Tér és Társadalom 5. évf. 1991/1. 125-127. p. Tér és Társadalom 1. 1991.1: 125-127 VAN-E REGIONÁLIS KÖZGAZDASÁGTAN? Szaló Péter Magánügy-e vajon, hogy egy tanácskozás résztvevője nem mondja el gondolatait a tárgyról, az elhangzott véleményekr ől? Általában annak tekintjük. Vannak személyes okok, melyek bár- kit visszatarthatnak a hozzászólástól. A kérdés ezzel le is záródhatna, ha nem lenne más lehetsé- ges válasz. De van, és ez a lehetséges válasz kényszerít írásra! Mégpedig a cselekvéssel járó kijelentés, a hallgatásban rejl ő elfogadás! Az ottlétet a benne rejl ő kommunikáció közüggyé, közszerepléssé is avatja, és ez az amit tisztázni szeretnék, cáfolni a rám vonatkozó nem verbális kijelentést. Az igazán érdekes az, hogy miért ez az elhatárolódás, hiszen sok mindent legitimálhat az ember részvételével. El őször is le kell szögeznem, hogy nem maga a vita meghirdetése, a kér- désfeltevés irritált. A vitát nagyon is időszerűnek és szükségesnek tartom, és ennek aktualitását jelezte a nagyarányú részvétel is. Másodsorban pedig azt kell elmondanom, hogy nem is az egyéni megnyilatkozásokkal volt bajom, még akkor sem, ha némelyekkel alapvet ően nem értet- tem egyet. A megközelítések tarkasága, a vélemények szembenállása mind-mind szükségsze- rűen hozzátartoznak a tudományhoz. Nincs egyetlen olyan ismereti rendszer sem, amely a tota- litás igényével léphetne fel, ezért minden igazi tudomány szükségszer űen pluralista. És az elméletet igényl ők sem az elméletet, az egyetlen magyarázó rendszert, hanem az elméleti meg- közelítést tartották szükségesnek. Everything goes — „Minden elmegy" — mondja Feyerabend. A pluralitás hangsúlyozása azonban nem azt jelenti, hogy minden megközelítéssel egyet is értek. Egyáltalán nem! Sem tényszerűségükben, sem értékszempontjaikat tekintve nem értek egyet bizonyos értékelések- kel. De most itt nem egyéni álláspontokkal szeretnék szembeszállni, hanem magával a vitával szembeni fenntartásaimról mondanám el véleményemet. Ellenérzéseimet a vita sz űkre szabott kommunikációs tere szülte. A lesz űkített tér egy vala- mire, éspedig a rálátásra nem ad lehet őséget. Ezért aztán a jól hangsúlyozott részletek sem szolgálhatták igazán a konferencia céljának tekintett alapkérdés megválaszolását: van e regio- - nális tudomány. Igaz, nem azért vettem részt a tanácskozáson, hogy választ kapjak erre a kér- désre, hanem azért, mert úgy gondoltam, hogy feltehetjük a szakma alapvető, egzisztenciális kérdéseit. Erre, úgy gondoltam, rendkívül nagy szükség van, és épp ezért ennek elmaradása okozta csalódásomat. A kommunikációs tér besz űküléséért már az els ő problémafelvető előadás is felelős (Faragó 1990). Anélkül, hogy kereste volna a választ a feltett alapkérdésre, kijelölte a gondolkodás terét. Öt kérdéscsoportba foglalta a megközelítés lehetséges irányait, úgymint elméleti, gyakorlati, metodikai, valamint a szakemberek és a tudomány rangját vizsgáló kérdéscsoportokba. Ezzel az aktussal a kérdés transzformációját hajtotta végre: a „Van-e regionális gazdaságtan?" kérdést átcsúsztatta a „Mi a regionális gazdaságtan?" kérdésébe. Nem kevésbé figyelemreméltó ez a kérdés sem, node nem ez volt feltéve. Szaló Péter : Van-e regionális közgazdaságtan ? Tér és Társadalom 5. évf. 1991/1. 