Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p. Tér és Társadalom XXIII. évf. 2009 s 1: 67-131 GYORS TÉNYKÉP A REGIONÁLIS VERSENYKÉPESSÉG NÖVELÉSÉ- NEK LEHETŐ SÉGEIT VIZSGÁLÓ KUTATÁSOK AZ ÉSZAK-ALFÖLDI RÉGIÓBAN (A Research into the Possibilities of Raising Regional Competitiveness in the North Great Plain Region) RŐ FI MÓNIKA — HAJDÚ ZITA — MOHÁCSI MÁRTA — NAGY JÁNOS Kulcsszavak: regionalitás, versenyképesség, fels őoktatás A „régiók Európájaként" önmagát meghatározó Unióhoz csatlakozó Magyarországon is létrejöttek a regionális támogatások alapegységei, a tervezési statisztikai nagyrégiók (NUTS2). A fejlesztési források hatékony allokációjának és felhasználásának igénye magával hozta a régiófejlesztés tudományos megkö- zelítését is. Szellemi m űhelyek keresik a válaszokat a régió fejlesztésére, a fejl ődést befolyásoló tényez ők és szereplők meghatározására. Az Észak-alföldi régió versenyképessége növelésének lehet őségeit elemzik a Debreceni Egyetem Kerpely Kálmán Doktori Iskolájának fiatal kutatói az eredményeiket bemutató tanulmányban. Formálódó Tudományos Műhely A Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja és a Debreceni Egyetem Agrár- és M ű szaki Tudományok Centruma közötti sokoldalú tudományos együttműködés egyik eredménye a Kerpely Kálmán (jogel őd Interdiszciplináris Agrár- és Természettudományok) Doktori Iskola keretei között formálódó, a regionalitás kérdéseivel foglalkozó kutatócsoport. Az elmúlt négy évben született doktori értekezések témája az Észak-alföldi régió szerepének, versenyképességének vizsgálata, a régió fejl ő dését biztosító hatások elemzése volt. A kutatások alapja az a felvetés, hogy a régiók versenyképességének megteremtésében a tudásközpontok megléte, szerepe nélkülözhetetlen. Az Észak-alföldi régiót az EU legelmaradottabb régiói között tartják számon, annak ellenére, hogy európai színvonalú fels őoktatási intézmény, kutatóegyetem m űködik a központjában. A társadalmi és gazdasági fej- lődés számára nélkülözhetetlen emberi t őkét a szervezett oktatás, a fels őoktatás állítja elő (Majó 2000). A felsőoktatási intézmények megítélésében egyre növekv ő Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p. 68 Gyors ténykép TÉT XXIII. évf. 2009 s 1 mértékben és hangsúllyal kapnak figyelmet a pályakövetési vizsgálatok eredmé- nyei, az intézményeket körülvev ő térség vállalataival kialakított kapcsolat. A Doktori Iskolában végzett kutatások kiterjednek a munkaer őpiac mindkét olda- lának megkeresésére, a fels őoktatásból kibocsátott munkavállalók elhelyezkedési vizsgálataira, valamint a munkáltatók elvárásainak, tapasztalatainak elemzésére. Jelen tanulmány keretei között a Debreceni Egyetem Agrár- és M űszaki Tudomá- nyok Centrumában végzett diplomások elhelyezkedési visszajelzéseihez kapcsolódó eredményeket, valamint a centrummal együttm űködő vállalatok, szervezetek köré- ben végzett kutatások eredményeit ismertetjük. Néhány gondolat az Észak-alföldi régióról Az Észak-alföldi régió (melyet Jász-Nagykun-Szolnok, Hajdú-Bihar és Szabolcs- Szatmár—Bereg megye hármasa alkot) Magyarország egyik halmozottan hátrányos helyzetű régiója. Országos viszonylatban mérsékelt gazdasági aktivitás jellemzi, amely alapvetően a gazdaság alacsony teljesít őképességében rejlik. Ez mutatkozik meg abban is, hogy az egy főre jutó GDP tekintetében a régió az utolsó helyek egyikét foglalja el Magyarország régióinak sorában. Egy térség versenyképességét nagymértékben befolyásolja a régióban él ők gazdasági aktivitása, melynek megítélé- séhez nemcsak a foglalkoztatottság mértéke és aránya, hanem szerkezete, valamint a munkanélküliségi helyzet elemzése biztosíthat támpontokat (Vincze—R ő 2005). fi A kilencvenes években, az észak-alföldi térségben is tömegesen sz űntek meg a mun- kahelyek, a népesség gazdaságilag inaktív hányada n őtt. Az elmúlt 10 évben Magyar- országon folyamatosan csökkent a munkanélküliség, azonban regionális szinten mu- tatkoznak eltérések. A gazdasági átalakulás térségenként rendkívül egyenl őtlen mó- don ment végbe, így