Tér és Társadalom 5. évf. 1991/2-3. 151-159. p. Tér és Társadalom 3. 1991.2-3: 151-159 A RENDSZERVÁLTÁS CSENDES FOLYAMATAI (Silent processes of the transformation into a new regime) VÁSÁRY ILDIKÓ A szocialista államforma lebontása a kelet-európai térségben annyira öltött váratlan formát, mint ahogy egyidejűleg egy sajátságos kollektív rossz közérzetet is felkavart. A felszabadulás érzését szinte azonnal elbizonytalanodás felh őzte. A kollektív szorongások annak arányában kavarodnak fel, ahogy a paternalisztikus államszerkezet alapjai szétzilálódnak.' Az eddig élve- zett szociális juttatások, a teljes foglalkoztatás, az alacsonyra szorított árak fenyegetetté váltak. Fokozza a szorongást az a gyanú, hogy visszatér őben vannak a szocializmust megel őző történel- mi idők megoldatlan szociális kórjai, mint a széls őséges vagyonelosztás, a munkanélküliség e észlertgk nydés,lemará.A„cdso"vizatérnekmlgsjá- tosan cseng az ötvenes évek „csajkarendszer'--félelmének ellenpontjaként. Megnyílik az út Nyugat-Európa magas életszínvonalú ígérete felé, de a jelenben ezek a vágyak kielégítetlenek maradnak. Még ha kényszerített volt is az árak relatív stabilitása a szociális rendszerben, mégis erő sen nyugtalanító az áremelkedések meglódulása. A múltban biztosított ipari és szövetkezeti munkahelyek, amelyek fennmaradásukat az állam ment ő juttatásaira és gyámolítására alapoz- ták, ma megkérdőjeleztetnek. Biztos állások, stabil hatalmi pozíciók bizonytalanodnak el a piac kemény fegyelmezésében, a demokratikus hatalmi versengésben. A szorongások ellentétes végpontokból táplálkoznak: a „semmi sem változik" és a „túl sok minden változik" félelméb ől egyaránt. A gyanú, hogy a rendszerváltás nem sikerült, mert a kommunisták még mindig min- denütt ott vannak, összefonódik a változások okozta megzavarodottsággal. Figyelemre méltó az a nézet, amely szerint nem egy demokratikus folyamat egészséges kez- detét éli az ország, hanem befejezetlen és ellentmondásos, átmeneti korszakot (Ágh 1991). A parlamenti és alkotmányos változások e szemlélet szerint nem szivárogtak le a társadalmi és gazdasági rendszer alsóbb szintjeire, illetve azokat inkább visszafejl ődésre, majdhogynem csapdába kényszerítették. Az 1945 el őtti kor negatív társadalmi és politikai folyamatainak rész- leges újrarendeződésével is számolni lehet, éppen a változás befejezetlensége folytán. Ezek az ellentmondásos folyamatok azonban arra is rávilágítanak, hogy mennyire eltér ő ütemben tud- nak a társadalom különböző rétegei haladni és változni. Az ellentmondások halmozódását mégsem lehet teljes egészében az 1989/1990 folyamán fel- gyorsult változások hirtelenségének tulajdonítani. A kontinuitás kimutatható. Szalai Erzsébet (1991) végigvezet bennünket azokon a gazdasági-politikai folyamatokon, amelyek magukban hordozták egy új technokrata osztály, majd reformer értelmiség, végül pedig egy demokratikus ellenzék kibontakozását az 1970-es és 1980-as évek folyamán. Az els ő és második gazdaság egymásra gyakorolt nyomásából kiindulva érlelődtek, szerveződtek ezek az új vezető csoporto- sulások, amelyek a 80-as évtized végére készek voltak mozgásba lendíteni a rendszerváltást. Figyelembevételükkel a rendszerváltás szerves folyamatnak, nem megalapozatlan fordulatnak tekinthető. Vásáry Ildikó : A rendszerváltás csendes folyamatai (Silent processes of the transformation into a new regime) Tér és Társadalom 5. évf. 1991/2-3. 151-159. p. 152 Gyors ténykép TÉT 1991 s 2-3 Mindemellett, a társadalom túlnyomó többsége számára ez utóbbi két év változásai hatásuk- ban lehengerlőek; találóan mutat rá Bihari Mihály (1991), hogy a rendszerváltás, ha nem is forradalmi jellegű, de forradalmi jelentőségű volt. Az októberi helyhatósági választások, összevetve a márciusi parlamenti választások eredmé- nyeivel, tükrözik azokat az er ősen ellentétes reakciókat, amelyeket az év eseményei a szavazók- ból kiváltottak. 