Tér és Társadalom 23. évf. 2009/3. 205-209. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s3 Maradékok boltja 205 MARADÉKOK BOLTJA (Egy visszavonuló levelei) Kedves B.! Így, a rugalmas elszakadás — vö. visszavonulás — közepette felvet ődik az ember- ben a kérdés: fél évszázados pályája során miért nem vált valamely földrajzi irány- zat, „modern" szemlélet, metódus követ őj évé, netán prófétájává? Miért nem man őve- rezte magát valamely szakmai surranópályára, ahol esetleg az „újdonság" energiáit felhasználva el őzhette volna pályatársait. Pedig kínálkozott néhány ilyen szakmai surranópálya, példának okáért a szociálgeográfia, a regionális tudomány, újabban a kritikai földrajz vagy a posztmodern irányzat. De valahogy egyik sem érintett meg igazán. Az alábbiakban a „ miértekre" próbálok választ adni néhány hevenyészett bekezdésben, melyekben persze nem az én kívülmaradásom okai az érdekesek, ha- nem néhány, ezen irányzatokra vonatkozó — talán nem érdektelen — megjegyzés. Először a kritikai földrajzról! (A kritikai földrajz Magyarországon a 2002 júniu- sában Békéscsabán tartott konferencián „fedte fel" magát igazán; a konferencián elhangzottakból a Tér és Társadalom 2003/2. száma közölt válogatást. Megvallom, meglehetősen hiányos ismereteimet én is els ősorban e konferencia anyagából s néhány, véletlenszer űen elém kerül ő tanulmányból szereztem ezen „új irányzatról".) Tehát a kritikai földrajzról. Ami nincs! Nem is lehet. Mert mi a (társadalom)földrajz feladata, témája, produktuma? A „valóság" geográfia által vizsgált szegmense alapos, okadatolt állapotának, folyamatainak feltárása. Teljesen természetes, hogy ha eközben valaminő „meg nem felelésbe" botlik, azt is vizsgálódásai tárgyává teszi, olvasói tu- domására hozza. Ha ez kritika — márpedig az! —, akkor az „bele van építve" minden korrekt (társadalom)földrajzi kutatásba, elemzésbe, publikációba, annak szerves, ma- gától értetődő része! A kritikai geográfusok által a maguktól, produktumaiktól meg- követelt elkötelezettség pedig — elkötelezettség a társadalmi igazságosság (melyik?), a progresszív társadalmi változások, netán a „nép" stb. mellett — csak ront a helyzeten. Az eleve „elkötelezett" kutató ugyanis hajlamos a tényeket el őfeltételezései szerint használni, akár akaratlanul is. Ett ől produktuma „kritikusabb" lehet ugyan, de miután nem tükrözi „fénytörés nélkül" az „állapotokat", folyamatokat — használjunk nagy szavakat: a valóságot —, kevesebbet használ, mint egy higgadt elemzés. (Lásd, kedves B. az aprófalvak „elkötelezettjei" által mondott-leírt badarságok dús csokrát, a „hús- boltot minden faluba" kívánságtól az „egykori falvakban mennyivel egészségesebb volt az élet", s hasonló vélekedésekig.) S ha valaki vehemensebben kritizál, még nem teremt új geográfiai irányzatot. S a közkelet ű vélekedésekkel ellentétben a „jó" föld- rajz már a szocialista érában is „kritizált"; vitatható tehát Timár Judit véleménye, mely szerint „...a kritikai geográfia hiánya az egész poszt-szocialista közép- és kelet- európai régióra jellemz ő, a problémarendszer specifikus jellege nem kétséges... A szocializmusnak... ezek a folyamatosan újratermel ődő társadalmi-területi egyenl őt- Beluszky Pál: Maradékok boltja. (Egy visszavonuló levelei). Kedves B! Tér és Társadalom, 23. 2009. 3. 