Tér és Társadalom 20. évf. 2006/3. 1-17. p. Tér és Társadalom XX. évf. 2006 s 3: 1-17 „NOT IN MY BACK YARD" — KÖZÖSSÉGI DÖNTÉSEK, TECHNOLÓGIA, VÁROSFEJLŐDÉS („Not In My Back Yard" — Community Decisions, Technology, City Development) DOBAY PÉTER — YIGAL TZADOK Kulcsszavak: közösségi döntések közhasznú információk távközlés zöld mozgalom önkormányzati döntések információ-brokering döntési modellek muddling 'lovagi? módszer NIMBY probléma Izrael A tanulmány a modern technológia által okozott környezeti kórok és az áhított javak, szolgáltatások konfliktusával foglalkozik. Hogyan hozzunk vezet ői döntéseket, amikor a közösség megosztott: kívánjuk a szemétszállítást, a radar véd őernpn, a mobil-telefóniát, de következményeiket máshol akarjuk látni ( „NIMBY effektus"). A tudományos érvek gyengék, vagy ellentmondóak, az id ő és a beruházók sürget- nek, a demokratikus véletnény-nyilvánítás pedig nem kerülhet ő ki. Az izraeli esettanulmány egy Új város, Modi'in „telekommunikációs felszerelése" kapcsán alkalmazott .,maddling through" döntés-el őkészítő eljárást ismerteti. Döntéstudomány, információ-ellátottság, közösségi döntések A nyilvános információk szokásosan nem képezik kereskedelem tárgyát. Ugyan- akkor tudjuk, hogy ezek az információk éppúgy jelent ős ráfordítások eredménye- ként válnak használhatóvá, mint az eleve kereskedelmi—üzleti felhasználásra gy űjtött adatok, feldolgozott információk, megformált tudástartalmak. A döntéstudományok nemigen látszanak egyezségre jutni abban a kérdésben, hogy van-e egységes, eredményes, mindenki számára elfogadható döntési módszer- tan minden problémakörre. A válasz általában a „nincs", különösen a társadalmi problémák esetében. A kényszer viszont fennáll: a közösségek vezet ői és az alájuk rendelt adminisztráció id őről időre kénytelen meghozni a közösséget és ugyanakkor az egyének életét befolyásoló döntéseket. Mindig felmerül a kérdés: milyen szerepe (és lehet ősége) van a kutatási eredményeknek, a _tudományos" bizonyítékoknak — hogyan és milyen mértékben tudjuk ezekkel befolyásolni a döntéseket? Milyen információ-menedzselési eszköztár szükséges ahhoz, hogy összegy űjtésre kerüljön, megfelel ő formában rendelkezésre álljon, s eljusson mindenkihez annyi és olyan minőségű információ, ami a (legalább szub-) optimális döntéshez szükséges? Az információ-menedzsment napi gyakorlata igyekszik különbséget tenni keres- kedelmi információ-brokering és a „nyilvános" információk közösségi kezelése között. Igen sok lokális, nemzeti vagy akár globális információforrás nyilvánítja magát közösséginek, hiszen felhasználhatósága nem egyéni jelleg ű, de a mindennapi életben mindenki számára szükséges közjószágnak tekinthet ő , még akkor is, ha esetleg Dobay Péter - Yigal Tzadok : „Not in My Back Yard" - Közösségi döntések, technológia, városfejlődés Tér és Társadalom 20. évf. 2006/3. 1-17. p. 2 Dobay Péter — Yigal Tz.adok TÉT XX. évf. 2006 s3 közvetve üzleti, vagy egyéni célokat segít elérni. Az ilyen információ-er őforrások menedzselése általában közösségi forrásokból, adókból történik (statisztikai hivatalok, hatályos jogszabályok, ingatlan-nyilvántartás, cégnyilvántartások, KÖZHÁLÓ, kamarák, kormányzati info-portálok, egyes közkönyvtárak, helyi adattárak, stb.). Egyre gyakoribb — és támogatott — a helyi-kisközösségi információk ilyetén módon való elérésének megoldása a korszer ű ICT technológiák segítségével.' Számos kérdés merül fel már ezen a szinten: — Ki állapítja meg az ilyen információk körét, mennyiségét, formátumát, min őségét? — Ki „kereskedhet" ilyen információkkal? Ki „tisztíthatja", sz űrheti ezt? — Ki fizeti meg az információ-menedzselést ezekben az esetekben? — Korlátozható az ilyen információk köre és a hozzáférés — akár ideiglenesen? — A „közérdek ű adat" egyenérték ű közgazdaságilag az „ingyen adattal"? Ha információ-menedzselési szempontból tekintünk az információkra, ez bizony erő forrás, hiszen felhasználásukkal érték termelhet ő (feltételes módban, hiszen az információ értékelése szubjektív, kontextus-függ ő). Az információ-brókerek igye- keznek az ilyen információkhoz hozzáadott értéket adni (sz űrés, adattisztítás, for- málás, jelentés-készítés, testreszabás stb.), s ezzel indokolni a kereskedelmi forga- lomba-hozatal jogosultságát, valamint az árat.' Mindenképpen felvethet ő azonban a közösség számára fizetett ár, a ráfordítási költség kérdése — s ezzel összefüggésben az elvárható gondossággal történ ő kezelés problémája. Ha a helyi közigazgatás szakért ő ket, információ-brókereket és ICT szakembereket fizet meg adott informá- ciós tartalom el ő állításának érdekében, akkor kihez, milyen formában és mennyi- ségben juttatandó el ez az információ? 3 Mi történik, ha rosszul kezeli ezt az er őfor- rást a közhatalom, a helyi vezetés, s ezzel rossz döntési folyamatot indít el, károkat okoz (id ő ben, pénzben, de esetleg más er őforrásban is)? Általában két kategóriával dolgozunk: — közcélú információ a mindennapi információ-szükségleteket kielégít ő tartal- mak köre (pl. orvosi ellátás, városi közlekedés, önkormányzati információk, kulturális rendezvények, környezeti információk stb.) — ezek szokásosan üzleti szempontból semlegesek 4 ; — közhasznú információnak nevezzük azokat a csoportokat, amelyek a min- dennapi boldoguláshoz szükséges információkon túl közösen használható javak igénybevételéhez segítenek: egyéb egészségügyi szolgáltatások, gyógyszertárak, képzési intézmények, kisebb szolgáltatások, telefonszámok, vállalkozások alapadatai, kisebbségi ügyek, népszer ű tudomány. alapvet ő üzleti tájékozódás stb. Az els ő kategória általában nem célja az információ-kereskedésnek. A második már bizonytalanabb: sokszor non-profit alapítványok, speciális kormányzati források finanszíroznak technikákat, vagy akár tartalmakat, amit azután más vállalkozások átformálnak, értékét növelik, s piaci információs termékké alakítják azt. Bármir ől is Dobay Péter - Yigal Tzadok : „Not in My Back Yard" - Közösségi döntések, technológia, városfejlődés Tér és Társadalom 20. évf. 2006/3. 