Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. 3-25. p. Tér és Társadalom XXII. évf. 2008 s 1: 3-25 NAGYVÁROSI KORMÁNYZÁS: A VÁROS ÉS KÖRNYÉKE EGYÜTTM ŰKÖDÉSE KÜLFÖLDI PÉLDÁK ÉS A HAZAI RELEVANCIA (City-region Governance: the Cooperation between the City and the Metropolitan Area. European Examples and the Relevance for Hungary) TOSICS IVÁN Kulcsszavak: városkörnyéki közigazgatás többszint ű kormányzási struktúrák versenyképesség és fenntarthatóság európai nagyvárosi várostérségek összehasonlítása Budapest és térsége Az európai fejl ődés versenyképesebbé és fenntarthatóbbá tétele érdekében egyaránt alapvet ően fontos a városok és a körülöttük lév ő területek közötti valós együttm űködés. A 21. századi új városrégiós együtt- m űködési időszak különbözik a korábbiaktól, fixen körülhatárolt új közigazgatási szintek helyett ma inkább rugalmasabb együttm űködési formák képzelhet ők el, nagyobb hangsúllyal a kormányzásra (governance) és a hálózatszerű struktúrákra. A „városrégiók" előtt kettős feladat áll: a szűkebb, funkci- onális városi terület belső konfliktusainak megoldása, illetve a b ővebb városi terület gazdasági együtt- m űködési lehetőségeinek kiaknázása. Előbbihez szükség lehet felülr ől kialakított szabályozó rendszerek- re, míg utóbbiak rugalmas, alulról építkező partnerség keretében működhetnek a legjobban. A budapesti térségben ma szinte egyáltalán nincs térségi kooperáció, sem a szűkebb funkcionális térben, sem a tágabb gazdasági befolyási övezetben. Az együttm űködés és az ezen alapuló, közös akaratot tükröz ő szabályozások és fejlesztési elképzelések hiányában a budapesti térség sem bels ő problémáit nem tudja megoldani, sem pedig kedvez ő európai fejlődési potenciáljait nem tudja kihasználni. Bevezetés Nincs kétség arról, hogy nagyváros és környéke sok szálon összefügg egymással. Ez egy kétoldalú kapcsolat: a környéken él ők legtöbbször a városban dolgoznak, odajáratják gyerekeiket iskolába, ott vásárolnak, mennek moziba, múzeumba, szín- házba. A városlakók pedig sokszor a környéken kirándulnak, ott vesznek hétvégi házat, telket, vagy éppen oda vágynak kiköltözni, amikor a gyerekek megszületése után megn ő a kertes ház iránti igényük. A beruházók, munkahely-teremt ők, irodaházat vagy éppen bevásárlóközpontot építők is legtöbbször egységben nézik a funkcionálisan összetar- tozó térséget, amikor helyszínt keresnek újabb terveik megvalósításához. A nagyváros és környéke között létez ő szoros kapcsolat sok lehet őséget és egyút- tal problémát teremt, amelyek miatt indokolt lenne e térségekben valamilyen forma- lizált kormányzási struktúra kialakítása. A lakóhely—munkahely kapcsolat id őben koncentrált közlekedési igényeket szül, melyek zsúfoltsághoz, a városba bevezet ő utak kaotikus állapotához vezethetnek. Problémát jelent a városi szennyvíz, szemét Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. 4 Tosics Iván TÉT XXII. évf. 2008 • 1 elhelyezése. Ugya akkor nagy el őnyt jelent egy város számára, ha tágabb környé- kével jól tud egyu m űködni, mert ilyenkor sokszínűbb kínálatot nyújtó, nagyobb egységként tud megjelenni a befektetési helyszínek globalizált versenyében. A szoros kapcsolat ellenére nagyváros és környéke a legritkább esetben tartozik össze adminisztratív-közigazgatási értelemben. Magyarországon a nagyfokú telepü- lési önállóság élesen elválasztja egymástól a várost és a környékén lév ő települése- ket. Ezen a kistérségi, megyei vagy regionális szervez ődés sem sokat változtat, mivel ezek egyrészt gyengébbek a települési szintnél (a kistérség és a régió csak delegált szint, míg a megye ugyan választott, de a bevételeket és a funkciókat te- kintve nagyon szűk mozgásterű), másrészt pedig általában térben nem képezik le a funkcionális nagyvárosi térséget, annál kisebbek vagy nagyobbak. A város és környéke együttm űködése Magyarországon soha nem kapott kiemelt figyelmet. Nem kedvez ennek a témakörnek az önkormányzati rendszer decentrali- záltsága és a közszféra különböz ő szerepl ői közötti kooperációs kapcsolatok gyen- gesége sem. Viták csak a megyei és regionális rendszerr ől folytak az utóbbi időben, a városkörnyéki igazgatáshoz talán leginkább közel álló kistérségek ügye ezekhez képest hátrébb rendel ődött. Így az Európa-szerte újra népszer ű városkörnyéki téma- kör inkább csak külföldi példák alapján tanulmányozható. Jelen írás célja, hogy néhány európai város példájából kiindulva áttekintse a nagy- városi térség működésének és szervez ődésének problémáit és lehetőségeit. A kiin- dulópontot a METROGOV elnevezés ű nemzetközi együttműködési projekt adja, amelynek keretében nyolc város képvisel ői másfél évig dolgoztak együtt e téma- körben. A projekt vezetője Birmingham városa volt, tagjai között ott szerepelt Bu- dapest, jelen tanulmány szerz ője pedig a projekt szakért őjeként tevékenykedett. Ez az írás nagymértékben támaszkodik a METROGOV projekt zárótanulmányára (Homan—Howl—Tosics 2007). A tanulmány szerkezete a következ ő: A problémafelvetést a különböz ő elméleti megközelítések, majd a METROGOV városok példáinak áttekintése követi. A kormányzati, pénzügyi, partnerségi szempontok tárgyalása, majd pedig az összeha- sonlítás eredményeinek összefoglalása után néhány felvetés szerepel arra vonatko- zóan, hogyan lehetne a megismerteket Budapest esetében hasznosítani. A nagyvárosi térségek: kett ős kihívás és az eddigi válaszok Az európai városoknak manapság olyan küls ő kihívásokkal és bels ő változásokkal kell szembenézniük, amelyekre a város és környéke csak együttm űködésben tud optimális válaszokat adni. A globalizációnak, a nemzetközi kereskedelem növekv ő szerepének és a nagy multinacionális gazdasági szerepl ők jelenlétének külső kihívására a városoknak növekvő versenyképességgel kell válaszolniuk. Csak a környez ő térségekkel való együttműködés biztosítja a gazdasági er őt és méretgazdaságosságot a városok számára, hogy a nemzetközi piacon versenyképesek tudjanak maradni. Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. TÉT XXII. évf. 2008 s 1 Nagyvárosi kormányzás ... 5 — A belső kihívások sok városban a szuburbanizáció, illetve a tagolatlan városi terjeszkedés formájában jelentkeznek, megnövelve a társadalmi és környezeti ellentmondásokat a nagyvárost körülvev ő térségben. A bels ő területi szerkezet megújításához szintén együttműködésre van szükség a környez ő térséggel. Annak érdekében, hogy az adminisztratív struktúrák hatékonyabban megfelelje- nek ezeknek a kihívásoknak, a nemzeti kormányok régóta igyekeznek reformokat végrehajtani az adminisztratív-közigazgatási rendszereken. Az 1960-as és 70-es években a központi kormányzatok nagyvárosi közigazgatási rendszerek létrehozá- sával próbálkoztak, az önkormányzatok összevonása vagy új kormányzati szint létrehozása által (OECD 2000, 6). Az 1980-as és 90-es években azonban abbama- radtak ezek az erőfeszítések, s őt, a korábban kialakított struktúrák nagy része is megszűnt, így került sor például a nagyvárosi tanácsok (metropolitan councils) megszüntetésére az Egyesült Királyságban'. A nagyvárosi szint elleni „támadások" részben felülről (politikai megfontolások), részben pedig alulról érkeztek (a lakos- ság bizalmatlansága). Utóbbi azt jelenti, hogy az új kezdeményezések általában népszerűtlenek voltak a lakosság körében — ennek tudható be például a „város- tartományok" (city-provinces) létrehozása ötletének bukása Hollandiában a helyi népszavazások során (Kreukels 2000, 474). Az 1990-es évek végét ől a nagyvárosi kormányzás gondolata újjáéledt. A kezde- ményezés nemzetközi think-tank támogatóinak egyike, az OECD pozitív példák- ként említi Bologna, Toronto, Mexikóváros és London eseteit, mint a stratégiai tervezés és a struktúrák kialakításának szabályozási és végrehajtási hatáskörrel is járó kísérleteit (OECD 2000, 6). Az új kezdeményezések abban különböznek a korábbiaktól, hogy nagyobb hangsúlyt helyeznek a kormányzásra (governance), a hálózat-jellegű struktúrákra és a rugalmasságra. A nagyvárosi kormányzás problémakörét el kell választani a regionalizációtól. A régiók kialakítása nagyon fontos, különösen a centralizált országokban. A régiók- nak a nemzetállamokkal szemben megnövekedett jelent őségét alátámasztva az Európai Unió a regionalizáció elvének egyik fő támogatója. Kohéziós politikáját néhány évtizeddel ezel őtt nemzetiről regionális szintűre alakította át, létrehozva a NUTS2 régiók rendszerét, mint a pénzügyi elosztás szintjét a Strukturális Alapok vonatkozásában. Ennek következtében az elmúlt tíz év során a régiók szerepe meg- nőtt. Ezeknek a régióknak a nagysága azonban általában jóval meghaladja a nagy- városok körüli funkcionális városi térségét, tehát a NUTS2 régiók kialakítása álta- lában nem oldja meg a nagyváros-környék szint ű kormányzás hiányának problémá- ját. Az újonnan kialakított és politikailag er ős NUTS2 régiók adott esetben éppen ellenérdekeltek lehetnek a funkcionális nagyvárosi régiók kialakulásában, ezért gátolhatják a folyamatot, mivel a szűkös erőforrások megszerzéséért folytatott küz- delemben potenciális versenytársat láthatnak bennük. Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. 6 Tosics Iván TÉT XXII. évf. 2008 • 1 Városkörnyéki együttm űködés: különböz ő elméleti megközelítések A városkörnyéki együttm űködés a többszintű kormányzás témakörének szerves része. Az OECD értelmezése szerint a többszint ű kormányzás a hatalom és a kapcso- latok különböző dimenzióinak a kormányzati szinteken átível ő gyakorlása illetve kezelése. A kormányzásban fontos változásokat figyeltek meg, els ősorban a regionális és helyi kormányzati szintekre történ ő , fokozódó decentralizációt. Ugyanilyen fontos azonban, hogy a szintek között interakció zajlik és a partnerek képesek a közpolitikák befolyásolására (OECD 2000; Townsend 2005). A 'többszintű ' kormányzás kifejezés evolúciója Európában arról szól, hogy a hatalmat és az er őforrásokat a legmegfele- lőbb szintre eljuttatva lehet ővé váljon a stratégiai prioritások lehet ő legsikeresebb realizálása. „A hatalomnak ez az újraelosztása történhet fölfelé, lefelé, illetve oldal- irányban" (Hooghe—Marks 2001, 1), tehát nem kizárólag felülr ől lefelé irányuló kez- deményezés kell legyen, hanem kölcsönös és többirányú folyamat. A kihívás minden nagyváros számára abban áll, hogy világos elképzelést alakít- son ki arra vonatkozóan, hogy saját városkörnyéki, városrégió-szint ű2 kormányzása hogyan illeszthet ő be legjobban a már meglév ő, működő rendszerbe. Ezen túlmen ő- en a városrégióknak ki kell dolgozniuk koncepciójukat a többi kormányzati szint- hez, illetve szakma-politikákhoz való viszonyulásukra, továbbá arra vonatkozóan, hogyan működjenek együtt 'horizontálisan' a többi városrégióval. Alapos megfon- tolást igényel, hogy melyek azok a funkciók, amelyek 'le-delegálhatók' a városré- gió szintjére, pl. európai finanszírozás vagy a nemzeti források/feladatok formájá- ban, illetve melyek azok, amelyek 'feltölthet ők' erre a szintre. A többszint ű kormányzási rendszer m űködésére vonatkozó nézetek A városi/nagyvárosi térségekkel kapcsolatos egyik legfontosabb kérdés az, hogy működésük formális intézményeken alapuljon-e, vagy maradjon informá- lis/önkéntes. A következ őkben két alapvető megközelítés kerül bemutatásra, a 'formális, törvény szerint kialakítandó (statutory)' nagyvási kormányzási modell, melyet a METREX (az európai nagyvárosi régiók és térségeik hálózata) anyagai reprezentálnak, és az informálisabb, alulról-felfelé építkez ő 'kreatív kormányzás' elmélete Balducci—Kunzmann—Sartorio (2004) nyomán. METREX és a 'nagyvárosi kormányzás ' A METREX hálózat által készített részletes elemzés (2005) azt mutatja, hogy a nagyvárosi térségek hatékony és integrált gazdasági, szociális, környezetvédelmi és területi tervezéséhez több feltétel szükséges: — megfelelő kompetenciák: a nagyvárosi területi tervezés jóváhagyásának, meg- valósításának és felügyeletének hatásköre, — felkészültség: a megalapozott döntéshozatalhoz szükséges szakértelem és tudás, Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. TÉT XXII. évf. 2008 s 1 Nagyvárosi kormányzás ... 7 — eljárások: a stratégia rendszeres nyomon követésének, felülvizsgálatának és megújításának eszközei és feltételei. A METREX hálózat három különböz ő, jelenleg Európa-szerte használt 'nagy- városi' modellt azonosított (NLGN 2006): Az átfogó (comprehensive) modell. Választott nagyvárosi kormányzat átfogó hatáskörrel a stratégiai tervezés és végrehajtás terén. Ehhez általában a meglév ő helyi adminisztratív szerkezet újjászervezésére van szükség (példa: Hannover tartományi főváros). — A sz űkített (core power) modell. Választott vagy delegált tagokból álló ható- ság, mely a stratégiai tervezés területén belül csak meghatározott kérdésekben rendelkezik hatáskörrel (példa: Verband Region Stuttgart). — Az ügynökségi/önkéntes (agency/voluntary) modell. Delegált tagokból álló nagyvárosi (a városra és környékére, a metropolitán területre egyaránt kiterjed ő) ügynökségek vagy közös testületek stratégiai tervezési feladatkörrel és a végre- hajtást illetően tanácsadói funkcióval (példa az Öresund Bizottság). Ennek megfelelően a nagyvárosi kormányzás eszközei és intézményei is különböz ő formákat öltenek, a nagyvárosi kormányzattól és akár az egybeolvadástól (Montreal) az adóverseny csökkentését célzó adóalapú közteherviselésen és újraelosztáson át az egy- vagy többcélú nagyvárosi ügynökségekig. A fenti modellekre vonatkozó kutatás azt mutatja, hogy minél tágabb területileg a városmag körüli városrégió, annál lazább együttm űködés érhető csak el. A nagyvá- rosi funkcionális és közigazgatási térségek közti kapcsolat elemzéséb ől kiderül továbbá, hogy a legjobb forgatókönyv az, amikor ez a kett ő egybeesik: ahol ugyanis a nagyvárosi terület több közigazgatási területre oszlik, ott nagyobb a valószín űsége a kooperációs problémáknak és az adóversenynek. 2005-re a METREX 32 európai várossal együttm űködve kifejlesztett egy eszközt, amely lehetővé teszi annak tesztelését, mennyire er ős a nagyvárosi kormányzat egy adott térségben. A METREX Practice Benchmark 29 indikátort tartalmaz, melyeket a következőképpen csoportosítottak: — Kompetencia (8 mutató): milyen hatáskörrel rendelkezik a városrégió egy nagyvárosi stratégia jóváhagyását, megvalósítását és felügyeletét illet ően? Felkészültség (13 mutató): milyen mértékben rendelkezik a városrégió a meg- alapozott területi tervezéshez és fejlesztési döntéshozatalhoz szükséges tudás- sal, szakértelemmel? — Eljárások (8 mutató): milyen mértékben vannak meg a városrégióban egy nagyvárosi stratégia nyomon követésének, felülvizsgálatának és megújításá- nak eszközei? A METREX hálózat egy politikai nyilatkozatot is kiadott az európai nagyvárosokra vonatkozó cselekvési terv megalkotásának szükségességér ől (European Agenda for Metropolitan Europe). Ez azon a meggy őződésen alapul, hogy a városok verseny- képessége és kohéziója a leghatékonyabban úgy javítható, hogy a nagyobb városok Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. 8 Tosics Iván TÉT XXII. évf. 2008 s 1 esetében a funkcionális városi térség (városrégió) szintjén kialakítják a stratégiai döntéshozatal hatékony eszközeit. A „kreatív városrégió-kormányzás" koncepciója Ez a megközelítés jelent ő s mértékben különbözik a METREX-ét ől, mivel a kiin- dulópontja az, hogy a nagyvárosi térség felülr ől jövő, egységes definíciójára tett kísérletek általában cs ő döt mondanak, míg a rugalmasabb határokkal és elrendezés- sel operálók (a hosszú távú kötelezettségvállalásra vonatkozó garanciák megléte mellett) jobban működhetnek (Balducci et al 2004). Példaként Olaszország 1990-ben és Németország 1997-ben elfogadott városkörnyéki politikáit hozzák fel, amelyek véleményük szerint a gyakorlatban alig m űködnek. Az átláthatóságot és a partnerek bevonásának szükségességét alátámasztó német példák alapján Kunzmann (2004) megfigyelte, hogy a nagyvárosi térségek kreatív kormányzásának egyik legfontosabb aspektusa a regionális információs rendszerek felépítése, illetve az összes fontos szerepl ő bevonása az együttgondolkodás megva- lósítása érdekében. Amennyiben ez sikerül, a városrégió-identitás és öntudat kiala- kulásának valószínűsége megnő , melynek pozitív hatása nemcsak befelé érvénye- sül, hanem kifelé, a befektet ők és versenytársak felé is. A kreatív kormányzás szakirodalmában a meglév ő rendszerekkel kapcsolatos egyik kulcsproblémának a bürokratikus, esetenként túladminisztráló, az innovatív gondolkodás elfojtásával fenyeget ő tendenciák er ősségét látják (Healy 2004; Kunzmann 2004). A sikeres kormányzási mechanizmusok ugyanakkor el ősegítik a kreatív ötletek 'felfelé vándorlását' a hierarchián belül. A szerz ők javasolják továb- bá a kockázatkerül ő felfogás megváltoztatását, „... a kísérletek ugyanúgy vallhat- nak kudarcot, mint ahogy sikerre is vezethetnek" (Healy 2004, 90), valamint a reflexívebb megközelítést azokban a helyzetekben, amikor lehet őség nyílik új el- képzelések és struktúrák értékelésére és alkalmazására. A városok által alkalmazható, javasolt mechanizmusok közül néhány: Rugalmas, funkcionális határok megengedése. A már meglévő intézmények lokálpatriotizmusán való felülkerekedés. — Az innovatív regionális szerepl ő k hálózatának fejlesztése, a kormányzási mechanizmusok fejlesztésébe történ ő bevonása. — A társadalmi és környezetvédelmi felel ősségvállalás er ősítése érdekében a „harmadik szektor" fokozottabb bevonása. — Katalizátor-projektek tervezése (a közös projekt növeli az együttm űködés lehetőségét). — A rugalmas berendezkedés lendületének megtartása a szerepl ők találkozási lehető ségeinek biztosításával akkor is, ha nem születnek konkrét döntések. A folyamat átláthatóságának biztosítása, az innovatív ötletek irányában nyitott hozzáállás. Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. TÉT XXII. évf. 2008 • 1 Nagyvárosi kormányzás ... 9 A kreatív kormányzás szemlélete tehát támogatja a rugalmasságot, felhívja a fi- gyelmet a sztenderdizált, mindenki számára egyforma (one size fits all) javaslatok veszélyeire, hangsúlyozva a helyi társadalmi, kulturális, történelmi és gazdasági kontextus szerepét. Formális és informális kormányzás Clark (2005, 14) listát készített a városrégió együttm űködési formáiról, a 'Iazá'- tól a 'szoros'-ig: — Közös arculat és marketing kifelé (küls ő csoportok, beruházók felé), Együttműködési megállapodások/koalíció, Közös tervezés/jöv őkép/stratégiaépítés, — Közös vállalkozások és katalizátor-projektek, — Megosztott kapacitások és infrastruktúra, — Kormányzási reformok — Vezetői csoportok3 — Szolgáltató céltársaságok — Egybeolvadás. A fenti lista elemei informálisnak mondhatók, az utolsó sorban szerepl ő kormány- zási reform kivételével, amely a formális címlcét kaphatja. Egy városi térségben többféle forma is működhet egyszerre, ugyanakkor a történelmi és kulturális ténye- zők vagy törvények kizárhatják a fent felsorolt lehet őségek némelyikét. A nagyvárosi térségek alapfeladatai A nagyvárosi térség szintjén sokféle feladatot kell megoldani. Az eltér ő típusú fel- adatok a nagyvárosi térségekre vonatkozóan különböz ő kormányzati megközelíté- seket és területi szemléletet igényelhetnek. A feladatok között egyfel ől vannak pozitív (win-win) ügyek, mint pl. a versenyké- pesség és tömeglcözlekedés javítása, melyek esetében könnyebb a partnerek közötti együttműködés, mivel siker esetén minden szerepl ő jól jár. Másfelől vannak olyan szabályozási feladatok, amelyek inlcább a „zérus összeg ű játék" logikáját követik, mint például a hulladékkezelés. A 'pozitív' ügyek fóleg gazdasági, míg a 'szabályozási' kérdések nagyrészt társadalmi és környezetvédelmi jelleg űek. Általában elmondható, hogy a pozitív gazdasági témálc körül könnyebb együttműködést kialakítani, mint a szabályozási jellegű feladatok körül. Városrégiók és versenyképesség Régóta folyik a vita a 'területi yersenyképesség'-r ől, a közgazdászok egy része ugyanis kétségbe vonja, hogy használható-e a gazdasági versenyképesség fogalma területi egységek esetében. Ennek ellenére egyre többen elismerilc, hogy van értelme a Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. 10 Tosics Iván TÉT XXII. évf. 2008 • 1 „városok versenyképességér ől" beszélni, és hogy ezen a teljes funkcionális térséget kell érteni, nem csupán a sz űken vett várost magát (Tosics 2005b, 79). Nyilvánvaló, hogy a regionális változások motorjai a városok: „[Európában] a legversenyképesebb régiókban találhatók a legversenyképesebb városok — nem találtunk példát olyan sikeres régióra, melynek szívében sikertelen városok lettek volna" (Parkinson 2004, 53). Annak ellenére, hogy a régiók fontos szerepe elismert, növelcvő konszenzus mutatkozik abban, hogy a régiók túl nagy egységek ahhoz, hogy a versenyképesség kérdéseivel megbirkózzanak. Ugyanakkor az is világos, hogy a közigazgatási városok túl kis egységek, hiszen a fejlesztésekhez szükséges területek és egyéb feltételek sok esetben a városhatáron kívül találhatók. Leginkább a funkcionális városi térség adhatja tehát a gazdasági teljesítmény javításához szük- séges megfelel ő kritikus tömeget és szakértelmet. A szabadság és rugalmasság mellett a versenyképességhez er ős vezetésre van szük- ség, amely innovatív, átalakítás-párti, jöv őképpel rendelkez ő és más városrégiókkal is partneri kapcsolatban áll. A vezetésnek fontos szerepe lehet abban, hogy a különböz ő, a versenyképesség javulása szempontjából kulcsfontosságú szerepl ők (a közszférán kívül pl. az egyetemek és a magánszektor) között kialakuljanak a kapcsolatok. Az OECD várospolitikai paradigmaváltást lát abban, hogy a passzív, reagáló ma- gatartástól egyre gyakoribb az elmozdulás a pro-aktív szemlélet felé, melyet a ver- senyképesség javítása érdekében dinamikusabb irányelvek vezérelnek (Kim 2006). A városok kezdik megerősíteni klaszter-kapcsolataikat, mobilizálni innovatív kapa- citásaikat és emberi erőforrásaikat; továbbá gazdasági eredményeiket javítandó befelctetnek látnivalóik vonzerejének növelésébe és az életmin őség javításába. Mindezek mellett növekvő figyelmet kell fordítani a társadalmi kirekesztés és a munkanélküliség kérdéseinek kezelésére is (Jones et al 2006). Városrégiók és környezetpolitikai szabályozási kérdések A versenyképesség javításán kívül a sikeres nagyvárosi térségeknek a fenntartható fejlődés kihívásával is szembe kell nézniük. Az Európai Bizottság nemrég elfoga- dott, „A városi környezetre vonatkozó tematikus stratégia" (Thematic Strategy on the Urban Environment) cím ű dokumentuma szerint: „A legtöbb város olyan közös környezetvédelmi alapproblémálckal küzd, mint a városi levegő rossz minősége, a növekv ő járműforgalom és torlódások, a nagy hát- térzaj, az épített környezet gyenge min ősége, az elhagyott földek, az üvegházhatású gázok kibocsátása, a tagolatlan városi terjeszkedés/szétterülés, a nagy mennyiség ű hulladék és szennyvíz kezelése. ... a legsikeresebb helyhatóságok a városi környe- zeti kérdések menedzselésében integrált szemléletet alkalmaznak, ami hosszú távú és stratégiai cselekvési tervek elfogadását jelenti. ... A helyi, regionális, országos vagy európai szinten meghatározott (pl. területhasználatra, zajszintre, leveg őminő- ségre vonatkozó) kötelezettségeknek hatékonyabban meg lehet felelni helyi szinten, ha ezeket a helyi stratégiai irányítási keretbe integrálják." (European Comission 2006, 3) Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. TÉT XXII. évf. 2008 s 1 Nagyvárosi kormányzás ... 11 A nagyvárosi térségekben tehát közös kötelezettség-vállalásokra is szükség van. A városrégió sok esetben a legmegfelel őbb az olyan problémákra adandó válaszok kidolgozására, mint például a szennyvízkezelés, a légszennyezés stb. A nagy kiterjedés ű funkcionális városi térségek fenntartható fejl ődése csak átfogó közpolitikák alapján képzelhet ő el. A területi koordináció történhet közvetlenül, az ágazati politikákon (közlekedés, hulladék, víz stb.) keresztül, vagy pedig közvetve, a pénzügyi kiegyenlítésen és adózáson keresztül (Tosics 2004, 71). A legbonyolul- tabb és leginkább átpolitizált kérdésekben — mint pl. a közös közlekedéspolitika, hulladékkezelés vagy az adókiegyenlítés — sokkal nehezebb területi megállapodást elérni, mint például a gazdasági versenyképesség javítására vonatkozóan. Azokban az országokban, ahol a decentralizáció és a hatalom átruházás széles kör ű volt és az önkormányzatok szinte teljesen függetlenné váltak, a városi térségek továb- bi nehézségekkel néznek szembe a 'szabályozási' típusú megállapodások terén. Amennyiben az együttműködési kultúra is hiányzik, a városrégió-együttm űködés szempontjából szinte reménytelen helyzetek alakulhatnak ki — ahogy ezt néhány ke- let-közép-európai országban láthatjuk (Tosics 2005a). A tartós siker érdekében a városrégióknak a pozitív, illetve szabályozási feladato- kat egyaránt meg kell oldaniuk, miközben a körülmények nagyon különböz őek az egyes országokban. A versenyképességi megállapodások létrejötte a legtöbb or- szágban a