Tér és Társadalom 3. évf. 1989/1. 97-100. p. KITEKINTÉS FORRAY R. KATALIN: REGIONÁLIS POLITIKAI STRATÉGIÁK A 90-ES ÉVEK AUSZTRIÁJÁBAN „Az oktatáspolitikát, a gazdaságpolitikát és a munkaer ő-politikát a jöv ő ben csak regionális politikaként lehet elképzelni és megvalósítani. Ez azt is jelenti, hogy a nemzetközi és országos fejlesztési elképzeléseket regionálisan kell megragadni és meg- valósítani. Tudjuk milyen sok függ az új ötletekt ő l, az új pionírszellemt ő l, az új gazda- sági fejlesztésekt ő l, amelyek Ausztria peremhelyzet ű régióiban új életfeltételeket te- remthetnek, lakóinak vonzó jöv ő t hozhatnak. Ott kell munkahelyet teremteni, ahol az emberek élnek, és mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy a falusi lakosság- nak ne kelljen lakóhelyét elhagynia. Ez egyúttal els őrend ű kultúrpolitikai feladat is." Ezekkel a szavakkal nyitotta meg ILAN KNAPP, az ÖIBF (Osztrák Szakképzéskutató Intézet) igazgatója az intézete által 1988 júniusában szervezett tudományos konferen- ciát. Az ÖIBF évente rendez hasonló konferenciákat különböz ő , az intézet által kutatott és éppen aktuálisnak mutatkozó témakörökben. A regionális politikák téma- körét több tényez ő is aktuálissá teszi. 1987-ben az Európa Tanács mozgalmat kezde- ményezett „Európai kampány a falusias térségekért" elnevezéssel. A 21 európai ország részvétele mutatja, hogy a falusias térségek gazdasági-szociális és ökológiai funkcióinak Európa-szerte nagy jelent ő séget tulajdonítanak. Az osztrák el ő adásokat hallgatva úgy t ű nik, nyugati szomszédunk problema- tikus régiói ugyanazokkal a gondokkal küzdenek, mint a mieink: elvándorlás, id ő söd ő korszerkezet, munkanélküliség, ingázás, az adottságokhoz és szükségletekhez nem eléggé igazodó képzési és gazdasági szerkezet, elmaradott infrastruktúra, a természeti környezet fenyegetettsége stb. Aki csak valamennyire ismeri Ausztria elmaradott agrár- vidékeit — ilyennek számít például Burgenland — joggal hökkenhet meg. Ha ez „elma- radottság", és ha ezek a látható feltételek a míénkhez hasonló társadalmi-gazdasági problémákat rejtenek, akkor mennyit kellene áldozni idehaza, hogy az aprófalvas vidé- keink nyomorúsága valamelyest is enyhüljön. A statisztikák — legyen szó a népesség képzettségi szerkezetér ő l, foglalkozta- tásáról, a terület infrastruktúrájáról, oktatási intézményhálózatáról — imponáló fejl ő- désrő l tanúskodnak Ausztria peremhelyzet ű régióiban. Az eredmények javarészt annak köszönhet ő k, hogy az ország már közel húsz éve szakított a spontán fejl ődés hitére ala- pozott kényelmes „passzív segítségnyújtási" politikával. A csaknem két évtizedes poli- tika — a gazdaságilag gyenge szerkezet ű , egyoldalúan fejlett térségek kiemelt támoga- tása — eredménye a látványosan kiépült infrastruktúra, a falusias régiók gazdasági hely- FORRAY R. KATALIN: REGIONÁLIS POLITIKAI STRATÉGIÁK A 90-ES ÉVEK AUSZTRIÁJÁBAN 98 Tér és Társadalom 3. évf. 1989/1. 