Tér és Társadalom 3. évf. 1989/3. 70-79. p. KITEKINTÉS PAASI, ANSSI: A RÉGIÓK FEJL Ő DÉSE ÉS A REGIONÁLIS IDENTITÁS KIALAKULÁSA A tanulmány kísérletet tesz arra, hogy a régió fogalmát mint emberi és társa- dalmi kategóriát interpretálja. A régió történetileg meghatározott kategória, melynek intézményesülése négy szakaszban megy végbe: 1. a területi keretek kialakulása; 2. a fo- galmi (szimbolikus) keret létrejötte; 3. az intézményes forma megteremtése; 4. mint entitás létrejötte a társadalom területi rendszerében és a társadalmi öntudatban. Az in- tézményesülési folyamatban a régió olyan entitássá válik, amely felismerhet ő a társa- dami tudat és gyakorlat különböz ő szféráiban, és amely fokozatosan újratermel ődik az egyéni és a közösségi gyakorlatban (pl. gazdasági, közigazgatási, politikai, jogi, kulturá- lis, oktatási tevékenységekben). A szerz ő elemzi a regionális identitást és a regionális öntudatot létrehozó mechanizmusokat is. I. Bevezetés A tanulmány legfontosabb célja egy olyan fogalmi váz bemutatása, amely megkönnyíti a régió kulturális identitása kialakulásának megértését. Els ődlegesen azok- ra az id ő -tér kapcsolatokra fogunk koncentrálni, amelyek összekapcsolják, közvetítik az egyének és a társadalom közötti kölcsönhatásokat, s ezeken keresztül elemezzük a régió fogalmát. Ez lehet ő vé teszi számunkra, hogy behatoljunk a regionális identitást és a regionális sztereotípiákat kialakító folyamatokba. A régiót alapvet ően történeti kép- ző dménynek tekintjük. E megközelítési mód fontos elméleti alapja, illetve háttere a HAGERSTRAND, T. (1970, 1973) által kialakított id őföldrajzi felfogás. Figyelembe vettük a geográfusok (f ő leg PRED, A. 1981, 1984) által kidolgozott elméleteket, me- lyek a strukturálódási folyamatot az egyén és a társadalom között ható er ő nek tekin- tik. Ez a keret nagyban megkönnyíti a társadalmi és a regionális identitás megértését. A késő bbiek során tárgyalandó tételek általános érvény ű ek, így felhasználható Finnor- szág regionális felosztása fejl ő désének megértéséhez, és a regionális öntudat finnországi kialakulásának érzékeltetéséhez is. II. Néhány fogalom definíciója A régió kifejezés jelen értelmezésünkben egy „közepes méret ű " területet je- PAASI, ANSSI : A RÉGIÓK FEJLŐDÉSE ÉS A REGIONÁLIS IDENTITÁS KIALAKULÁSA Tér és Társadalom 3. évf. 1989/3. 70-79. p. 71 lent pl. a finn provinciákat, amelyeket nem lehet közvetlenül megélni, de amelyeket szimbolikus jelleggel beépítünk az öntudatunkba. A régió ebben a felfogásban külön- bözik a hely földrajzi fogalmától, melyet a mai társadalomföldrajzosok nagyobb része rendszerint egy olyan területi egységnek tekint, amely az egyén mindennapi élete során egyre személyesebb jelleg űvé válik (RELPH, E. 1976). Ez a különbségtétel természete- sen csak analitikus jelleg ű, de megkönnyíti a tér szimbolikus dimenziója szervez ődésé- nek megértését és az id ő-dimenzió szerepének tisztázását a különböz ő térbeli realitások kialakulásában. Igy elmondhatjuk, hogy a régiók relatív függetlenséggel és történelem- mel rendelkeznek, ami az intézményi szférákon (irodalmi m űvekben, napilapokban, tankönyvekben és az iskolai földrajz és történelemoktatás térképein) keresztül jelenik meg. A régióval szemben a helyek explicit módon kapcsolatban vannak az egyének életútjával, élettörténetével. A regionális öntudat egy olyan fogalom, amelyet a geográfusok egy adott ré- gióban él ő lakosság összetartozás-érzésének kifejezésére, együvé tartozásának érzékelte- tésére használnak (lásd PAASI, A. 1986). A regionális öntudat statikus fogalom, mert nem tartalmaz semmilyen explicit utalást azokra a folyamatokra, amelyek létrehozták. Ugy tű nik, hogy a regionális öntudat természetének megértéséhez meg kell értenünk a regionális közösség természetét, a régió fejl ődését és az intézményi szféra tevékenysé- gét és szerepét egy adott régióban él ő népesség közös szimbolikus környezetének for- málódásában. Ebb ő l a szempontból azok az intézmények fontosak, amelyek meghatá- rozzák a „mi" létünk természetét szemben az „övék"-kel és így a világ térbeli szerke- zetét részekre osztják, meghatározva minden egyes rész sajátos természetét. Az okta- tás, a tömegkommunikáció és az irodalom a legfontosabb ebb ő l a szempontból, ezek közvetítik a különböz ő szintű regionális térbeli keretek identitása