Tér és Társadalom 8. évf. 1994/1-2. 211-219. p. Tér és Társadalom 8. 1994E1-2: 211-219 GYORS TÉNYKÉP „ A SEMMI ÁGÁN..." (Kistérségi program és összefogás az Ormánságban) KOVÁCS KATALIN Az Ormánságról Az Ormánság hazánk történelmi érték ű kistája. Fénykorát a 17-18. században élte. Természeti kincsei, néprajza, hagyományos épített környezetének rendkívüli gazdagsága az egyetemes magyar kultúra igen értékes része. A térség tragédiája, hogy gazdasági- társadalmi egyensúlya megbomlott, éltet ő emberi közösségeinek csak töredékei marad- tak fenn. A politikai okokkal is súlyosbított periferizálódás (a jugoszláv határmentiség) fékezte a gazdasági modernizációt. Pécst ől 40 percnyi autótúra után a századel ő Magyarorszá- gának azóta leromlott arculatú falvaival találkozunk. Ez a helyzet az elmúlt évtizedben megindított néhány „felzárkóztató" programot, ám ezek vagy hamvukba holtak (pl. az 1986-ban indított ún. elmaradott térségi kor- mányprogram), vagy nehezen korrigálható károkat okoztak (pl. a melioráció). Az Ormánságban él ők — már akik egyáltalán itt maradtak — hitüket vesztették el az ilyen-olyan programok miatt, mert azok a térségben nem szervesültek. Nagy költséggel létrehozott tiszavirág élet ű eredményeik (pl. új munkahelyek) a térség alapproblémáin változtatni nem tudtak, s a rendszerváltást követ ő új tulajdonosi, piaci viszonyok el- söpörték őket. A munka indulásáról Az Ormánság Alapítvány 1990 óta dolgozik a térségben. Munkáját a Baranya Megyei Közgy űlés és a JPTE Társadalomföldrajzi és Urbanisztikai Tanszékének szakmai támo- gatásával végzi. Térségfejleszt ő programjainak támogatója például a Népjóléti Miniszté- rium, a Baranya Megyei Munkaügyi Központ, a KTM Dél-dunántúli F őépítészi Irodája, de mindenekel őtt és legelső sorban az ormánsági önkormányzatok. Kovács Katalin : „ A semmi ágán..." (Kistérségi program és összefogás az Ormánságban) Tér és Társadalom 8. évf. 1994/1-2. 211-219. p. 212 Gyors ténykép TÉT 1994E1 —2 A térségben és a térségért végzett közös munka vezetett oda, hogy 1993. június 10-én az ormánsági települések polgármesterei, illetve képvisel ői kinyilvánították szándékukat arra vonatkozóan, hogy szervezetbe tömörüljenek, s együttesen megbízzák az Ormánság Alapítványt az Országos Foglalkoztatási Alapítványhoz irányuló pályázat el őkészíté- sével és benyújtásával. Ett ől fogva a munka szakmai támogatójává vált a Helyi Önkormányzati Know-how Program is. E tényszerű megállapítások azt sejtetik, hogy ez a folyamat egyszer ű volt. A valóság- ban azonban olyan utat kellett hozzá bejárni, melyen az Ormánság Alapítványt a zava- ros fej ű , veszélyes idegenek gyülekezetének státusából el tudtuk juttatni addig, hogy a polgármesterek és mások, a térségben vezet ő szerepet játszó személyiségek felismerjék szándékaink lényegét, hasznosíthatóságát, s megérezzék a „kívülr ől jött" valamint a helyi erők összefogásának erejét. A közös cél: komplex térségfejlesztési program elkészítése volt. E munkára a térség- ben olyan nagy igény mutatkozott, hogy 1993. október 29-én (még a kedvez ő döntés ismerete nélkül) térségi megbeszélést szerveztünk. Ezen a találkozón részt vettek a térség önkormányzatai, a gazdasági szféra képvisel ői, oktatási és egészségügyi intézmé- nyek dolgozói, érdeklődő állampolgárok, minisztériumok (BM, KTM) képvisel ői, a Baranya Megyei Önkormányzat vezet ői, a Baranya Megyei Munkaügyi Központ, a földmű velésügyi hivatal, a Baranya Megyei Természetvédelmi Igazgatóság, a Dél- dunántúli Területi Fő építészi Hivatal, érdekvédelmi szervek és egyesületek képvisel ői. Itt ismertettük a program készítésére vonatkozó terveinket, s a programkészítés mód- szerére vonatkozó javaslatunkat. A találkozó másnapján értesültünk arról, hogy az OFA kuratóriuma sikeresnek ítélte pályázatunkat. A komplex térségfejlesztési program els ő fázisa Alapvető , koncepcionális kérdésnek tekintjük azt, hogy a program egésze visszacsa- tolásos rendszerben formálódjon. Ehhez három szintet tartottunk elengedhetetlennek: 1) Szakértők, kutatók az egyes tématerületek feltárásához. 