Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 89-102. p. Tér és Társadalom XXI. évf. 2007 • 3: 89-102 A GLOBALIZÁCIÓ ÉS A KREATÍV GAZDASÁG FELÉRTÉKEL ŐDÉSE (Globalisation and the Revaluation of Creative Economy) DOBÓ ESZTER Kulcsszavak: globalizáció kultúra kreatív iparágak szellemi tőke Napjaink globalizálódó világában a kulturális és kreatív iparágak felértékelődésének lehetünk tanúi. A világgazdaságban tapasztalható szerkezetváltás a szellemi t őke, a kreativitás fokozott el őtérbe helyezését vonta maga után. A produktív gondolkodás által létrehozható értéktartalmak azonban kulturális folya- matok eredményei. A kultúra el őtérbe helyezése tehát gazdasági kényszerré vált a posztindusztriális társadalmak válságkezelési stratégiáiban, a versenyképesség fokozásában és egyben a társadalmi kohé- zió erősítésében. Bevezetés A tanulmány a kreatív iparágak egyre er ősebben megmutatkozó jelent őségének hátterét vizsgálja. A globalizáció id őszakánalc beköszöntével, az információs tech- nológiák hozzáférhetőségének javulásával, a globális trendek, kultúrák követésének előnyös és hátrányos hatásaival való szembehelyezkedéssel párhuzamban a lokális értékek felértékel ődésének is tanúi vagyunk. A lokalitás ezen a ponton számunkra egyet jelent a helyi hagyományokból, tradíciókból táplálkozó értékközvetítéssel, a humán, természeti és tárgyi produktumok iránti szükségletek felemelkedésével. A globális folyamatok azonban egy újfajta munkamegosztás felállítását is kialakí- tották. A fordizmus tömegtermelése, a tárgyi t őkébe való beruházás mindenhatósá- ga a társadalom előrehaladásának alapját a nyersanyagok b őségében látta. A mo- dern posztfordista gazdaság ezzel ellentétben a kutatás-fejlesztést, a m űszaki előre- haladást, az innovatív, megújulni képes gondolkodást tekinti napjaink legfőbb ver- senyképes eszközeinek. A humán t őke ilyen mérvű felértékelődése előtérbe állította annak fejleszthetőségi eszközeit. A kreativitás, a produktív gondolkodás alalcítható- ságának vizsgálatai a pszichológia területér ől egyre inkább a közgazdasági gondol- kodás újfajta motiválóivá váltak. A kreatív gazdaság és armak magágazatai révén a kulturális iparágak eddig nem tapasztalt ütemű növekedését figyelhetjük meg a nyugati, fejlett demokráciákban. Számos, az említett iparágak forradalmát hirdet ő tanulmány a jövő sikeres térségeit is ezen ágazatok vonzási képességének függvényében határozza meg (Florida 2002; Enyedi 2005). Dobó Eszter : A globalizáció és a kreatív gazdaság felértékelődése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 89-102. p. 90 Dobó Eszter TÉT XXI. évf. 2007 • 3 A szellemi tő kéért folytatott harcban olyan országok is sikeresen léphetnek a világver- seny porondjára, amelyek „csupán" bels ő, helyi erőfeszítésekkel, a hagyományokból falcadó komparatív előnyök lciaknázásával képesek gazdasági erejüknek esélyt adni. A globális korszak és a szellemi t őke A 20. század első felének fordista gazdasága az els ő nagy iparszerkezeti váltást követően a gép- és a vegyipart tette vezet ő ágazatokká, az egy vállalaton belül m ű- ködő technológiai lánc pedig a tömegtermelést tekintette a versenyképesség forrá- sának. A múlt század második fele három nagy szerkezeti átalakulást hozott (Enyedi 2007): - A munkafolyamatok technológiai fejl ődése tapasztalható, ami maga után von- ta az ipari munkaerőigény csökkenését. A közlekedés fejl ődése hozzájárult a különböző munlcafázisok feldarabolásához, széttelepítéséhez. A fordizmus végével a piac gyorsan változó igényei háttérbe szorították a tömegtermékek gyártását. - A posztindusztriális korszak a városi gazdaságokban háttérbe szorította az ipart, és mind a foglalkoztatásban, mind a t őkeforgalomban a szolgáltató szektor vált domináns ágazattá. A szolgáltatások egy része természetesen a termelő ágazatok kiszolgálója maradt, de egyben megjelentek az egyre nö- vekvő szabadidőhöz kapcsolódó szolgáltatások is (turizmus, kulturális és szolgáltató iparágak). Mind jobban kezdenek felértékel ődni olyan közszolgá- lati területek, mint az oktatás, mely a közelg ő szellemi tőke-igény felértékel ő- désének irányába hat. - A napjainlcra jellemz ő információs robbanás, a regionalizáció kora, a globális világrendszerben való nyitott részvétel az egyediséget és a humán tőke min ő- ségét állította a versenyképesség középpontjába. Az említett két tényez ő felér- tékelő dése logikus következményként vonta maga után a kultúra előtérbe ke- rülését.1 A terület fontosságát