Tér és Társadalom 1. évf. 1987/2. KITEKINTÉS V. J. FEDOSZEJEV, A. Ja. TROCKOVSZKIJ, T. I. ZASZLAVSZKAJA: A GAZDASÁGI KÖRZET SZOCIÁLIS-TERÜLETI SZERKEZETÉNEK KÉRDÉSÉHEZ* 1. A társadalom szociális-területi szerkezete, fogalmi magyarázat A különböz ő területi csoportok, az egyes országrészek, a városok és a falvak, a kis- és nagyvárosokban lakók társadalmi különbségeinek felszámolása a szocialista társadalom program- szerű céljai között szerepel. E népességcsoportok életfeltételei valójában rendkívül különböz őek. A földrajzi helyzet, a természeti-klimatikus adottságok er ősen befolyásolják a településrendszerek, a termelés, a szociális infrastruktúra és az emberi élet más egyéb feltételei történelmi fejl ődésének jellegét. Emellett a fejl ődés dinamikáját nem egységesedés, hanem diverzifikáció, vagyis a sokféle- ség, a területi csoportok életfeltételei sajátos vonásainak az er ősödése kíséri. Ilyen körülmények kö- zött a szociális különbségek leküzdése csupán azt jelentheti, hogy azonos szociális életfeltételeket biztosítsunk a különböz ő területi csoportoknak, miközben meg őrizzük e feltételek min őségi sajá- tosságait. Napjainkban e feladat mind id őszerűbbé válik. „Az osztályok közötti különbségek elmo- sódása természetesen újabb feladatokat állít a társadalompolitika elé. Ez egyre inkább az egyes osztályok kereteit túlhaladó különbségek felszámolására s azokra a problémákra összpontosít, ame- lyeknek a megoldásához a legalaposabban figyelembe kell venni a társadalom valamennyi csoportjá- nak sajátosságait s érdekeit" 1 — olvashatjuk az SZKP KB XXVI. kongresszusán el őterjesztett be- számolójában. A beszámoló külön aláhúzta a területi szociális különbségek felszámolásának szüksé- gességét. A különböző területi csoportok szociális életkörülményeiben megmutatkozó eltérések tervszerű felszámolása során egyrészt figyelembe kell venni a területi objektumok rendszerjellegét, másrészt pedig azok aktív kölcsönhatásait. Annak érdekében, hogy a társadalomirányítás számára módszertani elveket szolgáltassunk eme problémakörben, ki kellett dolgoznunk a társadalom szoci- ális-területi szerkezetének koncepcionális alapjait. Munkánk során különböz ő területi egységeket vizsgáltunk — a falusi településekt ől a gazdasági körzetekig. 2 Területi közösségen a társadalom területi szervezetének olyan teljes és egységes sejtjét szokás érteni, amelynek szerkezeti elemeit az adott népességcsoport, a társadalmi élettér (annak termelési és szociális-jóléti infrastruktúráját is ideértve) általa használt része, valamint a területi irá- nyítás (önkormányzat) szervezete alakítják. A területi közösségek extern funkciói a szükségletek, az anyagi javak, a termelési és szo- ciális szolgáltatások, az információk és a szellemi javak minél tágabb (átfogóbb) rendszerból való kielégítését ölelik fel. E közösségek intern (szociális) funkciói pedig a bennük fellelhet ő népesség- *Dokumentálás: T. J. Zaszlavszkaja, V. J. Fedoszejev, A. Ja. Trockovszkij: K voproszu o szoci- al'no-territorialnoj sztrukture ékonomicseszkogo rajona. Izvesztija Szibirszkogo otdelenija AN SzSzSzR, Szerija ékonomiki i prikladnoj szociologii. 1985. I. rész: 1. szám 3-12. pp. 2. rész: 2. szám 35-45. pp. — alapján. V. J. Fedoszejev, A. Ja. Trockovszkij, T. I. Zaszlavszkaja: A gazdasági körzet szociális-területi szerkezetének kérdéséhez Tér és Társadalom 1. évf. 1987/2. 94-102.p. 95 csoportok társadalmilag elfogadható életszükségleteinek és a személyiségek fejl ődési feltételeinek a megteremtésére irányulnak. Mind a bels ő, mind pedig a küls ő közösségi funkciók a helyi szervek által irányított csoportok tevékenységén, továbbá bonyolult társadalmi viszonyok között, e csopor- toknak a társadalom más részeivel kialakult kölcsönkapcsolatain keresztül érvényesülnek. A „területi közösség" fogalmához csatlakoztatható elemek között szerepeltetnünk kell a területi-igazgatási rendszer egyes szintjeit: a szövetségi köztársaságot, a területet (oblasztyot), a ha- tárterületet (kraj), a várost, a