a régiók között jelentős munkaerő-piaci különbségek alakultak ki, melyek az utóbbi években folyamatosan n őttek (Laky 2004). Sajnos, a legalacso- nyabb szintű foglalkoztatottsági adatok az Észak-alföldi és az Észak-magyarországi régiókat jellemzik. A foglalkoztatottak képzettségi struktúrájának alakulása világosan jelzi, hogy a modernizálódó gazdaságnak min őségi munkaerőre van szüksége. Az oktatás nyújtotta lehet őségek mellett egyre nagyobb jelent őséggel bír a kuta- tás-fejlesztés, ami els ősorban a felsőoktatási intézményekhez kapcsolódik, de egyre nagyobb hangsúlyt kap a vállalatokkal kialakított együttm űködés is. A régióban a kutató-fejlesztő helyek száma, a kutatásokra fordított összegek nagysága országos viszonylatban is jelentős. Az oktatási, képzési rendszer és a gazdaság közötti meg- felelő kapcsolatok hiánya miatt az oktatási, képzési rendszerb ől kilépők képzettségé- nek szintje és jellege (a képzés struktúrája) nem felel meg a munkaer ő-piaci elvárá- soknak. Hiányoznak a rendszerb ől a gazdasági környezethez alkalmazkodó, fejl ődő- képes szakképz ő intézmények. Ezért minden régiónak és a benne található fels őokta- tási intézménynek foglalkoznia kell az oktatásból a munka világába történ ő átmenet hatékonyabbá tételével és a munkaer őpiac szereplőinek véleményével, igényeivel Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s 1 Gyors ténykép 69 (R őfi 2006). Az Észak-alföldi régió mindhárom megyéjében található fels őoktatási intézmény: Szolnokon és Nyíregyházán főiskola, ez utóbbi megyeszékhelyen kett ő is (Nyíregyházi Főiskola, Szent Atanáz Görög Katolikus Hittudományi F őiskola), Debrecenben pedig egy állami egyetem (Debreceni Egyetem, melynek karai m ű- ködnek Nyíregyházán és Hajdúböszörményben is), valamint egy egyházi fenntartású egyetem (Debreceni Református Hittudományi Egyetem) és egy főiskola (Kölcsey Ferenc Református Tanítóképz ő Főiskola). A Szolnoki Főiskola egyik kara Mező- túron folytatja tevékenységét. A Debreceni Egyetem hazánk egyik legrégebben, folyamatosan m űködő felsőokta- tási intézménye, stabil gazdálkodása megteremti a biztos hátteret a kimagasló szakmai munkához, az oktatás, kutatás területén elért eredményekhez. Az egyetem — benne az Agrár és Műszaki Tudományok Centruma — a régió kutatás-fejlesztési potenciáljának is meghatározó bázisa. Az Észak-alföldi régió a magyar agrárgazdaság és vidékfej- lesztés szempontjából stratégiai területet képez, melyben a 140 éves múltra visszate- kintő agrár felsőoktatás és kutatás szerepe kiemelked ő (Baranyi—Nagy 2008). Diplomások elhelyezkedési esélyei a régióban Kérdőíves kutatás segítségével elemeztük a Debreceni Egyetemen 2000-2005 kö- zött végzett hallgatók elhelyezkedési tapasztalatait, véleményét. A vizsgálatba a Debreceni Egyetem azon karainak a hallgatóit vontuk be, akik olyan karokon vé- gezték tanulmányaikat, amelyek illeszkednek a Bolognai-folyamat rendszerébe, így az egyetem 15 karából 11-re terjedt ki a vizsgálat. A 2005. december — 2006. febru- ár között készült felmérésben 4731 db kérd őívet küldtünk ki, amelyből 1314 érté- kelhető érkezett vissza. Az eredmények megbízhatósága érdekében azokat a karokat vizsgáltuk, amelyek esetén a beérkezett kérd őívek aránya meghaladta a 20%-ot. A minta elemszáma N=1172 lett. Jelen tanulmány keretei között a Debreceni Egyetem Agrár- és Műszaki Tudományok Centrumához tartozó két kar, az Agrárgazdasági és Vidékfejlesztési Kar (AVK) és a Mez őgazdaság-tudományi Kar (MTK) eredményeit ismertetjük. Az AVK-n els ősorban a gazdasági élet szélesebb területén is alkalmaz- ható ökonómiai jellegű képzés folyik. A Kar a pénzügy, számvitel, kereskedelem, marketing, turizmus, vendéglátás, gazdálkodás, vidékfejlesztés, informatika és szakigazgatás tudományterületein folyó szakemberképzéssel a jelenkor kihívásai- nak igyekszik megfelelni. Az MTK-n a klasszikus agrártudományok, a környezetgazdálkodás, élelmiszer- feldolgozás, a kertészet, a természetvédelem, a vadgazdálkodás, hulladékgazdálkodás, a gyógy- és fűszernövény-termesztés, ménesgazda, logisztikai