2) Munkacsoportok a folyamatos, közvetlen konzultáció biztosításához. 3) Térségfejlesztési társulás vagy településszövetség a térségi összefogás biz- tosításához. Első szint: a helyzetfeltárás Az Ormánság komplex térségfejlesztési programja a pályázat benyújtásakor 39 telepü- lést foglalt magában. Az 1993. októberi találkozó, illetve a szakemberekkel, önkor- mányzati vezet őkkel való konzultáció révén úgy t űnt, hogy ez a településkör kiegészí- tésre szorul, ezért a vizsgálatok általában 47 települést érintenek. Ett ő l az egyes szakági Kovács Katalin : „ A semmi ágán..." (Kistérségi program és összefogás az Ormánságban) Tér és Társadalom 8. évf. 1994/1-2. 211-219. p. TÉT 1994 s 1 —2 Gyors ténykép 213 megközelítések sajátosságainak megfelel ően (pl. munkaügyi számbavételi körzet, agrár- táj) két-három települést érint ő eltérés előfordul, de ez a települések kicsiny volta és hasonló jellege miatt nem okoz érdemi eltérést. A helyze tfeltárásnál már a jelenlegi állapot értékelése is abból az aspektusból történt, hogy melyek a térség er ősségei és gyenge pontjai, melyek a kitörési lehet őségek. A helyzetfeltárást az Ormánságra vonatkozó bibliográfia összeállításával és a kistér- ség állapotával, fejlesztéseivel foglalkozó korábbi tanulmányok, határozatok, tervek összegy űjtésével kezdtük. Mindkét összeállítást használni tudták az egyes tématerületek részletes vizsgálatával megbízott kutatók. A korábbi terveket, koncepciókat külön is átvizsgáltuk. A rendszerváltást megel őzően készült munkáknak a helyzetelemzéssel fog- lalkozó vizsgálati munkarészei a kés őbbiekre nézve is igen sok használható tényanyagot tartalmaznak, maguk a tervek, koncepciók azonban a megváltozott társadalmi, gazda- sági, önkormányzati struktúrák miatt ma jórészt használhatatlanok. A helyzetfeltárás során 19 tanulmány készült. Az alapproblémák megfogalmazása témacsoportonként nagy hasonlóságot mutatott, így markánsan kirajzolódnak a gyenge pontok. Ezek mellett er ősségekről kevésbé beszélhetünk, inkább arról, hogy vannak még olyan értékek és értékesülésre alkalmas elemek a térségben, melyek megmenthet ők, illetve feltárhatók. Az Ormánságról és annak mez őgazdaságáról készített bibliográfiák látszólag nagyon gazdag képet tárnak elénk. Igy van ez a hagyományok, néprajzi értékek, építészeti em- lékek vonatkozásában. Ugyanakkor rendkívül szegényes, ha azt tekintjük, hogy az utóbbi öt évben — néhány tanulmány kivételével — csak napi aktualitásokat tárgyaló újságcikkek jelentek meg err ől a térségről. Egyéni és egyedi ízzel gazdagították a tényfeltárást az Ormánság hagyományait fel- dolgozó tanulmányok. Soraikból ökologikusan m űködő gazdaság, sokszín ű kultúra, —maiszóhnáltukéve—orgaisltzméebonaki.Ehgymá, ennek újjáélesztése, az oktatásba való bekapcsolása, s ennek révén a térségi identitás erősítése a fejlődés pozitív eleme lehet. A természeti értékekb ől erősségként jelenik meg a Dráva léte, a természetvédelmi je- lentőségű területek, növények, védett él őlények, a tervezett nemzeti park, a hagyo- mányos agrártáj képe, a „vizes világ". Ugyanakkor gyengeség, hogy mindezen értékek olyan pusztítást szenvedtek el — „szervezett szinten" — a meliorációtól, a tájidegen gazdálkodástól, a rövid távú „lezsarolástól", amiáltal némelyek végleg elpusztultak, mások talán még menthet ők. A természetvédelemnek új stratégiát kell követni: az egyes fajok védelme helyett az élőhelyeket kell a védelem tárgyának tekinteni. A Dráva völgye számos olyan faj élőhelye, amely az országban csak itt, vagy csak néhány helyen lelhet ő fel. Ezért in- dokolt a térség egészének „m űködését" olyan irányban tartani, hogy az az él őhelyek hosszú távú megőrzését, valamint a leromlott területek rekonstrukcióját biztosítsa. Kovács Katalin : „ A semmi ágán..." (Kistérségi program és összefogás az Ormánságban) Tér és Társadalom 8. évf. 1994/1-2. 211-219. p. 214 Gyors ténykép TÉT 1994 s 1— 2 Veszteség a térségre nézve a tradicionális területhasználat „modernizálása". A nagy- táblás szántóterületek kialakítása, az erd ő sávok, mezsgyék, rétek megszüntetése, a lege- lő k feltörése a vízháztartás romlását, talajeróziót eredményezett. A magángazdálkodás térhódításával, az állattartás várható növekedésével azonban a rétek-legel ők művelési ágakon belüli természetes egyensúlya helyreállítható. A mez őgazdaság a térség fejl ődésében kulcsszerepet játszik. Szorosan összefügg a táj látványával (esztétikumával), az egészséges életkörülményekkel, a környezetszennyezés- sel, illetve annak csökkenésével, a foglalkoztatással, a turizmussal. A térség ún. kon- vencionális (nagyüzemi, iparszer ű) mezőgazdasága jelent ősen hozzájárult a táj ökológiai leromlásához, a tájkép elszegényedéséhez és a munkanélküliséghez. A fejlesztési tervnek számot kell vetnie azzal, hogy a jelenleg domináló mez őgaz- daság szinte „megkövesedett", nehezen változtatható, így a tervnek tartalmaznia kell olyan elemeket, amelyek „szelíden" és fokozatosan érvényre juttatják a térség ökoló- giai feltételeit és az ehhez szorosan kapcsolódó helyi, hagyományos gazdálkodási is- mereteket. Kedvez ő helyzetet teremt ehhez a tulajdonosi gondoskodás újjáéledése és a megváltozott gazdasági környezet. A térség demográfiai helyzetéb ől, humán erőforrásaiból is adódnak er ősségek. Így: —a fiatalkorúak nagy száma (mint potenciális munkaer őforrás és térségi er őforrás), ami azonban csak akkor igaz, ha sikerül képzésüket és munkába való bekapcsolódásukat megoldani; —gazdálkodási hagyományokat — elvétve bár —, de még őrző népesség jelenléte, ami módot adhat ismereteik átvételére, illetve terjesztésére; —az elvándorlás mérséklődése, a népesség stabilizálódására utaló jelek gyara- podása. A demográfiai jellemz őkön belül gyenge pontok is szép számmal akadnak. Így: —a képzetlen és képezhetetlen munkaer ő rendkívül nagy aránya; —a munkanélküliség, az ennek nyomán kialakult „slack"; — az aktív korú népesség viszonylag alacsony aránya, s ebb ől adódóan az ezen népességre hámló eltartási terhek nagy súlya; — a települési elaprózottságból fakadó ellátási, integrálódási nehézségek; —valamint a társadalom lassú kicserél ődésébő l, a többet akarók elvándorlásából fakadó degradáció. Valójában az emberi er őforrással kapcsolatos elemzésb ől kitűnő legnagyobb probléma az, hogy a térség munkaerőpiaca a közvetlenül megjelenő és a regisztrációban nem je- lentkező szinten is végletesen egyoldalú és struktúrájában igen torz, nyomasztó túl- kínálat jegyeit mutatja. Tekintettel a térség gazdasági potenciáljára, hagyományos terü- letfejlesztési stratégiákkal — belátható id ő n belül — ennek megváltozására számítani nem lehet. Az Ormánság mély, az általános eszközökkel nem kezelhet ő szociális, gaz- dasági válság jellemzőit hordozza. Kovács Katalin : „ A semmi ágán..." (Kistérségi program és összefogás az Ormánságban) Tér és Társadalom 8. évf. 1994/1-2. 211-219. p. TÉT 1994 s 1 —2 Gyors ténykép 215 Az ipari .