Tér és Társadalom 7. évf. 1993/1-2. 43-49. p. Tér és Társadalom 7. 1993.1-2:43-49 INTERJÚ NEIL SMITH EGYETEMI TANÁRRAL az amerikai földrajz és a feminista geográfia néhány kérdéséról (Interview with Neil Smith about some questions of American and feminist geography) Neil Smith a Rutgers Egyetem (New Brunswick, NJ, USA) Földrajz Tanszékének vezet ő a je, posztgraduális képzés igazgatója, több nemzetközi folyóirat szerkeszt őbizottságának tagja. Vá- rpsföldrajzot, humángeográfiai elméleteket, földrajztörténetet, s őt időnként természetföldrajzot 4 tanít. Legfontosabb kutatási témái: az urbán geográfia (s azon belül elsősorban a dzsentrifi- káció vizsgálata); az egyenl őtlen területi fejlődés; a földrajz története, melynek keretében jelen- kg Isaiah Bowman munkásságáról ír könyvet. Annak ellenére, hogy még 40 éves sincs, egy ip86-90 között a társadalomföldrajzi szakirodalomról végzett felmérés szerint a világ 14. leg- t5bbet idézett geográfusa. Ez valószín űleg részben annak köszönhet ő, hogy mindhárom eddigi lilutatási területén átfogó, általános elmélet kifejlesztésére törekedett. Míg Észak-Amerikában vagy Nyugat-Európában a földrajzon belül számos paradigma él egy- más mellett, s többnyire az egyes kutatókról is köztudott, hogy melyik irányzat hívei, Magyaror- za'gon ez a fajta sokféleség még nem alakult ki, vagy nem vált nyilvánvalóvá. Ön hogyan lett z általában David Harvey nevével fémjelzett nyugati neomarxista „iskola" tagja? Annakidején a skóciai St. Andrews Egyetem hallgatójaként matematikát és földrajzot kezd- tril tanulni. Szórakoztatott ugyan a matematikai feladatok megfejtése, de ennél valami sokkal kézzelfoghatóbb eredményre vágytam, ha úgy tetszik, társadalmi hasznát szerettem volna látni a munkámnak. Érdekl ő désem fokozatosan a természetföldrajz felé fordult, részben mert ott a matematikai ismereteimnek is hasznát vehettem — például a glaciális tevékénység modellezé- Oben —, részben pedig, mert elb űvölt a szemem előtt kibontakozó, jég által formált táj. 1974-ben aztán egy ösztöndíj segítségével kijutottam az USA-ba, Philadelphiába. Ott szinte bé- uítólag hatottak rám azok a rendkívül nagy társadalmi egyenl őtlenségek, melyek az egész város arculatát meghatározták; azok az osztályok, fajok, etnikumok között húzódó éles határok, me- liyeket a kapitalista társadalom — természetföldrajzi hasonlattal élve — a „tájba vésett". Az 1960-as évek végének eseményei engem is er ősen radikalizáltak, s Amerikában végre megtalál- tam azt a kutatási területet, ahol politikai szándékaim és intellektuális igényeim találkozhattak. $zociális érzékenységem és szakmai érdekl ődésem egyaránt azt követelték meg, hogy — a váro- i tér differenciáltságának vizsgálatán keresztül — mélyreható magyarázatot találjak az emberi társadalom téralkotó tevékenységének mikéntjére. Ekkor olvastam el David Harvey 1973-ban publikált, „Social Justice and the City" (Társadalmi igazságosság és a város) c. könyvét. Nagy Hatással volt rám, s bár er ősen vitattam az általa javasolt marxista elemzések jelent ős részét, ugyanakkor azt is éreztem, hogy az engem érdekl ő kérdéseket ő sokkal teljesebben vizsgálta meg, sokkal messzebbre jutott azok megválaszolásában, mint bárki más, akit ismertem. Mire 1977-ben ösztöndíjat kaptam a Johns Hopkins Egyetemre (hogy Harvey közelségében írhassam Interjú Neil Smith egyetemi tanárral az amerikai földrajz és a feminista geográfia néhány kérdéséről Tér és Társadalom 7. évf. 1993/1-2. 