m űszaki menedzser- asszisztens, nemzetközi szállítmányozási és logisztikai szakügyintéz ő szakon tanul- hatnak a diákok. A régiók fejlesztésének el ősegítését szolgáló regionális tudásközpontok alapját képező felsőoktatási intézmények feladata nemcsak a jelentkez ők igényeinek kielégí- tése, és a számukra kedvez ő képzési kínálat biztosítása, hanem a végzett hallgatók Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p. 70 Gyors ténykép TÉT XXIII. évf. 2009 s 1 munkaerő -piaci elhelyezkedésének segítése, a sikeres karrierhez szükséges szakmai tudás és gyakorlati ismeret elsajátíttatása. A munkaer őpiacon kialakult erős területi különbségek továbbra is fennmaradtak. Míg Észak-Magyarországon és Észak-Alföldön a foglalkoztatottsági ráta 2001-ben nem érte el az 50%-ot, és a munkanélküliségi ráta 8% körüli volt (egyes kistérségekben megközelítette a 20%-ot), addig Közép- Magyarország, valamint Közép- és Nyugat-Dunántúl foglalkoztatottsági rátája 60% körül alakult, munkanélküliségi rátája pedig alig haladta meg a 4%-ot (Regionális... 2003). Megvizsgáltuk, hogy a végzett hallgatók melyik megyében helyezkednek el a leg- nagyobb arányban (1. ábra). Az AVK végzettjei közel 60%-ban tudtak Hajdú-Bihar megyében munkát találni, az MTK diplomásainál ez az érték 40% körüli. 1. ÁBRA A végzett hallgatók elhelyezkedési aránya megyék szerint (Rate of Employment of Graduate According to Counties) Agrárgazdasági és Vidékfejlesztési Kar Mez őgazdaságtudományi Kar Forrás: Rőfi (2006). Karonként elemezve az eredményeket, megállapíthatjuk, hogy az AVK-sok több mint 50%-a Hajdú-Bihar megyében helyezkedik el, míg közel azonos arányban találnak munkát Budapesten és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében (12-12%). Az MTK hallgatói Hajdú-Bihar megyén kívül Szabolcs-Szatmár-Bereg és Borsod-Abaúj- Zemplén megyében helyezkedtek el, az arányokat tekintve különböz ő mértékben, amely egyértelműen igazolja a régió választását. A végzettek egyetemi tanulmányaik alatt állandó lakcímként megjelölt lakhelyre vonatkozó adatait összehasonlítottuk a munkahelyre vonatkozó válaszokkal (2. ábra). A két kategóriában a megyék sorrendje azonos, csak Budapesten n ő (13,7%) az állást talált végzett hallgatók aránya. A megkérdezett diplomások több mint fele (54,5%) az Észak-alföldi régióban talált munkát. Megvizsgáltuk, hogyan alakul a diplomások elhelyezkedési ideje. Azonnal vagy fél éven belül munkába állt az AVK-s hallgatók 82,8%-a. Az MTK-s hallgatók 70%-ának sikerült azonnal vagy fél éven belül elhelyezkednie. Az elhelyezkedés gyorsaságát illető en nehezebb helyzetben az MTK hallgatói vannak, hiszen végzett- Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s 1 Gyors ténykép 71 jeik több mint fele nem tud azonnal elhelyezkedni, és 18,52% az egy év múltán is állást keres ők aránya. Az AVK hallgatóinak csak egytizede nem talált munkahelyet. Ha a kapott eredményeket összevetjük az elhelyezkedés helyére vonatkozó eredmé- nyekkel, megállapíthatjuk, hogy azok a hallgatók helyezkednek el lassabban, akik az Észak-alföldi, Észak-magyarországi térségben keresnek megélhetést. A végzet- tek több mint fele talál munkát diplomáj ának megfelel ő területen az MTK hallgatói közül. A két agráros kar közül az MTK-n végzettek helyezkednek el a legtöbben (30,25%) nem a végzettségüknek megfelel ően, míg az AVK-s diplomások 31,7%-a talál munkahelyet részben az alapdiplomáj ának megfelel ő területen. 