járást és a falut is. A területi közösségek fogalmának lehatárolásához a szakirodalom különféle — köztük sok bonyolult — javaslatot fogalmazott meg. 3 A közigazgatási kritériumoknak azonban legalább két lényeges el őnyük van az egyéb lehatárolásokkal szemben; egyrészt: a lehatárolt közösségeket stabil határok övezik, másrészt: fejl ődésükről kellő mennyiség ű statisztikai információ áll rendelkezésre. Ehhez hozzá kell vennünk azonban, hogy a Szovjetunió sZámtalan területi egysége a népesség nemzetiségi összetételét s ennek következtében fejl ődésének t *rténelmi útját tekintve sajátos vonásokat mutat. Végezetül a területi igazgatás egysége úgyszintén f ntos tényez ő a területi-igazgatási struktúra társadalmi-politikai és gazdasági egésze szempontjából. Az egyes (például városi, járási stb.) közösségi szintek társadalmi-gazdasági viszonyainak és kölcsönhatásainak tartalmát „hasonlóságuk" és „különnem űségük" min ősége is befolyásolja. Mi- nél jobban megegyezik az egyes közösségek népességi összetétele, a termelés specializációja, a szoci- ális infrastruktúra fejlettsége, rendszerint annál inkább hasonlóak id őszerű problémáik és a lehetsé- ges megoldások köre is. A hasonló területi közösségek kölcsönhatásának alapja jellegzetes társadalmi-gazdasági helyzetük egybeesése. A szocializmusban kölcsönhatásuk olyan formákat eredményez, mint pél- dául a jobb gazdálkodási eredményekért folyó szocialista verseny, a tapasztalatcsere, a termelési tervfeladatok, a korlátozott termelési er őforrások elosztása és kölcsönös helyettesítése stb. Az egymástól lényegesen eltér ő típusokba tartozó közösségek közötti kapcsolatokra azonban másféle tartalom a jellemz ő. Ezekben az esetekben az els ő helyre a specializációs és koope- rációs termelési kapcsolatok, az er őforrások, a termékek, a szolgáltatások és az információk cseréje kerül. Az életkörülményekben megmutatkozó különbségek népességmigrációt váltanak ki; a ha- sOnló területi közösségek között a népességcsere mértéke ugyanakkor viszonylag nem nagy. A társadalom térbeli szervez ődése és szervezettsége szempontjából az eltér ő típusú terü- leti közösségek kölcsönhatásának van nagy jelent ősége. Ez nem csupán kutatási feladatot jelent, hánem a hosszú távú tervezés, a prognóziskészítés és az irányítás számára is hasznos információkkal szolgál. Avégett, hogy a kölcsönhatások rendszerét adekvát módon érzékeltetni tudjuk, alapos vizs- gálat alá kell vennünk a min őségileg különböző területi közösségek kölcsönhatásainak összefüggé- seit, a társadalom térbeli rendjét. Kutatásaink (amelyek eredményeit több monográfiában is publikáltuk) 4 két alapvet ő hipotézisre épültek. Az els ő az volt, hogy a területi közösségeket az egyes szinteken kis számú tí- pgscsoportokra lehet bontani, az ezek közötti különbségek a típusképz ő ismérvek értékkülönbsége- ültek többségét megjelenítik, mivel ezeknek az értékeknek a csoporton belüli ingadozása lényegesen kisebb, mint ahogy az az egyes csoportok között tapasztalható. Második hipotézisünk annak felté- telezéséb ől fakadt, hogy amennyiben a szomszédos közösségek — az esetek többségében — társa- dalmi-gazdasági viszonyaikat tekintve hasonlóbbak egymáshoz, mint azok, amelyek egymástól távo- lább helyezkednek el, akkor az ugyanabba a típusba tartozó közösségek területi elhelyezkedését többé-kevésbé kompaktnak kell tekintenünk. A társadalmi-gazdasági szempontból homogén tipológiai övezetek 5 hierarchikus rendje akotja — véleményünk szerint — a társadalom látens szociális-területi szerkezetét. Ahhoz, hogy a területi csoportok élettevékenységének feltételei azonos érték űek legyenek, e struktúra tervszer ű irányítására van szükség, ehhez pedig újabb és újabb ismereteket kell gy űjteni róla. Ebb ől adódik az a tudománynak címzett feladat, hogy feltárjuk e struktúrát, meghatározzuk a vertikális szinteket, aZ egyes szintek strukturális elemeit, a „horizontális" és a „vertikális" kapcsolatokat. Az els ő lépés- b n az a teend őnk, hogy vázoljuk a szociális-területi szerkezetnek az ország területi-igazgatási egy- s geihez vagy nagyobb térségeihez (szövetségi köztársaságokhoz, gazdasági körzetekhez stb.) f ű- z 'dó viszonyát. V. J. Fedoszejev, A. Ja. Trockovszkij, T. I. Zaszlavszkaja: A gazdasági körzet szociális-területi szerkezetének kérdéséhez 96 Tér és Társadalom 1. évf. 1987/2. 