Tér és Társadalom 3. évf. 1989/3. A KÖVETKEZŐ SZÁMUNK TARTALMÁBÓL Hajdú Zoltán: Az 1956-os közigazgatási területbeosztási reformterv földrajzi kérdései A. Gergely András: Etnoregionalizmus Magyarországon Gyarmati György: Közigazgatási reformtörekvések Magyarországon, 1945-1949 Vági Gábor: Megye-reform — megyei tanács nélkül E számunk szerz ő i: Dr. Abonyiné dr. Palotás Jolán kandidátus, egyetemi docens, JATE, Gazdaságföldrajzi Tanszék, Szeged Hajdú Zoltán tudományos munkatárs, földrajztudományok kandidátusa, MTA RKK, Pécs Kengyel Miklós egyetemi docens, kandidátus, JPTE, Állam- és Jogtudományi Kar, Pécs Kdszegfalvi György m ű szaki tudományok doktora, tudományos igazgatóhelyettes, VÁTI, Buda- pest Krajkó Gyula egyetemi tanár, tanszékvezet ő egyetemi tanár, JATE, Gazdaságföldrajzi Tanszék, Szeged Perczel Károly kandidátus, m ű szaki-tudományos tanácsadó, VÁTI, Budapest Tiner Tibor tudományos munkatárs, MTA FK I, Budapest E számunk lektorai: Boros Ferenc, Erd ő si Ferenc, Tóth József A kézirat a nyomdába érkezett: 1989. május. Terjedelem: 9,— A/5 ív ISSN 0237-7683 Tér és Társadalom 3. évf. 1989/3. Ára: 40,— Ft Dr és társadalom A tartalomból: K ő szegfalvi György: A települések infrastruktúra-fejlesztésének új feltételei és feladatai „Az infrastruktúra-fejlesztés új feltételei között egy sor kérdésben új magatartásra van szük- ség. Ezek sorában olyan kérdések említhet ő k, mint például milyen érdekek hatnak a telepü- lések infrastruktúrájának fejl ő désére, hogyan segíthet ő elő az ágazati és területi érdek jobb összehangolása, mit lehet tenni az infrastruktúra-fejlesztés komplex itásának er ő sítésére, van-e szerepe a normáknak, normatív jelleg ű szabályozásnak az infrastrukturális ellátás szervezésé- ben." Kengyel Miklós: A magyar bírósági szervezet területi elhelyezkedésének ellentmondásai „A bírósági szervezet területi elhelyezkedésével kapcsolatban számos ellentmondás figyel- hető meg. A járásbíróságok számának a csökkentését rendre az igazságszolgáltatás hatékony- ságának a fokozásával indokolták meg, eközben azonban teljesen figyelmen kívül maradtak a bírósági szervezet településföldrajzi adottságai. Ennek következtében az igazságszolgáltatás „megközelíthet ő ségének" a feltételei kedvez őtlenül változtak." Tiner Tibor: Zsákutcában „A nagyváros általában kétféle módon enged az autó nyomásának. Az els ő , az ún. amerikai út, azaz autó-lépték ű városok létrehozatala óriási területtel, a gyalogosforgalom megszünte- tésével, térben szétszóródott városi funkciókkal. ... A második (ún. európai) út a város szá- mára az el ő z ő nél több szenvedéssel jár, mivel a s ű r ű n beépített, gyalogosra méretezett törté- nelmi város és a térzabáló autó között éles konfliktus keietkezik. A konfliktus feloldása ál- talában nem a város, hanem az autó javára történik, els ő sorban hibridmegoldások alkalma- zásával."