elmarad attól, míg Veszprém megye 3%-kal meghaladja azt. Gy őr- Moson-Sopron és Zala megye az átlagnál helyezkedik el. Az önkormányzatok felhalmozási tevékenysége az Északnyugat-Dunántúlon A legutóbbi id őszakban sokan az önkormányzati gazdaságot tartották a hazai gazdaság húzó ágazatának (ILLÉS 1993). A felhalmozódott infrastrukturális hiányok pótlását minden települési Önkormányzat alapcélként jelölte meg az el őző választási ciklus elején. Vezetékes vízellátás, csatornázás, gázellátás, útépítés és a telefonhálózat bővítése, kiterjesztése jellemezte ezt az id őszakot. A kitűzött célokat a cél- és címzett támogatások, valamint az elkülönített alapok rendszere is segítette, Ösztönözte. Mivel ezek a támogatási rendszerek - igaz eltér ő mértékben - saját források biztosítását is igényelik, a települési önkormányzatok egy része - helyi politikai programjuk megvalósítása érdekében - erején felül vállalt fejlesztési feladatokat. A szükséges saját részt számos esetben hitelb ől fedezték. Ez néhány önkormányzatnál súlyos eladósodást eredményezett'. Valójában mekkora értékr ől van szó? A vidéki önkormányzatok az 1991-1994. évi ciklusban folyó áron mintegy 332 Mrd Ft-ot, 1991. évi árszinten számolva 238 Mrd Ft-ot fordítottak fejlesztésre. Az id őszak átlagában ez az összes önkormányzati kiadás 18,9%-a (4. táblázat). Az id őszakon belül az 1992. év volt a csúcs, amikor a fejlesztési kiadások részaránya meghaladta a 20%-ot. A többi évben a fejlesztések 18,0-18,5% között, tehát egy viszonylag stabil és enyhén fölfelé ível ő sávban mozogtak. Az összesen 63,2 Mrd Ft-ot beruházó északnyugat-dunántúli megyékben a fenti trendtől valamelyest eltér ő folyamatok zajlottak ugyanebben az id őszakban. A ciklus els ő két évében a fejlesztés részaránya a vidéki átlagtól elmaradt, a ciklus második felében viszont egyre magasabb értékkel felette volt. A térségen belül Lados Mihály: Önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon Tér és Társadalom, 11. 1997. 1. 197–217. p. TÉT 1997 s 1 Önkormányzati gazdálkodás és ... 203 Veszprém megye lóg ki a sorból, csökken ő fejlesztési kiadási trendet mutatva. Ugyanakkor az 1992. évt ől eltekintve (15,7%) viszonylag szűk - 20,5%-19,4%-os - sávban mozogtak a fejlesztés arányai az egyes években. Nem mondható el ez Gy őr-Moson-Sopron megyéről, ahol rendkívül erős a fejlesztések fluktuációja. Az időszak kezdő és záró éve között 10 százalékpontnyi különbség van. Ezt az er ős mozgást részben az magyarázza, hogy 1992-re futottak ki a megye vezetékes vízellátási programjai, míg az újonnan induló csatorna- és gázhálózat fejlesztési programok 1994. évet terhelték er őteljesebben. 4. TÁBLÁZAT Fejlesztési kiadások aránya a tárgyévi kiadásokban, 1991-1994 (%) Share of expenditure on development from the annual expenditure, 1991-1994 (in per cent) Megyék 1991 1992 1993 1994 Együtt Győr-Moson-Sopron 14,3 20,0 18,0 24,3 20,1 Vas 16,2 19,5 18,6 20,2 19,0 Veszprém 20,5 15,7 19,8 19,4 18,6 Zala 17,5 21,9 19,8 21,5 20,5 Régió összesen 17,1 18,9 19,0 21,5 /9,6 Megyék Összesen 18,2 20,5 18,4 18,3 18,9 Forrás: TÁKISZ adatbazis alapján saját számítás Vas és Zala megyében hasonló tendencia figyelhet ő meg, de a változások amplitúdója lényegesen kisebb. Ezek a viszonylag erős ingadozások két dologra hívják föl a figyelmet. Egyrészt valószín űsítik, hogy a térség fejlesztési programjai erősen központi támogatási programhoz kötöttek. Másrészt - mivel az egyes programok különböz ő mértékig támogatottak - a kiadási igények ilyen mérv ű változása csak hitellel fedezhet ő. Ugyanis a saját források képzésében - különösen a helyi adók tekintetében - nem kívánatos, ha évr ől évre jelent ős oda-vissza ugrások jelentkeznek. Az ilyen változások az adókulcsok évenkénti nagymérték ű módosítását igénylik, ez pedig egyrészt politikailag rendkívül érzékeny terület (háztartások), másrészt rontja a helyi gazdaság teljesít őképességét. A fejlesztések forrásrendszere Az elmúlt négy év önkormányzati gazdálkodásának fontos jellemz ője volt a gyarapodó decentralizált feladatok köre. A feladatátadással források is jártak, ezek azonban rendszerint csupán részlegesen fedezték annak költségeit 2 . A hiányzó rész fedezetét a szabad források (átengedett bevételek, sajátos helyi bevételek: helyi adók, ingatlan hasznosítás, illeték bevételek stb.) jelenthették. Ezek már eddig is terheltek voltak a már korábban az önkormányzatnak juttatott kötelez ő, valamint az önként vállalt feladatok m űködtetésével. Így minden új részleges forrással átadott feladat (p1. t űzoltóság 1995. július 1-től) növeli a feszültséget a meglév ő szolgáltatási rendszer működtetése, valamint a településfejlesztés lehet őségei között. Lados Mihály: Önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon Tér és Társadalom, 11. 1997. 1. 