Tér és Társadalom 1. évf. 1987/2. TÓTH JÓZSEF: RÉGIÓK ÉS/VAGY MEGYÉK? — Meditáció egy alapkérdésr ő l — A termel őerő k fejl ődése a munkamegosztás mélyülésével jár. A munkameg- osztás mélyülése visszahat a termel őerő k fejl ődésére, gyorsítva ezt a folyamatot. A munkamegosztás egyrészt társadalmi oldalról, mint tevékenységek közötti munkameg- osztás jelentkezik, másrészt — e tevékenységek térbeli allokációja következtében — mint területi munkamegosztás fogható fel. Az utóbbi oldalról nézve a termel őer ő k fej- l ődése sajátos területi egységeket eredményez, amelyek még egy olyan kis országban is, mint Magyarország, szignifikáns módon elkülönülnek. Ezek a területi egységek — definitív módon és legmagasabb hierarchia-szintjüket tekintve: régiók — mind a ter- melés szerkezetét, mind a társadalmi struktúrát nézve lényegesen különböznek egymás- tól. Érdekes módon, de a dolgok logikájából szervesen következ ően ezek a területi egy- ségek egyben, s a természetföldrajzi adottságokhoz alkalmazkodó fejl ődés következté- ben a tájakkal is többé-kevésbé megegyeznek. A termel őerő k fejl ődése során, objektív folyamatok eredményeként kialakuló területi egységek a termel őer ő k fejl ődése jövőjé- nek befolyásolásakor mint adekvát térbeli egységek felhasználhatók, figyelembevéte- lükkel a termel őerő k fejl ődése meggyorsítható. Nem közömbös tehát, hogy a gazdasági (és nemcsak gazdasági) tér szubjektív, társadalmi oldalról és különböz ő szempontok alapján történ ő felosztása mennyire veszi figyelembe a termelés ez objektív területi egységeit. Ha a tér e felosztásai inadekvát módon tükrözik vagy figyelmen kívül hagyják a termelés területi egységeit, nem segítik, hanem akadályozzák a termel őerő k fejl ő - dését. Annak rögzítésével, hogy Magyarországon — bár kis országról van szó — létez- nek a termelés objektív módon, a történelmi fejl ődés során kialakult és természetföld- rajzi tájakra épül ő területi egységei, és annak leszögezésével, hogy e területi-termelési egységek nem egyeznek meg a tér különböz ő szempontú társadalmi felosztásával, meg- állapítható, hogy a kérdéskör alapos vizsgálata, vitája nem közömbös a termel őerő k ha- zai fejl ődési lehetőségeinek megítélése szempontjából sem. Mik lehetnek egy ilyen vita psomópontjai? Az elvi, elméleti kérdések sokoldalú, több tudományág szempontjából való elemzésén és konfrontációján túl els ősorban a hozzáigazítás célszer űségének és várható „össznépi" hasznának mérlegelése, a végrehajtás mikéntjének keresése, az új struktúra várható m ű ködési problémáinak számbavétele — és természetesen más kérdé- sek is. A továbbiakban egy ilyen lehetséges eszmecseréhez szeretnék néhány gondo- lattal hozzájárulni. Tóth József: Régiók és – vagy megyék? Tér és Társadalom, 1. 1987. 2. 77–80. p. 78 A régiók lényege a „másság", a többi régiótól való lényegi eltérés. Ez a másság megnyilvánul a régió fejl ődésének sajátos történeti útjában, a mindenkori területi mun- kamegosztásban elfoglalt helyében, e hely változásában, a természeti adottságokhoz va- ló, a termel őer ő k fejlettségét ő l függő mérték ű alkalmazkodásban, napjaink környezeti problémáinak súlyában, érzékelésében és levezetésében, a termelés ágazati szerkezeté- ben, a gazdasági tér textúrájában, a településhálózat sajátosságaiban, a régióban él ő né- pesség társadalmi, gazdasági helyzetében, demográfiai sajátosságaiban és még számos tényez ő ben. A régiók másságának lényegéhez tartozik — épp az el őbbiekbő l követke- zően — az is, hogy a régiók jöv őbeli formálódásának, fejlesztésének legf őbb kérdései intraregionálisan azonosak, interregionálisan eltérnek egymástól. Az objektív valóság megnyilvánulási formája, hogy a régiók a népesség tudatában is léteznek, elfogadottá válnak, a köznapi beszédben is jelent őséget kapnak (alföldi, dunántúli, „pesti" ember, szokások, mentalitás stb.). A regionális sajátosságokhoz — a területi munkamegosztásban elfoglalt hely- hez, e hely fontosságához kapcsolódóan — a gazdasági-társadalmi fejlettség különbségei is csatlakoztak. Ezek következményként