1-17. p. TÉT XX. évf. 2006 s3 „Not irt My Back Yard" 3 legyen szó: ne felejtsük el, hogy minden közreadott tartalom mögött információgy űjtés, karbantartás, info-kommunikációs technológia áll, s ebb ő l semmit sem adnak ingyen. A közösségi döntések elmélete —Max Weber-t ő l, H. Simon, Kenneth Arrow 5 és mások munkáin keresztül — er ősen pesszimista abban a tekintetben, hogy az emberek, mint közösség, a rendelkezésükre álló információkat hogyan használják fel, s racio- nálisan viselkednek-e döntési szituációkban — ez pedig súlyos következményekkel jár akár helyi, regionális, akár országos hatókör ű szituációk kezelésében. Tanulmá- nyunk háttere egy Izraelben, Modi'in városban lefolytatott kísérlet, amelyben a közösségi problémák kezelését véleményezték állampolgárok. Az új telepítés ű városban ki kellett építeni az ultramodern távközlési-telemetriai rendszereket, ehhez pedig két alternatívát vázoltak a szakért ő k: antenna-tornyokból álló erd ő a környez ő dombokon, vagy rengeteg antenna a belvárosban. A tiltakozók szervezetet alakítot- tak, miközben persze mindenki használta mobiltelefonjait. A döntéstudomány erre a szituációra alkalmazza a „Not In My Back Yard" (NIMBY, „Nem az én kertem- ben") kifejezést: a közösség igényli a szolgáltatást, de annak externális hatásait nem hajlandó (egyénileg) tudomásul venni, s az információközlés torzulásai nem tudják kisebbíteni a problémákat. Kísértetiesen hasonlóan zajlanak az atomhulladékok, a szemétéget ők, szennyvíztelepek vagy akár egy autópálya-szakasz elleni tiltakozá- sok, szerte a világon. Két lehet őség állt a Modi'in városvezetés el őtt: — jelentősen megnövelhetik az információk el őállítására, formálására, terjesz- tésére szolgáló ráfordításokat, ezzel emelik az információ-ellátottság szintjét, alkalmakat teremtenek a visszacsatolásra, jóval több szerepl őt vonnak be (szakért őket, információ-brókereket, véleményformálókat stb.); vagy — felvállalják azt a politikai-adminisztrációs kockázatot, hogy az (egyébként tu- dományosan bizonyítottan optimális) megoldást gyorsan és hatékonyan beve- zetik, annak ellenére, hogy az egyeztetés hiánya tiltakozást, ellenállást vált ki. Röviden áttekintjük a szokásos döntési modelleket, majd bemutatjuk a Modi'in- ben alkalmazott muddling through eljárás sikerét. Döntési módszertanok A hagyományos döntéselmélet a racionális, lineárisan el őrehaladó eljárásokat ja- vasolja: „Állapítsuk meg a tényeket, keressük meg a megfelel ő modellt (eljárást), majd közöljük a közösséggel a meggy őző bizonyítékokat". A remény: a politikai vezetők mellénk állnak, a „közösség" megért ő lesz és hazamegy. Az ilyen normatív megközelítéseknek elismerten sok hibájuk van, kezdve az adatgy űjtés nehézségeit ő l a modellek relevanciájáig (ne felejtsük el, hogy az operációkutatás, a matematikai alapú döntési modellek többsége a szabályozott, kiszámítható környezeteknek, a háború alatti-utáni gazdasági viszonyoknak köszönheti virágzását). Mit ajánlhatunk tehát a politikusoknak, a félig-szakmai döntéshozóknak akkor, amikor korlátozott idejük és más er őforrásaik vannak egy kényszer ű helyzet megoldására? Dobay Péter - Yigal Tzadok : „Not in My Back Yard" - Közösségi döntések, technológia, városfejlődés Tér és Társadalom 20. évf. 2006/3. 1-17. p. 4 Dobat' Péter — Yigal Tzadok TÉT XX. évf. 2006 s3 A döntések jóságát az információ-menedzselés és az alkalmazott modell biztosítja. A „feltételes" (prescriptive vagy normatív) eljárások felépítenek egy modellt, ameny- nyire lehet, illesztik a feltételekhez, aztán „megoldják" azt. A leíró (descriptive) mód- szerek esetén inkább elmagyarázzák, hogyan hoztuk meg a döntést hasonló esetekben, azaz leírják a humán döntéshozatali eljárást. A viselkedéstudományi modellek előnye a tényleges tapasztalati eljárás követése: „Így csináltuk és sikerült". Az amerikai szak- irodalomban közismert ez a technika, s kialakult ennek stílusa, módszertana, szak- könyvek ezrei mutatnak be eljárásokat, eseteket: a siker mindent igazol. A kérdés mindig az: megéri-e a fáradságos, költséges információgy űjtés, a modell építése és megoldása, amikor a laikus közösség ezt nem érti, vagy nem figyel az érvekre? A hagyományos technikák (lásd pl. Elster 1995; Johnson 1999; Tervesi 2002; Kindler—Papp 1977) az ún. racionális, lineáris módszertant ajánlják, feltételezve, hogy a tudományos bizonyítékok elegend őek a közösség meggy őzésére, a politikai döntéshozók befolyásolására. Deri (1998) kifejti: „Ha ezt a modellt követitek, a megoldás jobb lesz, mint bármilyen más eljárás esetén kapott eredmény" — a mo- dell-alkotónak pontosan ezt a hipotézist kell empirikusan bizonyítania, „racionáli- san, logikusan". A tisztán racionális modellek esetén a döntéshozó a probléma minden aspektusát felméri, s gazdag információkban, kvantitatív és kvalitatív érte- lemben egyaránt. Nigro (1977) szerint három alapvet ő információkezelési fázist lehet megkülönböztetni: 1) A döntéshozók pontosan definiálják a szóbajöhet ő alternatívákat, precízen menedzselik az információ-forrásokat; 2) A döntéshozók elemzik az alternatívákat a kimeneteket értékelve, felhasz- nálva modellezési szakértelmüket; 3) A várható kimenetek alapján súlyozással számbaveszík az el őnyöket és hátrá- nyokat, majd kiválasztanak egy „optimálist". Látható: minden fenti lépés óriási információs terhet ró a modellez őkre. Akár in- gyenes, közcélú információt használunk, akár súlyos ráfordítással kell megszereznünk azt információ-brókerektől, az információ minősége alapvet ő az eljárás eredményes- sége szempontjából. Ha a közösségi döntéshozók nem