2. ÁBRA A végzett hallgatók megoszlása lakhely és munkahely szerint, megyei bontásban (Rate of Students According to Residence and Workplace in Various Counties) Lakhely Munkahely SZSZB 18% Forrás: Rőfi (2006). A felsőoktatási intézménybe jelentkez ő diákok pályaválasztásuk során a „mi sze- retnék lenni", míg diplomaszerzést követ ően a „mi lehetek" kérdésre keresik a választ. Fontos, hogy az elhelyezkedni akarók képzettségi szintje és a munkáltatók erre irányuló elvárásai mennyire állnak összhangban egymással. A kereslet és a kínálat között „elcsúszás" tapasztalható, amely részben a felek közötti jobb infor- máció-áramlással, részben a képzettségi struktúra korrekciójával — a gazdaságfej- lesztés céljaihoz és irányaihoz igazításával — javítható (Kakukné 2002). A régióban m űködő vállalatok által elvárt kompetenciák Az állandó változások mindenkitől gyors reakciót igényelnek és felértékelik az információ, a tudás szerepét. Az a szervezet, munkavállaló vagy régió lesz ver- senyképes, amely az adott terület legfontosabb, vagy számára leghasznosabb infor- mációit alkalmazza. Ma ez fokozottabban indokolt, mivel a közép- és fels őfokú Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p. 72 Gyors ténykép TÉT XXIII. évf. 2009 s 1 oktatás huszadik század végén tapasztalható expanziójának eredményeképpen nap- jaink munkaeröpiacára a korábbinál nagyobb mennyiség ű, magasabban képzett munkaerő kerül, ami a mennyiségi el őrejelzéseken kívül felértékeli a min őségre és a konkrét elvárásokra vonatkozó, minél korábbi prognózisokat is. Az el őrejelzések eredményei a munkaerőpiac minden szereplője számára kulcsfontosságúak. Kutatásunk a régióban agrárképzést folytató két intézmény (Debreceni Egyetem, Nyíregyházi Fő iskola) közül a Debreceni Egyetem Agrár és M űszaki Tudományok Centruma vállalati kapcsolatainak és a régióban m űködő cégeknek, a kutatás és alkalmazás kapcsolatának elemzésére terjedt ki, különös tekintettel az Észak-alföldi régió gazdasági-társadalmi életében ma is nagy jelent őséggel bíró agrárgazdaságra és annak vidékfejleszt ő hatásaira. Az Agrár- és M űszaki Tudományok Centruma régióban betöltött szerepköreit a Centrum regionális kapcsolataira fókuszálva vizs- gáltuk. A régió legnagyobb agrár-fels őoktatási intézménye több mint 300 hazai és 200 külföldi céggel, vállalattal áll kapcsolatban (Mohácsi 2008a). Egy saját szer- kesztésű kérdő ív segítségével kérdeztünk több mint 200 agráriumban dolgozó válla- latvezető t az egyetemen végzett hallgatók tudásáról és annak gyakorlati használha- tóságáról, az agrárfels őoktatás helyzetér ől, valamint az intézményr ől alkotott véle- ményükről. A kérdő íves adatfelvétel mellett a gazdasági, társadalmi élet kiemelked ő szereplő ivel, menedzserekkel, vállalkozókkal, gazdasági kamarák vezet őivel, nagy- vállalatok tulajdonosaival mélyinterjúkat készítettünk. Az Észak-alföldi régió há- rom megyéjében összesen 206 értékelhet ő kérdőívet dolgoztunk fel. A kérd őívet dimenziókra bontottuk: humán er ő forrás, kulcskompetencia, AMTC regionális funkció, elvárás, innováció, továbbképzés. A kérd őíves vizsgálatokból kiderült, hogy az Agrár- és M ű szaki Tudományok Centrumában szerzett tudást a vállalatve- zető k hasznosnak és értékesnek ítélik. A Centrummal szemben támasztott szakmai elvárások és szakmai vélemények szorosan összefüggenek egymással. A Centrum karai olyan kompetenciával rendelkez ő hallgatókat bocsátanak ki, akiknek egyenl ő esélyük van az elhelyezkedésre a különböz ő méretű és tulajdonviszonyú agrárvál- lalkozásoknál. A munkaerő toborzás módszere és a vállalkozások nagysága között összefüggés van. Az Agrár- és M ű szaki Tudományok Centrumánál szerzett innova- tív tudás más-más területei kerülnek el ő térbe a vállalkozások nagysága, tulajdon formája és tevékenységi köre szerint. A vállalkozások véleménye hét fokozatú skálán egy tényez ő kivételével öt feletti átlagot kapott, az értékek rendre 4,81-6,26 között alakultak (3. ábra). A legkedve- ző bb megítélést a szakmai ismeretek (6,26), a szakmai szemlélet (6,00) és a gyakor- lati ismeretek (5,6) kapta. Öt alatti átlagértéket egyedül az emberekkel való bánás- mód (4,81) kapott. A hallgatók is a szakmai ismereteket emelték ki a legpozitívabban (5,16), körükben viszont az összes többi készség öt alatti átlagot kapott. A munkálta- tók és a diákok is a szakmai ismereteket, szakmai szemléletet és a kommunikációs ismereteket tartják az egyetem által kialakított három legfontosabb készségnek, míg a hallgatók szerint a nyelvtudást (3,42), a vállalatok, cégek véleménye szerint pedig az emberekkel való bánásmódot fejleszti legkevésbé eredményesen az intézmény. A munkaadói oldalról a gyakorlati ismeretek megítélése sokkal kedvez őbb (harmadik Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s 1 Gyors ténykép 73 hely), mint amelyet a hallgatók véleményében kaptunk (nyolcadik hely). A vállal- kozók a nyelvtudást és a gyakorlati ismereteket sokkal kedvez őbben értékelték, mint a hallgatók. 