Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 127-132. p. Tér és Társadalom XXI. évf. 2007 2: 127-132 KITEKINT Ő A TÜNDÉRMESE, MINT AZ ALTERNATÍV TURIZMUSFEJLESZTÉS EGY ESZKÖZE: GÖRÖGORSZÁG PÉLDÁJA (Fairytale as a Tool of Development of Alternative Tourism: the Example of Greece) ANESTIS FOTIADIS Kulcsszavak: turizmus mese Görögország A rurális turizmusfejlesztés és a tündérmesék között összefiggés van. A mesék ugyanis közelebb hozzák a gyerekeket a vidéki területekhez, ezáltal pozitívan befolyásolva őket a kés őbbi alternatív turizmusban való részvételük terén. Sokunk szerette meg a spenótot, miután megnézte a „Popey a tengerész" cím ű mesét Ebben a cikkben arra próbálunk rávilágítani, miért és hogyan járul hozzá a mese az alternatív turizmus fejl ődéséhez; másrészről pedig arra, miért és hogyan segíti az alternatív turizmus az embereket a képzeletbeli mesevilágok megjelenítésében. Bevezetés Folyamatosan változó pénzügyi, kulturális és szociális környezetben élünlc. Az alsó- és középrétegek pénzügyi lehet őségeinek folyamatos változása, valamint a megerő sítési célzattal létrehozott változások — sok országban új prioritásokat ered- ményeztek néhány alacsonyabb gazdasági réteg tekintetében. „A makroökonómiai csoportok sima ösvénye alatt létezik egy nagyon aktív mikroökonómiai világ. A termelési tényez ők egy állandó és erőteljes újraelosztása zajlilc." (Ács 1999) Görögország (a maga 11 millió lakosával) régóta világosan látja, hogy a turizmus a legfontosabb bevételi forrása. A modern társadalmakban a turizmus mindig is meghatározó szerepet játszott, mostanára a szabadid ő eltöltésének, az emberi, a gazdasági és kulturális kapcsolatok építésének legnépszer űbb formájává vált. (Michalkó 2000). Hosszú évek fejleszt ő munlcája járult hozzá a turisztikai kapacitás erő sítéséhez. Így Görögország a tömegturizmus igényeinek kielégítése irányába fejlődött, mely tevékenység el őbb virágzott, majd évek múlva visszaesett. A szervezett turizmus modellje a hetvenes évek végét ől egyre inlcább hanyatlott, mivel komoly problémákat (szociális, környezeti, kulturális) eredményezett több turisztikai célpont esetében, főleg a fejlődő területeken. Anestis Fotiadis : A tündérmese, mint az alternatív turizmusfejlesztés egy eszköze: Görögország példája. - Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 127-132. p. 128 Kitekint ő TÉT XXI. évf. 2007 • 2 A turizmusnak egy másik ága fejl ődött ki, amely jobban reflektál a különböz ő fej- lődési megközelítésekre, szabadabb és sokkal egyénibb. A mennyiség helyett sok- kal inlcább a minőségre helyezi a hangsúlyt, és a turisták speciális érdekl ődési köreire támaszkodik (vallás, sport, képzés). A turizmus speciális fajtái azok, melyeket az a különleges érdekl ődési kör határoz meg, amely adott területre vonzza a turistákat. Az új turizmus modell a turizmus fejlesztés új kulcspontjaiból tev ődik össze. Ezt maga a turisztikai ipar és az államok turisztikai irányelvei is támogatják; azon kom- paratív előnyök miatt, amelyek az egyenletes és összetett turisztikai fejlesztésnek köszönhetőek, és ami miatt az Európai Unió támogatja az olyan fejlesztési progra- mokat, mint a Leader 1-2. A természetes és az emberi környezet meg őrzése terén fő céljuk a turisztikai kínálat megváltoztatása és új turisztikai célpontok kijelölése. Görögország egyik legszebb természetes környezete az Olympus hegy erd ős tertile- tei, a Kerkini tó, Kis- és Nagy Prespa, a Pindos