és kereskedelmi vállalkozások felmérése alapján erősségekről alig beszél- hetünk. A vállalkozók többsége egy-két f ős céget működtet, hagyományos (családi) vagy „kényszer-vállalkozás" formájában. Gyenge pont, hogy a térség gazdasági újrastrukturálódása igencsak a kezdeteknél tart. Kevés az új gazdasági potenciált jelent ő vállalkozás, s a meglév őket is a szűk helyi piac korlátozza — m űködésük nem tud túllépni a lokalitás térbeli korlátján. Mindehhez figyelembe kell venni azt is, hogy a térség jócskán „importál" olyan termékeket is, amelyek helyben kiválóan el ő állíthatók (lennének) — pl. zöldség, gyümölcs, illetve ezek feldolgozott formái. A helyi piac szűkösségén túl a vállalkozók jelent ős része vélhet ően nem is ismeri a tá- gabb piac lehetőségeit. Blokkolja őket ebben az infrastruktúra hiánya, illetve fejletlen- sége (pl. telefon), s az a tény, hogy nincs olyan támogatási (pénzügyi és tanácsadói, menedzsel ő) háttér, amely a vállalkozóvá válást, a piacra kerülést és piacon maradást segítené. Az épített környezethez kapcsolódóan elkészült a rendezési tervek vizsgálata. Az en- nek kapcsán megfogalmazható pozitívumok az alábbiak: — a nagyobb települések rendelkeznek rendezési tervekkel, ezért csak ezek készítésé- vel, használatával kapcsolatban létezik helyi gyakorlat, az pedig használati feszültségek- kel terhelt, ami tartalmi alapot teremt felülvizsgálatukhoz; —az Ormánság készül ő fejlesztési koncepciója lényegesen megkönnyíti és koordinált- tá teszi a rendezési tervbéli hiányok pótlását. A fentiekben jelzett pozitívumok mellett igen súlyosak az e téren jelzett hiányok: —a rendezési tervek (Sellye és Vajszló kivételével) tartalmukat tekintve szinte hasz- nálhatatlanok; — különösen elavultak a rendezési tervek külterületi (környékterv) munkarészei; —építészeti értékvédelemmel szabályozottan, önkormányzati rendeletben (a rendezési tervek részeként) eddig csak elenyész ő számban foglalkoztak a települések. Az építészeti értékek és védettségük helyzetének vizsgálata révén megállapítható, hogy a lepusztulás és pusztítás nyilvánvaló jelei mellett a hagyományos épített környezet rendkívül gazdag és mennyiségében is jelent ős emlékanyaga maradt fenn. Úgy, mint tájegység a településhálózatban, település és táj kapcsolatában, a települések szerkezeté- ben, beépítésében, utca- és térformáiban, továbbá az épületállomány jelent ős részében. Megállapítható, hogy az Ormánságról készült számos tanulmány, dokumentáció ellenére a máig fennmaradt értékeknek csak egy töredéke került feldolgozásra, a teljes körű kutatás, értékelés és archiválás még várat magára. A gazdag emlékanyag az építészeti értékvizsgálat és védelem szempontjából egyaránt méltatlanul és hiányosan kezelt. Az igen kevés jó példa csak er ő síti a hiányok tarthatatlan voltát, és minden érde- keltet cselekvésre kell, hogy késztessen. Az idegenforgalmi fejlesztési lehet őségek szempontjából az Ormánság kincse rejtett kincs. A felületes szemlél ő , a megfelel ő kalauz nélkül odalátogató valószín űleg csak tö- redékével találkozik. Kovács Katalin : „ A semmi ágán..." (Kistérségi program és összefogás az Ormánságban) Tér és Társadalom 8. évf. 1994/1-2. 