támasztja alá még a fogyasztási szükségletek módosulása is. A fogyasztás egy számottev ő része már nem csupán hasznos- sági alapon történik, hanem kulturális szempontok alapján. A szolgáltatások- nalc a posztmodern társadalmakban nagyrészt nem gyakorlati, hanem kulturá- lis-szimbolikus jelentőségük van. A humán tőke minőségének felértékel ődése mérőeszközzé tette a kreativitást, mint mára divatossá vált fogalmat. A kreativitás fejleszthet őségének felismerése pedig versenyágazattá emelte az oktatási és kulturális intézményrendszereket. A kreativitás felértékel ődése A kreativitás vizsgálataiban való elmélyülés elengedhetetlenné teszi a pszichológiai alapvetések részbeni ismeretét. Ahhoz, hogy érzékletesebben tudjuk a téma fontossá- gát bemutatni, kihagyhatatlan a fogalmi rendszerekben való tisztánlátás. A lcreativitás- Dobó Eszter : A globalizáció és a kreatív gazdaság felértékelődése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 89-102. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 3 Globalizáció és a kreatív gazdaság ... 91 vizsgálatok elindítói ugyanis a pszichológia területér ől kerültek ki, és azt a labdát, amit ők feldobtak lassan hatvan évvel ezel őtt, napjaink közgazdászai ütik le. A kreativitás legtágabb értelemben minden, amit az ember csinál. Minden kultúra, amit az ember teremtett, ennek az eredménye (Vitányi 2000). Ilyen tekintetben tehát a kultúra megegyezik a Icreativitássa1.2 Ahhoz azonban, hogy értelmezhet ővé váljék napjainkban tapasztalt dominanciája, el kell szakadnunk a tágan értelmezett foga- lomtól. Hiszen így a késsel-villával evést és a kerékpározást is kreatív dolognak kellene, hogy tekintsük. A kreativitásvizsgálatok az ötvenes években kezd ődtek, és J.P. Guilford nevéhez és kutatásaihoz kapcsolódnak. A húszas, harmincas évek német pszichológiai iro- dalmában már megjelentek olyan fogalmak, mint az „alkotóképesség" és „produktív gondolkodás", azonban a terület akkoriban még a szakmában is perifériára szorult. Az amerikai kutató évekkel kés őbb a köztudatban is ismerté tette a lcreativitás fo- galmát. Az akkoriban általánosan elfogadott intelligencia fogalmat szükségszer űnek tartotta egy új területtel kiegészíteni. Vizsgálatai során arra a tapasztalatra mutatott rá, hogy az alkotó emberek sok olyan mentális képességgel rendelkeznek, melyeket a hagyományos intelligenciatesztek nem tudnak mérni, holott jelent őségükhöz nem fér kétség. Guilford felmérései igazolták, hogy egy bizonyos szint felett az intelli- gencia mértéke már nem tudja lényegesen befolyásolni az alkotások létrejöttét, tehát feltételezhet ő volt egy másik tényez ő, a lcreativitás beiktatása, ami az azonos intelli- genciájú emberek alkotásaiban megmutatkozó különbségért lett felel ős. A kutatások rávilágítottak arra, hogy a felgyorsult ipari-tudományos fejl ődés követelményeinek csak az idejében felismert és fejlesztett emberi (alkotó) képességek figyelembevéte- lével lehet eleget tenni. Ezen a ponton a pszichológiai kutatások addigi eredményei találkoztak a társadalom és a gazdaság igényeivel (Klein B.—Klein S. 2001). A kreativitás bizonyos fokig minden ember sajátja. Fokozatait telcintve a repro- dulcciót, a generativitás különböz ő fokozatait és a „féktelen alkotást" jelenti. A reprodukálás lényegében megegyezik a lcreativitás legszélesebb értelmezésével. Az ember azáltal halad el őre fejlődésében, szocializációjában, hogy képes a tanult dolgok reprodukálására. A generativitás az alkotókészség magasabb szintje, mely szintén minden ember sajátja, ám nem egyforma mértékben. Mindarmyian képesek vagyunk véges számú szabályok ismeretében végtelen számú variánsok megalkotá- sára, azonban az alkotások értékelésében már különbözhetünk egymástól. A végs ő fokozat, a „féktelen alkotás" képessége kevés szerencsés adománya, mely többsé- gében a művészek, tudósok, kutatók sajátja. Kiegészítve a pszichológiai kutatások eredményeit, számos vonatkozásban szük- séges az agyi funkciók néhány érdekes aspektusára is figyelmet szentelni (1. ábra). Dobó Eszter : A globalizáció és a kreatív gazdaság felértékelődése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 89-102. p. 92 Dobó Eszter TÉT XXI. évf. 2007 • 3 1. ÁBRA Az aszimetrikus emberi agyféltekék m űködésmegoszlása (7'he Function-distribution of Asymmetric Human Cerebral Hemisphere) Az aszimmetrikus emberi agyfé ekék m ű kodesmegoszlása Forrás: www.mindentudas.hu Látható, hogy a képzel őerő, a kreativitás képessége jobb agyféltekei