szívesen vásárolnak szakért ői információt (vagy nincs módjukban a vásárlás), ez megnöveli a döntések kockázatát. A korlátozott racionalitású, ún. kielégítő modellek (Simon—March 1958) megvál- toztatták a döntéshozók gondolkodásmódját. Be kellett látni: csak igen kevés olyan szituáció van, amikor a teljes információ birtokában íróasztal-döntéseket lehet hozni, s nagyon sok esetben egyszer űen nem éri meg a további információ-menedzselésre ráfordításokat eszközölni: az „elegend ően jó" megoldás hasznosabb, mert gyorsabb (egyáltalán: határid őre meghozható!), olcsóbb és kivitelezhet ő. Tudomásul kell venni: az emberi racionalitás korlátozott, a közösségi döntések résztvev őinek szaktudása és befogadó-képessége véges — ehhez kell igazodniuk a folyamatokat támogató informá- ció-keresked őknek és szakért őknek. A kompromisszum fontos: mondjunk igazat, de Dobay Péter - Yigal Tzadok : „Not in My Back Yard" - Közösségi döntések, technológia, városfejlődés Tér és Társadalom 20. évf. 2006/3. 1-17. p. TÉT XX. évf. 2006 s 3 „Not in My Back Yard" 5 ne terheljük túl a résztvev őket, különben magunkra maradunk (egyébként gazdag, értékes, tudományos) érveinkkel, s közben (id őben, emberi kapacitásokban, adatkeze- lésben stb.) túl sokat fordítunk a meggy őzésre. Ezek az eljárások tehát addig tartanak, amíg az els ő , elfogadható alternatívát meg- találjuk — s ekkor leállunk, közölve mindkét féllel, miért állunk meg. Mi a veszély? Nem ismerjük meg az összes alternatívát. Lehet, hogy van jobb megoldás. Nem az optimumot valósítjuk meg. Azaz: nem „megoldók" lesznek a megrendel ők, hanem az adott kritériumokhoz „elegend ően jó megoldást" ajánlók. Nyilvános információk, közösségi döntések A közösségre vonatkozó döntéseket a demokráciákban csoportok hozzák: önkor- mányzat, parlament, bizottságok. A Nobel-díjas Amartya Sen munkáiban ezt elemzi: hogyan lehet (bármilyen információ-ellátottság mellett) olyan döntést hozni, ami megfelel a közösségi érdeknek és nem sérti túlságosan az egyéni érdekeket? Sen idézi Horatius-t (Sen 1999), Aristoteles-t (Politika), utalva arra, hogy ez ezeréves probléma. A francia forradalomban merült fel élesen a szavazási probléma, a „közösség szavának" megértése. A négyévenkénti választásokra mindenki oda- figyel — de mi van a mindennapos demokratikus döntésekkel? Arrow (Arrow 1951) megfogalmazza „Általános Lehetetlenségi Tételét", kijelentve, hogy a közösségi döntések sohasem konzekvensek, nem konzisztensek — legfeljebb diktatorikus körülmények között juthatunk racionális döntésekhez. Egyes kutatók (és politikusok...) ennek nyomán jutnak el azokhoz a gondolatokhoz, hogy adott mértékben korlátozni kell az információ-ellátást, amikor a közösség véleményét kí akarjuk kérni — így „gyorsabb és hatékonyabb" a döntéshozatal (lásd pl. Benvenisti- Sagi 2002). A közösségi döntések nem vákuumban születnek: jelen van a korábbi döntések utóhatása, az adott pillanat gyakorlati kérdései, az információ-b őség — vagy éppen információhiány —, az id őhiány, az „odafigyelés" alacsony szintje és így tovább. A politika-csinálók el ő ítéleteit, rejtett szándékait nemigen lehet feltörni holmi tudo- mányos érvekkel (lásd pl. Johnson 1999; Szántó 1999) és mások szociológiai mun- káit), s man őverezési lehetőségeik sokszor igen sz űkek. Ilyen esetekben a „bizonyí- tékok" kérdése egy adott probléma esetén sokszor pusztán az információforrás hihetőségének, megbízhatóságának függvénye. 6 A kommunikációs szakemberek ráadásul a sokkoló és lehet ő leg rövid, azonnal felfogható „üzenetekben" hisznek: a szavazó tömeg sohasem fog végigolvasni egy tudományos értekezést, s nem hajlandó párbeszédre a jobban informáltakkal. Annak ellenére tehát, hogy a technika ma hatalmas mennyiségű információt tesz hozzáférhet ővé, csak nagyon lassan változ- tatható meg a döntéshozatalban résztvev ők viselkedése, s „a teljes informáltság birtokában racionálisan dönt ő" közösségi döntés továbbra is illúzió. Dobay Péter - Yigal Tzadok : „Not in My Back Yard" - Közösségi döntések, technológia, városfejlődés Tér és Társadalom 20. évf. 2006/3. 1-17. p. 6 Dobay Péter — Yigal Tzadok TÉT XX. évf. 2006 s3 Az izraeli eset: tudomány vs. lokális közösségi döntéshozatal Az esetleírás Yigal Tzadok PhD disszertációjából származik. A szerz ő a hadsereg alezredeseként két légibázis logisztikai vezet ője volt, majd 1996-tól egy új város, Modi'in 40 ezer lakosa számára szervezte a közösségi szolgáltatások létrehozását. A város tervezett létszáma 240 000 fő, ultramodern telemetriai-távközlési ellátással. A probléma a racionális (normatív, katonai?) döntéshozatali stílus összeütközése a viselkedéstudományi („még kielégít ő", de célratörő) közösségi stílussal, amit az új város jobbára fiatal lakosai megköveteltek maguknak. A legsúlyosabb vita e téren az elektromágneses sugárzástól való félelem és az emiatt kibontakozó civil kam- pány kezelése volt 2003-ban. Azt mindenki elismerte, hogy a mobiltelefonok hasz- nálata és ezen alapuló biztonsági rendszerek nagyon fontosak, csak senki se akart a környező dombokon hatalmas tornyokat vagy saját háza, gyermekei iskolája mellett átviteli állomásokat látni — egy tipikus „Not 1n My BackYard" eset állt el ő. A meghí- vott szakértők elkészítették tanulmányaikat a két alternatívára, a város vezetése azon- ban belátta, hogy a számok és diagramok, a szakzsargon semmire sem használható. A szerző vezetésével a döntéshozatal egy nniddling through.model és eljárás' kidolgo- zásához vezetett, ami végül sikeresnek bizonyult. Figyelembe kellett vennünk azt, hogy az új város demográfiai összetétele nem hagyományos. A jellemz ően fiatal korosztály igényei mások, a képzettségi helyzet ugyan lehetővé teszi a racionálisabb érvelést, de a sok gyerek érzékenyebb reakció- kat eredményez a jöv őre nézve (az 1. táblázat a válaszadók megoszlását mutatja). 