197–217. p. 204 Lados Mihály TÉT 1997 s 1 Potenciálisan a következ ő források szolgálhatják az önkormányzatok fejlesztési, felhalmozási törekvéseit: • cél- és címzett támogatások; • egyéb támogatási rendszerek (elkülönített alapok); • megosztott adóbevételek (SZJA megosztás és SZJA kiegészítés); • saját bevételek (helyi adók, felhalmozási és t őke jellegű bevételek); • pénzeszköz átadások (ÁHT-n belül: kormányzati szervek, más önkormányzatok; ÁHT-n kívül: lakosság, vállalkozások); • hiteljellegű bevételek. Nem elemezzük teljes kör űen a fenti forráselemeket. A vizsgálat során három kérdésre koncentráltunk, s ezekhez a kérdésekhez rendeltünk egy-egy forrástényezőt: 1. Milyen mértékben támogatottak a régióban megvalósított önkormányzati fejlesztések? - cél- és címzett támogatások; 2. Mekkora volt a saját rész potenciális kapacitása az adott id őszakban? - helyi adók, felhalmozási és t őke jellegű bevételek; 3. Milyen mértékű eladósodással járt a térség fejlesztési programjainak a megvalósítása? - hitel jelleg ű bevételek és adósságszolgálat. Fejlesztési támogatások Az Országgy ű lés egyes nagy költségigény ű fejlesztési feladatok megvalósítására meghatározott helyi önkormányzatoknak címzett támogatást nyújthat, amely meghatározott célra fordítható. Az elmúlt id őszakban a preferált címek, színház és kórház rekonstrukciók voltak. A céltámogatások társadalmilag kiemelt célok megvalósítását segíthetik el ő. Ezen célok kijelölésér ől az Országgyű lés dönt. A célonkénti támogatások mértékét és feltételeit törvény szabályozza. A címzett és céltámogatások mindössze 4%-ot képviselnek az önkormányzatok forrásain belül, jelent őségük azonban nagy az önkormányzati szabályozásban. Évente 50-100 Mrd Ft összeg ű beruházást mozgatnak meg. A szabad, m űködési kiadási szükségletekkel nem terhelt saját források szükségessége miatt els ősorban a kedvez őbb jövedelmi pozícióban lév ő önkormányzatok tudnak pályázni valamely célra. Az elmúlt évtizedekben fölhalmozódott infrastrukturális hiányok azonban arra kényszerítik a helyi politikát, hogy akár a bukás veszélyét is vállalva, de belevágjanak valamely cél megvalósításába. A legáltalánosabb veszélyek ezzel a rendszerrel kapcsolatban a következ ők: • folyó feladat ellátásától vonnak el forrásokat a saját rész megteremtése érdekében; • hitelből fedezik a saját részt, nem tör ődve vajon adott-e a hitel visszafizetésének a lehetősége; • az elkészült objektum üzemeltetésére nincsen forrás. Az elmúlt négy évben a két támogatás együttesen közel 100 Mrd Ft-ot juttatott az önkormányzatoknak, amelynek közel 90%-a a vidéki önkormányzatok forrásait gyarapította. Ebb ől az Északnyugat-Dunántúl megyéi mintegy 20,0 Mrd Ft-tal részesedtek. Ez a négy év vidéknek juttatott cél- és címzett támogatásainak 23,5%-a (!). Ráadásul az id őszakon belül ez növekv ő tendenciát mutat (5. táblázat). Lados Mihály: Önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon Tér és Társadalom, 11. 1997. 1. 197–217. p. TÉT 1997 s 1 Önkormányzati gazdálkodás és ... 205 5. TÁBLÁZAT Cél - és címzett támogatások az Északnyugat-Dunántúl megyéiben, 1991-1994 (M Ft) Targeted and addressed grants in the Nortwest Transdanubian counties, 1991-1994 (million HUF) Megyék 1991 1992 1993 1994 Együtt Arány (%)* Győr-Moson-Sopron 911,5 1377,3 808,3 2876,9 5974,0 31,4 Vas 534,9 594,2 604,2 751,2 2484,5 21,2 Veszprém 1018,4 1404,0 1897,1 2163,0 6482,5 36,9 Zala 725,2 1182,2 1152,4 2033,3 5093,1 34,2 Régió összesen 3190,0 4557,7 4462,0 7824,4 20034,1 31,7 Megyék összesen 14849,4 20439,8 19307,0 30791,8 85388,0 25,7 Régió/Megyék arány (%) 21,5 22,3 23,1 25,4 23,5 * Támogatási szint = A cél- és címzett támogatások aránya a fejlesztés', felhalmozasi kiadásokban Forrás: TÁKISZ adatbázis alapján A régión belül Veszprém megye önkormányzatai t űnnek a legaktívabb pályázóknak a térségen belül, az összes vidéki támogatás 7,6%-ának fölhasználásával. Ez azonban csalóka, mivel az ide érkez ő támogatások közel kétharmada címzett támogatás volt, amely dönt ően a kórház-rekonstrukciókat finanszírozta az elmúlt id őszakban. Ez pedig csak az önkormányzatot egy sz űkebb körét (megyei és városi önkormányzatok) érinti. Győr-Moson-Sopron megye települései viszont az összes vidéki támogatás 7,0%- át, ezen belül a céltámogatások 9,7%-át nyerték el. A támogatások egyenetlenül oszlottak meg a négy év során, azok közel fele 1994-re esett. Ennek oka, hogy az időszak els ő felében a kisebb költségigényű vízközmű programok fejez ődtek be a megyében. Ugyanakkor egy er őteljes csatornázási program indult meg az évtized elején, amely eddig az 1994. év települési beruházásaiban csúcsosodott. Zala megye szintén a jelent ős támogatást élvez ő megyék közé tartozott a vizsgált négy évben. Ebben a megyében is 1994-re csúcsosodtak az önkormányzati beruházások. Habár a megyébe érkez ő támogatások évr ől évre emelkednek, Vas megye mégis lefelé húzza régió átlagát. A térségben egyedül itt kisebb a cél- és címzett támogatások aránya, mint a megye népességaránya a vidéki népességben. Már a támogatások abszolút összegei is jelezték, hogy el őfeltevéseinkkel szemben ez a támogatási rendszer nem feltétlenül a gazdaságilag gyengébben álló megyékbe pumpálta a forrásokat. Ez különösen a céltámogatási rendszernél figyelhet ő meg. A felhasznált fajlagos támogatások oly sok más, a területi struktúrát elemz ő adatsorhoz hasonlóan, egy nyugat-kelet irányú eloszlást mutatnak a térképen (3. ábra). Ennek magyarázatát a támogatás elnyeréséhez szükséges (potenciális) saját er ő közötti különbségek adhatják. Végülis a régió önkormányzatainak mintegy kétharmada jutott forráshoz a céltámogatási rendszerből, s azok döntő hányada a vidéki átlagot meghaladó fajlagos értékkel. Lados Mihály: Önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon Tér és Társadalom, 11. 1997. 1. 197–217. p. 206 Lados Mihály TÉT 1997 s 1 Lados Mihály: Önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon Tér és Társadalom, 11. 1997. 1. 197–217. p. TÉT 1997 s 1 Önkormányzati gazdálkodás és ... 