43-49. p. 44 Neil Smith TÉT 1993.1-2 meg Ph.D disszertációmat), egyre jobban meggy őződtem arról, hogy ha az ember visszanyúlik az eredeti Marxhoz, Leninhez, Trockijhoz, ha az eredeti, és nem valamiféle sztálini verzióját olvassa az ő műveiknek, vagy pl. Gramsci, Lukács írásainak, azokban hihetetlen mennyiség ű társadalmi információt, elméleti tételt, kifinomult magyarázatot talál a kapitalista társadalom működésére vontkozóan. ön, aki az USA-ban és Európában is élt és tanult, talán jobban meg tudja ítélni azt, hogy mivel magyarázható az amerikai geográfiának a világ más részein m űvelt földrajzra gyakorolt jelentős hatása? Nem hiszem, hogy az amerikai geográfia olyan befolyásos lenne. Az mindenesetre elgondol- kodtató, hogy még így is sokkal nagyobb a hatása az országon kívül, mint azon belül. Tagadha- tatlan — s engem is ez vonzott ide —, hogy az USA-ban egy valóban széleskör ű, energikus, stimuláló intellektuális vita folyik a tudósok között. Ennek ellenére a tudományos világ, leszá- mítva a technológiát és olyan területeket, mint pl. a fizika vagy a m űszaki tudományok, általá- ban véve nem fejt ki jelent ős társadalmi hatást az USA-ban. Különösen, ha valaki kritikus ér- telmiségi — ami jelen esetben az amerikai rendszer, az amerikai kapitalizmus bírálatát je- lenti —, akkor ugyan bizonyos határon belül megengedik neki, hogy azt mondjon, amit csak akar, de ennek semmilyen hatása sincs. Ahogyan Herbert Marcuse nevezte: ez az „elnyomó tolerancia" — vagyis az ellenzéki eszmék tolerálása olyan nagyfokú, hogy az már elnyomóvá válik. Ugyanakkor a MÉDIA sokkal er ősebben ellenő rzött, mint bizonyára bárhol másutt Nyugat-Európában. Én legalábbis sehol sem láttam olyan antiintellektuális sajtót, mint itt. A sajtó azok számára szabad, akik azt megengedhetik maguknak. Azok számára, akiknek nincs elég pénzük, szabad ugyan, csak éppen hozzáférhetetlen. Végül magának a földrajznak a kifejl ődése is hozzájárult ahhoz, hogy a brit geográfia sokkal befolyásosabb az amerikainál. Az el őbbi már a XIX. században intézményesítette önmagát, és a különböző diszciplínák között akkoriban fennálló nagy versenyben elismert pozíciót vívott ki magának, s azt meg is tartotta. Ezzel szemben az USA-ban a földrajz csak a XIX. sz . végén, a XX. sz . elején kezdett keresni valamiféle garanciát a tudományos státusz elnyeréséhez. Úgy tűnt, a földrajzi determinizmus jelenti az utat a tudomány felé — ez természetesen tragikus zsákutcának bizonyult. Ugyanakkor az Amerikában oly fontos földrajzi felfedezések révén a geológia jutott jelent ő s szerephez. Így részben ennek, részben a földrajzi determinizmus ideológiai bukásának köszönhet ően, azon kérdések fölött, melyekre Európában a természet- földrajz adta meg a választ, itt a geológia diszponált, míg a társadalomfóldrajzi problémákat az antropológia kezelte. Azt hiszem, leginkább ezen tényez őkkel magyarázható, hogy a XX. században megjelen ő amerikai geográfia meglehet ő sen gyenge maradt, amit nem is hevert ki igazán. Talán optimistának tűnök, de szeretném hinni, hogy az elmúlt 20 évben megindult egy „felépülési folyamat". Ami itt az 1970-es évek eleje óta a geográfiában történik, az szinte párat- lan az amerikai társadalomtudományok viszonylatában: egy tanulási „láz", különböz ő megkö- zelítési módok keresése. Ez a marxista munkákkal indult el, majd a feminista kutatásokban, s a legkülönfélébb társadalomelméletekben teljesedett ki. Egy rendkívüli szellemi „erjedés- nek" lehetünk tanúi, s azt hiszem ez az, amire a folyóiratokon keresztül felfigyeltek Európában. De még egyszer hangsúlyozom: ez nem jelenti azt, hogy a földrajznak az USA-ban befolyásos pozíciója van. Interjú Neil Smith egyetemi tanárral az amerikai földrajz és a feminista geográfia néhány kérdéséről Tér és Társadalom 7. évf. 1993/1-2. 