Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 85-93. p. Tér és Társadalom XXI. évf. 2007 • 2: 85-126 GYORS TÉNYKÉP VÁLTOZÓ TELEPÜLÉSRENDSZER ÉS A KÖZFORGALMÚ KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS FENNTARTÁSÁNAK KÉRDÉSEI BARANYA MEGYÉBEN (Changing Settlement Network and the Issues of the Maintenance of Public Transport in Baranya County) KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT — TÓTSIMON PÉTER Kulcsszavak: közforgalmú közlekedés településrendszer Baranya megye A tanulmány Baranya megye esetében a településrendszer változása és a közforgalmú közösségi közlekedés fenntarthatósága közötti kapcsolatot tárgyalja. Szó esik az aprófalvas vidéki térségek lakosságának alacsony mobilitásáról, az egyéni közlekedés szerepér ől, az elővárosi jellegű közlekedés jelent őségének várható növeke- déséről, illetve ezekkel összefiggésben a közösségi közlekedés jöv őbeni kihívásairól. Bevezetés Országunk településrendszere természeténél fogva folyamatos változásban van. E változások irányának nyomon követése, az azokat meghatározó körülmények és hatások felismerése biztosít lehet őséget számunkra, hogy a jöv őbe tekintve felké- szüljünk a térszerkezet alakulásából ered ő lcihívásokra. Ilyen kihívásnak tekinthet ő a helyközi közösségi közlekedési szolgáltatás fenntartása, különösen azon ritkán lakott, kedvezőtlen helyzetű vidélci térségekben, melyek pozitív jöv ője e nélkül nehezen képzelhet ő el. A szolgáltatás fenntartása a vidéki lakosság alacsony mobili- tása, az utazási igények — id őben és térben — elszórt jelentkezése az elaprózott tele- pülésrendszerű Baranya jelent ős részén gazdaságosan (a fogyasztói ár költségvetési forrásból való kiegészítése nélkül) jelenleg is megoldhatatlan feladat. A rendszer- váltást követő években a vidéken él ő, városokba ingázó foglalkoztatottak ezrei veszítették el munkahelyüket, így a közösségi közlekedés iránti keresletben jelent- kező drasztikus csökkenést a kínálat visszafogásának kellett követnie. A falvak és városok közötti, nem munlcával (hanem bizonyos városi szolgáltatásokkal) kapcso- latos közlekedési igények is összességében csökkentek a rendszerváltás óta (Erdősi 2000). Az ezt követ ő évtizedben a vidéki lakosság munkához jutási lehet őségeiben, illetve ennek hatására a falvak fejl ődőképességében korábban is megmutatkozó Keresztes László Lóránt - Tótsimon Péter : Változó településrendszer és a közforgalmú közösségi közlekedés fenntartásának kérdései Baranya megyében. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 85-93. p. 86 Gyors ténykép TÉT XXI. évf. 2007 • 2 eltérések tovább mélyültek, e folyamatok településhálózatot alakító hatása feler ősö- dött. A kedvez őtlen demográfiai változások, illetve a munkaer ő-piaci helyzet alaku- lása gyakorolta és gyakorolja a legnagyobb hatást a mobilitás mértékére, jelentkezé- sének területi alakulására, így leginkább ez határozza meg (a felgyorsult motorizá- ció mellett) a közlekedési szolgáltatások iránti kereslet mértékét. írásunlcban a megye településrendszerének változását a rendelkezésre álló statisz- tikai adatok alapján tekintjük át. E rövid értékelésre hagyatkozva következtetéseket fogalmazunk meg a településrendszer jöv őbeni (várható) alakulásának hatásairól, első sorban a városkömyékek, illetve a periférikus vidéki térségek közösségi közle- kedésének fenntarthatóságával való összefüggéseit keresve. A vizsgálati szempontjainlmak leginkább megfelel ő statisztikai adatok Iciválasztá- sához át kell tekinteni, mely tényez ők határozzák meg leginlcább a lakosság mobili- tását, helyváltoztatás iránti igényét. A személyközlekedés iránti kereslet túlnyomó- részt a hivatásforgalomból, tehát a napi ingázók és a naponta utazó diákok helyvál- toztatási igényéb ől származik. A foglalkoztatási lehet őségek változása mellett át kell tekinteni a települések