létrejöttéhez elen- gedhetetlenül szükséges szimbolikus információkat. Ezek közül a térbeli keretek közül a legfontosabb és a leger őteljesebben szimbolizált a nemzetállam. Az elvárások struktúrájának fogalma nagy jelent őség ű az emberek és régiók közötti kapcsolatok megértésében mind egy adott régióban, mind pedig az azon kívül él ő k számára. Ez a kategória azokra a módozatokra utal, melyek révén az egyének információkat szereznek és rendszereznek az ő ket körülvev ő világról, s melyeket mint- egy keretként használnak fel az új tapasztalatok értelmezéséhez. E struktúrák alapja természetesen a szocializáció folyamata, melyben az ember a világról alkotott fogal- makat magáévá teszi. A szocializáció az intézményi gyakorlatban való részvétel segít- ségével megy végbe, és az egész feln őtt koron át tart (G IDDENS, A. 1979, PRED, A. 1984). A gyermek szocializációjának legfontosabb színtere a család, a társadalmi in- tézmények közül pedig a kötelez ő iskolai oktatás és a tömegkommunikáció. Bár a m űvel ődéskutatók az elvárások struktúrájának fogalmát a kulturális szférával összefüggésben használják, ebben a tanulmányban sokkal szélesebb kör ű ér- telmezésére kerül sor. A mi értelmezésünkben e kategória egyszerre utal a régió termé- szeti és kulturális adottságaira, jellemz ő ire. A régióval összefüggésben az elvárások struktúrája tartalmazhat ismereteket a régió tényleges és elképzelt jellemvonásairól, sőt még mítoszokat is az ott él ő emberek jellemér ő l és mentalitásáról. Bár rendszerint a különböző régiókban és nemzetállamokban él ő emberek „karakter"-ér ő l szokás be- szélni ezek a mentalitásra irányuló jellemzések valójában a kulturális kontextusra, az e területen meglév ő általános értékekre és normákra utalnak. Ennélfogva nem utalnak PAASI, ANSSI : A RÉGIÓK FEJLŐDÉSE ÉS A REGIONÁLIS IDENTITÁS KIALAKULÁSA Tér és Társadalom 3. évf. 1989/3. 70-79. p. 72 semmiféle „vér szerinti örökség"-re, amely rendszerint az els ő dolog, ami az ember eszébe jut, ha azt a kifejezést hallja, hogy karakter (PAASI, A. 1984/b). Mind az egyszer ű régiók, mind pedig a nemzetállamok esetében nagyon nehéz megállapítani az elvárások struktúrájának kialakulási idejét és mikéntjét, de az bizo- nyos, hogy a társadalmi öntudat és a regionális öntudat is csak azután strukturálódha- tott, amikor már létrejöttek azok az intézmények, melyek képesek voltak fenntartá- sukra. A már kialakult struktúrák stabilak és változatlanok maradhattak akkor is, ami- kor a kérdéses régió szerepe a társadalmi fejl ődés során szignifikánsan megváltozott. A finn törzsekr ő l szóló népleírások, amelyek a XIX. század utolsó évtizedeiben jelen- tek meg, a földrajzi tankönyvekben 70-80 évig szinte változatlanok maradtak, miköz- ben más népek karakterének leírásai korántsem voltak ennyire statikusak (PAASI, A. 1984/b). Az is nagyon jól ismert, hogy a kialakult nemzeti sztrereotípiák egy-egy há- ború következményeként hirtelen és alapvető en megváltozhatnak. A második világhá- ború el őtti finn tankönyvek er ő sen érzelmi színezet űek voltak. A nyugati kulturális hagyományokat hordozó népeket általában a „legújabb nép"-ként tüntették fel, eze- ket a népeket mindig barátságosnak, tisztának, boldognak és szorgalmasnak ábrázolták. A többi, kevésbé ismert kultúrájú népet általában kedvez őtlenebb színben tüntették fel. Ez utóbbi népleírások jellege és hangneme nagyon sokat javult az 1950-es évek fo- lyamán. Ebben a fejl ő dési szakaszban azok a nemzetek, melyek korábban kedvez őtle- nül voltak ábrázolva a tankönyvekben, most alig kerültek említésre. A színesb ő r ű eket még mindig „alacsonyabb rend ű"-nek tekintették a nyugati világ népeihez képest. Ezt a véleményt nagyon gyakran a tankönyvekben lév ő fényképekkel is igyekeztek alátá- masztani. Az 1970-es évekt ő l végbemen ő finn oktatási reform új feladat elé állította az iskolákat, és arra késztette a tankönyvírókat, hogy feladják a nemzeti és regionális ka- rakterekr ő l kialakult korábbi állásfoglalásukat, és határozottan csökkentsék a sablonos, érzelmekre ható elemek alkalmazását. A régiók esetében közös térbeli szerepr ő l beszélhetünk, amely kifejez ődik az elvárások struktúrájában is. Ez a szerep a régió történelmi és kulturális jellemz ő ivel kapcsolatos ismereteken és hiedelmeken alapul, amelyek fokozatosan újratermel ődnek a társadalomban, nem feltétlenül a régiók intézményei, hanem akár küls ő mechanizmu- sok (pl. az iskolarendszer) által is. Az elvárások struktúrájának egyik legfontosabb kol- lektív eleme kétségtelenül a nyelv, amely megteremti az egyének közötti interakciók legfontosabb alapját (PRED, A. 1984). A mindennapi élet nem más, mint közös nyelv segítségével a „másokkal" végbemen ő interakció sorozata (BERGER, P.