205–209. p. 206 Beluszky Pál TÉT XXIII. évf. 2009 • 3 lenségei, az ezekkel szemben érzéketlen, illetve tehetetlen politikái, sem számos további (nemi, etnikai stb.) problémái nem hívtak életre Magyarországon egy átüt ő erej ű radikális, illetve kritikai földrajzot." (Timár 2003b, 55) Nos, ezzel szemben tény az, hogy az 1970-es évek elejének—közepének jónéhány földrajzi tanulmánya foglal- kozott épp a hátrányos helyzetű vagy más elnevezéssel elmaradott területek problé- máival, adatszerűen feltárták, elhatárolták ezeket a térségeket, leírták állapotukat, rá- mutattak a hátrányos helyzet okaira is. Ezen okok között pedig a „sorscsapás- szerűek" mellett — a természeti környezet kedvez őtlen agráradottságai, hátrányos for- galmi helyzet stb. — számos olyan is akadt, amely a kormánypolitika, a gazdaság- és területi politika — az addig körülhozsannázott s bírálhatatlan párt- és kormánypolitika — téves, voluntarista döntéseib ől, az egész államberendezkedés m űködési zavaraiból fakadt, a parancsuralmi jelleg ű irányításból, a lokális érdekek — egyáltalán az érdekek pluralitásának — el nem ismeréséb ől, a civil társadalom felmorzsolásából, az uniformi- zálásból és így tovább. Hogy ezek a vizsgálódások, illetve kritikák „radikálisok" vol- tak-é, nem kívánom megítélni, de hogy nem voltak teljesen hiábavalóak, az egyértel- mű. Ezek a kutatások is hozzájárultak a hetvenes évek második fele, a nyolcvanas évek településpolitikai vitáinak kibontakozásához, érvkészletet kínáltak a vitázóknak, s a nyolcvanas évek második felében már a hivatalos településpolitika is — kénytelen- kelletlen — korrekciókra kényszerült (az 1971-es OTK felülvizsgálata, a településfinan- szírozási rendszer reformja — fejkvóták! —, a hátrányos helyzet ű területek létének, illetve támogatásuk szükségességének elismerése, inkább szimbolikus, mint hatásos intézkedé- sek megtétele e téren stb.). S őt mindezen túl a településpolitikai viták a hetvenes— nyolcvanas években az általános rendszerkritika el őfutárainak bizonyultak, hisz a tele- püléspolitikával kapcsolatban számos olyan kérdést fel lehetett vetni, melyeket a „nagypolitika" mezején még nem érhetett kritika (a „másság" elismerése, a kizárólag felülről való irányítás anomáliái, az alternatív megoldások — általában a pluralizmus — létjogosultsága, a „reáliák" felett eluralgó ideológia káros következményei stb.). Napjainkban is számos, nem „Icritikai földrajzi" indíttatású vizsgálódás vezet ugyanoda, mint ahová egy elkötelezett kritikai geográfus jutna (s talán több meg- győző erővel). Vegyük például a várossá nyilvánítás magyarországi gyakorlatának kérdését — noha jónéhány tanulmány valóban els ősorban a jelenlegi gyakorlat kriti- káját tartalmazza —; akkor lesz meggy őző a vitánk e gyakorlattal, ha masszív szak- mai hátteret állítunlc a várossá nyilvánítások gyakorlata mögé (pl. a városi rangú települések vagy a várossá nyilvánított községek pozíciója a településhierarchiában, fejlettségük, térségi szerepük, vonzáskörzeteik jellemz ői stb.). A városi rangú és a városi funkciójú települések közötti meg nem felelés dokumentálása többek között a társadalomföldrajz feladata. Ennek alapján vethet ő fel a jelenlegi gyakorlat korrek- ciója. S itt következhet(ne) a kritikai földrajz dilemmája, mondhatnánk itt eshetne csapdába. Ha ugyanis kritikával illetné a jelenlegi gyakorlatot, világossá kell tennie, melyik elemében rossz az. Csakhogy ez már „ízlés" kérdése: azért, mert e gyakorlat vét a szakmaiság ellen — mert nem városi funkciójú településeket „emel" várossá —, vagy azért, mert egyes pályázóknak — amelyek funkcionális értelemben szintén nem városok — „igénylését" elfogadja, másokét viszont nem, így az esélyegyenl őség elve ellen vét. Vagyis az értéksemlegesség és az elkötelezettség kérdéskörébe botlunk. Beluszky Pál: Maradékok boltja. (Egy visszavonuló levelei). Kedves B! Tér és Társadalom, 23. 2009. 3. 205–209. