Tér és Társadalom 1. évf. 1987/3. 77-78. p. NYÍLT TÉR Tér - A és társadalom KÉRDÉSE — A TANÁCSI GAZDALKODASRÓL A Tét szerkeszt ő bizottsága (eltökélvén, hogy a postás mellett maga is kísér- letet tesz a folyóirat szerkesztésére) annak érdekében, hogy az általa id ő szerű nek, általános érdekl ő désre számottartónak ítélt kérdésekben a válaszadásra hivatottak vé- leményt nyilvánítsanak, vita, párbeszéd alakuljon ki, id ő rő l id ő re felteszi a Tét kér- dését. Válaszadásra közvetlenül is felkéri a lehetséges válaszadók egynémelyikét, de örömmel fogadja a további hozzászólásokat, véleménynyilvánítást is. A Tét első kérdfésének feltevését az a szenvedélyes vita indokolja, amely a korábbi másfél évtized településhálózat-fejlesztése, településpolitikája körül alakult ki, s melynek egyik központi kérdfése épp a fejlesztési források elosztása, az Orszá- gos Településhálózat-fejlesztési Koncepció hierarchikus-kategória rendszeréhez igazo- dó tanácsi pénzelosztási rendszer volt, az a gyakorlat például, amely a rendelkezésre álló tanácsi fejlesztési eszközök 92, 88 majd (a VI. ötéves tervben) 80%-át a váro- soknak juttatta, a városok közül is rendkívül kedvezményezett helyzetbe hozva a me- gyeszékhelyeket. A településpolitikai viták során talán a legtöbb javaslat is a tanácsi pénzalapok elosztására vonatkozóan hangzott el, igaz, többségük megmaradt a „hely- ben képző dött pénz helybenhagyása" — nagyon is vitatható — elvének ismételgetésé- nél. E viták, a településfejl ődésben bekövetkezett változások és a politikai — társadalmi konstelláció módosulása (például a demokratizmus szándékolt fejlesztése) következté- ben az OTK — a végtiszteletet is nélkülözve — kimúlt, helyébe igazán koncepcióér- ték ű elképzelés nem lépett. Viszont a változó elképzelések messzemen ő en tükrö- z ődnek az 1986 elején bevezetett — a korábbitól lényegesen különböz ő — tanácsi gazdálkodási rendszerben. Vajon ezzel megnyugtatóan rendez ődött a tanácsi pénz- gazdálkodás, a kívánatos fejlesztések megvalósíthatósága, a társadalmi igazságosság, az arányosabb településfejl ő dés viszonya? Úgy véltük, id ő szer ű feltenni a kérdést: „A tanácsok pénzgazdálkodásában, a fejlesztési források elosztásában és felhaszná- lásában bekövetkezett változások mennyiben segítik — kell ő en segítik-é — a módosuló településpolitika céljainak megvalósítását? Kérdésünket részleteztük is. — Miben látja a tanácsi gazdálkodási rendszer változásának legfontosabb ele- meit? — Az ön által ismert területen (ország, megye, település) milyen konkrét módo- sulásokat eredményezett a tanácsi gazdálkodás új rendszere? — Mit jelent a módosulás az egyes települések, településtípusok (mint pl. a me- gyeszékhelyek, városok, nagyközségek és községek, aprófalvak stb.) esetében? A Tér és Társadalom kérdése A TANÁCSI GAZDALKODASRÓL Tér és Társadalom 1. évf. 1987/3. 77-78. p. 78 — Milyen célok, szempontok vezették az illetékeseket az új elosztási rendszer helyi gyakorlatának kidolgozásakor? — Milyen új elemei vannak a megyék településfejlesztési politikájának; ered- ményesen szolgálja-é e célkit ű zéseket az „új" pénzgazdálkodási rendszer? — Milyen gondok, milyen új „feszültségek" merültek fel az új rendszer kidolgo- zása, m ű ködtetése során? Szükségesnek lát-é további változtatásokat, módo- sításokat a jelenlegi szabályozásban, illetve gyakorlatban? — Kell ően érvényesíthet ő -e a jelen gyakorlatban a települések önkormányzati jellege, a lakóhelyi demokratizmus? A Tét kérdésére érkezett válaszok közül e számban egyet teszünk közzé: VÁGI Gáborét (Államigazgatási Szervezési Intézet ► . Nem érezzük feladatunknak, nem látjuk szükségét, hogy tételesen állást fog- laljunk a felmerül ő vitás kérdésekben, kiemeljünk, súlyozzunk, összegezzünk. Egy megjegyzés azonban kikívánkozik bel ő lünk: a közölt válaszokból is kit ű nik: a terü- let- és településfejlesztés szerepének az elmúlt két évtizedben történt állandó hangoz- tatása, az OTK és a körülötte kialakult vita, bizonyos elvek tisztázása, az elmúlt évek nem lebecsülhet ő kutatásai sem voltak elégségesek ahhoz, hogy a területi tervezés feln ő jjön az ágazati tervezés mellé, hogy szemlélete, céljai, módszerei általánosan el- ismertek, ismertek és használtak legyenek. A céltámogatások sorában sajátos területi célok alig-alig bukkantak fel, a halmozottan hátrányos helyzet ű területek fejlesztésére szánt „céltámogatás" összege, a tanácsi pénzeszközök között is megmosolyogni va- lóan csekély. S a megyék gyakorlatát figyelemmel kísér ő pénzügyi szakember vélemé- nye szerint is a megyék egy része aligha tudná az általa kialakított gyakorlatot kon- zekvens érv- és indokrendszerbe foglalni. Szolnok megye példája viszont bizonyítja, hogy a regionális kutatások létjogosultsága n ő , szerepvállalási lehet őségei b ő vülnek a sokszín ű bbé váló településpolitika, tervezési gyakorlat feltételei között; a kutatási eredmények közvetlenül is felhasználhatók a tervezés gyakorlatában. Beluszky Pál VÁGI GÁBOR VÁLASZ A TÉT KÉRDÉSÉRE Magyarországon az állami költségvetés részesedése a GDP-b ő l nemzetközi mércével mérve nagy; ezen belül azonban a helyi kormányzatok (megyei és helyi ta- nácsok) részesedése kicsi, jóval a gazdaságilag fejlett országok átlaga alatt van. A he- lyi kormányzatok — ha eltekintünk az egyes országokban a helyhatóságok által folyó- sított társadalombiztosítási kiadásoktól — nagyjából mindenütt hasonló lakossági