97-100. p. zetének javulása. A gazdasági támogatás egyik jelent ős formája volt az a gyakorlat, amelyet hazai fogalmainkkal vidéki ipartelepítésnek nevezünk, amelynek során sok új ipari munkahelyet létesítettek az agrárvidékeken. Ha ennyi a siker, mi indokolja a politika átszabását, új stratégiák kialakítását? A bevezetésben idézett gondolatokból kit ű nik, hogy a regionalizmus nemcsak divatje- lenség (bár kétségtelenül az is). Az ÖIBF szakmai rangja csak részben indokolja, miért vállaltak részvételt és el őadást szövetségi miniszterek, a burgenlandi tartományf ő nök, a vállalkozói és munkáskamarai vezet ő k, kutatók és egyetemi professzorok. A részvé- telt f ő ként a téma magyarázza. A sikerek mellett ugyanis kudarcok is jelentkeztek a regionális politikában, sok problémát nem sikerült megoldani, a változó küls ő és belső körülmények is új kérdéseket vetnek fel. Az írásban el őzetesen vázolt, él őszóban elhangzott vagy vitában kikristályo- sodott problémák, érvek, álláspontok töredékét sem lehet egy rövid összefoglalóban elemezni ( ő sszel egyébként szokás szerint megjelenik a konferencián elhangzottakat összegz ő kötet). Néhány olyan kérdéskört, szempontot emelek csupán ki, amelyek kiemelked ően nagy hangsúlyt kaptak, illetve amelyek a magyar résztvev ő — megfigyel ő számára kiváltképpen érdekesnek, hasznosnak és talán itthon is adaptálhatónak látszot- tak. Az egyik legfontosabb, kemény politikai tényez ő , amely új regionális politikai stratégia kialakítását sürgeti, Ausztria esetleges belépése a Közös Piacba. Egyel ő re e lé- pés el őnyeit és hátrányait elemzik a szakért ő k és politikusok. Olyan kérdésekre keres- nek választ, hogy mi lehet Ausztria szerepe az európai régióban (tranzitország, üdül ő - ország, híd Kelet és Nyugat között ► ; milyen hatást gyakorol a versenyhelyzet az oszt- rák iparra, mez ő gazdaságra, a magas szinten kiképzett munkaer őre. E kérdéskörben dönt ő szerep jut annak, hogyan alakul a Közös Piac és a KGST kölcsönös kapcsolata. Csupán a tájékozódás kedvéért néhány probléma: ha a Közös Piac és a KGST között nem jön létre életképes kapcsolat, Bécs a Közös Piac provinciájává válhat; ha a Duna valódi közlekedési útvonallá fejl ő dik, Ausztria vonzó lehet a turizmus és piacforgalom szempontjából is, ha azonban ez nem történik meg, Ausztria keleti része elveszti vonz- erejét: ha a KGST és a Közös Piac között jól m ű köd ő kapcsolat alakul ki, Ausztria nem játszhatja a híd szerepét; a tranzitforgalom anyagi el ő nyökkel kecsegtet, de súlyosan környezetromboló hatású, kiváltképpen, ha felépül a déli autópálya (ami ellen egyéb- ként falragaszokon tiltakoznak a környezetvéd ő k). Az ilyen és hasonló kérdések kü- lönösen érintik Burgenlandot — melynek képvisel ő i érdekes délel őtti el ő adássorozat- ban számoltak be és vitatták meg az országrész helyzetét, igen nagy figyelmet szentelve a magyarországi politikai fejleményeknek, plasztikus szavakkal fogalmazva a „holt ha- tár" részleges megnyílásának. (Bemutatták az els ő magyar nyelv ű Burgenland-térképet is, melynek egyetlen komoly szépséghibája, hogy helységnevek csak németül szerepel- nek rajta.) A Közös Piac és a KGST közötti kapcsolatok alakulása Ausztria számára rendkívül fontos kérdés, ezért az ÖIBF következ ő tudományos ülését ennek a témának tervezi szentelni. Ami a sz ű kebben vett osztrák regionális politika megújulását illeti, legfonto- sabbnak számomra az „emberi tényez ő " el őtérbe kerülése t ű nik. Húsz éve a szociálde- mokraták által kezdeményezett aktív állami támogatás központi tervez ő i gondolkodás erő södése bizonyos fokú bürokratizálódást eredményezett, a vidéki ipartelepítés prog- FORRAY R. KATALIN: REGIONÁLIS POLITIKAI STRATÉGIÁK A 90-ES ÉVEK AUSZTRIÁJÁBAN Tér és Társadalom 3. évf. 1989/1. 