Tér és Társadalom 23. évf. 2009/3. 199-203. p. Tér és Társadalom XXIII. évf. 2009 • 3: 199-203 BESZÁMOLÓ KNOWLEDGE AND POWER — 7TH INTERDISCIPLINARY SYMPOSIUM ON KNOVVLEDGE AND SPACE1 (Heidelberg, Németország, 2009. június 17-20.) CZIRFUSZ MÁRTON Peter Meusburger, a Heidelbergi Egyetem Földrajz Intézetének szeniorprofesszora az elsősorban a társadalomföldrajzosok új generációjának szervezett tízéves Hettner-Lectures sorozat után újabb nagyszabású vállalkozásba fogott. A 2006 és 2010 között a Klaus Tschira Foundation támogatásával megrendezésre kerül ő Knowledge and Space sorozat tíz szimpóziuma a tudás keletkezésének, terjedésének és felhasználásának kérdéseivel foglalkozik, különös tekintettel ezek térbeli vonat- kozásaira. A négynapos rendezvényeken mintegy 15-20 el őadó tart egyenként fél- órás előadást, amelyeket negyedórás vita követ, az egy szekcióba tartozó 2-3 el ő- adás végén pedig háromnegyedórás általános vitára kerül sor. Ez a forgatókönyv teszi lehetővé, hogy a sokféle szakterületr ől, a világ különböz ő országaiból érkez ő előadók és a hallgatóság jobban elmélyedjen a témákban, és megtalálja az el őadá- sok közötti összefüggéseket. Egy-egy szimpózium el őadásai később tanulmánykötet formájában a Springer Kiadó gondozásában jelennek meg. A 2009. júniusi, hetedik szimpóziumra (Knowledge and Power) a tudás és a hata- lom összefliggéseivel foglalkozó el őadókat hívtak meg a szervez ők Heidelbergbe. A sorozat egészével összehasonlítva a geográfusok felülreprezentáltak voltak; a 16 el ő- adóból heten földrajzosok, emellett antropológus, nyelvész, pszichológus, szocioló- gus, teológus és asszirológus beszélt kutatásairól. A tizenhat el őadást a szervez ők hat szekcióba (Tudás és hatalom: elméleti meg- fontolások, Politika és tér I—II., A vallás hatalma, A kapitalizmus er ősítése, Kom- munikáció és publikáció: a hatalom alapja) sorolták be. Bár a szekciókon belül is viszonylag erős kapcsolódásokat lehetett felfedezni (ezek kidomborítását segítették a szekcióvégi viták), sokszor szekciókon átível ő kérdések is azonosíthatók voltak; ezek szubjelctív jelleg ű bemutatását tartalmazza a beszámoló további része. BESZÁMOLÓ Tér és Társadalom 23. évf. 2009/3. 199-203. p. 200 Beszámoló TÉT XXIII. évf. 2009 • 3 Általános—egyedi, távolság—közelség A társadalomföldrajz egyik örökérvény ű ellentétpárja a helyek-terek egyedisége és az ezzel szemben álló általános törvényszer űségek megfogalmazása, ami a hata- lom és a tudás viszonylatában is értelmezhet ő. A konferencia előadásai közül első- sorban a földrajzosok érintették a kérdéskört, ám sokkal inkább a két fogalom kö- zötti átjárhatóság bemutatását hangsúlyozva. John Agnew előadásának központi állítása szerint például a világpolitikai ismereteink megkérd őjelezhető egyediségek általánosításán alapulnak, ami jól tetten érhet ő az amerikai (az Egyesült Államok- ban megfogalmazott) geopolitika globális kiterjesztését szolgáló projektekben (lásd az afganisztáni és az iraki háborút). Hasonló térségi szintek közötti információ- és hatalom-kiterjesztési eljárásokat elemzett kritikai szemszögb ől Jeremy Crampton a társadalomföldrajzi tematikus térképek ábrázolási módszerei (felületkartogram és izovonalak) kapcsán. Az ismeretek általánosításának más vonulatát mutatta be Trevor Barnes az amerikai hírszerzésnél a második világháború alatt és után készült országismertet ők megírásában (lásd ma a CIA World Factbookot) a földrajzos munkatársak, pl. Richard Hartshorne szerepét és tudományfelfogását vizsgálva; valamint Anssi Paasi az egyetemi élet és a publikációs lehet őségek és elvárások nemzetköziesedését (nemzetközi egyetemi rangsorok) és az angloamerikai hegemó- nia (ISI citációs indexek) kiterjesztésének következményeit elemezve. A fenti kutatási témák a hatalomhoz és tudáshoz való közelség—távolság vizsgála- tába is átvihetők, mint ahogy Peter Meusburger konferenciafelvezet őjében utalt rá. Nico Stehr szociológus elméleti jelleg ű előadásában megállapította, hogy fokozatosan növekszik a távolság a tudományos és a mindennapi tudás között (többek között a small science-et felváltotta a big science); ugyanakkor a társadalomföldrajzban ezzel mintegy ellentétesen egyre többen fordulnak a „mindennapi" életben, nem földrajzo- sok által teremtett földrajzokhoz. Derek Gregory előadása szemléletesen mutatta be az iraki háború példáján a földrajzi tudás, a hadsereg hatalomgyakorlása és ennek kommunikációja révén konstruált terek és földrajzok közötti kapcsolatokat. Foucault, biopolitika, kirekesztés Michel Foucault munkássága a társadalomföldrajzi elméleti és gyakorlati kutatá- sokra is nagy hatással volt, amelyre több el őadó is épített. Derek Gregory egyrészt Foucault-nak a fogalmak genealógiájáról vallott nézetét használta fel a Közel-Kelet jelentésváltozásainak megragadásában; Edward Saidra is hivatkozva bemutatta, hogyan vágott rendet a Nyugat az utóbbi évszázadokban a Közel-Kelet világában, többek között a térség térképi-terepi felmérésével. Ezen túl a foucault-i biopolitika- koncepció alapján világított rá, hogy az iraki invázió minden egyes mozzanatában az emberi testek vagy azokra való utalások jelennek meg — egyrészt az iraki hata- lom fenntartásának és kiterjesztésének kulcsszerepl őin (a hadsereg vezet őin) BESZÁMOLÓ Tér és Társadalom 23. évf. 2009/3. 199-203. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s3 Beszámoló 201 keresztül, másrészt az általuk gyakran használt orvosi analógiákban (pl. az iraki ellenállás, mint rák vagy fert őzés, amelyet sebészi eszközökkel kell megszüntetni). Sarah de Leeuw a világ egy teljesen más vidékén, Kanada Brit Columbia tartomá- nyában vizsgált hasonló biopolitikai természet ű folyamatokat. Előadásában az ottani őslakosságot a nyolcvanas évek közepéig az iskolai oktatás és nevelés során „gyarmatosító" gyakorlatokat mutatta be, amelyekkel kifejezetten az emberi testre irányulva az indián gyerekeket „modern" fehér feln őttekké próbálták meg átformálni. Ennek a témának a kapcsán is felmerült a kirekesztés és a hatalommal szembeni ellenállás kérdésköre, keveredtek az optimistább és a pesszimistább álláspontok. Nico Stehr szerint Foucault m űveiben alábecsüli az egyén és a társadalom ellenál- lásra való képességét, Dale Eickelman pedig hangsúlyozta a muszlim közösségek- ben az oktatás és a tömegkommunikációs eszközök elterjedésével a vallási és poli- tikai hatalmi harcok és viták nyitottabbá válását, de legalábbis áthelyez ődését. Ezzel szemben Sarah de Leeuw esettanulmánya a „fejlett világ" esetében is épp ellenkez ő jelenségeket tárt fel, és Anssi Paasi sem volt túl bizakodó a tudományos életben az angolszász hegemónia csökkenésében. Esztétikum, kommunikáció, vallás Hatalom és tudás összeér az esztétikummal, a vallással, valamint a kommunikációs formákkal és gyakorlatokkal. Ezek bonyolult összefüggéseit több el őadó is érintette. A tudás soha nem tiszta és objektív, mindig min őségi tartalma is van. Trevor Barnes mutatott rá arra, hogy még az objektívnek és semlegesnek t űnő (vagy magát annak láttatni kívánó) christalleri központi helyek elméletében is mennyire jelen van az esztétikum (például a modell hatszögeinek szépségében), Tim Cresswell pedig hozzászólásában utalt az esztétikum legkülönböz őbb tudományterületeket és tudományágakat összekapcsolni képes szerepére. Ugyanígy a szépség keresése je- lent meg Stefan Maul előadásában, amelyben az ókori béljóslási gyakorlatokban elemezte a májak szépsége, felépítésének rendje és a jóslási vizsgálat tudományos racionalitása közötti nagyon szoros kapcsolatokat. Stefan Maul azon fontos megállapítását, hogy a világi—vallási dichotómia feltéte- lezése nem biztos, hogy elősegíti a kutatási kérdések megfelel ő módon való kezelé- sét, a szimpózium két teológusának el őadásai is alátámasztani látszottak. Klaus Tanner a vallási tudást a hatalom teremtésér ől, elosztásáról és legitimálásáról szóló kommunikációs formaként definiálta, kifejezetten világi gondolkodókra (pl. Max Weberre vagy Foucault-ra) hivatkozva hangsúlyozta a vallás és a kommunikáció sze- repét a „társadalmi rend" megvalósításában. Véleménye szerint (ezen a ponton egyet- értve Dale Eickelmannel és Robert Jarrettel) a vallás erejét a politikai jelenségekr ől szóló vitákba is szükséges volna integrálni, hiszen a valláshoz kapcsolódóan a világi- tól eltérő hatalmi viszonyok is megjelennek (például a gyengék az er ősek). A vallás hatalmát érzékletesen mutatta be Robert Jarrett azon az egyesült államokbeli példán, hogy hogyan terjedtek el Új-Angliából a Mennyei Királyság eljövetelét hirdet ő BESZÁMOLÓ Tér és Társadalom 23. évf. 2009/3. 