94-102.p. II. A szociális-területi és a területi-közigazgatási struktúrák kölcsönhatása A Szovjetunió területi-közigazgatási rendszerét 15 szövetségi köztársaság, 20 autonóm köztársaság, 143 terület (oblaszty) és határterület (kraj), 8 autonóm terület, 10 autonóm körzet, több mint 3 200 járás, 84 szövetségi köztársasági alárendeltség ű város, 817 területi és határterületi, 4 923 körzeti és járási alárendeltség ű város alkotja. E struktúra elég összetett, az irányításnak több hierarchikus szintje van. Ami a szovjet társadalom szociális-területi struktúráját illeti, ennek hipotetikus vázlatát ábránkon mutatjuk be, feltéve persze, hogy a végleges forma a részletes vizsgálatok befejezése után módosulhat. (1. ábra). Mivel a társadalom szociális-területi struktúráját több hierarchikus szint alkotja, a szintek száma kevesebb, mint a területi-közigazgatási rendszer esetében. Ennek következtében az egyes szintek elemeit nem elkülönült közösségek, hanem tipológiai övezetek és alacsonyabb szinten álló tipológiai csoportok jelenítik meg. Ily módon a vizsgált struktúra nem más, mint a társadalmi- gazdasági fejlettség és a lakossági életkörülmények szinvonalában különböz ő közigazgatási struktu- rális elemek területi elhelyezkedésének koncentrált formában történ ő megjelenítése. A szociális-területi struktúrák empirikus vizsgálatában a célunk az, hogy a) feltárjuk a te- rületi közigazgatás sajátos jegyeket tükröz ő hierarchikus szintjeit; b) az adott közösségek társa- dalmi-gazdasági viszonyait tipizálva vizsgáljuk az egyes szintek szerkezeti elemeit, ezeket térképen ábrázoljuk, s így jelenítsük meg a társadalmilag homogén, területileg pedig összefügg ő övezeteket; c) vizsgáljuk az egyes szerkezeti szintek elemei között fellép ő társadalmi, gazdasági, demográfiai és egyéb kölcsönhatásokat; d) elemezzük a szociális-területi struktúrák eltér ő szinteken elhelyez- kedő elemei közötti kapcsolatokat. A Szovjetunió Tudományos Akadémiája Szibériai Tagozatának Közgazdasági és Ipari Termelésszervezési Intézetében, a társadalomkutatási osztály irányításával folyó vizsgálatokban az előbb említett kérdésekre keressük a választ. Tanulmányunkban a továbbiakban a nyugat-szibériai gazdasági körzet szociális-területi struktúráját érint ő két kérdésre összpontosítjuk figyelmünket. Az első gondolatkörben a legfels ő szint felépítését vizsgáljuk, a legátfogóbb tipológiai elemeket tárjuk fel, majd a második lépcsőben egyetlen elemnek, az agráripari övezetnek a bels ő felépítésével fog- lalkozunk. A mindkét kérdésre adandó válasz szempontjából azonban mindenekel őtt a városnak és a falunak a szociális-területi struktúrában elfoglalt helyét érdemes tisztázni. III. A város és a falu helye a társadalom szociális-területi struktúrájában Természetszer ű leg feltételezzük, hogy a társadalom szociális-területi struktúrájának leg- felső szintjét a létüket tekintve történelmi mélységekben gyökerez ő, napjainkban azonban egymást feltételez ő és az ismert módon egymással ellentmondásban álló városi és falusi közösségi típusok alkotják. Három lényeges kritérium alapján a „város—falu" dichotómiájának nagy társadalmi jelen- tőségét az adja, hogy elemeik különböz ő jegyeket mutatnak. El őször: a város és a falu a társadalom térbeli szerkezetében egymást kölcsönösen kiegészít ő funkciókat lát el, ami miatt — bizonyos felté- telezéssel — e két településformát a társadalom funkcionális-területi alrendszerének is tekinthetjük. Másodszor: a város és a falu min őségileg eltér ő környezeti feltételeket teremt az adott népességcso- port életmódja és élettevékenysége számára, következésképpen különböz ő társadalmi-gazdasági kö- zösségi típusokat