funkciók, melyek azonos területen foglalnak helyet a magas-kulturális befogadóképességek- kel. A számtalan pedagógiai vizsgálat pedig csak alátámasztani tudja ezen funkciók egymásra hatásának jelent őségét az olctatásban, legfőképpen az alapfokú képzési intézményekben.3 A kreativitás egy genetikai adomány, viszont fejleszthet ő, mely igény még soha nem vált annyira id őszerűvé és sürget ő kérdéssé, mint napjainlc globalizálódó világában. A kreatív, innovatív ötletek azonban nem egy légüres térben születnek meg. A produlctív gondolkodás az egyén teljesítménye mellett még legalább két másik té- nyezőtől függ: a kulturális közegt ől, mely az uralkodó ízlés, a társadalom tudatában jelen lévő alkotások hagyományok összessége, illetve az ezt kiegészít ő társadalmi mezőtől, amely lehető vé teszi, támogatja, vagy éppen megakadályozza a megfelel ő kulturális közeg átalakulását a kreatív alkotásokon keresztül. „A kreativitás folya- mata tehát az egyén, a kulturális közeg és a társadalmi mez ő interakciójának az eredménye. (...) Á kreativitás így nem pusztán az egyének, hanem az ezek teljesít- ményérő l az adott kulturális közegben ítéletet hozó társadalmi tényez ők és az egyén közös terméke." (Tájékoztató... én.) Kondor Zsuzsanna szerint a születend ő kreatív ötlet részben feltételezi korábbi ismeretek, eredmények befogadását, továbbélése azonban attól függ, hogy az mennyire illeszthet ő be az adott tudományos és társa- dalmi-kulturális értékrendbe. „A tudományos eredmény újszer űségének és a tudo- Dobó Eszter : A globalizáció és a kreatív gazdaság felértékelődése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 89-102. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 3 Globalizáció és a kreatív gazdaság ... 93 mányos közösség fogékonyságának harmonikus aránya biztosíthatja, hogy az ered- mény integrálódhasson, és kreatívnak min ősülhessen." (Kondor én.) A kreatív iparágak esetében a végs ő szót tehát a piac mondja Ici. (Véleményünk szerint ezért tapasztalható sokszor az, hogy a magányos zseniket, m űvészeket, tudó- sokat gyalcran nem a saját koruk igazol provokatív, forradalmi gondolataikért, alko- tásaikért, hanem csak az elkövetkez ő időszakok társadalma.) A kreativitás gazdasági súlya A korábbi évszázadokban egy adott ország, térség gazdasági fejlettsége a mez ő- gazdaság, az ipar termelékenységét ől, a munlcaerő mennyiségétől, a klasszikusan jól definiálható tényez ők szerepétől függött. A 20. század végétől a versenyképesség egyre inkább meghatározó eszköze a humán er őforrás lett. Az ember hozzájárulása a helyi gazdaságok fejl ődéséhez nem csupán mennyiségi alapon történt, hanem minőségi tényezők alapján. A szellemi tőke egy folyamatosan megújulni képes erőforrásként végtelen lehet őségek és korlátlan növekedés lehet őségét jelenti napja- ink gazdaságfejlesztésében. Ezen eszköz hozzáadott értékét viszont a lcreatív, inno- vatív gondolkodás lehet ősége jelenti, melynek fejleszthet ősége soha nem látott mértékben értékelte fel a kreatív iparágak jelent őségét. A humán erőforrások felértékelődése mellet nem szabad azonban megfeledkeznünk egy másik fontos tényez őről, amely szintén a kreatív gazdaság napjainlcra tapasztalt fontosságát helyezi előtérbe, mégpedig az egyre növelcv ő szabadidőről és az arra elkölthető pénzösszegről. Ahogy azt már fentebb említettük, a fogyasztás szerkezet- váltása átformálta a szülcségletek lcielégítésének kosarát, a hagyományos alap- igényeket lcielégítő termékek mellett egyre nagyobb mértékben jelenik meg a kulturá- lis-szimbolilcus termékek birtoklásának vágya, igénye. Ehhez nyilván els ősorban a globalizáció „main stream" trendjeihez való hozzáférés adta a lehet őséget, mely a világháló által a Glóbusz jelent ős részét a „fő áramba" olvasztotta, és hígított formá- ban hozzáférhetővé, illetve integrálttá tette az úgynevezett „globális lcultúrát". A tudásgazdaság fenntartható növekedésének függvénye az olctatásba, a kultúrá- ba, az innovációba, a kommunikációs technológiába és az azt segít ő intézményi környezetbe való befelctetés. A versenyz ő nemzetállamok számára mind egyértelműbben látható, hogy a sikereiket és meg őrzött pozíciójukat a „tudás" (tu- domány, innováció, humán er őforrások, kreativitás) és az „információ" fejlesztésé- nek köszönhetik (Z. Karvalics—Kollányi 2006). E tanulmányban a humán tőke szempontjából lciemelten vizsgáljuk a lcreativitást, a lcreatív iparágak felértékel ődését. A kreatív iparágak azok a tevékenységek, me- lyek gyökere az