43-49. p. tÉT 1993.1-2 Az amerikai földrajzról és feminista geográfiáról 45 Gondolom, ennek a szellemi pezsgésnek egy megnyilvánulása a kutatási témák szinte hihetet- lenül széles skálája. Elegendő bepillantanunk az Amerikai Geográfusok Társasága legutóbbi konferenciájának programjába. A munkacsoportok témái között a kulturális ökológiáról a n ők- ről alkotott nézetek tanulmányozásán át a biblia földrajzának kutatásáig szinte minden megta- lálható. Attól tartok, Magyarországon egy olyan témát, mint pl. „New York ábrázolása a XX. Századi gengszter filmekben" nem is fogadnának el földrajznak. Ez a nyitottság egyúttal jó kap- solatot is jelent más diszciplínákkal? i Azt hiszem, néhány kimondottan tradicionális kutatóhelyt ől eltekitve, az amerikai geográfia ‘1,égre felhagy annak vizsgálatával, hogy tulajdonképpen mi is a földrajz. Így elkerülhet ő az a nagyfokú zártság, ami a közgazdaságtant és a politikatudományt, az USA manapság két leg- diktatórikusabb diszciplínáját jellemzi. Ezek azok a tudományágak, melyek a rendkívül er ős i'ersenynek kiszolgáltatva pontosan megmondják nekünk, hogy mit gondoljunk a közgazdaság- tanról, hogy mit gondoljunk a politikáról. A mi diszciplínánk képvisel ői viszont egyrészt nem tartják ilyen fontosnak a versenyt, másrészt senki sem tudja igazán, mi is a geográfia. Ezért aztán senki sem írhatja el ő, mi az, amit földrajzként művelnünk kell. A legizgalmasabb eredmé- nyek ma a társtudományokkal összeköt ő határterületeken születnek. Edward Soja könyvének alcímét (The reassertion of space in critical social theory) idézve: „a tér visszaállítása a kritikai társadalomelméletbe" ma fantasztikus méreteket ölt. Az amerikai intellektuális nyelvezetben ai történetiségnek, ill. az időbeliségnek a XX. századra oly jellemz ő egyeduralma az utóbbi illőben megtört. Olyan teoretikusok, mint pl. John Berger, Louis Althusser, Edward Said újra fhlfedezik a teret; a geográfia számos analízisben a központba kerül. Elképzelhet ő, hogy újra megerősödik a földrajznak egyfajta — a társadalom- és a természet- tudományok közötti — szintetizáló szerepét hangoztató vélemény? Én ilyen, tudományok közötti szintetizáló szerepben egyáltalán nem hiszek. Azt viszont rend- kívül fontosnak tartanám, hogy a természet- és a társadalomföldrajz kapcsolatban maradjon egymással. E véleményemért folyamatosan kritizálnak, egyrészt azok a természetföldrajzosok, *ik felhagytak a humán geográfia m űvelésével, másrészt azok a politikai földrajzzal foglalko- zió barátaim, akik nosztalgikusnak tartanak. Szerintem pedig ennek, a geográfia két nagy ága közti kapcsolatnak a fenntartása többé nem nosztalgia — nagyon is pragmatikus politikai indoka Nian. Természet és társadalom szétválasztása egyértelm űen romboló hatású. Éppen ez okozta, hogy a környezetről való gondolkodásunk krízisbe került, ez nyitott utat a társadalom által oko- zott környezeti katasztrófákhoz. Azt gondolom, hogy az ember által megfigyelt, „megtapasz- talt" tájat kutató földrajz az a tudományág, amely képes arra, hogy az eddigieknél érzékenyebb értelmezését adja társadalom és természet viszonyának. Nálunk sokaknak az a véleménye, hogy — az empírikus vizsgálatok folytatása mellett — jóval nagyobb energiát kellene fordítanunk elméleti kutatásokra, hogy az amerikai földrajznak éppen az elméleti gazdagsága a leginkább követésre méltó. Egyetért