produkál. Harmadszor: a városi és a falusi települések viszonylag el is különülnek egymástól, ami jogállásukban, a városok és a falvak igazgatásának különválasztásában nyilvánul meg. Ezek a körülmények magyarázzák azt a döntésünket, hogy a várost és a falut a szociális-terü- leti struktúra két legnagyobb alapvet ő blokkjaként szerepeltessük. A városok és a falvak, az ipar és a mez őgazdaság között a fejlett országok többségében le- játszódó integrációs folyamatok ugyanakkor érzékelhet ően módosítják a társadalmi-gazdasági viszo- nyokat, a város és a falu relatív elkülönülését. Egyfel ől a falusi települések egy része olyannyira összen ő a városokkal, hogy függetlenül közigazgatási jogállásuk változatlanságától, a falvak gyakor- latilag egy ipari-városi alrendszer részeivé válnak. Másfel ől a falusi körzetek kisvárosi központjai és V. J. Fedoszejev, A. Ja. Trockovszkij, T. I. Zaszlavszkaja: A gazdasági körzet szociális-területi szerkezetének kérdéséhez Tér és Társadalom 1. évf. 1987/2. 94-102.p. 97 A szovjet társadalom szociális-területi struktúrája /kiinduló hipotézis/ Szovjet társadalom "Hasonló" területek, A szövetségi köz- határterületek és köz- társasági aláren- társaságok által alko- deltségü városok tott, területileg tipológiai csoport- összefügg ő tipológiai jai övezetekx A "hasonló" járások ál- A területi és a ha- tal alkotott, területi- tárterületi alárendelt- leg összefügg ő tipoló- ségü városok tipoló- giai övezetek giai csoportjai A járási alárendeltségű falusi és városi telepü- lések tipológiai cso- portjai Megjegyzés: Ide értend ő k a területi /oblaszty/ beosztással nem rendelkez ő szövetségi köztársaságok /Éázt- ország, Lettország, Litvánia és Moldávia/, to- vábbá az autonóm köztársaságok. 1. Ábra vonzáskörzeteik között er ősödnek a kapcsolatok. E városok f ő funkciója lényegében a falvak ellá- tása lett: ide települt a mez őgazdasági épít őipar, a mez őgazdasági gépellátó és -javító szolgáltatás, itt dolgozzák fel a mez őgazdasági nyersanyagokat, itt találhatók a falusi lakosságot ellátó szociális in- tézmények. Ezek a folyamatok a városi és falusi közösségek termelési és társadalmi funkcióinak az át- rendez ő dését eredményezik, hajdan volt kapcsolatok sorvadnak el, majd meg is sz űnnek, egyidej ű- leg új kontaktusok épülnek ki és er ősödnek meg. Ugyanakkor a közösségek integrációs folyamatait V. J. Fedoszejev, A. Ja. Trockovszkij, T. I. Zaszlavszkaja: A gazdasági körzet szociális-területi szerkezetének kérdéséhez 98 Tér és Társadalom 1. évf. 1987/2. 94-102.p. kifejező társadalmi-gazdasági jellemz ők is megváltoznak. Fokozódik a feltételek, az életmód és az életminőség hasonlósága a falvak és az azokat kiszolgáló városok, a városok központjai és a falusias jellegű peremterületek között. De egyszersmind az életkörülményeket tekintve n őnek is a különb- ségek az agrár- és az ipari jelleg ű térségek, a kis- és a nagyvárosok között. A folyamatokat elemezve, a szovjet kutatók egy része arra a következtetésre jut, hogy a város és a falu közötti társadalmi különbségek felszámolásának kérdését a Szovjetunióban gyakorla- tilag már megoldották. Azzal érvelnek, hogy e probléma megoldásához a falusi életkörülmények megváltozása mellett az is hozzájárult, hogy a város és a falu térben közeledett egymáshoz, továbbá fokozódott társadalmi-gazdasági integrálódásuk is. A csoportos településrendszerek kialakítása, a Szovjetunió egységes településrendszerének létrejötte — állítják e szerz ők — a falu gyors ütem ű szo- ciális fejlődését eredményezi. Avagy, fordított esetben, a falusi lakosság életfeltételei javításának f ő útja a gyors városfejlesztés lehet, ennek során a városokban a falusi lakosság számára vonzó munka- helyek és a szociális ellátás széles skálája épül ki. Ezért, annak érdekében, hogy felszámoljuk a falu- nak a várostól való történelmileg kialakult elmaradását, azt javasolják, hogy a nem termel ő beruhá- zások nagy részét továbbra is a városokba telepítsék. 