1990 márciusában minden kétséget kizáróan a régi rendszer ellen állt ki a több- ség; a szavazatok 80 % -át olyan pártok nyerték el, amelyek a változást képviselték. Az októberi választások eredményei ett ől teljesen eltérnek: minden párt új és régi — legy őzetett. A szavazók aránya is erő sen csökkent (65,77 % -ról 40,16%-ra), és ez is inkább tudatos pártellenes viszonyu- lásként értékelhető, semmint a politikai érdeklő dés hiányaként (Ágh 1991; Simon 1991; Kuko- relli 1991). Októberben a szavazók aránya a 10 ezer lakosú községekben volt a legmagasabb, ahol egyéni jelöltekre és nem pártokra szavaztak, jelezvén ezzel is a pártoktól való idegenkedést. Ennél is döntőbb, hogy az egyenesen megválasztott polgármesterek 82,9 % -a független jelöltként in- dult, és hogy a megválasztottak 70%-a újraválasztott tanácselnök. Ennek fényében nem megle- pő , hogy egy 1990 augusztusában készült felmérés szerint a megkérdezettek 51%-a úgy értékel- te, hogy környezetében a rendszerváltás nem valósult meg (T őkés 1991). Összegezve, a társadalom jelentő s rétegeiben kétségtelen az elfordulás, illetve visszahúzódás a pártpolitikai mezőnytől, olyan mértékben, hogy akár „csendes bojkottról" is beszélhetünk (Simon 1991). Másrészről értelmezhetjük ezeket a folyamatokat úgy is, mint a „civil társada- lom" lassú ocsúdását, amit különösen a függetlenek el őretörése tükröz. A fentebb vázolt folya- matok figyelmünket erő sen a mikro-konfigurációk, a kisebb társadalmi közösségek irányába terelik, amelyek az októberi helyhatósági választások bizonyossága szerint a fels őbb politikai szintekkel ellentétes önszervez ődő hatóerőt tudnak kifejteni. Rossz közérzet kétségtelenül létezik, ami a múltból átörökölt megoldatlan problémáknak tu- lajdonítható, illetve annak, hogy a rendszerváltás nem sikerült, s talán annak a gyanúnak, hogy a gazdasági, politikai adottságok alapjaikban nem elégségesek egy új, lendületes, átfogó átszer- veződéshez. Sürgő s feladat tehát vizsgálat alá venni a kisebb közösségekben végbemen ő csen- des folyamatokat. A túltárgyalt, agyonelemzett nemzeti szint ű pártpolitikával egybevetve ezek- ről a mikrofolyamatokról gyérek a tudósítások, s jelen írásunk célja ezt a hiányt enyhíteni. Szigorúan politikai elemzéssel nézetem szerint nem tárható fel, mint élte meg egy-egy kis közösség a rendszerváltást. Negyven év szocialista államrendjét más és más módon érzékelte minden egyes közösség illetve község, és napjainkban ez az a meghatározó el őzetes tapasztalat, amelyhez a jelen alakulása viszonyul. Természetszer űen azonban az egyes tapasztalatok egye- diségében mégis jelen vannak általános érvény ű variánsok, mint például egy vidéki községben (amely vizsgálatunk tárgya) a mez őgazdaság szövetkezetesítése, a háztáji gazdálkodás kibonta- kozása, az elmúlt évtizedek agrárpolitikájának helyszíni érvényesülése, a közügyekben aktív, vezető személyek és köreik. A folyamatban lév ő átszerveződés ezekkel az adott variánsokkal társul, alakítva az eseményeket, félelmeket és elvárásokat. A dunántúli faluban, amelynek bels ő viszonyait előzetesen módom volt alaposabban megis- merni (egy évnyi terepmunkát végeztem 1978 és 1981 között), a társadalmi-politikai változás teljes lendületben volt, amikor utóbb, 1990 márciusában visszatértem. Az akkor meglóduló folyamatok jelentős része kibontakozott legutóbbi látogatásom idejére, 1991 tavaszára. Vásáry Ildikó : A rendszerváltás csendes folyamatai (Silent processes of the transformation into a new regime) Tér és Társadalom 5. évf. 1991/2-3. 151-159. p. • TÉT 1991.2-3 Gyors ténykép 153 Megfigyeléseim szerint az elöljáró személyiségek és köreik, mondhatni „udvartartásaik" és a közügyek, amelyeket támogattak illetve gátoltak, szorosan hatottak egymásra, oly módon, hogy a nemzeti, politikai mez őnyben hangoztatott címszavak, mint szocializmus, piacgazda- ság, paraszti életforma és egyebek, csak meglehet ősen közvetett fontossággal bírtak a helybeli, lokális érdekeltségű kérdések mellett. 1990 tavaszán három jelentős csoportosulás volt megkülönböztethet ő. Az első a tanácselnök — nevezzük Bogárnak 3 — körül szerveződött, s természetszerűleg kapcsolódott a szocializmus- hoz mégpedig úgy, ahogy azt a falu megélte, tapasztalta, és nem az ideológiai, teoretikus szocia- lizmushoz, és nem is a választási versenyben tevékenyked ő szocialista pártokhoz. Az elkülönítő meghatározás döntő. A helyi társadalmi-politikai folyamatok els ősorban a helyi átélésekből, tapasztalatokból nőnek ki, s csak közvetetten a nemzeti szint ű hatásokból. Így zavart okoz a „magas" politika hatásait minden módosítás nélkül a kisebb közösségekre rávetíteni. Falunk- ban a helybeli kommunista pártszervezet — mert ideológiai árnyalatok mell őzésével ide sorol- ják a falubeliek a szocialista államrend pártját' — sohasem játszott