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s3 Maradékok boltja 207 „A kritikai geográfia a társadalomföldrajzban kifejlesztett és használt eszmék, kon- cepciók és gyakorlatok kiterjedt halmazát jelenti. Azok az elkötelezettségek kötik össze az 'elemeket', s formálják egy irányzattá, amelyeket részben vagy teljességé- ben a magukat kritikai geográfusoknak tekintett kutatók felvállalnak" — írta Timár Judit a TÉT különszámának — 2003/2. szám — szerkeszt ői előszavában (Timár 2003a). Csakhogy sokfelé kötelezheti el magát a kritikai geográfus is. (Ezt hangsú- lyozzák maguk a kritikai geográfusok is; ismét Timár Juditot idézve: „...nem cél valamely elmélet privilegizálásában konszenzusra jutni..." [Timár 2003a, 3]). Na már most: ha ezen az úton következetesen végigmegyünk, akkor eljuthatunk az ultrakonzervatív, neomarxista, liberális, nacionalista, monarchista, taoista vagy vegetáriánus kritikai földrajzig? Csak csapjon bele a lecsóba? Egyszóval: a társadalomföldrajz, ha lelkiismeretesen vizsgálódik, sokoldalúan fel- tárja a jelen térbeli állapotait, folyamatait, az ezekben rejl ő különböző jellegű ellent- mondásokat, ezek okait — ezek kritikája kézenfekv ő —, de pusztán a „kritikára" való elszánt törekvés nem teremt „más" földrajzot a „konzervatív" földrajzzal szemben. A kritikai elem hangsúlyozása nem kett őzi meg a geográfiát! (Ezért vitatható Timár Judit megállapítása: „...a konzervatív geográfiával egyet nem ért ők számára a kritikai geográfia egy megújulási lehetőség. Választani azonban nem e kett ő közül kell, illetve lehet, hiszen számos más lehet őség is nyitva áll." [Timár 2003a, 3]) A szociálgeográfiáról: a szociálgeográfia a hatvanas évek végét ől, a hetvenes évek- ben kétségtelenül üdít ő felfrissülést jelentett a magyar geográfia életében is. Míg ko- rábban a társadalomföldrajz — alias gazdasági földrajz — számára mindenekel őtt „tér- kép volt a táj", a makrotérb ől, annak folyamataiból, „ráhatásaiból", elvárásaiból kiin- dulva vizsgálódott — abban is tükröződik ez a felfogás, hogy a korabeli magyar gazda- ságföldrajzi termést szemügyre véve az országos lépték ű publikációk aránya kiemel- kedően magas —, kisebb vizsgálati egységei is a „nagy egész" kivágatai voltak csupán, s azt láttatta, ami "kívülr ől" is, „felülről" is látható-észlelhet ő volt, addig a szociálgeográfiai közelítés a lokalitásból indult ki, a helyi társadalmak „térbeliségét" tárta fel, a valót s annak égi mását — mental map! —, a társadalom és a tér (földrajzi környezet) kapcsolatát helyezte vizsgálati középpontjába. (A geográfiával most ismer- kedők kedvéért egy egyszerű példa: egy térség közlekedési földrajza a „szociálgeográfia előtt" a közlekedési hálózatok leltározását, felmérését jelentette, s űrűségüket, hálózato- sodásukat, a rajtuk zajló forgalmat, menetrendi adatokat, izokronokat stb., addig a szociálgeográfia az egyes települések, térségek társadalmi csoportjainak utazási igé- nyeit, szokásait vette számba, elégedettségüket vagy panaszaikat a közlekedési lehet ő- ségek kapcsán, a közlekedés költségeit a családi büdzsében, az utazási szokásaikat alakí- tó tényezőket és így tovább.) Ez a szemléletváltás az adott pillanatban — a „létező szoci- alizmus" viszonyai között — kétségtelenül figyelemreméltó, termékenyít ő, mond- hatni merész volt, hiszen kiderülhetett — az el őbbi példánál maradva —, hogy egy- egy térség vagy település lakóinak közlekedési lehet őségei nem a létezhető legjob- bak, végső soron akár odáig is eljuthatott a szociálgeográfus, hogy a létez ő szocia- lista világ nem a világok legjobbika. Beluszky Pál: Maradékok boltja. (Egy visszavonuló levelei). Kedves B! Tér és Társadalom, 23. 2009. 3. 