207 A címzett támogatások fajlagos területi eloszlása lényegesen diverzifikáltabb képet mutat. Ez érthet ő is, hiszen lényegében egy speciális terület, az egészségügy felhalmozási programját támogatta. Ennél a támogatásnál valamelyest érz ődik a "kormány programos megyéknek" (Békés, Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg) figyelembe vétele a támogatási igények elbírálásánál. Még így is a térség két megyéje (Veszprém, Zala) bekerült a magasan preferált térségek közé a címzett támogatásokon belül a vizsgált id őszakban. A fejlesztési programok támogatottsági szintje Veszprém és Zala megyében volt az átlagosnál kiugróbb (5. táblázat). Ez azzal a magyarázható, hogy mindkét megyében a címzett támogatások magas állományt képviseltek az id őszak során. Ennél a támogatási formánál viszont lényegesen magasabb a lehetséges központi hányad. Egyes esetekben a 90%-ot is elérheti. Ugyanakkor a céltámogatásos közm ű programoknál a támogatási arány többnyire nem haladhatta meg a 40%-ot 3 . Gy őr- Moson-Sopron megye támogatottsági szintje - magas cél- és közepes címzett támogatási állomány mellett - szintén jóval a megyék átlaga fölött helyezkedik el. Vas megye értéke az átlagostól lényegesen - 4,5 százalékponttal - elmarad. A megye önkormányzatainak összes felhalmozási, fejlesztési kiadási szintje - ha a régió többi megyéjéhez képest kisebb mértékben is -, de meghaladják a vidék átlagát. Ez azt jelenti, hogy ennek a megyének a települései kevésbé tudtak bekapcsolódni a cél- és címzett támogatási rendszerbe. Így az átlagosnál valamelyest er ősebb beruházási ráta megvalósításához az átlagosnál lényegesen magasabb arányú saját vagy más egyéb forrás (hitel, pénzeszközök átvétele) biztosítása volt szükséges, mint a többi megyében. Saját források a) Helyi adók A megreformált helyi adó rendszer 1992. január 1-t ő l lépett hatályba oly módon, hogy ezzel egyidej ű leg valamennyi korábbi lakossági adó, valamint a telekhasználati és igénybevételi díj megsz űnt. Az új adók alkalmazása már 1991-t ől lehetséges volt, ezzel azonban csak az önkormányzatok alig több mint egy tizede élt (Lados 1994). Így 1991-ben, a szabályozás átmeneti éveként, párhuzamosan m űködött a két rendszer. 1995-re az önkormányzatok több, mint fele használta ki a helyi adóztatás jogát (Fehérvári 1995). Sőt számos önkormányzat több adófajtát is bevezetett a törvény4 által biztosított lehet őségek közül: építményadó, telekadó, kommunális adó, idegenforgalmi adó, iparűzési adó. Az országos trend Északnyugat-Dunántúl megyéiben is jellemz ő volt, napjainkra a térség önkormányzatainak jelent ős hányada vetett ki egy vagy több helyi adót. A helyi adót alkalmazó települések a régió egyes megyéiben azonban a vidék átlaga (52,0%) alatt helyezkednek el. A legalacsonyabb a bevezetettség Vas megyében (39,8%), míg Veszprém megye (49,8%) megközelíti a megyék átlagát. Mivel a térség mindegyik megyéjében szép számmal található kis lélekszámú, gyenge gazdasági bázisú település is, ezért a fenti mutatónál lényegesebb, hogy ténylegesen mekkora bevételt generáltak az új helyi adók, s azok milyen jelent őséggel bírnak a helyi költségvetésekben (6. táblázat). Lados Mihály: Önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon Tér és Társadalom, 11. 1997. 1. 197–217. p. 208 Lados Mihály TÉT 1997 s 1 Vas és Zala megye helyi adó bevételi színvonala elmarad a megyék átlagától. Az ebbő l a forrásból származó felhalmozás finanszírozási kapacitásuk is jóval az átlagos érték alatt marad. Zala megye esetében ez kevésbé zavaró, hiszen viszonylag magas címzett támogatású beruházási állománya. Gy őr-Moson-Sopron megye értéke 10%-kal, Veszprém megyéé másfélszeresen a vidék átlaga fölött van. A kedvező összehasonlító mutatók sem takarhatják azonban azt, hogy még ezekben a megyékben is a helyi adókból származó bevételek jelenleg csak kisebb hányadát lennének képesek finanszírozni egy-egy beruházási projektnek. Igaz a teljes finanszírozás nem is várható el ett ől a forrástól, hiszen az egyes beruházások teljesítés kifizetései lökésszer űen jelentkeznek. Ezért a helyi adók, nagyobb projektek esetében a szükséges hitelfelvétel adósságszolgálatát biztosíthatják. 6. TÁBLÁZAT Helyi adó bevételek az Északnyugat-Dunántúl megyéiben, 1991-1994 (M Ft) Local tax revenues in the Nortwest Transdanubian counties, 1991-1994 (million HUF) Megyék 1991 1992 1993 1994 Együtt Arány (%)* Győr-Moson-Sopron 355,2 605,9 903,6 1120,7 2985,4 15,7 Vas 101,0 217,8 469,4 724,1 1512,3 12,9 Veszprém 322,5 753,8 1071,6 1264,1 3412,0 19,4 Zala 164,9 357,8 502,6 648,6 1673,9 11,3 Régió összesen 943,6 1935,3 2947,2 3707,5 9533,6 15,1 Megyék összesen 7876,1 9548,1 14425,3 18514,2 50363,7 15,2 Régió/Megyék arány (%) 12,0 20,3 20,4 20,3 18,9 * A fejlesztési kiadások potenciális öner ő szintje = A helyi adó bevételek aránya a felhalmozási, fejlesztési kiadásokban. Forrás: TÁKISZ adatbázis alapján A megye általános helyi adózási képét jelent ősen módosíthatja az adóbevételek település típusonkénti koncentrációja. Országosan jellemz ő az adóbevételek nagyobb településekbe, els ő sorban a városokba való koncentrációja. A vidék egészében a városok az adóbevételek 82%-át szedték be 1994-ben. Lényegesen meghaladta ezt a szintet Gy őr-Moson-Sopron megye (90%). Vas megye (85%) és Zala megye (79%) a vidéki átlag körül helyezkedik el. Mindhárom megyére és a vidék egészére is igaz így, hogy a helyi adók ma, jellemzően a városi önkormányzatok fejlesztési programjaihoz képesek érzékelhet ő mértékben is hozzájárulni. Veszprém megyében a nagyszámú városi település ellenére a fenti koncentrációs mutató 69%. Mivel az összes adóbevételben is ez a megye vezeti a régiót (3,4 Mrd Ft), ezért vélhetően itt a községi önkormányzatok egy része is komolyabban számolhat a helyi adókból származó bevételekkel fejlesztéseik, illetve fejlesztési célú pályázataik tervezésénél. Veszprém megye kedvez őbb községi adóbevételi részesedése a Balaton parti települések aktív adóztató politikájából ered. A parti sáv Lados Mihály: Önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon Tér és Társadalom, 11. 