1. TÁBLÁZAT A Modi'in válaszadók néhány demográfiai adata (Some Demografical Dalos of Modi'in Answerers) Jellemz ő Érték Megoszlás % Férfi 41,5 Nem szerint megoszlás Nő 58,5 30— 6,3 31 —40 53,8 Életkor 41-50 31,3 51+ 8,8 Házas 82,1 Családi állapot Egyedülálló 6,0 Egyéb 11,9 Középiskola 25,6 Iskolázottság Középiskola után szakképzés is 19,5 Felsőfokú 54,9 A városban lakik 71,4 Lakhely szerint Nem lakik itt, naponta bejáró 28,6 Nincs gyermeke vagy nem itt lakik 33,8 Gyermeknevelési helyzet 1-2 gyermek Modi'in-ben 33,8 3-4 gyermek Modi'in-ben 32,4 Forrás: Tzadok 2005b. Dobay Péter - Yigal Tzadok : „Not in My Back Yard" - Közösségi döntések, technológia, városfejlődés Tér és Társadalom 20. évf. 2006/3. 1-17. p. TÉT XX. évf, 2006 s3 „Not in Mv Back Yard" 7 Ismert hasonló eset a Vári, Faragó és Vecsenyi által feldolgozott dorogi szemét- égető története (Vecsenyi 1989). Kísértetiesen ugyanez ismétl ődik a védtelen déli határszélen telepítend ő NATO-radar esetében: a politikusok (ösztönösen!) már három éve sikeresen „evickélnek", a civil csoportok pedig ide-oda tologatják a NIMBY modell szerint a szerintük jó helyszíneket, miközben az optimumtól egyre távolabb kerülünk. Senki sem vitatja a „nemzetbiztonsági érdeket", de elvárja, hogy ez az ő egyéni-kisközösségi érdekét (turizmusból származó bevétel, természeti környezet, látvány, végs ő soron a saját sz őlőbirtok értéke) ne sértse. 8 A klasszikus Saaty-féle „Analytical Hierarchy Process AHP" (lásd pl. Saaty 1980) modell precíz lépés-sorozatot ír el ő (matematikai súlyozási eljárásokkal) az alterna- tívák fokozatos értékelésére. Ezzel szemben a Modi'in -ben alkalmazott „evickélési (inkrementálís) modell" elve (Lindblum 1995: Dobay 2005) egy hallgatólagos meg- egyezésen alapul: kis lépésekben el őrejelzünk, megvitatjuk, elfogadunk egy lépést, megállunk. Mindig csak annyit haladunk, amennyi minden partner számára belátható, elfogadható.`' A tapasztalat azt mutatja, hogy a plurális demokráciákban nem lehet „megspórolni" a mindig jelenlév ő ellenzék részvételét, s így — tetszik, nem tetszik — az optimális helyett csak „elfogadható" eredményeket kapunk. A Modi'in eset megmutatta: az emberek, közösségek viselkedése nem írható le a racionális Neumann-Morgenstern játékelméleti modellel. Amikor az információs környezetet kockázatosnak ítéli az egyén, akkor irracionálisan kezd viselkedni, vi- szont hajlamos elfogadni korlátozottan racionális megoldásokat. A kulcs az aszim- metrikus információellátás, a tudásbéli különbségek intelligens kezelése. Az ilyen vitákban ugyanis a „szakért ő k" véleményeit igen hamar félretolják és a politikusok is áttérnek az érzelmi alapon történ ő befolyásolás bevált módszereire, a média pedig elvégzi a végs ő torzítást a vélemények szelektív és lebutított közvetítésével. Mindez rámutat arra az óriási felel ősségre, amit a döntéshozók és a t őlük megrendeléseket kapó információ-brókerek viselnek ezekben a szituációkban. A „ muddling through" (Durchwursteln) model használata Lindblum a következőket javasolja: 1) Mutassuk fel az elérend ő értékeket és a tényeket. Ezek nem választhatók el a használandó eszközöktő l: ezt közölni kell. Nem jelenthetjük ki: „Ez lesz", ha- nem „Erre törekszünk, ilyen módon, ezért" — arra törekedjünk, amit meg tudunk csinálni, ne hangsúlyozzuk azt, amit meg kellene csinálni, de nincs rá remény. 2) El kell érnünk egy ,jó" megoldásig: ez olyan megoldás, amit mindenki elfo- gad. Ez hosszú, többlépéses folyamat, ahol világossá kell tenni, kinek van joga beszélni és miért (képviselet). Mindig csak kicsit fogunk elmozdulni, csak annyit, amennyi biztosan el őre jelezhet ő, megérthet ő és megértethet ő. Magáról az eljárásról is megegyezésnek kell születnie'''. 3) Egy alternatíva csak korábbi alternatíva kis módosításán alapulhat: el őrehala- dunk, nem ugrálunk. A cél: átjutni a mocsáron, nem feltétlenül egyenesen, nem a leggyorsabban, nem is véletlenszer űen kapkodva, de átjutni. Nem ho- zunk merő ben új megoldásokat, ragaszkodunk az eredeti politikához. Így min- dig mindenki tudja, hol tartunk, mire törekszünk, s érti a következ ő lépést. Dobay Péter - Yigal Tzadok : „Not in My Back Yard" - Közösségi döntések, technológia, városfejlődés Tér és Társadalom 20. évf. 2006/3. 1-17. p. 8 Dobay Péter — Yigal Tzadok TÉT XX. évf. 2006 s3 Braybrooke és Lindblom (1963) kimutatták, hogy nagy a veszélye annak, ha valaki váratlanul innovatív, új célokkal-elképzelésekkel lép be ebbe a folyamatba. Hirschman és Lindblom (1962) munkájukban „science of muddling through"-nak hívták az eljárást: az összehasonlítást a 2. táblázat mutatja. Vegyük észre: ha igen nagy a távolság a jelenlegi (tapasztalható) szituáció és a felvetített „bátor" jöv ő kép között, nem lesznek követ ő ink. Az információs környezetet úgy kell menedzselni, hogy mindig felfogható, megérthet ő legyen a következ ő fázis. Így elérhetjük, hogy demokratikus lesz a döntéshozatali eljárás, s mindenkiben jó érzések maradnak a konfliktusok feloldása után (Doron 1986; Spyke 1999). 