egyéni kreativitásban, alkotókészségben, képzettségben és képes- ségekben rejlik, és amelyek a szellemi tulajdon létrehozásán és felhasználásán ke- resztül (a szellemi jogdíj, illetve a szabadalmi bejegyzés által) képesek munIcahe- lyeket és ezáltal jólétet teremteni (www.matisz.hu ). Az egyedi szellemi és tárgyi produlctumok létrehozására épül ő iparágak csoporto- sítása, illetve a csoportok elnevezése a téma kutatóinak tekintetében meglehet ősen színes képet mutat. Az általunk ábrázolt felosztás nagyrészt követi a különböz ő Dobó Eszter : A globalizáció és a kreatív gazdaság felértékelődése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 89-102. p. 94 Dobó Eszter TÉT XXI. évf. 2007 • 3 felosztásokat, de kiegészül még néhány nem piaci alapon működő területtel. A felállított piramis az alapvet ően piaci alapon működő iparágak hierarchiáját ábrázol- ja, a kulturális iparágaktól haladva az összes szerz ői jogú iparág felé. Ezeket az iparágakat szokás összességében tartalomiparágaknak nevezni, de sokan a Kreatív Iparágak elnevezéssel illetik a teljes, a piramis által bemutatott szektort. Az üzleti alapon működő tartalomipari ágazatok mellett nem kerülhetjük el az ah- hoz szorosan kapcsolódó szocio-kulturális közszolgálati és civil irányítással m űkö- dő területeket sem, mint az oktatás, közm űvelődés (könyvtárak, múzeumok, levéltá- rak), melyekhez való hozzáférés biztosítása elengedhetetlen alap a piaci alapon m ű- ködő szektorok versenyképes működéséhez. A másik alap a környezet, a tradíciók, hagyományok, a hozott kultúrák leképez ődéseinek terei, a kulturális, illetve épített örölcség (2. ábra). 2. ÁBRA A tartalomipar szerkezete (The System of Content Industry) Szocio-kulturális szolgáltatások Épített örökség "----.. (közművelődés, oktatás, Kulturális turiz- könyvtárak, levéltárak, mus (környezet) múzeumok) (hozzáférés) .........,._ Kulturális iparágak Filmipar Rádió és televízió Kiadói tevékenység Zene, vizuális és előadóművészet Design ipar (formatervezés, divat) Művészeti és antik piac Építészet Elektronitcus és nyomtatott sajtó Kreatív iparágak (Kulturális ipar + reklámipar, számítástechrúkai szoftver- és játékipar) Szerzői jogi iparágak (Kreatív ipar + információs és kotnmunikációs technológiák, K+F) Forrás: Hartley (2005) alapján saját szerkesztés. A lcreatív iparágak gazdaságon belüli egyre dominánsabbá váló szerepét — kö- szönhetően a szélesebb körű statisztikai adatszolgáltatásnak — leginkább az Egyesült Királyság példája mutatja be, ahol az ágazat hozzájárulása 2004-ben a bruttó hozzá- adott értékhez 7,3% volt. 1997 és 2004 között a terület éves átlagban 5%-kal növe- kedett, míg a teljes gazdaság átlagosan 3%-kal. 2004-ben a kreatív iparágak exportja 13 milliárd font volt, ami a teljes termék és szolgáltatás kivitel 4,3%-a (a szektoron belül a szoftver, a számítógépes játékok és az elelctronikus kiadványszerkesztés az export 36%-át fedte le). A foglakoztatásban az ágazat 1,8 millió f őt alkalmazott, éves növekedési üteme pedig 2% volt 1997 és 2005 között (a szoftver, a számítógépes Dobó Eszter : A globalizáció és a kreatív gazdaság felértékelődése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 89-102. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 3 Globalizáció és a kreatív gazdaság ... 95 játékok és az elelctronikus kiadványszerkesztés területén 6%). 2005-ben 117 500 vállalkozás (az összes 7,2%-a) volt jelen az iparágban (Creative Industries... 2006). A kreatív gazdaság az Európai Unión belül is a gazdasági növekedés motorját je- lenti. 1999-2003 között a forgalom európai átlagos növekedése 8,1%, a foglalkozta- tásé pedig 1,85% volt 2002 és 2004 között. A 3. és 4. ábrákon látható az ágazat helyzete a többi stratégiai iparág mellett a forgalom és a foglakoztatás tekintetében. A 2002-es adatok meghatározása a majdani 2004-es csatlakozásban részt vev ő országok számbavételével együtt történt. 3. ÁBRA A kreatív iparágak forgalma az EU25-ben, 2002 (7'urnover of Creative Sectors in EU25, 2002) 800 721 700 601 600 — Forgalom (Mrd E) 502 500 400 300 200 100 0 Autóipar Vegyipar ICreatív ipar Energiaipar Gépipar Iparágak Forrás: Söndermann (2007). 4. ÁBRA A kreatív iparágakban foglalkoztatottak száma az EU25-ben, 2002 (Employment in Creative Sectors in EU25, 2002) b41U , .Q 5000 `,:! 