kimagasló szerepet a falu mindennapjaiban. Kis tagságú volt a helyi párt, inkább meghúzódó, mint aktív. Az el őző taná- cselnök mérsékelt, pragmatikus helybeli ember volt, s hivatalában több mint harminc évig, 1982-ben sorra kerülő nyugdíjaztatásáig kitartott. Hosszú m űködése bizonyos nyugodt folyto- nosságot és stabilitást biztosított a falu számára. A falu szövetkezetének agronómusa, vagyis egy helybeli középparaszti származású, 30 év körüli fiatalember lett az utódja. Ebben a Balaton északi partján fekvő, 600 lakosú falucskában jó min őségű szőlészetet, bortermelést folytatnak, és a szőlőgazdálkodás a szövetkezetesítés után is megtartotta fontosságát. Nem volt közömbös tehát a tanácselnök szaktudása, viszonyulása a kisgazdálkodáshoz. Majd minden család foglal- kozik a jól jövedelmező háztáji szőlővel, s tanácselnökünk, Bogár, agronómiai szaktudásán felül, maga is elismert kisgazdálkodó, sz őlőtermelő. Bár szinte minden családnak több nem-mezőgazdasági főállású tagja van, akik naponta eljárnak a környez ő városokba dolgozni, megmaradt az erős kötődés a faluhoz, a jóhozamú, ám munkaigényes háztáji sz őlők révén. Szá- mított tehát a tanácselnök személye, el őrelendítve, támogatva a háztáji gazdálkodás ügyét, és Bogár jó választásnakbizonyult. Bogár nem politizáló hajlamú, és a pártba 1978-ban lépett be, pá- lyázva a tanácselnöki hivatalra. Tíz éves m űködése alatt, amint azt a kés őbbiekben látni fogjuk, a falu lendületesen fejlődött. A választások idején Bogárt természetszer űen a régi rendszerrel azo- nosították (mint ahogy pártolói is jobbára a visszafelé tekint őkből kerültek ki), és szembeállítot- ták más alakuló csoportosulásokkal, amelyek szintén egy-egy személyiség körül formálódtak. A helyi lelkész — nevezzük Virágnak, 40 év körüli ember, nemrég helyezték a faluba —, állotta Demokrata Fórum helyi szervezetének élére. Virág kampányt indított Bogár ellen, nem a „magas" pártpolitikai programok szellemében, hanem helyi problémák kapcsán. A helyi vízellátás kérdéséről folytatott sajtókampány alkalmat nyújtotta tanácselnök bírálására. A szö- vetkezet mértéktelen kemizálása a talajvíz és kutak mérgezését eredményezte, sürg őssé vált ennek orvoslása. A kihívásra Bogár el ővette a már elkészült mérnöki tervezeteket, gyors ütem- ben előmozdította a csatornázást és a friss víz levezetését a környez ő hegyoldalból. A terheket részben a szövetkezet vállalta, részben minden házra öt év alatt törlesztend ő 40 ezer forint hárult a csatomáz4s utcáról való bevezetéséért. A munkák egy év alatt el is készültek. Ily módon a kampány, amelynek nyilvánvalóan csak ürügy volta vízügy, a tanácselnök hatékony ellenakció- ja folytán nem hozta meg a kívánt helyi politikai eredményt a Demokrata Fórum javára. Vásáry Ildikó : A rendszerváltás csendes folyamatai (Silent processes of the transformation into a new regime) Tér és Társadalom 5. évf. 1991/2-3. 151-159. p. 154 Gyors ténykép TÉT 1991.2-3 Az eset azonban nem befolyásolta különösebben a márciusi országos választások helyi eredmé- nyeit — itt is, mint országszerte, a Demokrata Fórumra szavazott a többség. A vízprobléma megoldásának politikai eredménye csak a kés őbbiekben, a helyhatósági választások idején mu- tatkozott meg. A harmadik helyi politikai szervez ődés, amelyik a Független Kisgazdapárt felé orientálódott, egy értelmiségi — nevezzük talán Havasnak — körüli csoportosulás. A hagyományos paraszti életforma megtartása, védelme különösen közel áll Havashoz, s ebben a szellemben kísérelte meg felújítani a Gazdakört is, de gyönge indulás után ez hamarosan csendesen elenyészett. A sikertelenség részben a vállalkozás mesterkéltségének tudható be, mivel gazdák, a régi értelem- ben véve, már nincsenek, részben pedig annak, hogy a kezdeményezés egy értelmiségit ől, nem pedig falubelitől származott. A Független Kisgazdapárt azonban mind nosztalgia-értékével, mind a földosztás központi programba helyezésével, falunkban is szép sikert ért el a márciusi szavazásokon, és közvetlenül a Demokrata Fórum mögött állt. Falunkban tehát 1990 tavaszán a politikai palettán három szín jelent meg, mindegyik egy-egy vezető egyéniség köré csoportosult, helyi problémákkal azonosult, és csak közvetetten kapcso- lódott az országos szint ű politikai felálláshoz. A Demokrata Fórum vonzása, mint országszerte, falunkban is a feltámadt nemzeti öntudatból és e párt nyílvánvaló erejéb ől táplálkozott, mérsékelt sikerű helyi működése ellenére. Virág zászlós felvonulása, a vízügy sajtókampánya, Bogár azonnali lemondásának követelése, és an- nak indítványozása, hogy az iskolát szolgáltassák vissza az egyháznak — nem találtak pozitív visszhangra. Virág hajlott volna arra, hogy megpályázza a polgármesteri hivatalt, de felettesei ettől eltiltották. Az októberi helyhatósági választásokon a Demokrata Fórumnak tehát nem volt helyi jelöltje. A szocializmus és pártjai, az újak éppúgy mint a régiek, több ellentmondást hordoznak. 