hegy erd ős területei, Fractos és Dadias erdei, a Nestos folyó delta területe. A terület stratégiai fejl ődése felvetődik olyan viszonylatban is, amely specializálja az általános célokat, elkülönül a helyi karakterekt ől és a mezőgazdasági környezet- től, egy agrárturisztikai körzet létrehozásának a szándékával párosulva. Ennek az agrárturisztikai körzetnek a létrehozását az alternatív turizmus fajtáinak növekedé- sével, a tradicionális mez őgazdasági területek és funkcióik fejlesztésével kívánják elérni, kombinálva ezeket a lehet őségeket a helyi termel ői aktivitás és szociális események nyújtotta lehet őséggel. De hogyan tudjulc növelni az alternatív turizmus iránti keresletet? Egyik jó módszer erre a tündérmesék alkalmazása. Éveken keresztül a mesék, a zene és a mitológia motiválta az embereket az alternatív turizmusra, mivel a történetek többsége erd őben, folyópartokon, hegyekben játszódott, és a f őszereplők gyakran állatok voltak. Ha megvizsgáljuk az alternatív turizmust, láthatjuk, hogy mindlcett ő — mesék és alternatív turizmus — ugyanazt a célt szolgálják, ugyanazt szeretnék: happy end-et. Alternatív turizmus Az alternatív turizmus fejl ődése gyorsnak mondható világszerte, különösen a fej- lett országokban. Az alternatív turizmus fejlesztésének alapvet ő feltétele a környezet és a turisztikai célok védelme a helyi gazdaság fejlesztésével együtt. Az alternatív turizmus külön- bözik a tradicionális tömegturizmustól; célja a területek különleges természeti jel- lemvonásainak megnevezése és karbantartása. Az egyik fontos ok, amiért a kormányok támogatják az alternatív turizmust, hogy a turisztikai idényt 12 hónapra növeli, és olyan potenciális területeket fedez fel, amelyek nem kapcsolódnak a tradicionális turizmushoz. Az alternatív turizmus legismertebb fajtái a kulturális és történelmi turizmus, az egészségturizmus, a kon- Anestis Fotiadis : A tündérmese, mint az alternatív turizmusfejlesztés egy eszköze: Görögország példája. - Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 127-132. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 2 Kitekintó' 129 ferenciaturizmus, sportturizmus, természettel kapcsolatos turizmus (ökoturizmus, agrárturizmus, falusi turizmus és rurális turizmus) és a szórakoztató turizmus. A turizmus egy sokoldalú folyamat (Csikszentmihályi 1998; Maslow 2003), amely gyorsan fejlődik (Hoffman Fainstein Judd 2000). William és Shaw (1998) szerint — — a turizmus fontos szerepet játszhat mint semlegesít ő eszköz azoklcal a társadalmi és gazdasági problámákkal szemben, amelyekkel a vidéki területeknek küzdeniük kell. Ez az oka annak, hogy a vidéki turizmus solcrét ű állami támogatást élvez (Hall— Jenkins 1998; Gartner 2004), hiszen köztudott, hogy a gazdasági növekedés és fejlesztés egyik motorja lehet (Rátz Puszkó 1998). A vidéki turizmus azonban nem — csodaszer (Singouridis Fotiadis 2005), hiszen nem csak pozitív, hanem negatív — következményei is vannak (Johnson Snepenger Akis 1994; Mason Cheyne 2000). — — — Az alternatív turizmus fejl ődése a tömegturizmus b őségének és a turisztikai szük- ségletek megváltozásának egy természetes következménye az új gazdaság növeke- dése miatt. Úgy tűnik, hogy a turisták már megunták az úszómedencés és egyszer ű étrendes nyaralásokat, ahol be vannak zárva a négy fal közé. Valami újat keresnek. Így vált szükségessége, hogy kicsit felélesszük a környékben rejl ő tiszta lehetősé- geket, hogy az odalátogatóknak eredeti