3. ÁBRA A vállalkozások és a hallgatók oktatásról alkotott véleményének összehasonlítása (Comparison 's Vocational Opinions is Compared about the Teaching) u Vállalkozások II Hall<dc szálará ismeret& »inni amriélet gyakcalati fellokátés a tájamaSiís a welmdás kcamrikációs p~urtgrid ő bánisnixl . israretek snIgnni világban iffreretek kémég embeteld,e1 preblémikra Forrás: Mohácsi (2008a). Azoknak a hallgatóknak van esélyük a munkaer őpiacon elhelyezkedni, akik meg- felelő önismerettel rendelkez ő nyitott személyiségek, kreatívak, problémamegoldó készséggel bírnak, érdekl ődőek, kommunikatívak, megfelel ő szakmai felkészültsé- gük van. A megfelelő szakmai és informatikai ismeretek és a kommunikációs kész- ség (idegen nyelven is) együttese a szakmai felkészültséget jellemzi, mellyel össze- függ a jó szervez őkészséggel rendelkező, menedzsment szemléletű, társadalmi és gazdasági ismeretekkel rendelkez ő személyiség. Ez utóbbi képességekkel bíró sze- mélyek alkalmasak különböző szintű vezető pozíciók betöltésére. A vállalkozások által elvárt ideális munkaerő megfelelő szintű gyakorlati tapasztalattal is rendelke- zik (Mohácsi 2008b). A nyelvi kompetencia szerepe az elhelyezkedésben A felsőoktatási intézmények számára egyre fontosabb, hogy hallgatóikat olyan végzettséggel, tudással és készségekkel lássák el, amelyek hiányoznak a munkaer ő- piacról, napjainkban pedig szükségessé vagy elengedhetetlenné válnak. A munka- erőpiac telítődésével, különösen a diplomás kínálati oldal növekedésével, egyre értékesebbé válnak az alapvégzettségen, szakmai tudáson kívüli munkahelyi kom- Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p. 74 Gyors ténykép TÉT XXIII. évf. 2009 s 1 petenciák, amelyek álláspályázatokon versenyel őnyt biztosíthatnak. A kompetenciák sorában kitüntetett szereppel bír az idegennyelv-tudás, az idegen nyelvek ismeretével megalapozott kommunikációs készség. Az Észak-alföldi régió vállalatai, szervezetei idegennyelv-tudásra vonatkozó elvárásainak elemzését végz ő kutatás legfontosabb célja annak elősegítése volt, hogy a felsőfokú képzésben folyó idegen nyelvi, ezen belül szaknyelvi oktatás rugalmasan alkalmazkodjon a felhasználói oldal igényeihez. Az idegen nyelvek tanulása ma már első sorban szakmai célból történik, ezért az okta- tásnak is a szakmai célokhoz kell igazodnia (Eurobarometer 2006). A foglalkoztatási gondokkal küzdő régiók számára különösen fontos a munkaer ő- re vonatkozó igények ismerete. A munkahelyteremt ő külföldi beruházások el őny- ben részesítik azokat a régiókat, ahol a munkaer ő magas képzettséggel és korszer ű ismeretekkel rendelkezik. Külföldi beruházások esetében természetes elvárás az idegennyelv-tudás. A munkaadói oldal igényeinek alapos megismerése és a képzés foglalkoztatói igényekkel történ ő harmonizálása a helyi vállalatok számára is fon- tos. Egy régió versenyképességét er őteljesen befolyásolja az adott terület vállalati szektorának teljesítménye (Hajdú 2007b). Az elméleti, szakirodalmi elemzéseket kiegészítő és alátámasztó, empirikus vizsgálatok segítségével arra kerestük a vá- laszt, hogy az észak-alföldi munkaadók, a munkahelyi nyelvhasználat alapján az idegen nyelvi készségek és feladatok közül melyeket érzik fontosnak, milyen mun- kahelyi feladatok esetén szükséges idegennyelv-tudás, valamint, hogy melyek azok az idegen nyelvek, amelyeket a diplomásokat foglalkoztató szervezetek jelenlegi, illetve jövőbeli tevékenysége igényel. Az elemzés célja a munkaer ő-piaci igények témaspecifikus feltérképezése, a szükségletek kielégítését szolgáló gyakorlati szempontú elemzések elvégzése, és az eredmények beépítése a régió fels őoktatásának idegen nyelvi, illetve szaknyelvi tanterveibe. A téma