5 Mintmárelíük,azSZMPhyicsoprtjanemvlküöstí,190-bencak kismértékben merültek fel személyes sérelmek. Komolyabb bántódások régebben estek annál, semhogy felhánytorgatásukra sor kerülhessen, s akiket azok sújtottak, már elhunytak vagy pe- dig idősebb emberek; leszámolás és elégtétel követelése tehát nem merült fel. A falubelieket nagyrészt inkább egyfajta alkalmazkodás jellemezte az adott körülmények adta keretekhez és korlátokhoz. Ki-ki igyekezett — több-kevesebb sikerrel — kialakítani maga és családja számára elfogadható életvitelt. De mint minden közösségben, úgy itt is, megtalálhatjuk az idomulásnak egész skáláját. Egyik végletbe helyezhetjük azokat, akik meggy őződéssel, bizonyos mérték ű idealizmussal magukévá tették a szocializmus elveit. Számuk kicsi — és még kisebb azoké, akik utóbb ezért készek is lettek volna kiállni. Figyelemre méltó kivétel falunkban Kósa, aki nyolcvanas éveiben jár, s magányos képvisel ője ennek a típusnak. Hajdani középparaszt, kevés iskolázottsággal, ám Lenin munkásságának alapos ismer ője, s kitartó eszmei követője. Kósa átlagon felüli intelligenciával rendelkezik, és érdekl ődése a közösségi élet minden oldalára ki- terjed, legyen szó szövetkezetr ől, közigazgatásról vagy egyházról. Kósa kitart a szocializmus célkitűzései mellett, és elhatárolja magát a rendszerváltozástól. Nem fejt ki aktív ellenállást, de távol tartja magát, például nem ment el szavazni: „Nem jó a szabad választás!" — mondja rosszallóan. Kevésbé idealista indíttatással, de nem kevesebb következetességgel, ilyen passzív ellenállást tapasztalhatunk a korábbi párttagoknál, hivatalt, jó beosztást élvez ő vezetőknél is. Közöttük Vásáry Ildikó : A rendszerváltás csendes folyamatai (Silent processes of the transformation into a new regime) Tér és Társadalom 5. évf. 1991/2-3. 151-159. p. TÉT 1991 .2 - 3 Gyors ténykép 155 is kevés az, aki álláspontját nyíltan vállalja, és még kevesebb, aki akár egy szavazat erejéig is kiállt volna a MSZMP vagy MSZP mellett. Jellemz őbb volt a távolmaradás, nem minden keserű ség nélkül. „...a szocializmust semmibe sem veszik többé" — panaszolja egy volt veze- tő . „Azt mondják, semmit nem tettünk, pedig tessék nézni, milyen sokat csináltunk, iskolát, orvosi rendelőt, jómódot...". Szocializmus nélkül is mentek volna valamire negyven év alatt, talán még hatékonyabban, — száll vitába ezzel a nézettel a többi falubeli. „ ...Mondják, kérik vissza a földet, de hát nem az övék volt eddig is?" — mondja Kósa, mintha a szövetkezeti tulaj- don tény lett volna, nem pusztán ideológiai tétel. Mások bizonytalanságban fejezik ki ellenérzé- süket: „Mi lesz velünk?" — riadozik egy fiatal, volt párttag tanítón ő, ám nem késik a letorko- lás: „Julikám, mitől félsz? Meg sem születtél, amikor mindenünket elvették, megverték az embereket, elvitték őket. És te most félsz?" De nemcsak az előző rendszer iránt elkötelezettek részér ől tapasztalható fenntartás a változá- sokkal szemben. Bár a jelen politikai erő i az elmúlt négy évtized utasításából merítenek legiti- mációt, mégis, ahogy erre Kéri László rámutat (1991), ezek az évtizedek milliók életélményeit hordozzák magukban — személyes eredményeket, sikereket, nehezen megszerzett el őnyöket, teljesítményeket, amelyeket nem lehet megtagadni. „Nemcsak politikailag élt a nemzet" — írja Kéri találóan (1991). A passzív ellenállás táplálkozik a gyanakvásból is, amely minden na- gyobb változás kísérője. A hagyományos paraszti bizalmatlanság azt sugalja — nem minden alap nélkül —, hogy változás általában nem a vidéki ember, a gazdálkodó javára valósul meg. Így találkozunk nem egyszer az id ősorrend fejreállításával, ok és okozat felcserélésével; a maj- dan megválasztandó kormányra ruházzák a jelen és a közelmúlt gondjait: „Nem bízom a vá- lasztásokban... nézze meg azt a sok bajt, amit a kormány okozott... hát ezért válasszak? Majd megvárom, mit csinálnak... és Kádár nem volt rossz ember, sírtam, amikor beszélt a televízió- ban..." — magyarázza egy asszony, aki tartózkodott a szavazástól, s véleményével nem állt egyedül. 