népmozgalmi mutatóit, els ősorban a lakosság korössze- tételének változását, a migrációt, illetve ezzel összefüggésben a (fiatalabb, tehát nagyobb mobilitással rendelkező ) népesség területi koncentrációját. A rendelkezés- re álló adatok közül célszer ű tehát megvizsgálni a lakásépítések számának települé- si szintű alakulását, továbbá a települések lakosságszámának és korstruktúrájának változását (amit az öregedési index használatával tartottunk célszer űnek). Meg kell jegyeznünk, hogy a közösségi közlekedés iránti kereslet alakulásában fontos szerepe van az egyéni közlekedési eszközökkel való ellátottság változásának. Ennek értékelésére ugyanakkor e rövid dolgozatban nem vállalkozhatunk, hiszen a személygépkocsi ellátottság települési szint ű adatainak (változásának) ismerete önmagában nem adhat alapot pontos becslésre arra vonatkozóan, hogy a jöv őben a lakosság egyes rétegei milyen mértékben lesznek képesek és hajlandók az általuk birtokolt személygépkocsikat a napi ingázás eszközévé tenni. Baranya megye településrendszerének változása Az aprófalvak (értelmezésünkben az 500 fó alatti települések) közé tartozik az or- szág településállományának közel egyharmada (32,7%), az e falvakban él ő lakosok száma 278 ezer fő (2003). A folyamatos elvándorlás és népességvesztés nyomán az aprófalvak száma egyre növekszik, hiszen mind több lcisfalu veszít népességéb ől, és kerül át e településkategóriába. A kistelepülésekre az átlagosnál lényegesen öregebb korstuktúra jellemző , ennek következtében a népmozgalmi mutatók rosszabbak, ala- csony a munkaképes korúak aránya, magas az id ős népesség eltartottsági rátája, kiugró- an magas az öregedési index értéke (Kovács 2004). Baranya megyében a település- rendszer formálódását meghatározó tendenciák megegyeznek az ország más, hasonló jellegű térségeiben megfigyelhet őkkel, ugyanalckor megfelel ő részletességű Ocistérsé- gek, illetve települések szintjén végzett) vizsgálatok a sajátosságolcra is rávilágítanak. Keresztes László Lóránt - Tótsimon Péter : Változó településrendszer és a közforgalmú közösségi közlekedés fenntartásának kérdései Baranya megyében. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 85-93. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 2 Gyors ténykép 87 Településrendszerének mai képe (/. ábra) alapján Baranya az ország leginkább elaprózott, legsűrűbb textúrájú térségei közé sorolható. Mai, 4429 km2-es területén a 12 város mellett 289 — jogi értelemben vett — falu osztozik. (E szám ugyanakkor nem tükrözi hűen a megye településrendszerének elaprózottságát, hiszen — és ez a közlekedési szolgáltatás szervezése szempontjából fontos tényez ő — a különálló, lakott belterületek száma lényegesen magasabb.) A 2004-as adatok szerint a falvak átlagos lélekszáma kevéssel haladja meg az 500 főt, 204 falu lakosságszáma ugyanakkor nem éri el ezt az értéket, 67 település lélek- száma pedig a 200 főt sem. (A 200-nál kevesebb lakóval rendelkez ő települések száma 1970-ben 32, 1990-ben 60 volt.) Hazánkban a falvak átlagos lélekszáma Baranyában a legalacsonyabb, és e megyében található a legtöbb, 500 f őnél keve- sebb lakóval rendelkez ő település, e szempontból megel őzve Vas, Zala és a jóval nagyobb területíí Borsod-Abaúj Zemplén megyét. 1. ÁBRA Baranya megye falvai, a lakók száma szerint (2003) (Villages of Baranya County, by the Population in 2003) Falvak lakossága: Városok számmal jelölve: 4000 ró 1 - Pécs 5 - Mohács 9 - Sildós 1000 fő 2 - Bóly 6 - Pécsvárad 10 - Szentl őrinc 500 fő 3 - Harkány 7 - Sásd 11 - Szigetvár 0 200 fő 4 - Komló 8 - Sellye 12 - Villány o 100 fő Forrás: Saját szerkesztés. Keresztes László Lóránt - Tótsimon Péter : Változó településrendszer és a közforgalmú közösségi közlekedés fenntartásának kérdései Baranya megyében. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 85-93. p. 88 Gyors ténykép TÉT XXI. évf. 2007 • 2 Baranya településrendszerének változása a múlt század utolsó harmadában volt a legradikálisabb (ebben a lakosság megyén túlra, illetve a megyeszékhelyre történ ő vándorlásának volt első dleges szerepe), de a rendszerváltás óta is jelent ős népes- ségváltozás, és települések közötti átrendez ődés figyelhető meg (2. ábra). A rend- szerváltás óta a bels ő vándorlás mértéke csökkent, jelent ősége elsősorban a megye- székhely és annak agglomerációjába tartozó települések között jelent ős (elsősorban ez utóbbiak javára). 2. ÁBRA Baranya megye településeinek népességváltozása 1992 és 2002 között — a 10 fő, illetve e feletti eltérést mutató települések (Changes in the Population of the Settlements in Baranya County) • • •\ #.J. •o 00 • • .• N • o. o •• • • • • • • .0. 0. 0 • .• ••. • • 0 • • •• e • 00 o. • • 0.0 • • • . 0•°Q) 0 0 o°°° ° °P • ia C. • o 0 °o. ler . 6 o ° • ° 0 o •0 00 0 0 • 0 .• •1111 • • 0 • 0 .0 ° • 0 0 • . " 0..0 0'. • Jelmagyarázat: 0 népesség növekedés 2500 fö 1000 fő • népesség fogyás 500 fő 100 fő 10 fő Forrás: Saját szerkesztés. Az országos tendenciáknak megfelel ő folyamatok, a népesség fogyása, a korösz- szetétel romlása (öregedése) a Dél-Dunántúlon az országosnál is kedvez őtlenebb (KSH 2005b). A települések népességének korösszetétel szerinti változása terüle- tenIcént jelentős eltéréseket mutat. A jelent ősebb népességszám-változás, és a lakos- ság korszerkezetében történ ő (és várható) változások — melyet az öregedési index Keresztes László Lóránt - Tótsimon Péter : Változó településrendszer és a közforgalmú közösségi közlekedés fenntartásának kérdései Baranya megyében. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 85-93. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 2 Gyors ténykép 89 települési szinten ábrázolt értékeivel szemléltetünk (3. ábra) — alapján következtet- hetünk a megye legfontosabb demográfiai folyamataira. 3. ÁBRA Az öregedési index értékei (60 év felettiek lélekszáma / 14 év alatti korosztályba tartozók száma) településenként, Baranyában (Ageing Index in Settlements — Inhabitants Older than 60 Years / Inhabitants Younger than 14 Years) 1111111 142% felett 100-142% 1W 78-100% 7 8 % alatt Forrás: Saját szerkesztés. A megye településeinek 58%-án az öregedési index 100% feletti értéket mutat, 63 településen pedig a 150%-ot, további 21 esetében pedig a 200%-ot is meghaladja (Péesdevecser esetén 286%, Hásságyon 300%, a legrosszabb mutató — 595% — pedig Feked esetében adódott). Az ábrán látható, hogy a megye északkeleti- és észalci terü- letein, els ő sorban a Pécsváradi és Mohácsi kistérségekben, ott is leginkább a jelent ő- sebb arányú német kisebbség által lakott településeken okoz az átlagosnál is súlyo- sabb problémát a népesség korösszetételének változása (öregedése). E területek ellen- téteként, a megye délnyugati területein (els ősorban a Sellyei kistérség keleti felén) a települések fiatalodó korstruktúrát mutatnak, ami összeffigg az e településeken na- gyobb számban élő roma lakosság magasabb természetes szaporulatával. Keresztes László Lóránt - Tótsimon Péter : Változó településrendszer és a közforgalmú közösségi közlekedés fenntartásának kérdései Baranya megyében. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 85-93. p. 90 Gyors ténykép TÉT XXI. évf. 2007 • 2 Az új építésű lakások számának vizsgálata (4. ábra) kitűnő lehetőséget nyújt arra, hogy az egyes térségek, illetve települések prosperitását, fejl ődőképességét össze- hasonlítsuk. Ebben a KSH Pécsi Igazgatósága által készített kimutatás (KSH 2005a) főbb megállapításaira is hagyatkozhatunk. Ebb ő l megtudjuk, hogy az elmúlt másfél évtizedben az új lakások építése a dinamikusan fejl ődő térségekben volt jelent ős, mely szorosan összefügg a népesség koncentrációjával. Baranyában els ősorban a Pécsi és a Siklósi kistérség