97-100. p. 99 ramjai — az egyenl ő esélyek biztosítása érdekében — nem mindig illeszkedtek a regio- nális adottságokhoz, gyakran az alacsony képzettséget igényl ő , viszonylag elmaradott technológiájú üzemek m ű ködtetésével nem alakultak ki a rugalmas alkalmazkodás fel- tételei, amelyek a versenyképességet növelték volna. Az új politika decentralizálni akar, lényegét ebben a vonatkozásban többen úgy fogalmazták meg, hogy az anyagi támogatás mellett nagyobb szerepet kell kapnia az „inmateriális szubvenciónak". Em- pirikus kutatások szerint a modern üzemek telephelyválasztásában nagy szerepe van annak, mennyire hozzáférhet ő k a jogi, szakmai tanácsadói hálózatok, a dolgozók to- vábbképzése, a marketing munka. Visszatér ő fogalmak az „információs transzfer", „technológiai transzfer", az emberi t ő ke mozgósítását célozzák — persze megfelel ő in- frastrukturális háttérrel. Az új gondolkodás a regionális fejl ődés alapvet ő kritériumának tartja, hogy az érintett régió lakói milyen mértékben kapnak lehet őséget saját sorsukba való beleszó- lásra. Ez az igazgatás részér ő l az információk áramoltatásának kötelezettségét jelenti, továbbá olyan körülmények létrehozását, amelyek biztosítják a polgárok parlamentáris részvételét lakóhelyüket érint ő valamennyi kérdésben. Ezzel szorosan összefügg a tö- rekvés a pozitív lakóhelyi önkép, identitás kialakítására. A gazdasági kibontakozás alapvet ő feltételei közé tartozik a magas szint ű álta- lános és szakképzés, illetve folyamatos átképzés biztosítása, különösen a fiatal népes- ségnél. A munkanélküliség elsősorban a szakképzetlen fiatalokat fenyegeti, s bár Auszt- riának e tekintetben kedvez ő a helyzete (a szakképzetlen fiatalok aránya 1970-1988 között 18%-ról 2%-ra csökkent az ÖIBF friss adatai szerint), regionális megoszlásuk egyetlen, az átképzés pedig állandó kihívást jelent. S ez a kérdés kapcsolódik a regionális adottságokhoz igazodó gazdasági fejl ő- déshez. A saját tartalékaikra támaszkodó, egyúttal környezetkímél ő gazdasági fejlesz- tés számos szép példáját mutatták be a konferencia el őadói. Ilyen volt például néhány szomszédos falu asztalosainak szövetkezése, akik megtanulták, hogyan készítsenek mo- dern, minden piacon versenyképes, csak természetes anyagból álló bútorokat. A ha- sonló vállalkozásokhoz persze nemcsak megfelel ő átképzési rendszer, egyéni vállalko- zói szellem szükséges, hanem olyan tanácsadói szervezet — ezt folyamatosan építik ki Ausztria régióiban és kistájain —, amely ötleteket ad, piacot szervez stb. A kisvállalko- zások piaci alkalmazkodását Alsó-Ausztria például keresked ő házak létesítésével, vala- mint — különös tekintettel keleti szomszédaira — szabadkereskedelmi zóna kialakításá- val szándékozik segíteni. A legfontosabb cél, hogy a legkisebb községeket, gazdasági és társadalmi egy- ségeket is életképessé tegyék, illetve életképességük megtartásához nyújtsanak segítsé- get. Ehhez az szükséges, hogy az emberek jólétüket is biztosíthassák lakóhelyükön. Ahány régió, annyiféle ötlet, javaslat, példa van arra, hogyan lehet megszervezni a kis- települések szakorvosi ellátását, a gyermekek óvodai, elemi iskolai