211-219. p. 216 Gyors ténykép TÉT 1994.1-2 A térség erősségei turisztikai szempontból: a mezőgazdaság, a jellegzetes agrártáj jelenléte, a hagyományok, az építészet, a településszerkezet és falukép, a népi mesterségek, eszközök, a népm űvészet, az állat- és azon belül a madárvilág, a „vizes világ", a legelővidék. Ezekről azonban nincs megfelel ő prospektus, lévén nincs idegenforgalmi propagandája a térségnek. Természeti értékei az idegenforgalom számára feltáratlanok (útjelzés, térkép), kevés és változó színvonalú a kereskedelmi és idegenforgalmi vendéglátóhely, kevés és nem eléggé reklámozott a szálláslehet őség. Ily módon jelenleg a gyengeségek veszélyeztetik az er ősségek érvényesülését is. Az önkormányzatok által elérhet ő pénzügyi források tekintetében két olyan elem van, amely a hátrányos helyzetb ől fakad ugyan, de pillanatnyilag el őnyt jelent. Egyrészt az elaprózott településstruktúrából adódóan viszonylag jelent ős az önkormányzatonként alanyi jogon járó kétmillió forintos pénzügyi támogatás, másrészt az Ormánság telepü- léseinek többsége — fejletlensége, illetve munkanélküliségi rátája miatt — a Területfej- lesztési Alap által kedvezményezettek körébe tartozik, s így viszonylag jó feltételekkel megpályázhat fejlesztési forrásokat. E két tényez ő mellé sorakozik a harmadik, megítélésem szerint a legjelent ősebb. Térségi összefogás esetén több forrás mozgósítható, az együttm űködés, a koordinált célok eredményesebbé tehetik munkánkat. A helyzetfeltárással kapcsolatos kutatás és az eredmények összefoglalása 1994. február 28-án zárult. Ezt követ ően került sor a program els ő szakaszának szakért ői vitájára, majd 1994. március 23-án térségi bemutatására. Az e fórumokon elhangzot- takat figyelembe véve 1994. április végére készült el az együttm űködés alapjául szolgáló komplex fejlesztési program. Második szint: munkacsoportok szervez ődése és m űködése A térségi programok hasznosításának — nézetem szerint — kulcskérdése az, hogy azok mennyire maradnak „kutatói magánügyek", illetve mennyire képes és hajlandó az ott élő népesség fogadni. Esetünkben rendkívül szerencsés konstellációt jelentett, hogy az Ormánság Alapítvány munkatársai révén „átmenetet" tud(ott) képezni a szakért ők, kutatók és a települési önkormányzatok, a helyi társadalom között. E híd-szerep leg- nagyobb eredménye a tematikus munkacsoportok létrehozása volt. Ha van, ami miatt tapasztalatainkat örömmel ajánljuk minden más térségi szervez ődésnek, akkor éppen ez az elem az, amely a mi megítélésünk szerint követést érdemel. A korábbiakban említett térségi találkozón 1993. október 29-én hat munkacsoport ala- kult: telefon-, közúthálózat-, oktatás-, idegenforgalom, vállalkozásfejlesztés, valamint tájvédelmi és építészeti értékek védelme témákban. A megalakulás módja az volt, hogy a közösen kiválasztott témákkal jelzett papírokra felírta nevét az, aki dolgozni szándé- kozott. A munkacsoportokban résztvev ő személyek köre a jelentkezéshez képest némi- Kovács Katalin : „ A semmi ágán..." (Kistérségi program és összefogás az Ormánságban) Tér és Társadalom 8. évf. 1994/1-2. 211-219. p. TÉT 1994.1:-2 Gyors ténykép 217 leg módosult. Csatlakozott számos érdekl ődő helyi lakos, illetve szakember a térségb ől és a térségen kívüli intézményekb ől, és kikoptak a nagyhangú perc-emberek. A munkacsoportok közül egyedül a közúthálózat-fejlesztésre szervez ődött nem találta meg eddig arculatát, véghezvihet ő teendőjét. Úgy tervezzük, hogy a következ ő hóna- pokban ismét megindítjuk szervezését, most már konkrét programmal: —az ormánsági ún. „alsó összeköt őút" folyamatossá tételének programkialakítására; —bicikliutak és gyalogutak, valamint —lovas túrautak kijelölésére a Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatóság, a Közúti Igazgatóság, a Határ őrség, a Mecseki Erdőgazdaság Rt. és a Dél-dunántúli Természetvédelmi Igazgatóság bevonásával. A Vállalkozásfejlesztési Munkacsoport eddigi tevékenysége a térség vállalkozói háló- zatának feltárására, tanácsadói hálózatba való bekapcsolására irányult. Ennek els ő lépéseként a Sellyei Munkaügyi Központ és a Vajszlói