1990 márciusában a faluban 70% volta szavazók aránya, többé-kevésbé megegyezve az orszá- gos átlaggal. 17 szavazatot kapott a Szocialista Párt, a Magyar Szocialista Munkás Párt nem többet, mint 4-et. Ezek a szerény adatok azonban nézetem szerint nem tükrözik a tényleges viszonyulást a szocializmushoz, hanem csupán azoknak a számát, akik aktív kiállásra szánták el magukat. A faluban tett megfigyeléseim szerint a nem-szavazók között vannak a rendszervál- tás iránt bizonytalanok is. A márciusi szavazások felmérhetetlen pozitív, szimbolikus jelent ősége a fentebb vázoltak el- lenére is vitathatatlan. A felszabadultabb hangulat, a várakozásteljes érdekl ődés, és a készsége- sebb véleménynyílvánítás szembeszökő volt számomra, különösen tíz évvel azel őtti terepmun- kám tapasztalataival egybevetve. Az októberi helyhatósági választások más oldalról világították meg a falubeliek viszonyulását a rendszerváltozáshoz, és más arcot öltött a tanulmányok elején jelzett rossz közérzet is. 1991 tavaszán más volt a felállás. A parlamenti választásokon túlesve, újfajta er ők kerültek előtérbe, erőteljesebben kötődve a személyes vonatkozásokhoz és helyi problémákhoz. Kétsíkú viszo- nyulás határozható meg tehát: egy elméletibb, tágabb, amelyben a nemzeti érzés, az országos perspektíva érvényesült, a helyi és személyi vonatkozások mellett is; ezt váltotta föl egy fokozot- tabban helyi, mindennapokban gondolkodó, még személyesebb közösségi dinamizmus, amely a helyhatósági választások menetét meghatározta. Másfajta értékelések kerültek el őtérbe, és Vásáry Ildikó : A rendszerváltás csendes folyamatai (Silent processes of the transformation into a new regime) Tér és Társadalom 5. évf. 1991/2-3. 151-159. p. 156 Gyors ténykép TÉT 1991.2-3 a konfrontáció a szocialista és az új többpártrendszer közt új fordulatot vett. Láttuk, hogy a márciusi választásokon a nagy többség a „változás" irányát választotta, a változás ellen elenyé- szően kevesen adták le szavazatukat. Egy jelent ős hányad ugyan nem vállalta a választás terhét, de emögött a status quo megmaradásának reménye sejthet ő. Az októberi választások, ha lehet, ezt a dilemmát élesítették, és n őtt a személyes vonatkozások jelentősége. Láttuk, hogy bár már- ciusban a Demokrata Fórum helyi képviselete nem b ővelkedett sikerekben, ez csak kismérték- ben befolyásolta a választások helyi végeredményét, és a Demokrata Fórum kapta a legtöbb szavazatot. Az októberi választásokon a pártok, a jelöltek és a választási el őzetesekben megje- lent programok újszerűen kapcsolódtak egymáshoz. A tanácselnök, Bogár, mint független indult az októberi választáson, már korábban elhatárol- va magát a szocialista pártoktól. A tavaszi választásokat követ ően országszerte kezdeményezték a vezető pozícióban lévő emberek leváltását. 6 Bár meglehetős visszafogottság, erőszakmentes- ség jellemezte ezt a folyamatot, a magasabb szint ű hivatalban, vezető pozícióban lévők számol- hattak a leváltás esélyével. A kisebb községekben, mint falunkban is, szerényebb keretek között, de hasonló tendenciák munkáltak. Nem volt kétséges, hogy a tanácselnök újraválasztása a mér- leget a „rendszerváltás nem sikerült" irányba billenti, bizonyítva, hogy „a kommunisták még mindig mindenütt ott vannak". A jelöltek személyének megmérettetésén túl, valójában a „változás—nem változás" feltételér ől volt szó. A mindeddig a közösségi életben hivatalt nem visel ő, háttérben meghúzódó személyek az utóbbi két évben egyre bátrabban vállalták a kezdeményez ő, véleményformáló szerepet — ilye- nek, mint azt láttuk fentebb, voltak falunkban többen is, és els ősorban ők szorgalmazták, szer- vezték a helyi rendszerváltozást. Falunkban azonban nehézségekbe ütközött megfelel ő ellen- jelölteket állítani a rendszerváltás helyi megvalósításához. Mint már mondottuk, a Demokrata Fórum és a köré csoportosulók sem a párt színei alatt, sem a függetlenség burkolt formájában nem találtak jelölteket. A Független Kisgazda Párt er őteljesebben szervezkedett, és egy fiatal jelölt mögé állt, akit nevezzünk Kissnek. Annak ellenére, hogy ő