nevelését, a kommu- nális és háztartási szemét elszállítását stb. E kérdések persze — megvitatásuk külön munkacsoport feladata volt — korántsem megoldottak, és sok szempontból a magyar- országi problémákat idézik. I LAN KNAPP összefoglalójában az új regionális politika alábbi jellemz ő it, kö- vetelményeit hangsúlyozta: a regionális sajátosságokból kibontakozó fejlesztés jelent ős nem anyagi támogatással, a pionír szellem és felfelé törekvés terjedése, a döntésekben FORRAY R. KATALIN: REGIONÁLIS POLITIKAI STRATÉGIÁK A 90-ES ÉVEK AUSZTRIÁJÁBAN 100 Tér és Társadalom 3. évf. 1989/1. 97-100. p. való állampolgári részvétel, új kreativitás és kockázatvállalás kibontakozása, végül, de nem utolsósorban a szolidáris gondolkodás, tervezés, cselekvés. Ez utóbbi követelmény a városlakókra, a központokban él ő kre, dolgozókra, a falvakban nemegyszer hétvégi házzal rendelkez ő kre vonatkozik, hogy megsz ű njék „a falunak a város által való kizsák- mányolása". Összegezésként a konferencia két tanulságát emelem ki. Az egyik a Magyaror- szág iránti megkülönböztetett érdekl ő dés, hazánk és Ausztria viszonyának felel ő s elem- zése, értékelése. Úgy t ű nt, Magyarország több figyelmet kap nyugati szomszédjától, mint amennyit mi fordítunk Ausztriára. Pedig elég sok tanulni valónk lenne szomszé- dainktól. A másik megjegyzésem ezzel is összefügg. Ausztriában hallottam az önironikus fogalmat: „Jammerkultur". Ha a panaszkodás kultúrája a monarchia öröksége, akkor ebbő l az örökségb ő l nekünk sokkal több jutott, mint egykori központunknak. A ha- sonló konferenciákon nálunk megszokott kilátástalan pesszimizmus, a hanyatlás és pusztulás képeinek ecsetelése helyett a problémák konstruktív kezelése volt jellemz ő , az el ő adások és viták a korábban elkövetett hibák korrekcióját, az itt vagy amott be- vált, sikeres gyakorlat elterjesztését, elemzését szolgálták. Ez az optimizmus természe- tesen nem táplálkozhatik Ausztria kivételesen szerencsés geopolitikai helyzetéb ő l, for- rása a társadalomnak és az egyénnek a saját cselekv ő képességébe és jöv őjébe vetett hite, közösségi felel ősségérzete. Talán els ő sorban ezt kellene megtanulnunk szomszé- dunktól. KISS ATTILA: TÉRSZERKEZETI TERMINOLÓGIÁK AUSZTRIÁBAN A társadalmi-gazdasági térrel foglalkozó tudományok m űvelő i — de bizonyára más területeken is hasonló a helyzet — sok esetben ugyanazt a fogalmat egymástól többé -kevésbé eltér ő jelenségek megkülönböztetésére használják, illetve ugyanazt a je- lenséget más-más kifejezéssel jelölik. A szakmai polémiák gyakran a fogalmak tisztázá- sával kezd ő dnek. Nincs ez másképpen Ausztriában sem. A térbeni jelenségek leírása so- rán használatos fogalmak, több-kevesebb átfedéssel, de három terminológiai rendszert építsenek fel, melyek jelenleg a tudományok osztrák m űvel ő i körében használatosak. Az egyik a „központi helyek" elméletének HANS BOBEK nevével fémjelzett ausztriai adaptációja, a másik a jelenleg is érvényben lev ő osztrák területrendezési kon- cepció (ÖRK) modellje és a harmadik a statisztikai összesítések alapját képez ő — az Osztrák Központi Statisztikai Hivatal által kidolgozott — ún. „városrégiók" rendszere. Részben elméleti, részben módszertani szempontból nem felesleges — még ha vázlatosan is — a három szisztémát áttekinteni.