Ipartestület segítségével és együttműködésével kérdőíves felmérés készült a térség ipari és kereskedelmi egységei- ről. Az így nyert megállapítások alapul szolgálnak ahhoz, hogy az 1994. január 1-jén létrejött Baranya Megyei Vállalkozásfejlesztési Központ vidéki hálózatépítése során oktatási, tanácsadói és mikrohitel-programját kiterjessze az Ormánságra is. A Telefonfejlesztési Munkacsoport tette a legnagyobb lépést a települések térségi szer- veződése ügyében azáltal, hogy közösen dolgozzák ki és nyújtsák be a Területfejlesztési Alaphoz a térségi telefonfejlesztésre irányuló pályázatukat a mindeddig kommunikációs értelemben fehér foltnak tekinthet ő Ormánságra. Az Idegenforgalmi Munkacsoport tagjai nagy munkára vállalkoztak akkor, amikor a programhoz kapcsolódni kívánó valamennyi településr ő l részletes kérdőívet töltöttek ki. Ezek az információk szolgálnak alapul ahhoz a 30 ezer példányban megjelentetni tervezett három nyelv ű , színes idegenforgalmi kiadványhoz, mellyel az Ormánságot kívánjuk népszerűsíteni. E kiadvány kép- és szöveganyaga elkészült, jelenleg tervezése, grafikai munkája folyik. Terjesztését a Baranya Megyei Idegenforgalmi és Információs Iroda révén szeretnénk biztosítani. A kiadványhoz különböző témakörökben bel-lapok fognak csatlakozni. Így: a telepü- lések egyedi igényei alapján az egyes településekr ől, a kerékpáros turizmus ajánlott lehetőségeirő l, az idegenforgalom számára megtekintésre ajánlott természeti és népm ű- vészeti értékekr ől, népi mesterségekről, a lovas turizmus lehetőségeiről, vadászati lehe- tőségekről, horgászatról, továbbá programcsomagajánlat az ifjúsági (diák) turizmus számára. Az Idegenforgalmi Munkacsoport a következ őkben a turizmus térségi fogadókészségé- nek (infrastruktúrájának és személyi feltételeinek) kialakítását, koordinálását és javítá- sát szeretné elősegíteni. Például szakmai tanfolyamok, munkanélküli képzés-átképzés segítségével. Az Oktatási Munkacsoport időközben nevet változtatott, s most Kulturális-Oktatási Műhelyként működik. Eddigi eredményeként kiemelend ő , hogy összeállítottak egy olyan speciális közoktatási programot, amely az Ormánság sajátos demográfiai helyzeté- Kovács Katalin : „ A semmi ágán..." (Kistérségi program és összefogás az Ormánságban) Tér és Társadalom 8. évf. 1994/1-2. 211-219. p. 218 Gyors ténykép TÉT 1994E1-2 ből táplálkozik, s a demográfiai-társadalmi gyengeségek oldására keres választ. E prog- ramot az Ormánság iskoláinak képvisel ői megvitatták és' elfogadták. A program egyik sarkalatos eleme az, hogy pontos információk álljanak rendelkezésre az intézményes oktatás helyzetéről és a családokról, gyermekekr ől. Ehhez a kérdőívek elkészültek, ki- küldésük, feldolgozásuk a következ ő munkafázis lesz. Ezen túlmenően a Kulturális-Oktatási M űhely pályázati felhívást adott ki. A felhívás célja egyrészt a térség történeti, néprajzi értékeinek, természetföldrajzi adottságainak feltárása és beépítése az oktatásba, másrészt a sajátos társadalmi-kulturális helyzetb ől fa- kadó nevelési-oktatási problémák oldása. A pályázat díjait az Ormánság Alapítvány biztosítja. A Tájvédelmi Munkacsoport az 1993. októberi találkozón külön javaslatra alakult, s eddigi munkája alátámasztja az akkori döntést. Épp azért, mert az Ormánság rendkívüli természeti és építészeti értéket képvisel/t/, s mert ezek az értékek veszélyeztetett hely- zetben vannak, e csoport munkája nagyon fontos. Els ő lépésként összegy ű jtötték az Or- mánságról rendelkezésre álló térképeket, illetve felkutatták hogy hol vannak a szabadon nem hozzáférhet őek. Tájfotókat gy űjtöttek, űrfotót szereztek be a területr ől. Másodjára a