—LUCKMANN, P. 1975). Mindenki el ő tt ismert a nyelv fontos szerepe az etnikai kisebbségek identi- tása szempontjából (LIEBKIND, K. 1984). A regionális identitás nem azonnal alakult ki, hanem a régió fejl ő désének része, fejl ő dése hosszú periódust ölel át, és szükségszer ű en megköveteli a társadalom intézmé- nyi szférájának fejl ő dését, amelyben a kérdéses régió intézményesen is jelen van. Az in- tézményeknek ez a szférája er ő síti az adott régió lakosa iban a közösségi érzést, s annak újratermel ő dési folyamatát. Az intézmények természetesen nem légüres térben alakul- nak ki. A XIX. század végén Finnországban ennek el ő feltétele volt egy hatékonyabb munkamegosztás létrejötte, melynek hatása a termelési feltételekben (a centralizáció kezdete), a fogyasztásban és az árucserében (a piaci területek kialakulásában) kezdett PAASI, ANSSI : A RÉGIÓK FEJLŐDÉSE ÉS A REGIONÁLIS IDENTITÁS KIALAKULÁSA Tér és Társadalom 3. évf. 1989/3. 70-79. p. 73 megmutatkozni. Ez volt az a gazdasági alap, amelyen a régiók szimbolikus szervez ődése megkezd ődött. A modern finn tartományok csak a különböz ő gazdasági és intellektuá- lis hatások újrafelfedezései, megvalósulásai és kanonizált struktúrái lettek. Ill. A régió mint folyamat Nincs szándékunkban a régió fogalmát a hagyományos földrajzi definíciók szerint megadni, sokkal inkább az a célunk, hogy úgy kezeljük a régiót, mint emberi és társadalmi kategóriát. E tekintetben a kiindulópontunk a társadalom és a térszerve- zés közötti kapcsolatrendszer. Ahhoz, hogy ebben a felfogásban megérthessük a régió fejl ő dését, hasznosnak látszik a fogalom két logikai szintre történ ő osztása, amelyek reprezentálják a konkrét régiók fejl ődésének különböz ő aspektusait a társadalomban. Az itt bemutatott felfogás csak elméleti jelleg ű , nem alkalmazható egyformán minden régióra. A szintek ebben a keretben lehetnek egészében vagy részben egyidej űek, vagy lehetnek különböző elrendezés űek. Az a célunk, hogy a régiót ne úgy tekintsük, mint egy stabil valamit, hanem úgy mint a társadalmi tevékenység dinamikus visszatükröz ő- dését. A régiók tehát születnek és elt ű nnek, következésképpen a társadalom regionális felosztása is folyamatosan változik. Azt a folyamatot, melynek során egy bizonyos ré- gió a társadalom térbeli szervez ődésének részeként fejl ődik, a régió intézményesülésé- nek nevezzük. Ebben a folyamatban négy szint elkülönítése látszik célszer ű nek: 1. a területi keretek kialakulása; 2. a fogalmi keret létrejötte; 3. az intézményes forma megteremt ő dése; 4. intézményesülés a regionális rendszer és a regionális öntudat ré- szeként. A területi forma kialakulása arra a folyamatra utal, melynek során a régió szert tesz határaira, s mint világos, egyértelm ű , tisztán kivehet ő egység identifikálódik a társadalom területi szervezetében. A régió határai id ő nként megváltozhatnak, a régió pillanatnyi alakja nem szükségszer űen árul el mindent kialakulásának történetér ő l. Igy például számos változás történhet, miel őtt elnyeri pillanatnyi alakját (MEING, D. W. 1972, SHORTRIDGE, J. 1984). Nagyon fontos, hogy ismerjük ezeknek a határváltozá- soknak a történetét, mivel a régió olyan strukturális elemeket is tartalmazhat, amelyek- rő l úgy tű nik, hogy ma nem tartoznak az adott régióhoz, de korábban akár a régió alapvet ő összetev ő it is jelenthették. A régió alakja lehet rögzített (pl. közigazgatási ré- gió) vagy meghatározatlan, így a régió fogalma, pl. az elvárások struktúrájának elemei (természet, kultúra, a lakosság mentalitása) túlmutat annak korlátain és explicit ha- tárain. Az elméleti keret vagy egy régió kialakulásának stádiumában különböz ő te- rületi szimbólumok — különösen a régió neve — már kialakulnak, amelyek tipikusan jellemzik az adott régió szerepét mind a helyi lakosság, mind pedig a területen kívül él ő k regionális öntudatában. Ez a fokozat már sokkal explicitebb kapcsolatban van a tudatformákkal, mint az első szint, mert a régiók képének kialakulása, azaz az elvárá- sok struktúrájának újratermel ődése szoros függvénye a társadalom és az egyén viszo- nyának. A társadalmi intézmények szférájának fejl ődése és a szervezetek különösen fontos szerepet játszanak ebben a folyamatban. Az intézmények szférája magában hordozza a régió hagyományait (annak szerepét a társadalom térbeli szervez ődésében) PAASI, ANSSI : A RÉGIÓK FEJLŐDÉSE ÉS A REGIONÁLIS IDENTITÁS KIALAKULÁSA Tér és Társadalom 3. évf. 1989/3. 