1 IS, 4000 ,- 26 fi V000 - A ,a w o 2000 bo iiii 2163 1929 1000 — Ik Autóipar Vegyipar Kreatív ipar Energia.par Gépipar Iparágak Forrás: Söndermann (2007). Dobó Eszter : A globalizáció és a kreatív gazdaság felértékelődése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 89-102. p. 96 Dobó Eszter TÉT XXI. évf. 2007 • 3 A tartalomipar magyarországi helyzetér ől a Magyar Szabadalmi Hivatal vizsgála- tai nyújtanak képet (Penyigey—Munkácsy 2005). Az adatok alapján a szerz ői jogi iparágak együttes bruttó hozzáadott értéke 987 milliárd forint volt 2002-ben, ami a nemzetgazdaság bruttó hozzáadott értékének 6,67%-val egyezett meg. Az ágazaton belül az els ődleges szerzői jogú iparágak bruttó hozzáadott értéke 586 milliárd forintot tett ki, ami a GDP 3,96%-át adta. A szerzői jogi alapú ágazatok hozzájárulása a bruttó kibocsátáshoz 3412 milliárd forint volt, ami a nemzetgazdasági kibocsátás 9,68%-át tette ki. Ezen belül az els őd- leges szerzői jogi ágazatok a nemzetgazdaság bruttó kibocsátásának 3,95%-át adták. Az összes szerzői jogi alapú iparágakban foglalkoztatottak az összes foglalkoztatott 7,10%-át, az elsődleges szerz ői jogi alapú ágazatok pedig 4,15%-át tették ki. Ösz- szességében a teljes szerz ői jogi ipar a magyar gazdaság teljesítményének 7-9%-át (az elsődleges 4%-át) képviselte. Más ágazatokkal való összehasonlításban az ágazatok GDP-n belüli súlya tekinte- tében tekintélyes helyet foglalnak el a gépipar (7,53%), a vegyipar (4,43%) vagy az építőipar (5,32%) mellett (5., 6. ábra). 5. ÁBRA Szerz ői jogú ágazatok súlya 2002-ben, a magyar gazdaságban a GDP-hez való hozzájárulás alapján (%) (Contribution of Copy-right Industries to Hungarian GDP, 2002) Forrás: Penyigey—Munkácsy (2005). Nemzetközi összehasonlításban az els ődleges szerzői jogi iparágak GDP-hez való hozzájárulása Nagy-Britanniában (7,1%) és az Egyesült Államokban (5,98%) volt a legmagasabb. Magyarország helyzete az adatok alapján kedvez őnek mondható (7. ábra). Dobó Eszter : A globalizáció és a kreatív gazdaság felértékelődése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 89-102. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 3 Globalizáció és a kreatív gazdaság ... 97 6. ÁBRA Szerzó'i jogú ágazatok súlya 2002-ben, a magyar gazdaságban a foglalkoztatáshoz való hozzájárulás alapján (%) (Contribution of Copy-right Industries to Hungarian Employment, 2002) 4.3 9 8 ZeT 7 • 0 6 5 O 76 4 3 '2-- 2 • 1 0 115 A,,,e'' 1 ,p ,p' $ ,,,,e ,,,,, alt ,R4 4\ 0 de4 , .Pe e,'S ,>'eI'v 4,-°<" -.1'6' .44,e° ‘e# ,,,e, 4<0' ,4,,,z0 ''' • c3. 0• ,,,,i, <,5, cV • , / s44. \'í ,..43).b 0,.(4 `61' z, 4'' .,\` , 4,1; ' , 61'9 0(V‘ . 4. ' ..; C> ,/ .4.4-' ' 49 , ti' 0' dr o4) St Iparágak Forrás: Penyigey—Munkácsy (2005). 7. ÁBRA Az els ődleges szerz ői jogi ágazatok hozzájárulása a GDP-hez nemzetközi összehasonlításban, 2002 (%) (Contribution of the First Copy-rigt Indutries to National GDP in European Economy, 2002) 8 GD P- hez va l ó hozz áj áru l ás ( %) 7 6 5 4 3 2 1 0 s5 45ec' 4, 4, ,z.4. 4,* ,:•2> .),Ch ot 6 • ,,er ,t „6 _ég, sh „.4.+ 4;0' 0' ‘» \S"' go(' 4,4> (ja' 0‘‘ og? NI• CP országok Forrás: Penyigey—Munkácsy (2005). A kreatív iparágak gazdaságban betöltött szerepét tekintve szoros kapcsolat fi- gyelhető meg a kulturális fogyasztás, illetve a kulturális alapú képzés és a területfej- lesztés között. Azokban az országokban, ahol magasabb a kultúrára fordított támo- gatás, ahol a kulturális szolgáltatásokhoz való hozzáférés magas, és így az állam- Dobó Eszter : A globalizáció és a kreatív gazdaság felértékelődése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 89-102. p. 98 Dobó Eszter TÉT XXI. évf. 2007 • 3 polgárok kreativitására fordított beruházás jelent ősebb, ott a kreatív iparágak GDP- ben való részesedése arányosan nagyobb. Fontos megemlítenünk, hogy a kreatív tudást őke hasznosulásának hátterében két veszély állhat, egyrészt a gazdasági értelemben vett szegénység, valamint a hátrá- nyos szocio-kulturális családi háttér. Az alábbi tényez ők determinálhatják az egyé- nek kulturális szegénységét, és ezáltal a tudást őke minőségi romlását. Természete- sen a problémához hozzájárulhat egy küls ő tényező is, mégpedig a nem megfelel ő képzési rendszer, amely sokszor nem alkalmazkodik elég rugalmasan a munkaer ő- piac elvárásainak. Kreatív gazdaság és kreatív hely A kreativitás folyamatát nagyban befolyásolja a kulturális és társadalmi közeg. Ennek alapján hosszú távon az a város, régió vagy ország szerezhet el őnyt a globá- lis gazdasági versenyben, amely ennek megfelel ően előnyös feltételeket nyújt a kreatív emberek számára. A lcreatív ember tehát a tudását folyton megújítani képes ember, igényes