természeti és építészeti értékvédelemmel kapcsolatos tájértekezleteket készítették el ő mikrorégiónként, márciusra. A tájértekezletek a KTM Dél-Dunántúli Területi Főépítészi Irodája és a Baranya Megyei Önkormányzatok Társulása Hivatala szakmai támogatásával mindenekel őtt szeretnék felhívni a figyelmet a helyi értékek védelmére és módszertani ajánlásokat, segítséget kínálnak e védelem megvalósításához. Végezetül újonnan indított munkájuk — a helyi és térségen kívüli szakért őkkel együtt — a térség vízháztartásának vizsgálata, az ezzel kapcsolatos problémák feltárása. A munkacsoport munkája, a komplex fejlesztési program eredményes vitele megköveteli a széles körű térségi tájékoztatást. Ezért azon kívül, hogy a helyi és területi sajtóorgánumokban, a regionális és kábeltévében beszámolunk munkánkról, szükséges- nek érezzük azt, hogy tevékenységünket — épp a visszacsatolás lehet ősége érdekében — még közelebb vigyük a lakossághoz. Ezért az Ormánság Alapítvány kéthetenként meg- jelenő hírlevelet bocsát ki, első példányát márciusban. Az eddigi munka során kit űnt, hogy — mivel a térség gazdasági alapját hosszú távon is a mező gazdaság képes csak biztosítani — szükség van egy, a mez őgazdaság prob- lémáival foglalkozó — kapcsolatra is. Ennek mű ködtetéséhez szakmai segítséget ajánlott a Baranya Megyei Földm űvelésügyi Hivatal, s tagjai sorába hívjuk a frissen kineVezett falugazdászokat is. A munkakapcsolatok m űködését azért érezzük különösen jelent ősnek, mert ennek révén van mód folyamatos és személyes konzultációra a szakma és a térségben él ők közt. Megvalósul a munkánk alapkövetelményeként kezelt visszacsatolás, s a helyi tár- sadalom a program aktív részesévé válik. Kovács Katalin : „ A semmi ágán..." (Kistérségi program és összefogás az Ormánságban) Tér és Társadalom 8. évf. 1994/1-2. 211-219. p. TÉT 1994 1 —2 Gyors ténykép 219 Harmadik szint: Ormánsági Fejlesztési Társulás A programok értékét valós mozdító erejük méri. A mégoly kiváló gondolatok s a szakterületenként működő munkacsoportok sem jelenthetnek elegend ő erőt arra, hogy az Ormánság a „semmi ágáról", e rendkívül súlyos válsághelyzetéb ől elmozduljon. A közös, jobbító szándékok érvényesüléséhez keretek szükségeltetnek — ilyen lesz szándékaink szerint az Ormánsági Fejlesztési Társulás. Az Ormánság településeinek képvisel ői, gazdálkodó egységei és intézményeinek veze- tő i, magánemberek együttesen nyilvánították ki azt a szándékukat 1994. március 23-án, hogy az évszázados elmaradottságot közös er ővel próbálják meg mérsékelni, az Ormán- ság pusztulását megállítani. Politikai viharoktól hangos és harsány közéletünkben példa értékű lehetne az az okos vitában formálódó egyetértés, amint ez a társulás alakult. A „politikai kultúrát" hozzá a tisztesség szolgáltatta. Összegzés Áttekintve a program eddigi folyamatát megállapítható, hogy várakozásainkon felül is kedvező „mellékhatásokkal" jár: 1) Úgy a térségből, mint a térségen kívülr ő l új támogatókra, munkatársakra lelt az Ormánság. 2) Mobilizálja a helyi társadalmat, ötleteket, energiákat szabadít fel: vállalkozókból, új elképzelésekkel rendelkező pedagógusokból, polgármesterekb ől, falugondnokokból. 3) Oldja a térség relatív bezártságát azzal, hogy küls ő kapcsolatait, ismeretségét növeli, civil szerveződéseit erő síti, térségi összejövetelei, munkacsoportjai révén koor- dinációs fórumot teremt az együttm ű ködni szándékozóknak, a magára hagyottság érzete helyett az együttes munkában, összefogásban rejl ő erő kibontására ad lehet őséget. Úgy véljük, ez munkák legfőbb erénye. Tér és Társadalom 8. évf. 1994/1-2. 220. p. Dunántúli Tudományos Intézet (Körtvélyesi L.)