2. TÁBLÁZAT A döntési modellek összehasonlítása (Comparaison of Deci.sion Models) A racionális A „kielégít ő " Az „evickél ő " modell modell modell A modell Általános, norma- Korlátozott Marginális válto- típusa tív, racionális racionalitás, zásokkal el őreha- vegyes technika ladó politika A döntés Optimális, ideális Kielégítő-elfogad- Közös megegye- típusa döntés minden ható megoldás; a zéssel kidolgozott partner számára; gyakorlat igazolja, megoldás tudományos bizo- statisztikai/ szakért ői nyítékokkal utólagos vizsgálat A szükséges Teljeskörű, precíz, Megbízható alap- Időben változó információ- megbízható infor- információk; információ-szük- menedzsment máció és bizonyí- „best practices" séglet: cél, pontos- tások tapasztalatok, esetek ság, tartalom, érték, komplexitás stb. Az információ- Jó üzlet: szokvá- Éles kihívás: forrá- Lépésenként gaz- brókerek nyos feladat a sok és tartalom dagítható informá- lehetséges kiszolgálás precíz szűrése ció-ellátás: fókusz, szerepe szükséges tartalom, forma, minőség, ár; biza- lomépítő, hosszú távú, profi munka Forrás: Tzadok 2006. A végrehajtó adminisztráció szerepe Az adminisztráció úgy termeli, gy űjti és kezeli az információkat, hogy ahhoz ér- zelmileg nemigen köt ő dik. Sokszor „nem látják" a döntések mögött álló közösséget, egyéneket: az „evickél ő " módszer mindkét oldalon csökkentheti ezt a diszparitást, hiszen igen intenzív információ-menedzselés, visszacsatolás folyik, akciókon, ren- dezvényeken hallják-látják a felek egymást (Rossi 1999; Hester 2005)." Mindezt még nehezíti is az információs csatornák elégtelen és torzító m űködtetése, a több- Dobay Péter - Yigal Tzadok : „Not in My Back Yard" - Közösségi döntések, technológia, városfejlődés Tér és Társadalom 20. évf. 2006/3. 1-17. p. TÉT XX. évf. 2006 s3 „Not irr Mv Back Yard" 9 szintű hierarchiák alacsony hatékonysága, az adminisztráció átpolitizáltsága, köt ő- dése a fels ő döntéshozókhoz. Vannak országok (például Anglia), ahol sikeresnek nevezhet ő a professzionális adminisztráció leszakítása a pártokról, a négyéves poli- tikai ciklusokról. Ha mindezen javítani tudunk, egyfajta „jóérzés" fogja eltölteni az agyonterhelt adminisztrációt is, hiszen igazolva látja: ő (is) jól dolgozott, a közös- ség érdekében részt vett egy mindenkinek tetsz ő, „legitimizált" megoldásban. Ugyanakkor ezek a módszerek lassúak, kínosak, sok ráfordítást igényelnek: ezt pedig nem szereti az adminisztráció. „T őlünk elvárják, hogy gyorsan döntsünk" — ez a divatos minta. A túlzott „közösségi részvétel" a döntéshozatalban igen sokba kerülhet: nem indul el a metróépítés, az autópálya, a szemétéget ő, mert Józsi bácsi kertje útban van, mert egy tízfős csoport kikényszeríti „demokratikus jogait". Ezért kell a nagyon hatékony (értsd: elegend ő, pontos, időbeli, teljes — sokba kerül ő !) információ-ellátás, amit fegyverként és pajzsként lehet használni azok ellen, akiknek az az érdekük, hogy bennragadjunk a mocsárban. Az adminisztráció és a kiszolgáló információ-brókerek feladata az egyenl ő, szimmetrikus információ-szolgáltatás: nem engedhetjük meg, hogy informáltságban erősebb és gyengébb csoportok harcává váljanak a kooperatív tárgyalások. Az aktuális Zeng ő-Tubes problémában például a katonai információk teljes körűek, de titkosak. A sugárzás élettanáról önjelölt szaktekintélyek nyilatkoz- nak. A média politizál. Az önkormányzat egységei (egyenl őtlen színvonalú argumen- tációval) helyi érdekcsoportoknak válaszolgatnak. A csapdába került aktuális döntés- hozó kormány pedig „evickél", reménytelenül növeli az információs bázist. Azaz: semmi sincs a helyén a folyamatban. Egy sikeres alkalmazás Az evickél ő eljárás hívei azt mondják: nem lehet egy országot radikális változá- soknak kitenni például az egészségügy átszervezése, a szociális biztonsági rendszer felforgatása, alapvet ő szolgáltatások árrendszere kapcsán. Helyi szituációkban azonban sokkal kevesebb id ő áll rendelkezésünkre egy autóút, egy kereskedelmi központ létesítése esetén. Lindblom (1965) és Bendor (1995) azt javasolják: csak olyan problémát kezeljünk ezen a módon, amelyben a lépésenkénti változások koc- kázatai felfoghatóak, az új kimenetek el őnyei megbecsülhet őek. Tzadok (Tzadok 2005a; 2006) megoldása nem matematikai döntéshozatal, nem használtak kompli- kált DSS szoftvereket, ehelyett pontosan megtervezett módon egy év alatt végigvit- ték a megegyezést a döntéshozók, a szakért ők, a beruházók, a véleményformáló csoportok és a közvélemény részvételével. Az I. ábra bemutatja a résztvev ők szerepét az eljárásban. 1) A döntéshozók felismerik a nyilvános eljárás iránti igényt: ICT szolgáltatás 40 000 főre. 2) Döntés #1: az önkormányzat elhatározza speciális „több-párti" projekt indítását. Dobay Péter - Yigal Tzadok : „Not in My Back Yard" - Közösségi döntések, technológia, városfejlődés Tér és Társadalom 20. évf. 2006/3. 1-17. p. 10 Dobay Péter — Yigal Tzadok TÉT XX. évf. 2006 s3 3) Egy „kulcs-szerepl őt" jelöl ki az önkormányzat, ő vezényli az információ- gyűjtés és -elemzés megszervezését; felállítja a két alternatívát: antenna- farm vagy városi tornyok. Reakció #1: a közvélemény egyik alternatívát se hajlandó elfogadni. 4) Külső szakértők és információ-keresked ők jelentéseket állítanak össze kö- zösségi költségen. Prezentálják a szükséges adatokat a sugárzásokról, el ő- nyökrő l-hátrányokról, költségekr ő l. Minden jelentést nyilvánosságra hoznak. Reakció #2: divergáló vélemények jelennek meg; megindul egyfajta „együtt- gondolkodás". Új ötletek jönnek, indul a „közösségi részvétel". 5) A hivatal „szakmai" vezet ő i meghozzák a Döntés #2-t: „muddling through" módszer, lépésenkénti informálás, a két alternatíva fokozatos finomítása. 6) Felel ő s minisztériumi állásfoglalások bekérése, publikálása („országos- gazdasági érdekek"). Reakció #3: Jobb megértés a nemzetgazdasági érdekek mentén, a „full-technikájú város" hangsúlyozása (büszkeség!); a gazdasági érvek elfogadottsága n ő. 7) A szakért ő k módosítják a terveket, ezeket ismertetik: sok, kicsi, gyenge su- gárzású, rejtett antenna. Reakció #4: megjelennek az „egyetért ő" csoportok, jelentőségük n ő . Remény van a megegyezésre. 8) Döntés #3: A helyi vezető k felvállalják a legkedvez őbb alternatívát, hangsú- lyozzák a széleskörű egyetértést, érvelnek a nyújtott információk elégséges mennyiségével és min őségével, a szakért ők megbízhatóságával; „ráer ősíte- nek", kedvezményeket helyeznek kilátásba. 9) A két alternatíva képvisel ő i formális bizottságokban dolgoznak, egyeztetnek. Közös döntés #4: A módosított megoldás drágább, kevésbé hatékony, de működő képes és elfogadható, keveseket sért. Reakció #5: „Látjátok, megér- te, jó lesz, jól dolgoztunk együtt". 