6 Az intézetünk társadalomkutatási osztályán végzett nyugat-szibériai falukutatás eredmé- nyei nemcsak hogy nem igazolták e nézetet, hanem annak helytelenségét bizonyították. A publi- kált statisztikai adatok szerint az 1918-1965 közötti id őszakban a szociális infrastruktúra-fejlesz- tésre fordított állami beruházások egy f őre vetített összege a városokban tizenegyszer volt maga- sabb, mint a falvakban.? Számításaink szerint a nem termel ő beruházások egy f őre jutó színvonala napjainkra a nyugat-szibériai falvakban és városokban gyakorlatilag kiegyenlít ődött; ezt az utóbbi évtizedek vívmányának kell tekintenünk. A falusi életviszonyok történelmileg kialakult elmaradása a városhoz képest azonban még mindig jelent ős. Emiatt tovább kell növelni a falvak részesedését a szociális jellegű társadalmi ráfordításokból. A város és a falu térbeli integrációja, meggy őződésünk szerint, nem eredményezi a város és a falu egybeolvadását, a falu (s ezzel együtt a reá jellemz ő problémák) megsz űnését, csupán a tár- sadalom és a gazdasági körzetek többségének legfels őbb szociális-területi struktúrájában vezet válto- zásokhoz. Az integrációs folyamatok következményeként a társadalmi-gazdasági homogenitás és a viszonylagos területi-funkcionális elkülönültség tulajdonságai a közigazgatási kritériumok alapján elhatárolt városi és falusi alrendszerekr ől az újonnan megalkotott szociális-területi rendszerekre he- lyeződnek át, amelyeket — els ő megközelítésben — agráripari és nem agrár térségeknek (szektorok- nak) nevezhetünk. A „város — falu" történelmi dichotómiája és az „agráripari — nem agrár szekto- rok" napjainkban formálódó megosztottsága közötti összefüggéseket az I. táblázat mutatja. Az agráripari térségek rendszerképz ő tényezőit a termelési szféra és az agráripari ágaza- tok elemei, továbbá a szociális szféra és a falusi lakosság ellátása közötti kapcsolatok alkotják. E térség integritására és viszonylagos önállóságára küls ő funkcióinak jellege éppúgy hatással van, mint a szociális infrastruktúra, a társadalmi viszonyok, a népesség összetételének, életmódjának és tudati viszonyainak sajátosságai. Ami a nem agrár térséget illeti, a legfels ő szociális-területi szint ki- alakításában alaphipotézisünk a faluhoz és a mez őgazdasági termeléshez fűződő kapcsolatok hiánya volt. Ezért tekinthetjük ezt a térséget társadalmi-gazdasági szempontból heterogénnek. A két szociális-területi tagozódási forma viszonya 1. táblázat A területi-közigazgatási A legfelsőbb szociális-területi szerkezet elemei rendszer makroelemei Agráripari térségek Nem agrár térségek Falu Agrár és agráripari jellegű falusi Ipari jellegű vagy városi agglome- területi közösségek összessége rációhoz tartozó falusi területi közösségek összessége Város Falvak ellátási központjaiként Ipari és sokfunkciójú városok funkcionáló városi települések V. J. Fedoszejev, A. Ja. Trockovszkij, T. I. Zaszlavszkaja: A gazdasági körzet szociális-területi szerkezetének kérdéséhez Tér és Társadalom 1. évf. 1987/2. 94-102.p. 99 Hipotézisünket a nyugat-szibériai régió példáján verifikáltuk. E körzet az OSZSZSZK területének 11%-át, lakosságának pedig 7,4%-át adja. A körzetben 64 város és 193 járás található. Nyugat-Szibéria régi benépesültség ű és gazdaságilag birtokba vett körzetei mellett szép számmal vannak olyan területek is, amelyek gazdasági hasznosítása a jöv ő feladata lesz. Nyugat-Szibéria szociális-területi szerkezetének elemzését ezek a sajátosságok különösen érdekessé teszik. Hogy e struktúra legfels ő szintjén blokkokat képezhessünk, s ellen őrizhessük azt a hipo- tézisünket, miszerint a rendszertulajdonságok a faluról az újonnan kialakuló agráripari térségre helyeződnek át, két egymással összefügg ő feladatot kellett megoldanunk. Egyrészt elemeztük a nyugat-szibériai városhálózatot a falvakkal és a mez őgazdasággal megmutatkozó kapcsolatok inten- zitása alapján. Majd gazdasági, társadalmi és demográfiai fejl ődési mutatók segítségével tipizáltuk a falusi körzeteket. N. A városok osztályozása falusi és mez őgazdasági