70-79. p. 74 és újratermeli a társadalmi tudatot, és ennek részeként a regionális öntudatot. A re- gionális szimbólumok b ővül ő használata — különösen az elnevezéseké — valószín ű leg nagy jelent őség ű az idődimenzió szempontjából. A történelemben eléggé természetes- nek vehet ő az a gyakorlat, hogy kialakul a régiók kontinuitása, pl. a régiók intézmé- nyesült nevének használata olyan id őszakokban, amikor ez az elnevezés még nem ke- rült be a köztudatba vagy lehet, hogy egyáltalán nem volt ismert a lakosság körében, illetve a társadalom intézményes szféráiban. Ez az aspektus nagyon fontos a regionális identitás különböz ő szintjeinek formálódásában, pl. a nemzetállamok és a kisebb ré- giók esetében. Valójában a második és a harmadik szint egyidej ű megjelenései ugyanannak a szakasznak, mivel az intézmények fejl ődése természetes összefüggésben van a régió ne- vének és egyéb területi szimbólumainak elterjedt használatával. A régió képét és az identitás kritériumait a lakosság körében közvetít ő társadalmi és regionális intézmé- nyek fejl ődése nagyon jelent ős az érintett társadalom tagjai regionális' öntudatának új- ratermel ődése szempontjából. Az intézmények fejl ődése itt nemcsak a formális intéz- ményekre vonatkozik, hanem azokra a társadalmi folyamatokra is, amelyekben kiala- kul egy speciális terület sajátos neve mindazon társadalmi szervezetekkel és intézmé- nyekkel együtt, amelyek szimbolikus apparátusukon keresztül (név és egyéb más szim- bólumok mint zászló stb.) és/vagy hatókörükön (pl. piaci vonzáskörzetek) keresztül. Ezek egyrészt a területi szimbólumok meger ő sítését szolgálják, másrészt befolyásolják a régió image-ének alakulását. Egy régió intézményesülése történelmileg meghatározott folyamat, s ha egy- szer a régió már kivívta státusát, mint a társadalom területi szervezetének szerves része, és már beépült a lakosság regionális öntudatába, akkor már rendszerint az adott társa- dalom újratermelésének intézményesített részévé válik. Ebb ő l a szempontból összekap- csolódhat a gazdasági és politikai fejl ődéssel, és azok társadalmi változásaival. Ezek a mechanizmusok a legfontosabbak a regionális rendszer (pl. új régiók) kialakulása szem- pontjából. Mivel a régió intézményesülése magával hozza a fogalmi változást, a regioná- lis öntudat újratermel ődésének szempontjából azok lesznek a legfontosabb intézmé- nyek, amelyek kialakítják, formálják, irányítják és ellen őrzik a szimbolikus környezet tartalmát. Egy nemzetállam szempontjából a legfontosabb faktor természetesen az is- kolák által nyújtott oktatás. A földrajzi és a történelmi nevelés rendszerint a szociali- záció legfontosabb eszközei a nemzetállam számára. Ezek a tantárgyak oltják be a gye- rekekbe a tér alapvet ő képzeteit és annak földrajzi és történelmi alapjait. A földrajz- tanítás a nemzetállamnak az államok rendszerében betöltött szerepével és az állam belső regionális rendszerével kapcsolatos felfogásokat, gondolatokat továbbítja. Amint azt a fentiek mutatják, a finn iskolai földrajztanítás történetileg na- gyon fontos szerepet játszott a regionális öntudat alakításában, mind a reális tudás- anyagot, mind pedig a sztereotípiákat tekintve (PAASI, A. 1984/a). Logikusnak t ű nik, hogy az iskolai földrajztankönyvek nagyon hatékony szerepet játszottak a régiókkal kapcsolatos elvárások struktúrájának kialakításában és fenntartásában. A szociológia klasszikus teoretikusai különösen DURKHEIM, E. (1964) mély- rehatóan elemezték a munkamegosztás fejl ődésének társadalomra gyakorolt hatását. Teljesen megalapozott az a felfogás, mely szerint a helyi tradíciók szerepe csökkenni fog, ezzel szemben a különböz ő „általános" tényez ő k és feltételek egyre nagyobb sze- PAASI, ANSSI : A RÉGIÓK FEJLŐDÉSE ÉS A REGIONÁLIS IDENTITÁS KIALAKULÁSA Tér és Társadalom 3. évf. 1989/3. 