1997. 1. 197–217. p. TÉT 1997 s 1 Önkormányzati gazdálkodás és ... 209 minden önkormányzata vetett ki helyi adót és jelent ős hányaduk három-négy adótípust is bevezetett a lehetséges öt alap adó közül. b) Felhalmozási és t őke jellegű bevételek A felhalmozási és t őke jellegű bevételek közül a legfontosabbak: az immateriális javak értékesítéséb ől származó bevételek, az osztalék- és hozambevételek, az üzletrészek és az értékpapírok értékesítéséb ő l származó bevételek, valamint a privatizációs bevételek. Lényegében az önkormányzati vagyonnal történ ő gazdálkodásból származó bevételek. Ezek mindegyike a településfejlesztés forrása lehet, ha más feladat finanszírozása azokat nem terheli. Országosan ez a bevételi csoport mutatja a leger ősebb dinamikát, 1991. és 1994. között közel az ötszörösére - 10,9 Mrd Ft-ról 51,0 Mrd Ft-ra - emelkedett. Területi bontásban csupán az 1993. és 1994. évi adatok állnak a rendelkezésünkre. Ebben a két évben képződött e források több mint 70%-a, így a két év adatsora nagymértékben tükrözi az egész id őszakra jellemző területi eloszlást. A vidék és Budapest között nagyjából fele-fele arányban oszlottak meg a vagyonhasznosításból származó bevételek. Tendenciáját tekintve azonban fokozatosan emelkedik a vidék részesedése. Mivel ezek a források szinte kizárólag valamely vagyontárgy értékesítéséb ő l származó bevételek, ezért rohamos növekedésük valószín űleg inkább kényszerű vagyon felélésnek tekinthet ő, mint ésszerű vagyongazdálkodás eredményének. (A vidéki önkormányzatok eszköz és ingatlan bérletb ől származó bevétele a vagyon értékesítési bevételek valamivel több mint egynegyedét tették ki 1993-1994. években.) Az Északnyugat-Dunántúl megyéiben összesen 8,6 Mrd Ft felhalmozási bevétel keletkezett a vizsgált id őszakban, ez a megyék összes ilyen jelleg ű bevételének több mint egyötöde (7. táblázat). A két évet tekintve a térség részesedése fokozódott a bevételi típusban. Összegét tekintve Gy őr-Moson-Sopron megye jár az élen a térségen belül, fajlagos értékét tekintve azonban Zala megyéé a vezet ő szerep. 7. TÁBLÁZAT Felhalmozási és tőke jelleg ű bevételek az Északnyugat-Dunántúl megyéiben, 1993-1994 (M Ft) Accumulation and capital incomes in the Nortwest Transdanubian counties, 1993-1994 (million HUF) Megyék 1993 1994 Együtt Részarány a Arány megyékben (%)* (%) Gyár-Moson-Sopron 928,6 1500,1 2428,7 6,0 19,6 Vas 486,7 1206,7 1693,4 4,2 23,2 Veszprém 672,0 1552,9 2224,9 5,5 21,1 Zala 648,5 1653,6 2302,1 5,7 25,1 Régió összesen 2735,8 5913,3 8649,1 21,3 22,0 Megyék összesen 14464,1 26155,8 40619,9 21,3 Régió/Megyék arány (%) 18,9 22,6 21,3 * A fejlesztési kiadások potenciális öner ő szintje = Felhalmozási és tőke jellegű bevételek aránya a felhalmozási, fejlesztési kiadásokban (1993-1994). Forrás: TÁKISZ adatbázis alapján Lados Mihály: Önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon Tér és Társadalom, 11. 1997. 1. 197–217. p. 210 Lados Mihály TÉT 1997 s 1 Megfigyelhető, hogy a vagyonhasznosításból származó bevételek és a helyi adók között egyfajta komplementer hatás működik. Azokban a megyékben, ahol a helyi adó kapacitás kedvezőbb értékeket mutat (Gy őr-Moson-Sopron és Veszprém megye), ott a felhalmozási bevételeknek relatíve kisebb a potenciális súlya a fejlesztési kiadásokban. Azokban a megyékben pedig, ahol az adókapacitás alacsonyabb mérték ű, ott az átlagot meghaladó a felhalmozási bevétel. Hitelforrások A hitel szabályozása folyamatosan vált liberálisabbá a tanácsi, majd az önkormányzati gazdálkodásban. A szabályozás 1990 és 1995 között kevés kötöttséget tartalmazott a hitel fölvétellel, illetve a kötvény kibocsátással kapcsolatban. A támogatott kamatok megsz űnése azonban kemény költségvetési korlátot szabott az önkormányzatok számára a kilencvenes évek els ő két évében. A kamatfeltételek ma sem sokkal kedvez őbbek (30-35%), de a szabályozás más elemei - elsősorban a közalkalmazotti/köztisztvisel ői bér-tarifa rendszer bevezetése a működés, illetve a cél- és címzett támogatások rendszere a fejlesztés területén - mégis a hitelek felé fordították az önkormányzatok figyelmét. Míg 1991-ben és 1992-ben összesen 8,7 Mrd Ft m űködési és fejlesztési hitelt vettek föl az önkormányzatok, addig 1993-ban mind a két hitelfajta állománya több mint 8,0 Mrd Ft-tal gyarapodott. A tetőpontot az 1994. év érte el eddig. A vidék önkormányzatai együttesen 20,4 Mrd Ft fejlesztési hitelt használtak föl beruházásaik megvalósításához. Vagyis a vidéki fejlesztési programok 6,2%-át fedezték kölcsön forrásokból. Az Északnyugat-Dunántúl önkormányzatai - hasonlóan a vidék önkormányzatainak többségéhez - óvatosan bántak a hitelfelvétel lehet őségével az időszak elején. Az évtized elején jellemz őbb és relatíve olcsóbb víziközm ű beruházásokhoz kevésbé használtak hitelt, a céltámogatás mellé elégséges saját és egyéb forrást tudtak letenni a térség önkormányzatai. A csatornahálózat kiépítése viszont nagyobb er őfeszítést követelt meg az egyes közösségekt ől, különösen, ha azt gázhálózat építés is kísérte. Ez a hitel igénybevétel fölértékel ődéséhez vezetett ebben a régióban is (8. táblázat). 