településére, elvár egy inspiratív kulturális mili őt, igényli a szabad alkotás lehetőségét megadó társadalmi környezetet. A kultúra, a társadalom általános ldímája és színvonala tehát nemcsak m űvelődési lehetőségeket jelent, hanem a tudás- alapú gazdaság fő vonzerejét, a versenyképesség egyik fő hajtóerejét (Enyedi 2007). A kreatív-kulturális gazdaság egyre fokozódó er ősödése kapcsán számos tanul- mány próbálta feltárni annak befolyásolhatóságát és térbeli megoszlását. A humán tőke ilyen fokú felértékel ődése, annak hatékony kamatoztatásában élenjáró orszá- gok sikere feltette a kérdést a recept mibenlétére. Az már évtizedekkel ezel őtt nyil- vánvalóvá vált, hogy a kulturális-kreatív iparágak koncentráltsága nagyvárosi kör- nyezetben valósul meg. Olyan mili őben, ahol egyszerre adottak a fentebb említett módon a magas szintű olctatás, kulturálódás, az innovatív gazdasági feltételek és a nyitott, befogadó társadalom jelenléte. A többi gazdasági tevékenységhez képest a lcreatív gazdaság vonzótényez ői némileg mások, letelepedéséhez nem szükségszer ű előfeltétel a tömeges nyersanyag és munkaer őigény, valamint a közlekedési viszo- nyok magas szintű minőgége. Néhány vizsgálat szerint Európában, a gyarmattartó múltjuk révén, a multi- kulturalizmusukról elhíresült nyitott, befogadó városokban (Párizs, Amszterdam, London, Milánó) a kreatív gazdaság súlya jóval nagyobb, mint a bezárkózó, etnikai- lag homogénebb térségekben, városokban (Kovács 2007). Érdekes megfigyelnünk azt is, hogy a termelési struktúrák változásával, a korábbi ipari húzóágazatok leépü- lésének következtében hanyatló nyugat-európai és észak-amerikai régiók a felzár- kózást nem újbóli ipartelepítéssel, hanem kulturális, oktatási, kutatóintézmények kialakításával próbálták ellensúlyozni (pl. Ruhr-vidék, Binningham oktatási és kulturális komplexumaival, Pittsburgh jelent ős kulturális intézményeivel). A sikeres példák követésére már hazánkban is utalnak jelek a volt iparvárosok leépülésének kompenzálásaként (pl. Miskolc). Dobó Eszter : A globalizáció és a kreatív gazdaság felértékelődése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 89-102. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 3 Globalizáció és a kreatív gazdaság ... 99 A kreatív gazdaság és a tér kapcsolatának vizsgálatánál nem kerülhetjük ki Richard Florida (2002) amerikai közgazdász kreativitás és térségfejlesztés kapcso- latában kialakított elméletének bemutatását, mely az új globalizációs trendek alaku- lása mellett vázolja fel a sikeres gazdaságok jellegzetességeit. Florida lcreatív gaz- daságról szóló elméletének alaptétele, hogy a gazdasági sikert a térségek, városok helyben gyökerez ő erőforrásaiban, lehet őségeinek kiaknázásában látja. Ez a megál- lapítás elgondolkodtatóvá teszi a magunkhoz hasonló átmeneti gazdaságokat a versenyképesség fokozásának irányába tett lépések megtételénél. Florida egy társa- dalmi rétegben, a kreatív osztályban véli megtalálni azt a tényez őt, amelynek térségi dominanciája gazdasági fejl ődést indukálhat. A szerz ő ezt a réteget, a magas szintíí szellemi tőkével rendelkező értelmiséget látja hivatottnak arra, hogy a versenyké- pesség fenntartható fejl ődését indukálja. Kutatásaiban arra vállalkozott, hogy felál- lítsa az Egyesült Államok nagyvárosainak „kreatív sorrendjét", majd a kialakult sorrend alapján vizsgálni kezdte a városok gazdasági és életmin őségi mutatói, va- lamint a kreatív osztály jelenléte közötti összefüggéseket. Az elmélet szerint a sikeres városok és régiók azok, amelyek hosszú távon ma- gukhoz tudják vonzani a kreatív réteget, melynek mobilizálásában három fontos húzótényező játszik szerepet (3T): a Technológia, a Tehetség és a Tolerancia. Flori- da a technológiai indexet olyan összetett mutatók alapján állította fel, melyben kombinálja a technológiai iparágaknak a helyi gazdasághoz viszonyított arányát és a helyi technológiai iparágaknak a nemzetgazdaság egészéhez viszonyított arányát. Ezzel az indexel a helyi gazdaságok vitalitása alapján rangsorolja a vizsgált térsé- geket. A tehetség index a régióban bejegyzett szabadalmak száma alapján kerül meghatározásra, mely jól jellemzi a régió kreativitását, a térség technológiai fejlett- ségét. A harmadik, a többinél sokkal nehezebben meghatározható, de sok esetben a kulcsszerepet betölt ő mutató a tolerancia index, mely szerint a térség kreatív gazda- ságra építő sikerességének fontos eleme a helyi társadalom másokkal szembeni toleranciája, befogadókészsége, nyitottsága. A