70-79. p. 75 repet játszanak majd a társadalom tevékenységében és öntudatának formálódásában. Az emberek szervez ődése olyan alapvet ő érdekazonosság fázisán megy végbe, mely kö- zel hozza egymáshoz s tömöríti ő ket. A térbeli tudat formálódásának szempontjából ez az az id ő szak, amikor Erich Fromm kifejezését használva az „anonim hatalom" jut fő szerephez (F ROMM, E. 1941). Ez alatt azt értjük, hogy a kommunikációs felel ő sség és a szocializációs folyamat áthelyez ődik a kis közösségekb ő l a társadalmi itnézmé- nyekbe. Ugyanakkor ahogy a kis közösségek — mint az emberi létezés alapvet ő térfor- mái — kezdik elveszíteni meghatározó szerepüket a munkamegosztás fejl ődésével, a re- gionális öntudat mind szélesebbé és jelent ősebbé válik, els ődlegesen az újságok és a tan- könyvek lapjain és más irodalmi alkotásokban nyerve kifejezést. A régiók szempontjá- ból ez az egyik feltétele a szélesebb kör ű elvárási struktúrák kialakulásának, amelyek elválhatnak az egyén közvetlen, mindennapi világától, és a kollektív térbeli szerepek felé orientálódhatnak. A finn nép regionális öntudatának fejl ődése szempontjából érdemes megje- gyezni, hogy a finn provinciák akkor jelentek meg a társadalmi tudatban és kezdtek egyre jelent ő sebbé válni, amikor a munkamegosztás egyre jobban elmélyült. A XIX. szá- zad vége felé a helyi tradíciókat egyre inkább a küls ő tradíciók váltották fel, amelyek megkívánták a társadalmi intézmények szférájának növekedését, s ezek kés őbb a társa- dalmi tudat újratermelésére koncentráltak. Finnországban a munkamegosztás térbeli hatásai kétségtelenül fontosak voltak a regionális öntudat fejl ődése szempontjából ab- ban az értelemben, hogy a régiók közötti migrációk következményeként szembekerült egymással a betelepül ő és az őslakosok kulturális hagyományrendszere. A lokális és kulturális jegyek különböz ő sége akkor jelentkezik a legnagyobb mértékben, ha a tér- beli munkamegosztás gyenge. Finnországban a munkamegosztás mindinkább kiszélese- dett és elmélyült, de a régiók örökölt struktúrája nem t ű nt el teljesen. Sőt, ellenkez ő- leg, a társadalom struktúrájának 1950-1970 közötti gyors változásai egy igen széles folyamatot indítottak el a „gyökerek" és a regionális identitás kutatásában. A finn ré- giók örökölt történeti struktúrája még mindig fontos, legalábbis a turizmus szempont- jából, mert általában egy régió image-e az, ami vonzza a turistákat. A probléma termé- szetesen nemcsak kulturális jelleg ű , de nagyon fontos a regionális politika és a turizmus szempontjából is. A régiók örökségének „eladása" nagyon jelent ő s lehet a regionális fejl ődés és fejlesztés szempontjából is. A régió intézményesülési folyamata szempontjából a kulminációs pont és a leginkább hivatalos lépés kétségtelenül a szuverenitás elnyerése a közigazgatás szférá- jában. Ez az a pillanat, amikor a régió a társadalom térbeli szervez ődésének integráns részévé válik. A regionális öntudat kialakulásának azonban ez nem szükségszer ű en a legfontosabb jegye. Bár a közigazgatási státus megszerzése rögzíti a regionális identitás területi kereteit és megteremti alapjait, sokkal fontosabbak azok a társadalmi intézmé- nyek, amelyek aktívan hozájárulnak a regionális öntudat újratermeléséhez, hatnak a mindennapi gyakorlatra azzal, hogy információkat közvetítenek az adott területr ő l. A negyedik szint egy adott régió fejl ődésének bármelyik stádiumára utalhat, míután a régió már a társadalom térbeli szervez ődésében (nem szükségszer ű en közigaz- gatási) és a társadalmi tudatban, valamint a regionális öntudatban elfogadottá vált. Ezen a szinten a régiónak már sajátos struktúrája van, melyet a társadalmi intézmények folyamatosan újratermelnek. A geográfusok az 1970-es évekt ő l kezdve ezt úgy min ő- PAASI, ANSSI : A RÉGIÓK FEJLŐDÉSE ÉS A REGIONÁLIS IDENTITÁS KIALAKULÁSA Tér és Társadalom 3. évf. 1989/3. 