szintén mint független lépett föl, tábora, pártpolitikai vonzalma fel ől nem volt kétség. Kiss 25 éves, most végzett a közgazda- sági főiskolán és modern, nyugati orientációjú felkészültséget, dinamikus vállalkozó stílust mutatott, erősítve ezt azzal, hogy nem kívánt fizetést, csak szerény tiszteletdíjat, szemben Bo- gárral, aki főállásban, kb. 20 ezer forintos fizetésért vállalta volna a polgármesteri hivatalt. Talán ennél is nagyobb induló el őny volt, hogy Kiss az egyik legrangosabb, legelismertebb hajdani gazdának az unokája, s több előljáró, köztiszteletnek örvend ő rangosabb helyi család- dal rokonságban álló fiatalember. Kiss megválasztása visszamutatna a falu legnemesebb hagyo- mányai felé, s egyben el őremutatna a képzett, nyugat-európai stílusú vállalkozó szellem irányá- ba is. Két független jelölt indult tehát falunkban, de közelebbr ől megvizsgálva kiderül, hogy politi- kailag egyikük sem volt sem megnevezhetetlen sem meghatározhatatlan — és feltételezhet ő, hogy ez országszerte minden „fuggetlen'Ire érvényes. Bár formálisan nem kapcsolódtak egyet- len megnevezett párthoz sem, ez nem jelenti azt, hogy nem vetettek pártpolitikai árnyékot. A kérdés tehát inkább az: miért látták jónak a jelöltek pártpolitikai viszonylataikat kimondatla- nul hagyni, annak ellenére, hogy a helybeliek el őtt ez nem volt titok? Ennek nyilvánvaló oka lehet, hogy nem érezték meghatározónak elkötelezettségüket valamelyik párthoz, illetve nem Vásáry Ildikó : A rendszerváltás csendes folyamatai (Silent processes of the transformation into a new regime) Tér és Társadalom 5. évf. 1991/2-3. 151-159. p. TÉT 1991.2-3 Gyors ténykép 157 tudtak beilleszkedni a meglévő pártokba, másrészről úgy érezték, a párttal való azonosulás nem választási előny, nem mozdítja elő esélyeiket. A helyhatósági választásokon induló jelöltek szeptemberben falugy űlésen mutatkoztak be, és vázolták terveiket a polgármesteri és hat tanácsosi hivatallal kapcsolatban. Bogár elsőként felszólalva nem terjesztett el ő programot, hanem felsorolta hivatalban töltött évei eredményeit. Az iskola b ővítése, korszerűsítése jelentős fejlesztés volt. Egészségügyi taná- csadás és heti fogorvosi rendelés egészítette ki a helybeli orvosi ellátást. A falu közepén meg- épült egy jól felszerelt élelmiszerüzlet, vendégl ő és italozó, nagyrészben (2 millió forint értékű) társadalmi munkából.' Magányos nyugdíjasoknak csekély összegért jár meleg ebéd, akár a ven- déglőben, akár házhoz szállítva. A faluban sok új ház épült, a tanács 40 új házhelyet alakított ki és egy egész új utcával b ővült a falu, ami komoly arány a meglévő, 190 házat tekintve, míg a lakosságszám nem változott. Az új házak nagy részben helybeli lakosok fiainak, lányainak korszerű otthonai, nem a beköltöz ők, vagy éppen nyaralók beáramlását jelzik. Továbbá, a falu gazdagodott egy könyvtárral, jól felszerelt ifjúsági klubbal, és a tanácsház átvette a volt szövet- kezeti központ korszerű , mutatós épületét, amely évek óta üresen állott. Folyamatban van a vízellátás, csatornázás ügye, valamint a hegyoldalban lév ő pincékhez az áram bevezetése. Bogár célkitű zése a kisgazdálkodás további fejlesztése, támogatása, esetleg a helyi bortermés palacko- zása, előnyös feltételek melletti forgalmazása. Összefoglalva elmondható, hogy Bogár semmit nem ígért: „tesszük amit lehet, mint eddig is, legjobb tudásunk szerint." Kiss, mint második felszólaló, egészen más tervezetet, programot adott el ő. Kiindulópontja az volt, hogy számíthat arra a falu, hogy a közeljöv őben minden állami támogatás, anyagi jutta- tás, fejlesztési hozzájárulás megsz űnik, vagy legalábbis alaposan lecsökken. Célkit űzése tehát a falu anyagi függetlenségének megalapozása. Ez nagyobb méret ű külső tőkét és befektetést igényel, főleg külföldről. „ ...kapcsolataim vannak, akik megígérték, hogy nem mez őgazdasá- gi, kisebb ipari termelő üzemet létesítenek falunkban. Többek között lehet őség van egy osztrák cég cipőleralcatát falunkba telepíteni, és esetleg egy japán kisgép-összeszerel ő üzemre is szá- míthatunk. Borainkat helyben palackozhatnánk és baráti kapcsolataim révén forgalmazhat- nánk. A leendő földtörvény lehetővé teszi a tulajdonviszonyok rendezését, kiemelten fontos célom lesz, hogy ebben maximális segítséget nyújtsak. A Balaton közelsége okos gazdálkodás- sal lehetővé teszi, hogy falunk is kivegye