feldolgozását szolgáló kutatómunka megalapozását jelentette egy, a munkaadóknak szóló kérd őív célirányos összeállítása, amely a diplomás al- kalmazottakkal szemben támasztott elvárásokat méri fel az Észak-alföldi régióban. A kérdések els ő sorban az iskolai végzettségen kívüli munkahelyi kompetenciákra, azon belül pedig az idegermyelv-ismeretre vonatkoztak, ezért irányított mintavétellel, csak az idegennyelv-tudást igényl ő feladatokkal bíró munkaadókat kérdeztünk meg. A mintában lévő 112 foglalkoztató 21%-a mező gazdasági, 14%-a feldolgozóipari, 12-12%-a közigazgatási, illetve ingatlan vagy egyéb gazdasági szolgáltató, 10%-a kereskedelmi, ugyancsak 10%-a oktatás, képzés, 6%-a logisztikai, postai vagy távköz- lési, 4-4%-a pénzügyi, vendéglátó, illetve épít őipari, 3%-a pedig energia ellátással kapcsolatos területen tevékenykedik. Tulajdonosi viszonyok alapján 71%-uk magán- tulajdonban lévő cég — ebből 50% magyar, 16% külföldi és 5% részben külföldi tulaj- donú —, 22%-uk költségvetési, 7%-uk pedig nonprofit szervezet. A szervezeti méretet tekintve 14% alkalmaz 1-9 főt, egyharmaduk—egyharmaduk 10-49, illetve 50-249 főt, 21% pedig 250 vagy annál több fő t. A válaszokat összesítve, illetve a gazdasági ágak, a létszám-kategóriák és a tulajdonosi forma alapján elemeztük. A kérdések egyik csoportja az idegen nyelv oktatásának tananyagába is beépíthet ő készségeket vizsgálta. A foglalkoztatók összesített eredménye alapján megállapítot- Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s 1 Gyors ténykép 75 tuk, hogy legfontosabb készségként kiemelkedik a problémamegoldás: ezt a mun- kaadók ötös skálán átlagosan 4,3-ra értékelték. A kompetenciák munkahelyi súlya és a velük való elégedettség között legnagyobb különbséget szintén a problémameg- oldó készség esetében tapasztaltunk. A munkavállalók képességeire, készségeire vo- natkozó elvárások főképpen a mikro és nagy szervezeteknél tértek el az átlagérték- től. A kommunikációs készségek blokkján belül pedig szignifikáns különbség mu- tatkozott a gazdasági ágak között; kiemelked ően fontosnak bizonyult a pénzügy, ezt követően pedig az oktatás területén. Az idegen nyelvi készségeket (magas szint ű általános idegennyelt'-tudás, magas szintű szaknyelvtudás, jó tárgyalási készség, interkulturális kommunikációs készség, magabiztosság és kezdeményez őkészség az idegen nyelv használatában) hozzávet őleg azonos jelentőségűnek ítélték, ami a képzés szempontjából alapvet ő fontosságú információ. Az Észak-alföldi régió munkaadóinál a szaknyelv iránti szükségletet vizsgálva a nemzetgazdasági területeknek két csoportját különíthetjük el: szakmai idegennyelv-ismeretre legkevésbé az oktatásban és a vendéglátásban van szükség, ezeken a területeken els ősorban az általános kommunikációs készség az elvárt. A magas szintű szakmai nyelvtudásra legnagyobb szükség a kereskedelemben van: a kereskedelemben, különösen a külkereskedelemben a speciális kereskedelmi kifeje- zések, klauzulák ismerete nélkül szinte értéktelennek mondható a nyelvismeret. Az idegennyelv-tudást igénylő munkahelyi feladatok közül a levelezés és a telefonálás bizonyult a leggyakoribbnak. A jelenleg használt nyelveket tekintve az Észak-Alföldön, minden nemzetgazda- sági ágban az angol a domináns idegen nyelv (81%), a német és az orosz nyelv ará- nya viszont gazdasági áganként eltér ő. A nyelvhasználatra vonatkozó, összesített adatok alapján a német nyelv a második (51%), az orosz pedig a harmadik (37%) leggyakrabban használt idegen nyelv a régióban. A német nyelvet az átlagostól gyakrabban használják a vendéglátásban és az oktatásban, az oroszt pedig a keres- kedelemben és a vendéglátásban. A jöv ő szempontjából hasznosnak vélt idegen nyelvek közé azokat sorolták a munkáltatók, amelyeket jelenleg nem használnak, de a jövőre nézve — új üzleti, együttműködési lehetőségeknél — hasznosnak vagy szük- ségesnek ítélnek meg. E tekintetben els ősorban az orosz nyelv iránti igényt prog- nosztizálták a munkaadók (4. ábra). A jelenlegi munkahelyi nyelvhasználatra építve, a