10) Adminisztratív bizottsági munka: garanciák, kötelezettségek Döntés #5: A közös megegyezés, a kölcsönös engedmények, a várható következmények dokumentálása és publikálása. Haszon: tanultunk, egy hasonló esetben ugyanígy már jobban megy majd... 11) A városi közgyű lés elfogadja a „köz és a szakma" döntését. Jelentés, végre- hajtási döntések: tanulási folyamat regisztrálása. 12) A kivitelező egységek megkezdik a munkát a projekten. Amint az jól látható: az információ-brókerek és tudás-szolgáltató szakért ők külö- nösen a 3), 4), 6), 7) és 9) lépéseknél dolgoznak. A felmérésekb ő l világos: még mindig nem elegend ő az információ, hiszen „nem t ű nik el" a félelem, csak a felek elismerik: ennél tovább nem lehet szemben állni, vakon protestálni (3. táblázat). Dobay Péter - Yigal Tzadok : „Not in My Back Yard" - Közösségi döntések, technológia, városfejlődés Tér és Társadalom 20. évf. 2006/3. 1-17. p. TÉT XX. évf. 2006 s3 „Not in My Back Yard" 11 3. TÁBLÁZAT Részlet a kérd őívb ől: félelmek és vélekedések a két alternatíva kapcsán (Part of the Questionnaire: Fears and Opinion on the two Alternatives) Alternatíva A: „Antenna-farm a Átlag (1-7) Szórás dombokon" Aggódom az elektromágneses sugárzás 4,96 1,6 káros hatásai miatt Ismerem a nagy antennák sugárzásának 4,64 1,76 hatásait Aggódom a tervezett antennák város- 5,16 1,78 közelsége miatt Tudom, értem, hova és milyen antennák 2,37 1,89 kerülnek Alternatíva B: „Bújtatott", sok. kicsi Átlag (1-7) Szórás antenna a városban, mindenhol Félek az antennák elektromágneses 4,96 1,82 sugárzásától Ismerem a kis, „városi" antennák su- 4,60 1.71 gárzási hatásait Aggódom a városi antennák lakás- 5,04 1,72 közelisége miatt Ismerem, értem, hova kerülnének a 3,06 2,25 városi kisebb antennák Forrás: Kérdőívek. Hogy mindez lassú, drága és egy csomó embernek kell foglalkoznia vele? Mi mást tehetnénk? A Modi'in tapasztalatokat más hasonló problémák megoldása során is jól hasznosították, s mindebb ől önkormányzati vezet ők, az adminisztráció és a kiszolgáló informáci ő-brókerek éppúgy tanultak, mint a véleményformáló és — képvisel ő csoportok vezet ői, hangadói. Az 1. ábra ezt a folyamatot szemlélteti, a 3. táblázat pedig bemutatja a résztvev ők szerepét a Modi'in esetben. Az önkormányzat a folyamat lezárulása után megkérdezéses elégedettségi vizsgá- latot végzett az állampolgárok körében. A válaszadóknak feltett kérdések három csoportban szerepeltek: A) A két telepítési alternatíva felvázolása, technikai adatok ismertségére vonat- kozó kérdések, a válaszadó néhány jellemz ője B) Mit tud és mi a véleménye az elektromágneses sugárzásról, mit értett meg a szakértő i tájékoztatásokból, hogyan látja a két alternatívát a saját szempont- jából? C) Mi a véleménye a városi önkormányzat eljárásáról ebben az ügyben; részt vett-e vélemény-nyilvánításban, kért-kapott-e további információkat, mi a véleménye a szakért őkről, a városi csoport vezetésér ől stb. Dobay Péter - Yigal Tzadok : „Not in My Back Yard" - Közösségi döntések, technológia, városfejlődés Tér és Társadalom 20. évf. 2006/3. 1-17. p. 12 Dobay Péter — Yigal Tzadok TÉT XX. évf. 2006 s3 1. ÁBRA A muddling through eljárás a Modi'M kísérletben (Muddling Through Procedure üt Modi'in Experhnent) Közösségi igény L Döntés a projekt iridítás áról -- 1 ezető " -------- Info-brokerelc, Jogi tanácsadó kijelölése Professzkmalis résztvev ők F----- (polgármester, jegyz ő, pénzügyes, mérnök, kontroller) Releváns minisztériumi fels ővezetők A Hivatal munkatetvének elfogadtatása: „muddling through" projekt - Lakossági vélemények ütköztetése a projektben Tervek elfogadtatása: kulcs-vezet ő • •• „Közvélemény" Állami tisztvisel ő k bizottságai bizottsága Adminisztratív bizottság A színek magyarázata Döntéshozók Közgyűlés Tanácsadók, info-brókerek Végrehajtási utasítások, kivitelezés Végrehajtó szervek Forrás: Tzadok 2005b. Dobay Péter - Yigal Tzadok : „Not in My Back Yard" - Közösségi döntések, technológia, városfejlődés Tér és Társadalom 20. évf. 2006/3. 1-17. p. TÉT XX. évf. 2006 s3 „Not in My Back Yard" 13 3. TÁBLÁZAT Az „evickélő " döntéshozatal szerepl ői a Modi'in modellben (Actors of „Floundering" Decision Making in Modi'in Model) Az infor- A birto- Az infor- Elvárt máció kolt info Szokásos Szerepek máció viselke- min ő- felhasz- viselkedés forrása"' dés sége w nálása Helyi hatóság, Tapasztalat, Magas Ad hoc Autokrati- Ismerje a politikai vezet ők hierarchikus döntésekbe kus, dikta- „muddling viszonyok, beágyazva tórikus: through" szakértői utasítások eljárást jelentések Hatósági admi- Aggregált Közepes Prezentá- Végrehajtó, Ismerje risztráció jelentések, ciós szint, befogadó feladatait adatbázisok irattározás és korlátait Független szakértő, Szakmai Magas Profit- Offenzív, Független, információ- ismeretek, célra ajánlattev ő, őszinte, bróker megbízható indokló megbíz- források ható Elkötelezett Szakmai, M/K Részben Önkéntes, Szabadul- szakértő de torzított profit- esetleg jon meg a forrás- célra vagy rejtetten függőség- kezelés önkénte- dolgozó től sen Vélemény-vezet ő, Média; Szegé- Tárgyalási Diktatóri- Becsületes, képvisel ő másod- nyes érvrend- kus, vezet ői elfogadó, lagos, szerben, — utasító kompromisz- zavaros vitához stílus szumkész, források objektív Képzett, érintett Média, Szegé- Nem Tanuló, Objektív, résztvev ő gyenge, nyes használja. befogadó, befogadó vagy isme- legfeljebb könnyen retlen szavazás- meggy őz- források kor hető Képzetlen A véle- Szegé- Nem Hiszékeny, Figyel- érintettek mény- nyes használja, hit-és mes, vezető , szavaz tekintély- kérdez ő, a média alapú tanuló a/ Forrás: eltérnek elérhet őségben, értékben. számonkérhet őségben, megbízhatóságban, formában. b/ Minő ség: teljesség, id őbeliség, precizitás, kompakt jelleg, jó formátum stb. Forrás: Saját szerkesztés. Amint láttuk: Modi'in egy fiatal, gyorsan fejl ődő ipari város: a válaszadók magas arányban jól képzettek, fiatalok — ez teljesen más helyzet, mint egy hagyományos, esetleg elöreged ő város közönsége! Mindenki használ mobiltelefont, mégis az 1-7 fokozatú skálán 5- ős átlaggal kaptunk „félelmet város-széli antenna-farmmal", s 6-os átlaggal a „saját háztet őn-szomszédban" elhelyezend ő antenna-toronnyal szemben! A konkrét kérdésre, hogy hol és hogyan m űködne az antenna-farm, szinte Dobay Péter - Yigal Tzadok : „Not in My Back Yard" - Közösségi döntések, technológia, városfejlődés Tér és Társadalom 20. évf. 2006/3. 