70-79. p. 76 sítik, hogy a régiónak már identitása van, amely magába foglalja nemcsak az identitás anyagi alapjait (természet, térbeli, struktúra, kultúra, gazdasági rendszer), de az ún. „mentális szférát" is, azaz azokat a képeket, képzeteket is, amelyek együtt alkotják az elvárások struktúrájának bázisát. A negyedik szint így valójában az állandó intézmé- nyesülési folyamat fogalmi keresztmetszete és ezért annak a folyamatnak a logikai része, mely fokozatosan alakul az adott társadalom fejl ő désével összhangban. A regionális identitás olyan fogalom, amely egy bizonyos régió lakosságával kapcsolatos, és így sok tekintetben analóg a regionális öntudat kategóriájával. Ugyan- akkor, ha a fogalmat szélesebb értelemben a regionális rendszer természeti és társadal- mi fejl ő désének leírására használjuk, vagy lesz ű kítjük a regionális öntudat értelmezé- sére, nagyon tömör interpretáció alakul ki bel ő le. A regionális identitás elmélete sokkal mélyebb elemzést igényel. IV. A regionális identitás A „regionális identitás" összekapcsolja a régió objektív anyagi (természet, kul- túra, gazdaság) és szubjektív (individuális, kollektív képvisel ő it) dimenzióit. A hely identitásához hasonlóan ez is elméleti kategória, amelyet azért fejlesztettek ki, hogy jellemezni lehessen az ember és természeti, kulturális és társadalmi környezete közötti kapcsolatokat. Mint már hangsúlyoztuk, a hely fogalmát ebben a felfogásban szemé- lyes kategóriaként kell értelmezni, amely egyénileg épül fel a személy mindennapi ta- pasztalatain és cselekedetein keresztül, ugyanakkor a régió, ahogy ebben a tanulmány- ban mi értelmezzük, az intézményi szférán keresztül jut el az egyénhez. A régió lénye- ge és történelme az intézményes gyakorlaton keresztül közvetít ődik az egyénhez. A regionális identitás elméleti kategória s mint ilyen, nem annyira nyilvánva- lóan jelentő s az egyén mindennapi életében. Olyan kategória, mely ötvözi azokat az elemeket, amelyek alapvet ő ek a régió intézményesülési folyamatában, és amelyek eh- hez kapcsolódóan megjelennek az elvárások struktúráiban is. A regionális identitásnak szerepe van a régióban és a régión kívül lakó emberek társadalmi osztályozásában is. Hasznosnak t ű nik azonban néhány más elem elkülönítése, amelyek a regionális identi- tás fogalmából erednek. A regionális identitást nem lehet csupán az adott régióban él ő népesség regionális öntudatára korlátozni, hanem ehelyett annak a régióban és az azon kívül él ő k regiobálisöntudatát a régió anyagi és „mentális" adottságait (elvárások struk- túrája) és a regionális öntudat folyamatos újratermel ődését magában foglaló intézmé- nyesülési folyamaton kell alapulnia. Az alapvet ő különbség a régió identitása és a lakosság regionális identitása kö- zött áll fenn, amely részben összefüggésbe hozható a regionális öntudattal. A geográ- fusok tradicionálisan a lakosság regionális identitására a regionális öntudat fogalmával utalnak (MORGAN, F. W. 1939, WHITTLESLEY, D. 1954, GILBERT, E. W. 1960, GILBERT, E. W.—LITT, B. 1960, DICKINSON, R. 1970, SAARINEN, T. 1976). Cél- szer ű nek t ű nik a regionális öntudat két részre osztása: 1. a regionális közösséggel való azonosulás, 2. a régió szerepe a regionális öntudat hierarchiájában. Ez utóbbi arra a tényre utal, hogy az ember ugyanabban az id ő pontban számtalan regionális egység ke- retei között él, amelyek számára különböz ő jelentő ség ű ek és különböző képpen szim- PAASI, ANSSI : A RÉGIÓK FEJLŐDÉSE ÉS A REGIONÁLIS IDENTITÁS KIALAKULÁSA Tér és Társadalom 3. évf. 1989/3. 70-79. p. 77 bolizálódnak attól függ ő en, hogy milyen fontosak az adott társadalom számára (KNIGH, D. 1982 ► . Minél nagyobb a régió, annál szimbolikusabb jelentésekkel kell rendelkeznie. A regionális öntudaton belül hasonlóképpen hierarchikus az elvárások struktúrája, tar- talma változik a különböz ő regionális szinteken, az egyén közvetlen környezetét ő l kezdve a nemzetállamig és végül a globális közösségig. A regionális közösséggel való identitás ugyancsak két szintre osztható: 1. tény- /eges és 2. szellemi azonosulás. Az első az egyének közötti tényleges viszony (általában négyszemközti) azokra a kapcsolatokra utal, amelyek bizonyos módon köt ődnek a ré- gióhoz (pl. részvétel a regionális szervezetekben), vagy olyan gyakorlati tevékenységek, amelyekben a régió problémamentes közös kulturális bázisként jelenik meg. Ezekbe a tevékenységekbe olyan emberek kapcsolódnak be, akik ugyanazt a nyelvet (vagy dia- lektiust) beszélik, vagy ugyanazok az elvárásaik a tér és id ő szervez ődésének vonatko- zásában. A mindennapi közösség szerepe nyilvánvalóvá válik a migráció esetében, ami- kor a bevándoroltak összeütközésbe kerülnek az új régió elvárási struktúráival, mely megköveteli az új kultúrához való alkalmazkodást. A szellemi azonosulás arra az „azo- nosulási kép"-re