vendégszeretetet, történelmi, kulturális és helyi gasztronómiai értékeket nyújtsunlc. Az új alternatív turizmusfejl ődés változatos megoldást kínál a turisztikai termék fej- lesztésére. Létrehoz egy modellt, amely biztosítja a természeti szépségek, a kulturális örökségek és a hagyományok meg őrzését. Ezen előnyökkel párhuzamosan az alterna- tív turizmus magas szintű szolgáltatást is nyújt a vendégeknek. Az alternatív turizmus fogalmába tartozó tevékenységek változatosak, de külön- böző kategóriákba sorolhatók. Ilyen kategória például a falusi turizmus is. „A vidé- Ici területeken megvalósuló magánkezdeményezések szükségessége és lehet ősége sok érdekes családi és közösségi kezdeményezést eredményezett, melyek segítségé- vel a turizmus különböz ő fajtái fejlődhetnek ki a vidéki területeken." (Kovács 2001) Az alternatív turizmus egyik kategóriáját képezik a tematilcus parkok. Ezen parkok változatossága tükrözi a kereslet sokszín űségét, például gyermekek számára létreho- zott tematilcus parkok, technológiai vonatkozású tematilcus parkok, történelmi ese- ményt életre kelt ő tematikus parkok stb. Bár drágálc, a tematikus parkok óriási növe- kedést mutatnak, valójában ez a legérdekesebb fajtája a mai turizmusnak. Görögor- szágban nincsenek ugyan ilyen nagy tematikus parkok, de azok, amelyek üzemelnek, általában szórakoztatással és tengeri sportokkal foglalkoznak. Szép kezdeményezés lenne, ha gyermekek számára is létesülnének ilyen tematikus parkok, ahol a világ jelenségeiről és tényeiről mítoszokon és meséken keresztül kapnának képet. A meséket olyankor hallgatták és hallgatják ma is, amikor a hosszú nap után az em- berek hazaérnek, megpihennek, vagy a nyári tábort űz körül, esetleg hideg téli estéken a lcandalló mellett ülve. Továbbá olyankor, amikor az id ősebb generációk adjálc át bölcsességülcet, gondolatailcat, költészetüket és irodalmulcat a fiatalabbalmak. A me- sék szövege mögött mindig más idők, emberelc, életek, vágyak voltak, melyeket az emberi képzelet táplált, és képesek voltak generációkat átível ően fennmaradni a mai napig anélkül, hogy bármit veszítettek volna szépségükb ől és varázsukból. Anestis Fotiadis : A tündérmese, mint az alternatív turizmusfejlesztés egy eszköze: Görögország példája. - Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 127-132. p. 130 Kitekint ő TÉT XXI. évf. 2007 • 2 A mítoszok és mesék ott keletkeztek, ahol kis csoportok összejöttek. Ilyen helyek lehettek a kunyhók, illetve a kunyhók körüli területek, települések, térségek, ahol az emberek a következ ő napi dolgaikat rendezgették, és ezalatt hallgatták az öregek kalandjait, meséit. Ez sokszor éjszaka történt, sötétben, petróleumlámpa világánál, ezeket nevezték virrasztásnak. Mivel a munka nehéz volt és az emberek fáradtak voltak és álmosak, a „mesemondó" feladata volt ébren tartani őket kellemes és érdekes történeteivel és meséivel. A mese másik forrása a kávéház volt. Abban az id őben, amikor még nem létezett a lemezjátszó vagy a hifi, illetve televízió sem volt, a törzsvendégek énekléssel és valós vagy képzeletbeli történetekkel szórakoztatták egymást és magukat. Az ókor- ban a legkedveltebb történetek nem feltétlenül a h ősökről szóltak, mint például Herkules, hanem sokkal inkább olyanokról, akik valamilyen h ősies tulajdonsággal bírtak, vagy hő stettet vittek véghez. Plutarchos úgy ír róluk, mint: „páratlan és le- gendás dolgolcról szóló mesék, mondák". Hérodotosz Múzsák-ban szerepl