ezzel? Természetesen az elméletek rendkívül fontosak, de nem mindegy, milyen elméletr ől van szó. Az 1960-as években az Amerikai Egyesült Államokban kísérletet tettek arra, hogy olyan geog- ráfiát alkossanak, amit tudományosnak tartanak az emberek. Csakhogy ez a „tudományos föld- rajz" az elméletnek egy nagyon sajátságos verzióját jelentette — pozitivista volt. Az USA-ban mindenesetre kimondottan a technokrata igényekhez igazodott. Arra szolgált, hogy megtudjuk, hogyan telepíthető pl. egy áruház a legkisebb költségekkel, s milyen módon tartható a profit a legmagasabb szinten. Bizonyos értelemben tehát a geográfia egy telepítési technológiává vált. Interjú Neil Smith egyetemi tanárral az amerikai földrajz és a feminista geográfia néhány kérdéséről Tér és Társadalom 7. évf. 1993/1-2. 43-49. p. 46 Neil Smith TÉT 1993 • 1-2 Legalábbis azzá akart válni, noha sohasem sikerült kivívnia olyan fontos szerepet, mint ami- lyenre törekedett. Meg kell azonban jegyeznem, hogy a földrajz f ő áramlatát valószínűleg napjainkban is ez a pozitivista „tudományos vízió" uralja. Ennek határterülete ma a földrajzi információs rend- szer. A GIS tiszta technológia, ami bizonyos értelemben er ősíti a földrajzot: a Nemzeti Tudo- mányos Alapítvány több millió dollárt adományoz országszerte GIS-centrumok felállítására az egyetemeken. Ugyanakkor az ott képzett hallgatókat a Defend's Mapping Agency, a CIA, általá- ban véve a hadsereg, a privát vállalatok stb. alkalmazzák — innen pedig nincs visszatérés a földrajz művelésének intellektuális tevékenységéhez. A GIS egyértelm űen technikák halmaza, melyekkel bárki rendelkezhet, s azt hiszem a geográfusok a jöv őben nem fogják ellen őrizni ezt a technológiát. Így e tendencia automatikusan elvezethet a pozitivista, technokrata szemlé- letmód gyengüléséhez. A földrajzi teóriáknál maradva, számomra sokkal biztatóbbnak t űnnek a társadalomelméle- tek terén elért eredmények. Az 1970-as években a feminista, marxista, radikális irányzatok épp a technokrata látásmódot tagadták meg nagyon határozottan. Megkiséreltek létrehozni egy ún. releváns, mondanivalóval bíró geográfiát. Olyan földrajzot, ami szegénységr ől, faji megkülön- böztetésről, városi szegregációról szól. És ez egy olyan földrajz volt, amelyet az 1970-es évek elején az elméletek keresése jellemzett. Ha jól tudom, Ön egyike azon kevés férfi kutatóknak, akik nyíltan kiállnak a feminista földrajz mellett. Mára nemcsak a Rutgers Egyetemen, de szerte az országban önálló n őkutatási tanszé- kek m űködnek, a geográfus kollégák ebben a témában külön kurzusokat indítanak. Tulajdon- képpen mivel magyarázható ennek az irányzatnak a jelent ős térhódítása? Valóban azt gondolom, hogy a legérdekesebb munkák közül jónéhány ma a feminista geográ- fia terén születik. Az ide sorolható kutatások az USA-ban és Nagy-Britanniában az 1960-as évek végén, az 1970-es évek elején jelentek meg, különösen az el őretörő feminista, de az emberi jogi, háborúellenes, környezetvédelmi és szocialista mozgalmak által is ösztönözve: A tudomá- nyos ortodoxitással szembeni feminista és szocialista kihívások er őteljesen összefonódtak, ré- szét képezve a földrajz már korábban említett, átfogóbb radikalizálódásának. Ennek során f őleg az kapott hangsúlyt, hogy a geográfiai kérdések a társadalmi környezetükbe ágyazódnak be, hogy az állítólag tárgyilagos, „objektív" földrajzkutatás nem lehetséges, de — amennyiben az ilyen kutatás a status quo-t er ősíti meg — nem is kívánatos. Mivel a feminista munkák el ől a tradicionális folyóiratok túlnyomó