emelkedett ki a lakásépítések tekintetében. E két kistér- ségben a meglévő lakásállomány tizede épült ebben az id ő szakban, szemben a Sellyei, Komlói és Sásdi kistérségekkel, melyekben az 5%-ot sem éri el ez az arány. Az ada- tok jellemzik a térségekben él ők lakásfogyasztását, mely összefiiggésben van a beru- házási képességekkel, illetve az utóbb említett térségek eliminálódó vonzerejével (KSH 2005a). A lakásépítések koncentrációja Baranyában igen er ős, főleg Pécs köz- vetlen térségére összpontosul. A megyeszékhely közigazgatási határain belüli jelent ős lakásépítés mellett az agglomerációs folyamatok er ősödése mutatkozik meg ebben. A települések szintjén megmutatkozó jelent ős eltéréseket a 2. ábra szemlélteti. 4. ÁBRA Az 1000 főre jutó 1990-2004 között épített lakások évi átlaga (Yearly Average of Flats Built between 1990 and 2004 per Thousand Inhabitants) Jelmagyarázat : 0,00 - 0,75 0,76 - 1,75 1,76 - 3,62 MI 3,63 - 9,27 9,28 - 18,51 Forrás: KSH 2005a. Az ábrán a pécsi agglomerációba tartozó települések népességvonzó hatása mel- lett láthatóvá válnak a népességet leginlcább kibocsátó, illetve legkevésbé vonzó térségek és települések. (Az épül ő lakások alacsony száma természetesen jelzi a települések lakosságának jövedelmi helyzetét is, így ez olyan településeken is ala- csony marad, ahol a népesség száma ugyan növekszik, ám ezzel párhuzamosan csökken a jobb anyagi helyzetű lakók aránya.) Keresztes László Lóránt - Tótsimon Péter : Változó településrendszer és a közforgalmú közösségi közlekedés fenntartásának kérdései Baranya megyében. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 85-93. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 2 Gyors ténykép 91 A helyközi közösségi közlekedés fenntarthatósága Az áttekintett folyamatok alapján képet alkothatunk Baranya jöv őbeli településhá- lózatáról. E jövőképnek megragadhatjulc azon részeit, amelyek a lalcosság mobilitásá- val leginkább összefüggésben vannak. A megfigyelt folyamatokból arra következtet- hetünk, hogy a Pécsi agglomeráció (mint településformáció) szerepe a továbbiakban is erő södni fog, a népesség koncentrációja folytatódik. Ennek forrását a vidélci lakos- ság mobilabb, képzettebb (így Pécsen munkát találó), jobb anyagi helyzet ű rétegeinek e településelcre való költözése, illetve a városból (élhet őbb környezetet keresve) ki- áramló családok jelentik. Egyre kevésbé elhanyagolható a lakótelepi lakások fenntar- tásával járó anyagi terheket vállalni nem tudó, így olcsóbb (vidéki) otthont keres ő kiköltözők száma is. A jövőbe tekintve arra számíthatunlc tehát, hogy az agglomeráció településein egyre nagyobb számban koncentrálódó, fiatalabb korszerkezet ű, képzet- tebb, tehát munkához nagyobb eséllyel jutó, és nagyobb mobilitással rendelkez ő la- kosság helyváltoztatási igényei által egyre nagyobb jelent ősége lesz az el ővárosi jel- legű közlekedésnek (ide értve az egyéni közlekedést is). Ez ugyanakkor veszélyt is hordoz magában. A jobb munkaerő-piaci lehetőségekkel bíró lakosság koncentrálódása (és ezzel párhuzamosan a vidéki térségek egyre romló korösszetétele) nyomán a napi ingázók (és az ő városi iskolákba „ingázó" gyermekeik) további er őteljes koncentrá- lódása is bekövetkezik. A lakóhelyek és munkahelyek közötti viszonylag kisebb tá- volság miatt az egyéni közlekedés által lcínált rugalmasabb és kényelmesebb helyvál- toztatással szemben nem minden esetben állhat a közösségi közlekedés relatív olcsó- sága. Kis távolságok esetén — különösen az ingázó munlcavállalók szempontjából — a helyközi bérletárakat figyelembe véve olcsóbb is lehet a személygépkocsival való közlekedés. Ezekben az esetekben az egyénileg szervezett tömegközlekedés (vállalati buszok) alkalmazására is több lehet őség adódhat. A közösségi közlekedés versenyké- pességének megőrzése (és növelése) érdekében tehát igen fontos az