foglalkoztatók 87,9%-a — els ő helyen — angol nyelvtudást követel meg új alkalmazott felvételekor. A leggyakoribb idegen nyelvi elvárás az angol középfokú nyelvtudás. Ennek alapján kijelenthet ő, hogy az angol nyelv kulcskompetenciának min ősül az Észak-alföldi régió diplomás munkaerőpiacán. Az idegennyelt'-tudás ellen őrzésének arányait létszám-kategória és tulajdonosi vi- szonyok alapján vizsgáltuk meg. Az ellen őrzéshez az alábbi kategóriák közül választ- hattak a válaszadók: nyelvvizsga-bizonyítványt kérnek; nem ellen őrzik a nyelvtudást; illetve a kiválasztási folyamat során ellen őrzik azt. Ez utóbbi választása esetén további öt kategória segítségével pontosíthatták a vállalatok a választ: a felvételi beszélgetés idegen nyelven zajlik, fordítást kell végezni, szakmai levelezésben való jártasságot kell Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p. 76 Gyors ténykép TÉT XXIII. évf. 2009 s 1 bizonyítani, adott idegen nyelven zajlik a felvételi elbeszélgetés, egy munkacsoport tagjaként problémamegoldó feladatban kell részt venni. A nyelvtudás ellen őrzésének hiánya leginkább a mikroszervezeteknél jellemz ő (31,2%), majd a kis szervezetek- nél (16,6%). Az 50-249 fót alkalmazó foglalkoztatóknál ez az arány 13,6%, a nagy szervezeteknél 4,3%, azaz a munkahely létszám-kategóriájával fordítottan arányos. A nyelvvizsga-bizonyítványokkal történ ő nyelvtudás ellenőrzés gyakorlata a lét- szám-kategóriával arányosan növekszik: 1-9 fó közötti szervezeteknél 25%, 10-49 fót alkalmazó munkahelyeken 30,5%, 50-249 fó esetén 43%, 250 foglalkoztatott felett viszont már 57%. A munkáltatók 13,5%-a egyáltalán nem ellen őrzi az idegennyelt'-tudást (még a nyelvvizsga-bizonyítványt sem kérik bemutatni), annak ellenére, hogy a vizsgálatban részt vett minden vállalatnál, illetve intézménynél végeznek nyelvtudást igényl ő feladatokat. A foglalkoztatók jelent ős része csak a nyelvvizsga-bizonyítványt tekinti meg. Ez rontja a valódi nyelvtudás és fő leg a szak- nyelvi tudás megszerzésének motivációját. 4. ÁBRA A jöv őben hasznosnak ítélt idegen nyelvek százalékos aránya az összesített eredmények alapján (In the Future Useful Foreign Languages Percental Rate by Totalised Results) orosz 26 német 13 olasz francia S kínai 7 rornári 7 spanyol 5 lengyel 4 5 10 15 20 25 30 Forrás: Hajdú (2007a). N=65 A munkahely tulajdonosi formája is meghatározza, hogy a felvételi eljárásban ellen őr- zik-e a valódi nyelvtudást (5. ábra). Leginkább a teljesen külföldi tulajdonú cégek (78%) azok, ahol a jelentkez ők nyelvtudását a felvételi eljárás során ellen őrzik. A ma- gyar vállalatok és a nonprofit szervezetek is meglehet ősen nagy arányban (52%, illetve 50%) maguk mérik le a jelöltek nyelvtudásának szintjét. Valamivel kisebb ez az arány (40%) a részben külföldi tulajdonú cégeknél. A költségvetési intézményeknél a legala- csonyabb a nyelvtudás valódi szintjének felmérése (16%) és kiugróan magas (68%) a nyelvvizsga-bizonyítványok jelent ősége. Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p. TÉT XXIII. évf. 2009 s 1 Gyors ténykép 77 Összességében a munkáltatók közel 55%-a értett egyet azzal, hogy a nyelvvizsga- bizonyítványoknál többet ér a nyelvtudás. A tényleges nyelvtudás nyelvvizsga- bizonyítványokkal szembeni elméleti preferenciája kiugróan nagyra értékelt a kül- földi (78%) és főleg a részben külföldi tulajdonú vállalkozásoknál (100%). Ennek a kritériumnak a jelentősége a magyar tulajdonú vállalkozásoknál már kevésbé (52%), a nonprofit szervezeteknél pedig még kevésbé (38%) fontos; legkevésbé a költségvetési intézményeknél értettek ezzel egyet (36%). 5. ÁBRA A nyelvtudás-ellen őrző módszerek százalékos aránya szervezeti tulajdonosi forma szerint (Language Knowledge Monitoring Methods Percental Rate by Owner Form) 9nemellen5tiz nyebrtudást s nyelvvizsga bizcnymányt kér f7 a kiválasztási félyanntban Átlag s s s 7474! 8518 4.18'; "`48;'- ii8.185/iá6T4~74,7:«4 47 Külfildi cég 78 405/4/4/41•41% Magyar vállalkazás 52 /4/4 "47412 Ntn-profit szervezet s s -4.74 8:4 74 "444'4 ›""••'11,Y4 .7•74 014 "74 -3.7.47:45,Y43 ‘1". 