a részét a turizmus nem csekély hasznából. Vállalom, hogy a faluban lévő szálláslehetőségeket országos szint ű idegenforgalmi vállalatokon keresztül fogjuk reklámozni a külföldi turisták számára". A sorra kerülő választásokon Bogár nyerte el a szavazatok dönt ő többségét, Kissre a szavaza- toknak csak 6%-a jutott. A falubeliek utólagos értékeléséb ől nyilvánvaló, hogy a kisgép- összeszerel ő állomás, cipőlerakat és más ilyesfajta elképzelések mennyire távol állnak t őlük, noha majd minden falubelinek nem-mez őgazdasági, ipari, szolgáltatási vagy egyéb ágazatban, a falun kívül van állása, tehát nem hagyományos gazdálkodók a régi paraszti értelemben. Ennek ellenére főállásuk rendszerét, tapasztalataikat elhatárolják a falutól, annak mindennapi életme- netétől. Nem kívánják azt a falu határain belül viszontlátni, ahol életük középpontja a kisgazda- ság, a szőlő művelése, egy hagyományos életvitel visszhangja. Az idegenek, osztrákok és japá- nok, emlegetése meg kifejezetten riadalmat keltett. Bogár visszafogottabb célkit űzései lényegesen közelebb álltak hozzájuk. Óvatosabb, körültekint őbb hozzáállása kedvezőbb vissz- hangra talált, mint az idegen hangzású Kiss-program. Bogár a gazdálkodásról, a falu minden- Vásáry Ildikó : A rendszerváltás csendes folyamatai (Silent processes of the transformation into a new regime) Tér és Társadalom 5. évf. 1991/2-3. 151-159. p. 158 Gyors ténykép TÉT 1991.2-3 napi gondjairól, s azok egyszerű megközelítéséről szólott, anélkül, hogy teljesen kiforgatná a falut eddigi hagyományos rendjéb ől. Az elmúlt négy évtized sokszor radikális küls ő beavatko- zásait is átvészelték, maguk képére alakították, miért kellene éppen a piacgazdaságban vállalni a teljes átalakulást? Figyelemre méltó, hogy éppen azok, akik a hagyományos paraszti életforma visszatérését kívánják, és a leger őteljesebben szembeszállnak a szocialista múlttal, helyezik a legkevesebb bizalmat a falubeliekbe: „a falusi emberb ől hiányzik a vállalkozó szellem", to- vábbá „nincs bennük piaci szemlélet". Ellentmond e nézetnek, hogy a hagyományos életmódot gyökerében támadó szövetkezetesítést követ ően a parasztok megteremtettek maguknak egy er ő- teljes termel ő ágazatot, a „második gazdaságot", amelyre a szocialista rendszer keretei között a legszűkebb lehetőség is alig-alig volt adott (Vásáry 1983). Nem indokolt tehát a falubeli népes- ség kezdeményező, vállalkozó szellemét megkérd őjelezni — bár ez kétségkívül másfajta vállal- kozókészség, mint a városi nagyt őke kifelé irányuló, nagykockázatú, széles piac felé nyitott vállalkozás-típusa, amelyben a közgazdászok gondolkodnak. Adósok vagyunk még ennek az inkább befelé forduló, családcentrikus vállalkozó-típusnak a közelebbi vizsgálatával, sajátságos dinamikájának megfogalmazásával. A rendszerváltás folyamata, ahogy falunkban kibontakozott, gazdag egyedülálló részletek- ben, mozzanatokban — a helyi gondok, a személyek és egyéniségek, adottságok nem általáno- síthatók. Rámutatnak azonban típus-érték ű felállásokra is, mint például a „változás—nem vál- tozás" közti kétségre, az újraválasztásra aspiráló tanácselnök tapasztaltságának értékelésére, a helyi gondok politikai felhasználására, s a tartózkodásra, amelyet a falutól mer őben idegen menedzser-stílussal szemben tanusítanak. Az események dinamikája általánosan érvényes, és azt hiszem, rávilágít alapvet ő feltételekre, s arra, hogy miért nem valósult meg a katartikus rendszerváltás. Jegyzetek ' A feltevés, hogy a szocialista paternalisztikus államrendhez való idomulás legyengítette az emberek dinamizmusát és vállalkozó készségét, amelyre az új rendszernek, a piacgazdaságnak éget ő szüksége lenne, nem korlátozódik Ma- gyarországra (lásd P. Skalnik 1991). Ez a gyakran hangoztatott feltevés azonban nézetem szerint nem teljesen helytálló, és árnyaltabb megfigyeléseket igényelne. A szocializmus mindennapjaiban elengedhetetlen volt a stratégia és ügyes kezdeményezés a legalapvetőbb, napi gondok megoldásához. A paternalizmus nem nyúlt messzire, és az alapszolgál- tatások kiharcolásához, a jogok érvényesítéséhez is számtalan ügyeskedés, kijárás, személyes kapcsolatok szükségel- tettek; vagyis ahhoz, hogy hozzájusson bárki mindahhoz, amihez papírforma szerint állampolgári joga volt. Vonatkozott ugyanez üzemekre, intézményekre és személyi gondokra egyaránt. A szocialista rendszer útveszt ő- hálózata (maze effect) sokkal inkább fokozott élelmességet, éber alkalmazkodókészséget, stratégia-váltást igényelt, mint passzív bizalmat és bizakodást (L. Baric 1978). Ilyen pánikszer ű félelmek még nem indokoltak, bár a munkanélküliség növekv ő, de még csak 2% körül mozog. 