ő történe- tei szájról szájra jártak, és néha találkoztak a társadalmi hagyományokkal, néha elvesztek a legendákban. Tehát már tudjuk, hogy az ókori görögök nagyon szerették a meséket, erre Arisztofanész Pluto-jában is bizonyítékot találunk, amikor egy ravasz mesemondó, Pszilepsziosz pénzért kezd el meséket mondani. A Bizánci Birodalomban a mesék tovább hódítottak csöndesen. Rengeteg kedvelt mesét találhatunk abból a korból. Gyerekek és tündérmesék A tündérmese egy ősi irodalmi műfaj, amelyet először felnőtteknek írtak, de a gye- rekeket sokkal inkább megérintette. A menekülés egy szükséges útja ez számukra. Egy másfajta világ tárul fel, egy varázslatos világ, ami fontos a gyerekek számára. A mai gyerekek, akik egy technikai és fogyasztói társadalom által uralt világban élnek, amely állandóan harcban áll, verseng, állandó félelem jellemzi, szennyezett és a napi életritmus rendkívül gyors, már nem is nagyon találkoznak a tündérme- sékkel, így a mese érzelmi ereje egyre fogy. Ezt csak er őteljesen el ősegíti a napi sajtó, a televízió, rádió, disco, a zajos élettér és a színpadiasság. Ez a tendencia erősíti a tudományok fejlődését, az űr meghódítását, egyre nagyobb városok kelet- keznek és a gépek jelenléte egyre er őteljesebb mindennapi életünlcben. A tündérmese, mint az alternatív turizmus fejlesztésének eszköze Ha a gyerekeket rávezetjük arra, hogy régi meséket és történeteket olvassanak, érzékenyebbé tesszük őket a természeti szépségek iránt, és ezáltal a kés őbbiekben az alternatív turizmus számottev ő fejlődésére számíthatunk. Ebben segítségünkre lehetnek az alábbiakban felsoroltak: — Állatok és madarak: a mesék nagy része kisgyerekekhez szól, ezekben házi és vadállatok szerepelnek. Ezek az emberi tulajdonságokkal felruházott állatok Anestis Fotiadis : A tündérmese, mint az alternatív turizmusfejlesztés egy eszköze: Görögország példája. - Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 127-132. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 2 Kitekintő 131 allegorikusan tanítják a gyermekeket a társadalmi szabályok betartására és megértésére, mint amilyen például a munka, az igazság és az együttm űködés. Ilyen mesék segítségével fejl ődhet az ökoturizmus és az agrárturizmus. — Az erdő: ez a figyelemfelkeltés egyik kifejez őeszköze szinte minden író szá- mára. Az erdő az a hely, ahol sajátságos csodák történnek, tündérmesébe öl- töztetve. Itt együtt léteznek az állatok, a madarak, a fák, a víz az árnyékkal és a szellemekkel. A kedvelt meséinlcben, az erd őben együtt élnek a tündérek, a sárkányok, a boszorkányok, vadászkastélyok és beszél ő fák. Az ilyen történe- tek erősítik a hegyi turizmust, az ökoturizmust és az agrárturizmust is. — Környezetvédelem: sok mese íródott óvodáskorú gyerekeknek vagy kicsit na- gyobbalcnak arról, hogy az emberi lelkiismeret, általában az iparilag fejlett or- szágokban egyre hangosabban szólongatja a társadalmat, mivel a környezet kizsálcmányolása és rombolása az emberi faj fennmaradásának legf őbb gátja lehet. A mi kötelességünk megvédeni a természetet a szennyezést ől és a tüzek- től. Ez a gondolkodásmód átöröklődött a gyerekirodalomba is, er ősítve a gye- rekek szeretetét a természet iránt, és ébren tartva a lelkiismeretüket és harcos lelküket, hogy visszaköveteljék, ami az övék: a friss leveg őt, a tiszta játszóte- ret, a tiszta tengert stb. — Űr: az ember mindig is arról álmodott, hogy az égen száll, meghódítja és ér- telmezi a