4 85 Of 50 4/4/4/4/4/4/418/4% Részben külföldi cég 16 Költségvetést intézmény '68 16 0 10 2D 30 40 50 oo 70 80 Forrás: Hajdú (2007a). N =111 A vizsgálatok eredményei szerint a jöv őre vonatkozó munkaer ő-piaci tendenciákat leginkább a külföldi tulajdonú vállalatoknál lehet megfigyelni. Megállapítható, hogy az idegennyelv-tudás munkavállalói kulcskompetenciává vált a munkaer őpiacon, valamint kiemelten fontos tényez ővé egy régió humántőkéjének megítélésekor (Hajdú 2007a). Az idegennyelv-tudás tekintetében az Észak-alföldi régió jelenleg versenyhátrányban van, e tudás, kompetencia fontosságát a jöv őben prioritásként célszerű kezelni. Összegzés Az Észak-alföldi régiót Magyarország és az EU legelmaradottabb régiói között tartják számon, melynek központjában magas színvonalú oktató-, kutatómunkát folytató, elismert fels őoktatási intézmény működik. Az egyetemek tevékenységüket közvetlen környezetükkel való kölcsönhatásban fejtik ki, így egyre komolyabb el- Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p. 78 Gyors ténykép TÉT XXIII. évf. 2009 s 1 várás a környez ő gazdasági-társadalmi környezet visszajelzéseinek fokozott figye- lemmel kísérése. Ennek az elvárásnak eleget téve a Kerpely Kálmán Doktori Iskola keretei között végzett kutatás a munkaer őpiac szerepl őinek véleményét, igényeit és tapasztalatait igyekezett felmérni és elemezni. A vizsgálatok célja, hogy az Észak- alföldi régió versenyképességét meghatározó foglalkoztatási helyzetet feltérképezve a helyzetelemzésen túl javaslatot fogalmazzon meg a Debreceni Egyetemen végz ő hall- gatók felkészítéséhez, hogy a diplomát megszerezve, a megszerzett tudást minél haté- konyabban tudják hasznosítani mind egyéni boldogulásuk, mind a régió társadalmi, gazdasági fejlesztése érdekében. A Debreceni Egyetem a megkezdett kutatások foly- tatásával, kiteljesítésével az új évezred kihívásaira keresi a válaszokat, melyek minden felső oktatási intézmény számára képesek fejl ődési alternatívát nyújtani. Irodalom Baranyi B.—Nagy J. (2008) A debreceni agrár-fels őoktatás szerepe és lehet őségei a régió fejlődésében. — Fürjné R.K. (szerk.) 140 éves a debreceni gazdasági és agrár felsőoktatás. Debreceni Egyetem, Agrár- és Mű szaki Tudományok Centruma, Debrecen. 43-64. o. Eurobarometer (2006) http://www.ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_243_en.pdf Hajdú Z. (2007a) Kompetencia elvárások vizsgálata, különös tekintettel az idegennyelv-tudásra az Észak-alföldi régióban. PhD értekezés. Debreceni Egyetem, Debrecen. Hajdú Z. (2007b) Az idegennyelt'-ismeret foglalkoztatás-b ővítő szerepe regionális szinten. — Comitatus. 3. 29-39. o. Kakukné Katona Á. (2002) Pályakezdő diplomások elhelyezkedési lehet őségei és esélyei Szabolcs- Szatmár-Bereg megyében. http://www.ofakht.hu/muh/p/p216.html Laky T. (2004) A munkaer ő piac Magyarországon 2003-ban. — Fazekas K.—Varga J. (szerk.) Munkaerőpiaci Tükör 2004. MTA KTI—OFA, Budapest. 15-38. o. Majó Z. (2000) A fels őoktatás és a munkaer őpiac kapcsolata. — Farkas B.—Lengyel I. (szerk.) Versenyké- pesség—regionális versenyképesség. SZTE Gazdaságtudományi Kar Közleményei. JATEPress, Szeged. 169-186. o. Mohácsi M. (2008a) A Debreceni Egyetem Agrártudományi Centrum oktatási és innovációs szerepének értékelése az Észak-alföldi régióban. PhD értekezés. Debreceni Egyetem, Debrecen. Mohácsi M. (20086) Az Agrártudományi Centrum vállalati kapcsolatainak szerepe az innováció tükrében az Észak-alföldi régióban. Regionalitás, területfejlesztés és modernizáció az Észak-alföldi régióban. Debrecen. 219-224. o. Regionális fejlesztés 2004-2006. (2003) Miniszterelnöki Hivatal, Nemzeti Területfejlesztési Hivatal, Budapest. Rőfi M. (2006) A Debreceni Egyetem szerepe az Észak-alföldi régió versenyképességének er ősítésében. PhD értekezés. Debreceni Egyetem, Debrecen. Vincze Sz.—Rő fi M. (2005) Az Észak-alföldi régió versenyképességének statisztikai szempontú megközelí- tése. — Baranyi B. (szerk.) Közelítések. MTA Regionális Kutatások Központja, Debrecen. 195-210. o.