utal, amelyet például a régió tömegkommunikációs eszközei közvetí- tenek az egyén felé. Ebben az összefüggésben beszélhetünk „írott identitás"-ról is (LÖNNQUIST, B. 1985), amely a helyi újság lapjain, regényekben stb. jelenik meg, tükrözve a régió eszmei azonosságát. Ez tipikusan azért jelenik meg, hogy képet adjon az egyének közötti szolidaritás létezésér ő l. Az újságok esetében ezek a kifejezések visz- szatükrözik a tömegtájékoztatás alapvet ő társadalmi funkcióit, pl. közös társadalmi ér- tékeket teremtenek az újság terjesztési körén belül. Egy konkrét példa Finnországban a regionális fejl ődés egyenetlensége, amely teljesen új regionális terminológiát alakított ki a fejletlen területek napilapjaiban. Különösen tipikus az a jelenség, hogy a régió fej- l ődésére vonatkozó bonyolult gazdasági és politikai kérdések egy része misztifikáló- dott. Ugy vélték, hogy ezek a kérdések rendkívül bonyolultak, s hogy a területek hat- nak egymásra és nem a politikai döntéshozók vagy a gazdasági viszonyok (G REGORY, D. 1978). A regionális terminológia az 1970-es években rendkívül népszer ű vé vált Finn- országban. Az egyik indikátor az ideális azonosulásról, a „regionális szellem"-r ő l foly- tatott viták voltak. Ezt a kifejezést el őszeretettel használták a regionális napilapok. Ezek a kifejezések a XIX. század végén keletkeztek és a Helsinki Egyetem regionális alapon szerveződ ő hallgatói egyesületei révén kerültek használatba. A szociológusok és a m űvelődéskutatók kifejezésre juttatták, hogy az etnikai csoportok meghatározása társadalmi folyamatokban megy végbe, és egy csoport kiala- kulásának el őfeltétele, hogy felbukkanjon az a valaki vagy valami (személyek, intézmé- nyek, szervezetek), amelyek képesek az alapvet ő definíciók meghatározására (PAASI, A. 1984). Az etnikai csoport kialakulásának kiindulópontja általában maga egy társa- dalmi csoport. Ha a régió az osztályozás egyetlen lényeges kiindulópontja, akkor a „külső " definíciók szerepe lényegesen nagyobb. Ez szükségszer űen hangsúlyozza az intézményi szféra szerepét, s ez a szerep úgy jelenik meg, mint társadalmi kontroll, s végül mint hatalom. A régió identitása „szubjektív" és „objektív" részre is osztható. Az el ő bbi azokra az el képzelésekre utal, amelyekkel: 1. az ott lakók és 2. a régión kívül él ő k rendelkeznek az adott régióról. A második pedig azokra az osztályozásokra vonat- kozik, amelyeket a különböz ő d iszciplinák képvisel ő i kutatási eredményként alakítottak PAASI, ANSSI : A RÉGIÓK FEJLŐDÉSE ÉS A REGIONÁLIS IDENTITÁS KIALAKULÁSA Tér és Társadalom 3. évf. 1989/3. 70-79. p. 78 ki, pl. olyan regionális felosztások, amelyek a természeti környezetre, kultúrára, tájakra stb. épülnek. Ez a rendszerint statikus identitás valójában a régió egyik hagyományos földrajzi meghatározása. Az „objektív" kifejezés használata itt nem utal a régió termé- szetének semmilyen ontológiai jelleg ű megközelítésére. A regionális felosztások egy szempontból objektívek t. i. bizonyos objektív kritériumok alapján jöttek létre (mely kritériumok kiválasztása természetesen szubjektív döntés eredménye). A regionális fel- osztások nem szükségszer ű en objektívek, ami az érintett társadalom regionális rendsze- rének fejl ődését illeti, mivel pl. ha a regionális felosztás természeti feltételeken alapul, nem szükségszer ű en tükrözi vissza a társadalom és térbeli szervez ődése közötti dina- mikus kapcsolatokat. Egy régióról kialakított bels ő és küls ő elképzelések rendszerint alapvet ő részei egy régió identitásának, és az elvárások struktúrájának fogalma hasznos lehet ezek meg- értéséhez. Ezek az elképzelések, képzetek részét képezik a régió dinamikus kontinuitá- sának. Mint fentebb állítottuk, az elvárások struktúrája és a régió közti viszony nem állandó, mivel az els ő tényez ő re az a jellemz ő , hogy a régió történelmére és korábbi jegyeire utal, amelyek természetesen reprodukált formákban ma is tovább élnek az in- tézmény-szférában. Másrészt az utóbbi általában a jöv ő felé irányul. Az elvárások struktúrája tartalmazhat olyan elemeket is, amelyek nem közvetlenül a kérdéses régió- ból erednek, de beágyazódtak a régión kívüli regionális öntudatba. A régíóról alkotott képek — mind a bels ő k, mind pedig a külső k — rendkívül fontosak ma a turizmus szem- pontjából. Ebb ő l a szempontból is nagyon lényeges, hogy