kapcsolataik alapján A falvak termelési és szociális ellátásában való részvétel alapján készült várostipológiánk kidolgozása során egyrészt azt vettük figyelembe, hogy a város gazdasága milyen mértékben vesz részt az ellátásban, másrészt pedig azt, hogy mekkora a falunak és a mez őgazdaságnak általuk nyúj- tott szolgáltatások mennyisége. Az első ismérv értékelésére 15 egymásra épül ő statisztikai mutató lineáris kombinációjá- ból képzett komplex mutatószámot dolgoztunk ki. Egy statisztikai mutató a városban foglalkozta- tott mez őgazdasági dolgozók arányát érzékeltette, a többi 14 pedig a falunak és a falusi lakosság- nak nyújtott termelési, anyagi-ellátási és szociális-kulturális szolgáltatások arányát fejezte ki a város gazdasági ágazataiban. Az elemzések azt mutatták, hogy a felsorolt mutatók többsége elég szoros kapcsolatban áll azzal az általános tényez ővel, amely a város falusi orientációját jellemzi, vagyis ez a tényez ő statisztikailag kompakt. Beigazolódott tehát az a hipotézisünk, hogy a faluhoz és a mez ő- gazdasághoz való köt ődés foka egységes min őségi jellemz ővel határozható meg; a régió városai e szerint differenciálódnak. Ezen ismérv alapján Nyugat-Szibéria városait automatikus osztályozással 10 csoportba soroltuk, majd a szakért ők megkérdezése után 3 nagy osztályt képeztünk, amelyeket feltételesen „agráripari", „ipari-agrár" és ,ipari" megnevezéssel illettünk. Az első osztályba a teljesen a falusi és mez őgazdasági ellátásra orientálódott városok, a másodikba az átlagos kapcsolatokkal rendelkez ő városok tartoznak, a harmadik osztályba pedig azok a városok kerültek, amelyek gazdasága csekély mértékben köt ődik a faluhoz és a mez őgazda- sághoz. E városcsoportok néhány jellemz őjét a 2. táblázat szemlélteti. A második ismérv alapján két városi alcsoportot alakítottunk ki: az egyikbe kerültek azok a városok, amelyekben a falunak nyújtott szolgáltatások volumene nagy, a másikba pedig azok, amelyekben közepes vagy alacsony volt. A két ismérv alapján végzett osztályozást összevetve azt tapasztalhattuk, hogy azok az agráripari és ipari-agrár városok, amelyek falunak nyújtott szolgáltatásai kis volumen űek, méretüket tekintve minden esetben kis vagy közepes nagyságúak. Az ipari városok eme ismérvek alapján ugyanakkor két alcsoportra oszthatók: a) sz űk profilú városok, amelyekben a falvak fejl ődésére cse- kély hatást gyakorló kitermel őipar vagy közlekedés van túlysúlyban; b) sokfunkciójú nagyvárosok, amelyek — függetlenül attól, hogy nem a falu ellátására orientálódnak —, hatalmas méreteik miatt nagy volumenű szolgáltatási kapacitásokkal rendelkeznek. Mindent egybevetve tehát az ellátásban való részvételük alapján a következ ő négy várostípust alakítottuk ki: agráripari, ipari-agár, sok- funkciójú és a tulajdonképpeni ipari. Az agráripari várostípust 24 kisváros alkotja, egyharmadának népessége nem éri el a 20 ezer főt. Kivétel nélkül járásközpontok. E városokat kifejezetten a falu termelési és szociális el- látására, a mez őgazdasági termékek felvásárlására és feldolgozására, a mez őgazdasági szakképzésre, a falu gazdasági és politikai igazgatására való orientáció jellemzi. A városok kis mérete miatt azon- ban a falunak nyújtott szolgáltatások volumene rendszerint nem nagy. Az ipari-agrár várostípusba szám szerint kevés, mindössze 10 város tartozik. A falusi ellá- tásra való orientálódás szempontjából köztes pozíciót foglalnak el. Méretük rendszerint meghaladja V. J. Fedoszejev, A. Ja. Trockovszkij, T. I. Zaszlavszkaja: A gazdasági körzet szociális-területi szerkezetének kérdéséhez 100 Tér és Társadalom 1. évf. 1987/2. 