része elzárkózott, a korai feminista analízisek némelyikét az „Antipode" c. , az USA-ban és Nagy-Britanniában kiadott radikális folyóiratban, vagy ami még gyakoribb, egyedileg publikálták. Azon túl, hogy doku- mentálták a nők felháborítóan alacsony arányát az egyetemi—főiskolai földrajzban, valamint tartós marginalizálódásukat a diszciplínán belül, a feministák (els ősorban, de nem kizárólago- san) az urbán problémákra összpontosították figyelemreméltó kutatásaikat. Olyan szerz ők, mint Linda McDowell, Suzanne Mackenzie, Jo Foord és Gerda Wekerle hozzákezdtek, hogy feltárják, milyen módon jut kifejezésre a nemek közti különbség a városi térszerkezetben; rávi- lágítottak, hogy a termelés mellett a társadalmi reprodukció mennyire fontos tényez ője az urbá- nus tér kialakításának; megvizsgálták a n ők vezető szerepével jellemezhet ő helyi közösségek és mozgalmak struktúráját; bemutatták a n ők helyét a környezetvédelmi mozgalmak szerve- zésében. Interjú Neil Smith egyetemi tanárral az amerikai földrajz és a feminista geográfia néhány kérdéséről Tér és Társadalom 7. évf. 1993/1-2. 43-49. p. tÉT 1993.1-2 Az amerikai földrajzról és feminista geográfiáról 47 De a kezdetben együtt haladó feminista és szocialista geográfia útja határozottan szétvált diz 1970-es években. Mi volt ennek az oka? A feminista kutatásoknak mind a földrajz uralkodó irányzatán, mind a radikális alternatívá- kon belüli politikai marginalizálódása, valamint a megfelel ő elmélet akkori hiánya egyaránt hozzájárultak ahhoz, hogy a feminizmus elmaradt a fejl ődésben. Nem tudott elterjedni, és ez- 41tal jelentő s befolyást gyakorolni a diszciplína egészére úgy, mint azt a marxista irányzat tette. A marxizmusnak természetesen volt egy megalapozott, felhasználható, megvitatható, kétségbe vonható, jelentős elmélete. Nem véletlen tehát, hogy az 1970-es évek végére a marxista kutatá- sok nagyarányú szellemi er ővé fejlődtek a földrajzban, dominánssá válva a humángeográfiai határterületek nagy részén. Ezzel szemben a feminista földrajz saját elmélete megteremtéséért küzdött. Átütő sikert azonban nem ért el, mint ahogy nem kapcsolódott igazán jól az 1970-es évek és az 1980-as évek elejének átfogóbb feminista vitáihoz sem. Ez a helyzet viszont az 1980-as évek végén megváltozott, és mára a feminista kutatás nagyobb szellemi vonzerővel rendelkezik, mint a marxizmus. Ez részben a társadalomelmélet különféle hányzatainak megjelenéséb ől, valamint a marxizmussal szemben fellép ő kritikai megközelí- tésből (és nyílt politikai támadásból) fakad, de ami még fontosabb, a feminizmusban rejl ő új Szellemi és politikai erőt tükrözi. A konzervatív kormányok Nagy-Britanniában és az USA-ban az 1980-as évek során kitartó támadást indítottak a n ők ellen, elsöpörve a nehezen kiharcolt 4redményeket, ide értve az abortuszjogokat, bizonyos szociálpolitikai intézkedéseket, az anya- ággal, ill. a gyermekgondozással foglalkozó törvénykezést és a munkalehet őségek egyenlősé- gét. Gyakran széttöredezve és háttérbe szorultan ugyan, de a feminista „mozgalom" olymér- tékben maradt életképes politikai er ő az 1980-as évek során, ahogy a szocialista és más mozgalmak nem voltak képesek. A tudomány világában maradva: a feminista geográfusok si- keresen kapcsolódtak azokhoz az érdekfeszít ő feminista kutatásokhoz, amelyek más társada- lomtudományok, a kulturális és humán szféra, s főleg a posztmodernizmus területén születtek. Mivel magyarázza, hogy a posztmodernizmus különösen fontossá vált a feminista földrajz Azárnára, s hogyan jellemezné a két