egységes (el ővá- rosi és városi viszonylatokban is használható) bérletek bevezetése, és a járatok menet- rendjének maximális összehangoltsága. A jelenlegi helyzetben a közösségi közlekedés versenyképességét csökkenti, hogy a Pécsi agglomeráció települései esetében is viszonylag alacsonynak tekinthet ő a járatgyakoriság (hétvégéken különösen), így a közleked ők sokszor kényszerb ől veszik igénybe a személygépkocsijukat. Szentlő rinc nem számít térsége foglalkoztatási központjának, a város Pécs agglo- merációs településének tekinthet ő. Nagyszámú ingázó (munlcavállaló és tanuló egyaránt) érkezik a megyeszékhelyre, az ő kiszolgálásukban döntő szerepe a közös- ségi közlekedésnek van. A településrendszer változásának tendenciái is arra utal- nak, hogy a lakosság mobilitásának térbeli jelentkezésében a (Szigetvár—)Szent- lőrinc—Pécs viszonylatnak a jöv őben tovább erősödő szerepe lehet. Ennek megfele- lően célszerű lenne az autóbusz-közlekedés és a vasút párhuzamos kínálatát jobban összehangolni, illetve a zökken őmentes elővárosi jellegű vasúti közlekedés infra- strukturális feltételeit megteremteni (másodilc vágány megépítése). Keresztes László Lóránt - Tótsimon Péter : Változó településrendszer és a közforgalmú közösségi közlekedés fenntartásának kérdései Baranya megyében. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 85-93. p. 92 Gyors ténykép TÉT XXI. évf. 2007 • 2 A megye további városainak jöv őbeni szerepét vizsgálva Sildós—Harkány, és Mohács esetében figyelhető meg (az új lakások építése alapján) kisebb mérték ű né- pességkoncentráció. Ermek jöv őbeli alalculását természetesen nagyban meghatározza majd az említett városok munlcaer ő-piaci viszonyainak alakulása, munlcaerővonzó képességülc változása. E területeken fokozottabban fennáll a veszélye annak, hogy az egyéni közlekedés tovább er ősíti pozícióját a közösségi közlekedéssel szemben. Külön szót kell ejteni a vidéki térségekr ől, különösen a gyors változásban lévő külső és belső perifériálcról. E tekintetben ugyanakkor figyelembe kell venni a falu- sias területek jellemz ő demográfiai folyamataiban megfigyelhet ő jelentős területi eltéréseket. Az átlagosnál is gyorsabban öreged ő korszerkezetű falvak esetében a foglalkoztatottak és az iskolába közleked ő gyermekek arányának további csökkené- se várható. Elkerülhetetlennek látszik néhány falu esetében a demográfiai erózió további erősödése is. A lakosságukat ilyen okokból gyorsan veszt ő, elöregedő lakos- sággal rendelkez ő falvakban megfigyelhető, hogy városokban élők (föleg pécsiek), illetve külföldiek (németek, hollandok) vásárolnak ingatlanokat. Ők az utazási igé- nyeiket várhatóan a jövőben is egyéni módon fogják kielégíteni. A fiatalodó kor- szerkezetű, de perifériákon elhelyezkedő falvakban jellemző a több szempontból is hátrányos társadalmi helyzetű csoportok (főleg romák) számarányának er őteljes növekedése (mely folyamat a jöv őben várhatóan felgyorsul). E településeken a szinte kilátástalan foglalkoztatási helyzet további romlására is fel kell készülni. Mindkét esetben a lakosság mobilitásának további csökkenése, a helyváltoztatási igények még inkább elszórt jelentkezése várható. A városok és falvak közötti, nem munlcával kapcsolatos közlekedési igények is erőteljesen összefúggenek a lakosság demográfiai szerkezetének változásával. Az egészségügyi ellátás iránt (melynek intézményei továbbra is a városokban vannak) az időskorú lakosságnak fokozottabb az igénye, esetükben ugyanakkor az ingyenes közlekedés lehet ősége sem generál jelent ős magáncélú forgalmat (Erdősi 2000). A közösségi közlekedési ellátás feladása a leginlcább kedvez őtlen adottságú vidéki térségekben sem fogadható el, hiszen a leghátrányosabb helyzet ű társadalmi csopor- tok kevésbé lesznek képesek egyéni közlekedéssel kiváltani a közösségi közlekedés hiányzó kínálatát. E