3 A szóbanforgó személynevek nem valódiak, s falunkat sem nevezzük meg, tiszteletben tartva a közölt események magánjellegét. A kommunizmus és szocializmus összemosása nem teljesen indokolatlan. Leninnek alaptétele, hogy a kommunizmus a magasabb végső elérendő cél, amely felé a szocializmus átmeneti állomás csupán. A marxista-leninista gyakorlat- ban tehát tetszés szerint használható volt a kommunista avagy szocialista jelölés aszerint, hogy a végs ő előrevetített célra, vagy a jelen állapotra történt utalás (C. Shore 1991). s E megnevezéseket a köznapi életben árnyaltan használják. Megfigyeléseim szerint akkor, amikor a régi rendszer pozitív eredményei, vívmányai kerültek szóba, a szocializmusról volt szó. Ezzel szemben kommunizmusra váltották a szót, amikor a múlt diktatórikus, totalitárius megnyilvánulásaira utaltak. Valakit lekommunistázni jelenlegi szóhasználatban nem csupán politikai hovatartozást, jellemzést jelent, hanem negatív, megbélyegz ő, kirekesztő kriti- ka is. Vásáry Ildikó : A rendszerváltás csendes folyamatai (Silent processes of the transformation into a new regime) Tér és Társadalom 5. évf. 1991/2-3. 151-159. p. TÉT 1991.2-3 Gyors ténykép 159 Bár az „anti-kommunizmus", mint választási kampány-szólam rendkívül sikeres volt, a régi rendszer hivatalt visel ő embereinek tömeges leváltása, illetve kivonása a gazdasági, politikai életb ől mégsem bizonyult megvalósíthatónak. Az új rendszer nem nélkülözhette szakképzettségüket, jártasságukat a közigazgatásban és a gazdaságban. Átfogó tisztogatás-jellegű leváltások és elbocsájtások különben sem összeegyeztethet őek az alakuló demokráciával, s az új rendszer nem folyamodhatott a régi rendszer elfogadhatatlan eljárásaihoz. Mégis elengedhetetlen és természetszer ű az új emberek bevonása, s ez a magas szint ű politikában maradéktalanul érvényesült is, hiszen a parlamenti képvise- lőknek több mint 95%-a új a politikában. Az elit-váltás folyamatban van, jobbára a látványosabb szektorokban, de lényegesen kisebb mértékben a középszint ű posztokon: a vállalati vezetők négy-ötöde továbbra is a helyén van. A kormánynak könnyű kézzel kell egyensúlyt tartani a látványos változást követel ők és az elhamarkodott, indokolatlan változások erő szakolásától aggodalmaskodók között (Bayer 1991). ' Az építkezéseken nyolcvanhatan működtek közre, 2027 órai társadalmi munkával, ehhez a tanácselnök maga 400-zal, a 84 esztendő s Kósa 300-al járult hozzá. Egyetlen díszvacsorával honorálta a falu a munkálatok befejezését. A szövet- kezet impozáns épülete, amely ma tanácsháza lett, úgyanígy nagyrészt társadalmi munkából épült, 1974-ben. Irodalom Ágh A. (1991) A felemás fordulat éve, Magyarország politikai évkönyve, Ökonómia, Budapest. Bihari M. (1991) Rendszerváltás és hatalomváltás Magyarországon (1989-1990). Magyarország Politikai Évkönyve Ökonómia, Budapest. Baric, L. (1978) Traditional groups and new economic opportunities in rural Yugoslavia, In: Firth, R. (szerk.) nemes of Economic Anthropology, ASA Monograph, No. 6, London. Kéri L. (1991) A rendszerváltás csapdája avagy a múlttal való megbékélés nehézségei, Magyarország Politikai Évköny- ve, Ökonomia, Budapest. Komai J. (1980) Economics of shortage, North Holland Publishing Co., Amsterdam. Kukorelli I. (1991) Pártok, civil társadalom a parlamenten kívül, Magyarország Politikai Évkönyve, Ökonomia, Bu- dapest. Shore, C. (1991) What is in a name? Socialism and the British Communist Party, ASA Conference, Cambridge. Simon J. (1991). A nem szavazók választása, Magyarország Politikai Évkönyve, Ökonomia, Budapest. s Skalnik, P. (1991) Socialism is dead — and very much alive in Czechoslovakia: Political Inertia in a Slovak Villagi ASA Conference, Cambridge. Szalai E. (1991) A hatalom metamorfózisa? Valóság 6. Tőkés R. (1991) A második átmenet politikája Magyarországon: az elit kilátásai és politikai küzd őterek, Magyarország Politikai Évkönyve, Ökonomia, Budapest. Vasary, I. (1983) Beyond the plan: Social change in a Hungarian village, Boulder, Westview, USA. Tér és Társadalom 5. évf. 1991/2-3.