8. TÁBLÁZAT A hitelezés jellemz ői az Északnyugat-Dunántúl megyéiben, 1993-1994 (%) The features of credits in the Nortwest Transdanubian counties, 1993-1994 (in per cent) Megyék A felhalmozás' kiadások hitel A bevételek adósság-szolgálati felhasználási szintje i szintjei 1993 1994 1993 1994 Győr-Moson-Sopron 0,4 3,5 3,6 4,5 Vas 16,4 26,7 7,1 28,1 Veszprém 2,2 13,6 10,3 12,4 Zala 5,1 12,3 5,8 10,2 Régió összesen 5. I 12,2 6,8 12,5 Megyék Összesen 9,6 18,1 9,8 15,4 Fejlesztési célú hitelfelvétel/Tárgyévi fejlesztési kiadások 2 Kamatfizetés+Fejlesztési célú hiteltörlesztés/SZJA bevételek+helyi adó bevételek Forrás: TÁKISZ adatbázis Lados Mihály: Önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon Tér és Társadalom, 11. 1997. 1. 197–217. p. TÉT 1997 s 1 Önkormányzati gazdálkodás és ... 211 A korábban tárgyalt bevételi potenciálok helyzete tükröz ődik vissza a térség önkormányzatainak hitelezési gyakorlatában. Ennek megfelel ően csak a kevés összegű céltámogatást elér ő, és az eddig viszonylag alacsony adókapacitást fölmutató Vas megye kényszerült legnagyobb mértékben fejlesztési célú hitelek fölvételére az utóbbi két évet figyelembe véve. 1993-ban még fejlesztéseik mintegy egyhatodát, 1994-re már több mint egynegyedét hitelb ő l finanszírozták a megye önkormányzatai. Ennek hatásai az adósságszolgálat szintjében már 1994-ben is jelentkeztek, de az igazán komoly terhek - nem növekv ő hitelállomány esetén - az 1995-1997. években várható. A régió többi megyéje a vidék átlagos mutatóinál lényegesen kedvez őbb helyzetet mutat, de itt sem szabad figyelmen kívül hagyni a hitel igénybevétel és az adósságszolgálat szintjének növeked ő trendjét. Ez különösen akkor jelenhet veszélyt, ha az SZJA bevételek súlya tovább csökken az önkormányzati bevételekben, miközben a helyi adók bevételi kapacitásának növelése is korlátozott. Tovább javítja ezt a pozitív képet az egyes önkormányzatok rövid távú pénzügypolitikája. Az ún. "betétezés" révén a térség megyéiben 2,5 Mrd Ft kamatbevételre tettek szert a helyi önkormányzatok 1993. és 1994. év során. Ez több, mint háromszorosa az ugyanezen években teherként jelentkez ő kamatkiadások összegének. Egyedül Vas megye tér el ismét jelent ősebben a régióra jellemz ő folyamatoktól, s 1994-ben a vasi önkormányzatok összesített kamatterhei 16 MFt híján megegyeznek a lekötéseikért kapott kamatbevételekkel. Ugyanakkor rontja a jövővel kapcsolatos várakozásokat az ÁHT-n belül megvalósítandó szigorúbb önkormányzati pénzellátási rendszer tervezett bevezetése s . Ez jelent ősen lecsökkenti az önkormányzatok mozgási lehet őségeit a rövid távú pénzpiacokon, ugyanakkor tovább er ősítheti a rövidtávú likviditási problémák áthidalására szolgáló m űködési hitelek igénybevételét. Ezek törlesztése viszont az eddigi relatíve magas kamatbevételek elmaradása esetén problémákat is okozhat. Összességében a fölsorolt források mintegy 75-80 Mrd Ft fejlesztéshez nyújthattak potenciálisan fedezetet (9. táblázat). Mivel a normatív támogatási rendszer nem fedi le teljes mértékben a kötelez ően ellátandó feladatok költségeit (sőt meglehet ősen eltér ő mértékben képes finanszírozni azokat), így az általunk a különböző felhasználási célok között szabadon mozgathatónak ítélt források mintegy egyharmadát a folyó kiadások emésztették föl. Ténylegesen 63 Mrd Ft fejlesztést eszközöltek a megye önkormányzatai az elmúlt négy évben, amelyhez több mint 20 Mrd Ft kormányzati támogatást kaptak. Ez átlagosan 33,5%-os - a vidéki átlagot (32,1%) kismértékben meghaladó - támogatási arányt jelent. Lados Mihály: Önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon Tér és Társadalom, 11. 1997. 1. 197–217. p. 212 Lados Mihály TÉT 1997 s 1 9. TÁBLÁZAT Az önkormányzatok területfejlesztési forrásmérlege az Északnyugat-Dunántúlon, 1991-1994 (Mrd Ft) Balance of the resources for regfonal development of the Nortwest Transdanubian local governments, 1991-1994 (billion HUF) GY-M-S Vas Veszp. Zala Régió Vidék Fejlesztési támogatások ! 6,5 2,6 6,7 5,4 21,2 91,1 Átvett pénzeszközök2 2,9 1,3 1,5 1,3 7,0 36,7 Küls ő források összesen 9,4 3,9 8,2 6,7 28,2 127,8 Saját és "szabad" források 3 14,3 8,7 13,7 10,3 47,0 261,6 Potenciális fejlesztési kapacitás' 23,7 12,6 21,9 I 7,0 75,2 389,4 Fejlesztési, felhalmozási 19,0 11,7 17,6 14,9 63,2 283,9 kiadások Támogatottsági index (%) 5 34,2 22,2 38,0 36,2 33,5 32,0 Saját források indexe (%) 6 75,3 74,4 77,8 69,2 74,4 92,1 Fejlesztési célú hitelforrások 7 0,9 2,0 1,5 1,4 5,7 37,5 Fejlesztések hiteligénye (%)8 4,7 17,1 8,5 9,4 9,0 13,2 Cél- és címzett támogatások (1991-1994), elkülönített alapokból elnyert támogatások (1994) 2 1993-1994. évi adatok 3 Helyi adók (1991-1994), felhalmozási és t őke jellegű bevételek (1993-1994), megosztott SZJA és kiegészítő SZJA támogatás (1991-1994) 4 Fejlesztési célra fordítható küls ő és saját források összesen 5 Fejlesztési támogatások aránya a fejlesztési, felhalmozási kiadásokban. 6 Saját és "szabad" források aránya a fejlesztési, felhalmozási kiadásokban. 7 1991-1992. évekre - megbontott adatok hiányában - az összes fölvett hitelt fejlesztési hitelként vettük figyelembe. 