települések, településcsoportok esetében a mai, rendkívül rossz kihasználtsággal és egyre ritkuló járatgyakorisággal közleked ő, sok utas befogadá- sára alkalmas autóbuszok helyett az igényekhez rugalmasan alkalmazkodni tudó közösségi közlekedési szolgáltatást kell szervezni. E rendszernek képesnek kell lenni arra, hogy a nyári hónapok jobb foglalkoztatási lehet őségeihez kapcsolódó növekvő mobilitásnak is meg tudjon felelni (ami hétköznapokon a diákok csökken ő helyváltoztatási igényével párosul). Az ilyen módon ellátott mikrotérségek esetében ugyanaldcor a közlekedési igények felmérésének és a járatszervezésnek helyben kellene történnie. Az ilyen kistérségi, rugalmas közlekedési rendszerek kidolgozá- sakor azonban körültekint őnek kell lenni, maximálisan figyelembe kell venni a helyi adottságokat. (A fejlettebb európai országok ritkán lakott vidéki térségeit ellátó, sok esetben hatékonyan üzemel ő közlekedési rendszerek adaptálása nem minden esetben lehet indokolt az eltér ő társadalmi-gazdasági körülmények okán.) Keresztes László Lóránt - Tótsimon Péter : Változó településrendszer és a közforgalmú közösségi közlekedés fenntartásának kérdései Baranya megyében. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 85-93. p. TÉT XXI. évf. 2007 • 2 Gyors ténykép 93 A települések lakosságának munkaerő-piaci lehetőségekhez való területi alkal- mazkodó képessége (Keresztes 2006) és a településrendszer alakulásának összefug- gései közötti kapcsolat vizsgálata ismét aláhúzza a lakóhelyt ől távoli munkavégzés képességének a településrendszer alakulására való hatását. Az egyes foglalkoztatási központok (különösen a megyeszékhely) szerepének hangsúlyozása mellett ugyan- akkor meg kell jegyezni, hogy ezek többlet munkaer őigénye messze alatta marad a vidélci térségek munkaer ő feleslegének. A vidéki és városi lakóingatlanok árának eltérő ütemű változása egyre inkább megnehezíti az elvándorlást. A növekv ő lélek- számú városkörnyéki lakossággal szemben — azok lakóhelyének kedvez őbb közle- kedésföldrajzi pozíciója miatt — a vidéken él ők lehetőségei az e központokon való elhelyezkedésre tovább fognak sz űkülni. Ennek megfelel ően számukra a kistérségi foglalkoztatási központok jelent ősége fog növekedni (természetesen a foglalkozta- táspolitikának cselekedni kell annak érdekében, hogy ez bekövetkezhessen). Ha ennek megteremtése igen nehéz is, bíznunk kell abban, hogy a hátrányos helyzet ű térségekben található vidéki központok (Baranyában pl. Sellye, Vajszló) mai (ese- tenként gyér) foglalkoztatási képessége nem csökken tovább, illetve ideális esetben növekedni fog. Ez esetben arra kell felkészülni, hogy az ezek munkaer ő-piaci von- záskörzetében fekv ő kistelepülések ingázóinak solckal inkább e települések lesznek majd a célpontjai. A közösségi közlekedésnek tehát nem (csak) a periféria—centrum, azaz a kistelepülés—város viszonylatban jelentkez ő mobilitást kell majd kiszolgál- nia, hanem a mainál jobb lehetőségeket kell kínálni e mikroközpontok eléréséhez is. (Melynek alapja szintén egy, a helyi igényekhez rugalmasan igazodó, kistérségi közlekedési szolgáltatás lehet.) Irodalom Erdősi F. (2000) A közlekedési hálózat korszer űsítése, és a magyar vidék perspektívái. – Hahn Cs. (szerk.) A területfejlesztés hazai feladatai az ezredfordulón és az információs társadalom. Hazai Tér- ségfejlesztő KFT., Budapest. 180-189 o. Keresztes L.L. (2006) A munkaer őpiaci (területi) alkalmazkodás képessége Baranya megye falvaiban – Modern Geográfia. 1. (http://www.moderngeografia.hu ) Kovács T. (2004) Aprófalvainkról – illúziók nélkül – Területi Statisztika. 2. 125-136. o. KSH (2005a) Lakásépítések a Dél-Dunántúlon 1990-2004. Központi Statisztikai Hivatal Pécsi Igazga- tósága, Pécs. KSH (2005b) A Dél-Dunántúl főbb népmozgalmi mutatói 1990-2004. Központi Statisztikai Hivatal Pécsi Igazgatósága, Pécs.