Tér és Társadalom 22. évf. 2008/1. 1. p. Tér és Társadalom XXII. évf. 2008 • 1 VÁROSI KORMÁNYZÁS Néhány éve tudományos, szakmai, szakpolitikai tanácskozásokon, s a szalciroda- lomban gyakran elhangzó kijelentés, hogy a város fontos (the city matters). Miért kell ezt bizonygatni? A város természetesen fontos, hiszen a föld népessé- gének mára már nagyobb része a városokban él. A városok szerepének felértékel ődése, a városnövekedés els ősorban a nagyváro- sok bázisán történik, melyek rendkívül er ős hatást gyakorolnak a gazdaságra, az életmódra és a regionális fejl ődésre. A városok térbeli szerepét illet ően mindig is megkülönböztető vonás volt a kifelé sugárzás, a környék vonzása és ellátása, a térbeli kapcsolatok, mégis csak a legutóbbi évtizedekben ismerhet ő fel a városi hálózatok markáns térstrulcturáló funkciója. Míg a kilencvenes években a regionalizmus jelentette a kihívást mind a gazdaságfej- lesztés, mind az uniós kohéziós politika számára, addig az ezredfordulót követ ően gyakrabban hangzik el szakpolitikai fórumokon a városi hálózatokra, pólusokra épülő regionális fejlődés igénye, szükségessége. Az Európai Unió kohéziós politi- kájában bekövetkezett fordulat is er őteljesen épít a városok versenyképességi potenciálj ára. A területi kormányzati/igazgatási rendszerek meglehet ősen késve reagálnak a tér- ben, illetve a városok szerepében bekövetkez ő változásolcra. Az Európai Unió tag- országaiban jellemzően a regionalizmus jegyében zajlottak, zajlanak területi refor- mok, miközben napjainkra már a városi reneszánsz kihívásaira lenne fontos igazga- tási megoldásokat találni. A Tér és Társadalom tematikus száma, felismerve a téma aktualitását, a városi kormányzás kérdéskörével foglalkozik. A szerz ők ismert igazgatási szakért ők, urbanisták, akik igyekeztek a városi irányítás nemzetközi modelljeit bemutatni, értékelni a hazai fejleményeket, szükségleteket. A városi kormányzás nem tekinthet ő slágertémának hazánlcban, nem véletlen, hogy viszonylag kevés empirikus kutatás zajlott a városi önkormányzatok körében. Ennek vélhetően az is oka, hogy a közpolitika figyelmét is elkerülte a városok kor- mányzási teljesítménye. Érdekes módon az önkormányzati rendszer átalakítási elképzelései között sem szerepel súlyponti helyen a városi igazgatás modernizálása. A fentiek alapján a TÉT vállalkozása aktuálisnak és úttör őnek is tekinthet ő, s re- mélhetően megindít egy, a korábbihoz képest intenzívebb és koncentráltabb vitát a városok jövőbeni kormányzását Pálné Kovács Ilona vendégszerkeszt ő