három index egyesített mutatószáma a kreativitási index. Elméletének végkövetkeztetése szerint egy régiónak, amely a globális versenyben sikeres kíván lermi, magáévá kell tennie a technológiai fejl ő- dés, a tolerancia és a tehetséggondozás értékeit, kapcsolódva az adott városban elérhető inspiráló miliő intézményi hátteréhez (min őségi oktatási, kulturálódási, szórakozási lehetőségekhez). A Florida amerikai felméréséhez hasonlóan azóta megszületett egy európai válto- zat is, melyben az Öreg Kontinens országai kerülnek rangsorolásra a kreativitási index alapján (Ságvári—Dessewffl 2006). Az 1. táblázat alapján egyértelműen kirajzolódik egy skandináv — észak-európai mező, ahol a lcreatív réteg-vonzóképesség er őteljesebb, mint a déli térségekben. Egybevetve a régió kulturális aktivitásában játszott szerepével, a kulturális fogyasz- tás mennyiségével hasonló képet kaphatunk. Azok az országok tehát, ahol a kultúrá- ra szánt támogatások és fejlesztések aránya nagyobb, a kreatív gazdaság jelenléte is dominánsabb. Az /. ábrán található országok között nem szerepel az Egyesült Ki- rályság, holott az országot Európában a kreatív szektor éllovasai között tartjálc szá- Dobó Eszter : A globalizáció és a kreatív gazdaság felértékelődése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 89-102. p. 100 Dobó Eszter TÉT XXI. évf. 2007 • 3 mon. Magyarország helyzete a tolerancia index utolsó helye alapján az összesített mutató szerint a hátsó vonalban foglal helyet. A tolerancia értékelése az alábbi adatok tekintetében mutatott lemaradást hazánk szempontjából: tradicioná- lis/szekuláris értékek, túlélés/önkifejezés értékelése, bevándorlók elfogadása, illetve elégedettség alapján. 1. TÁBLÁZAT Az országok rangsora a tehetség, a technológia és a tolerancia index értékei alapján (7'he Europeans Nations on Talent, Technology, and Tolerance Index) Sorszám Ország Tehetség Technológia Tolerancia 1. Svédország 5. 1. 1. 2. Finnország 1. 2. 7. 3. Dánia 4. 4. 2. 4. Svájc 9. 3. 5. 5. Hollandia 7. 7. 3. 6. Belgium 2. 9. 9. 7. Németország 10. 5. 8. 8. Norvégia 6. 10. 4. 9. Írország 3. 11. 16. 10. Ausztria 15. 6. 11. 11. Spanyolország 11. 13. 6. 12. Franciaország 18. 8. 12. 13. Szlovénia 14. 14. 10. 14. Észtország 8. 18. 17. 15. Görögország 13. 20. 15. 16. Olaszország 24. 12. 13. 17. Csehország 21. 15. 14. 18. Litvánia 12. 21. 21. 19. Lettország 17. 19. 20. 20. Portugália 23. 17. 18. 21. Magyarország 16. 16. 25. 22. Szlovákia 22. 23. 19. 23. Lengyelország 20. 22. 23. 24. Bulgária 19. 24. 24. 25. Románia 25. 25. 22. Forrás: Ságvári - Dessewffy (2006). A kreatív iparágak európai térségi megoszlásában egy észak-déli lejt ő kirajzoló- dása tapasztalható, annak ellenére, hogy a köztudottan kulturális tradíciókban, ha- gyományokban gazdag dél-európai mediterrán térség kulturális vonzóképessége erőteljesebb. Ennek figyelembevételével magyarázható a lcreatív-mutató összetett- ségének szülcségessége. Véleményünk szerint azonban az európai vizsgálatok pon- Dobó Eszter : A globalizáció és a kreatív gazdaság felértékelődése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 89-102. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 3 Globalizáció és a kreatív gazdaság ... 101 tosabb képet mutattak volna a szektor térségi megoszlásában, ha azok a nagyváros- ok megfigyelésére terjedtek volna ki, hiszen az iparágra köztudottan nagyvárosi koncentráltság jellemz ő. Összefoglalás A globalizáció jelenségének napjainkra tapasztalható gazdasági-társadalmi trend- jeinek következtében a tudás és a lcreativitás szerepe a városok, és rajtuk keresztül a régiók fejlődésében jelentősen felértékelődött. Ennek köszönhet ően az emberi pro- dulctív gondolkodás, a humán tőke a 21. században kiemelked ő gazdasági húzóága- zatává emelte a lcreatív gazdaságot. A kreativitás felismerése és fejlesztése a nemzeti gazdaságpolitika, a regionális politika egyik fő stratégiai célja kell, hogy legyen a jövő gazdasági versenyképességének fokozása érdekében. A lcreativitás nem létez- het légüres térben, megszületéséhez elengedhetetlen az inspiratív környezet, az elfogadó, nyitott társadalom, valamint a helyi gazdaság viszonylagos fejlettsége, támogató-képessége. A jövőben a humán tőke minőségének javítása érdekében olyan kiemelt területek támogatására is egyre nagyobb szükség van, mint az oktatás és kultúra. Ezen cél eléréséhez elengedhetetlen az állam koordináló szerepének er ősítése, hogy az emlí- tett területeken a hozzáférhet őség