8 Fejlesztési hitelek aránya a fejlesztési, felhalmozási kiadásokban. Forrás: TÁKISZ adatbázis A fejlesztések forrásigényének további 10-15%-át 6 az ÁHT-n belülről (központi szervek, más önkormányzatok) és az azon kívüli szerepl őktől (vállalkozások, háztartások) fejlesztési célokra átvett bevételek biztosították. A fennmaradó 52- 58%-os rész négyötödét saját er ő ként, egyötödét pedig hitelforrásként vehetjük figyelembe. A térség megyéi két alaptípusra bonthatók: aktív, illetve mérsékelt beruházási politikát folytató csoport. Az egyes csoportokba tartozást alapvet ően a potenciálisan fejlesztésre fordítható saját és egyéb szabadon mozgatható források szintje határozza meg. Ahol ezen források képz ődése átlagon felüli, azon megyék önkormányzatai nagyobb eséllyel kapcsolódhatnak be a pályázati rendszereken keresztül elnyerhet ő források versenyébe. Vizsgált régiónkban Gy őr-Moson-Sopron, illetve Veszprém megye képviseli ezt a típust. Ez a csoport sem teljesen homogén, hiszen a fejlesztések hitelb ől történ ő finanszírozási szintje lényegesen eltér egymástól. Ez a "szabad" forrásoknak m űködési kiadásokkal való er őteljesebb leterheltségéb ő l adódik. Veszprém megye esetében ezt a lekötöttséget kis mértékben növeli, az id őszak elejérő l származó - az átlagosnál magasabb adósság szolgálata. A mérsékelt beruházási aktivitású csoport két megyéje is lényeges jegyekben eltér egymástól. Ennek hatásaként ebben a csoportban is a fejlesztések végs ő hiteligénye mutat jelent ő s különbséget. Zala megye fejlesztési forrás kapacitás szerkezete hasonlít a Veszprém megyeire. Mivel a megye önkormányzatai fejlesztési Lados Mihály: Önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon Tér és Társadalom, 11. 1997. 1. 197–217. p. TÉT 1997 s 1 Önkormányzati gazdálkodás és ... 213 célkitű zéseiket a ténylegesen szabad forrás kapacitásaikhoz illesztették, ezért az átlagos fejlesztési hiteligényük is a Veszprém megyei önkormányzatok átlagához esik közelebb. Vas megye a régió átlagánál gyengébb jövedelmi pozíciója következtében szerényebb mértékben részesülhetett a saját er őt feltételez ő központi támogatásokból. A szabad források m űködési költségekkel való lekötöttsége miatt azonban ehhez a mérsékeltebb szint ű - igaz a vidék átlagát meghaladó - fejlesztési elképzelések csak az átlagost lényegesen meghaladó hitelszinttel voltak biztosíthatók. Az Északnyugat-Dunántúl területfejlesztési er őforrásainak erős és gyenge pontjai Tanulmányunk az I. ábrán fölvázolt modell keretei között kísérelte meg az Északnyugat-Dunántúl területfejlesztési forrásrendszerének föltárását. Vizsgálatunk a helyi önkormányzati felhalmozási tevékenységek forrásrendszerének elemzésére terjedt ki. Nem foglalkoztunk ugyanakkor a területfejlesztés másik két f ő csoportjával a vállalkozásokkal és a háztartásokkal. Utóbbi az önerős lakásberuházásokon, valamint a közm ű fejlesztések hozzájárulásán' keresztül kapcsolódik a terület- és településfejlesztéshez. Másoldalról, a háztartások jövedelmi helyzete alapvetően befolyásolja az önkormányzatok szabadon fölhasználható, a felhasználási célok között mozgatható forrásainak képz ődését, egyrészt az SZJA befizetéseken, másrészt a potenciális helyi adó kapacitáson keresztül. Nem terjedt ki a jelen vizsgálat az intézményrendszer finomszerkezetének vizsgálatára sem. Így például az önkormányzatok esetében, a megyei önkormányzatok és a települési önkormányzatok, illetve az egyes település típusok (nagy-, közép- és kisvárosok, különböz ő népesség nagyságrend ű községek) területfejlesztési akcióinak egyenkénti értékelésére. A megyei önkormányzatokat területfejlesztési tevékenysége két irányú. Egyrészt a saját intézményrendszer fejlesztését, másrészt bizonyos térségi programok menedzselését foglalta magába. Ez utóbbit azonban a megyék önként vállalt feladatként végezték az elmúlt négy évben, hiszen ehhez az önkormányzati szabályozási rendszer nem biztosított törvényi hátteret. Ennek megfelel ően az egyes megyékben, s ez az Északnyugat- Dunántúlra is érvényes, rendkívül eltér őek voltak az ilyen típusú ráfordítások. A különbségek részben a térségi szintű ágazati-területi fejlesztési koncepciókra történt ráfordításokkal mérhetők. E tekintetben Gyó'r-Moson-Sopron megye önkormányzata járt az élen a térségen belül. Ebben a megyében szintén jellemz ő volt, hogy a céltámogatást megpályázó, több önkormányzatot átfogó programokat a megyei önkormányzat a pályázó településcsoport saját részét er ősítő pénzeszköz átadással, tervezési költség átvállalással segítette. A számszerűen kevesebb regionális fejlesztési koncepció nem feltétlenül jelent gyenge térségszervez ő aktivitást. Vas megye a határmenti kapcsolatok építésében, Zala megye a kistérségi szervez ődések ösztönzésében, Veszprém megye pedig a megyei önkormányzat érdekvédelmének (pl. A Comitatus c. folyóirat alapításával, Lados Mihály: Önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon Tér és Társadalom, 11. 1997. 1. 