földet és a világegyetemet. Ikarosz egy távoli őse a mai pilótáknak és asztronautáknak. Ezek a vakmer ő vágyakozások és az űrutazással kapcsolatos fejlesztések is feltüzelik a gyerek fantáziáját és tágítják a látókörét. — Utazás: a gyerekek mindig szívesen mennek utazni. Új helyeket látnak, a termé- szet szépségét, a hegyeket, a tengert, így is gazdagítva tudásukat. Meseszer ű utazásokról szóló történetek szájról szájra terjedtek a gyerekek között. Összegzés Segítenünk kell a gyermekeknek megszüntetni azt a félelmet, amit a valóság meg- ismerése vált ki bel őlük. Ezt a szellemi szükségletet elégíti ki a tündérmese. Ezért a tündérmese nem csupán menekülés a valóságtól, hanem egy másik világ megalko- tása is, amely Ici tudja elégíteni egy gyerek szellemi igényeit. A mesén keresztül a gyerekben vágy ébred arra, hogy kiránduljon a szüleivel, akár egy kedves vidéki faluba vagy egy kempingbe. Ezáltal megadatik neki a lehe- tőség, hogy lássa, érezze, hallgassa és emlékezzen, illetve kifejezze mindazokat a dolgokat, amelyeket a mesében elképzelt. Így a mese és kés őbb az alternatív turizmus által a gyerekben kialakul egyfajta kömyezetszemlélet és lelkiismeret, az érdeld ődési köre kitágul, tanulási vágya er ő- södik, és ezáltal a társadalom a magas szint ű alternatív turizmus felé fordul. Anestis Fotiadis : A tündérmese, mint az alternatív turizmusfejlesztés egy eszköze: Görögország példája. - Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 127-132. p. 132 Kitekintő TÉT XXI. évf. 2007 • 2 Irodalom Ács, J.Z. (1999) Are Small Firms Important? Their Role and Impact. Dordrecht/London, Kluwer Academie Publishers, Boston. Csikszentmihályi M. (1998) És addig éltek, amíg meg nem haltak: a mindennapok min ősége. Kulturtrade, Budapest. Kovács, D. (2001) Rural Tourist Development ftom the Perspective of a Country in Transition. (The case of Hungary) Department of Rural Sociology, Faculty of Economics and Social Sciences. Gartner, W. (2004) Rural tourism in the USA. — International Journal of Tourism Research. 2. 267-282. o. Hall, C.M.—Jenlcins, J. (1998) The policy dimension of rural tourism and recreation. — Tourism and recreation in rural areas. Wiley, Chichester. 19-42. o. Hoffman, L.M.—Fainstein, S.S.—Judd D.R. (2000) Cities and Visitors: Regulating People, Markets and City Space. Blackwell Publishers, Oxford. Johnson, D.J.—Snepenger, J.D.—Akis, S. (1994) Residents Perceptions of Tourism Development. — Annals of Tourism Research. 3. 629-642. o. Maslow, A. (2003)A lét pszichológiája felé. Ursus Libris, Budapest. Mason, P.—Cheyne, J. (2000) Residents' Attitudes to Proposed Tourism Development. — Annals of Tourism Research. 2. 391-411. o. Miehalkó, G. (2000) Changing Spatial Pattem of Tourism — Hungazy. — Studies in Geography in Hungary. 31. Geographical Research Inst. HAS, Budapest. 241-256. o. Rátz, T.—Puczkó, L. (1998) Rural Tourism and Sustainable Development in Hungary. —Hall, D.— O'Hanlon, L. (eds.) Rural Tourism Management: Sustainable Options. International Conference, Conference Proceedings. Scottish Agricultural College, Auchincruive, Ayr, Scotland, UK. 450-464.o. Singourindis, E.—Fotiadis, A. (2005) Social-psychological influence of Agro tourism at local communities. — Bectnnuxa EallMUÜCK01-4 Heda2ozuwecKoit Axademuu. 63. OTBeTCTBCHHEIrl 3a smnycx, npoc1). H.F. Cramicnascicasi. Williams, A.—Shaw, G. (1998) Tourism and economic development: European Experiences. Wiley, Chichester.