94-102.p. A nyugat-szibériai városok differenciálódása a falusi és a mez őgazdasági ellátási orientáció szerint 2. táblázat Osztály Megnevezés agráripari ipari-agár ipari város város város A mez őgazdasági termelési ellátásban foglalkoztatottak száma tízezer foglalkoztatottra 302 110 28 A mezőgazdasági termelésben foglalkoztatottak száma tízezer foglalkoztatottra 323 83 34 A mezőgazdasági termelés felvásárlásában és a falusi kereskedelemben foglalkoztatottak száma tízezer foglalkoztatottra 277 177 15 A mezőgazdasági igazgatásban foglalkoztatottak száma tízezer foglalkoztatottra 24 12 8 A mezőgazdasági termékek feldolgozását végz ő ipari foglalkoztatottak aránya, % 27 12 4 A falusi lakosság által igénybevett szolgáltatások aránya 69 29 17 — Kórházi ellátás, % 38 36 14 — Rendelőintézeti ellátás, % 25 13 5 — Szolgáltatóipari kombinátok, % 47 30 5 Faluban munkába lép ő szakiskolai végzettek aránya, % 47 30 17 az agráripari városok városok nagyságát, termelési szférájuk fejlettebb. A falunak nyújtott termelési szolgáltatások, a mez őgazdasági termékek feldolgozásának abszolút volumene rendszerint nem na- gyobb, mint az agráripari városokban, azonban e tevékenységfajták aránya az össztermelésben az előzőhöz képest fele, harmada. Ellátási szférájuk és szakoktatási intézményeik falusi orientációja jelentős. A sokfunkciójú várostípusba a régió 8 nagyvárosa tartozik, ezek népessége 250 ezer és 1 500 ezer között szóródik. Közülük hat területi vagy határterületi központ, kett ő pedig több já- rásra kiterjed ő nagy vonzáskörzet központja. Ipari, közlekedési, épít őipari és nagykereskedelmi potenciáljuk igen jelent ős. E városok fontos tudományos és kulturális központok is, igen fejlett szociális-kulturális infrastruktúrával rendelkeznek. Nem csupán ipari nagyvállalataik vannak, ame- lyek termékei az ország más részeibe és külföldre is eljutnak, hanem a három tudományos akadémia tudományos kutatóintézetei, több tucat fels őoktatási intézmény, drámai és operai színházi társula- tok is működnek bennük. A sokfunkciójú városok tevékenységében a falusi ellátás szerepe jelenték- telen, az ipari foglalkoztatottaknak mindössze 3%-a, az épít őipari foglalkoztatottaknak pedig 13%-a sorolható e tevékenységfajtákhoz. A falusi ellátással szinte semmiféle kapcsolatot nem mutató ipari várostípusba — az agrár- ipari típushoz hasonlóan — 24 város sorolható. Ezek kis-, közepes és nagyvárosok, rendszerint ki- termelőipari központok. Egy részük térben igen távol van a mez őgazdasági övezetekt ől (pl. az északi tyumenyi terület), mások „zárványként" mez őgazdasági környezetben találhatók. Milyen szerepet játszanak az említett várostípusok a falufejlesztésben? Másképpen fogal- mazva, a falusi lakosság ellátásában milyen részarányban vesznek részt az egyes várostípusok? E kérdésre a választ a 2. ábrán találjuk meg. Azt láthatjuk, hogy Nyugat-Szibéria várostípusai a falu termelési és szociális ellátásában különböző mértékben vesznek részt. Az agráripari városok, amelyek a régió városainak 37%-át, a városi népességnek pedig csu- pán 9%-át teszik ki, a falusi szolgáltatások 19-45%-át adják. Az összes város 14%-a, a városi népes- ség 6%-a szervezi a falunak nyújtott szolgáltatások 6-14%-át. Ezek a városok tehát nagymértékben orientálódnak a falu ellátására, kis méreteik, alacsony népességszámuk miatt azonban a falu fejlesz- V. J. Fedoszejev, A. Ja. Trockovszkij, T. I. Zaszlavszkaja: A gazdasági körzet szociális-területi szerkezetének kérdéséhez Tér és Társadalom 1. évf. 1987/2. 94-102.p. 101 A KÜLÖNBÖZŐ TÍPUSÚ VÁROSOK SZEREPE A NYUGAT - SZIBÉRIAI FALVAK ELLÁTÁSÁBAN 0/0 e WIEE. Min Nin •••• MI. =...= Az összes városon belüli arányuk A városi népességen 61 belüli arányuk Lakossági szolgáltatások Mezőgazdasági termel ő szolgáltatások •- Mezőgazdasági . 3 szakoktatás 13 Egészségügyi ellátás 11118111-a_ Mezőgazdasági nyersanyagfeldolgazás C) Építőipari kivitelezés Községi igazgatás agráripari sokfunkcióju ipari- agrár ipari 2. Ábra tésére gyenge hatást gyakorolnak. A 8 sokfunkciójú központban (a városok 12%-ában) él a régió városi népességének 60%-a. S noha a falu ellátása e várostípus tevékenységi körében érzékelhet ően szinte alig jelenik meg, a falufejlesztésre gyakorolt hatása ennél azonban sokkal jelent ősebb. A me- őgazdasági termelési szolgáltatásokban, a falusi népesség egészségügyi ellátásában részesedésük 40-42%, a mez őgazdasági termékek feldolgozásában, a falusi beruházásokban, a mez őgazdasági szakemberek képzésében ennél is magasabb, 52-59%. A „tiszta" ipari városok szerepe — ezekben él V. J. Fedoszejev, A. Ja. Trockovszkij, T. I. Zaszlavszkaja: A gazdasági körzet szociális-területi szerkezetének kérdéséhez Tér és Társadalom 1. évf. 1987/2. 