197–217. p. 214 Lados Mihály TÉT 1997 s 1 az abban képviselt szellemmel) képviseletében mutathat föl számottev ő eredményeket. A területfejlesztés megyei önkéntessége a megyék pénzügyeiben is tükröz ődik, hiszen annak forrásképzését nem építették be a megyei önkormányzatok finanszírozási rendszerébe. Ezért nem terjedt ki az önkormányzatok adóztatási jogosítványa a megyei önkormányzatokra, s nem részesültek a megyék az SZJA jövedelmekből. Az utóbbi 5-10 évben számos új szerepl ő is megjelent a terület- és településfejlesztésben. Ilyenek a civil szervez ődések (egyesületek), a non-profit szervezetek (alapítványok, kistérségi szövetségek), valamint olyan non-profit vagy profitorientált szervezetek, amelyek közvetít őként jelennek meg a területfejlesztés hagyományos szerepl ői között (vállalkozásfejlesztési alapítványok rendszere, regionális fejlesztési társaságok, kockázati t őke társaságok stb.). Ezekkel sem foglalkozott a fejezet. Ezt részben (pl. civil szervez ődések, kistérségi szövetségek) megtették más fejezetek, részben pedig olyan új szervezetekr ől van szó, amelyek térségünkben még meg sem jelentek (pl. a Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs- Szatmár megyében PHARE támogatással, a Területfejlesztési törvényt megalapozó pilot projektként bevezetett megyei fejlesztési tanácsok és az azokhoz kapcsolódó megyei fejlesztési ügynökségek). A fenti szervez ődések jelentős mértékben kitágítják a jöv őben a fejezet elején fölvázolt modellt. Egyre erőteljesebbé válnak a szerepl ők és a források közötti- már ma is tapasztalható - keresztkapcsolatok. Kulcsszerephez juthatnak a közvetít ő szervezetek, amelyek formája adott célokhoz igazodva, egyaránt lehet alapítvány, társaság. Ezek a szervezetek lesznek képesek a három alapszerepl ő - vállalkozások, költségvetés, háztartások - érdekeinek közös és priorizált célrendszerbe foglalására, valamint az ehhez szükséges források összevonására. Ez a rendszer aktív partnerséget feltételez valamennyi érdekelt szerepl őtől. Az elemezés fölvázolt korlátait figyelembe véve megrajzolhatók a területfejlesztés forrásainak er ős és gyenge pontjai a régióra vonatkozóan (10. táblázat), amelyek alapul szolgálhatnak a régió fejlesztési programrendszere forrásszerkezetének tervezéséhez. Lados Mihály: Önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon Tér és Társadalom, 11. 1997. 1. 197–217. p. TÉT 1997 s 1 Önkormányzati gazdálkodás és ... 215 10. TÁBLÁZAT Északnyugat-Dunántúl területfejlesztési .forrásainak erős és gyenge pontjai Strengths and weaknesses of the regfonal developtnent resources of Nortwest Transdanubia ERŐS PONTOK GYENGE PONTOK • Intenzív beruházási tevékenység mind a • Az átlagoshoz képest alacsony részarányú és vállalkozások, mind az önkormányzatok reálértékben csökkenő lakossági beruházások részérő l (Győr-Moson-Sopron, Vas) • Aktívan pályázó vállalkozók és • Nehéz hozzáférhetőség a TEFA-hoz a önkormányzatok a (terület)fejlesztés régió megyéi részér ő l támogató alapokhoz • Gazdasági vonzerő növelése fejlett gazda- • Innovációt segítő alapok mérsékelt sági infrastruktúra kiépítésén keresztül igénybevétele • Magas céltámogatási arány elérése (kivéve • Függőség a céltámogatási rendszert ől a Vas megye) helyi területfejlesztési politikákban • A szabad és saját források átlagot meg- • Erősen fluktuáló összeg ű , az összbe- haladó részarány növekedése, m ű ködési vételben leértékelődő SZIA források költségekkel való alacsonyabb fokú terheltsége • Aktív helyi adópolitika (Veszprém megye • Alacsony községi helyi adó kapacitás és a régió városai) (Győ r-Moson-Sopron, Vas, Zala) • Afelhalmozási és t őkejellegű bevételek • Értékesítés dominanciája a vagyon- (vagyonhasznosítás, privatizáció, kamat- és hasznosításban (vagyonfelélés) osztalék bevételek) gyors növekedése • Nincs eladósodási veszély a régió ön- • Magas hiteligény egyes önkormányzatok kormányzatainál fejlesztéseinél (Vas megye) Jegyzetek i Van olyan önkormányzat is, amely magasabb adósságállományt halmozott föl az elmúlt négy évben, mint egy évi teljes költségvetése. 2 Nem volt ez másképpen a fejlett országok 1970-1980-as években lezajlott közigazgatási decentralizációja esetében sem. Az önkormányzat nem teljes költségfedezetet kapott az új feladattal, hanem annak lehet őségét, hogy saját bevételeket generáljon. (Benett 1992) 3 Ettől csak olyan kivételes esetekben tértek el, mint a Szigetköz csatomahálózati programja, amelyet a B ős-Nagymarosi Vízlépcs ő beruházás kárenyhít ő beruházásai közé soroltak és a központi hányad maximumát 60%-ban határozták meg. Így a Szigetköz települései 1 Mrd Ft extra céltámogatáshoz jutottak az általános 40%-os támogatást meghaladó szubvenció révén (Lados-Rechnitzer 1994) 4 1990. évi C. Törvény Természetesen ez nem egy önmagáért való megszorítás az önkormányzatok felé. Az eljárás az állam rövid lejáratú hiteligényét (pl. kincstárjegy kibocsátás), s ezáltal az államadósság és annak kamatterheit csökkenti. 6 Mivel errő l a bevétel típusról csak a legutóbbi két év adataival rendelkezünk, az 1991-1992. évi országos összesen adatok, valamint az 1993-1994. évi adatok területi eloszlása alapján max. 5%-kal emelkedhet ennek a forrás típusnak a részaránya a fejlesztések fedezetében a két év alapján számított 10%-os részesedéshez képest. 7 A vidék összességét tekintve 12,5 Mrd Ft-ot adott át a lakosság fejlesztési célokra az önkormányzatoknak 1993-1994. években. Régiónkban 1,7 Mrd Ft-ot tett ki ez a forrás, amely a vidéki átlagnál kisebb mérték ű lakossági hozzájárulást jelez, s amely a két év önkormányzati beruházási ráfordításainak mintegy 6%-hoz nyújtott fedezetet. Lados Mihály: Önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon Tér és Társadalom, 11. 1997. 1. 197–217. p. 216 Lados Mihály TÉT 1997 s 1 Irodalom Bennett (1990) Decenralisation, Local Governemnts and Markets: Towards a Postwelfare Agenda. Calderon Press, Oxford. Beretvás M.-né (1995) A vállalkozások beruházási tevékenysége Gy őr-Moson-Sopron megyében a kilencvenes évek els ő felében. MTA RKK NYUTI, Gy őr. Kézirat 30 o. Fehérvári (1995) A helyi adók - M űködési tapasztalatok. Önkorkép. 5-6. sz. 12-15. o. Illés I. (1993) Az önkormányzatok finanszírozásának aktuális problémái. Magyar Közigazgatás. 