létrejöv ő különbségek, és az egyes régiókhoz mint id ő leges jellemvonások tartoznak hozzá. Ez az id ő legesség természetesen viszony- lagos. Egyes régióknak a területi munkamegosztásban kialakult kedvez őtlen helyzete (vagy a fejlesztési források központi elosztása esetén: diszpreferenciája) tartós lehet, az elmaradás fokozódhat és a régió sajátosságait is befolyásolhatja. Ez azonban nem vál- toztat azon, hogy a régió lényege a másság, a sajátosságok összessége, melyekre építve, melyeket meg ő rizve kell az elmaradottságot, a kedvez őtlen helyzetet felszámolni. (Akarva-akaratlanul, hányszor keverjük a két dolgot össze! Az elmaradottság megszün- tetése helyett gyakran valamely sajátosságot teszünk meg b ű nbanak. Pedig az ipar vagy a város nem egészében véve fejlettebb, a mez őgazdaság, a tanya vagy az aprófalu nem ab ovo elmaradottabb. Ipar és ipar, mez őgazdaság és mez őgazdaság között épp úgy óriási különbség lehet a fejlettségben, jövedelmez őségben, munkakörülményekben, mint a városok, a tanyák és az aprófalvak között infrastrukturális ellátottság, a lakos- ság életkörülményei és egyebek tekintetében.) Az eddigiek alapján — a régiók sajátosságaiból, másságából egyenesen követ- kez ően — létezik sajátos, regionális érdek. Ez a regionális érdek azonban — éppen abból kifolyólag, hogy az ország terének felosztása a felépítményi szférában eltér ő , inadekvát módon történt — az intézményrendszeren keresztül nem tud manifesztálódni, artikulá- lódni. A sajátos regionális érdekek felaprózódva jelentkeznek, parciális érdekek ered ő- jeként és lényegesen meggyengülve tudnak érvényesülni. Ezáltal az ország egészének ér- dekei is lényegesen csorbulnak. A magyarországi helyzet nem egyedülálló a hazánkat is tartalmazó kontinen- tális régióban. Kelet-Közép-Európa társadalmi-gazdasági fejl ődése általában nem kedve- zett a régiók „elismerésének", a regionális érdekek artikulációjának. Európának erre a részére történelmileg is a centralizált hatalmi mechanizmus volt jellemz ő , amely felül- rő l diktált, és a regionális érdek érvényesítését csak ellentmondásosan, er ősen korláto- zottan tette lehet ő vé. A szocializmus építésének eddigi szakaszát is a centralizált mo- dell jellemzi, ami szintén hátráltatja a regionális érdekek érvényesülését, a központi akarattal szembeni fellépés lehet őségét, illetve hatékonyságát. Mindehhez hozzájárult, hogy Magyarországon történelmi hagyományként él a megyerendszer, amelyre ez a központi irányítás évszázadok óta támaszkodik. Tóth József: Régiók és – vagy megyék? Tér és Társadalom, 1. 1987. 2. 77–80. p. 79 Ez a megyerendszer annak ellenére lényeges változás nélkül vészelte át az el- múlt ezer évet, hogy igazából a megyehatár által körülfogott területek nem egységei sem a természetföldrajzi térnek, sem a gazdasági tevékenységnek. Igy az a furcsa ket- tősség áll fenn, hogy vannak olyan kreációink a hazai tér felosztásában, amelyek nem igazán egységek, de van érdekképviseletük — és vannak olyan egységeink, amelyek a tá- gabb értelemben vett termelés objektíve kialakult egységei ugyan, de nincs érdekképvi- seletük, nincs intézményrendszerük. Azok a kísérletek, amelyek ennek az ellentmondásnak a feloldására a felsza- badulás utání évtizedekben történtek, mind ez ideig nem jártak sikerrel. Els ősorban a gazdasági körzet-kutatásokra gondolok, amelyek els ő évtizede tulajdonképpen teo- retikus vitákkal telt el, olyan vitákkal, amelyek érvanyaga tényleges kutatási eredmé- nyekre nem támaszkodhatott, második id őszaka pedig, bár már részletes kutatási ered- mények birtokában történt a gazdasági körzetek kialakítása, határainak megvonása, mégsem eredményezett általánosan elfogadott gazdasági körzetbeosztást Magyarorszá- gon. E kísérletek közé sorolható a tervezési-gazdasági körzetek rendszere is, amelyben — a könnyebb megoldást választva — bizonyos megyecsoportokat vontak össze, az or- szágot hat tervezési-gazdasági körzetre osztották. Ezek sem váltak azonban a termelés és a ráépül ő felépítményi szféra tényleges területi egységeivé, intézményeik kialakulat- lanok