125-127. p. 126 Nyílt tér TÉT 1991 • 1 És ez, t. i. a kérdéstranszformációban rejl ő implicit válaszadás irritált. Annélkül, hogy kör- bejártuk volna a kérdést, megszületett a válasz : van regionális gazdaságtan, hiszen aminek van tárgya, metodikája, adatbázisa, (jól-rosszul) m űködő rendszere, az van. A tudomány konszen- zuson nyugszik, az tudomány, amit annak tartunk — tudjuk a tudományelméletb ől. Aki így véli, és mégis felteszi az alapkérdést, az a tudományt övez ő konszenzusra kérdez rá. A rákérde- zés felettébb indokolt — érzékeltették a gyakorlati teend ők, hiszen az új szereplők, az új struk- túrák, a mélyülő válságok akkor is felvetnék a konszenzus újrateremtésének igényét, ha orvos- ságokban bővelkedő, értékeiben biztos tudománnyal lenne dolgunk. De hát err ől nincs szó, épp a konszenzus megrendülésér ől árulkodik az utolsók között megfogalmazott kérdés, ame- lyik a tudomány rangját vetette fel. Az már újabb kérdés, hogy a tudomány m űvelői önmagukban meg tudják-e oldani a konszen- zus körüli problémákat a társtudományok vagy éppen a tudomány alanyai, szerepl ői nélkül. Mindenesetre a konszenzust magát a vita nem állította középpontjába — noha mindvégig err ől volt szó —, amivel elkerülte az átvilágítás lehet őségét. De mielőtt az átvilágítás tartalmi következményeibe merülnénk, térjünk vissza a prokruszté- szi kommunikációs térre. A lesz űkített tér azért problematikus, mert lezárja a valóságos kérdés- feltevések útját. Egy szaktudomány az illetékességi területét messze meghaladó kérdést tett fel önmagára nézve. Ez persze nagyon megtermékenyít ő is lehet, a baj azonban az, hogy ezt egye- dül önmaga akarta megválaszolni. Ismeretelméleti, vagy tudományelméleti kérdést az ezzel foglalkozó tudományok eredmé- nyei, tapasztalatai nélkül. Pedig, amint Heidegger mondja „Egyetlen tudomány mint tudomány, azaz szigorúan véve mint tudomány, sem tudja megközelíteni saját alapfogalmait — s azt, amit ezen fogalmak meg- ragadnak. Ez a tény azzal függ össze, hogy egyetlen tudomány sincs abban a helyzetben, hogy saját tudományos eszközeivel önmagáról is tehessen kijelentéseket. Az, hogy mi a matematika, sohasem deríthető ki matematikailag; az hogy mi a nyelvészet, sohasem fejthet ő ki nyelvészeti- leg; az hogy mi a biológia sohasem fejthet ő ki biológiailag. Az tehát, hogy mi egy tudomány, már kérdésként nem tudományos kérdés többé. Abban a pillanatban, amikor feltesszük a kér- dést, hogy egyáltalán mi a tudomány, ugyanakkor mindig a lehetséges meghatározott tudomá- nyokra kérdezünk rá, ezért a tudakozó új területekre lép át, amely más bizonyítékokat és bizo- nyítási formákat igényel, mint amelyeket a tudományok területén megszokottként ismernek el. Ez a filozófia területe. Nem emeletként húzzák rá a tudományokra, nem ragasztják hozzájuk. A filozófia maguknak a tudományoknak lényegébe van zárva, ezáltal érvényes a tétel: egy puszta tudomány csak oly mértékben tudományos, azaz valódi tudás s nem pusztán technikai hozzáér- tés, amilyen mértékben egyúttal filozófiai is." A társtudományok nyújtotta átvilágítás nemcsak mint egyetlen lehet őség, nemcsak mint szel- lemi izgalom lett volna fontos a szakma számára, hanem rendkívül hasznos is lett volna. Talán kevesebb hivatkozás fordult volna el ő az újkori tudomány közhelyeire, talán kevesebb lesz űkí- tett értelmezés fordult volna el ő! A tudományosság ismérvét a közgazdaságtanban talán nem a mérésben, a kvantifikációban vettük volna hallgatólagosan tudomásul (Bartke), hogy csak másra ne utaljak, mint Komai zseniális összefüggéseire. Esetleg tükörben láthattuk volna szaktudományunkat: — hogy a tudományos elvek milyen hittételeken alapulnak; Szaló Péter : Van-e regionális közgazdaságtan ? Tér és Társadalom 5. évf. 1991/1. 