város-térségben található önkormányzatokon (és más érintett résztvev ő- kön) múlik. A szabályozási kérdésekre vonatkozóan ezzel szemben sok a 'küls ő ' feltétel, és ezek nagyon különböz őek az önkormányzatok teljes függetlenségét ől a közszolgáltatások némelyikének kötelez ő, magasabb szintű, koordinált szabályozá- sáig terjedő spektrumban. A nagyvárosi térségek és a többszint ű kormányzási struktúrák a METROGOV városokban A METROGOV projektben nyolc európai város vett részt (Köln, Frankfurt, Bir- mingham, Glasgow, Milánó, Malmő, Lille, Budapest). Ez a városi kör megfelel ő alapot szolgáltat egy európai szint ű eszmecseréhez a városrégió témájáról, mivel minden alaptípust leképez az európai országok Jegionalizáció/decentralizáció" sze- rinti tipológiájából. A városok mai helyzetét jellemzi, hogy egyiknek sincsenek stabil adminisztratív mechanizmusai a városrégió szintjén, azonban mindegyikben vannak formális vagy informális törekvések az együttm űködés javítására ezen a szinten. A meglév ő többszintű kormányzási struktúrák és a városrégió Az I. táblázat áttekintést ad a meglév ő többszintű kormányzási struktúrákról és a városrégió-szintről a METROGOV városokban. Az első oszlopban a város maga, az utolsóban pedig a város feletti közigazgatási szint (tartomány, régió stb.) szerepel. A középső két oszlop a városrégió alternatív definíciói szerinti információt tartalmazza: a második a városrégió sz űkebb definícióját, a funkcionális városi térséget veszi ala- Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. 12 Tosics Iván TÉT XXII. évf. 2008 • 1 pul, a harmadik oszlop pedig a tágabb meghatározást (a gazdasági együttm űködés és/vagy befolyás területét). Sok esetben több definíció alapján találhatók információk, amikor az adott térség/szint esetében több definíciós alternatíva létezik. 1. TÁBLÁZAT A meglév ő kormányzási berendezkedés és a potenciális városrégiók a nyolc METROGOV városban (Existing Governance Structures and the Potential City-region Areas in the Eight METROGOV Cities) A város Potenciális város- Gazdasági befolyás A la3vetkez ő Város (önkormányzat) régió-térség térsége közigazgatási szintje (szűkebb definíció) (tágabb definkió) szint Köln Köln Önkor- Régió: Köln—Bonn, Európai Nagyvárosi Eszak-Rajna— mányzata Köln + 50 önkormány- Régió (Metropolitan Vesztfália Státusz: válasz- zat Region): Rajna— Választott tott önkormány- Státusz: önkéntes Ruhr regionális zat Nagyság: 3 millió fó Státusz: nem létező kormányzat Nagyság: Nagyság: 8 millió fó Nagyság: 986 ezer fó 18 millió fó Frankfurt Frankfurt Ön- a) Tervezési társulás: Nagyvárosi régió: Hessen tarto- kormányzata Frankfurt Rajna—Majna Frankfurt Rajna— mány: Státusz: válasz- Franlcfurt + 74 önkor- Majna Választott tott önkormány- mányzat Frankfurt + 444 regionális zat Státusz: jogilag el őírt önlcormányzat kormányzat Nagyság: regionális tervezés Státusz: informális, Nagyság: 647 ezer fó Nagyság: 2,2 millió fó nincs saját költség- 6,1 millió fó b) Dél-Hessen köz- vetés igazgatási terület Nagyság: Frankfurt + 186 ön- 5,3 millió fó kormányzat Státusz: közigazgatási funkciók Nagyság: 3,8 millió fő Birming- Birmingham Birmingham és 7 Birmingham és 20 West Midlands ham Önkormányzata önkormányzat önkormányzat („op- Régió Státusz: válasz- Státusz: informális timális" városrégió) Státusz: közig. tott önlcormány- társulás Státusz: még nem régió zat Nagyság: 2,7 millió fó létező Nagyság: Nagyság: Nagyság: 3,5 millió fó 5,3 millió fó 977 ezer fó Glasgow Glasgow Ön- a) CVCPP: Glasgow és Skócia kormányzata 7 önkormányzat Választott Státusz: válasz- Státusz: önkéntes parlament tott önkormány- tervezési társulás Nagyság: zat Nagyság: 1,75 millió fó 5 millió f ő Nagyság: b) Glasgow Nagyváro- 580 ezer fó si Térség: Glasgow + 11 önkormányzat Státusz: korábbi regio- nális tanács területe Nagyság: 2,2 millió fó Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. TÉT XXII. évf 2008 • 1 Nagyvárosi kormányzás ... 13 A város Potenciális város- Gazdasági befolyás A következ ő Város (önkormányzat) régió-térség térsége közigazgatási szintje (szűkebb definíció) (tágabb definíció) szint Milánó Milánó Onlcor- a) Jogi defuúció: Milá- Gazdasági térség a) Milánó mányzata nó+ 138 önkormányzat Milánó + 1000 tartomány Státusz: választott Státusz: nem működik önkorm. (Milánó + 188 önkormányzat b) Milánó tartomány Státusz: nem műlcödik önkormányzat) Nagyság: (Milánó + 188 önlcor- Nagyság: 6 millió fó Státusz: köz- 1,26 millió fő mányzat) igazgatási Státusz: közigazgatási Nagyság: Nagyság: 3,7 millió fő 3,7 millió fő b) Lombardia Státusz: választott önkormányzat Nagyság: 9,1 rrúllió fó Malmő Malmő Önkor- Önkéntes együttműkö- a) munkaerőpiac Slcane régió mányzata dés területe Malmő + 24 Malmő + 32 Státusz: választott SSSV: Malmő + 10 önkorm. önkorm. önkormányzat önkormányzat Nagyság: 970 ezer fő Státusz: válasz- Nagyság: Státusz: önkéntes szö- b) Oresund régió tott regionális 270 ezer fő vetség Malmö + 79 önkorm., parlament Nagyság: 590 ezer fó határon átnyúló Nagyság: Informális együttmű- 1,2 millió fő ködés Nagyság: 3,6 millió fő Lille a) Lille Önkor- a) Communauté Nagyvárosi Térség: a) Nord — Pas de mányzata Urbaine: Lille + 84 Lille + 620 önkor- Calais (F) Státusz: választott önkorm. mányzat, határon Státusz: válasz- önkormányzat Státusz: törvény szerint átnyúló tott regionális Nagyság: létrehozandó helyi Státusz: Önlcéntes, tanács 227 ezer fő önkormányzat informális Nagyság: b) „Communauté Nagyság: Nagyság: 3,6 millió fiá 4 millió fő Urbaine": Lille + 1,09 millió fő b) Flandria (B) 84 önkormányzat b) Határon átnyúló Választott Státusz: törvény térség: Lille + 150 regionális tanács szerint létrehozott önkormányzat Nagyság: helyi önkormányzat Státusz: formális Lille 6 millió fő Nagyság: Eurodistrict c) Wallonia(B) 1,09 millió fó Nagyság: 1,9 millió fó Választott c)„arrondissment": regionális Line + 125 önlconn. tanács, francia Státusz: törvény megyék és belga szerint létrehozan- tartományok dó közigazgatási- Nagyság: statisztikai 3,5 millió fó Nagyság: 1,18 millió fő Budapest Budapest Önkor- Budapesti agglomeráció Gazdasági térség Közép- mányzata Státusz: (közigazgatási)- Budapesti térség a magyarországi Státusz: választott statisztikai egység környező nagyobb régió önkormányzat Nagyság: 2,4 millió fő városoldcal bezárólag Státusz: közigaz- Nagyság: ("csaPágYvárosi 8Yíjr(r) gatási-statisztikai 1,7 millió fó Státusz: nem létező régió Nagyság: 4 millió fő Nagyság: 2,9 millió fő Forrás: Homan—Howl—Tosics (2007, 36). Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. 14 Tosics Iván TÉT XXII. évf. 2008 s 1 Az 1. táblázat azt sugallja, hogy minden város különböz ő a város, a városrégió, illetve a következő közigazgatási szint relatív pozícióját tekintve. A 2. táblázatból, amely a különböző szintek lakosságának arányát mutatja, kiderül, hogy ez nem így van. 2. TÁBLÁZAT A városrégiók és közigazgatási régiók nagysága a városokhoz képest a nyolc METROGOV város esetében (Ratios of Population Numbers in the Different City-region Areas Compared to the City, in the Eight METROGOV Cities) A város lakosságához viszonyított nagyság Város (arány - %) Város lakossága Sz űkebb Tágabb Következ ő (ezer fő) városrégió- városrégió- közigazgatási térség térség szint Köln 986,0 3,0 8,1 18,3 Frankfurt 647,0 3,4 - 5,9 8,2 9,4 Birmingham 977,0 2,8 3,6 5,4 Glasgow 580,0 3,0 5,2 8,6 Milánó 1260,0 2,9 4,8 7,2 Malmő 270,0 2,2 3,6 - 13,3 4,3 Lille 227,0 6,2 15,9 17,6 Lille* 1090,0 1,7 3,3 3.6 Budapest 1700,0 1,4 2,4 1,7 * Lille-t a „Communauté Urbaine" szintjén értelmezve. Forrás: Homan-Howl-Tosics (2007, 35). A METROGOV városok több mint fele hasonló képet mutat, ha a városrégiós tér- ség és a város lakosságának arányát nézzük: a kisebb városrégió lakossága (funkcio- nális városi térség) 3-3,5-szerese a városénak, míg a nagyobb városrégió (a gazdasági befolyás térsége) 4-8-szorosa. A tágabb definícióval meghatározott városrégió lakossága általában kisebb a következ ő (regionális) közigazgatási szint népességénél. Lille és Malmő kivételes értéke a határokon átnyúló kapcsolatokban, illetve térsé- geik policentrikus jellegében rejlik, Budapesté pedig abban, hogy a város maga nagyon nagy (különösen, ha az ország egészéhez viszonyítjuk, hiszen a teljes lakos- ság 17%-a él a fővárosban). Az összes METROGOV város esetében a városrégió a kormányzásnak egy újabb szintjét jelentené, amelynek be kellene férnie a már amúgy is túlzsúfolt igazgatási struktúrába. Mindenhol legalább négy meglév ő szint van: a város, a régió, a nemzetál- lam és Európa, melyek mindegyike különböz ő politikákkal és stratégiákkal rendelke- zik, amelyeket összhangba kell hozni a városrégiós szemlélettel. A meglév ő struktú- rák átalakítása törvényhozásbeli változtatásokat tehet szükségessé, ezért nehézkes és hosszadalmas lehet. Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. TÉT XXII. évf. 2008 • 1 Nagyvárosi kormányzás ... 15 Városrégió-szintű funkciók a többszint ű kormányzási rendszerben A METROGOV projekt során három különböz ő funkció (stratégiai tervezés, tö- megközlekedés és hulladékelhelyezés) tekintetében kerültek összehasonlításra a városok, aszerint, hogy ezek a funkciók milyen mértékben teljesülnek a városrégiós területükön. A feltevés az volt, hogy egyetértésre jutni a stratégiai tervezésben a legkönnyebb, a tömegközlekedést illet ően nehezebb, és a hulladékelhelyezés tekintetében a leg- nehezebb (ez utóbbi szabályozó funkció, ahol er ős a NIMBY-effektus). A szerzett tapasztalatok nem er ősítették meg teljes mértékben a feltevést: jónéhány város esetében a tömegközlekedési együttm űködés városrégiós szinten fejlettebb, mint a közös stratégiai tervezés, különösen ott, ahol a tömegközlekedési együttműködést regionális (vagy nemzeti) szinten kezdeményezik és szervezik meg. Ezekben a városi térségekben a stratégiai tervezési együttm űködés — amely sokkal inkább alulról építkező kezdeményezés kellene hogy legyen — kevésbé fejlett, mivel kevésbé sürget őnek tűnik az önkormányzatok számára. E megjegyzéstől eltekintve világos, hogy a stratégiai tervezés és a tömegközleke- dés alkotja mindenfajta városrégiós kapcsolat minimális tartalmát. A hulladék- elhelyezés nem tartozik a városrégiós funkciók közé, mivel ez (más infrastrukturális szolgáltatáshoz hasonlóan) kifejezetten technikai jelleg ű, megoldható olyan önlcor- mányzatok egyfunkciós partnersége keretében, amelyek nem feltétlenül tartoznak a városrégiós területhez. Az effajta infrastrulcturális szolgáltatásokra vonatkozó terü- leti együttműködési megállapodások ugyanakkor fontosak, főként a fenntartható városfejlesztés szempontjából. Emiatt az önkormányzatok infrastrukturális szolgál- tatási együttműködése szintén a városrégiós partnerséghez való hozzájárulásnak tekintendő, habár nem ez a fő motiváló erő. „Optimális" forgatókönyv esetén a szabályozó funlcciókat bizonyos mértékig vá- rosrégiós szinten vezérlik (de nem feltétlenül pontosan ezen a területi alapon szer- vezik), míg a pozitív, mindkét fél számára el őnyös funkciókat minimum ezen a szinten, sőt akár a szélesebb városrégiós területen is teljesíthetik, lefedvén a város teljes gazdasági befolyási területét. Az eredményes városrégiók jellemz ői A városrégiók különböz ő kormányzási modelljei A városok és a régiók egyre er ősödő nemzetközi versenyének feltételei között a kormányzás és a vezetés kritikus jelent őségű tényezővé válik a városrégiók fejlesz- tésében (Clark 2005). Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. 16 Tosics Iván TÉT XXII. évf. 2008 • 1 Az Eurocities Kormányzati Munkacsoport európai nagyvárosokban végrehajtott felmérésre épül ő szakmai anyaga szerint a városrégiók két fő módon nyerhetik el demokratikus legitimitásukat: Indirelct módszer. Az önkormányzatok maguk jelölik ki választott tagjaik kö- zül azokat, akiket a városrégió kormányzatába delegálnak. Az esetek többsé- gében ez a megközelítés érvényes. — Közvetlen választással, a városrégió lakosságának körében az általános válasz- tójog alapján szervezett választás keretében. A városrégió vezetőjének kiválasztására is többféle mechanizmus lehetséges: A városrégiós gyíílés szavazása, Törvény általi lcinevezés, Vezetés rotációs alapon, Az elnök automatikusan a városrégió legnagyobb városából érkezik, — Nincs elnöki tisztség. A városrégiók többségében kett ős kormányzati rendszer m űködik, amennyiben a politikai szintet egy tanácsadó szerep ű tisztségviselői pillér támogatja. Az informális városrégiók esetében is el ő fordul, hogy megállapodások körvonalazzák a résztvev ők szerepköreit, bár e strulctúrák jogilag nem kötelez ő érvényűek és a részvétel önlcéntes. Magukat a megbeszéléseket azonban sokszor nagyon is komolyan veszik (Glasgow- ban például jegyzőkönyvet vezetnek, és jelen van az illetékes skót miniszter). A városrégiók jogosultságai nagymértékben különbözhetnek. Lyon és Lille eseté- ben a Communauté Urbaine telekvásárlási és adóemelési (ipar űzési és hulladékke- zelési adó) jogosultsággal rendelkezik; jelent ős a költségvetése és önkormányzati igazgatási szervként jár el. Barcelonában a környezetvédelmi és közlekedési testüle- tek világosan meghatározott felel ősségi körökkel és némi pénzügyi er őforrással rendelkeznek. Hasonló a helyzet Birmingham városrégiós közlekedési testülete esetében. Viszont a barcelonai, városfejl ődési kérdésekkel foglalkozó városrégiós testület — hasonlóan az újabbkeletíí testületekhez, például Milánóban és Frankfurt- ban — kevesebb erő forrással és nem pontosan körvonalazott jogosultságokkal ren- delkezik. A Birminghami Városrégió példája is mutatja, hogy ezek az újabb testüle- tek bizonytalan pénzügyi és jogi keretek között m űködnek, befolyásukat a szakma- politikákkal és a prioritásokkal kapcsolatos közös lobbizással, valamint az er őfor- rásolcra és a projelctekre történ ő közös pályázással fejtik ki. Egyes esetekben a polgármesterek felügyelik a városrégió m űködésének adott ré- szét, majd beszámolnak a városrégiós partnerségben részt vev ő többi polgármester- nek. Máshol a városrégió költségvetést és éves beszámolót köteles benyújtani a Kormányzó Tanácsnak és a Közgyíllésnek, illetve tanácsadó testület számol be a városrégió mindegyik tanácsának. A legformalizáltabb megközelítés Franciaor- szágban tapasztalható, ahol az éves költségvetést és tevékenységi jelentést a Tanács szavazza meg, a nemzeti kormány kíséri figyelemmel és a Chambre Régionale des Comptes felügyeli. Ennek a példának az értékét azonban csöldcenti, hogy szakért ők szerint a Communauté Urbaine nem tekinthet ő „normál" európai városrégiónak, Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. TÉT XXII. évf. 2008 s 1 Nagyvárosi kormányzás ... 17 mivel szerepe inkább csak az Európa-szerte szokásos városi szint újrateremtése az igen szegmentált franciaországi településstruktúrában. A városrégiók intézményi és pénzügyi viszonyai A városrégiók csak a politikából nem élnek meg: valóságos, tárgyi er őforrásokra van szükségük, ha nemzetgazdaságuk és Európa motorjaiként kívánnak prosperálni. Ezek az erőforrások többféle forrásból származhatnak: 1) Normatív központi kormányzati er őforrások: Nagy-Britanniában, illetve más európai országokban folyamatosan tárgyalt téma a fiskális jogkör átruházása a városrégiókra (Marshall Finch 2006). A városrégióknak saját bevételi forrá- — sokkal kellene rendelkezniük, elkerülve, hogy költségvetésük minden elemét a központi kormányzat határozza meg. Carley szerint (2000, 287) elegend ő mér- tékű jogkör-átruházás nélkül a helyi hatóságok képtelenek „útjára indítani az innovációt partnerségeikben, illetve saját maguk és partnereik számára straté- giai szerepet meghatározni és megvalósítani". 2) Fejlesztés-finanszírozási er őforrások: A jogkör-átruházás által nyújtott hosszú távú megoldások mellett a „projekt-alapú" vagy átmeneti finanszírozási áram- lásokkal támogatható a városrégiós munka. A METREX hálózat azt szeretné elérni, hogy a Strukturális Alapokat városrégiós szinten kezeljék. Carley (2000, 287) — különösen a városrehabilitáció tárgyalásakor — azt indítványoz- za, hogy „... minden érintett, tehát a központi kormányzat, a helyi hatóságok és egyéb köz- és magánképviseletek együttműködjenek egy integráltabb és inno- vatívabb megközelítés érdekében a városrehabilitációs partnerségek finanszí- rozását tekintve." Partnerség a magánszektorral Jelentő s tapasztalatok vannak arra nézve, hogy a magánszektor mennyire központi szerepet játszik a városrégiós partnerség m űködtetésében (pl. Carley 2000; Leibovitz 2003; Marshall Finch 2006). Az üzleti szféra értelmes bevonása különö- — sen kritikus jelentőségű a versenyképesség javításában. A köz- és a magánszféra partnerségének működtetési sikere azonban mindkét oldalon az eredményes és hatékony döntéshozatali folyamattól függ. A kölcsönös gyanakvás persze megmaradhat a magánszektor szervezetei és a he- lyi önkormányzat között. Az üzleti szféra hajlamos úgy tekinteni a helyi önkor- mányzatot, hogy az sz űk látókörű, védekező hozzáállású és nincs stratégiai perspek- tívája. A helyi önkormányzat pedig hajlamos úgy tekinteni a magánszektort, hogy az csak saját érdekeivel foglalkozik és túlegyszer űsíti az értelmes partnerség kiala- kításában rejlő kihívásokat. Kihívást jelent a sokféle érdek képviselete, különösen akkor, ha jelentős a vállalkozások közötti verseny (Leibovitz 2003). Carley szerint (2000, 283) „Eredményes, hosszan tartó üzleti részvételre akkor kerül sor, ha a vállalkozások képvisel ői szerveződésbe tömörülnek a partnerség létesítését megel ő- Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. 