maradtak, lényegében a távlati tervezésben is csak rövid ideig játszottak — akkor sem lényeges — szerepet. Véleményem szerint Magyarország természetföldrajzi nagytájaival és a té- nyekkel, kutatási eredményekkel leginkább alátámasztott Krajkó Gyula-féle gazdasági körzetbeosztás legmagasabb taxonómiai szintjével lényegében megyez ően négy régiót találunk Magyarországon. Ezek: a Budapestet és tágabb környékét magába foglaló Köz- ponti Körzet, a Dunántúl, Észak-Magyarország és az Alföld. E négy régió fejl ődése, mind történelmileg, mind a korábban, a régiók tartalmi jegyeinél, lényegi vonásainál felsorolt egyéb tényez ő k tekintetében eltér ő volt, e régiókon belüli különbségek (a sa- játosságok és nem a fejlettség szempontjából!) kisebbek, mint a régiók közöttiek, jel- legzetes kohézióval rendelkeznek. Történetileg változó helyzetükre, az országos terüle- ti munkamegosztásban elfoglalt mai helyükre vonatkozóan — bár elemzésükre nics te- rem — beszédes számokból közlök két összeállítást (1. és 2. táblázat). 1. táblázat A régiók Magyarország össznépességéb ő l való részesedésének változása Régió 1784/87. 1870. 1920. 1949. 1980. Központi Körzet 8,9 12,6 22,5 24,7 28,3 Észak-Magyarország 18,3 14,2 12,7 12,6 13,1 Dunántúl 46,8 38,5 32,0 30,1 30,1 Alföld 26,0 34,7 32,8 32,6 28,5 Együtt 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Tóth József: Régiók és – vagy megyék? 80 Tér és Társadalom, 1. 1987. 2. 77–80. p. 2. táblázat A városok rang-koefficiensének alakulása régiónként és korszakonként Régió 1870-1910 1910-1949 1949-1980 1870-1980 Központi Körzet 1,00 1,21 1,25 1,51 Észak-Magyarország 1,11 0,99 1,05 1,15 Dunántúl 0,99 0,98 1,09 1,06 Alföld 0,94 0,98 0,78 0,72 Együtt 1,00 1,00 1,00 1,00 Meggyőződésem, hogy az ország termel őerő inek fejlesztését — területi aspek- tusból — e négy régiót tudomásul vev ő térfelosztásra kell alapozni, ráépítve e régiókra a megfelel ő érdekképviseletet biztosító intézményrendszert, intraregionálisan pedig a vonzáskörzetekre, a vonzásközpontokból és környékükb ő l álló területi egységekre kell támaszkodni. (Ezek csak részben egyeznek meg a mai városkörnyékekkel, amelyek ki- alakításánál a vonzáskörzet-kutatások eredményeit nem vették kell ő súllyal figyelem- be.) E régiók a megfelel ő intézményrendszer birtokában artikulálni tudnák érdekeiket, amelyek a fejlesztési eszközök elosztásában, az egységes területfejlesztési szemlélet és gyakorlat meghonosításában, az ágazati allokációk befolyásolásában ragadhatók meg első sorban. A régiók léte kiküszöbölné — egyebek között — azt a furcsa helyzetet is, amely Magyarországon, több vizsgálati eredmény és a VII. ötéves tervre vonatkozó kor- mányprogram szerint tény: az ország halmozottan hátrányos helyzet ű , elmaradott tér- ségei részint (nagyrészt baráti, szocialista országokról lévén szó, csak többé-kevésbé ért- hető módon) az országhatár mentén helyezkednek el, részint pedig (józan ésszel vég- képp érthetetlen, illetve elfogadhatatlan módon) a megyehatárok mindkét oldalán hú- zódnak. E térségek csökkenését természetesen nem attól reméljük, hogy kevesebb bels ő határhoz szükségképpen kisebb kiterjedés ű elmaradott terület tapadhat, hanem arra alapozzuk, hogy egyrészt a régióhatárok — eltér ő jelleg ű területek között húzódván — dinamizáló hatásúak, másrészt a volt megyehatárok mentén elhe- lyezked ő térségek kikerülnek a bels ő periféria állapotából, melyben a megyék közötti, „állandóan fejl őd ő " koordináció ellenére napjainkban vannak. Nem beszélve most a megyék közigazgatási funkción messze túln őtt szerepé- rő l, ez a helyzet egyértelm ű en a gazdasági tér inadekvát felosztásának a következmé- nye, és az ebb ő l fakadó hátrányokat nem engedhetjük meg magunknak. F ő leg olyan idő szakban, amely az intenzív fejl ő dés elemeit egyre markánsabban foglalja magába, amikor a terület, a tér, az azokból következ ő sajátosságok egyre inkább befolyásolják a termelés hatékonyságát, lehet ő ségeit. Mai térfelosztásunk pazarló. Id ő ben, energiában, pénzben. Nem vagyunk gaz- dagok. Takarékoskodjunk.