irányzat kapcsolatát? A posztmodern gondolkodás egyrészt a „modernista" megközelítések egész sorának elutasí- tását ígérte, a tradicionáis irodalomtudomány szövegközpontúságától a marxista, strukturalista és pozitivista „metaelméletekig"; valójában tehát mindannak tagadását, ami a materializmus tágan értelmezett fogalmába tartozik. Másrészt, a posztmodern irányzat az id őn túl a teret fo- gadja el a társadalmi tapasztalat viszonyrendszereként. Ebben a kett ős értelemben pedig úgy tnik, a posztmodernizmus — Liz Bondi megfogalmazásával élve — „teret ígér a n őknek". A korábbi csoport mellett a feminista geográfusok egy új generációja terjeszti ki szellemi befo- lyását a diszciplinán belül: többek között Gerry Pratt, Julie Graham, Cindi Katz, Liz Bondi, Sallie Marston és Ruth Fincher sorolhatók ide. Egy új, a feminista földrajznak szentelt folyóirat (Gender, Place and Culture: A Journal of Feminist Geography) kerül kiadásra 1994-t ől. Bár a posztmodern gondolkodás hozzájárult a feminizmus társadalomtudományokon — és különösen a földrajzon — belüli újra központba állításához, a két irányzat közti viszony nem problémamentes. A posztmodernizmus különböz ő emberek számára különböző dolgot jelent, és amíg néhány feminista a posztmodern megközelítés feminizmusba való beolvadását szorgal- mazza, mások jóval körültekintőbbek, és ragaszkodnak a megkülönböztetéshez. Végül, azt hi- szem, a feminizmus egy sokkal koherensebb politikai projekt, minta posztmodernizmus. Szer- Interjú Neil Smith egyetemi tanárral az amerikai földrajz és a feminista geográfia néhány kérdéséről Tér és Társadalom 7. évf. 1993/1-2. 43-49. p. 48 Neil Smith TÉT 1993 • 1-2 vezett politikai választ jelent létez ő társadalmi problémákra, szemben a posztmodern álláspont- tal, amely életet lehelt ugyan néhány megfeneklett diskurzusba, és oldotta a marxizmus és más tradíciók mindinkább korlátozó merevségét, de túl gyakran vesz idealista fordulatot, azonosítja a nyelvet a létezővel, és keres egyéni válaszokat súlyos politikai kérdésekre, a kívülállást hirdet- ve. Politikailag, a posztmodernizmus meglehető sen sokszor jelenti a szervezés elutasítását, vagy annak tagadását, hogy a szervez ődés egyáltalán szükséges. Mindez egyáltalán nem a posztmodern gondolkodás leértékelése, csupán annak lényeges kor- látaira való rávilágítás, így annak kiemelése, hogy a posztmodernizmus a társadalmi osztályok- ról mélyen hallgat. Ezzel szemben a feminizmus egyik legizgalmasabb aspektusa az, hogy meg- van benne a lehet ő ség egy olyan, sokkal integráltabb társadalomelmélet kifejlesztésére, amely egyúttal politikai erőt is képvisel. Csakhogy a feminista geográfusok egy része éppen azzal vádolta a neo-marxistákat — köztük például dzsentnfikációs elméletéért részben Önt is —, hogy kizárólag az osztályviszonyokra, a termelésre helyezik a hangsúlyt. Hogyan látja ezt a fontos nézetkülönbséget? Marx nagyszer ű meglátása volt, hogy az osztályhelyzet egy határozott — a kizsákmányolás „lencséjén" át szemlélt — világképet formál; következésképpen a marxizmus az osztály privi- légiumát hangsúlyozta. A feminizmus legartikuláltabb áramlatai nem tagadják ezt az érvet, ha- nem beépítik abba a gondolatba, miszerint a nemek közti különböz őségek a társadalmi egyen- lőtlenségek egyik fontos válfaját alkotják. Tovább b ővítve a kérdést, ma számos társadalomel- mélettel foglalkozó szakember és politikai aktivista fontos kutatási feladatnak tartja, hogy meg- vizsgálja, milyen módon vehet ők számba a különféle lényeges egyenl őtlenségrendszerek: ho- gyan