199-203. p. 202 Beszámoló TÉT XXIII. évf. 2009 • 3 millenialista nézetek, és ezek hogyan járultak hozzá az amerikai politikai küldetés- tudat ideológiai hátterének megtámogatásában. Az elméleti jellegű, a kommunikációs gyakorlatokat középpontba helyez ő előadások közül a nyelvész Ingo Wamke szerint a beszéd és a nyelv maga is korlátozza a tudás átadásának folyamatát; a nyelv legnagyobb ereje, hogy határokat szab a közlésnek. Összességében ellentétes álláspontok fogalmazódtak meg, amelyek a hatalom, a tudás felvilágosodás korszakában eredeztethet ő lehetőségként való megélése (Nico Stehr, Wolfgang Scholl), valamint a hatalom és tudás korlátozóként, elnyomóként (Ingo Warnke) való nézete között ingadoztak. Történeti kontextus Foucault munkásságához is kapcsolható, hogy több kutató hangsúlyozta témája történetiséget, elemezte a múltbeli és a jelenbeli tudás közötti viszonyokat. Egyes előadóknál a megközelítés kézenfekv ő : Stefan Maul asszirológus ókori mezopotá- miai példán mutatta be, hogy a tudományosan megtervezett és kivitelezett jóslási eljárások milyen módon segítettek az uralkodónak és tanácsadóinak politikai dönté- seik meghozatalában, vajon miért lehetett sikeres egy, a mai szemmel abszurdnak és nem racionálisnak tűnő gyakorlat. A hatalom és a tudás közötti hasonló viszonyokat elemzett Jürgen Wilke a 20. századi médiafelügyeleti változások, Hans-Jürgen Krysmanski pedig az új kapitalista gazdasági elit és a hozzá kapcsolódó hatalmi relációk tekintetében. A társadalomföldrajz történetének egy-egy szeletét feldolgozó, a konferencián bemutatott kutatásokban a történetiség annak a kapcsolatnak a vizsgálatán keresztül jelent meg, hogy az egyéni életutak (és az azokban összegy űlt tudások) hogyan vi- szonyulnak a tudomány „egészének" alakulásához. Graeme Wynn két szerz ő két műve (G. P. Marsh: Man and Nature és R. Carson: Néma tavasz) alapján vizsgálta, hogy a könyvek eredményezhetnek-e forradalmat a tudományban. Annak ellenére, hogy az említett két mű, legalábbis bizonyos körökben, rendkívül pozitív fogadta- tásra talált, Wynn válasza egyértelm űen nemleges volt. Ezzel szemben Trevor Barnes vizsgálatai alapján az egyes személyek szerepe nem elhanyagolható. El ő- adásában két klasszikus, Edward Ullman és Walter Christaller második világháború alatt a háborús érdekeket is szolgáló tevékenységét elemezte. Ugyan a hangsúlyt a háborúra mint a tudományt és a tudást átformáló eseményre helyezte, azonban el- engedhetetlennek láttatta a személyeket és a személyes életutakat középpontba he- lyező, de legalábbis figyelembe vev ő elemzéseket. A történetiség másik irányaként Anssi Paasi előadása nyomán élénk vita bontako- zott ki a tudományos (ezen belül a földrajzi) tudás teremtésének és terjedésének- terjesztésének id őbeli vonatkozásairól. Ermek egyik oldalán az akár évezredek óta meglévő tudás és gyakorlatok (lásd Stefan Maul már említett kutatási területét), vagy a Paasi által hivatkozott, több évszázada fennmaradt egyetemek (mint a tudás helyszínei) állnak, amellyel szemben a just-in-time publikációs elvárások (Derek BESZÁMOLÓ Tér és Társadalom 23. évf. 2009/3. 199-203. p. TÉT XXIII. évf. 2009 • 3 Beszámoló 203 Gregory megfogalmazása arra a gyakorlatra vonatkozik, hogy a szerz őktől cikkeik irodalomjegyzékében friss publikációk citálását várják el), a sz űklátókörűség, va- lamint a kutatási témák kontextualizálásának hiánya vagy elégtelensége helyezked- nek el. Ahogy Anssi Paasi megfogalmazta, túl sok ember ír túl sok mindent, amely iránt viszont kevés ember érdekl ődik. A szimpóziumsorozat egésze mindenesetre példát mutat abból az Ariane Berthoin Antal által javasolt proaktív magatartásból, hogyan lehet néhány tucatnyi ember tudását összegy űjtve elérni, hogy az ott megje- lentek differenciáltabb és szélesebb kör ű tudással távozzanak Heidelbergb ől. A szer- zőket és előadásaikat a tanulmánykötetek révén pedig a szélesebb szakmai közösség is megismerheti. Jegyzet A szimpoziumsorozat programja és az el őadások absztraktjai a http://www.knowledgeandspace.uni- hd.de/ oldalon érhet ők el.