1-17. p. 14 Dobay Péter — Yigal Tzadok TÉT XX. évf. 2006 s3 senki sem tudott válaszolni, a lakóhelyi megoldás tervezett helyét viszont kb. 15% ismerte! Anélkül, hogy részleteznénk az összehasonlító statisztikai elemzésekkel kapott tanulságos eredményeket, csak az önkormányzati eljárásra vonatkozóan közöljük az alapstatisztikákat. A 4. táblázatban12 látható, hogy nagy a bizalom a „közösségi képvisel őkben", nem bízunk a „hivatal embereiben", de egyébként alul- informáltak vagyunk... 4. TÁBLÁZAT A muddling through önkormányzati eljárás lakossági értékelése (Citizen Evaluation of Muddling Through Local Government Action) Tartalom Átlag SD Min. Max. V/ Elegendő információt kaptam az eljárásról 3,11 1,85 l 7 V2 A hivatalok által folytatott eljárás ered- 3,56 1,53 1 7 ményében benne van a véleményem is V3 Úgy érzem, részt vettem a döntési fo- 2,32 1,90 1 7 lyamatban V4 Van még mit fejleszteni az eljáráson 5,49 1,46 1 7 V5 Az érdekelt csoportokat jobban be kell 5,01 1,73 1 7 vonni a folyamatba V6 A döntéshozók komoly és szakmai 4,26 1,54 I 7 döntést tudtak javasolni V7 A döntéshozók politikai megfontolá- 4,85 1,55 2 7 sokkal álltak el ő V8 A döntéshozók küls ő megfontolásokat 3,44 1,75 1 7 részesítettek el ő nyben V9 A döntéshozók tisztában voltak a szak- 4,34 1,46 1 7 mai anyagok tartalmával V10 A döntéshozóknak inkább a közvéle- 5,64 1,59 1 7 ményt kell szolgálniuk, nem a közvetle- nül érdekelt csoportok véleményét sú- lyozni V// A folyamatban többet nyomjon a közös- 4,90 1,78 I 7 ség érdeke, mint az állítólagosan veszé- lyeztetett egyéneké. V12 Több nyilvános megbeszélés a közösség 4,17 1,64 1 7 „kijelölt" embereivel jobb döntést ered- ményez V13 Hivatalos szakért ő k jobb megoldást 3,68 1,74 1 7 dolgoztak volna ki Forrás: Tzadok 2005b. A 2. ábra bemutatja, hogy a korcsoportok (5 különböz ő kérdésb ő l képzett faktor szerint) mennyire „kritikusak" az önkormányzat eljárásával szemben. Dobay Péter - Yigal Tzadok : „Not in My Back Yard" - Közösségi döntések, technológia, városfejlődés Tér és Társadalom 20. évf. 2006/3. 1-17. p. TÉT XX. évf. 2006 s3 „Not in My Back Yard" 15 2. ÁBRA „Kritikus, problematikus" vélemény az önkormányzat eljárása kapcsán, az egyes korcsoportokban ( „Critical, problematical" Opinion on the Local Government Action, in the Different Age Groups) 4.5 4 /37667 3,5 3 /2 :75/ 2,5 (%"") 2 1,5 1 0,5 0 51+ 40-50 31-40 30 korcsoport Forrás: Tzadok 2005. Összegzés: ajánlások Önkormányzataink, regionális vezet ő ink a közösségt ől kapják mandátumukat. Döntéseik legitimitását az adja, hogy mennyire tudnak azonosulni a delegáló közös- ség érdekeivel, s hogy mennyire tudják megértetni a döntési folyamatok helyességét választóikkal. Az ilyesfajta döntések alapvet ően befolyásolják a lakosság életkö- rülményeit, hangulatát, ezért nagyon fontos, milyen mechanizmusokkal biztosítjuk a civil részvételt az információkezelési folyamatban. Informatikai szempontból nincs más út, mint csökkenteni a gyenge és az er ős érdekérvényesít ő csoportok közötti információ-ellátottsági aszimmetriát: ezzel megtesszük, amit a demokratikus berendezkedés megkíván. Több, jobb, könnyen elérhet ő információt kell adnunk mindenkinek, aki ez iránt érdekl ődést mutat, és egyértelm ű, világos információke- zelési eljárásokat kell meghirdetnünk, alkalmaznunk — különben nem tudjuk meg- előzni, vagy kivédeni a torzulásokat. Ha ismerjük a módszereket, vannak szakembereink, a kérdés még mindig a mér- ték: az információ-szolgáltatási és -visszacsatolási folyamat ráfordításokat igényel, ugyanakkor a döntéseket adott határid őre, adott költségkeretben, adott elfogadott- sággal meg kell hozni. A szolgáltatásnak ára van, akkor is, ha nem expliciten megjelen ő brokering mun- káról van szó: az önkormányzati szakért ő tisztvisel ő és az adminisztráció, a vezet ők munkája is erő forrás, amit értékelni kell a folyamatban. A közösségi döntéshozatal Dobay Péter - Yigal Tzadok : „Not in My Back Yard" - Közösségi döntések, technológia, városfejlődés Tér és Társadalom 20. évf. 2006/3. 1-17. p. 16 Dobay Péter — Yigal Tzadok TÉT XX. évf. 2006 s3 információellátása alapvet ő minden ilyen eljárás sikere szempontjából — s mi mást adhatnának el vezet ő ink, mint saját döntéshozatali kompetenciájukat? Ez indokolja az információ-menedzselés precíz vizsgálatát. A tanulmány rámutat arra, hogy a „részvétel" sokszor nem megy magától, vagy könnyen. Az állampolgár nem jelenik meg, nem kérdez a közmeghallgatáson, de cikket ír az újságba. Az adminisztráció feladata, hogy a szükséges eszközrendszert megtalálja és m űködtesse úgy, hogy ne váljon a szükséges döntési folyamatok kerék- kötőjévé a civil részvétel. A kockázatok mérséklésére egy elfogadható módszertan a fentebb leírt „evickél ő" eljárás: az atombombát kifejleszt ő Manhattan Terv-ben, mint a történelem egyik legnagyobb innovációs projektjében sem tudta senki, mi lesz a végeredmény, csak éppen biztosították az eltér ő csoportok folyamatos kommuniká- cióját, jól menedzselték a keletkez ő információkat, s motiválták az együttm űködést. A fenti folyamatban mindenki „tanul": a Vezet ő demokráciát, a Hivatal alkalmaz- kodást, a Szakért ő kommunikációt, az Info-bróker piacismeretet, s közben az in- formált és bevont Állampolgár cselekv ő résztvev ővé válik saját környezetének, életének alakításában. Jegyzetek Egyszerű példa a Hollandiában hívható 06-os telefonszám, minden elképzelhet ő közhasznú információval. " Gondoljunk a hivatalos közlönyök és a hatályos jogszabályok, vagy éppen a telefonszámok problémáira! Érthet őbben: Elkészül a hulladék-éget ő rő l, radar-toronyról szóló háttér-tanulmány, közösségi költségen — s minden érdek-érvényesít ő csoport kinyújtja a kezét érte, nem beszélve a médiáról. 