94-102.p. 102 a városi népesség 24%-a — a falvak ellátásában elég korlátozott, mivel szolgáltatásaik dönt ő része az ipari jellegű járások lakossága és gazdasága felé irányul. Az elmondottak alapján arra a következtetésre juthatunk, hogy: 1. A nyugat-szibériai városok, a faluhoz f űződő viszonyaik alapján heterogének. Az agrár- ipari típusba tartozó városok egy része a faluval „szerves egységet" alkot. Ezért a hosszú távú társa- dalmi-gazdasági tervezésben e városokat és a falvakat egységesen a régió agráripari térségének része- ként kell kezelni. 2. Az agráripari térség (szektor) elkülönültsége a régió más részeit ől csak viszonylagos. Ezt az a tény is bizonyítja, hogy a falu termelési és szociális szolgáltatási szükségleteinek több mint felét a nem agráripari térség városaiban elégíti ki. 3. A sokfunkciójú, valamint a ténylegesen ipari városok és a falvak kapcsolatait az agrár- ipari térség szempontjából küls ődlegeseknek kell tekintenünk. E megállapításunkat egyrészt az támasztja alá, hogy e városok foglalkoztatottjainak csak csekély aránya tevékenykedik a falut ellátó ágazatokban, másrészt az igazolja, hogy az agráripari és az egyéb várostípusok falunak nyújtott szolgáltatásai min őségükben igen különböz őek. A falusi lakosság napi szolgáltatási szükségleteinek nagyobb részét a közeli agráripari városokból elégíti ki, a más várostípusok nyújtotta szolgáltatások alkalmi jellegűek. 4. Arra a kérdésre, hogy a régió szociális-területi struktúrájának melyik eleméhez is sorol- juk az ipari-agrár városokat, egyértelm ű en nem adhatunk választ anélkül, hogy ne vennénk figye- lembe elhelyezkedésüket, mivel azok nem csupán a mez őgazdaságban, hanem a k őolajkitermelés- ben, az erdőgazdaságban, a geológiai feltárásokban és más ágazatokban foglalkoztatott falusi dolgo- zókat is ellátják szolgáltatásaikkal. 5. Mivel a régió több sokfunkciójú nagyvárosa a falusi körzetekt ől távol helyezkedik el, nem képesek a lokális városi ellátó központoktól fogyasztókat elszívni. Az agáripari városok falusi ellátásból való alacsony részesedése a nyugat-szibériai kisvárosok fejletlenségét mutatja. Fordította: Horváth Gyula JEGYZETEK 1. Az SZKP XXVI. kongresszusa. Bp., Kossuth Könyvkiadó, 1981. p. 68. 2. E koncepció alapkérdéseit 1. Metodologija i metodika szisztemnogo izucsenija szovetszkoj derev- ni. Novoszibirszk, Nauka, 1980. pp. 11-26.; ZASZLAVSZKAJA T. I.: Teoreticseszkie vop- roszü iszszledovanija szocial'no-territorial'noj sztrukturü szovetszkogo obscsesztva. — In: Szocial'no-teoritorial'naja sztruktura goroda i szela. Novoszibirszk, 1982. pp. 5-31. 3. Leggyakrabban a határövezetek rendje és a város vonzáskörzetb ől való elérhetősége a lehatárolás kritériuma. 4. L. pl. Razvitie szel'szkih poszelenij (lingviszticseszkij metod tipologicseszkogo analiza szociarniih ob"ektov). Moszkva, Sztatisztika, 1977.; Szocial'no-demograficseszkoe razvitija szela. Regio- nal'nüj analiz. Moszkva, Sztatisztika, 1980.; Szocial'no-territorial'naja sztruktura goroda i szela (opüt tipologicseszkogo analiza). Novoszibirszk, Nauka, 1982. stb. 5. A tipológiai övezet (tipozona) fogalmán az egy szociális-területi típushoz tartozó, területileg egy- befüggő körzetcsoportot értünk. 6. Ehhez hasonló véleményeket Id. pl.: Problemü preodolenija szociarno-ékonomicseszkih razlicsij mezsdu gorodom i derevnej (teziszü Vszeszojuznoj naucsnoj konferencü). Moszkva, In-t éko- nomiki AN SzSzSzR. 1975. pp. 111-117.; HODZSAEV, D. G. et al.: Szisztema raszszelenija v SzSzSzR (Voproszü kompleksznogo planirovanija). Moszkva, Ékonomika, 1977. 53., pp. 73-76. 7. SZMIDOVICS, SZ. G. (szerk.): Razvitie szeti opornüh centrov RSzFSzR. Moszkva, Sztatisztika, 1979. p. 81.