18 Tosics Iván TÉT XXII. évf. 2008 s 1 zően. Ez például Kereskedelmi Kamarán vagy 'a célra alkalmas' külön szervezeten keresztül történhet." Ebben a vonatkozásban jelent ősen eltérőek a szabályozások az európai országokban: Franciaországban például kötelez ő a kereskedelmi kamarai tagság, míg Nagy-Britanniában és Magyarországon nem. A városrégió, kevésbé formalizált jellegénél fogva az egyetlen olyan kormányzati szint, ahol lehet őség nyílik a magánszférával folytatott nyitott partnerségre. A ma- gánszektor főbb szereplői közötti szoros koordináció olyan helyzetekhez vezethet, hogy a magánszektor kezdeményez ő szerepet játszhat a városrégiós szint ű együtt- működés elősegítésében, ahogyan az Lille és Frankfurt esetében is történt. A magánszektor bevonása a városrégiós partnerségbe nem egyszer ű feladat. Egy nyolc nagyvárosi régiót felölel ő nagyon friss EURICUR-tanulmány szerint (van den Berg et al 2007) meglep ően alacsony volt a magánszektornak az elemzett pro- jektekben való részvétele, és főként a projektek megvalósítási fázisára korlátozó- dott. Nem találtak példákat stratégiaibb jelleg ű partnerségekre állami és magánszer- vezetek között. Az európai tapasztalatok összefoglalása: következtetések és ajánlások A városrégió a versenyképesség és a fenntarthatóság hajtómotorja A városok és a körülöttük lév ő területek közötti valós együttm űködés fontos cél, nemcsak a helyi körülmények javítása, hanem az európai fejl ődés versenyképeseb- bé és fenntarthatóbbá tétele érdekében is. A városrégiós együttm űködés lehetőségeit javítja az „új stílusú" regionális politi- kák terjedése, melyek keretében — szemben a „régi", kiegyenlít ő jellegű regionális politikákkal — minden régió saját optimális szintjéig való növekedése a cél, mivel a nyitott nemzetközi gazdaság körülményei között nemzeti szinten ma már nincsen zéró összegű játék. Ez azt jelenti, hogy egy régió sikere nem feltétlenül kell, hogy a többi régió lehet őségeinek beszűkülését jelentse (Clark 2005). A városrégiók sikeréhez elengedhetetlenül szükséges, hogy független és rugalmas eszközöket kapjanak a bevételteremtésre és -elköltésre, továbbá jogosultságot olyan döntések meghozatalára, amelyek érintik a városrégió és népessége jöv őjét. Arról is gondoskodni kell, hogy a városrégiók növekedése kiegyenlített legyen mind kör- nyezetvédelmi, mind társadalmi szempontból. Mindennek érdekében aktív beavat- kozásokra van szükség a városrégión belül, továbbá megfelel ő döntéshozatali me- chanizmusok érvénybe léptetésére. A 21. századi új városrégiós együttm űködési időszak különbözik a korábbitól. Nem valószínű, hogy a jelenlegi együttműködési időszak eredménye ismét fixen körülhatárolt új közigazgatási szintek tömeges létrehozása lesz. Ma az a legvalószí- nűbb, hogy a rugalmasabb együttm űködési modellek alapján lehet nagyobb területi egységeket létrehozni. Az új egységek nem rendelkeznek átfogó döntéshozatali jogosultsággal, céljuk, hogy vitafórumként szolgáljanak a részt vev ő önkormány- Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. TÉT XXII. évf. 2008 • 1 Nagyvárosi kormányzás ... 19 zatok számára. A szélesebb kör ű területi együttműködés is teret hódít majd azokban a szektorokban, ahol minden partner nyer az együttm űködéssel. Így az új együttműködési időszakban nagyobb hangsúly helyez ődik a kormány- zásra, a hálózatszerű struktúrákra és a rugalmasságra. A politikai és közigazgatási rendszerek különféle modelljei és az országok közötti geopolitikai különbségek nagyon eltérő körülményeket teremtenek a városrégiós együttm űködés létesítésére. Azokban az országokban, ahol minden hatalom a helyi önkormányzatok kezében van, kizárólag alulról építkez ő megközelítések lehetségesek. Más országokban, ahol a magasabb szintek (az országos szint, a közigazgatási régiók) rendelkeznek a leg- erősebb hatalommal, a városrégiók lehet őségei főként tőlük fliggenek. Európában nincs tehát kizárólagos, „egyméretes", mindenki számára érvényes városrégiós együttműködési modell, inkább karakterisztikák léteznek, amelyeket a környezet- nek megfelelően adaptálnak. A tapasztalatok szerint a „városrégió" megjelölés alatt kett ős feladat értendő: a funkcionális városi területen belüli bels ő konfliktusok megoldása, illetve a b ővebb városi terület gazdasági együttm űködési lehetőségeinek kiaknázása. Az együttm ű- ködési kötelezettségvállalások önkéntes kialakítása a sz űkebb városrégió szintjén ritkán működik jól és hosszan tartóan, itt erősebb együttműködési keret kidolgozá- sára is szükség van. A városrégióknak létre kell hozniuk azt a kapacitást, amellyel a zérusösszegű játékon túlra törhetnek, és egyaránt megteremthetik a versenyképes és fenntartható fejl ődés feltételeit. A struktúrált, koordinált, formális együttm űködési filozófia és a rugalmas megkö- zelítés, a kreatív városrégiós kormányzás vonatkozásában a METROGOV munkája során új gondolat merült fel: a két különböz ő megközelítés egyidej ű alkalmazása különböző térségi szinteken. A városrégiók térségileg sz űkebb és bővebb meghatá- rozása közötti különbségtétel lehet ővé teszi, hogy a városrégiók foglalkozzanak a funlccionális városi térségben felmerül ő problémákkal, és ezzel egyidej űleg solckal nagyobb területen fejlesszenek gazdasági együttm űködést. A szűkebb meghatározás együttműködést jelent a közszolgáltatások széles körében (speciális célú szervek rugalmas vagy kötött térségi kialakításban) és a területfelhasználás tervezésében (a közös régiós szintű stratégiai döntések végrehajtását garantáló mechanizmus, kötött területen). A szélesebb kör ű együttműködés célja a gazdasági tervezés és fejlesztés, esetleg néhány közszolgáltatás (közlekedés stb.) rugalmas, alulról építkez ő partner- ség keretében. A korábban tárgyalt alulról építkez ő, illetve felülről kialakított kezdeményezések kombinálhatók egymással, amennyiben kezdeményezések történnek a pozitív funkci- ók alulról építkező fejlesztésére, és ezzel párhuzamosan er őfeszítéseket tesznek a legfontosabb szabályozó funkciók felülr ől való bevezetésére. A fixen körülhatárolt (szabályozó) és a rugalmasan körülhatárolt (mindkét fél számára kedvez ő) együttmű- ködési megközelítés is kombinálható. Egy fixen körülhatárolt területen például olyan intézmény létesíthet ő, amely együttműködést kezdeményezhet különböz ő funkciók tekintetében, a terület alacsonyabb szint ű egységei közötti megállapodások alapján. Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. 