megértsük a régió intézmé- nyesülési folyamatát. V. Összegzés Az elvárások struktúrája nagyon fontos kategória, mely el ő segítheti a társadal- mi klasszfikáció megértését, és amely a való világ természeti és kulturális jegyein alapul. Ha a fogalom konkrét szituációkban az id ő -tér viszonyokhoz kapcsolódik, akkor fel- használható a térbeli tudat hierarchikus természetének elemzésére is. A földrajzi kuta- tás szempontjából és különösen a regionális földrajz néz ő pontjából a régiók elvárási struktúráinak megértése megköveteli a régiót létrehozó és a regionális öntudat részét alkotó történelmi folyamatok elemzését. Ahhoz, hogy megértsük az elvárások struktú- rájának egyik generációtól a másikig történ ő továbbvitelét, meg kell határozni az intéz- ményi szférát, amely állandóan újratermeli ezeket a struktúrákat, és módosítani is tud- ja azokat a társadalom fejl ődésének folyamatában. Fordította: dr. Huszti Judit IRODALOM BERGER, P.—THOMAS, L. 1976: The Social Construction of Reality. A Treatise in the Sociology of Knowledge. Penguin Books, Harmondsworth. DICKINSON, R. 1970: Regional Ecology. The Study of Man's Environment. John Willey, New York. PAASI, ANSSI : A RÉGIÓK FEJLŐDÉSE ÉS A REGIONÁLIS IDENTITÁS KIALAKULÁSA Tér és Társadalom 3. évf. 1989/3. 70-79. p. 79 DURKHEIM, E. 1964: The Division of Labour in Society. Free Press, New York. FROMM, E. 1941: Escape from Freedom. London. GIDDENS, A. 1979: Central Problems in Social Theory: Action, Structure and Contradiction in Social Analysis. University of California Press, Berkeley. GILBERT, E. W. 1960: The idea of the region. Geography 45, pp. 157-175. GILBERT, E. W.—LITT, B. 1960: Geography and regionalism. In: Taylor — Griffith (eds.): Geo- graphy in the Twentieth Century. Methuen, London. GREGORY, D. 1978: Ideology, Science and Human Geography. Hutchinson, London. HÁGERSTRAND, T. 1970: What about people in regional Science? Papers of the Regional Science Association 24, pp. 7-21. HÁGERSTRAND, T. 1973: The domain of human geography. In: Chorley, Richard Direc- tions in Geography. Methuen, London. KNIGHT, D. 1982: Identity and territory: geographical perspective on nationalism and regionalism. Annals of the Association of American Geographers 72. 4. pp. 514-531. L IEBKIND, K. 1984: Minority Identity and Identification Processes: A Social Psychological Study. Societas Scientiarum Fennica, Commentationes Scientiarium Socialium 22. Helsinki. LÖNNQUIST, B. 1985: Identitet som kulturel I resurs och manifestation. Nord-Nytt 26. MEI NIG, D. W. 1972: American Wests, preface to a geographical interpretation. Annals of the As- sociation of American Geographers 62.2. pp. 159-184. MORGAN, F. W. 1939: Three aspects of regional consciousness. Sociological Review 31. pp. 68-88. PAASI, A. 1984/a: Aluetietoisuus ja alueellinen identiteetti ihmisen spatiaalisen sidoksen osana (Summary: Regional consciousmess and regional identity as part of man's spatial ties). Publi- cations of the Society of Planning Geography 13. Helsinki. PAASI, A. 1984/b: Kansanluonnek5sitteesta ja sen k'áytösü suomalaisissa maantiedon kouluoppi- kirjoissa — tutkimus alueellisista stereotypioista (Summary: The concept of national character and its use in Finnish school geography textbooks — a study of regional stereotypes). Univer- sity of Joensuu, Research Reports of the Faculty of Education No. 2. PAASI, A. 1986: The institutionalization of regions: a theoretical framework for understanding the emergence of regions and the constitution of regional identity. Fennia 164. I. pp. 105-146. PRED, A. 1980: Social reproduction and the time-geography of everyday life. Geografiska Annaler 65B, pp. 5-22. PRED, A. 1984: Place as a historically contingent process: structuration and time-geography of be- coming places. Annals of the Association of American Geographers 74.2. pp. 279-297. RE LPH, E. 1976: Place and Placelessness. Pion, London. SAAR INEN, T. 1976: Environmental Planning, Perception and Behaviour. Houghton Mifflin, Boston. SHORTRIDGE, J. 1984: The emergence of "Middle West — as an American regional label. Annals of the Association of American Geographers 74.2. pp. 209-220. WHITTLESEY, D. 1965: The regional concept and regional method. In: James, P.—Jones, E. (ed.) : American Geography, Invertory and Prospect. Syracuse University Press, pp. 19-68.