4 Egyesek szerint persze MINDEN információ felhasználható üzleti, profitábilis célra — ez az information-brokering kérdéskör témája. 5 K. An-ow munkái számos helyen megtalálhatóak, kiindulás lehet pl. hup://www.econlib.org/libray/ ENC/bios/Annw.html; hup://cepa.newschool.edu/het/proliles/arrow.htm 6 Ilyenkor kerül el ő a „Szakért ő ink úgy vélik...", „Egy professzor...", „Az Akadémia tudósai..." és hasonlók. A döntéstudományi kifejezés kb. átevickélésnek, elteng ődés-nek, „óvatos barangolásnak" fordítható. 8 Ma a Zeng ő után a Tubes a téma, persze más csoportokkal. A használt érvek triviálisak, ismer ősek, másoltak. 9 Pontosan úgy, ahogy egy ingoványos mocsáron kel át az ember egy turista-csoporttal — vagy ahogy egy taxisblokádot vagy béremelési tárgyalást kell kezelni. to Figyeljük meg az eljárás hasznát a terrorista-tárgyalásokon vagy a krízis-telefonvonalaknál dolgozók esetében. II Mit kifogásol a kedvezményezetlek tömege az EU-támogatások kapcsán? A pályáztatási-monitoring rendszert. 12 Az értékelési módszertan és az adatok Yigal Tzadok idézett PhD munkájában megtalálhatóak (PTE KTK, 2005. december). Dobay Péter - Yigal Tzadok : „Not in My Back Yard" - Közösségi döntések, technológia, városfejlődés Tér és Társadalom 20. évf. 2006/3. 1-17. p. TÉT XX. évf. 2006 s3 „Not in My Back Yard" 17 Irodalom Arrow, Kenneth, J. (1951) Social Choice and Individual Values. John Wiley & Sons. Bendor, J. (1995) A Mode! of Muddling Through, American Political Science Review. http://www.gsb. stanford.edu/research Benvenisti, A—G. Sagi (2002) Public participation in the administrative process. — Yoav Dotan & Ariel Bendor (eds.) Israel, www.ecowave.org.il ; 25/7/2005. Braybrooke, D,—Lindblom, C.E. (1963) A Strategy of Decision. New York, Free Press. Deri, D. (1998) Yesodot haminhal haziburi. Tel Aviv, Open University. Dobay, P. (2005) MIS-ICT Projects: Reasons of Failure With Enforcing Change. — Change Management Int. Conference, PTE Pécs — Ohio University. Doron, G. (1986) Lehachlit ulevazea — prakim bemediniyut ziburit. Massada, Tel Aviv. Elster, J. (1995) A társadalom fogaskerekei. Osiris-Századvég, Budapest. Hirschman 0.A.—Lindblom, C.E. (1962) „Economic development, research and development and polícy making". — Behavioral Science. 7.211-222. o. Johnson, D.B. (1999) A közösségi döntések elmélete. Osiris Kiadó, Budapest. Kindler J.—Papp, O. (1977) Komplex rendszerek vizsgálata. M ű szaki Kiadó, Budapest. Lindblom, C. (1965) The intelligence of democracy. Prentice Hall, New York. Lindblum, D. (1995) „The science of muddling through". Public Administration Review. 3.123-129. o. Hester W.J. M. (2005) The nature of information, and the effective use of information in rural development. — Infortnation Research. 2. Nigro, L.G. (1977) Modern public administration. Harper and Row, New York. Rossi, J. (1999) Participation run amok: The costs of mass participation for deliberative agency decision- making. 92 U. L. Review. 173., 182. o. és Duncan, J.C. (1999) Multicultural participation in the public hearing process; 24 Columbia Journal of Environmental Law. 169., 186., 199. o. Saaty, T.L. (1980) The analytic hierarchy process. McGraw-Hill, New York. Sen, A. (1999) A közösségi döntések helyességér ől. Fordulat Kiadó, Budapest. Simon, H.A.—March, J. (1958) Organizations. John Wiley, New York. Spyke, N.P. (1999) Public participation in environmental decision-making: Structuring new spheres of public influence. — Environmental Affairs. 26.263., 266-269.o. Szántó Z. (1999) A társadalmi cselekvés mechanizmusai. Aula Kiadó, Budapest. Temesi J. (2002) A döntéselmélet alapjai. Aula Kiadó, Budapest. Tzadok, Y. (2005a) „Balance in Decision-Making in the Public and the Private Sectors — A Model and Its Application". Independent Journal, LAHAV-The Israeli Federation of Independent Organizations. Tzadok, Y. (2005b) Balance in decision making between the public and the private sector. PhD dissertation, University of Pécs. Tzadok, Y. (2006) Decision Making in ICT Industry: A Cellular Telecommunications Problem. — GIKOF Journal. 1. NJSzT, Budapest. Vecsenyi J. (1989) Ne az én kertembe! Történeti háttértanulmány a dorogi környezetvédelmi konfliktusról. — Szociológia. 18.315-325. o. „NOT IN MY BACK YARD" — COMMUNITY DECISIONS, TECHNOLOGY, CITY DEVELOPMENT PÉTER DOBAY — YIGAL TZADOK Community decisions are more frequently on the agenda, than researchers of decision making processes should guess. Which methodology might be used, when background ex- perts have diverging opinion, when members of the community neglect „rational" arguments and processes, but ask for dernocratic voting? Leaders of ministries, self-governing bodies have limited time for certain decisions like building a new waste-collecting center, a huge radar antennae, a new airport in the neighborhood of a settlement. The problem area mentioned here is a telecommunication development of a new Israeli city, Modí'in, where decision makers used a special compromising method, the „muddling through" decision making process to have a satisfying (but, for sure, not optimal) solution, together with the regional community opinion leaders, expert groups, investors and authorities.