20 Tosics Iván TÉT XXII. évf. 2008 • 1 A fejlődés másik dimenziója az együttműködési terület térségbeli kiterjesztése: ha a „központi városrégió" sikeres a magfunkciókat tekintve, s őt még néhány szabályozói jogkör tekintetében is, cél lehet egy „szélesebb városrégió" kialakítása, amely kis számú funkcióra korlátozódik, fóként mindkét fél számára kedvez ő alapon. A különböz ő kormányzási szintek szerepe A városi önkormányzat szerepe A helyi különbségek miatt minden városnak a maga módján kell kiépítenie a vá- rosrégiót. A városi hatóságnak — partnerségben más érdekelt felekkel a városrégiós szinten — el kell végeznie a helyi körülmények elemzését (a morfológiai városi terület, a funkcionális városi terület és a gazdasági együttm űködési terület elemzése és összehasonlítása). Ennek alapján — a környez ő területek önkormányzataival és egyéb szerepl ő ivel együtt — közös nagyvárosi fejlesztési tervet és többéves progra- mot kell kidolgozniuk, amelyben a szűk, funkcionális városi térség-szint ű városré- gió és a szélesebb területen megvalósuló gazdasági együttm űködés kialakítását célzó terv szerepel. Mindezeket a tevékenységeket be kell ágyazni a kialakuló nem- zeti szintű városrégiós politikába. A közszféra, az adminisztratív szerepl ők mellett be kell vonni más szerepl őket, a lakosságot, a gazdaságot, a civil társadalmat. A jelenlegi helyi tisztségvisel ők legi- timitása és elszámoltathatósága kisebb területi egységekre korlátozódik, és igen formális szinten valósul csak meg. A városrégiót vagy közvetlenül választott politi- kusok kell hogy képviseljék, vagy szabad akaratú partnerségek alapján — ami a demokrácia új formája. Az utóbbi esetben minimálfeltételeket kell megszabni, me- lyek lehetőséget nyújtanak az önkéntes folyamatokra, önkéntes alapon. A nemzeti és a regionális kormányzatok szerepe A sikeres városrégiós együttm űködéshez megfelel ő nemzeti keretelcre van szükség, fóleg a lehetőségek oldaláról. A nemzeti városrégiós napirendek els ősorban „pozitív árukra" kell, hogy vonatkozzanak, míg a negatív áruk (szabályozói kérdések) kezelé- sét kormányzati megoldásokkal kell elvégezni a területi tervezés keretében. Már léteznek példák Európában az effajta nemzeti politikálcra: a Német Nagyvárosi Régió Napirend, Nagy-Britannia elgondolásai a városrégiók nemzetgazdasági meg- közelítésével kapcsolatban, valamint a francia felhívás a nagyvárosi együttm űködésre. A pozitív napirendhez hasonlóan a szabályozói napirend esetében is szükséges, hogy nemzeti szinten figyelmet fordítsanak a városrégiókban rejl ő lehetőségekre, csak más módon. A városi környezetvédelmi problémák — például közlekedés okozta levegő szennyezés és széndioxid-kibocsátás — megoldására irányuló stratégi- ai válaszok keresésében a nemzeti stratégiák magukban kell, hogy foglalják — a helyi és a regionális hatóságok mellett — a városrégiókat is. Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. TÉT XXII. évf. 2008 s 1 Nagyvárosi kormányzás ... 21 Fontos, hogy a városrégiós együttm űködés nemzeti és regionális szabályozása ne ha- tározza meg konkrétan, hogy mit kell elvégezni, hanem iránymutatást adjon és ösztö- nözzön az együttműködés kialakítására a városrégiókban. A lehetséges eszközök: Pénzügyi ösztönz ők (több támogatás nyújtható felülr ől, ha együttműködés lé- tesül az előírt kereten belül). Az együttműködést akadályozó érdekek elleni küzdelem. A központi kor- mányzat maga ne állítson fel olyan kötelezettségeket, amelyek akadályozzák a területi, közösségek közti együttm űködést, sőt fontolja meg a meglévő jogsza- bályok e célból történő megváltoztatását. A nemzeti szint feladata különösen az adminisztratív régiók problémájának keze- lése, melyek esetleg ellenérdekeltek a városrégiók fejlesztését tekintve. Az Európai Unió szerepe kritikus jelent őségű: mivel a nemzeti kormányoknak korlátozott lehet őségeik vannak a közigazgatási rendszerek megváltoztatására, Európa kell, hogy útmutatást adjon a városrégiós szint er ősítéséhez. Számos szakér- tő egyetért azzal, hogy legalább a területi tervezést és a tömegközlekedés kezelését át kellene helyezni városrégiós szintre. Emellett az infrastruktúra fejlesztéséhez, a környezetvédelemhez és a társadalmi kohézió er ősítéséhez is a városok és a körülöt- tük fekvő települések közös megközelítése szükséges. Mivel ezek nem mindkét fél számára el őnyös helyzetek, az uniós szintr ől érkező útmutatások és ösztönz ők sokat segíthetnek az új elgondolásokkal szembeni helyi ellenállás legy őzésében. Felvetések a budapesti nagyvárosi térség kapcsán Budapest része volt a METROGOV projektnek, így rendelkezésre áll néhány ösz- szehasonlító adat. A sz űkebb városrégió-térség (Budapest esetében a 81 településre kiterjedő budapesti agglomeráció) 2,4 millió lakosával a város lakosságának 1,4-szeresét teszi ki, ez a legkisebb arány a nyolc vizsgált térség között. A tágabb városrégió-térség (1. ábra) (Budapest esetében a 'csapágyvárosi gy űrű', amely a fővárost 60-80 km-es sugarú körben körülvev ő középvárosokig terjed) mintegy 4 millió lakosával a város lakosságának 2,4-szeresét teszi ki, és ez szintén a legkisebb arány a nyolc vizsgált térség között. Az adatok is jelzik, hogy Budapest közigazga- tási határai (az 1950-es kiterjesztés óta) jelent ős részben tartalmazzák a funkcionális városi térség területét, és hogy a budapesti várostérség tipikusan egyközpontú, a főváros által dominált. Köztudott, hogy Budapest meglehet ősen nagy az ország egészéhez viszonyítva, korábban 20%-os, ma 17%-os népességarányával. Ennek a ténynek nagy szerepe van abban, hogy a főváros környékének 1950-es becsatolása után évtizedekig hiva- talosan nem kerülhetett szóba az, hogy a f őváros vonzáskörzete bármilyen szintű adminisztratív státuszt kapjon. S őt, a hivatalos politika szintjén a f őváros népesség- növekedésének megállítása volt a cél, melynek érdekében különböz ő eszközökkel igyekeztek akadályozni a Budapestre való beköltözést. Ez csak részleges eredmé- nyekkel járt, a főváros lakossága mellett az agglomerációs gy űrű lakossága is gyor- Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. 22 Tosics Iván TÉT XXII. évf. 2008 • 1 san növekedett — ezt a folyamatot nevezhetjük kelet-európai típusú szuburbani- zációnak (Ekler—Hegedüs—Tosics 1980), amikor a városkörnyék növekedését még nem a városból kiköltöz ők, hanem az ország egyéb területeir ől oda törekvők, de oda beköltözni nem tudók okozzák. A rendszerváltás el őtt csak statisztikai értelemben került megállapításra a budapesti agglomeráció, akkor még 44 településre kiterjed ő- en, és a hivatalos tervezés sem foglalkozott (egyetlen 1980-as évekbeli terv kivéte- lével) Budapest és a környéke viszonyával. 1. ÁBRA Budapest, az agglomeráció és a régió határai, valamint a csapágyvárosok (Territorial Delienation of Budapest, the Agglomeration Belt, the Administrative Region and the Surrounding City-ring) KOZÉP-MAGYARORSZÁG1 RÉGIÓ STRATÉGIAI TERV 77 Salgotarlan A Közép-Magyarorazági Régió itnekiatő térképe ,?; „ Forrás: Terra (2001). A rendszerváltás után felgyorsult a városból való kiköltözés, ekkor a szuburbanizáció már a nyugati mintákat követte. Az er ősen decentralizált jogi- szabályozási környezet a nagyfokú települési önállósággal és a középszint ű kontroll teljes hiányával az agglomerációs övezet gyors növekedéséhez vezetett: zöldmez ős ipartelepítés, irodaépítés, bevásárlóközpontok és lakásépítés, szemben a városon belüli kiürülő barnamezővel, lerobbanó üzletekkel, elmaradó városrehabilitációval és gyorsan csökkenő városi lakossággal. Az évtized második felére megérett a fel- ismerés, hogy valamit tenni kell a spontán folyamatok egyeduralma ellen. 1997-ben jött létre a Budapesti Agglomerációs Fejlesztési Tanács (BAFT), melynek az évti- zed végére sikerült kidolgoztatnia az agglomerációs fejlesztési koncepció szakmai anyagát és informális egyeztetéseket kezdeni a f őváros és a megye vezet ői között Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. TÉT XXII. évf. 2008 • 1 Nagyvárosi kormányzás ... 23 egy kooperációs minimum elfogadtatása érdekében. A BAFT 1999-es megszüntetése véget vetett e folyamatoknak, a helyére lép ő Közép-magyarországi régió (KMR) az agglomerációs problémáknak nem adott súlyúknak megfelel ő jelentőséget. A KMR Fejlesztési Tanácsában a fő város 2/3-os népességi súlyához képest elenyész ő, 10-15% körüli szavazati arányt kapott csak. Az évtized els ő felében a 'váljunk mielő bb szét' kérdés került a fókuszba, amit Pest megye azért forszírozott, mert így több EU-s fejlesztési pénzhez remélt jutni. Az utóbbi 2-3 évben a helyzet fokozatosan normalizálódott, a KMR szétválása Budapestre és lyukas Pest megye régióra nem következett be4, és a KMR végre a térség tervezésével kezdett foglalkozni. Egy újabb pozitív lépés volt a BAFT újbóli létrehozása 2005 januárjában, a térségi fejlesztési célok összehangolása érdekében. A BAFT sokkal kiegyensúlyozottabb összetétele (4 fő városi, 4 megyei és 1 orszá- gos delegált) Budapest számára kezdett ől fogva sokkal elfogadhatóbb körülménye- ket jelentett a térség problémáinak tárgyalására. 