biztosított legyen, a kulturális esélyegyenl őség pedig j avulj on. Az olyan átmeneti gazdaságok számára, mint Magyarország, a humán t őkébe való befektetés jelentős jövőbeni sikerekkel kecsegtethet, ha csak arra gondolunlc, hogy világviszonylatban — sajnos máshol kamatozva — milyen magas a magyar humánt ő- ke-állomány minősége és alkalmazkodóképessége. Ebb ől következtetve azt tapasz- talhatjuk, hogy a szellemi t őkére fordított kiadások megtérülése jóval kedvez őbb, mint nemzetközi szinten. Nem haszontalan tehát követni azon országok gyakorlatát, ahol a technológiai felkészültség, a tehetséggondozás és a nyitott társadalom har- monikus egysége hatékony táptalaj át kínálja a lcreatív iparágak terjedésének. Jegyzetek Ennek szemléletes bizonyítéka a 2007 májusában megalkotott els ő európai kulturális stratégia, amely kimondja az integráció fenntarthatóságában jelent ős szerepet nyerő kultúra fontosságát. A nyilatkozat szerint a kultúra fontos mozgatórugója a személyes fejl ődésnek, a társadalmi kohéziónak és a gazdasá- gi növekedésnek, és amely a kreativitás mozgatórugójaként a Lisszaboni Stratégia keretében kiemelten támogatandó terület. 2 A kultúra fogalmának ugyanis legtágabban vett jelentése tömören az, ami az embert kiemelte az állatvi- lágból. A kultúra azon szimbólumok, magatartásformák, jelrendszerek, gondolkodásmódok összessé- ge, mely csupán a civilizált emberi faj sajátja. 3 . Sajnálatos módon, míg a nyugat-európai országokban, f őként a skandináv térségben az alapszint ű oktatási rendszerben a készségfejleszt ő tárgyak oktatására erőteljesebb hangsúlyt helyeznek, hazánlc- ban ezen tárgyak lassú háttérbe kerülése tapasztalható. Dobó Eszter : A globalizáció és a kreatív gazdaság felértékelődése. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 89-102. p. 102 Dobó Eszter TÉT XXI. évf. 2007 • 3 Irodalom Creative 1ndustries Economic Estimates Statistical Bulletin. (2006) www.culture.gov.uk Letöltve: 2007. 04. 23. Enyedi Gy. (2005) A városok kulturális gazdasága. — Enyedi Gy.—Keresztély K. (szerk.) A magyar városok kulturális gazdasága. MTA Társadalomkutató Központ, Budapest. 13-27. o. Egyedi Gy. (2007) Enyedi Györgynek a Magyar M űvelődési Intézet és Képz őművészeti Lektorátus Tudás-1Creativitás—Fejlesztés cím ű, 2007. január 31-én rendezett konferenciáján elhangzott köszönt& je. — SZÍN — Országos Közm űvelődési Folyóirat. 1. 3-15. o. Florida, R. (2002) The Rise of the Creative Class. Basic Books, New York. Hámori J. (2002) Mit tud az emberi agy? Mindentudás Egyeteme — 7. előadás. (2002. október 28.) www.mindentudas.hu Letöltve: 2007. 04. 05. Hartley, J. (2005) Creative Industries. — Hartley, J. (ed.) Creative Industries. Blacicwell Publishing Ltd., Carlton. 1-40. o. Klein, B.—KJein, S. (2001) A kreativitás a huszonegyedik század kihívása. www.edge2000.hu Letöltve: 2007. 05. 16. Kondor Zs. (én.) A kreativitás mintázata: Hajnal István. www.zeus.phil-inst.hu Letöltve: 2007. 02. 09. Kovács Z. (2007) A tudás szerepe a városfejl ődésben: a kreatív város. Konferencia-el őadás a Magyar Művelődési Intézet és Képz őművészeti Lektorátus Tudás—Kreativitás—Fejlesztés cím ű, 2007. január 31-én rendezett konferenciáján. Penyigey K.—Munkácsi P. (2005) A szerz ői jogi alapú ágazatok gazdasági súlya Magyarországon. Magyar Szabadalmi Hivatal, Budapest. Ságvári B.—Dessewffy T. (2006) A kreatív gazdaságról — Európa és Magyarország a kreatív korban. Demos Magyarország, Budapest. Söndermann, M. (2007) Kulturwirtschaft und Creative Industries 2007. Bündnis 90/Die Grünen Bundestagfraktion 1nfo-Dienst, Berlin. Tájékoztató a kreativitás és a kulturális szegénység témakörében folytatott kutatásokról. — www.allamreform.hu Letöltve: 2007. 05. 21. Z. Karvalics L.—Kollányi B. (2006) Humán tőke és versenyképesség. — Vértes A.—Viszt E. (szerk.) Tanulmányok Magyarország versenyképességér ől. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest. 109-133. o. GLOBALISATION AND THE REVALUATION OF CREATIVE ECONOMY ESZTER DOBÓ Today's world of globalisation witnesses a rise in value of cultural and creative industries. The restructuring of the world economy involved a greater emphasis on intellectual capital and creativity. However, values that can be created through productive thinlcing are results of cultural processes. Thus highlighting culture has bacome economic necessity in crisis management strategies of postindustrial societies, increasing competitiveness, at the same time strengthening social cohesion.