125-127. p. TÉT 1991. 1 Nyílt tér 127 — hogy az ipari mintára szervezett kutatásban az empírikus, racionális megközelítésre való hivatkozás merő látszat; — hogy a kumuláció elve hamis, miszerint egyre többet ismerünk meg a területi folyamatok- ból, és hogy tudásunk egyre átfogóbbá válik; — hogy csak áttételes a valóság és valóságkép közötti viszony; — hogy a tények mindig teremtettek, elméletfügg ők; — hogy a tudományos kutatásban képviselt értékszempontok mindig el őzetes értékválasztáson alapulnak; — hogy például a műhelyszerveződések is a tudományon kívüli értékközösségekre épülnek. Lehetne hosszan sorolni egy tudományos paradigma elméleti és gyakorlati konzekvenciáit saját kutatásainkban, intézményi létünkben és legfőképp tudományos közéletünkben. Nem vol- na érdektelen kívülről látni a szakmát, legyen az regionális közgazdaságtan, vagy általánosab- ban véve regional science. De hagyjuk ezt a tudományelméletre, a filozófiára, akik hatékonyab- ban tudják alkalmazni a megközelítéshez szükséges fogalmi apparátust. Enélkül persze oldani kell a heidegger-i maxima érvényességét, azaz a kompetencia hiánya miatt a tudományt nem mint szigorúan vett tudományt vizsgáljuk. A tudomány áttekintése így viszont er ősen a szituá- cióba ágyazott a résztvev ők személyén, praxisán, értékrendszerén, társadalmi és politikai néze- tein, szerepvállalásán keresztül. És itt visszatérünk a megroggyant konszenzus kapcsán felvetett átvilágítás kérdésére. Ha már feladtuk a tudomány létére vonatkozó alapkérdést, még vizsgálható lett volna a tudomány szi- tuációja, azonban ehhez is relativizálni kellett volna igazságait, levetni az objektivitás álarcait, bevonni a vizsgálatba a résztvevők meggyőződéseit, azt a hatalmi, politikai és szellemi közeget, amiben működtek. Inkább használt, mintsem ártott volna ez a tudomány tekintélyének. Popper tudományetikai követelményrendszere a nem tudás beismerését alapkövetelménynek tekinti Kuhn és Feyerabend a tudománymítosz szétrombolásával, a tudomány relativizálásával a gon- dolkodás szabadságát adta vissza. A társadalomföldrajz területén Beluszky már megindította szellemes esszéjével az öntisztá- zás folyamatát. Talán ez a vita is a vártnál korábban csendesült le, értékelése az „átkok"-ról és következményeikről ma már ott van a társadalomföldrajz tudatalattijában. Az „átkok" kísér- tetiesen hasonlóak: a felvállalt udvari tanácsosi szerep, az anyatudománytól elszakadni nem tudó, identitás- és értékzavarban szenved ő határtudományi lét és a szerény teljesítmény. A tér inkább csak kapcsoló közegként szerepel, az erre való hivatkozás gyakran csak a konzisztens értékrend hiányát leplezi, amely aztán az elméleti bázis gyengeségét eredményezi. A tudományos értékrend centrális szerepére ráérzett Faragó is, aki egy posztmodern tudo- mánykép értékeit állította az általa szorgalmazott helyi gazdaságfejlesztési elmélet és gyakorlat középpontjába: a lokális autonómiát, életmin őségeszményt, a környezeti konfliktuskezelés al- ternatív módjait, a komplexitást és diverzitást, egy nem növekedés-, hanem társadalomcent- rikus gazdaságot. Azonban az egyetértésre lehet őséget nyújtó tézisek sem feledtették, hogy az eddigi és a javasolt terápiák ellenére sincs képünk a betegségr ől, bár tüneteivel többé-kevésbé tisztában vagyunk. A konzílium nem töltötte be feladatát. Szaló Péter : Van-e regionális közgazdaságtan ? Tér és Társadalom 5. évf. 1991/1. 125-127. p. Szalafői „parasztudvarok':