205–209. p. 208 Beluszky Pál TÉT XXIII. évf. 2009 • 3 Mindez tehát kedvező hatást, komplexebb szemléletet, társadalmi érzékenységet és sok egyebet eredményezett a magyar geográfiában, de új földrajzi diszciplinát nem hozott létre, noha számosan a „gazdasági földrajz" új ágazataként üdvözölték, tanszé- kek elnevezésébe foglalták s megkísérelték tudomány-rendszertanilag a (társadal- mi)földrajz kereteibe illeszteni (tudományág?, alág?, ágazat?, alágazat?, fattyúhaj- tás?). Ez utóbbi törekvés a nagy igyekezet ellenére nem járt sikerrel, a szociálgeográfia tudományrendszertani helye bizonytalan maradt. (Messzire vezetne ezen kísérletek buktatóit sorra venni, csak azt említem, hogy ha a szociálgeográfia a gazdasági földrajzzal egyenl ő hierarchikus pozícióban lévő tudományág — alág, ága- zat; lásd előbb —, akkor megkettőződik e két diszciplina további tagolódása; van tehát turizmus földrajz és turizmus szociálgeográfia, településföldrajz és település szociál- geográfia? Ha nem, minden alágazaton (?) belül van „nem-szociálgeográfia" és szociálgeográfia, vagyis „hagyományos" turizmusföldrajz és turizmus-szociál- geográfia a turizmusföldrajzon belül?) Ott kezdtem a kitér őbe, hogy a szociálgeográfia tudományrendszertani besorolása „lógva" maradt. Érthet ő módon! A szociálgeográ- fia nem külön terrénuma, ága a földrajznak, hanem szemlélet, a szemléletb ől is fa- kadó preferált módszertani apparátus (interjúk, kérd őíves adatgyűjtés, az empirikus szociológia egyéb módszerei). Mint ilyen, jelen van a társadalomföldrajz minden ágazatában — településföldrajz, idegenforgalmi földrajz, népességföldrajz stb. Hogy aztán a különböz ő „felépítmények", elméletnek látszó szövegek kerültek erre a (szemléleti) alapra, más kérdés. Így pl. a társadalmi tevékenységi formák precíz skatulyázása, melyr ől annyi, de annyi vita folyt! Három, öt, hét vagy akár több alap- funkciója van a társadalomnak? A nagyobb skatulyákban vannak-e kisebb skatu- lyák? Ezeket csinos keretekbe lehet írni, s köztük mutatós nyilakat rajzolni (a viták örvendetesen emelték a citációk számát!). Mindez azonban teljességgel lényegtelen a szociálgeográfia megítélése szempontjából. A szociálgeográfia lassan ki is kopott a szóhasználatból — pl. az egyetemi tanszékek elnevezése terén a „területfejlesztés" lett a trendi, a tanulmányok alcímeiben is egyre ritkábban szerepel a szociálgeográfia kifejezés stb. De ez nem a szociálgeográfia kudarcának a jele, s őt! Mint szemlélet- módszer általánosan elismertté-használatossá vált, beépült a geográfia eszköztárába. S ez ellen semmi ellenvetésünk nem lehet, legfeljebb a neofiták figyelmét hívhatjuk fel e módszerek kontrollált használatára, ami egyébként minden módszerre igaz. (Amikor egy előadásból arról értesültem, hogy Szolnok lakóinak legnagyobb problémája a szúnyogok túlzott aktivitása, a világ változékonyságára kellett gondolnom. Télen bez- zeg a járdák csúszós volta okozza a legtöbb gondot a város lakóinak!). Én meg addig vártam, hogy már nem érdemes szociálgeográfussá válnom. De a posztmodernhez való viszonyom taglalásától id őközben lemondtam. Többet érdemel, mint egy nyár esti levél utolsó néhány bekezdését. Barátsággal Pál (Beluszky Pál visszavonuló) Beluszky Pál: Maradékok boltja. (Egy visszavonuló levelei). Kedves B! Tér és Társadalom, 23. 2009. 3. 205–209. p. TÉT XXIII. évf. 2009 • 3 Maradékok boltja 209 P. S. Egyébként a kritikai geográfusokkal semmi bajom. Csupán „viszonyomat" szeret- tem volna tisztázni. Szándékomat egy beszélgetésben a következ ő dramolettel érzé- keltettem (székely anekdota után szabadon): Szín: Kritikai földrajzi konferencia recepciója: Én: Jó napot kívánok! Ez itt a kritikai földrajzi konferencia? Recepció (örömmel): Igen! De jó, hogy jött! El őad? Én: Á dehogy! Recepció: Hozzászól? Én: Ugyan már! Recepció: Érdeklődő? Én: Isten ments! Recepció: Hát akkor miért jött? Én: Csak közölni: rám ne számítsanak! Irodalom Timár J. (2003a) Szerkeszt ői előszó. — Tér és Társadalom. 2.1-3. o. Timár J. (2003b) Problémák és perspektívák: „Mi a teend ő" a kialakulóban lévő kritikai geográfia szá- mára Magyarországon? — Tér és Társadalom. 2.53-65. o.