2007 nyarára megszületett a Buda- pesti Agglomeráció Területfejlesztési Koncepciója és Stratégiai Programja (BAFT 2007), melynek kidolgozására összefogtak a térség főbb tervez ő műhely& (Ecorys Magyarország Kft., Városkutatás Kft., F őmterv Zrt., Pestterv Kft., Studio Metropolitana Kht.), akik a korábbi BAFT koncepciót is jegyezték. Megtörténtek az első lépések a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) létrehozására is. Ma ott tartunk, hogy a helyzet ugyan kicsit javult, de korántsem rózsás. A régiós szint erő sítése, önkormányzati státuszának megadása a szükséges 2/3-os egyetértés hiányában elmaradt, és a KMR-en belül, Pest megyei oldalról újra meger ősödnek a szétválás iránti érvelések. A BAFT tényleges hatáskör és pénzügyi eszközök nélküli szervezet, működését a főváros és a KMR 10-10 millió Ft-os befízetése teszi lehe- tővé. A BKSZ tényleges kialakítása, a tarifaközösség létrehozása a távoli jöv őbe tolódott. Szervezetek tehát léteznek ugyan a budapesti térségben, de tényleges ko- operáció és olyan átfogó, fejlesztési célú dokumentum nincs, amelyet az egyes településeknek kötelez ő lenne figyelembe venniük. Ha a rövid budapesti áttekintést összevetjük a nagyvárosi térségek m űködésének korábban tárgyalt nemzetközi példáival, megállapíthatjuk, hogy a magyar példa a térségi kooperáció kialakításának igencsak a kezdeténél van egyel őre. A jogi szabá- lyozás (Önkormányzati Törvény) és a meglév ő intézményi rendszer (KMR) valójá- ban nem jelent pozitív, ösztönző keretet a nagyvárosi térség fejl ődésének. A BAFT ugyan lefedi a funkcionális városi térség egy részét (ma már korántsem az egészét), de sem jogosultságaiban, sem pénzügyi eszközeiben nem jelent er ős kooperációs szintet. A tágabb nagyvárosi térség szintjén pedig semmilyen kooperáció, de még konzultáció sincs Budapest és a csapágyvárosi gy űrű települései között. Budapestnek és a térség többi szerepl őjének ebből a helyzetből nagyon hosszú utat kell megtennie a tényleges térségi kooperáció kialakítására, úgy a sz űkebb funkcioná- lis térben, mint a tágabb gazdasági befolyási övezetben. Az id ő pedig sürget, mert az együttműködés és az ezen alapuló, közös akaratot tükröz ő szabályozások és fejlesztési elképzelések hiányában a budapesti térség sem bels ő problémáit nem tudja megolda- ni, sem pedig kedvez ő európai fejlődési potenciáljait nem tudja kihasználni. Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. 24 Tosics Iván TÉT XXII. évf. 2008 s 1 Jegyzetek 1 Ebbő l a szempontból kivételt képeznek a francia „communautés urbaines"-ek, melyek nem kerültek felszámolásra. 2 A tanulmányban a nagyvárosok esetére szinonímaként használjuk a városi térség, város és környéke, városrégió kifejezéseket. 3 Az adott térségben szerepet játszó kormányzati, fontosabb nem-kormányzati és magánszervezetek vezetőit tömörítő csoportosulás. 4 Jellemző a viszonyokra, hogy Pest megye egyhangú közgy ű lési határozatot hozott a KMR szétválása mellett, míg Budapest ugyancsak egyhangút ez ellen. A budapesti érvelés, miszerint funkcionálisan egybetartozó térséget nem szabad külön adminisztratív egységekre bontani (mert akkor feler ősödik a versengés a kooperáció kárára) nem az érvelés kristálytiszta logikája és igazsága miatt kerekedett felül, hanem pusztán azért, mert a szétválással az ország egésze nem kapott volna több pénzt az EU-tól. Irodalom BAFT (2007) Budapesti Agglomeráció Területfejlesztési Koncepciója és Stratégiai Programja. www.baft.hu Balducci, A.—Kunzmann, K.R.—Sartorio, F.S. (2004) Towards creative city-region governance in Italy and Germany. — DISP. 158.2-4. o. Carley, M. (2000) Urban partnerships, governance and the regeneration of Britain's cities. — International Planning Studies. 3.273-297. o. Clark, G. (2005) City-Regional Development Agencies. www.citiesandregions.com Ekler D.—Hegedüs J.—Tosics I. (1980) A városépítés alkalmazott társadalmi gazdasági modelljének elméleti és módszertani kérdései. Kézirat. Budapesti Városépítési Tervez ő Vállalat, Budapest. European Commission (2006) Thematic Strategy on the Urban Environment. Communication from the Commission to the Council and the European Parliament. COM (2005)718 final. Brusses. Healy, P. (2004) Creativity and urban governance. — Policy Studies. 2.87-102. o. Homan, J.—Howl, D.—Tosics, I. (2007) Urbact METROGOV Final Report. Birmingham. Hooghe, L.—Marks, G. (2001) Types of multi-level governance. — European Integration Online Papers. 11. Jones, A.—Williams, L.—Lee, N.—Coats, D.—Cowling, M. (2006) Ideopolis: Knowledge City-Regions. The Work Foundation, London. Kim, S.J. (2006) OECD Territorial Reviews: Why co-operation between cities and regions. Presentation at the Eurocities Economic Development Forum meeting, Budapest. 22-25 March, 2006. Kreukels, A.M.J. (2000) Interkommunale Kooperation in den Niederlanden. — Heinz, W. (ed.) Stadt & Region: Kooperation oder Koordination? Ein internationaler Vergleich. Schriften des Deutshen Insti- tuts fut. Urbanistik, Band 93. Kohlhammer, Stuttgart. 423-496. o. Kunzmann, K.R. (2004) An agenda for creative governance in city-regions. — DISP. 158.5-10. o. Leibovitz, J. (2003) Institutional barriers to associative city-region governance: the politics of institution- building and economic governance in „Canada's Technology Triangle". — Urban Studies. 13.2613-2642. o. Marshall, A.—Finch, D. (2006) City leadership: giving city-regions the power to grow. Centre for Cities, London. METREX (2005) The network of European metropolitan regions and areas. www.eurometrex.org NLGN (2006) Seeing the light: next steps for city-regions. NLGN, London. OECD (2000) The reform of metropolitan governance. OECD Policy Brief, Organisation for Economic Co-operation and Development, Paris. Parkinson, M. (2004) Competitive European cities: where do the Core Cities stand? ODPM, London. Terra Stúdió Kft. (2001) Közép-Magyarországi Régió Stratégiai Terv. Budapest. Tosics, I. (2004) European urban development: Sustainability and the role of housing. — Journal of Housing and the Built Environment. 19.67-90. o. Tosics, I. (2005a) City Development in Central and Eastem Europe Since 1990: the Impact of Intemal Forces. — Hamilton, F.E.I.—Dimitrowska-Andrews, K.—Pichler-Milanovic, N. (eds.) Transformation of Cities in Central and Eastern Europe. Towards Globalization. United Nations University Press, Tokyo. 44-78. o. Tosics Iván : Nagyvárosi kormányzás : A város és környéke együttműködése. Külföldi példák és a hazai relevancia. Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. TÉT XXII. évf. 2008 • 1 Nagyvárosi kormányzás ... 25 Tosics, I. (2005b) Metropolitan co-operation os a precondition for intemational competitiveness. Special difficulties in preparing post-socialist cities for intemational competition: The case of Budapest. — Giffinger, R (ed.) Competition between Cities in Central Europe: Opportunities and Risks of Cooperation. Road, Bratislava. 78-88. o. Townsend, A. (2005) Multi-level governance in England. Background Paper for the Office of the Deputy Prime Minister, International Centre for Regional Regeneration and Development Studies, Durham University, Durham. van den Berg, L.—van der Meer, J.—Otgaar, A.H.J—Speller, C.J.M. (2007) Empowering metropolitan regions through new forms of co-operation. New perspectives on metropolitan governance. EURICUR. CITY-REGION GOVERNANCE: THE COOPERATION BETWEEN THE CITY AND THE METROPOLITAN AREA. EUROPEAN EXAMPLES AND THE RELEVANCE FOR HUNGARY IVÁN TOSICS The territorial cooperation between the cities and their surrounding areas is of key impor- tance for the competitiveness and sustainability of European development. The new, 21st century period of city-region cooperation will differ from the earlier versions, giving more emphasys to flexible, govemance- and network-type structures, instead of fixed administra- tive organizations. City-regions have to address double-task: to solve the intemal conflicts of the narrow, functional urban area and to exploit the opportunities of the broader, economic cooperation area. The first might need top-down regulatory mechanisms, while the latter might best function in bottom-up partnership. In the Budapest metropolitan area territorial cooperation is non-existent, neither in the narrow FUA nor in the broader economic zone. In the lack of cooperation, regulations and joint development plans based on mutual trust, the Budapest metropolitan area will not be able to solve the intemal problems and will be unable to exploit its advantageous European development potentials.