9. sz. 522-525. o. Lados M. (1990) Change in the Economic Operation of the Local Authorities in the City of Gy őr. In: Events and Changes - The First Steps of Local Transition in East-Central Europe. Editor: Péteri, G. Budapest, Local Democracy and Innovation Foundation. 172-184. o. Lados M. - Rechnitzer J. (1994) A Szigetközt érint ő gazdasági károk - vállalkozások, idegenforgalom, infrastruktúra. Tanulmányok, Elemzések, Dokumentumok, Javaslatok 42. sz. MTA RKK ÉDO, Gy őr. - kutatási zárójelentés + angol nyelv ű összefoglaló Lados M. (1994) Ingatlanvagyon adóztatás az önkormányzati gazdálkodásban. Tanulmányok, Elemzések, Dokumentumok, Javaslatok 47. sz. MTA RKK ÉDO, Gy őr. Lados M. (1995) A területfejlesztés forrásai. In: Északnyugat-Dunántúl fejlesztési stratégiája. NYUTI Közleményei 13. sz. 11. kötet 489-531. o. Pitti - Varga (1995) Az önkormányzatok vagyonosodási folyamata. KJK, Budapest Péteri G. (szerk.) (1994) Központi-helyi költségvetési kapcsolatok. USAID, Budapest. Várfalvi - Farkas S.-né - Lacó B. - Mrkvicskáné (1993) A helyi önkormányzatok gazdálkodása és az államháztartási törvény. Perfekt, Budapest. Vigvári (1994) A magyarországi települési önkormányzatok helyzete. Budapest Bank Tanulmányok 17. Budapest. Világbank (1995) Magyarország - Szerkezetváltás és tartós növekedés. Világbank, Washington D.C. LOCAL GOVERNMENT MANAGEMENT AND REGIONAL DEVELOPMENT IN NORTHWEST TRANSDANUBIA MIHÁLY LADOS The essay attempts to assess what resources the governments of Northwest Transdanubia — i.e. Gy ő r-Moson-Sopron, Vas, Veszprém and Zala counties — used in order to achieve their regional development objectives in the first half of the 1990s. The author measures regional development with the investment and accumulation activity of the local governments. After the Budapest agglomeration, this is the region where the concentration of inward investments is the most intensive. The examined four counties are home to one-sixth of the countryside population of Hungary, at the same time more than one-fifth of all national investments addressed this region between 1991 and 1994. Looking at the local governments only, this concentration is slightly less expressed (19%). During the four years, approximately 60 billion HUF of local government investment was carried out from many different resources: Own resources, divided revenues, central supports, acquisition of financial means and credit. Ön the whole, the resources listed above could provide investments worth 75-80 billion HUF. As the system of normative grants does not totally cover the costs of the obligatory responsibilities, approximately one-third of the resources which we Lados Mihály: Önkormányzati gazdálkodás és a területfejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon Tér és Társadalom, 11. 1997. 1. 197–217. p. TÉT 1997 s 1 Önkormányzati gazdálkodás és ... 217 though could be freely mobilised among the different purposes was consumed by running expenses. The actual amount of investments by the local governments in the past four years amounted to 63 billion HUF, supplemented by more than 20 billion HUF central government support. This is an average of 33,5% rate of support, slightly over (32,1%) the countryside average. Another 10-15% of the necessary resources came from within the State organisation (central organs, other local governments) and from the outside (businesses, households). Three-quarters of the remaining 52-58% share can be considered as own resources, one-fifth as credits. The counties of Nortwest Transdanubia can be divided into two sub-groups: a group with an active and another one with a moderate investment policy. The belonging to either group is mainly determined by the level of own and other mobile resources which can potentially be spent on development. Where the generation of these incomes is above the average, the county governments have better chances when joining in the competition for the resources that are available through applications. In the Northwest Transdanubian region it is Gy őr-Moson-Sopron and Veszprém which represent this type. This group is not totally homogeneous, either, as the level of the financing from credits considerably varies across the two counties. This comes from the more intensive dependence of the "free" resources on running expenses. In Veszprém county this dependence is slightly increased by the debts from the beginning of the period, which are slightly higher than the average. The two counties in the group with moderate investment activity differ from each other in important features, too. In this group too it is the final credit demand of the developments that shows significant differences. The structure of the development resources of Zala resembles that of Veszprém county. As the local government of the county adjusted their development objectives to the actual capacity of their free resources, their average demand for credit in their developments is closer to the average of the local governments of Veszprém county, too. Vas county, as a result of its income conditions weaker than the average of the region, could only have a more moderate share from the state supports which required a certain amount of own resources as well. Because of the dependence of the free resources on the running expenses, however, even these smaller scale development objectives — which nevertheless exceeded the average of the countryside — could only be provided with a level of credits significantly higher than the average.