alkothatunk olyan, politikailag motivált társadalomelméletet, amely figyelembe veszi a faj, a nemzetiség, a szexuális irányultság szerinti, valamint a nemek és az osztályok alapján kialakult társadalmi privilégiumokat is. Egyrészt, feltehet ően el akarunk kerülni egyfajta for- mátlan relativizmust, melyben a különböz ő kiváltságok elméletileg egyenrangúan vannak ke- zelve: szexuális irányultság és faj, nem és osztály nyilvánvalóan nem „egyenl ő" dimenziói az elnyomásnak, bármit is jelentsen az. Ezek meglehet ősen eltérő módon működnek, ezért felve- tődik a kérdés: hogyan foglalhatjuk rendszerbe kölcsönkapcsolataikat? Hogyan alkossunk el- méletet a köztük lévő viszonyról? És hogyan tegyük ezt oly módon, hogy az így született elmélet a politika számára is hasznosítható legyen? Ha a t őke és az osztály rajzolja ki a kizsákmányolás kontúrjait, akkor hogyan írják le ugyanezt a kizsákmányolást a nemek és a fajok? Megfordítva, ha azt tételezzük fel, hogy a patriarchátus felel ős a nők elnyomásáért, akkor hogyan fejeződik ki az így létrejött egyenl őtlenségrendszerben az osztályok, ill. a fajok közti különbség? Az el- múlt néhány évben a feministák élen jártak az ilyen fajta politikai és társadalmi szintézisek meg- alkotásában; a feminizmuson belüli viták váltották ki a legnagyobb visszhangot. Donna Haraway, Nancy Hartsock, Sandra Harding és mások munkássága — még ha rendkívül külön- böző módon is, de — határozottan nagy befolyásra tett szert a fóldrajzon belül. Attól tartok, nálunk számos vonatkozásban azonosítják a feminista geográfiát a marxista földrajzzal. Végülis Ön milyennek látja e két irányzat viszonyát, jöv őbeni kapcsolatát? Több mint egy évtizeddel ezel őtt Lydia Sargent „A feminizmus és a marxizmus boldogtalan házassága" (Unhappy Marriage of Peminism and Marxism) miatt siránkozott. Míg az 1970-es évek elejének feminista földrajza szoros kölcsönkapcsolatban állt a geográfiában megjelen ő marxizmussal, ma a feminista kutatás sokkal függetlenebb. Olyannyira, hogy extrém esetekben Interjú Neil Smith egyetemi tanárral az amerikai földrajz és a feminista geográfia néhány kérdéséről Tér és Társadalom 7. évf. 1993/1-2. 43-49. p. TÉT 1993.1-2 Az amerikai földrajzról és feminista geográfiáról 49 még ellenséges is a marxizmussal szemben. A kommunista rezsimek Szovjetunióban és Kelet- Európában történt bukásával véglegesen el kellene temetni a marxizmust a sztálinizmussal összekavaró nézetet, és újra nyilvánvalóvá kellene tenni, hogy megvan a lehet ősége egy integ- rált, humánus marxizmusnak. Egy dolog világos: azt a feltételezést, hogy az osztálykülönbsé- gek jelentik a legfontosabb társadalmi egyenl őtlenségeket, ki kell egészíteni a társadalmi szét- szakítottság és elnyomás más módjainak elismerésével és tényleges számbavételével. A marxizmustól nem megszabadulni kell, hanem újra kell írni azt. Ahogyan Gayatri Chakravorti Spivak fogalmazta meg: „át kell írnia marxizmust a feminizmus pórusaiba". Az osztálykülönb- ségek a társadalmi tapasztalat alapvet ő dimenziójaként és a politikai szervez ődés alapjaként élnek tovább. És bár sokunk számára — akik az 1960-as évek végén kezdtünk komolyan érdek- lődni a politika iránt — a marxizmus jelentette a belép őt a feminista kutatáshoz, ma a feminiz- mus veszi át a határozott vezetést más (nem a nemek különbségéb ől kiinduló) nézeteknek egy átfogóbb társadalomelméletbe való beintegrálása során. Az interjút készítette és fordította: Timár Judit New Brunswick, 1991. január és 1992.. augusztus Tér és Társadalom 7. évf. 1993/1-2. 50. p.